Kendelse af 23-09-2021 - indlagt i TaxCons database den 02-11-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2012

SKATs afgørelse er ugyldig

-

Ja

Ansættelsen ikke rettidigt foretaget

Indkomståret 2014

Fradrag for underskud af virksomhed

0 kr.

78.578 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedsaktiviteter

Virksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1] blev registreret den 17. december 2012 og er ophørt den 11. december 2020. Virksomheden var registreret som en ”fotografisk virksomhed”, og blev drevet som en enkeltmandsvirksomhed. Virksomhedens aktiviteter bestod af fotografering, herunder sports-fotografering samt billedbehandling.

Klageren har i det påklagede indkomstår 2012 tillige haft fuldtidsbeskæftigelse hos DSB Økonomi og Personale med en indkomst på 337.418 kr., mens han i det påklagede indkomstår 2014 har modtaget dagpenge svarende til 175.526 kr.

Resultater

Klageren har til SKAT (nu Skattestyrelsen) oplyst følgende resultater for virksomheden i perioden 2013-2014:

Resultatopgørelse

2013

2014

Omsætning

Salg af varer/ydelser m/moms

23.215 kr.

45.589 kr.

OMSÆTNING I ALT

23.215 kr.

45.589 kr.

Variable omkostninger

Vareforbrug

-280 kr.

-3.607 kr.

EU- erhvervelser varer (rubrik A-varer)

-1.416 kr.

-3.188 kr.

VAREFORBRUG

-1.696 kr.

-6.795 kr.

VAREFORBRUG OG FREMMEDARBEJDE

-1.696 kr.

-6.795 kr.

DÆKNINGSBIDRAG I ALT

21.518 kr.

38.793 kr.

Personaleomkostninger

Kørsel i egen bil (kilometeropgørelse)

-17.431 kr.

-19.694 kr.

Arbejdstøj

-2.367 kr.

-662 kr.

LØNNINGER MV. I ALT

-19.798 kr.

-20.356 kr.

Salgsfremmede omkostninger

Annoncer og reklame

-525 kr.

Anden fradragsberettiget repræsentation med moms

-26.400 kr.

Repræsentation, diverse

-12.000 kr.

Ej fradragsberettiget andel

0 kr.

SALGSOMKOSTNINGER

-525 kr.

-38.400 kr.

Lokaleomkostninger

El, vand, varme m.v.

-2.199 kr.

-1.609 kr.

Ejendomsforsikring

-476 kr.

-476 kr.

LOKALEOMKOSTNINGER

-2.675 kr.

-2.085 kr.

Administration

Erhvervsforsikringer

-2.623 kr.

-3.092 kr.

Kontorartikler og tryksager

-2.640 kr.

-685 kr.

Porto og gebyrer

-5.310 kr.

-176 kr.

Internet og webhotel

-13.481 kr.

-1.160 kr.

Registrerede kassedifferencer

5 kr.

1 kr.

Betalingsløsning

-1.188 kr.

Diverse ekskl. Moms

-1.004 kr.

ADMINISTRATION

-24.049 kr.

-7.304 kr.

Resultat før afskrivninger og renter

-32.944 kr.

-29.351 kr.

AFSKRIVNINGER

-94.995 kr.

-54.630 kr.

Renteudgifter m.v.

Bankrenter

-7.413 kr.

-10.159 kr.

RENTEUDGIFTER MV.

-7.413 kr.

-10.159 kr.

ÅRETS RESULTAT

-127.939 kr.

-94.140 kr.

Endvidere har klageren den 24. maj 2016 overfor SKAT fremlagt følgende resultatopgørelse for 2015 og for 2016 frem til 24. maj samt budget for 2016:

Omsætning

2015

44.989 kr.

2016 – halvår

34.632

2016 (forecast)

77.632 kr.

Vareforbrug

1.440 kr.

957 kr.

2.000 kr.

Dækningsbidrag

43.549 kr.

33.675 kr.

75.632 kr.

Kapacitetsomkostninger:Småanskaffelser/udstyr

12.020 kr.

3.500 kr.

Markedsføring/WEB/Webshop

2.208 kr.

1.368 kr.

9.000 kr.

Sponsorat

15.520 kr.

15.520 kr.

30.000 kr.

Kontorartikler

1.007 kr.

1.006 kr.

2.000 kr.

