Kendelse af 22-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 28-10-2017

Der klages over, at SKAT har givet afslag på tilbagefordeling af en skattepligtig erstatning fra [virksomhed1], som er erhvervet i 2014.


Indkomståret 2011

SKAT har afslået at genoptage skatteansættelsen for 2011

og forhøje indkomsten med 4.000 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Indkomståret 2012

SKAT har afslået at genoptage skatteansættelsen for 2012

og forhøje indkomsten med 109.318 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Indkomståret 2013

SKAT har afslået at genoptage skatteansættelsen for 2013

og forhøje indkomsten med 142.300 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Faktiske oplysninger

I 2014 og 2015 modtog klageren fra [virksomhed1] erstatning for tab af arbejdsfortjeneste og tab af erhvervsevne på hhv. 255.618 kr. og 315.702 kr. I 2016 modtog klageren erstatning fra [virksomhed2] på 382.545 kr.

Erstatningsbeløbet på 255.618 kr., som klageren modtog i 2014, vedrørte indkomstårene 2011 – 2013. Erstatningsbeløbet blev beskattet i retserhvervelsesåret. Det fremgår af årsopgørelse nr. 1, der er dannet den 6. marts 2015. Årsopgørelsen viser en skattepligtig indkomst på 291.840 kr., en beregnet skat på 103.942 kr. og en overskydende skat på 8.535,37 kr.

Erstatningsbeløbet på 315.702 kr., som klageren modtog i 2015, vedrørte indkomstårene 2013 – 2015.

Det er ubestridt, at erstatningsudbetalingerne fra [virksomhed1] i 2014 og 2015 på i alt 571.320 kr. er skattepligtig indkomst for klageren, og at der er betalt B-skat af indkomsten.

Erstatningsbeløbet på 382.545 kr., som klageren modtog i 2016, vedrørte indkomstårene 2012 – 2016. [virksomhed2] havde forinden udbetalingen indeholdt A-skat på 153.695 kr.

Den 19. maj 2016 bad klagerens revisor SKAT om tilladelse til at erstatningerne fra hhv. [virksomhed1] og [virksomhed2], som klageren havde modtaget i 2004 – 2016, blev tilbagefordelt til de indkomstår, som de vedrører, i stedet for at blive beskattet i retserhvervelsesåret. Konkret bad klagerens revisor om følgende tilbagefordeling:

”B-indkomst (år 2014 – B-skat 74.525 kr.) og 315.702 kr. (år 2015 – B-skat 97.820 kr.) skal fordeles på følgende indkomstår således:

2015

42.679

2014

235.274

2013

180.049

2012

109.318

2011

4.000”

A-indkomst: 382.545 (år 2016 – A-skat 153.696)

2016

2.801

2015

50.404

2014

115.992

2013

147.064

2012

66.284”

Begrundelsen for anmodningen er naturligvis, at beskatningen af indkomsterne i udbetalingsårene har en ekstraordinær stor negativ indflydelse på den beregnede skat...”

SKAT imødekom klagerens revisors anmodning om tilbagefordeling af de modtagne skattepligtige erstatninger på hhv. 315.702 kr. og 382.545 kr., som klageren modtog i 2015 og 2016 til de indkomstår, som de vedrører, men SKAT afslog at tilbagefordele erstatningsbeløbet, som klageren erhververede ret til i 2014, til et tidligere indkomstår. SKAT sendte den 20. juli 2016 forslag om ændring af skatteansættelsen for 2015 og 2016, og den 10. august 2016 traf SKAT afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

Den 10. august 2016 blev dannet en ny årsopgørelse for 2014, der viser en skattepligtig indkomst på 643.106 kr., en beregnet skat på 272.159 kr. og en restskat på 114.379 kr.

Af SKATs Juridiske Vejledning, afsnit C.A.3.1.1.2. fremgår under overskriften ”Tilbagefordeling efter ansøgning”:

”Hvis skatteyderen anmoder om det, kan SKAT give tilladelse til tilbagefordeling af indkomstskattepligtige indtægter fra det år, hvor indtægterne er retserhvervet til de år, som de vedrører.

Tilladelsen gives under forudsætning af, at indtægterne ikke stammer fra udøvelse af selvstændig erhvervsvirksomhed. Der skal beregnes procenttillæg og løbende renter af den restskat, der opstår ved tilbagefordelingen.

Eksempler på indtægter, hvor SKAT kan give tilladelse til tilbagefordeling:

? Løn, pensioner og understøttelser
? Underholdsbidrag
? Erstatning til lønmodtagere for tabt arbejdsfortjeneste eller uberettiget bortvisning
? Andre indkomstskattepligtige erstatninger.

Ved behandling af anmodninger om tilbagefordeling skal følgende retningslinjer følges:

a. Anmodning om tilbagefordeling skal være indgivet inden udgangen af det kalenderår, der følger efter det indkomstår, hvor udbetaling/endelig retserhvervelse har fundet sted
b. Ansøgeren skal godtgøre, at indtægten vedrører de indkomstår, hvortil den ønskes henført til beskatning. Skattemyndigheden kan dog selv indhente de nødvendige oplysninger ved at henvende sig direkte til ansøgerens arbejdsgiver, sociale myndigheder m.v., hvis det er mere praktisk.
c. Skattemyndighederne må ikke give tilladelse til at udskyde beskatning af en indtægt til et senere indkomstår end det år, hvor indtægten efter gældende regler skal medregnes til den skattepligtige indkomst.
d. Tilbagereguleringen skal være af væsentlig økonomisk betydning for ansøgeren.
e. Skattemyndighederne må ikke tillade tilbagefordeling af lønefterbetalinger, der er erhvervet som følge af ny, kollektiv lønoverenskomst eller tilsvarende reguleringer af tjenestemandslønninger. Derimod må Skattemyndighederne gerne tillade tilbagefordeling af lønefterbetaling, der er begrundet med forfremmelse, tildeling af personligt tillæg eller lignende, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.”

