Kendelse af 24-11-2021 - indlagt i TaxCons database den 15-12-2021

Journalnr. 16-1700095

SKAT har nedsat [Forening1]s underskud til fremførsel for indkomstårene 2002-2012 med i alt 1.979.167 kr., da foreningen ikke har været anset for skattepligtig i de pågældende år.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Foreningen [Forening1] (herefter foreningen), cvr-nr.: [...1], blev stiftet den 27. august 1964.

Foreningens formål er at fremme sejlsporten ved:

at være samlingspunkt for sejlsportsinteresserede
at arrangere kapsejladser og fællessejladser
at anskaffe og vedligeholde både som kan anvendes til uddannelse, kap- og tursejlads
at give medlemmerne, herunder handicappede, mulighed for under kyndig vejledning at uddanne sig i sejlads, såvel i praksis som i teori
at opbygge og vedligeholde klubbens faciliteter

Af vedtægternes § 11, stk. 4, fremgår, at ved foreningens opløsning, skal der ved simpelt stemmeflertal træffes afgørelse om anvendelse og realisering af klubbens værdier, der, såfremt formuen er positiv, skal anvendes til sejlsportsformål.

Foreningen har siden 1. september 1980 været registeret med pligten selskabsskat og siden 1. september 1990 været registreret som skattepligtig i henhold til § 1, stk. 1, nr. 6.

Ifølge SKATs registreringer har foreningen siden 1. september 1993 og frem til 30. juni 2013 haft bevilget ”midlertidig ej skattepligtig”.

Af SKATs afgørelse af 20. september 2020 fremgår bl.a.:

”(…)

Begrebet" midlertidigt ej skattepligtig" betyder, at et skattesubjekt ikke har haft indtægter ved erhvervsmæssig virksomhed og dermed har været fritaget for at indsende selvangivelse i den nævnte periode.

Der har således ikke været selvangivet for ovennævnte periode.

Bevillingen ophører automatisk, idet foreningen indberetter et skattemæssigt resultat for indkomst for året 2014 (perioden 1. juli 2013 - 30. juni 2014). Der indberettes en skattepligtig indkomst på -51.864 kr. til TAST SELV Selskabsskat.

Opgørelsen af den skattepligtige indkomst er foretaget i et regneark, der også beregner skattepligtige indkomster tilbage til indkomståret 2002. De skattepligtige indkomster er opgjort som lejeindtægter fratrukket direkte tilknyttede omkostninger og en forholdsmæssig andel af visse fællesomkostninger. Fællesomkostninger er fordelt ud fra en kvadratmeter fordeling.”

Foreningens revisor har på kontormøde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler oplyst, at der altid har været erhvervsmæssig aktivitet i form af udlejning af lokaler til restauration, og at dette blev oplyst til SKAT pr. telefon i 1993.

Foreningens revisor har indberettet følgende underskud til SKATs underskudsregister DIAS i 2014 og opgjort skattepligtige resultater:

Regnskabsperiode

Indkomstår

Skattemæssigt resultat

Underskud indberettet til SKAT

2001-02

2002

-48.570

35.418

2002-03

2003

-37.562

37.562

2003-04

2004

-29.256

29.256

2004-05

2005

51

0

2005-06

2006

7.961

0

2006-07

2007

-11.954

11.954

2007-08

2008

5.142

0

2008-09

2009

-720.071

720.071

2009-10

2010

-396.300

396.300

2010-11

2011

-532.017

532.017

2011-12

2012

-216.589

216.589

2012-13

2013

-37.234

37.234

2013-14

2014

-51.864

51.864

2014-15

2015

-252.661

252.661

Samlet underskud

2.320.926

Det er oplyst overfor SKAT, at underskuddene er indberettet til SKAT i 2014, fordi det var det år gamle underskud skulle indberettes på grund af etableringen af underskudsregisteret i DIAS. Foreningen forventede også, at den erhvervsmæssige del af virksomheden ville give overskud på sigt og i den forbindelse ville man få brug for underskuddene til modregning.

SKATs afgørelse

SKAT har nedsat foreningens underskud til fremførsel for indkomstårene 2002-2012 med i alt 1.979.167 kr.

Af SKATs afgørelse fremgår bl.a.:

”Foreninger m.v., som er skattepligtige i henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6 beskattes udelukkende af de indtægter, som kan henføres til foreningens erhvervsmæssige virksomhed.