Kapacitetsomkostninger i alt

30.755 kr.

17.894 kr.

44.500 kr.

Resultat før renter

12.794 kr.

15.781 kr.

31.132 kr.

Der er ikke fremlagt regnskaber for årene 2016-2019 på trods af opfordring hertil.

SKATs udsendelse af forslag og afgørelse

SKAT har udsendt forslag til afgørelse den 4. marts 2016 for de påklagede indkomstår 2012, 2013 og 2014. Klageren har herefter bedt om fristforlængelse vedrørende indsendelse af yderligere materiale, hvilket er accepteret af SKAT.Der foreligger ikke oplysninger om, at klageren har anmodet om forlængelse af afgørelsesfristen. SKAT har den 16. september 2016 truffet afgørelse for indkomstårene 2012, 2013 og 2014.

SKATs afgørelse

SKAT har for indkomståret 2012 ændret klagerens virksomheds underskud fra 41.181 kr. til 33.525 kr. og derudover i henhold til klagerens beregning ændret befordringsfradrag i virksomheden fra 49.062 kr. til 31.630 kr.

SKAT har ikke godkendt fradrag for virksomhedsunderskud på 78.578 kr. i 2014, idet klagerens virksomhed ikke anses for at være erhvervsmæssig drevet.

Desuden har SKAT i afgørelsen ændret virksomhedens fradrag for virksomhedsunderskud fra 117.970 kr. til 118.641 kr. i 2013. Dette punkt er ikke påklaget.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”Vedrørende indkomståret 2012

Resultat af selvstændig virksomhed kan opgøres således:

Omsætning

0,00

kr.

Fragt

57,60

kr.

Arbejdstøj

0,00

kr.

Porto og gebyrer

184,30

kr.

Køb af software

648,00

kr.

Småanskaffelser

32.634,66

kr.

Underskud

33.524,56

kr.

Bilag 1, køb af computer, 6.399 kr.

Udgiften kan godkendes med en erhvervsmæssig andel på 25 %, de øvrige 75 % anses som privat andel. Ved skønnet er der henset til omsætningens størrelse samt at du har mulighed for at anvende computeren privat.

Bilag 7, køb af jakke, 1.059 kr.

Udgiften kan ikke godkendes, idet tøj anses som almindelig beklædning, og der er mulighed for at benytte tøjet privat. Tøjet anses som en privat ikke fradragsberettiget udgift og en almindelig leveomkostning.

Bilag 10, køb af diverse tilbehør, 1.798,30 kr.

Udgiften kan ikke godkendes, idet du ikke er rette omkostningsbærer. Fakturaen er udstedt til [person1].

(...)

Vedrørende indkomståret 2014

Underskud af virksomhed kan ikke godkendes, idet virksomheden ikke anses for drevet med erhvervsmæssig og rentabel drift for øje efter bestemmelserne i Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a.

Der anses ikke at være drevet erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende med det eneste formål at indvinde økonomisk udbytte. Der er i øvrigt henset til, at indtægterne ikke ses at stå i rimeligt forhold til udgifterne, og til at virksomheden siden opstart i indkomståret 2012 har givet underskud. Det er vurderet, at underskuddet ansættes til 0 kr., lig med de opnåede indtægter (nettoindkomstprincippet), jf. Statsskatteloven § 6, stk. l, litra a.

Udgangspunktet for opgørelsen af den skattepligtige indkomst er Statsskattelovens §§ 4 - 6. Statsskattelovens indkomstbegreb bygger på et indkomstprincip hvorefter det er bruttoindkomsten med

fradrag af de udgifter, der er afholdt for at erhverve indkomsten, der skal beskattes. Det alt afgørende for fradragsretten er dog, at der foreligger en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften - hvilket vil sige, at formålet er, at erhverve skattepligtig indkomst.

De afholdte udgifter må derimod anses for at være et mere eller mindre langsigtet forsøg på, at tilvejebringe et nyt indkomstgrundlag og eventuel fremtidig indkomstkilde, der således må betragtes som værende indkomstopgørelsen uvedkommende.

