Kendelse af 04-01-2018 - indlagt i TaxCons database den 22-02-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2009

Bonus fra [virksomhed1]

15.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Indkomståret 2010

Bonus fra [virksomhed1]

10.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Indkomståret 2011

Bonus fra [virksomhed1]

63.750 kr.

0 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har oplyst, at han var uddannet og beskæftiget som elektriker.

I forbindelse med en efterforskningssag foretaget af [politiet], fik SKAT den 29. april 2016 og 13. juli 2016 oplysninger om, at klageren, i indkomstårene 2009 – 2011, havde modtaget bonusser fra [virksomhed1] ApS.

Bonusserne blev udbetalt i forbindelse med klagerens indgåede aftaler med [virksomhed1] ApS.

Af tilbud om skattekode 7 opsparing fremgik blandt andet:

Af tilbud om skattekode 7 opsparing fremgik blandt andet:

”Skattefri bonus 5 %

Skattefri bonus 90.000 kr.

Bonus er alene et anliggende mellem kunden og [virksomhed2] og er [virksomhed3] uvedkommende.

Bonus indsættes på den af kunden ønskede konto, når indskuddet er registreret i [virksomhed3]”

Der forelå en afgørelse fra Landsskatteretten af 16. februar 2010, offentliggjort i SKM2010.416, hvoraf fremgik, at en ”rabat”, modtaget fra [virksomhed1] i forbindelse med tegning af en kapitalforsikring, var skattepligtig for modtageren.

SKATs forslag var dateret den 8. september 2016 og SKATs afgørelse var dateret den 18. oktober 2016.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens indkomst for indkomstårene 2009 – 2011 med modtaget bonus fra [virksomhed1] ApS.

Til støtte herfor har SKAT anført:

”Dine skatteopgørelser genoptages ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1 punkt 5 samt § 27 stk. 2.

Vedrørende ekstraordinære ansættelser gælder en regel om, at disse skal være varslet senest 6 måneder efter, at SKAT er kommet til kundskab om forholdet, der begrunder fravigelsen af de ordinære frister, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27 stk. 2

SKAT blev underrettet fra [politiet] den 29. april 2016 og den 13. juli 2016, hvorfor kundskabstidspunktet regnes fra disse datoer.

I forbindelse med en efterforskningssag foretaget af [politiet], har vi den 29. april 2016 og 13. juli 2016 fået oplysninger om, at du har modtaget bonusser fra [virksomhed1] ApS., i ovennævnte indkomstår. Bonusserne er udbetalt i forbindelse med dine indgåede aftaler med [virksomhed1] ApS.

Den udbetalte bonus er skattepligtig efter statsskattelovens § 4 og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 1

Der henvises i øvrigt til et bindende svar fra skatterådet SKM2009.406.SR 23. juni 2009, påklaget til Landsskatteretten SKM2010.416.LSR den 16. februar 2010, som omhandler denne sag.

SKAT har modtaget din skrivelse af 20. september 2016 hvori du oplyser, at du er blevet oplyst fra [virksomhed1] ApS, at de udbetalte bonusser er skattefrie. SKAT må henvise til det tidligere fremsendte bindende svar fra skatterådet og efterfølgende stadfæstelse fra Landsskatteretten.

Beløbene er skattepligtige efter statsskattelovens § 4.

Du anfører i samme skrivelse, at de afholdte omkostninger i forbindelse med oprettelsen af pensionsordningerne udgør en reduktion af de modtagne bonusser.

Afholdte omkostninger samt evt. stiftelsesprovisioner i forbindelse med oprettelsen af diverse ordninger, er ikke fradragsberettiget, jævnfør ligningslovens § 8 stk. 3 litra c.

Med hensyn til forældelse af de ændrede år 2009, 2010 og 2011, henvises til skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1 punkt 5 samt skatteforvaltningslovens § 27. stk. 2. Kopi af lovteksten er indsat nedenfor.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for beskatning af modtaget bonus fra [virksomhed1] ApS.

Til støtte herfor har klageren anført:

”Som jeg tidligere har meddelt [person1] SKAT i [by1] skal jeg oplyse, at jeg ikke er enig i de nye skatteopgørelser, som jeg har modtaget fra SKAT.

Jeg har fået oplyst, at de bonusbeløb jeg har modtaget, er skattefrie og har derfor ikke selvangivet beløbene.

Jeg har aldrig modtaget en opgørelse over de udbetalte beløb, der blev udbetalt som led i tegningen af forsikring i [virksomhed3].

Jeg har ikke haft kendskab til hverken bindende svar fra Skatterådet eller kendelse fra Landsskatteretten, hvilke jeg først bliver gjort opmærksom på i brevet fra SKAT i [by1].

