Kendelse af 28-02-2018 - indlagt i TaxCons database den 17-03-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2009

Bonus fra [virksomhed1]

16.666 kr.

0 kr.

0 kr.

Indkomståret 2010

Bonus fra [virksomhed1]

11.500 kr.

0 kr.

0 kr.

Indkomståret 2011

Bonus fra [virksomhed1]

3.750 kr.

0 kr.

3.750 kr.

Indkomståret 2012

Bonus fra [virksomhed1]

43.333 kr.

0 kr.

43.333 kr.

Indkomståret 2013

Bonus fra [virksomhed1]

13.125 kr.

0 kr.

13.125 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har i de omhandlede indkomstår været registreret som indehaver af virksomheden [virksomhed2], CVR-nr. [...1]. Virksomheden var registreret med branchekoden 702200 Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse.

I forbindelse med en efterforskningssag foretaget af [politiet], fik SKAT den 29. april 2016 og 13. juli 2016 oplysninger om, at klageren, i indkomstårene 2009 – 2013, havde modtaget bonusser fra [virksomhed1] ApS.

Bonusserne blev udbetalt i forbindelse med klagerens indgåede aftaler med [virksomhed1] ApS.

Klageren har fremlagt en oversigt fra [virksomhed3], med tilbudsdato den 5. januar 2012, hvoraf fremgik:

”Skattekode 7 opsparing i [finans1] er underlagt Pensionsbeskatningslovens bestemmelser, hvilket betyder, at hele opsparingen er sikret i modsætning til i banker, hvor kun indestående på 750.000 kr. er sikret. Opsparingen er ikke bundet, men kan hæves når som helst. Udbetalinger fra kontoen er skattefri.

...

Forudsætninger:

Bonusberettiget indbetaling 1.050.000 kr.

Rente1,78 %

Skattefri bonus5,00 %

Omkostninger 3,50 %

Kursværn 0,00 %

Af tekniske grunde etablerer [finans1] 2 konto, når kunden oprettet en skattekode 7 opsparing. Fra indbetalingskontoen overføres hver måned til opsparingskontoen. Renten er den samme på begge konti. Bonus er alene et anliggende mellem kunden og [virksomhed3] og er [finans1] uvedkommende. Bonus indsættes på den af kunden ønskede konto, når indskuddet er registreret i [finans1]”

Klageren har indsendt regnskaber for indkomstårene 2009 og 2010 vedrørende virksomheden [virksomhed2]. Af regnskabet for 2009 fremgik, at klageren havde medregnet henvisningshonorar fra [virksomhed1] på 12.849,40 kr. samt kørselsgodtgørelse på 2.667 kr., og for indkomståret 2010 fremgik, at klageren havde medregnet 15.250 kr.

Af sagens oplysninger fremgik, at udbetalingen fra [virksomhed1], på 3.750 kr., i indkomståret 2011 var foretaget efter den 11. marts 2011.

Der forelå en afgørelse fra Landsskatteretten af 16. februar 2010, offentliggjort i SKM2010.416, hvoraf fremgik, at en ”rabat”, modtaget fra [virksomhed1] i forbindelse med tegning af en kapitalforsikring, var skattepligtig for modtageren.

Klageren har oplyst, at SKATs forslag var dateret den 8. september 2016 og afgørelsen er sendt den 18. oktober 2016.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens indkomst for indkomstårene 2009 – 2013 med modtaget bonus fra [virksomhed1] ApS.

Til støtte herfor har SKAT anført:

”SKAT har modtaget din skrivelse af 29. september 2016 hvori du oplyser, at du er blevet oplyst fra [virksomhed1] ApS, at de udbetalte bonusser er skattefrie. SKAT må henvise til det tidligere fremsendte bindende svar fra skatterådet og efterfølgende stadfæstelse fra Landsskatteretten.

Beløbene er skattepligtig efter statsskattelovens § 4.

Du anfører i samme skrivelse, at de afholdte omkostninger i forbindelse med oprettelsen af pensionsordningerne udgør en reduktion af de modtagne bonusser.

Afholdte omkostninger samt evt. stiftelsesprovisioner i forbindelse med oprettelsen af diverse ordninger, er ikke fradragsberettiget, jævnfør ligningslovens § 8 stk. 3 litra c.

