Kendelse af 20-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 16-1718424

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2014

Fradrag for udgifter til materialer fra [virksomhed1] A/S ekskl. moms

0 kr.

33.123 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Klageren driver enkeltmandsvirksomheden ved navn [virksomhed2] v/[person1] med startdato den 1. september 2001. Virksomheden er registreret i det Centrale Virksomhedsregister, CVR, med CVR-nr. [...1], under branchekode 433410 ”Malerforretninger”.

SKAT udtog virksomheden til kontrol i 2016 som led i et landsdækkende projekt vedrørende virksomheder med en omsætning under 500.000 kr. I den forbindelse har SKAT gennemgået den af klageren selvangivne skattepligtige indkomst for indkomståret 2014.

Under sagens behandling hos SKAT har klageren oplyst, at han har en konto ved [virksomhed1] A/S, CVR-nr. [...2], til indkøb af maling og andre materialer til anvendelse i hans virksomhed. Han foretager løbende indkøb af materialer på kredit, og ved udgangen af hver måned modtager han en regning for månedens samlede indkøb. Han indbetaler et minimumsbeløb hver måned, og ved årets udløb opgøres kontoen endeligt, hvorefter han betaler et eventuelt skyldigt beløb pr. 31. december.

Resultater

Klageren har selvangivet overskud af virksomhed før renter på 146.555 kr. i indkomståret 2014.

Der er for virksomheden udarbejdet et årsregnskab med tilhørende saldobalance for indkomståret 2014, der ikke er dateret eller påtegnet af revisor.

Af resultatopgørelsen for indkomståret 2014 fremgår følgende:

Indtægter fra malerarbejde inkl. materialer: 320.465 kr.

Bruttofortjeneste*: 244.160 kr.

Årets resultat før renter: 146.555 kr.

Årets resultat efter renter: 143.949 kr.

*Der er af indtægterne fratrukket udgifter til dels materialer, dels fremmed arbejdskraft.

SKAT har ved den påklagede afgørelse af 30. august 2016 forhøjet overskud af virksomhed med 39.961 kr. fra 146.555 kr. til 186.516 kr.

Udgifter til maling og andre materialer fra [virksomhed1] A/S

Klageren har i regnskabet for indkomståret 2014 fratrukket udgifter til materialer på 63.384 kr.

Som dokumentation for de fratrukne materialeudgifter har klageren fremlagt virksomhedens interne posteringsliste for perioden fra den 1. januar til den 31. december 2014. Af posteringslisten, side 1 til 2, fremgår transaktioner mellem virksomheden og [virksomhed1] A/S på i alt 55.375 kr. ekskl. moms i perioden fra den 31. januar 2014 til den 19. december 2014, heraf 33.123 kr. i perioden fra den 7. juli 2014 til den 19. december 2014 med henvisning til bilag nummer 90, 112, 120, 130, 136, 150, 151, 168 og 169. Beløbene inklusive moms udgør henholdsvis 69.219 kr. og 41.404 kr.

Klageren har endvidere som dokumentation for de fratrukne udgifter til materialer fremlagt følgende tolv kvitteringer udstedt af [virksomhed1] A/S til [virksomhed2] v/[person1]:

Dato

Bilag nr.

Beløb

Specifikation

21-02-2014

13

5.356,28 kr.

Konto [...]61/Check/kontant/indb d.d.

30-04-2014

62

1.819,01 kr.

Konto [...]61/Check/kontant/indb d.d.

10-06-2014

80

3.349,81 kr.

Konto [...]61/Check/kontant/indb d.d.

05-07-2014

90

3.263,84 kr.

Konto [...]61/Check/kontant/indb d.d.

04-08-2014

112

1.000,00 kr.

Konto [...]61/Check/kontant/aconto dk

02-09-2014

120

6.000,00 kr.

Konto [...]61/Check/kontant/indbetaling d.d.

22-09-2014

130

5.000,00 kr.

