Kendelse af 09-12-2020 - indlagt i TaxCons database den 16-01-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

2007

Genoptagelse af skatteansættelsen

Nej

Ja

Nej

2008

Genoptagelse af skatteansættelsen

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

Klageren har med startdato 1. september 2004 drevet virksomheden [virksomhed1] v/[person1]. Virksomheden har CVR –nummer [...1] og branchekode 433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed. Virksomheden og dermed klageren gik konkurs den 13. marts 2008.

2007

Klageren har ikke indsendt selvangivelse for indkomståret 2007. SKAT har derfor, den 28. oktober 2008, foreslået at fastsætte overskud af klagerens virksomhed til 250.000 kr.

SKAT’s begrundelse:

’’ Ansættelsen bygger på indberettede oplysninger for indkomståret 2007. Overskud af virksomhed er skønnet ud fra oplysninger om momstilsvar, tidligere års selvangivelser og øvrigt kendskab til virksomheden.’’

SKATs skøn er foretaget med udgangspunkt i følgende oplysninger:

Omsætning jf. moms tal 6.369.704 kr.

Udgifter jf. momstal-3.759.268 kr.

Løn jf. angivelser-1.638.257 kr.

Resultat972.179 kr.

SKATs skøn-250.000 kr.

Rest til øvrige udgifter722.179 kr.

SKAT har ikke modtaget indsigelser til forslaget, og årsopgørelse for indkomståret 2007 i overensstemmelse med forslaget er tilgængelig i klagerens skattemappe den 27. november 2008.

2008

Klageren har den 5. juli 2008 via tastselv selvangivet, at han er ophørt med virksomhed i 2008.

Der er ikke indsendt et regnskab for indkomståret 2008.

Der er indberettet A-indkomst med 471.319 kr. for indkomståret 2008.

Årsopgørelse for indkomståret 2008 er tilgængelig i klagerens skattemappe den 3. august 2009.

Vedrørende fristoverskridelse

Klageren har bl.a. anført følgende om baggrunden for fristoverskridelsen:

Klageren fortalte herefter udførligt om sin udsendelse som soldat til ex-jugoslavien i 1996 og om de følger denne havde på hans psykiske tilstand efter hjemkomsten. Det var først i 2017, hvor han tog kontakt til [...], at han følte der skete noget brugbart.

Klageren udleverede journalblad fra [...], der udførlig beskriver både klageren og de følger udsendelsen har haft.

Det er årene 2007 og 2008 der ønskes genoptaget.

Den tidligere virksomhed blev påbegyndt i 2004 og gik konkurs i 2008. I 2007 blev klageren skilt.

Efter konkursen i 2008 opholdte han sig i en længere periode i Schweiz. Frem til 2010 – 2011

flakkede han rundt og havde lange perioder han følte sig værende nede i et sort hul.

Genoptagelsen

Klageren har den 19. maj 2016 anmodet SKAT om at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2007 og 2008.

Der anmodes om, at den skattepligtige indkomst for 2007 ansættes til – 966.761 kr. og for 2008 ansættes til – 206.117 kr.

Med anmodningen vedlægges følgende bilag:

Bilag 01 - CVR

Bilag 02 og Bilag 03 – Kurators opgørelse

Bilag 04 – Brev fra SKAT om gæld

Bilag 05 – Kontoudtog fra SKATs momssystem

Bilag 06 – Brev om vandskade

Bilag 07 – Forlig med banken

Bilag 08 – 10 Kontoudtog bank

Bilag 11 – Regnskab 2007

Bilag 12 – Regnskab 2008

Bilag 13 – Vedrørende sønnen [person2]

SKAT har den 27. juni 2016 sendt et forslag, hvori der gives afslag på at genoptage klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2007 og 2008

Klageren har den 15. juli 2016 sendt en indsigelse til SKATs forslag til afgørelse.

SKAT har den 19. september 2016 sendt et nyt forslag, hvor der fortsat gives afslag på at genoptage klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2007 og 2008

SKAT har den 19. oktober 2016 sendt en afgørelse, hvori der gives afslag på at genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2007 og 2008.