Med hensyn til forældelse af de ændrede år 2009 til 2013, henvises til skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1 punkt 5 samt skatteforvaltningslovens § 27. stk. 2. Kopi af lovteksten er indsat nedenfor.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for beskatning af modtaget bonus fra [virksomhed1] ApS.

Til støtte herfor har klageren anført:

”Jeg har den 22. oktober modtaget SKAT's brev af 18. oktober 2016 (kopi vedlagt) og senere, den 24/10, modtaget ændrede årsopgørelser for 2009, 2010, 2011, 2012 og 2013, hvilket jeg stadig står uforstående overfor specielt henset til forløbet, idet jeg primo maj måned 2016 fik brev fra SKAT i [by1], hvor jeg blev bedt om:

"Du bedes indsende en opgørelse over modtagne bonusbeløb fordelt på indkomstår 2008 og frem. Materialet bedes indsendte til undertegnede inden den 1. juni 2016

Da dette ikke sagde mig noget så langt tilbage - kontaktede jeg telefonisk den 12. maj 2016 [person1] hos SKAT i [by1], som kunne oplyse mig om, at det for mit vedkommende nok drejede sig om et beløb på kr. 11.666 i 2009 og kr. 11.500,00 i 2010. Da dette stadig intet sagde mig, spurgte jeg hende om, hvad jeg så skulle gøre? [person1] oplyste mig venligt om, at SKAT var pligtige til at sende en sådan meddelelse, hvis de fik nye oplysninger, men på det foreliggende grundlag så hun ingen grund til at jeg skulle gøre noget, hvilket jeg så helle ikke gjorde.

STOR var derfor min overraskelse da jeg efter hjemkomst fra udenlandsrejse d. 22/9 modtog SKAT's brev af 8. september 2016, hvori man oplyste mig om, at man nu agtede at ændre min skat ikke alene for 2009 og 2010, men nu også for 2011, 2012 og 2013. Af denne skrivelse fremgik det (side 2/3):

"På skat.dk/tastselv kan du se, hvilke oplysninger vi har modtaget, som har betydning for din skat".

Jeg gik naturligvis ind på den pågældende side, men der var ingen oplysninger desangående til mig. Hvis jeg ikke var enig, hvad jeg absolut ikke var, var der givet frist indtil d. 3/10 til at fremkomme med bemærkninger, hvorfor jeg i hast fik skrevet brev af 29. september (kopi vedlagt)

Svar på dette brev modtog jeg, som nævnt ovenstående, først den 22. oktober og altså efter, at jeg via mail var adviseret om, at "Du har fået en ny årsopgørelse", som var tilgængelig via SKAT's hjemmeside. Det var dog ikke kun en, men 5 nye Årsopgørelser for årene 2009 - 2013 (incl);

Omend mange nødvendige oplysninger har været umulige at opdrive så mage år tilbage - og meget svært tilgængelige - er det alligevel lykkedes mig at grave tilbage i egne arkivalier, hvorfor jeg herved skal dokumentere:

Indkomståret 2009

Jeg har et lille konsulentfirma, [virksomhed2] - CVR. Nr. [...1], som køres under virksomhedsskatteordningen og nu er under nedtrapning. Som det vil ses af medfølgende kopi af resultatopgørelse for 2009 er der allerede i det år indtægtsført kr. 12.849,40, som udgør henvisningsprovision fra [virksomhed1]. Af medfølgende kopi af faktura nr. 065/2009 fremgår det endvidere, at jeg har påført denne faktura transportomkostninger efter statens takster, kr. 2.666,60, som er skattefrie efter dagældende regler.

Differencen 1 forhold til det af SKAT anførte kr. (16.666,00 - (12.849,40 + 2.666,60) = kr. 1.150,00 har jeg ingen kendskab til,.

Indkomståret 2010

Som det fremgår af ligeledes vedlagte kopi af resultatopgørelsen for 2010 er der indtægtsført

kr. 15.250,00, som ligeledes udgør henvisningsprovision fra [virksomhed1].

Indkomståret 2011

Det anførte beløb kr. 3.750,00 er allerede indtægtsført i 2010 tillige med kr. 11.500,00, altså i alt kr. 15.250,00.