Der er ikke indsendt et foreløbigt regnskab for indkomståret 2015 samt et budget for indkomståret 2016, det har derfor ikke været muligt for SKAT, at følge udviklingen på denne baggrund. Ved vurderingen er der lagt vægt på dine forskudsopgørelser for indkomstårene 2015 og 2016, hvor du i begge indkomstår er forskudsregistret med 0 kr. i resultat af virksomhed. Endvidere er der lagt vægt på, at du i indkomståret har 2015 har lønindkomst med 214.719 kr. samt de indberettede momsoplysninger, hvor salgsmomsen er 11.086 kr. og købsmomsen er 15.562 kr. Dermed kan det konstateres, at udgifter overstiger indtægterne for indkomståret 2015, og at virksomheden dermed ikke er drevet rentabelt.

Det kan oplyses, at du fremover ikke kan forvente, at få godkendt et skattemæssigt underskud. Såfremt virksomheden fremover udviser overskud, skal dette medregnes i rubrik 111, jf. Statsskatteloven § 4.

Oplysninger fra repræsentant [person2] i mail til SKAT af den 12. september 2016.

Det er oplyst, at resultatet for indkomståret 2015 udgør 12.794 kr., hvilket er i overensstemmelse med det selvangivet resultat.

Herudover er det oplyst, at det foreløbige resultat for indkomståret 2016 udgør 15.781 kr.

Det er bemærket, at der i det indsendte materiale vedrørende indkomstårene 2015 og 2016 ikke er taget højde for følgende udgifter:

• Arbejdstøj

• Husleje

• Forsikring

• Porto og gebyrer

• Afskrivninger

• Kørsel

Dette kan naturligvis hænge sammen med, at der ikke har været udgifter til f.eks. arbejdstøj og porto samt at det er valgt ikke at aktivere afskrivningerne for at opnå et positivt resultat.

For indkomstårene 2015 og 2016 ikke er taget højde for udgifter til kørsel.

For indkomståret 2013 udgør kørslen 17.431 kr. svarende til 75 % af omsætningen.

For indkomståret 2014 udgør kørslen 19.694 kr. svarende til 43 % af omsætningen.

Såfremt der beregnes et gennemsnit af kørslen for de 2 indkomstår svarer det til 59 %.

59 % af omsætningen for indkomståret 2015 svarer til 26.543 kr. Hvis kørslen reduceres i resultatet fremkommer der et underskud på 13.749 kr.

59 % af omsætningen for indkomståret 2016 svarer til 20.433 kr. Hvis kørslen reduceres i resultatet fremkommer der et underskud på 4.652 kr.

På baggrund af ovenstående og en samlet vurdering i øvrigt, er det forsat SKATs opfattelse, at der ikke kan godkendes underskud af selvstændig virksomhed for indkomståret 2014.

Ændringerne er i overensstemmelse med det tidligere fremsendte forslag af 4. marts 2016.

SKAT har ikke kunnet imødekomme dine synspunkter, idet der for alle indkomstårene har været underskud af selvstændig virksomhed før renter og afskrivninger, hvilket betyder, at indtjeningen ikke har kunnet forrente den investerede kapital, hvilket har nødvendiggjort private indskud.”

SKAT har i sin udtalelse af 20. januar 2017 anført følgende vedrørende indkomståret 2012:

”Vedrørende indkomståret 2012

I klage af 18. december 2016 anfører repræsentant [virksomhed2] ved [person3] følgende:

"Indkomståret 2012.

SKAT har korrigeret den skattepligtige indkomst med i alt DKK 21.889 for indkomståret 2012. Ændringen er gennemført den 16. september 2016 ved kendelse, og der er fremsendt forslag til ændring af den skattepligtige indkomst den 16. juni 2016. Både forslag og afgørelse er afsendt for sent i henhold til Skatteforvaltningslovens § 26. Forslaget er fremsendt efter den 1. maj 2016, og den endelige afgørelse er ligeledes fremsendt efter den 1. august 2016.

Det er vores opfattelse, at der er tale om en ugyldig afgørelse for indkomståret 2012, da den ikke opfylder betingelser i Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1."

I henhold til medsendt materiale fremgår det, at der udsendt forslag til ændring af skatteansættelsen for indkomstårene 2012, 2013 og 2014 den 4. marts 2016 (bilag 11).

Der gøres indsigelse over dette forslag, og der indkaldes yderligere dokumentation ved brev fra SKAT af den 16. juni 2016. Repræsentant [virksomhed2] ved [person2] anmoder den 6. juli 2016 om udsættelse med indsendelse af materiale til den 31. august 2016. Dette imødekommes efter lidt korrespondance frem og tilbage, hvori det oplyses, at der rent undtagelsesvist gives henstand med indsendelse af materialet.