SKATs afgørelse

” (...)

Begrundelse 2007

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2007 udløb 1. maj 2011. Fristen for genoptagelse er derfor udløbet, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og du kan kun få genoptagelse, hvis du opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2.

SKAT kender ikke til forhold, der opfylder de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens§ 27,

stk.1,nr.1-7.

Det er SKAT´s opfattelse, at en ekstraordinær genoptagelse ikke kan ske i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, da vi ved den skønsmæssige ansættelse for indkomståret 2007 ikke har begået fejl eller har foretaget en åbenbar urimelig skønsmæssig ansættelse. Ansættelsen er skønnet ud fra de oplysninger, vi har haft på tidspunktet for ansættelsen.

SKAT mener endvidere, at når der henses til den moms, der er angivet for 2007, samt lønangivelser for året 2007, er det af SKAT fastsatte skøn over resultat af virksomhed ikke urimeligt, tværtimod levner det plads til udgifter SKAT ikke havde oplysninger om.

Omsætning jf. moms tal 6.369.704 kr.

Udgifter jf. momstal-3.759.268 kr.

Løn jf. angivelser-1.638.257 kr.

Resultat 972.179 kr.

SKATs skøn -250.000 kr.

Rest til øvrige udgifter 722.179 kr.

SKAT mener desuden, at det forhold, at der på nuværende tidspunkt er udarbejdet et regnskab for 2007 baseret på kontoudtog fra banken, ikke er oplysninger af sådanne særlig omstændighed, der kan begrunde genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

SKAT mener ligeledes, at det forhold at du er gået konkurs i 2008 eller at materiale er gået tabt hos advokaten jf. mail af 18. december 2014, ikke er oplysninger af sådanne særlig omstændighed, der kan begrunde genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 1, nr. 8.

SKAT mener endvidere ikke, at der er fremlagt dokumentation for, at du i hele perioden har været ude af stand til at anmode om genoptagelse af din skatteansættelse som følge af alvorlig sygdom.

Det forhold, at der er fremsendt lægeoplysninger af maj 2013 fra [...], på din søns sygdom kan ikke medføre ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Det skal endvidere bemærkes, at SKAT ikke har taget stilling til resultatet af det nu udarbejde regnskab for 2007. Hvis dette underskud var selvangivet rettidigt, ville underskuddet som følge af konkursen i 2008 være blevet nulstillet efterfølgende jævnfør reglerne i konkursskattelovens § 12.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er det en betingelse for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen, at du har bedt om genoptagelse senest 6 måneder efter, at du er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder, at fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 kan overskrides.

SKAT har mulighed for at se bort fra 6-månedersfristen, hvis der er særlige omstændigheder.

De oplysninger, der ønskes lagt til grund for skatteansættelsen, er oplysninger som du var bekendt med allerede på selvangivelsestidspunktet. Uanset at dele af regnskabsmaterialet er gået tabt hos advokaten, har der hele tiden været mulighed for, at anvende de kontoudtog, der nu lægges til grund for anmodning om genoptagelse. Fristen i skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 2 på 6 måneder er således overskredet, hvilket SKM2003.288HR understøtter, idet ekstraordinær genoptagelse nægtes som følge af at der er tale om oplysninger, som den skattepligtige hele tiden havde været bekendt med.

Begrundelse 2008

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2008 udløb 1. maj 2012. Fristen for genoptagelse er derfor udløbet, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og du kan kun få genoptagelse, hvis du opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2.

SKAT kender ikke til forhold, der opfylder de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 27,

stk. 1, nr. 1-7.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er det en betingelse for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen, at der er særlige omstændigheder.

SKAT mener, at der ikke er grundlag for at genoptage din skatteansættelse, da det forhold at du nu mener, at de beløb du tidligere har selvangivet skal ændres på baggrund af et regnskab opgjort efterbankkontoudtog for 2008, ikke er en særlig omstændighed, der kan begrunde genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 1, nr. 8.

