Kendelse af 12-10-2018 - indlagt i TaxCons database den 03-11-2018

SKAT har afslået at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2006 og 2007.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.

Faktiske oplysninger

Klagerens repræsentant har ved brev af 16. januar 2017 anmodet SKAT om at genoptage skatteansættelse for indkomståret 2006 og 2007.

Konkret bedes SKAT genoptage skatteansættelsen for så vidt angår fradrag for udgifter til befordring mellem bopæl og arbejdsplads for indkomstårene 2006 og 2007 i henhold til ligningslovens § 9C.

Landsskatterettens afgørelse

SKAT har givet afslag på ekstraordinær genoptagelse.

SKAT har som begrundelse anført:

”Anmodning om ordinær genoptagelse af tidligere års skatteansættelse skal fremsættes overfor skat temyndigheden senest den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb, jf. skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2. For 2006 skulle anmodningen således være modtaget senest den 1. maj 2010, og for 2007 senest den 1. maj 2011.

Hvis skatteansættelserne for 2006 og 2007 skal ændres, skal betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27 være opfyldte. I denne sag er det spørgsmålet, om du kan opfylde betingelsen i stk. 1, nr. 8 om, at der skal foreligge særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1, nr. 8 er ifølge forarbejderne tiltænkt et snævert anvendelses-område. Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis SKAT har begået fejl af ansvarspådragende karakter eller har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse. Der er derimod ikke mu­ lighed for ekstraordinær genoptagelse som følge af et glemt fradrag.

Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, gengivet i SKM 2004.162 HR, at den der begærer et fradrag, også har bevisbyrden - for både fradragets berettigelse og dets størrelse.

Der er derfor ikke tale om - som anført af din repræsentant - at SKAT har valgt ikke at tilkende dig et befordringsfradrag. Man er som skatteyder selv forpligtet til at påføre sin selvangivelse de rele­ vante indkomster og fradrag, ligesom man selv er den nærmeste til at kende fradragets størrelse.

Endvidere har SKAT ikke kunnet beregne dit befordringsfradrag automatisk. Af oplysninger i din skattemappe fremgår således følgende for begge indkomstår:

"Befordringsfradrag kan ikke beregnes p.g.a:

- Arbejdssted ej lig virksomhedens registreringsadresse
- Adresse på arbejdsgiver kan være en anden end arbejdsstedadressen"

Derudover skulle du have bedt om ændring af din skat senest 6 måneder efter, du modtog årsopgørelserne for 2006 og 2007. Det fremgår af skatteforvaltningslovens§ 27 stk. 2.

Du kan læse mere om betingelserne for ekstraordinær genoptagelse og 6 måneders fristen i Den juridiske vejledning, afsnit A.A.8.2.2.2.2.8 og A.A.8.2.2.2.2.4.

SKAT genoptager derfor ikke dine skatteansættelser for 2006 og 2007. Der er således ikke med anmodningen om genoptagelse fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8.”

SKAT har til klagen udtalt:

”Der er ikke med klagen modtaget nye faktiske eller retlige oplysninger, der efter SKATs opfattelse kan begrunde et andet resultat.

For så vidt angår repræsentantens påstand om, at nedsættelsen vil udgøre et beløb på mere end 5.000 kr., bemærkes, at dette ikke i sig selv er tilstrækkelig grund til genoptagelse efter regelsættet i skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1, nr. 8.

Således er i Den juridiske Vejledning, afsnit A.A.8.2.2.2.2.8. anført følgende herom:

"Dette væsentlighedskriterium er i hovedsagen af økonomisk art og indebærer, at en indkomstændring for et eller flere indkomstår på i alt mere end 5.000 kr., normalt bør resultere i genoptagelse, forudsat de øvrige betingelser i SFL § 27. stk. 1. nr. 8. er opfyldt. "

De øvrige betingelser i bestemmelsen skal således også være opfyldte. Klager og repræsentanten har ikke godtgjort, at disse betingelser er opfyldte.

Videre præciseres, at 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 27 stk. 2 ikke er overholdt - som også nævnt i afgørelsen.

Der henvises til nylig afgjort sag i Landsskatteretten, med jeres journalnr. 14-3825249, hvor Landsskatteretten fastslog, at uagtet betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1, nr. 8 måtte være opfyldte, skal reaktionsfristen også overholdes.

Det er ikke i nærværende sag godtgjort, at der foreligger særlige omstændigheder, som kan begrunde, at reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens§ 27 stk. 2 skal fraviges, jf. herved§ 27 stk. 2, sidste pkt.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at der skal ske ekstraordinær genoptagelse. Repræsentanten er efterfølgende udtrådt af sagen.

Som begrundelse har repræsentanten anført:

”Sagen angår overordnet spørgsmålet om, hvorvidt min klient kan få genoptaget sin skatteansættelse for indkomstårene 2006 og 2007.

SKAT fandt ved afgørelsen af 2. marts 2017, at min klient ikke er berettiget til at få sin skatteansættelse for indkomstårene 2006 og 2007 genoptaget, da fristen ifølge SKAT er udløbet.

