Kendelse af 04-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 17-0790876

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomstår 2013

Fradrag for udgifter

420.706 kr.

5.383.607 kr.

967.093 kr.

Indkomstår 2014

Fradrag for udgifter

314.932 kr.

4.353.493 kr.

787.810 kr.

Indkomstår 2015

Fradrag for udgifter

286.166 kr.

2.388.659 kr.

644.242 kr.

Omsætning

3.580.758 kr.

3.267.220 kr.

3.580.758 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Aktiviteten var køb og salg af skrot. Virksomheden blev ifølge CVR oprettet den 1. marts 2008. Frem til udgangen af 2014 var der registreret én medarbejder i virksomheden.

Klageren har oplyst til SKAT, at han boede i lejlighed og ikke havde plads til at opmagasinere skrot på sin bopæl. Når klageren opkøbte skrot, lånte han som regel plads hos sine kammerater eller hos en bondemand.

Klageren har ikke indleveret yderligere regnskabsmateriale til dokumentation for de selvangivne oplysninger for de påklagede indkomstår bortset fra resultatopgørelse og balance for indkomståret 2016 hverken til SKAT eller Skatteankestyrelsen. Klageren har oplyst, at regnskabsmaterialet er bortkommet ved den tidligere revisor. SKAT har bedt klageren kontakte samarbejdspartnere for at få udleveret bilag. Klagerens repræsentant har afvist dette som uoverkommeligt overfor Skatteankestyrelsen. Det fremgår af oplysninger fra SKAT, at varekøb blev foretaget kontant.

Materialet, som danner grundlag for sagen, blev indhentet af SKAT hos [virksomhed2] A/S som led i et overordnet kontrolprojekt af skrotbranchen og konkret hos klagerens bank.

SKATs afgørelse

SKAT har nedsat klagerens selvangivne fradrag for udgifter i virksomheden i perioden 2013-2015.

For indkomståret 2013 har SKAT godkendt fradrag for udgifter på i alt 420.706 kr. ud af et selvangivet fradrag for udgifter på 5.383.607 kr. og derfor forhøjet indkomsten med 4.962.901 kr.

For indkomståret 2014 har SKAT godkendt fradrag for udgifter på i alt 314.932 kr. ud af et selvangivet fradrag for udgifter på 4.353.493 kr. og derfor forhøjet indkomsten med 4.038.561 kr.

For indkomståret 2015 har SKAT godkendt fradrag for udgifter på i alt 286.166 kr. ud af et selvangivet fradrag for udgifter på 2.388.659 kr. samt forhøjet klagerens omsætning med 313.538 kr. på baggrund af indsætninger på i alt 3.580.758 kr. SKAT har derfor forhøjet indkomsten med i alt 2.416.031 kr.

Samlet har SKAT forhøjet klagerens indkomst med 11.417.493 kr. for årene 2013-2015.

SKAT har begrundet afgørelsen med følgende:

”1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har modtaget kontroloplysninger vedr. salg af skrot.

I den forbindelse har SKAT indkaldt dit regnskabsmateriale, men du har ikke sendt materialet. SKAT har herefter indkaldt dine bankkontoudtog fra din bank.

SKAT har gennemgået bankkontoudtogene, som er modtaget fra din bank.

2013

Vareforbruget inkl. salgsfremmende omkostninger er selvangivet til kr. 5.383.607. Du har ikke indsendt dokumentation, hvorfor SKAT ikke kan godkende fradraget.

SKAT har gennemgået udgifterne på bankkontoudtogene. SKAT har herefter alene godkendt fra drag for udgifter, som vurderes at kunne henføres til din erhvervsmæssige virksomhed. SKAT har opgjort købet til kr. 404.290,65 inkl. moms.

Momsen kan beregnes til 20 % af i alt kr. 404.290,65, svarende til kr. 80.858,13. Herefter udgør udgifterne eksklusiv moms kr. 323.432,52.

Reguleret med lønudgifter angivet med kr. 84.790 og gebyrer opgjort til kr. 12.483,72 kan det samlede fradrag beregnes til kr. 420.706,24.