Konto [...]61/Check/kontant/aconto

20-10-2014

136

5.000,00 kr.

Konto [...]61/Check/kontant/indbetaling d.d.

05-11-2014

150

6.026,09 kr.

Konto [...]61/Check/kontant/indb d.d.

22-11-2014

151

5.000,00 kr.

Konto [...]61/Check/kontant/indbetaling d.d.

02-12-2014

168

5.000,00 kr.

Konto [...]61/Check/kontant/indbetaling d.d.

19-12-2014

169

5.114,41 kr.

Konto [...]61/Check/kontant/aconto dk

De samlede betalinger ifølge kvitteringerne fra [virksomhed1] A/S udgør i alt 51.929 kr., heraf 41.404 kr. i perioden fra den 5. juli til den 19. december 2014. På fire af kvitteringerne, benævnt bilag nummer 13, 62, 80 og 130, er indscannet tilhørende dankortkvitteringer. Ingen af de tolv kvitteringer fra [virksomhed1] A/S indeholder henvisninger til eksempelvis fakturaer eller ordrebekræftelser.

Som dokumentation for de fratrukne materialeudgifter har klageren desuden fremlagt ni kvitteringer fra [finans1], hvor virksomheden har bankkonto og kassekredit i indkomståret 2014. Kvitteringerne vedrører betalinger via dankort fra virksomheden til [virksomhed1] A/S på de samme datoer og med samme beløb som kvitteringerne fra [virksomhed1] A/S benævnt bilag nummer 90, 112, 120, 130, 136, 150, 151, 168 og 169.

I virksomhedens interne posteringsliste for 2014 (side 1) henvises der i øvrigt til bilag vedrørende transaktioner mellem virksomheden og [virksomhed1] A/S, der er foretaget i perioden fra den 31. januar til den 30. juni 2014 (bilag nummer 14-15,32-33, 50, 59, 75-76 og 81) samt i perioden fra den 1. september til den 2. oktober 2014 (bilag nummer 123, 132 og 137). Disse bilag er ikke fremlagt til brug for sagens behandling.

Der er hverken for SKAT (Skattestyrelsen) eller Skatteankestyrelsen fremlagt fakturaer, ordrebekræftelser eller anden bagvedliggende dokumentation, hvoraf det fremgår, hvad betalingerne i perioden fra den 21. februar til den 19. december 2014 vedrører, på trods af opfordring hertil. Ingen af de af klageren omtalte regninger med opgørelse af, hvad der er indkøbt pr. måned, er fremlagt.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt fradrag for udgifter til materialer fra [virksomhed1] A/S på 33.123 kr. ekskl. moms i indkomståret 2014.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

” (...)

1.Udlæg materialer

1.1. De faktiske forhold

Der er fratrukket udgifter til udlæg materialer med 63.384 kr., samt moms med 15.846 kr.

1.2. Dine bemærkninger

Du har telefonisk d. 22. juni 2016 oplyst, at alle udgifter er fradragsberettigede og at din revisor har grundbilagene.

1.3. Retsregler og praksis

Statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

Momslovens § 37, stk. 1

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det fremgår af det fremsendte materiale, at der fratrækkes udgifter til [virksomhed1] med 33.123 kr. samt moms med 8.281 kr., jf. bilag 90, 112, 120, 130, 136, 150, 151, 168, 169.

Det fremgår af bilagene, at der indbetales kontant/check, men ikke hvad der betales for.

Det er således ikke muligt at se om der er tale om varekøb eller afdrag.

Der foreligger flere fakturaer fra [virksomhed1], hvor det fremgår hvad der købes.

Der kan ikke godkendes fradrag for udgifter der ikke er dokumenteret ved et grundbilag, så det er muligt at se om udgiften er erhvervsmæssig og er med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

SKAT foreslår, at din indkomst forhøjes med 33.123 kr.

Der kan ligeledes ikke godkendes fradrag for moms, da det ikke er muligt at konstatere, hvorvidt udgiften udelukkende er erhvervsmæssig jf. momslovens § 37, stk. 1.

SKAT foreslår, at nedsætte købsmoms med 8.281 kr.

1.5. SKATs afgørelse og begrundelse.

Der er ikke modtaget dokumentation i form af grundbilag for ovenstående udgifter, hvorfor ændringen fastholdes.

SKAT forhøjer din indkomst med 33.123 kr.

SKAT nedsætter købsmoms med 8.281 kr.”

I forbindelse med klagesagens behandling har SKAT den 23. marts 2017 supplerende bemærket:

”Der er ikke nye oplysninger i sagen, der ikke fremgår af sagsfremstillingen.

Det skal dog bemærkes, at revisor [person2] har ikke kontaktet undertegnede, som det fremgår af sagsnotatet.(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for udgifter til materialer fra [virksomhed1] A/S på 33.123 kr. ekskl. moms i indkomståret 2014.

Klagerens repræsentant har som begrundelse for påstanden anført følgende:

” (...)

På vegne [person1], skal jeg hermed klage over afgørelsen vedr. moms og skat for skatteåret 2014.

Klagen angår punkt 1, udlæg materialer i firmaet [virksomhed2] med CVR-nr. [...1].

Sagsbehandleren påstår at der ikke fandtes grundbilag, dette er ikke korrekt, idet der sidst i materialet er et faneblad hvor alle indkøb fra [virksomhed1] er indsat. Disse faktura er ikke bogført, hvilket også fremgår af kontospecifikationerne, til gengæld er de samlede a'conto betalinger bogført.

[person1] har oplyst dette overfor sagsbehandleren, jeg har et utal af gange ringet til sagsbehandleren uden at få fat i hende og jeg har lagt besked på hendes telefonsvarer og bedt hende kontakte mig. Til sidst indtalte jeg en besked til hende hvor jeg netop oplyste om alle de bilag fra [virksomhed1] som lå i regnskabsmappen da hun havde mappen til gennemsyn, og jeg tilbød at [person1] kunne komme tilbage med mappen, så hun ved selvsyn kunne konstatere, at det er korrekt. Intet hørte vi hverken undertegnede eller [person1].

[person1] vil meget gerne komme til Skatteankestyrelsen med materialet, så De kan konstatere, at det er korrekt, at der er indkøbt for de nævnte kr. 33.123 + moms kr. 8.281, samt at dette ikke er bogført på anden vis.

Denne klage vedrører derfor ligeledes ændringen i moms på kr. 8.281,-. Jeg skal derfor anmode Skatteankestyrelsen om at videresende klagen til Landsskatteretten.

(...)”

Repræsentanten har supplerende den 2. september 2021 bemærket følgende:

”Hermed fremsendes de bilag I ha ranmodet om samt kvittering fra banken vedr. betaling af bilagene. Alle bilagene har været tilgængelig for skat, da de i sin tid behandlede sagen. (...)”

Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse af 6. oktober 2021 har været i høring ved klagerens repræsentant.

Repræsentanten har ikke fremsat indsigelser eller bemærkninger i øvrigt til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling af 6. oktober 2021.

Landsskatterettens afgørelse

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

For at der kan indrømmes fradrag for driftsomkostninger, kræves det, at der foreligger dokumentation for, at udgiftsafholdelsen er sket, og at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden. Det er derfor op til den, som ønsker et fradrag at dokumentere, at udgiften er afholdt, samt at udgiftsafholdelsen har haft den nødvendige driftsmæssige begrundelse. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Bogføringslovens § 9, stk. 1, 1. pkt., foreskriver, at enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Såfremt der eksisterer eksterne bilag, skal disse i videst muligt omfang benyttes. Bilag skal oplyse det nødvendige for, at kontrolsporet kan identificeres, herunder at der tydeligt er angivet transaktionsdato og beløb. Er der tale om elektronisk overførte data, skal den enkelte overførsel og den tidsmæssige placering for denne dokumenteres. Dette følger af bogføringslovens § 9, stk. 2.