SKATs afgørelse

Der kan efter anmodning gives tilladelse til tilbagefordeling af indkomstskattepligtige indtægter fra det år, hvori indtægterne er erhvervet til de år, som de vedrører. Reglerne herom findes i den juridiske vejledning, afsnit C.A.3.1.1.2.

Det er en betingelse for tilbagefordeling, at tilbagefordelingen skal være af væsentlig økonomisk betydning for den skattepligtige. Hvis den skattepligtige ved tilbagefordelingen sparer et beløb svarende til 1 % af sin skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvor indkomsten nedsættes, og besparelsen mindst udgør 1.000 kr., anses betingelsen for opfyldt. SKAT har anset denne betingelse for opfyldt for 2015 og 2016.

SKAT har ikke imødekommet anmodningen om tilbagefordeling til indkomståret 2014. Begrundelsen herfor er, at anmodning om tilbagefordeling efter praksis beskrevet i Den juridiske vejledning, afsnit C.A.3.1.1.2, skal være indgivet inden udgangen af det kalenderår, der følger efter det indkomstår, hvor udbetaling/endelig har fundet sted.

Indkomsten er udbetalt i 2014. Fristen for anmodning om tilbagefordeling udløb den 31. december 2015. Anmodningen om tilbagefordeling, som er modtaget i SKAT den 19. maj 2016, er derfor modtaget for sent. Det er ikke muligt at dispensere fra fristen. Det er fastslået af Landsskatteretten i en afgørelse, der er offentliggjort som SKM2010.795 LSR.

Reglerne om tilbagefordeling af indkomst erhvervet i et indkomstår til det indkomstår, som indkomsten vedrører, beror på administrativ praksis. Forholdet er derfor ikke omfattet af skatteforvaltningslovens § 27.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at den skattepligtige indkomst i 2014 skal nedsættes med 255.618 kr. (betalte B-skatter på 74.525 kr.). Erstatningsbeløbet på 255.618 kr. skal i stedet beskattes i 2011, 2012 og 2013 med hhv. 4.000 kr., 109.318 kr. og 142.300 kr.

Betingelsen om, at tilbageregulering skal være af væsentlig betydning for den skattepligtige, var ikke opfyldt før den 31. december 2015. Landsskatteretten har ikke i SKM2010.795 LSR forholdt sig til dette forhold. Hvis der var indgivet anmodning om tilbagefordeling for 2014 inden udgangen af 2015, havde SKAT ikke givet tilladelsen, idet betingelsen om en skattebesparelse på 1.000 kr. på dette tidspunkt ikke var opfyldt. Det var først, da årsopgørelsen for 2015 forelå i april/maj 2016, at samtlige punkter i reglerne for tilbageregulering er opfyldt, hvorefter anmodningen om tilbageregulering straks blev indsendt. Tidsfristen bør derfor først gælde fra dette tidspunkt.

Kompetencen til at tillade tilbagefordeling ligger hos SKAT, der har mulighed for at udstede et styresignal.

Daværende skatteminister [person1] har i et svar til Folketingets Skatteudvalg, spørgsmål af 27. juni 2005, udtalt om afgangen til tilbagefordeling af indkomst:

”Baggrunden for denne praksis er at undgå den situation, hvor personer ved dom eller lignende får tilkendt store erstatnings- eller pensionsbeløb m.v. eller modtaget andre former for efterbetalinger, vil få en betydelig restskat, hvis indkomsten kom til udbetaling i udbetalingsåret, fordi der skal betales mellemskat eller topskat af en større eller mindre del af beløbet”.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 kan en ansættelse ændres, hvis der er indtrådt en ændring i det privatretlige eller offentlige grundlag for ansættelsen.

Landsskatterettens afgørelse

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, fremgår, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst, skal senest den 1. maj i det fjerde år, efter indkomstårets udløb, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, at bestemmelsen er en undtagelse til fristreglerne i skatteforvaltningslovens § 26.

Fristen for at bede om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2014 var ikke udløbet den 19. maj 2016, hvorfor skatteforvaltningslovens § 27 ikke finder anvendelse.

Skattepligtige erstatninger skal beskattes i retserhvervelsesåret.

SKAT kan give tilladelse til tilbagefordeling af en indkomstskattepligtig indtægt fra det år, hvor der er erhvervet ret til indtægten til de år, som indtægten vedrører.

Efter praksis er der en række betingelser, der skal være opfyldt, for at SKAT kan imødekomme en anmodning om tilbagefordeling. Betingelserne fremgår af SKATs juridiske vejledning 2016, afsnit C.A.3.1.1.2.

En af betingelserne er, at en anmodning om tilbagefordeling skal være indgivet inden udgangen af det kalenderår, der følger efter det kalenderår, hvor retserhvervelsen har fundet sted. Der kan i den forbindelse henvises til Landsskatterettens afgørelse af 14. september 2010, offentliggjort som SKM2010.795.LSR.

Fristen for anmodning om tilbagefordeling af erstatningen, som klageren erhvervede ret til i 2014, udløb den 31. december 2015.

Klagerens anmodning om tilbagefordeling af erstatningsbeløbet til indkomstårene 2011 – 2013 er modtaget af SKAT den 19. maj 2016. Anmodningen er derfor indkommet for sent. Der er ingen oplysninger, der understøtter, at der er praksis for at dispensere fra fristen. Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.