Der henvises til Statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a, som siger, at der er fradrag for erhvervsmæssige udgifter, samt til Skattekontrollovens § 3 stk. 4 og § 5 stk. 3, hvoraf fremgår, at SKAT kan ansætte indkomsten skønsmæssigt.

Se vedlagte opgørelse. Der henvises til bilag 1

2014

Vareforbruget inkl. salgsfremmende omkostninger er selvangivet til kr. 4.353.493. Du har ikke indsendt dokumentation, hvorfor SKAT ikke kan godkende fradraget.

SKAT har gennemgået udgifterne på bankkontoudtogene. SKAT har herefter alene godkendt fra drag for udgifter, som vurderes kunne henføres til din erhvervsmæssige virksomhed. SKAT har opgjort købet til kr. 366.888,46 inkl. moms.

Momsen kan beregnes til 20 % af i alt kr. 366.888,46, svarende til kr. 73.377,69. Herefter udgør udgifterne eksklusiv moms kr. 293.510,77.

Reguleret med lønudgifter angivet med kr. 9.970 og momsfrie køb beregnet til kr. 11.450,90 kan det samlede fradrag beregnes til kr. 314.931,67.

Der henvises til Statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a, som siger, at der er fradrag for erhvervsmæssige udgifter, samt til Skattekontrollovens § 3 stk. 4 og § 5 stk. 3, hvoraf fremgår, at SKAT kan ansætte indkomsten skønsmæssigt.

Se vedlagte opgørelse. Der henvises til bilag 2.

2015

Vareforbruget er selvangivet til kr. 2.388.659, Du har ikke indsendt dokumentation, hvorfor skat ikke kan godkende fradraget.

SKAT har gennemgået udgifterne på bankkontoudtogene. SKAT har herefter alene godkendt fra drag for udgifter, som vurderes at kunne henføres til din erhvervsmæssige virksomhed. SKAT har opgjort købet til kr. 275.958,29 inkl. moms.

Momsen kan beregnes til 20 % af i alt kr. 275.958,29, svarende til kr. 55.191,66. Herefter udgør udgifterne eksklusiv moms kr. 220.766,63.

Reguleret med lønudgifter angivet med kr. 14.910 og momsfrie køb opgjort til kr. 50.489,56 kan det samlede fradrag beregnes til kr. 286.166,19.

Der henvises til Statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a, som siger, at der er fradrag for erhvervsmæssige udgifter, samt til Skattekontrollovens § 3 stk. 4 og § 5 stk. 3, hvoraf fremgår, at SKAT kan ansætte indkomsten skønsmæssigt.

Se vedlagte opgørelse. Der henvises til bilag 3

Af bankkontoudtogene fremgår, at der i 2015 er flere indsætninger, end du har selvangivet, jf. vedlagte opgørelse.

Af bankkontoudtogene fremgår, at der er indsætninger på i alt kr. 3.656.130,09. Heraf udgør kr. 3.279.268,85 omsætning fra [virksomhed2], som afregner momsen. Den resterende del af indsætningerne på kr. 376.861,24 vedrører øvrige indtægter. Momsen kan beregnes som 20 % af kr. 376.861,24 svarende til kr. 75.372,25. Indsætninger eksklusiv moms udgør herefter kr. 3.580.757,84.

Omsætningen er selvangivet til kr. 3.267.220. Differencen udgør kr. 313.537,84.

Der foreligger ingen dokumentation for at indsætningerne kan henføres til skattefrie eller allerede beskattede midler, hvorfor SKAT anser differencen for skattepligtig indkomst. Der henvises til bilag 5.

Der henvises til Statsskattelovens § 4 stk. 1 litra a, Skattekontrollovens § 3 stk. 4 og § 5 stk. 3, hvoraf fremgår, at indkomsten er skattepligtig, og at SKAT kan ansætte indkomsten skønsmæssigt.

Indkomsten er personlig indkomst, jf. Personskattelovens § 3 stk. 1, og er omfattet af reglerne for hvad er skal betales arbejdsmarkedsbidrag af, jf. Arbejdsmarkedsbidragslovens § 4 stk. 1.”