På dette grundlag skal jeg derfor separat anmode om, at SKAT omgående tilbagefører den foretagne ændring for indkomstårene 2009, 2010 og 2011,

Indkomstårene 2012 og 2013

Som tidligere nævnt vil jeg ikke afvise, at jeg har modtaget beløbene, men jeg har ikke fået opgørelse eller opstilling fra [virksomhed3] eller [virksomhed1] og efter fornyet henvendelse har jeg heller ikke kunnet få oplysninger fra hverken [virksomhed3] eller [virksomhed1] om overførselstidspunkt, beløb og hvilken konto evt, bonusbeløb måtte være indgået på, idet det ikke er på nogle af mine nuværende konti. Jeg har derfor naturligvis også rettet henvendelse til [finans1], hvor jeg har og har haft - de fleste af mine konti. Her henviser man til at banken i 2010 blev købt af [finans2], som kom i vanskeligheder og derfor overdraget til [finans3], som videreførte den under [finans4] til og med 2013, hvor [finans5] overtog den. Der kan kun oplyses om udgåede konti mod en væsentlig timebetaling i forhold til medgået tid, da der også 2 gange undervejs er skiftet EDB­ Central, hvorfor jeg venligst skal bede SKAT om at oplyse mig om dato for udbetalin/overførsel samt hvornår og hvordan beløbet er udbetalt.

I min søgning i gammelt materiale fandt jeg også et tilbud fra [virksomhed3] fra primo januar 2012, som jeg vedlægger, idet det er den orientering, jf. tilbuddet, som jeg har modtaget om bonus og skattefrihed. Heraf fremgår det tydeligt, at bonusbeløbene er skattefrie.

Da det derudover fortsat er min opfattelse, at bonusbeløb godt kan være skattefrie, når de udgør en reduktion af de omkostninger, som der er betalt i forbindelse med tegningen af kapitalforsikring i [finans1], har jeg siden ikke været i tvivl om skattefriheden.

Det er således først efter SKAT's skrivelse af 8/9-2016, at jeg bliver opmærksom på, at der kan stilles spørgsmålstegn ved dette, idet der medfulgte kopi af "et bindende svar fra Skatterådet SKM2009.406.SR", som jeg indtil da ingen kendskab havde til.

Jeg fastholder således fortsat, at de almindelige betingelser for genoptagelse af skatteansættelserne er udløbet, og betingelserne for ekstraordinær genoptagelse ikke er opfyldt, da jeg under ingen omstændigheder har handlet groft uagtsomt ved ikke at selvangive bonusbeløbene, samt yderligere at de modtagne henvisningsprovisioner allerede er indtægtsført og beskattede i 2009 og 2010.

Jeg beder Dem derfor venligst bekræfte,

At SKAT omgående tilbagefører de foretagne ændringer f.s.v. angår årene 2009-2010-2011 uden rentemæssige konsekvenser

At SKAT fremsender de udbedte oplysninger om, hvornår bonusbeløbene i 2012 og 2013 er udbetalt/overført og til hvilken konto ?”

I bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag har klageren anført:

”I fortsættelse af vores telefonsamtale og min indgivne klage er det fortsat min påstand,

At det ubetinget fremgik af mine tilbud via [virksomhed3] og [person2], at bonussen, som var en rabat, – i modsætning til henvisningsprovision - fra [finans1] ikke var skattepligtig, samt

At jeg var aldeles ubekendt med det ”nævnte bindende svar fra skatterådet”, som først kom til mit kendskab længe efter de indgåede aftaler, jf. også min klage, samt

At skattekravene derudover er forældede.”

Landsskatterettens afgørelse

Materielt

Som skattepligtig indkomst betragtes som udgangspunkt den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi, jf. statsskattelovens § 4.

Det følger af skattekontrollovens § l, at den skattepligtige har pligt til, at selvangive sine indtægter.

Enhver skatteyder skal selvangive dennes indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. SKAT kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Klageren har i indkomstårene modtaget indkomst i form af bonusudbetaling fra [virksomhed1] ApS. Bonus er blevet udbetalt som led i tegning af forsikringer hos [finans1]. Det lægges til grund, at den pågældende bonus udbetales som følge af en aftale mellem klageren og [virksomhed1] ApS og at [finans1] ikke er en del af aftalen.