SKAT mener ligeledes, at det forhold at du er gået konkurs i 2008 eller at materiale er gået tabt hos advokaten jf. mail af 18. december 2014, ikke er oplysninger af sådanne særlig omstændighed, der kan begrunde genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

SKAT mener ikke, at der er fremlagt dokumentation for, at du i hele perioden har været ude af stand til at anmode om genoptagelse af din skatteansættelse som følge af alvorlig sygdom. Det forhold, at der er fremsendt lægeoplysninger af maj 2013 fra Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, på din søns sygdom kan ikke medføre ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

I henhold til praksis er det en betingelse for genoptagelse på grund af særlige omstændigheder, at der for eksempel er tale om myndighedsfejl, svig fra tredjemand eller andre helt særlige uforudsigelige tilfælde, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige, herunder alvorlig sygdom.

Det er derfor SKATs opfattelse, at det forhold, at du først nu får udarbejdet et regnskab på baggrund af kontoudtog fra 2008 ikke berettiger til ekstraordinær genoptagelse, da det er oplysninger du hele tiden har været bekendt med, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. At du nu fremsender disse oplysninger må sidestilles med glemte fradrag. Et glemt fradrag kan ikke anses for en særlig omstændighed, jf. den anførte byretsdom i SKM2008.902BR.

Det skal herudover bemærkes, at som følge af konkursen i 2008, ville resultat af virksomhed for 2008 være omfattet af konkursindkomsten jævnfør reglerne i konkursskattelovens § 7. Resultatet skal derfor ikke medtages på din selvangivelse for 2008.

Det skal endvidere bemærkes, at SKAT ikke har taget stilling til resultatet af det nu udarbejde regnskab for 2008.

Ifølge skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 2, er det en betingelse for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen, at du har bedt om genoptagelse senest 6 måneder efter, at du er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder, at fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 kan overskrides.

SKAT har mulighed for at se bort fra 6-månedersfristen, hvis der er særlige omstændigheder.

Det er SKA Ts opfattelse, at du er kommet til kundskab om skatteansættelsen for indkomståret 2008, senest med årsopgørelsen, som har udskrivningsdato den 3. august 2009.

SKAT har modtaget din anmodning om ekstraordinær genoptagelse den 19. maj 2016. Fristen er således overskredet.

Det forhold, at du ikke rettidigt har reageret på årsopgørelsen, udgør ikke "særlige omstændigheder”, der kan begrunde en dispensation fra fristreglen i skatteforvaltningslovens § 2 7, stk. 2.

SKAT mener derfor, at skatteansættelserne for indkomstårene 2007 og 2008 ikke kan genoptages ekstraordinært, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og stk. 2. (...) ”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at der er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af indkomstårene2007 og 2008

Som begrundelse har repræsentanten anført følgende:

”Vi skal hermed på vegne af [person1] påklage SKATs afgørelser vedrørende skat og moms for indkomstårene 2007 og 2008. Afgørelserne vedlægges som bilag 1-2.

[person1] anmodede den 19. maj 2016 om ekstraordinær genoptagelse af skatte- og momsansættelsen for indkomstårene 2007-2008 med henvisning til "særlige omstændigheder", jf. Skatteforvaltningslovens §§ 27, stk. 1, nr. 8, og 32, stk. 1, nr. 4, jf. bilag 3.