SKAT har indhentet bankoplysninger for klagerens konti hos klagerens bankforbindelse - [finans1] og indarbejdet disse i 5 bilag til afgørelsen. Bilag 4 er udeladt, da dette vedrører 2016.

Bilag 1. Udgifter og kontante hævninger konto [...07], indkomståret 2013:

Fradragsberettigede udgifter inkl. moms, godkendt af SKAT

404.290,65 kr.

Moms udgør heraf

-80.858,13 kr.

Fradrag for driftsudgifter, godkendt af SKAT

323.432,52 kr.

Fradrag for lønninger, godkendt af SKAT

84.790,00 kr.

Fradrag for gebyr, godkendt af SKAT

12.483,72 kr.

Fradrag i alt, jf. SKATS afgørelse

420.706,24 kr.

Kontante hævninger

4.467.202,77 kr.

Udgifter uden moms, godkendt af SKAT

12.483,72 kr.

Vareforbrug jf. regnskabsoplysninger

3.915.269,00 kr.

Salgsfremmende omkostninger jf. regnskabsoplysninger

1.468.338,00 kr.

Selvangivne fradragne udgifter i alt

5.383.607,00 kr.

Godkendte fradrag for udgifter, jf. ovenstående

-420.706,24 kr.

Indkomstændring foretaget af SKAT for 2013

4.962.900,76 kr.

Bilag 2. Udgifter og kontante hævninger, konto [...07], indkomståret 2014:

Fradragsberettigede udgifter inkl. moms, godkendt af SKAT

366.888,46 kr.

Moms udgør heraf

73.377,69 kr.

Fradrag for driftsudgifter, godkendt af SKAT

293.510,77 kr.

Fradrag for lønninger, godkendt af SKAT

9.970,00 kr.

Fradrag for gebyr, godkendt af SKAT

11.450,90 kr.

Fradrag i alt jf. SKATs afgørelse

314.931,67 kr.

Kontante hævninger

3.641.505,97 kr.

Udgifter uden moms, godkendt af SKAT

11.450,90 kr.

Vareforbrug jf. regnskabsoplysninger

2.935.895,00 kr.

Salgsfremmende omkostninger jf. regnskabsoplysninger

1.417.598,00 kr.

Selvangivne fradragne udgifter i alt

4.353.493,00 kr.

Godkendte fradrag for udgifter, jf. ovenstående

-314.931,67 kr.

Indkomstændring foretaget af SKAT for 2014

4.038.561,33 kr.

Bilag 3. Udgifter og kontante hævninger, konto [...07], indkomståret 2015:

Fradragsberettigede udgifter inkl. moms, godkendt af SKAT

275.958,29 kr.

Moms udgør heraf

-55.191,66 kr.

Fradrag for driftsudgifter, godkendt af SKAT

220.766,63 kr.

Fradrag for lønninger, godkendt af SKAT

14.910,00 kr.

Fradrag for gebyr, godkendt af SKAT

50.489,56 kr.

Fradrag i alt jf. SKATs afgørelse

286.166,19 kr.

Kontante hævninger

2.616.846,57 kr.

Udgifter uden moms, godkendt af SKAT

50.489,56 kr.

Vareforbrug jf. regnskabsoplysninger

2.388.659,00 kr.

Godkendte fradrag for udgifter jf. ovenstående

-286.166,19 kr.

Indkomstændring fortaget af SKAT for 2015

2.102.492,81 kr.

Bilag 5. Indsætninger:

Indsætninger

2013

Konto [...07][virksomhed2] A/S

5.205.398,16 kr.

Konto [...07]Andre indsætninger

58.474,92 kr.

Konto [...68]

200.000,00 kr.

Indsætninger i alt

5.463.873,08 kr.

Ifølge regnskabsoplysningssystemet

5.775.332,00 kr.

2014

Konto [...07][virksomhed2] A/S

4.514.557,64 kr.

Konto [...07]Andre indsætninger

214.278,26 kr.

Indsætninger i alt

4.728.835,90 kr.

Ifølge regnskabsoplysningssystemet

4.728.775,00 kr.

