Kendelse af 03-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 16-1666211

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2013

Forhøjelse af resultat af virksomhed

88.418 kr.

0 kr.

302.010 kr.

Forhøjelse af personlig indkomst vedrørende løn fra [virksomhed1] ApS

105.660 kr.

0 kr.

105.660 kr.

Indkomståret 2014

Forhøjelse af resultat af virksomhed

318.853 kr.

0 kr.

388.151 kr.

Forhøjelse af personlig indkomst vedrørende løn fra [virksomhed1] ApS

811.571 kr.

0 kr.

811.571 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver virksomhed i personligt regi med CVR-nummer [...1]. Virksomhedens navn er [virksomhed2] v/ [person1]. Virksomheden er registreret for A-skat, AM-bidrag, ATP og moms. Virksomhedens aktivitet består ifølge oplysning fra klageren af bogføringsassistance.

Klageren er hovedanpartshaver i selskabet [virksomhed1] ApS. Klageren har været direktør i selskabet frem til den 1. september 2015. [virksomhed1] ApS forestår avis distribution.

Resultat af virksomhed i [virksomhed2]

Resultat af virksomhed for indkomstårene 2013 og 2014 udgør ifølge regnskaberne/saldobalancerne følgende:

Indkomstår 2013

Indkomstår 2014

Omsætning

770.427 kr.

919.500 kr.

Underleverandør

-380.767 kr.

-599.219 kr.

Lønninger

-265.213 kr.

-183.121 kr.

Administrationsudgifter

-18.177 kr.

-5.881 kr.

Auto

-5.890 kr.

0 kr.

Resultat før renter

100.380 kr.

131.279 kr.

Selvangivet

100.380 kr.

130.501 kr.

Klageren har selvangivet i overensstemmelse med de fremsendte regnskaber.

Underleverandør

Klageren har fratrukket udgifter til underleverandører for indkomståret 2013 med 380.767 kr., og tilhørende købsmoms udgør 95.192 kr., i alt 475.959 kr. For indkomståret 2014 er der fratrukket 599.129 kr. til underleverandør, og tilhørende købsmoms udgør 149.782 kr., i alt 748.911 kr.

Der er ikke fremlagt fakturaer eller aftalegrundlag vedrørende underleverandører. Skatteankestyrelsen har ved brev af 29. september 2021 anmodet klageren om at sende fakturaer og aftalegrundlag vedrørende udgifter til underleverandører. Der er ikke modtaget noget materiale.

SKAT har ved gennemgang af bankkontoen konstateret, at faktiske afholdte udgifter, der kan henføres til underleverandører, udgør 325.960 kr. i 2013. Dette beløb er 150.000 kr. lavere end det, der er fratrukket i skat og moms. For indkomståret 2014 har SKAT opgjort udgifterne til underleverandører på bankkontoen til 346.492 kr.

SKAT har godkendt fradrag for udgift til underleverandører for indkomståret 2013 med i alt 475.959 kr. bestående af moms og fratrukket udgift ifølge regnskabet. For indkomståret 2014 har SKAT godkendt fradrag svarende til de faktiske udgifter på kontoen på i alt 346.492 kr.

Af kontospecifikationen for 2013 fremgår det, at når udgiften til underleverandør med teksten ”X ApS” bogføres, sker dette som en udgift (debet) i resultatopgørelsen og på momskontoen, og modposten hertil krediteres på balanceposten ”forudbetalinger”. Udgift til f.eks. X ApS udgør i indkomståret 2013 i alt 220.559 kr. inkl. moms. Den 18. marts 2013 bogføres så en debetpostering under forudbetalinger på 70.560 kr. Modposten hertil krediteres på banken. Primo året fremgår der under ”forudbetalinger” en debetpost på 150.000 kr., og saldoen under forudbetalinger går i 0 kr. ultimo 2013. Ifølge balancen var forudbetalingerne pr. 31. december 2012 0 kr.

Omsætning i virksomheden

SKAT har gennemgået virksomhedens bankkonto og har opgjort indsætningerne og hævningerne i virksomheden for at sammenholde dette med regnskaberne.

Indsætninger på bankkontoen har SKAT opgjort til følgende:

Indkomståret 2013

Indkomståret 2014

Indsætninger

963.033 kr.

1.083.778 kr.

Heraf moms

-192.606 kr.