SKAT er ikke enig i, at fristen for udsendelse af forslag til ændring af skatteansættelsen for indkomståret 2012 IKKE er overholdt i henhold til Skatteforvaltningsloven § 26, idet forslaget er udsendt inden 1. maj 2016 - nemlig den 4. marts 2016.

Det er korrekt, at SKAT udsender en afgørelse den 16. september 2016, som er efter fristen i henhold til Skatteforvaltningsloven § 26. Repræsentanten anmoder om udsættelse med indsendelse af materiale til den 31. august 2016, og det antages, at repræsentanten er indforstået med, at afgørelsen udsendes efter 1. august 2016, og ligeledes at repræsentanten er bekendt med reglerne.

Repræsentanten skriver følgende i mail af 6. juli 2016:

"Vi vil selvfølgelig gerne servicere SKAT med oplysninger så hurtigt som muligt, men jeg havde forventet, at der var forståelse for de forskudte ferier for de implicerede parter, hvor alle først er tilbage medio august, hvilket er baggrunden for ønsket om en frist 31/8-2016. Yderligere skal det bemærker jeg mig, at der er ønske om et halvårsregnskab for 2016, hvor fristen for indgivelsen af momsen er i overensstemmelse med den ønskede frist for nærværende. "

I mail af 6. juli 2016 oplyses følgende til repræsentant [person2]:

"Jeg har forespurgt min funktionsleder- og rent undtagelsesvis, gives der henstand med indsendelse af materialet til den 31/8-2016."

Sagen er afgjort efter 1. august 2016, som følge af repræsentantens/borgers anmodning om udsættelse med indsendelse af materiale - og IKKE som følge af lang sagsbehandlingstid internt i SKAT.”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at SKATs afgørelse vedrørende indkomståret 2012 er ugyldig. Der er nedlagt påstand om, at klageren er berettiget til fradrag for virksomhedsunderskud på 78.578 kr. for indkomståret 2014.

Klagerens repræsentant har til støtte for påstanden anført:

”Indkomståret 2012

SKAT har korrigeret den skattepligtige indkomst med i alt DKK 21.889 for indkomståret 2012.

Ændringen er gennemført den 16. september 2016 ved kendelse, og der er fremsendt forslag til ændring af den skattepligtige indkomst den 16. juni 2016. Både forslag og afgørelser er afsendt for sent i henhold til Skatteforvaltningslovens § 26. Forslaget er fremsendt efter den 1. maj 2016, og den endelige afgørelse er ligeledes fremsendt efter den 1. august 2016.

Det er vores opfattelse, at der er tale om en ugyldig afgørelse for indkomståret 2012, da den ikke opfylder betingelser i Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Ikke erhvervsmæssig virksomhed

SKAT har desuden ændret den skattepligtige indkomst for indkomståret 2014. SKAT har vurderet, at der ikke er tale om erhvervsmæssig virksomhed, og der kan derfor ikke godkendes fradrag for underskud for indkomståret 2014 og frem.

Der er selvangivet underskud med DKK 78.578, som SKAT ikke godkender fradrag for, jf. vedhæftede afgørelse fra SKAT af 16. september 2016.

SKAT har underkendt den erhvervsmæssige virksomhed, da det af SKAT vurderes, at formålet med virksomheden ikke er drift af en rentabel aktivitet. Virksomheden har ifølge SKAT ikke siden opstarten i 2012 givet overskud. Dette er korrekt.

De afholdte udgifter er ifølge SKAT et udtryk for, at der er sket investering i et indkomstgrundlag, der på længere sigt vil kunne give en indtjening. Derfor er udgifterne indkomstopgørelsen uvedkommende.

I og med at der er forskudsregistreret med et overskud på DKK 0 for indkomstårene 2015 og 2016, er det SKATs opfattelse, at der ikke er en forventning om, at virksomheden vil kunne blive overskudsgivende på sigt. Dette sammenholdes af SKAT med, at er negativ angivelse af moms i 2015, hvorfor der er en tilkendegivelse af, at der ikke er tale om erhvervsmæssig virksomhed. Vi er ikke enige i disse betragtninger, da forskudsregistreringen ikke i sig selv er udtryk for, om der er tale om erhvervsmæssig virksomhed eller ej. Ved uvished omkring resultatets størrelse vil der kunne anlægges en forsigtighedsbetragtning. Dette er sket, jf. nedenstående opgørelser af indkomsten.