Det kan f.eks. være indtægt ved drift, udlejning eller bortforpagtning af fast ejendom.

Overskud, som oppebæres af foreninger omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, anses dog ikke som opnået ved erhvervsmæssig virksomhed, når indtægten hidrører fra leverancer til medlemmer, jf. selskabsskattelovens §1, stk. 5.

Foreningen har i perioden 1. september 1993 - 30. juni 2013 været registreret som "midlertidig ikke skattepligtig". Foreningen har i disse år ikke selvangivet nogen skattepligtig indkomst og dermed heller ikke registreret noget skattemæssigt underskud

Foreningen har oplyst, at de i 1993 blev kontaktet af SKAT, der anbefalede, at foreningen skulle registres som midlertidig ikke skattepligtig. Der foreligger ingen breve eller notater om dette, hverken hos foreningens revisor eller hos SKAT.

De faktiske forhold i 1993 kendes ikke af SKAT og selvangivelser for denne perioder er ikke til gængelige. Det er SKATs opfattelse, at en forening, der driver udlejning af fast ejendom - uden undtagelser - er skattepligtig af resultatet af denne. Dette har foreningens revisor erklæret sig enig i.

En mulig årsag til at foreningen i 1993 blev gjort "midlertidig ikke skattepligtig" kunne være, at der var foretaget fradrag for udlodning til vedtægtsmæssige formål, der kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttige og den skattemæssige indkomst derfor udgjorde O kr. Dette ville efter skattekontrollovens §2 stk. 1, nr. 5 fritage foreningen for at skulle selvangive. Revisor har oplyst, at dette ikke er tilfældet.

Det fremgår modsætningsvis af skattekontrollovens § 2, stk. 1 nr. 4 at der skal indgives selvangivelse når en forening har indtægt, fortjeneste eller tab som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6, i selskabsskatteloven.

Når foreningen ikke har selvangivet nogen indkomst i perioden 1. september 1993 - 30. juni 2013, må SKAT antage, at der ikke har været nogen erhvervsmæssig virksomhed og dermed skattepligtig indkomst, såvel positiv som negativ. Såfremt foreningen positivt i 1993 fandt det forkert at den blev registreret som "midlertidig ikke skattepligtig" skulle den havde gjort indsigelse på daværende tidspunkt.

I 2014 etablerer SKAT en TAST SELV løsning til selskaber, fonde og foreninger. Det fremgår af selskabsskattelovens § 35, at skattepligtige selskaber m.v. skal for hvert af indkomstårene 2002 til og med det seneste indkomstår, der udløber inden indberetningstidspunktet, foretage digital indberetning til told- og skatteforvaltningen af resterende fremførselsberettigede underskud.

Da foreningen har været "midlertidig ikke skattepligtig" i perioden 1. september 1993 - 30. juni 2013 kan der ikke indberettes underskud for denne periode. Det fremgår netop af § 35 i selskabs skabsskatteloven, at den er gældende for skattepligtige.

Ved at opgøre skattepligtige underskud tilbage i tiden på nuværende tidspunkt, har SKAT ikke løbene haft mulighed for at kontrollere disse. Eventuelle fejl eller mangler for årene 2002 til og med 2012 vil heller ikke, kunne rettes på grund af de almindelige frist- og forældelsesregler i skatteforvaltningslovens § 26.

SKAT godkender derfor ikke de indberettede underskud for indkomståret 2002 til og med 2012. For 2013 har SKAT godkendt underskuddet, idet SKAT anser opgørsen af underskud for 2013, som en anmodning om genoptagelse som imødekommes

Beløbet udgør 1.979.167 kr. og kan opgøres således:

Regnskabsperiode

Indkomstår

Underskud indberettet til SKAT

2001-02

2002

35.418

2002-03

2003

37.562

2003-04

2004

29 256

2004-05

2005

0

2005-06

2006

0

2006-07

2007

11.954

2007-08

2008

0

2008-09

2009

720.071

2009-10

2010

396.300

2010-11

2011

532.017

2011-12

2012

216.589

I alt

1.979.167

Skattemæssige underskud for foreningen kan herefter opgøres således:

Regnskabsperiode

Indkomstår

Underskud indberettet til SKAT

2012-13

2002

35.418

2014-14

2003

37.562

2014-15

2004

29 256

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har på vegne af foreningen nedlagt påstand om, at SKATs afgørelse ændres, således at de indberettede underskud for indkomstårene 2002 til og med 2012 godkendes.