Jeg forstår ikke på hvilket grundlag, der kan ske ekstraordinær genoptagelse af mine skatteansættelser, da jeg ikke kan se, hvordan jeg kunne have handlet anderledes.

Jeg forventer sagen afsluttet uden økonomiske konsekvenser for mig.

Hvis sagen skal behandles af en anden klageinstans,.ønsker jeg det bliver Landsskatteretten.

Sammen med dette brev sender jeg kopi af afgørelsen fra SKAT i [by1] samt kopi af det brev, som jeg tidligere har sendt til SKAT.

Jeg kan samtidig oplyse, at jeg via [virksomhed2], [adresse1], [by2] har sendt kopi af denne klage til [virksomhed3]s juridiske afdeling, med anmodning om.at de som klageansvarlige begrunder klagen nærmere overfor SKAT.”

Landsskatterettens afgørelse

Materielt

Som skattepligtig indkomst betragtes som udgangspunkt den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi, jf. statsskattelovens § 4.

Det følger af skattekontrollovens § l, at den skattepligtige har pligt til, at selvangive sine indtægter.

Enhver skatteyder skal selvangive dennes indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. SKAT kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Klageren har i indkomstårene modtaget indkomst i form af bonusudbetaling fra [virksomhed1] ApS. Bonus er blevet udbetalt som led i tegning af forsikringer hos [virksomhed3].

Det lægges til grund, at den pågældende bonus udbetales som følge af en aftale mellem klageren og [virksomhed1] ApS og at [virksomhed3] ikke er en del af aftalen.

Den udbetalte bonus anses at være skattepligtig indkomst jf. statsskattelovens § 4, ligesom der henvises til Landsskatterettens afgørelse offentliggjort i SKM2010.416, hvoraf fremgår, at omtalte bonus er skattepligtig for modtageren.

Formelt

SKATs mulighed for at genoptage skatteansættelsen indenfor den ordinære frist fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1:

”§ 26. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Skatteministeren kan for grupper af skattepligtige fastsætte kortere frister end angivet i 1. og 2. pkt.”

Den ordinære frist for genoptagelse er udløbet for alle tre indkomstår.

Det følger dog af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, at, uanset fristerne i lovens § 26, kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres på initiativ af told- og skatteforvaltningen, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Om der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt afhænger af en af en samlet vurdering af den skattepligtiges subjektive omstændigheder. Der vil efter omstændighederne også være grundlag for at anvende bestemmelsen, hvor en skattepligtig oplyser ikke at kende reglerne eller anse reglerne for at være særligt komplicerede.

Genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27 stk.1 nr. 5, er ikke betinget af at der gøres strafansvar gældende eller at en gennemført straffeansvarssag resulterer i en fastsættelse af straf.

Det følger af skattekontrollovens § 1, at enhver, der er skattepligtig i Danmark, over for told- og skatteforvaltningen årligt skal selvangive sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ, og sin ejerbolig. Endvidere følger af skattekontrollovens § 16, at den skattepligtige, hvis ansættelsen er for lav, skal underrette told- og skatteforvaltningen herom inden 4 uger efter meddelelsens modtagelse.

Klageren har for indkomstårene 2009, 2010 og 2011 ikke selvangivet den modtagne bonusudbetaling fra [virksomhed1].

Klageren har fremsat indsigelser om, at SKAT ikke har kunnet foretage ekstraordinær genoptagelse af klagerens indkomst for indkomstårene 2009, 2010 og 2011, idet klageren ikke har handlet groft uagtsomt eller forsætligt, idet han i forbindelse med indgåelse af aftalen, af [virksomhed1], blev gjort opmærksom på, at bonusudbetaling var skattefri.

Det lægges til grund, at klageren har modtaget en bonusudbetaling fra [virksomhed1], uden at klageren har selvangivet indkomsten, idet klageren ved indgåelse af aftalen, har fået oplysning om, at bonusudbetalingen var skattefri.

Henset til den rådgivning klageren har fået i forbindelse med oprettelse af pensionsordningen samt klagerens beskæftigelse og uddannelsesmæssige baggrund, findes det betænkeligt at fastslå, at den manglende selvangivelse af den modtagne bonus, er et udtryk for mindst grov uagtsomhed i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 5’s forstand.

Det faktum, at der foreligger en afgørelse fra Landsskatteretten i SKM2010.416, som [virksomhed1] ikke har informeret klageren om, og klageren ikke har undersøgt, om der skulle foreligge en afgørelse vedrørende bonusudbetaling, kan ikke føre til et andet resultat.

Da klageren alene kan anses at have handlet simpelt uagtsomt, er der ikke grundlag for anvendelse af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, hvorfor SKATs forhøjelse nedsættes.

Landsskatteretten nedsætter derfor SKATs forhøjelse for indkomstårene 2009, 2010 og 2011 til 0 kr.