At der er en negativ angivelse af moms er ligeledes ikke udtryk for, at der ikke er tal om erhvervsmæssig virksomhed. En negativ angivelse kan betyde, at der er foretaget investeringer i aktiver, som ikke er fratrukket tilsvarende fuldt ud i driftsresultatet. Desuden er afvigelse mellem udgående og indgående moms relativt begrænset.

Endeligt bæres driften ifølge SKAT af, at [person4] har lønindkomst ved siden af den erhvervsmæssige virksomhed, hvorfor han ifølge SKAT ikke har noget incitament til, at arbejde efter et overskud af virksomhed. Dette er ikke en korrekt antagelse.

Vi er ikke enige i SKAT afgørelse om, at der ikke er tale om erhvervsmæssig virksomhed, og ikke, at det ikke er påvist, at virksomheden på et tidspunktet vil kunne blive overskudsgivende. Virksomheden er påbegyndt i december måned 2012, og SKAT har med virkning pr. 1. januar 2014 underkendt den erhvervsmæssige aktivitet. SKAT vurdere allerede efter 13 mdr. drift, at der ikke er tale om erhvervsmæssig virksomhed.

Dette er efter vores opfattelse for tidligt for SKAT, at konkludere, at der ikke er tale om erhvervsmæssig virksomhed. Grundlaget for denne vurdering er for lille.

SKAT er blevet orienteret om følgende forventninger til resultatet af virksomheden for indkomståret 2015 og 2016 under sagsbehandlingen:

Omsætning

2015

44.989

2016 – 1. halvår

34.632

2016 – 2. halvår

77.632

Vareforbrug

1.440

957

2.000

Dækningsbidrag

43.549

33.675

75.632

Kapacitetsomkostninger:Småanskaffelser/udstyr

12.020

-

3.500

Markedsføring/WEB/Webshop

2.208

1.368

9.000

Sponsorat

15.520

15.520

30.000

Kontorartikler

1.007

1.006

2.000

Kapacitetsomkostninger i alt

30.755

17.894

44.500

Resultat før renter

12.794

15.781

31.132

SKAT har ikke tillagt ovenstående forventede resultaterne for driftsårene 3 og 4 (2014 og 2015) betydning. SKAT har allerede efter godt et år underkendt den erhvervsmæssige aktivitet i virksomheden.

Det er vores opfattelse, at virksomheden skal have en vis tid inden den erhvervsmæssige aktivitet kan underkendes, og der kan statueres ikke erhvervsmæssig virksomhed.

På baggrund af de aflagte regnskaber for indkomstårene 2012, 2013, 2014 og 2015, har der været en gunstig udvikling i virksomhedens resultat, såvel som i omsætning:

2012

(omregnet til 1 år)

2013

2014

2015

2016 reali-

seret og forventet

Omsætning

0 / 0

23.215

44.989

44.989

112.264

Vareforbrug

58 / 696

1.697

1.440

1.440

2.957

Dækningsbidrag

-58 / -696

21.518

43.549

43.549

109.307

Kapacitetsomkostninger:Småanskaffelser/udstyr

32.635 / 391.620

65.231

12.020

12.020

3.500

Markedsføring/WEB/Webshop

648 / 7.776

13.481

2.208

2.208

10.368

Sponsorat/admi-nistration

17.956

15.520

15.520

45.520

Kontorartikler

184 / 2.208

12.143

1.007

1.007

3.006

Kapacitetsomkostninger i alt

33.467 / 401.604

108.811

30.755

30.755

62.394

Resultat før renter

-33.525/-402.300

-87.293

12.794

12.794

46.913

Som ovenstående tal viser, så er der både en betydelig fremgang i omsætning, samt i det forventede resultat fra driften. Det er derfor efter vores opfattelse for tidligt, at det er blevet konkluderet af SKAT, at der ikke er tale om erhvervsmæssig virksomhed.

Vi henstiller derfor til, at der ikke underkendes erhvervsmæssigt drift, da dette er foretaget på et for spinkelt grundlag. Der er desuden ikke udsigt til, at driften ikke vil blive rentabel.”

Klagerens repræsentant har på møde med Skatteankestyrelsen oplyst, at det stadig er repræsentantens opfattelse, at der er tale om en ugyldig afgørelse for indkomståret 2012, jf. Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1. Forslaget til afgørelsen i sagen blev fremsendt den 4. marts 2016, men herefter havde den tidligere repræsentant aftalt med SKAT, at fristen for fremsendelse af yderligere materiale blev forlænget, af flere omgange. Der var ikke truffet afgørelse pr. 1. august 2016. Repræsentanten mener ikke, at det tydeligt fremgår af sagsmaterialet, at SKAT har tilkendegivet at kendelsesfristen er blevet udskudt eller hvornår der foreligger afgørelse i sagen.

Endvidere fastholder repræsentanten indsigelsen vedrørende det påklagede år 2014. Repræsentanten er ikke enig i SKATs afgørelse om, at der ikke er tale om erhvervsmæssig virksomhed, og at det ikke er påvist, at virksomheden på et tidspunkt vil kunne blive overskudsgivende. Derfor bør de to første år ifølge repræsentanten betragtes som etableringsår. Repræsentanten henser blandt andet til, at virksomheden er påbegyndt i december måned 2012, hvor SKAT har betragtet virksomheden som erhvervsmæssig i 2012 og 2013, men ikke i 2014. Endvidere har virksomheden selvangivet overskud i 2015 og 2016 og der har ifølge repræsentanten ligeledes været overskud i de efterfølgende år.

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2012

Den skattepligtige og eventuelt andre parter skal underrettes om den påtænkte afgørelse, såfremt told- og skatteforvaltningen agter at træffe en afgørelse om ansættelse af indkomstskat på et andet grundlag end det, der er oplyst told- og skatteforvaltningen. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1.

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomstskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk.1.

Afgørelsen anses for rettidig, når afgørelsen er truffet og afsendt inden ansættelsesfristens udløb. Myndigheden har bevisbyrden for, at afgørelsen er afsendt rettidigt.

Ansættelsesfristen er absolut for myndigheden, som ikke af egen drift kan forlænge denne frist, men skatteyderen kan efter anmodning få udsat fristen.

I Østre Landsrets dom af 20. december 2006, gengivet i SKM2007.50.ØLR kunne det ikke anses for godtgjort, at en aftale om forlængelse af ansættelsesfristen var indgået og forhøjelsen af skatteansættelsen blev herefter anset for ugyldig. Efter den dagældende skattestyrelseslovs § 35, stk. 1, 2. pkt., skulle en varslet forhøjelse af en skatteansættelse være foretaget senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb, medmindre en anmodning fra den skattepligtige om udskydelse af denne frist var imødekommet. En aftale om indsendelse af yderligere materiale efter fristens udløb kunne ikke anses for at indeholde en anmodning om yderligere udsættelse af fristen for skatteansættelse.

Af Juridisk vejledning afsnit A.A.8.2.1.1.3 Fristforlængelse, Bestemmelsens administration i praksis fremgår det, at for at forebygge usikkerhed om længden af en udsættelse kan der fastsættes et præcist tidspunkt for, hvornår ansættelsen skal foretages. Dernæst kan der fastsættes et forudgående tidspunkt for, hvornår den skattepligtiges eventuelle bemærkninger senest skal være modtaget hos Skatteforvaltningen, så Skatteforvaltningen har mulighed for at indarbejde bemærkningerne.

I nærværende sag blev den påklagede afgørelse for 2012 truffet den 16. september 2016. Det fremgår af SKATs udtalelse af den 20. januar 2017, at afgørelsen er truffet efter fristen den 1. august 2016, som følge af repræsentantens/borgers anmodning om udsættelse med indsendelse af materiale.

Landsskatteretten finder det ud fra det oplyste ikke godtgjort, at klageren og repræsentanten har anmodet om at få udsat ansættelsesfristen for så vidt angår ansættelsen for indkomståret 2012.

Landsskatteretten finder dermed, at SKATs forhøjelse af ansættelsen for indkomståret 2012 ikke er rettidigt foretaget, hvorfor afgørelsen på dette punkt bortfalder.

Indkomståret 2014

Udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Udgiften skal være direkte knyttet til indkomsten, og den skal ligge inden for virksomhedens naturlige rammer. Private udgifter kan ikke fradrages. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 2.