Til støtte herfor har repræsentanten anført:

”Indledningsvist bemærkes, at klubben i den tid, undertegnede har været medlem, har udlejet fast ejendom, og at klubben derfor altid har været skattepligtig af indtægten.

Det forhold, at indtægten ikke har kunnet dække omkostningerne, ændrer ikke ved skattepligten af udlejningen.

Jeg kan så af SKATs kendelse se, at jeg åbenbart fra 1980 fik bragt orden i det forhold, således at klubben siden da har indgivet korrekte selvangivelser.

Det fremgår også af kendelsen, at SKAT er enig i, at klubben altid har været skattepligtig af udlejningen af den faste ejendom.

Midlertidig fritagelse for skat

Som det fremgår af kendelsen, så blev jeg i 1993 kontaktet af SKAT pr. telefon. SKAT konstaterede, at klubben havde selvangivet negativ skattepligtig indkomst i nu 13 år, og SKAT foreslog, at klubben ikke længere skulle indgive selvangivelse, men hvis klubben fik positiv skattepligtig indkomst, så skulle jeg kontakte SKAT igen.

Jeg har på intet tidspunkt hørt betegnelsen "midlertidig ikke skattepligtig". Hverken i denne eller i andre sammenhænge, og jeg ved ikke, hvad det dækker over, og jeg kan faktisk ikke forstå, at en embedsmand i SKAT kan bevilge "midlertidig fritagelse for skat".

På side 5 fremgår det, at hvis jeg havde fundet det forkert, at foreningen blev registreret som "midlertidig ej skattepligtig", så skulle jeg have gjort indsigelse på daværende tidspunkt.

Jeg kunne godt tænke mig, at SKAT kunne forklare, hvad der menes med "midlertidig ej skattepligtig", og hvor det er hjemlet, når nu vi begge er enige om, at udlejning af fast ejendom er skattepligtig.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke vidste, hvordan SKAT havde tænkt sig at foranledige, at klubben ikke længere fik tilsendt en selvangivelse, men jeg glædede mig over, at SKAT kunne opføre sig så fornuftigt, når nu, der havde været underskud i alle årene.

Dengang var der 5 års forældelse på skattemæssige underskud, og dette var da både praktisk og besparende for begge parter.

Jeg har altid forstået aftalen således, at jeg først skulle kontakte SKAT, når klubbens akkumulerede skattepligtige indkomst oversteg de fremførselsberettigede underskud.

Udlodninger til velgørende formål

På side 4 har SKAT en kommentar, hvoraf det fremgår, at jeg skulle have oplyst, at klubben aldrig har haft taget fradrag for udlodninger til vedtægtsmæssige formål efter selskabsskattelovens § 3 stk. 2. Den paragraf omhandler udlodninger til almenvelgørende formål.

SKAT har på side 2 beskrevet klubbens formålsparagraf. Der er ingen steder mulighed for at foretage sådanne udlodninger, så alene af den årsag forstår jeg ikke SKATs spørgsmål.

SKAT har således ingen grund til at tro, at klubbens indkomst var blevet nedbragt ved sådanne udlodninger, der i givet fald ville være foretaget i strid med vedtægterne.

Registrering af underskud – selskabsskattelovens § 35

Det fremgår af paragraffen, at skattepligtige selskaber skal indberette deres underskud til SKAT.

SKAT er enig med mig i, at klubben er og altid har været skattepligtig af udlejning af den faste ejendom, og når nu der kom en lov, hvoraf det fremgik, at klubben ville miste retten til at modregne tidligere års underskud, hvis disse ikke blev registreret, så så jeg mig nødsaget til at foretage den nævnte registrering.

I denne forbindelse bemærkes det, at det af lovforslaget punkt 2.1.2 fremgår "I nogle tilfælde vil selskaber m.v. skulle indberette underskud .... som er oplyst til SKAT tidligere." Der burde således ikke være noget som helst i vejen for at indberette underskud, som IKKE er oplyst til SKAT tidligere.

Offentlige udtalelser

Dengang diskussionen omkring underskudsregistret var på sit højeste mener jeg at kunne erindre, at den daværende skatteminister udtalte, at underskud ikke måtte kunne fortabes, hvis de er lidt.

Åbenbart forkerte ansættelser

Jeg har i en anden sag hjulpet en skatteyder med at fremskaffe oplysninger til skat om forhold 10 år tilbage i tiden.