2015

Konto [...07][virksomhed2] A/S

3.279.268,85 kr.

Konto [...07]Andre indsætninger

376.861,24 kr.

Indsætninger i alt

3.656.130,09 kr.

Beregnet moms 20 % af 376.861,24 kr.

75.372,25 kr.

Indsætninger eksklusive moms

3.580.757,84 kr.

Omsætning jf. regnskabsoplysningssystemet (eks. moms)

3.267.220,00 kr.

Manglende registrering af omsætning

313.537,84 kr.

SKAT har for hvert af de tre indkomstår foretaget en konkret vurdering af de tilgængelige informationer og kategoriseret disse i to puljer henholdsvis fradragsberettigede udgifter og ikke-fradragsberettigede udgifter. SKAT har blandt andet godkendt følgende kategorier som fradragsberettigede udgifter:

Brændstof
Transport [færge]
[virksomhed3] A/S Hydraulik
Transport hos [virksomhed4] ApS
Reservedele til bil hos [virksomhed5] dækservice
Kontorhold
[virksomhed6]
[virksomhed7] og [virksomhed8]
Tømmerhandel

Der er ikke godkendt udgifter til indkøb af skrot i opgørelserne for de tre påklagede indkomstår 2013-2015, jævnfør SKATs bilag 1-3.

En stikprøve sammentælling fra SKATs opgørelse af indsætninger på klagerens konto i bilag 5 viser ca. 300 indsætninger for indkomståret 2013, hvoraf ca. 289 var fra [virksomhed2] A/S, og ca. 107 indsætninger for indkomståret 2015, hvoraf 69 var fra [virksomhed2] A/S. Der er i alt i perioden 2013-2015 foretaget indsætninger på i alt ca. 13,8 mio. kr.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om ændring af forhøjelserne for indkomstårene 2013, 2014, 2015 og 2016, hvor SKAT har forhøjet indkomsterne med i alt 11.417.493 kr. Indkomstfastsættelsen skal ske på baggrund af det selvangivne.

Til støtte for denne påstand har repræsentanten gjort følgende anbringender gældende:

”For de første 3 år er sagen problematisk for vor klient, idet han ikke er i stand til at fremskaffe bilagene. I disse år har han haft en revisor, som ikke leverede bilagene retur efter endt bogføring, hvilket vor klient ikke tænkte over, da han jo ikke havde brug for dem. Vor klient har naturligvis rettet henvendelse til den tidligere revisor, som i mellemtiden er flyttet til [by1]. Revisoren, som desværre er ude i et alkoholproblem, kunne ikke huske noget om, hvor bilagene var blevet af. Da han flyttede til [by1] havde han ikke medbragt sine kunders bilag, hvorfor han mener, at han havde destrueret dem. Længere var det ikke muligt at komme med den tidligere revisor, som var meget præget af sit misbrug.

SKAT har opfordret vor klient til at kontakte sine samarbejdspartnere og anmode dem om udlevering af korrekte bilag/afregningsbilag.

Vi tror ikke, SKAT har gennemtænkt denne opfordring. Vor klient indhenter skrot hos hundredvis af kunder over hele landet, hvorfor opfordringen er en umulighed, når man ikke har bilag med navne og adresser, ligesom det tidsmæssig ville være en kæmpe udfordring.

Situationen er nu, at dokumentation med bilag ikke er muligt, hvorfor sagen efter vor opfattelse bør afgøres med en skønnet udgift til køb, idet man jo kan se af kontoudtog fra banken at der er trukket penge ud.

Et sådan skøn bør tage udgangspunkt i de indsendte regnskaber, som ifølge den tidligere revisor er bogført efter bilag, som han har set.

Vor klient har i de tre år haft et overskud, som til rigelighed giver mulighed for et pænt privatforbrug, når henses til at han er alene.

Vi forstår slet ikke en forhøjelse på over 11 mio. over tre år, hvilket jo er helt urealistisk, ligesom man jo ikke kan have en sådan virksomhed uden varekøb.”

Klagerens repræsentant har under et telefonmøde med Skatteankestyrelsen udtalt, at de tal, SKAT kom frem til, er urealistiske. At klageren skulle have haft 3 mio. kr. i omsætning er ikke realistisk for en enkelt mand. Skrothandel er svært at kontrollere. Det er en branche med store udsving. For klageren var der tale om, at han ene mand skulle lave aftalen, han skulle selv fragte skrotten, der fandtes ikke en gennemsnitspris, og der var stor variation. Klageren kunne finde nogle større portioner, men han kunne også komme hjem med lidt.

Landsskatterettens afgørelse

Fradrag for udgifter

Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, at driftsomkostninger, det vil sige de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan fradrages ved beregningen af den skattepligtige indkomst. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelse af udgiften og erhvervelse af indkomsten, hvormed der skal være en aktuel driftsmæssig begrundelse for afholdelse af udgiften, som skal udgøre et naturligt led i driften af den pågældende virksomhed (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort som SKM2004.162.HR (afgørelser offentliggjort med SKM-nummer kan findes på www.skat.dk).

Klageren har ikke indleveret oplysninger, som dokumenterer de selvangivne fradrag. Klageren har endvidere ikke i forbindelse med sagsbehandlingen eller klagesagen trods skattemyndighedernes opfordring hertil forsøgt at indhente oplysninger fra samarbejdspartnere, som kan redegøre for de foretagne fradrag.

Det fremgår af skattekontrollovens § 74, at har en skattepligtig omfattet af skattekontrollovens § 5 ikke rettidigt givet told- og skatteforvaltningen oplysninger efter § 2, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt. Af § 90, stk. 5, fremgår dog, at § 74 ikke finder anvendelse for indkomståret 2017 og tidligere indkomstår. For sådanne indkomstår finder § 5, stk. 3, om skønsmæssig ansættelse i den tidligere skattekontrollov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 med senere ændringer, anvendelse (loven på gældende og historisk kan findes på www.retsinformation.dk).

Af dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4, jf. § 5, stk. 3, fremgår, at foreligger et skattemæssigt årsregnskab ikke efter de af skatteministeren fastsatte regler, kan skatteansættelsen foretages på baggrund af et skøn.

Henset til, at klageren ikke er i besiddelse af regnskabsmateriale for årene 2013-2015, er Landsskatteretten enig med SKAT i, at der er grundlag for at fastsætte klagerens virksomhedsresultater for indkomstårene 2013-2015 skønsmæssigt.

Landsskatteretten bemærker, at den skønsmæssige ansættelse skal foretages ud fra en realistisk vurdering af den skattepligtiges faktiske indkomstforhold. Skønsmæssige ansættelser skal som udgangspunkt derfor være underbygget af konkrete opgørelser, se således Vestre Landsrets dom af 8. oktober 2003, offentliggjort som SKM2003.483 VLR, og Østre Landsrets dom af 11. april 2003, offentliggjort som SKM2003.312.ØLR.

SKAT har gennemgået det tilgængelige materiale, som alene omfatter bankkontoudskrifter og oplysninger fra [virksomhed2] A/S, og har på denne baggrund foretaget en konkret vurdering af transaktionerne registreret på bankkontoudskrifterne og fastlagt fradragsberettigede udgifter, som anses for at have relation til klagerens skrotvirksomhed. Klageren har oplyst, at opmagasinering af materialer skete hos kammerater eller ved lån af areal hos tredjemand. Klageren har således ikke haft udgifter til opbevaring, men til lønninger, transport og slid/reparation af køretøj samt telefon ifølge den vurdering, som SKAT har foretaget.

Det påhviler klageren efter sædvanlige skattemæssige dokumentationskrav at dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at der kan ske fradrag for en påstået udgift. Landsskatteretten henviser i øvrigt til Ombudsmandens udtalelse af 12. oktober 2018, sagsnummer 17/03389, som kan findes på www.ombudsmanden.dk.

Klagerens repræsentant har ikke indleveret materiale for de påklagede indkomstår i forbindelse med klagesagen. Materialet anvendt i forbindelse med SKATs sagsbehandling er indhentet hos klagerens bank og klagerens primære aftager [virksomhed2] A/S.

