Kendelse af 18-05-2020 - indlagt i TaxCons database den 13-06-2020

Klagepunkt

SKATsafgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Skønsmæssig forhøjelse af klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2015

137.618 kr.

0 kr.

137.618 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomståret 2015 enkeltmandsvirksomheden ”[person1]” med CVR-nr. [...1]. Virksomheden var registreret med branchekode 960210 - Frisørsaloner. Virksomheden blev startet den 1. oktober 2001.

Det fremgår af virksomhedens regnskab for indkomståret 2015, at virksomheden havde en omsætning på 269.658 kr., bruttofortjeneste på 254.090 kr., og at årets resultat før skat var 158.672 kr.

Virksomheden har ifølge CVR-registeret ingen ansatte.

SKAT fik i 2016 en anonym anmeldelse fra Udbetaling Danmark, Helhedsorienteret kontrol. Herefter anmodede SKAT klageren om regnskab, bilagsmateriale, kontoudtog og en nærmere redegørelse for privatforbruget.

SKAT modtog forskelligt regnskabsmateriale fra klageren, herunder kassebog ført som kassekladde, kasseboner, regnskab og bankkontoudtog.

I indkomståret 2015 boede klageren sammen med sin hustru og to børn, født i juli 2008 og november 2010, på adressen [adresse1], [by1]. Klageren havde i indkomståret to biler, en Toyota Aygo købt i 2015 og en Hyundai IX35 købt i 2010. Det er af SKAT oplyst, at købesummen for Toyota Aygoen var 25.000 kr.

SKAT fandt på baggrund af de fremsendte kontoudtog, at der igennem hele indkomståret 2015 var sket indbetalinger via MobilePay på klagerens private bankkonto i [finans1], konto nr. [...43].

SKAT konstaterede endvidere indbetalinger via MobilePay på klagerens ægtefælles bankkonto, konto nr. [...65], i perioden 14. november - 8. december 2015. Med undtagelse af én indbetaling på 50 kr., én på 80 kr. og én indbetaling på 165 kr., er alle MobilePay indbetalingerne på ægtefællens bankkonto i perioden den 14. november - 8. december 2015 beløb på mellem 100 og 350 kr., ligesom alle indbetalingerne er runde beløb. Af indbetalingerne fremgår blandt andet ”Klip og voks” i beskedfelt.

SKAT opgjorde MobilePay-indbetalingerne på klagerens og klagerens ægtefælles bankkonti til henholdsvis 162.488 kr. og 17.035 kr., svarende til indbetalinger i alt på 179.523 kr.

Den fremsendte kassebog var ført som en kassekladde og viste, at kassebeholdningen ved dagens begyndelse og afslutning ikke var angivet, ligesom det ikke var oplyst, hvor meget der blev udtaget af kassen, samt at resultatet fra én dag ikke blev overført til den næste. Ved sammenligning med de fremlagte kasseboner konstaterede SKAT, at beløbene på kassekladden blev taget direkte fra-kassebonerne. Ved udgangen af hver måned blev summen af de enkelte dages omsætning talt sammen og bogført overført.

Ved gennemgang af kassebonerne konstaterede SKAT, at der manglede 13 kasseboner.

SKAT konstaterede ved en stikprøvekontrol af de fremsendte kasseboner, at indbetalinger via MobilePay på klagerens og hans ægtefælles private konti ikke fremgik af kassebonerne, da der ikke var tidsmæssigt sammenfald mellem MobilePay-indbetalingerne på bankkontiene og registreringerne på kassebonerne.

SKAT sendte forslag til afgørelse den 9. december 2016, hvor SKAT foreslog at tilsidesætte klagerens regnskab og forhøje klagerens indkomst med i alt 143.618 kr.

SKAT opgjorde klagerens husstands privatforbrug på baggrund af oplysninger i kontoudtog for klageren og hans ægtefælle til 199.354 kr. SKAT opgjorde endvidere de faste udgifter til 125.950 kr. Det fremgik af klagerens kontoudtog for kontoen [...43], at der den 9. juli 2015 blev overført 23.300 kr. til [virksomhed1].

Klageren anførte overfor SKAT, at alle MobilePay-indbetalingerne for perioden den 2. januar - 9. februar og oktober måned 2015 var gennemgået og afstemt i forhold til kasseboner og bankkontoudskifter, og at der kun i 13 tilfælde inden for perioden ikke var overensstemmelse mellem kassebonerne og kontoudtogene. Ifølge klageren var alle de MobilePay-indbetalinger, der vedrørte butikken, medtaget i virksomhedens indkomstgrundlag i den pågældende periode, og det måtte derfor følge, at det samme gjorde sig gældende for resten af indkomståret.

Klageren fremlagde kasseboner, hvorpå der var noteret ”MP” og forskellige bemærkninger i marginen.

Klageren har i forbindelse med klagesagen anført, at de manglende kasseboner blandt andet skyldtes, at han glemte at ændre datoen på kassen ved start og i tre tilfælde, at butikken var lukket.

I forbindelse med klagesagen har klageren fremlagt:

Oversigt over de MobilePay-indbetalinger, som ifølge klageren er private. Af oversigten fremgår dato for indbetalingen, beløb samt indbetalerens fornavn. Der er anfør 62 indbetalinger. Ud for 7 af indbetalingerne er der tillige anført en tillægstekst, eksempelvis ”... betaling for tidligere behandling”, eller tilsvarende beskrivelse. Indbetalingerne lyder på beløb mellem 80 kr. og 400 kr., og alle beløb på nær ét er runde tal, som er delbar med 10 kr.
Redegørelse vedrørende afstemning af MobilePay-indbetalinger. Det fremgår blandt andet af redegørelsen, at betalingstidspunktet med MobilePay i butikken og indsættelsen af beløbet på klagerens bankkonto ikke er sammenlignelige, idet der kan gå op til flere bankdage, inden overførslen til bankkontoen finder sted.
Udskrift vedrørende MobilePay-vilkår. Vilkårene er ikke dateret. Det fremgår af udskriften, at vilkårene finder anvendelse for virksomheder. Det fremgår endvidere, at udgangspunktet er, at alle betalinger foretaget med MobilePay bliver overført til virksomhedens bankkonto én gang dagligt, med mindre andet er aftalt.
Redegørelse vedrørende manglende kasseboner.
Privatforbrugsopgørelse for indkomståret 2015, hvor klageren har opgjort sin husstands privatforbrug til 254.150 kr. efter skat. Klageren har oplyst, at husstandens faste udgifter i 2015 udgjorde 112.185 kr., hvoraf 12.000 kr. udgjorde forbrug.

Klageren har ikke fremlagt dokumentation for de enkelte posters størrelse i beregningen af privatforbruget.

SKAT traf den 23. januar 2017 afgørelse om, at virksomhedens omsætning skulle forhøjes med konstaterede Mobile Pay-indsætninger med fradrag af 6.000 kr., som blev anset for private indsætninger. Omsætningen blev herefter forhøjet med 172.023 kr. inklusive moms, svarende til 137.618 kr. eksklusive moms.

SKATsafgørelse

SKAT har for indkomståret 2015 forhøjet klagerens indkomst med 137.618 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Det er SKATs opfattelse, at virksomhedens regnskabsgrundlag kan tilsidesættes, idet der ved gennemgang af bilagsmaterialet er konstateret, at der ikke er lavet en daglig kasseafstemning jf. bogføringslovens § 7. Hertil kommer, at indbetalinger fra MobilePay ikke er medtaget i regnskabsmaterialet og der mangler kasseboner.

Der er indsat 193.100 kr. på erhvervskontoen, beløbet overstiger til tider salget. Iflg. [person1] stammer beløbene fra omsætningen og delvis fra de lånte beløb fra forældrene. Iflg. lånedokumenterne er lånene modtaget i april md og der har ikke været de store indsættelser i de efterfølgende måneder

Privatforbrug

Ud fra de kontoudtog vi har modtaget for 2015 har vi beregnet jeres faste udgifter for 2015 til

125.950 kr. Hertil kommer private udgifter til tøj, tandlæge, fritidsaktiviteter, gaver, udgifter til bil m.v.

faste udgifter

autohjælp

874

kr.

bilforsikring

5.310

kr.

reg.afgift

3.850

kr.

Brændstof skøn

20.000

kr.

fitness

3.028

kr.

husleje

47.767

kr.

licens

2.462

kr.

Ferie skøn

30.000

kr.

Telefon skøn

8.000

kr.

Stofa

4.659

kr.

125.950

kr.

Brændstof er skønnet til 20.000 kr., der er i skønnet henset til, at I har 2 biler og Hyundai IX35 har kørt 19.000 km på 2 år if. indberetninger ved bilsyn.

Telefonudgift er skønnet til 8.000 kr. der er i skønnet henset til, at i har en fastnet telefon i frisørsalonen og familie i udlandet. Iflg. kontoudtog udgør telefonudgifter min. 7.800 kr.

Ferie er skønnet til 30.000 kr. der er i skønnet henset til, at du har oplyst at lån fra forældre også er anvendt til ferierejser. Iflg. kontoudtog er der betalt min 24.800 kr. og du har oplyst at du også har anvendt lån fra forældre til at betale for ferier med.

Iflg. Inddrivelsesbekendtgørelsen SKM 2014.788SKAT er der fastsat et rådighedsbeløb pr. måned for indkomståret 2015 udover de faste udgifter på flg. beløb:

5.930 kr. for skatteyder

4.130 kr. for ægtefælle

2.080 kr. for hjemmeboende barn fra det fyldte 2.år til det fyldte 7.år

2.980 kr. pr. barn fra det fyldte 7.år til det fyldte 18. år

I alt 15.120 kr. pr. måned og 181.440 kr. om året.