I virksomheder, der ikke er erhvervsmæssige, kan der alene foretages fradrag for de udgifter, der har været forbundet med indkomsterhvervelsen. Underskud af ikke erhvervsmæssig virksomhed kan ikke fradrages i anden indkomst.

Bedømmelsen af, om en virksomhed kan anses for erhvervsmæssig, foretages ud fra en samlet konkret vurdering af virksomheden, hvori alle relevante forhold skal inddrages. Efter praksis indgår det med en betydelig vægt, om virksomheden kan anses for etableret og drevet med udsigt til at opnå en rimelig fortjeneste, det vil sige er indrettet med henblik på en systematisk indkomsterhvervelse. Dette fremgår af Højesterets dom af 4. november 1999, som er offentliggjort i TfS 1999,863, og af Højesterets dom af 2. februar 2007, som er offentliggjort i SKM2007.107.HR.

I Højesterets dom af 2. februar 2007 havde der i de foreliggende år været en beskeden omsætning og negative driftsresultater, og da der heller ikke var udsigt til, at virksomheden fremover ville give en rimelig fortjeneste, tiltrådte Højesteret, at virksomheden ikke var erhvervsmæssigt drevet, hvorfor underskuddet ikke var fradragsberettiget.

Virksomheden skal derfor over en længere periode give overskud eller have udsigt til at give overskud på den primære drift, således at der er mulighed for forrentning af fremmedkapital og den investerede egenkapital samt en rimelig driftsherreløn.

Om virksomheden havde udsigt til senere at give en rimelig fortjeneste skal bedømmes ud fra driftsformen i de påklagede indkomstår.

Der lægges vægt på de konkret opnåede driftsresultater, medmindre disse var præget af ekstraordinære begivenheder, eller af at virksomheden var i en start-/indkøringsfase. Der henvises til Landsskatterettens kendelse af 8. december 2005, offentliggjort i SKM2005.519.LSR.

Af resultatopgørelsen for 2014 fremgår det, at virksomheden i 2014 allerede før afskrivninger og renter havde et underskud på 29.351 kr. Derudover fremgår det af resultatopgørelsen for 2013, at virksomheden i 2013 havde et underskud på 32.944 kr. før afskrivninger og renter.

Endvidere er der fremlagt resultatopgørelser for 2015 og halvdelen af 2016, samt et forventet resultat for den anden halvdel af 2016. Af disse fremgår det, at virksomheden i 2015 havde et overskud før renter på 12.794 kr. samt et overskud før renter på 15.781 kr. i den første halvdel af 2016 og et forventet overskud før renter på 31.132 kr. i den anden halvdel af 2016.

Overskuddet i 2015 indeholder ikke kørselsudgifter, driftsøkonomiske afskrivninger, renter eller driftsherreløn. Til sammenligning udgjorde kørselsudgifterne i 2014 19.694 kr. og omsætningen 45.589 kr. Omsætningen i 2015 udgjorde 44.989 kr.

For så vidt angår resultatet for 2016, er der alene fremlagt en resultatopgørelse for den første halvdel af året. Da der ikke er fremlagt regnskaber for indkomstårene 2016-2019, på trods af opfordring hertil, har klageren ikke på denne vis godtgjort, at der i de påklagede indkomstår var udsigt til overskud inden for en kortere årrække.

Det af repræsentanten anførte, om at klagerens virksomhed er i et etablerings-år i 2014 kan ikke føre til et andet resultat. Virksomheden blev etableret i december 2012. Allerede ved etableringen skal der være udsigt til overskud inden for en kortere årrække, hvilket eksempelvis kunne være sandsynliggjort ved budgetter. Der er ikke fremlagt budgetter. Desuden har virksomheden ikke udvist overskud med plads til driftsøkonomiske afskrivninger, forrentning og driftsherreløn i de efterfølgende år 2015 og 2016.

På det foreliggende grundlag finder Landsskatteretten, at der i de påklagede indkomstår ikke var udsigt til, at virksomheden ville blive rentabel indenfor en kortere årrække og give en fortjeneste med plads til en rimelig driftsherreløn, driftsøkonomiske afskrivninger og forrentning af den investerede kapital.

Virksomheden har derfor ikke været drevet erhvervsmæssigt i skattemæssig henseende i indkomståret 2014. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for underskud af virksomheden.

Den påklagede afgørelse stadfæstes på dette punkt.