Det gøres gældende, at der foreligger "særlige omstændigheder", hvorfor SKAT skal genoptage skatte- og momsansættelsen for indkomstårene 2007-2008:

[person1] var udsendt som [...] i ex-Jugoslavien og kom hjem i 1994. Han var på et af de første hold, og blev ikke tilbudt psykologhjælp, da han kom hjem. Han har ikke på noget tidspunkt været behandlet eller diagnosticeret for psykiske problemer. Han var under udsendelsen udsat for voldsomme oplevelser i en ung alder (20 år). Eksempelvis var en af hans rutinemæssige opgaver at rense en å med drikkevand for lig (ofte i en miserabel tilstand). Dette skete med et fiskenet og en rive. Disse oplevelser har givet [person1] alvorlige psykiske problemer (bl.a. [...]), som for alvor gav sig udslag i forbindelse med hans separation og skilsmisse fra hans børns mor i 2007 og virksomhedens konkurs kort tid efter (marts 2008). De følgende år var præget af kaos, alkoholmisbrug og ustabilitet. [person1] søgte tilflugt hos venner i Danmark og i Schweiz, hvor han kunne låne en briks. Nærværende vil blive forsøgt dokumenteret, idet [person1] nu har accepteret at konsultere en psykolog fra "[...]",

jf. [...dk]. Det skal i den forbindelse nævnes, at det er ganske normalt for krigsveteraner, at de ikke ønsker at konsultere læge, psykolog eller andet sundhedspersonel ved psykiske problemer, idet det blandt soldater (i hvert fald tidligere) har været anset som et svaghedstegn.

Regnskaberne for 2007-2008 vil blive rekonstrueret på bedste vis. Arbejdet er besværliggjort af, at kurator i konkursboet ([virksomhed2], [by1]) har haft en vandskade, hvor al regnskabsmaterialet blev ødelagt, jf. bilag 4. Vi er p.t. ved et rekonstruere en harddisk, hvor regnskabsmaterialet sandsynligvis befinder sig.
Det skal særligt fremhæves, at SKAT den 8. december 2012 skønsmæssigt fastsatte overskuddet for indkomståret 2007 til kr. 250.000. Det må anses for åbenbart forkert, idet SKAT på tidspunktet for udøvelse af skønnet burde have taget hensyn til, at virksomheden var gået konkurs med dekret den 13. marts 2008, hvorfor det må anses for usandsynligt, at der i 2007 var realiseret et pænt overskud (2 måneder før dekretdatoen). Endvidere havde virksomheden kun realiseret et overskud i 2006 på kr. 48.175.

Der har været afholdt kontormøde mellem klageren og dennes repræsentant og skatteankestyrelsen, jf. følgende referat:

’’Det blev indledningsvis oplyst, at der ikke vil blive fremsendt et regnskab til erstatning for de skønsmæssige ansættelser.

Klageren fortale herefter udførligt om sin udsendelse som soldat til ex-jugoslavien i 1996 og om de følger denne havde på hans psykiske tilstand efter hjemkomsten. Det var først i 2017, hvor han tog kontakt til [...], at han følte der skete noget brugbart.

Klageren udleverede journalblad fra [...], der udførlig beskriver både klageren og de følger udsendelser har haft.

Det er årene 2007 og 2008 der ønskes genoptaget.

Den tidligere virksomhed blev påbegyndt i 2004 og gik konkurs i 2008. I 2007 blev klageren skilt.

Efter konkursen i 2008 opholdte han sig i en længere periode i Schweiz. Frem til 2010 – 2011 flakkede han rundt og havde lange perioder han følte sig værende nede i et sort hul

Dette er baggrunden for, at klageren ikke har kunnet reagere på de skønsmæssige ansættelser indenfor de ordinære tidsfrister.

Repræsentanten fremførte, at den skønsmæssige ansættelse af overskud af virksomhed i 2007 til 250.000 kr. er åbenbart urimelig høj hvorfor der både kan ske genoptagelse af skatteansættelsen og samtidig ses bort fra reaktionsfristen på 6 måneder i § 26.

Der blev henvist til/ afleveret

Juridisk vejledning A.A.8.2.2.22.8 særlige omstændigheder om myndighedesfejl
SKM 2006.467LSR
SKM2015.723 fristregel ikke behandlet’’

Landsskatterettens afgørelse og begrundelse

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin indkomstansættelse, skal senest den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2007 og 2008 er dateret den 19. maj 2016.

Anmodningen om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2007 og 2008 er således modtaget af SKAT efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse.