-216.756 kr.

Indsætninger ekskl. moms

770.427 kr.

867.022 kr.

Indsætningerne for indkomståret 2013 kan afstemmes til omsætningen i regnskabet.

Virksomheden har afregnet moms med følgende:,

Indkomstår 2013

Indkomstår 2014

Salgsmoms

188.704 kr.

182.564 kr.

Købsmoms

119.137 kr.

129.796 kr.

Afregnet

69.567 kr.

52.768 kr.

Virksomheden har indberettet følgende lønangivelsesoplysninger:

Indkomståret 2013

Indkomståret 2014

A-indkomst

255.090 kr.

171.040 kr.

AM-bidrag

20.426 kr.

13.695 kr.

A-skat

11.247 kr.

1.730 kr.

ATP

4.230 kr.

2.970 kr.

Af kontospecifikationer fremgår det under kontonavn ”løn”, at der løbende er bogført løn til forskellige personer, f.eks. ”[person2] LON”, ”[person3] LON”, "[person4] LON”.

Lønudgifterne er i bogføringen modposteret under ”privat hævet”.

SKAT har ved gennemgang af virksomhedens konto ikke kunnet konstatere udgifter, der kan henføres til selve lønudbetalingen. Der er heller ikke hævet privat på virksomhedens konto svarende til lønudbetalingerne.

SKAT har dog ud fra tekstbeskrivelserne på bankkontoen konstateret følgende udgifter vedrørende løn på bankkontoen:

Indkomstår 2013

Indkomstår 2014

A-skat og AM-bidrag

22.503 kr.

19.960 kr.

ATP

5.074 kr.

2.826 kr.

I alt

27.577 kr.

22.786 kr.

SKAT har anset udgiften til løn minus de faktisk afholdte udgifter til skat og ATP for yderligere udeholdt omsætning i virksomheden. SKAT har anført følgende i afgørelsen for indkomståret 2013:

”SKAT ansætter skønsmæssigt at der har været en yderligere kontant omsætning på 229.513 kr. inkl. moms svarende til den indberettede A-indkomst ekskl. AM-bidrag, A-skat og ATP hævet på virksomhedens konto (255.090-22.503 - 5.074), jf. pkt. 1.4. Den yderligere omsætning udgør herefter 183.610 kr. ekskl. moms og salgsmoms på 45.903 kr.”

Beløbet (255.090 kr. – 22.503 kr. - 5.074 kr.) udgør rettelig 227.513 kr. inkl. moms, svarende til 182.010 kr. ekskl. moms og 45.502 kr. i salgsmoms.

SKAT har i deres sagsbehandling anmodet klageren om at indsende regnskabsbilag vedrørende den private virksomhed. Dette er ikke sket. Skatteankestyrelsen har på mødet med klagerens repræsentant anmodet klageren om at indsende eventuelle yderligere bilag og regnskabsmateriale til brug for klagebehandlingen. Der er modtaget regnskaber, kontospecifikationer og posteringsoversigt for indkomstårene 2013 og 2014, men ingen grundbilag.

SKAT har for indkomståret 2014 ikke kunnet afstemme omsætning opgjort ud fra bankkontoudskrifter med det, der er anført som omsætning i regnskabet. SKATs forhøjelse af omsætning og yderligere salgsmoms for indkomståret 2014 kan samlet specificeres som nedenfor:

Omsætning inkl. moms

Omsætning ekskl. moms

Salgsmoms

Indgået på bankkontoen

1.083.778 kr.

867.023 kr.

216.756 kr.

Yderligere kontant omsætning vedrørende løn

148.254 kr.

118.603 kr.

29.651 kr.

Ansat af SKAT

1.232.032 kr.

985.626 kr.

246.406 kr.

Angivet af virksomheden

919.500 kr.

182.564 kr.

Yderligere omsætning/salgsmoms

66.126 kr.

63.842 kr.

Løn fra [virksomhed1] ApS

Klageren har i henhold til klagerens personlige skatteoplysninger modtaget løn fra [virksomhed1] ApS på 148.260 kr. for indkomståret 2013 og 128.880 kr. for indkomståret 2014.