Den udbetalte bonus anses at være skattepligtig indkomst jf. statsskattelovens § 4, ligesom der henvises til Landsskatterettens afgørelse offentliggjort i SKM2010.416, hvoraf fremgår, at omtalte bonus er skattepligtig for modtageren.

Det anses for godtgjort, at klageren i indkomstårene 2009 og 2010 har medregnet den udbetalte bonus i regnskaberne for [virksomhed2] og dermed har selvangivet og er blevet beskattet af beløbene. Der er derfor ikke grundlag for yderligere beskatning af beløbene modtaget i indkomstårene 2009 og 2010.

Det anses ikke for godtgjort, at den udbetalte bonus i indkomståret 2011 var medregnet i virksomhedens regnskaber for 2010. Der er henset til, at der ikke foreligger en specifikation af det honorar som er medtaget i regnskabet for indkomståret 2010, samt at beløbet er blevet udbetalt til klageren efter den 11. marts 2011.

Formelt

SKATs mulighed for at genoptage skatteansættelsen indenfor den ordinære frist fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1:

”§ 26. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Skatteministeren kan for grupper af skattepligtige fastsætte kortere frister end angivet i 1. og 2. pkt.”

For så vidt angår indkomståret 2013 har SKAT således varslet ansættelsesændringen inden for den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 26.

For så vidt angår indkomstårene 2011-2012 anses den ordinære frist for udløbet.

Det følger dog af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, at, uanset fristerne i lovens § 26, kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres på initiativ af told- og skatteforvaltningen, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Om der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt afhænger af en af en samlet vurdering af den skattepligtiges subjektive omstændigheder. Der vil efter omstændighederne også være grundlag for at anvende bestemmelsen, hvor en skattepligtig oplyser ikke at kende reglerne eller anser reglerne for at være særligt komplicerede.

Genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27 stk.1 nr. 5, er ikke betinget af at der gøres strafansvar gældende eller at en gennemført straffeansvarssag resulterer i en fastsættelse af straf.

Det følger af skattekontrollovens § 1, at enhver, der er skattepligtig i Danmark, over for told- og skatteforvaltningen årligt skal selvangive sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ, og sin ejerbolig. Endvidere følger af skattekontrollovens § 16, at den skattepligtige, hvis ansættelsen er for lav, skal underrette told- og skatteforvaltningen herom inden 4 uger efter meddelelsens modtagelse.

Klageren har for indkomstårene 2011, 2012 og 2013 ikke selvangivet den modtagne bonusudbetaling fra [virksomhed1].

Klageren har fremsat indsigelser om, at SKAT ikke har kunnet foretage ekstraordinær genoptagelse af klagerens indkomst for indkomstårene 2009 - 2012, idet klageren ikke har handlet groft uagtsomt eller forsætligt, idet han har medtaget honorar i regnskaberne for [virksomhed2] for indkomstårene 2009 og 2010 og at han i forbindelse med indgåelse af aftalen i 2012, af [virksomhed1], blev gjort opmærksom på, at bonusudbetaling var skattefri.

Det lægges til grund, at klageren i indkomstårene 2011, 2012 og 2013 har modtaget en bonusudbetaling fra [virksomhed1], uden at klageren har selvangivet indkomsten, idet klageren ved indgåelse af aftalen, har fået oplysning om, at bonusudbetalingen var skattefri.

Henset til, at klageren i indkomstårene 2009 og 2010 har selvangivet honoraret fra [virksomhed1], burde klageren have været vidende om, at de udbetalte bonusbeløb ligeledes, i indkomstårene 2011, 2012 og 2013, var skattepligtige, uanset at klageren har fået rådgivning om, at den udbetalte bonus var skattefri. Ukendskab til reglerne medfører ikke, at klageren alene kan anses at have handlet simpelt uagtsomt jf. SKM2001.575.LSR.

Da klageren anses at have handlet mindst groft uagtsomt, anses det med rette, at SKAT har genoptaget skatteansættelserne for indkomstårene 2011 og 2012. At [virksomhed1] ikke har informeret klageren om, at der foreligger en afgørelse fra Landsskatteretten i SKM2010.416, kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten nedsætter herefter SKATs forhøjelse for indkomstårene 2009 og 2010 til 0 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for indkomstårene 2011, 2012 og 2013.