Ifølge bogføringslovens § 5 forstås et bilag som værende enhver nødvendig dokumentation for de transaktioner, som registreres i bogføringen. Dette er uanset, om dokumentationen er på et elektroniske medie, på papir eller andre medier.

Almindeligvis består bilagsmateriale både af traditionelle bilag, f.eks. fakturaer og kvitteringer, men også af korrespondance, aftaler og andre dokumenter, der kan bevise, at registreringerne er korrekte. Bilagene skal sikre, at regnskaber aflægges på et reelt økonomisk grundlag.

Fradrag for udgifter til maling og andre materialer fra [virksomhed1] A/S

Klageren har i regnskabet for indkomståret 2014 fratrukket 63.384 kr. vedrørende indkøb af materialer.

Ifølge virksomhedens interne posteringsliste er der foretaget transaktioner mellem [virksomhed2] v/[person1] og [virksomhed1] A/S på i alt 69.219 kr. inkl. moms i perioden fra den 31. januar til den 19. december 2014. Af kvitteringerne fra [virksomhed1] A/S til [virksomhed2] v/[person1] fremgår det, at klageren har betalt i alt 51.929 kr. i perioden fra den 21. februar til den 19. december 2014, heraf 41.404 kr. fra den 5. juli til den 19. december 2014, ligesom det af kvitteringerne fra [finans1] fremgår, at klageren har betalt [virksomhed1] A/S i alt 41.404 kr. i perioden fra den 5. juli til den 19. december 2014.

Retten finder det imidlertid ikke dokumenteret eller tilstrækkelig sandsynliggjort, at klageren har afholdt udgifter til indkøb af maling og andre materialer hos [virksomhed1] A/S til anvendelse i hans virksomhed i indkomståret 2014 og i givet fald størrelsen af udgifterne dertil.

Retten har herved særligt lagt vægt på, at klageren trods opfordring hertil hverken over for SKAT eller Skatteankestyrelsen har fremlagt fakturaer, ordrebekræftelser eller anden bagvedliggende dokumentation, hvoraf det fremgår, hvad der er indkøbt af maling og andre materialer hos [virksomhed1] A/S i indkomståret 2014 samt størrelsen af udgifterne hertil.

Retten har endvidere lagt vægt på, at klageren har en virksomhedskonto hos [virksomhed1] A/S, som anvendes til løbende indkøb af maling og andre materialer på kredit, og at der i den forbindelse foretages indbetalinger hver måned til nedbringelse af gæld vedrørende tidligere varekøb.

Det er endvidere tillagt vægt, at det af kvitteringerne fra [virksomhed1] A/S fremgår, at der løbende er foretaget indbetalinger på virksomhedens konto [...61] ved [virksomhed1] A/S i indkomståret 2014, men at det ikke af kvitteringerne med henvisning til fakturanummer, ordrebekræftelse eller anden specifikation fremgår, om der er foretaget vareindkøb på de datoer, som betalingerne er foretaget, og hvad der i givet fald er indkøbt.

De dokumenterede betalinger fra virksomheden til [virksomhed1] A/S i 2014 dokumenterer således ikke, at der er tale om indkøb af maling og andre materialer hos [virksomhed1] A/S til anvendelse i virksomheden i indkomståret 2014, idet betalingerne lige så vel kan vedrøre betaling af gæld vedrørende indkøb af materialer, der er givet fradrag for i tidligere indkomstår.

Retten finder på den baggrund, at klageren ikke er berettiget til fradrag for udgifter til materialer fra [virksomhed1] A/S ved skatteansættelsen for indkomståret 2014.

Landsskatteretten stadfæster herefter den påklagede afgørelse på dette punkt.