Rådighedsbeløbet udgør herefter 181.440 kr. + 125.950 kr. i alt 307.390 kr. om året mens privatforbruget kun er opgjort til 199.354 kr. Differencen anses for at være udeholdt omsætning.

Du har oplyst, at indbetalinger på MobilePay er medtaget på kassebonerne, men if. sammenligning af kasseboner og kontoudtog (bilag 1) stemmer salget ikke, kun i 8-10 tilfælde af 48 transaktioner kan MobilePay muligvis være medtaget.

Der er taget udgangspunkt i flg.:

MobilePay indbetalt på konto [...65] udgør 13.628 kr.+ moms 3.407 kr.
MobilePay indbetalt på konto [...43] udgør 129.990 kr.+ moms 32.498 kr.
Der er kontante indbetalinger på konto [...91] som månedligt overstiger salget, der kan være tale om lån fra forældre som er indsat på kontoen.
Der er næsten ingen udgifter til brændstof på kontiene, disse må således være betalt kontant.
Nogle måneder er der ikke hævninger til køb af daglig varer, hvorfor en del af disse køb må være foretaget kontant.
Der har ikke været en daglig kassebogføring.

Konklusion

Der er stadig overførsler med MobilePay som ikke kan afstemmes med kassebonerne, der har bl.a ikke været klipninger på det tidspunkt, hvor beløbet er indsat på kontoen. Der mangler ligeledes flere kasseboner. Da der ikke er ført en afstemt kassebog og kasseafstemning kan der ligeledes være betalinger, som ikke er med på kassebonen, men indgået kontant.

Der har været indbetalinger på MobilePay som ikke har relationer til forretningen, disse er skønsmæssigt sat til 500 kr. om måneden.

SKAT har opgjort dit skønnede privatforbrug til ca. 310.000 kr. mens der kun er 199.354 kr. til rådighed.

Det er stadig SKATs vurdering, at der er udeholdt omsætning i virksomheden, som kan sættes til indbetalingerne fra MobilePay.

Indkomsten forhøjes med indsættelser på MobilePay - skønsmæssigt nedsat med 500 kr. pr. md. som indsættelser som ikke har relation til virksomheden, da det er SKATs vurdering, at disse ikke er medtaget i salget og henset til ovenstående vil der være et acceptabelt privatforbrug.

Overskud af virksomhed ændres med 13.628 kr. + 129.990 kr.- skønsmæssigt nedsat med 6.000 kr. i alt 136. 618 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at SKATs skønsmæssige forhøjelse for indkomståret 2015 på 137.618 kr. skal nedsættes til 0 kr.

Klageren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Afgørelsen medfører følgende ændringer:

Yderligere omsætning137.618

Yderligere moms 34.405

Denne ændring kan ikke godkendes, idet alle indbetalinger med Mobil Pay er medtaget i omsætningen, hvilket også fremgår i de medsendte kopir af kasse bonner og bankudskrifter. Kasse bonnerne er førsynet med mærket MP, hvor der er tale om betaling med Mobil Pay.

(...)”

Klageren har som bilag til sin klage fremsendt følgende indlæg:

”(...)

Vedr. Mobile Pay.

Alle indbetalinger vedrørende Mobil Pay, for perioden 02.01.2015 til 31.12.2015 er gennemgået og afstemt i forhold til kasse bonner og bankudskrift.

Heraf fremgår det, at der er fuld overensstemmelse med kasse bonner og bank, dog med undtagelse af de private transaktioner.

Kopi af kasse bonner for ovenstående periode, hvor afmærkninger med MP markerer betaling med Mobil Pay, medfølger.

De private overførsler angives som følger:

...

Det fremgår således, at alle indbetalinger vedrørende butikkens omsætning, som er foretaget med Mobil Pay, er medtaget i butikkens indtægtsgrundlag for 2015.

(...)”

Klageren har ved mødet med Skatteankestyrelsen bekræftet, at alle MobilePay-indbetalingerne, som klageren ikke havde medtaget på den liste, der blev indsendt sammen med klagen, udgjorde omsætning i klagerens virksomhed. Klageren fremhævede, at MobilePay-indbetalingerne allerede var medtaget som omsætning i indkomståret 2015, idet han registrerede alle betalinger med MobilePay på kassen, og at der således ikke var tale om yderligere omsætning. Klageren anførte endvidere, at alle MobilePay-indbetalinger, som ikke var private, var blevet afstemt med kassebonerne.

Årsagen til, at Mobile Pay-indsætningerne var indgået på klagerens private konto var, at det i 2015 ikke var muligt at få Mobile Pay til erhverv.

Efter mødet med Skatteankestyrelsen har klageren indsendt materiale og anført følgende:

”(...)

Samtlige kassebonner for året 2015 og samtlige bankkonto udskrifter, både for virksomheden og privat for året 2015, er tidligere fremsendt.

Det fremgår af kassebonnerne på hvilket klokkeslet de enkelte beløb er slået i kassen, som betaling for udført behandling.

Det fremgår tillige af Bank konto udskrifterne på hvilket tidspunkt betaling med Mobil Pay er overført til kontoen.

Betalingstidspunktet med Mobil Pay i butikken og indsættelse på konto i banken er ikke sammenlignelige, idet der kan gå mellem en til flere bankdage inden overførsel til min konto finder sted.

Det fremgår tillige af det tidligere fremsendte matriale, hvilke beløb som er indbetalt på bank konto via Mobil Pay som er private overførsler og hvilke der er relateret til virksomheden

Der medsendes kopi af betingelser for modtagelse af betalinger med Mobil Pay.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4. Skatteydere skal selvangive deres indkomst og kunne dokumentere deres indtægts- og formueforhold. Det følger af skattekontrollovens § 1, § 6 og § 6B.

Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 H.

SKAT har tilsidesat klagerens regnskab og forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 137.618 kr. i indkomståret 2015.

Det fremgår af den fremlagte kassebog, at klageren ikke har foretaget daglige kasseafstemninger. Kassebeholdningen ved dagens begyndelse og afslutning er ikke oplyst, ligesom det ikke er oplyst, hvilket beløb der er udtaget af kassen. Salgstallet er overført fra klagerens kasseboner, og der er således ikke foretaget en egentlig optælling af kassen.

Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten. SKAT har derfor været berettiget til at tilsidesætte klagerens regnskab.

Der er indsat pengebeløb på klagerens og dennes ægtefælles konti i indkomståret 2015 på sammenlagt 179.523 kr. inkl. moms via MobilePay. SKAT har anset MobilePay-indbetalingerne for at være yderligere omsætning, og har forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 80 % af et samlet beløb på 172.023 kr. (179.523 kr. - 7.500 kr.), svarende til 137.618 kr. SKAT har skønsmæssigt anset MobilePay-overførsler for sammenlagt 7.500 kr. for private.

Klageren har oplyst, at MobilePay-indbetalingerne allerede er indtægtsført i indkomståret 2015 og afstemt med klagerens kasseboner. For så vidt angår 62 konkrete overførsler via MobilePay, har klageren anført, at der er tale om private overførsler, som således ikke er medtaget i klagerens omsætning og ikke er afstemt med klagerens kasseboner.

Retten anser det ikke for godtgjort, at de 62 MobilePay-indbetalinger, som klageren har fremhævet i forbindelse med klagesagen, udgør private overførsler. Retten har henset til, at klageren har brugt sin og sin ægtefælles private bankkonti til omsætning i virksomheden, og at det ud for nogle af de omhandlende indbetalinger er anført, at der er tale om betaling for tidligere behandling.

SKAT har anset det for sandsynligt, at klageren og hans ægtefælle i et vist omfang har modtaget overførsler via MobilePay, som ikke vedrører virksomheden og har derfor skønsmæssigt nedsat forhøjelsen af klagerens omsætning eksklusiv moms med 6.000 kr. Retten finder ikke, at der er grundlag for at ændre SKATs skønsmæssige fradrag for private overførsler.

Retten anser det ikke for dokumentereret, at klageren har medtaget de øvrige MobilePay-indbetalinger i sin omsætning. Retten har ved vurderingen henset til, at det ikke ud fra klagerens kassebog kan udledes, hvor mange penge der i løbet af den enkelte dag er tilgået og/eller fragået kassen, og at kassebogen således ikke er ført på en sådan måde, at det kan dokumenteres, hvor stor en andel af registreringerne på kassebonerne, der udgør henholdsvis kontant betaling, betaling med MobilePay og eventuelt betaling med betalingskort.

Retten har ligeledes lagt vægt på, at det ikke er muligt at afstemme registreringerne på klagerens kasseboner med MobilePay-indbetalingerne på klagerens og ægtefællens private bankkonti. Der anses ikke at være tidsmæssig sammenhæng mellem de to registreringer. Den enkelte MobilePay-indbetaling kan ikke henføres til en konkret registrering på klagerens kassebon, og den af klageren foretagne afstemning kan derfor ikke dokumentere, at MobilePay-indbetalingerne er medtaget i klagerens regnskab.

Retten finder ikke, at klageren har dokumenteret, at der er tale om private MobilePay-overførsler eller indbetalinger, som er inkluderet i klagerens omsætning, og anser MobilePay-indbetalingerne for at udgøre ikke-registreret salg i klagerens virksomhed.

Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående SKATs afgørelse.