SKAT har foretaget en kontrol af selskabet [virksomhed1] ApS. Ved gennemgang af selskabets bankkonti er der konstateret en række bevægelser, der vurderes ikke at have tilknytning til selskabets skatte- og momsmæssige aktiviteter, men i stedet anses for klagerens private udgifter eller aktionærlån. Hævningerne i selskabet har SKAT opgjort til 105.660 kr. for indkomståret 2013 og 811.571 kr. for indkomståret 2014. Selskabet har ikke påklaget SKATs afgørelse vedrørende selskabets sag.

Hævninger, som SKAT har anset for private, udgør følgende:

Indkomståret 2013

Indkomståret 2014

Rejser

16.182 kr.

Husleje A/B [...]

45.275 kr.

139.891 kr.

Øvrigt privat

44.203 kr.

68.262 kr.

Lån

351.462 kr.

For meget udbetalt i forhold til omkostninger

47.471 kr.

Mellemregning

101.760 kr.

Køb af bil

102.725 kr.

I alt

105.660 kr.

811.571 kr.

Ifølge klagerens personlige skatteoplysninger er der tilgang af 2 biler af mærket Citroën Jumper i indkomståret 2014. Begge biler er fra indkomståret 2000. Klageren står som ejer og bruger heraf.

Klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at ovenstående beløb vedrører selskabets aktivitet.

SKATs afgørelse

SKAT har for indkomståret 2013 forhøjet klagerens personlige indkomst med resultat af virksomhed på 88.418 kr. og yderligere løn på 105.660 kr.

SKAT har for indkomståret 2014 forhøjet klagerens personlige indkomst med resultat af virksomhed på 318.853 kr. og yderligere løn på 811.571 kr.

SKAT har anført følgende begrundelse for afgørelsen:

”(...)

2.3 SKATs forslag og begrundelse af 28. januar 2016

2.3.1 Omsætning

Der ses ikke nogen overførsler af løn eller kontante hævninger fra virksomhedens bankkonto. SKAT anser, derfor at lønnen er udbetalt kontant. Der er ikke kontante hævninger på din private

konto der kunne svare til de kontante lønbetalinger, hvorfor SKAT mener, at der har været en yderligere kontant omsætning i virksomheden, end den der er indgået på virksomhedens bankkonto.

SKAT ansætter skønsmæssigt at der har været en yderligere kontant omsætning på 229.513 kr. inkl. moms svarende til den indberettede A-indkomst ekskl. AM-bidrag, A-skat og ATP hævet på virksomhedens konto (255.090-22.503 - 5.074), jf. pkt. 1.4. Den yderligere omsætning udgør herefter 183.610 kr. ekskl. moms og salgsmoms på 45.903 kr.

Den yderligere omsætning er skattepligtig efter statsskatteloven § 4. Momsen skal betales efter momslovens § 4. Skønnet er ydet med hjemmel i skattekontrollovens§ 5, stk. 3 og opkrævningslo vens § 5, stk. 2.

2.3.2 2.3.2Underleverandører

Der er bogført leverancer fra underleverandører på 380.767 kr. og fradraget købsmoms på 95.192 kr. Det fremgår af momslovens § 3 7, stk. 1, at der kan fradrages købsmoms for leverancer der, udelukkende skal være anvendt til brug for virksomhedens momspligtige leverancer og under forud sætning af, at det indkøbte er pålagt moms.

At udgiften er bogført og betalt er ikke tilstrækkelig dokumentation for, at udgiften er pålagt moms. Købsmomsen kan derfor ikke anerkendes fradraget efter momslovens § 37, stk. 1.

SKAT skal i denne sammenhæng endvidere gøre opmærksom på at i fald af, at der er tale om ar bejdsydelser, vil en faktura ikke i sig selv være nok til at kunne danne grundlag for fradrag idet der henvises til momsbekendtgørelsens § 84, jf. § 61. Der skal kunne redegøres for art og omfang af leverance, hvilket i praksis typisk vil sige timesedler.

Udgiften til underleverandører anerkendes dog at være afholdt i forbindelse med den skattepligtige omsætning, hvorfor udgiften kan anerkendes fratrukket efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

2.3.3 2.3.3Opsamlet skønnet skattepligtig indkomst

SKAT kan herefter opgøre virksomhedens skattepligtige resultat med udgangspunkt i de bogførte beløb (afrundet) således:

Omsætning, konto 1001:

770.427

Yderligere kontant omsætning

183.610

Underleverandør, konto 1100tillagt moms

-475.959

Løn, konto1470

-255.090

ATP-andel, konto1471

-4.230

Samlet betaling, konto1472

-5.893

Telefon, konto 1500

-9.716

Kontorartikler, konto 1504

-1.715

Rejser/hotel, konto 1509

-6.331

Småanskaffelser, konto 1511

-415

Benzin, olie og vask, konto 160 I

-2.364

Skat og forsikring, konto 1602

-3.526

Resultat

188.798

Overskuddet er opgjort skønsmæssigt efter skattekontrollovens § 5, stk. 3, og er skattepligtigt efter statsskatteloven § 4, stk. 1 a.

2.4 Dine bemærkninger til SKATs forslag

Du har i mail af 11. april 2016 sendt virksomhedens bogføring for 2014. SKAT har ikke modtaget nogen bilag.

2.5 SKATs endelige afgørelse

Det er fortsat ikke dokumenteret, at de bogførte leverancer fra underleverandører, er leverancer der, udelukkende er anvendt til brug for virksomhedens momspligtige leverancer, og at leverancerne er pålagt moms. Ligeledes er det forsat 1kke dokumenteret, der ikke har været yderligere kontant omsætning i virksomheden til betaling af lønninger.

Der er herefter ikke fremkommet nye oplysninger, der begrunder en ændret ansættelse af overskud af virksomhed eller moms, end det SKAT har foreslået den 28. januar 2016.

Overskuddet er opgjort til 188.798 kr. jf. ovenstående afsnit 2.3.3. Overskuddet er opgjort skøns mæssigt efter skattekontrollovens § 5, stk. 3, og er skattepligtigt efter statsskatteloven§ 4, stk. 1 a.

Den yderligere salgsmoms der skal betales udgør 141.095 kr., jf. ovenstående afsnit 2.3.4. Den yderligere salgsmoms skal betales efter momslovens, og en købsmoms der ikke er anerkendt kan ikke fratrækkes efter momslovens § 37.

3 Overskud af virksomhed og moms for indkomståret 2014

(...)

3.3 SKATs forslag og begrundelse af 28. januar 2016

3.3.1 Omsætning

Der er ikke overensstemmelse mellem den omsætning der kan beregnes ud fra den indberettede salgsmoms, den omsætning der er indgået på virksomhedens bankkonto og den omsætning der er indberettet under virksomhedens regnskabsoplysninger.

SKAT anser, at det er den omsætning der er indberettet via virksomhedens regnskabsoplysninger, er medregnet ved opgørelsen af det skattepligtige og selvangivne resultat.

Der er ikke kontante hævninger på din private konto, der kunne svare til de kontante lønbetalinger, hvorfor SKAT mener, at der har været en yderligere kontant omsætning i virksomheden, end den der er indgået på virksomhedens bankkonto.

SKAT ansætter skønsmæssigt at der har været en yderligere kontant omsætning på 148.254 kr. inkl. moms svarende til den indberettede A-indkomst ekskl. AM-bidrag, A-skat og ATP hævet på virksomhedens konto (171.040 - 19.960 - 2.826). Den yderligere omsætning udgør herefter 118.603 kr. ekskl. moms og salgsmoms på 29.651 kr.

SKAT kan herefter opgøre den samlede omsætning således:

Omsætning inkl. moms

Omsætning ekskl. moms

Salgsmoms

Indgået på bankkonto

1.083.778

867.023

216.756

Yderligere kontant

148.254

118.603

29.651

Ansat af SKAT

1.232.032

985.626

246.406

Indberettet af virksomhed

919.500

182.564

Yderligere omsætning

66.126

63.842

Den yderligere omsætning er skattepligtig efter statsskatteloven § 4a. Momsen skal betales efter momslovens§ 4. Skønnet er ydet med hjemmel i skattekontrollovens§ 5, stk. 3 og opkrævningslo

vens § 5, stk. 2.

3.3.3 Underleverandører

SKAT anser, at det fremmede arbejde, der er indberettet via virksomhedens regnskabsoplysninger, er den udgift til underleverandører, der er fradraget ved opgørelsen af det skattepligtige og selvangivne resultat.

SKAT kan opgøre udgifterne til de formodede underleverandører, jf. virksomhedens bankkonto til

346.492 kr., og den der kan anerkendes at være afholdt i forbindelse med den skattepligtige omsætning, hvorfor udgiften kan anerkendes fratrukket efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Idet SKAT vurderer, at der er fratrukket 599.219 kr. vil det betyde en forhøjelse i skattepligtig indkomst på 252.727 kr.