Anbringender

Det følger af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, at den skattepligtige har ret til ekstraordinær genoptagelse af sin skatteansættelse, såfremt der foreligger særlige omstændigheder.

Ved vurderingen af, om der foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen, tillægges skatteansættelsens betydning for den skattepligtige vægt. Dette fremgår af lovforarbejderne til lov nr. 410 af 2. juni 2003 (LF 175 af FT 2002/03).

Heraf fremgår det, at en ændring i skatteansættelsen på mere end 5.000 kr. vil tale for en genoptagelse af skatteansættelsen. Dette gælder tillige, selvom ændringen i skatteansættelsen vedrører flere indkomstår. Således vil en indkomstændring for samtlige indkomstår på minimum 5.000 kr. tale for, at anmodningen vedrørende genoptagelse imødekommes.

I den forbindelse fremgår det af min klients skatteoplysninger for 2006 og 2007, at befordringsfradrag er berettiget, i henhold til de af SKAT berettigede forhold, som angår befordringsforhold 1, befordringsforhold 2 samt befordringsforhold 3. Disse forhold udgør alle mere end 24 km. mellem min klients bopæl og arbejdsplads.

I henhold til befordringsforhold 1 angående indkomståret 2006, fremgår det af skatteoplysningerne, at min klient har et samlet befordringsfradrag på kr. 2.119.

I henhold til befordringsforhold 2 angående indkomståret 2006, fremgår det af skatteoplysningerne, at min klient har haft bopælsadresse på [adresse1], [by1] og har haft arbejdsadresse på [adresse2], [by2]. Ifølge SKATs kørselsberegner er dette en afstand på 33 km. I 2006 var befordringsfradraget på 1,78 kr. pr. km. efter de første 24 km. Dette bevirker, at min klient kunne opnå et fradrag på kr. 2.370,96 udelukkende på baggrund af denne afstand.

I henhold til befordringsfradrag i indkomståret 2007, fremgår det af skatteoplysningerne, at min klient har haft bopælsadresse på [adresse3], [by3]. Arbejdspladsen er den samme som i 2006, hvorfor afstanden ifølge SKATs kørselsberegner er på 36 km. I 2007 var befordringsfradraget på 1,78 kr. pr. km. efter de første 24 km. Dette bevirker, at min klient som minimum har krav på et befordringsfradrag på kr. 4.613,76 i indkomståret 2007.

Dermed bliver der tale om et for min klient ikke ubetydeligt beløb, som i hvert fald overstiger det ovenfor omtalte beløb på 5.000 kr. Idet skatteansættelsens beløb overstiger de nævnte 5.000 kr., må skatteansættelsen anses som værende af væsentlig betydning for min klient.

Det gøres således gældende, at min klient har ret til ekstraordinær genoptagelse for indkomstårene 2006 og 2006 jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.”

Landsskatterettens afgørelse

Den skattepligtige, der ønsker sin skatteansættelse ændret, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb anmode om genoptagelse af ansættelsen. Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. En anmodning om genoptagelse vedrørende indkomstårene 2006 og 2007 skal således senest være kommet frem til SKAT den 1. maj 2010 og 1. maj 2011.

Genoptagelse efter udløbet af den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 kan ske efter bestemmelserne om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, at en skatteansættelse kan ændres efter anmodning fra den skattepligtige, hvis told- og skatteforvaltningen giver tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 finder bl.a. anvendelse, når SKAT har begået fejl, der ikke er ansvarspådragende, og når fejlen har medført en materiel urigtig skatteansættelse, og det efter en konkret vurdering må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den skattepligtige har glemt et fradrag, eller hvor myndigheden har fortolket lovgivningen forkert, medmindre de i den forbindelse har handlet ansvarspådragende.

Mulighederne for genoptagelse efter bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er snævre, og bestemmelsen administreres i praksis restriktivt. Det er klageren, der skal dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen er opfyldt.

En genoptagelsesanmodning skal fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelse af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Det følger af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Skattemyndigheden kan behandle en anmodning om ekstraordinær genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i stk. 2, hvis særlige omstændigheder taler derfor.

Fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 regnes fra kundskabstidspunktet, hvilket grundlæggende fortolkes snævert og indskrænkende.

Klageren indgav anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for de 2 indkomstår den 16. januar 2017. Anmodningen om genoptagelse af skatteansættelsen blev således ikke indgivet inden for de i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, indeholdte tidsfrister.

Klageren opfylder ikke betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, hvorfor der kun kan ske genoptagelse, hvis forholdet kan henføres til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Efter fast praksis kan der ikke ske ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen i de tilfælde, hvor baggrunden for anmodningen er, at den skattepligtige har overset eller glemt et fradrag, jf. f.eks. Vestre Landsrets dom af 25. april 2014, offentliggjort i SKM2014.332.VLR.

Landsskatteretten finder således, at der ikke er grundlag for genoptagelse af skatteansættelsen og stadfæster SKATs afgørelse.