SKAT var af den opfattelse at selvangivelserne i den pågældende periode havde været åbenbart forkerte og SKAT er for nærværende ved at foretage korrektioner i overensstemmelse med de oplysninger, jeg har fremskaffet i den pågældende sag.

Det samme er tilfældet her.

De skattemæssige ansættelser af klubbens indkomster har været åbenbart forkerte, og jeg kan ikke se, hvad der skulle hindre SKAT i at ligne og ændre indkomsterne 10 år tilbage i tiden.

Det var derfor jeg som en kompromis foreslog, at SKAT godkendte de tal, der fremgik af de fremsendte opgørelser, men alene medtog tallene vedrørende det nye klubhus.”

Skattestyrelsens udtalelse på baggrund af Skatteankestyrelsens kontorindstilling

Af Skattestyrelsens udtalelse af 28. oktober 2021 fremgår bl.a.:

”(…)

Skattestyrelsens begrundelse

Skatteankestyrelsen foreslår, at den påklagede afgørelse truffet af SKAT (nu Skattestyrelsen) ændres.

Vi kan tiltræde forslaget med følgende bemærkninger:

Foreningen [Forening1] har fejlagtigt været registreret hos os som værende fritaget for selvangivelsespligt fra 1993 til 2014, selvom den har været skattepligtig i henhold til selskabslovens § 1, stk. 1, nr. 6, og ikke har opfyldt betingelserne i skattekontrolloven for at være selvangivelsesfritaget.

I forbindelse med foreningens indberetning af underskud i 2014 har SKAT truffet afgørelse om, at underskud vedrørende indkomstårene 2002 – 12 ikke kan godkendes. Der er herved henvist til de almindelige frist- og forældelsesregler i skatteforvaltningslovens § 26.

Skatteankestyrelsen finder, at foreningen har været berettiget til at registrere fremførselsberettigede underskud for indkomstårene 2002 – 12, jf. selskabsskattelovens § 35, 1. pkt., under hensyn til, at den har været skattepligtig uanset den fejlagtige registrering, men bemærker, at der ikke ved dette forslag er taget stilling til foreningens opgørelse af de fremførselsberettigede underskud for de omhandlede indkomstår.

Vi er enige i forslaget med den af Skatteankestyrelsen anførte begrundelse.”

Landsskatterettens afgørelse

Foreninger mv., der er skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, er alene skattepligtige af indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.

Af dagældende skattekontrollovs § 1, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1264 af 2013, fremgår, at en hver, der er skattepligtig her til landet, over for told- og skatteforvaltningen årligt skal selvangive sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Endvidere fremgår det af den dagældende skattekontrollovs § 2, stk. 1, nr. 4, at selvangivelsespligten ikke omfatter foreninger mv. som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6, i selskabsskatteloven, hvis foreningen mv. ikke har indtægt, fortjeneste eller tab som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6, i selskabsskatteloven.

Skattepligtige selskaber m.v. skal for hvert af indkomstårene 2002 til og med det seneste indkomstår, der udløber inden indberetningstidspunktet, foretage digital indberetning til told- og skatteforvaltningen af resterende fremførselsberettigede underskud i henhold til selskabsskattelovens § 12 og fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, jf. dog stk. 4. Dette fremgår af selskabsskattelovens § 35, 1. pkt.

Det fremgår af sagens oplysninger, at foreningen siden 1. september 1980 har været registreret med pligten selskabsskat og siden 1. september 1990 har været skattepligtig efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.

Foreningen har ifølge SKATs registreringer siden 1. september 1993 været bevilget ”midlertidig ej skattepligtig”.

Landsskatteretten finder, at foreningen har været berettiget til at registrere fremførselsberettigede underskud for indkomstårene 2002 til 2012, jf. selskabsskattelovens § 35, 1. pkt. Der er henset til, at foreningen siden 1. september 1990 har været skattepligtig efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6. Det forhold, at foreningen ifølge SKATs egne registreringer har været anført som ”midlertidig ej skattepligtig” kan ikke føre til et andet resultat, da denne registrering ifølge SKAT alene har medført, at [Forening1] har været fritaget for selvangivelsespligten, jf. dagældende skattekontrollovs § 1, stk. 1.

Landsskatteretten bemærker, at der ved denne afgørelse ikke er taget stilling til foreningens opgørelse af de fremførselsberettigede underskud for indkomstårene 2002 til 2012.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse