Kendelse af 17-04-2018 - indlagt i TaxCons database den 04-05-2018

Sagens emne

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Beskatning af pension fra Tyrkiet

Ja

Nej

Ja

Faktiske oplysninger

Klageren modtager i 2017 udenlandsk pension fra Tyrkiet med 45.736 kr.

SKAT har medtaget pensionen i klagerens forskudsopgørelse for 2017, og har beregnet skat af beløbet.

SKATs afgørelse

SKAT har anset pension fra Tyrkiet for skattepligtig til Danmark.

SKAT har anført følgende:

”Du har via TastSelv angivet at pensionen fra Tyrkiet ikke er skattepligtig i Danmark i henhold dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyrkiet. I henhold til artikel 18, stk. 1 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten har Danmark beskatningsretten til pensionen. ”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Danmark ikke har beskatningsretten til pension fra Tyrkiet.

Repræsentanten har anført følgende i klagen:

”Jeg skal herved som rådgiver for [person1] klage over min klients forskudsopgørelse for 2017 og henviser i den forbindelse til SKAT's afgørelse af 20. januar 2017, som er vedlagt i sagen (Bilag 1).

Klagen vedrører beskatningsretten til modtagne folkepensioner fra Tyrkiet, og fortolkningsfejlen i SKAT's vejledning.

Jeg har noteret mig, at SKAT fastholder sit synspunkt om at Danmark som bopælsland har beskatningsretten af pensioner udbetalt af Tyrkiet og henviser i sin skrivelse til art. 18 som hjemmel.

Det bestrides, at i Dobbeltbeskatningsaftalen (DBO) mellem Danmark og Tyrkiet giver Danmark retten til at beskatte pensioner udbetalt af Tyrkiet til borger der har bopæl i Danmark.

Det er DBO artikel 18.1, der vedrører beskatningsretten for så vidt angår pensioner, livrenter og lignende ydelser.

Bestemmelsen har følgende ordlyd med (mine præciseringer):

"Medmindre bestemmelserne i artikel 19, stykke 1, finder anvendelse, kan pensioner og andet

lignende vederlag for tidligere personligt arbejde i tjenesteforhold, pensioner, vederlag,

udbetalinger og lignende ydelser, der udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning samt

livrenter, der hidrører fra en kontraherende stat (kildestaten) og betales til en person, der er

hjemmehørende i den anden kontraherende stat (bopælsstaten), beskattes i den førstnævnte

kontraherende stat (kildestaten), men skatten, der pålignes i denne stat (kildestaten) skal nedsættes

med et beløb svarende til 50 pct. af denne skat (kildestaten).

Såfremt ydelserne alene består af pensioner. Vederlag, udbetalinger og lignende ydelser, der udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning. skal sådanne ydelser fritages for skat i den

førstnævnte stat (kildestaten)."

Ifølge DBO artikel 18 stk. 1, 1. led, er er det alene kildestaten der har beskatningsretten. I dag er mange af Danmarks indgåede DBOer indrettet således, at beskatningen tilfalder kildelandet ([person2], [person2], [person3] og [person4], Grundlæggende skatteret, Magnus informatik, 2011, side 176). Danmark har dog i enkelte tilfælde givet afkald på retten til at beskatte pensioner fuldt ud, jf. DBOerne mellem Danmark-Tyrkiet og Danmark-Mexico.

De pensioner der udbetales fra Tyrkiet til personer bosiddende i Danmark kan således alene beskattes af Tyrkiet, som kildeland. Ifølge art. 18 2. led kan kildelandet dog ikke opkræve skat, såfremt der alene er tale om udbetalinger i henhold til den sociale sikringslov.

SKAT har in sin juridiske vejledning (C.F.9.2.19.11.2) udvidet art. 18, stk1, 2. led med beskatningsretten til bopælslandet i strids med DBO:

"Hvis ydelserne efter artikel 18, stk. 1, kun består af pensioner, vederlag, udbetalinger og lignendeydelser, der udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning, kan disse ydelser kun beskattes ibopælslandet. Se art. 18. stk. 2"

For det første skal det præciseres, at henvisningen til art. 18, stk. 2 er forkert, da art. 18, stk. 2 vedr. om udtrykket "livrente", henvisningen burde rettelig være DBO art. 18 stk. 1, 2. afsnit, hvis det skal give mening.

Art. 18, stk. 1, 2. led fritager kildestaten for beskatning, uden at give bopælslandet beskatningsretten, hvorfor Skats bemærkninger i vejledningen omkring bopælslandets beskatningsret for ydelser i henhold til den sociale sikringslovgivning, er forkert.

Skat vil formentlig herefter forsvare sig ved at henvise til artikel 22, men denne er forkert, da artikel 22 vedrører alene lempelse af skatten i Danmark for de borger, der har indkomst, der ifølge DBO kan beskattes i Tyrkiet og dermed undgå dobbeltbeskatning. Artikel 22 kan ikke anvendes i de sager, hvor Tyrkiet ikke beskatter, da der således ikke er tale en dobbeltbeskatning at tage højde for.

På baggrund af ovennævnte forhold, er det fortsat min helt klare vurdering, at Skats indstilling til en afgørelse om beskatning af pensioner fra Tyrkiet er forkert.”

SKATs udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

SKAT har udtalt følgende:

”Skatteankestyrelsen har den 18. september 2017 fremsendt kontorets forslag til afgørelse af ovennævnte sag og anmodet om en udtalelse til sagen, der skal afgøres af Landsskatteretten.

Vi har gennemgået sagen på ny. Imidlertid er vi stadig af den opfattelse, at Danmark som bopælsland kan medregne indkomsten på baggrund af globalindkomstprincippet.

Skatteankestyrelsens indstilling, der anbefaler Landsskatteretten at stadfæste SKATs afgørelse, kan således tiltrædes.”

Landsskatterettens afgørelse

Det lægges til grund, at klageren har bopæl i Danmark og er fuldt skattepligtig i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Det lægges endvidere til grund, at der er tale om en pensionsydelse, der udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning i Tyrkiet.

Den danske indkomstbeskatning bygger på globalindkomstprincippet, og fuldt skattepligtige personer er derfor skattepligtige hertil af deres samlede indkomst, hvad enten den hidrører her fra landet eller fra udlandet, jf. statsskattelovens § 4.

I henhold til artikel 18, stk. 1, 1. pkt., i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 30. maj 1991 mellem Danmark og Tyrkiet kan pensioner og lignende ydelser beskattes i kildestaten. Kildestaten skal dog fritage ydelserne for beskatning, såfremt de alene består af pensioner, vederlag, udbetalinger og lignende ydelser, der udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning, jf. 2. pkt.

Danmark kan som bopælsland ligeledes medregne indkomsten på baggrund af globalindkomstprincippet, men skal i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 22, stk. 1, litra a, indrømme fradrag i indkomstskatten med et beløb lig med den skat, der er betalt i Tyrkiet. Da Tyrkiet i henhold til artikel 18, stk. 1, 2. pkt., skal fritage pensionen for skat, kan der ikke indrømmes fradrag i den danske skat.

Det anses herefter for korrekt, at klageren er anset for skattepligtig af pension fra Tyrkiet.

SKATs afgørelse stadfæstes.