En anmodning om genoptagelse, der er indgivet efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse, kan imødekommes i tilfælde, der opfylder mindst en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, indeholder en række objektive grunde til genoptagelse. Klageren opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse bestemmelser.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan der efter anmodning fra den skattepligtige gives tilladelse til ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelsen, hvis der foreligger særlige omstændigheder.

Indkomståret 2007

Klageren har anført, at det skønsmæssigt fastsatte overskud for indkomståret 2007 på 250.000 kr. er åbenbart forkert når virksomheden var gået konkurs den 13. marts 2008, og virksomheden overskud i 2006 kun udgjorde 48.175 kr.

Landsskatteretten finder, at SKATs skønsmæssige ansættelse af overskud af virksomhed på 250.000 kr. i 2007 ligger inden for den skønsmargin forvaltningen har, når klageren ikke har selvangivet for det pågældende indkomstår, og SKAT især har lagt vægt på virksomhedens momsoplysninger ved at omregne momstallene til det skønnede resultat af virksomhed. SKAT har også henset til, at nettoresultatet før øvrige udgifter udgør 972.179 kr.

Retten finder ikke, at der foreligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Klageren har oplyst, at han i perioden efter konkursen i 2008 opholdte sig i en længere periode i Schweiz. Frem til 2010 – 2011 flakkede han rundt og havde lange perioder, hvor han følte sig værende nede i et sort hul.

Klageren har endvidere oplyst, at han efter sin søns alvorlige sygdom, og sin udsendelse i krigszone har været meget psykisk belastet.

Der er ikke fremlagt dokumentation, lægeerklæring eller andre oplysninger i øvrigt for, at klageren som følge af psykisk belastning ikke har været i stand til at klage rettidigt.

Retten lægger vægt på, at klageren selv er ansvarlig for, at selvangivelsen bliver indsendt til tiden. Det anses endvidere ikke for tilstrækkeligt dokumenteret, at klagerens sygdom har gjort ham ude af stand til rettidigt at reagere på SKATs ansættelser i hele den periode, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse.

Indkomståret 2008

Klageren har den 5. juli 2008 via tastselv selvangivet, at han er ophørt med virksomhed i 2008.

SKAT har ikke ansat et skønsmæssigt overskud af virksomhed for indkomståret 2008.

Klageren har efterfølgende på baggrund af kontoudtog udarbejdet et regnskab, der udviser et underskud på 206.117 kr.

Klageren har oplyst, at han i perioden efter konkursen i 2008 opholdt sig i en længere periode i Schweiz. Frem til 2010 – 2011 flakkede han rundt og havde lange perioder hvor han følte sig værende nede i et sort hul.

Klageren har endvidere oplyst, at han efter sin søns alvorlige sygdom, og sin udsendelse i krigszone har været meget psykisk belastet.

Der er ikke fremlagt dokumentation, lægeerklæring eller andre oplysninger i øvrigt for, at klageren som følge af psykisk belastning ikke har været i stand til at klage rettidigt

Retten lægger vægt på, at klageren selv er ansvarlig for, at en korrekt selvangivelse bliver indsendt til tiden. Det anses endvidere ikke for tilstrækkeligt dokumenteret, at klagerens sygdom har gjort ham ude af stand til rettidigt at anmode om ændring af skatteansættelsen i hele den periode, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse.

Retten finder ikke, at det forhold, at der efterfølgende udarbejdes et regnskab er en særlig omstændighed, der kan begrunde genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Fristoverskridelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Årsopgørelsen for indkomståret 2007 blev lagt i klagerens skattemappe den 27. november 2008 og årsopgørelsen for indkomståret 2008 blev lagt i klagerens skattemappe den 3. august 2009.

Klageren må derfor senest på disse tidspunkt anses for at være kommet til kundskab om ændringen af hans skatteansættelser. Klageren har ikke dokumenteret, at genoptagelsesanmodningen er fremsat senest 6 måneder efter, at klageren er kommet til kundskab om det forhold der begrunder ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.