Landsskatteretten finder, at hvis der ses bort fra udgifter til vareforbrug, som behandles særskilt nedenfor, må SKATs skøn over de fradragsberettigede driftsudgifter for indkomstårene 2013-2015 anses for retvisende.

Fradrag for udgifter til vareforbrug

SKAT har endvidere foretaget en opgørelse af klagerens indsætninger, som i den pågældende periode 2013-2015 viser indsætninger på i alt 13,8 mio. kr. SKAT har ligeledes foretaget en opgørelse af klagerens kontanthævninger i perioden 2013-2015, som udgør i alt 10,7 mio. kr.

Selvom klageren ikke har dokumenteret at have afholdt udgifter til køb af skrot, finder Landsskatteretten, at det må anses for sandsynligt, at klageren har afholdt udgifter i forbindelse med erhvervelse af det metalskrot, der har genereret indtægter på omkring 13,8 mio. kr. i den påklagede periode. Klageren har opgjort et vareforbrug inklusive salgsfremmende omkostninger på ca. 90 % af indsætningerne fra salg i 2013 og 2014. I 2015 var vareforbruget opgjort til 65 % af indsætningerne fra salg.

Retten finder, at dette forbrug ikke er sandsynliggjort. Skatteankestyrelsen har opfordret klageren til at redegøre for det gennemsnitlige vareforbrug for en skrothandler. Klagerens repræsentant har oplyst, at der ikke findes branchetal for skrot. Det er således ikke er muligt at godtgøre et vejledende vareforbrug.

Landsskatteretten finder, at der er en formodning for, at klagerens anskaffelse af skrot til videresalg er sket til lave anskaffelsessummer, da opkøb er oplyst at være foregået ved afhentning hos en lang række af blandt andet landmænd, som havde skrottet liggende. Der må derfor være tale om et rest-/affaldsprodukt uden nævneværdig værdi for sælgeren.

Landsskatteretten finder ud fra en konkret vurdering af de faktiske omstændigheder, hvor regnskabsmaterialet er bortkommet, hvor klageren ikke har fremlagt andet materiale, som kan anvendes til støtte for et skønnet vareforbrug, samt det faktum, at opkøb er sket hos en lang række af enkeltpersoner i andre erhverv, at et skønsmæssigt fradrag på 10 % anses for retvisende. Der godkendes derfor et skønsmæssigt fradrag for vareforbrug af skrot svarende til 10 % af klagerens omsætning ved salg af metalskrot, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Beregning af skønsmæssigt fradrag for vareforbrug:

År

Omsætning baseret på indsætninger på klagerens konto

Skønsmæssigt fradrag for vareforbrug

2013

5.463.873 kr.

10 % af 5.463.873 kr. = 546.387 kr.

2014

4.728.775 kr.

10 % af 4.728.775 kr. = 472.878 kr.

2015

Omsætning, jf. nedenfor 3.580.758 kr.

10 % af 3.580.758 kr. = 358.076 kr.

På baggrund af ovenstående ændrer Landsskatteretten SKATs ansættelse af fradrag for udgifter fra 420.706 kr. til 967.093 kr. i indkomståret 2013, fra 314.932 kr. til 787.810 kr. i indkomståret 2014 og fra 286.166 kr. til 644.242 kr. i indkomståret 2015.

Opgørelse af klagerens omsætning i indkomståret 2015

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Som begrundet ovenfor finder Landsskatteretten, at der er grundlag for at fastsætte klagerens virksomhedsindkomst for indkomståret 2015 skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4.

Hvis det konstateres, at en skattepligtig har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det den skattepligtige at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til Højesterets dom af 10. oktober 2008, offentliggjort som SKM2008.905.HR.

SKAT har på baggrund af oplysninger om indsætninger på klagerens bankkonto forhøjet klagerens omsætning fra 3.267.220 kr. til 3.580.758 kr. i indkomståret 2015.

Klageren har hverken godtgjort, at differencen mellem bankindsætningerne og den selvangivne omsætning stammer fra allerede beskattede midler, eller at der er tale om skattefrie indtægter.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.