3.3.4 Opsamlet ansat skattepligtig indkomst

SKAT kan herefter opgøre virksomhedens skattepligtige resultat således med udgangspunkt i de

bogførte beløb (afrundet):

Selvangivet resultat af virksomhed

130.501

Ansat yderligere omsætning

66.126

Ikke anerkendt fradrag for underleverandører

252.727

Ansat resultat

449.354

Overskuddet er opgjort skønsmæssigt efter skattekontrollovens § 5, stk. 3, og er skattepligtigt efter statsskatteloven § 4, stk. 1 a.

(...).”

2.6 Faktiske forhold før SKATs forslag af 28. januar 2016

SKAT har foretaget en kontrol af [virksomhed1] ApS. Ved gennemgang af virksomhedens bankkonti, er der yderligere konstateret en række bevægelser, der ikke kan ses at have tilknytning til virksomhedens skatte- (og momsmæssige) aktiviteter. Bevægelserne er anset at være dine private, og dermed mellemregning med dig. Bevægelserne er opgjort til 177.010 kr. for kalenderåret 2013 og 872.179 kr. for kalenderåret 2014.

2.7 Retsregler og praksis

Statsskatteloven § 4, stk. 1 c:

Som skattepligtig Indkomst betragtes med de i det følgende fastsatte Undtagelser og Begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra Landet eller ikke, bestående i Penge eller Formuegoder af Pengeværdi, således f.eks.:

c. af et Embede eller en Bestilling, såsom fast Lønning, Sportler, Embedsbolig, Naturalydelser, Emolumenter, Kontorholdsgodtgørelse (med Hensyn til Kontorudgifter jf. § 6b.), samt Pension, Ventepenge, Gaver (jf. dog herved Bestemmelsen i§ Sb.), Understøttelser, Klosterhævning, Liv rente, Overlevelsesrente, Aftægt og deslige;

Ligningslovens § 16E:

Hvis et selskab m.v. omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 eller 2, og tilsvarende selskaber m.v. hjemmehørende i udlandet direkte eller indirekte yder lån til en fysisk person, behandles lånet efter skattelovgivningens almindelige regler om hævninger uden tilbagebetalingspligt, forudsat at der mellem långiver og låntager er en forbindelse omfattet af § 2.1. pkt. finder ikke anvendelse på lån, der ydes som led i en sædvanlig forretningsmæssig disposition, på sædvanlige lån fra pengeinstitutter eller på lån til selvfinansiering som nævnt i selskabsloven § 206, stk. 2. 1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse på sikkerhedsstillelser og på midler, der stilles til rådighed.

Stk. 2. Ved tilbagebetaling af lån m.v., der er beskattet efter stk. 1, medregnes det tilbagebetalte ikke ved opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst

Et lån, der anses for løn efter ligningslovens§ 16 E, er som udgangspunkt A-indkomst.

Dette understøttes af forarbejderne til ligningslovens§ 16 E, indført ved lov nr. 926 af 18. december 2012, i form af bemærkningerne til lovforslag nr. L 199 af 14. august 2012:

"Er aktionæren ansat i selskabet, vil selskabet have fradrag for beløbet som en lønudgift, dvs. en driftsomkostning, hvis der er tale om vederlag for personligt arbejde, og det samlede vederlag inklusive lånet kan rummes inden for en rimelig aflønning til aktionæren for det udførte arbejde. "

4.3 SKATs forslag til ændring og begrundelser af 28. januar 2016

SKAT anser bevægelserne på selskabets bankkonto, 177.010 kr. for kalenderåret 2013 og 872.179 kr. for kalenderåret 2014, som et lån til dig efter ligningsloven § 16E. SKAT mener, at beløbet kan rummes indenfor en rimelig aflønning, hvorfor beløbet anses for yderligere løn, der er skattepligtigt hos dig efter statsskattelovens § 4, stk. 1 c.

4.4 Dine bemærkninger til SKATs forslag

SKAT har ikke modtaget nogen kommentarer eller materiale fra dig vedrørende yderligere løn fra [virksomhed1] ApS. I forbindelse med sagsbehandlingen for selskabet er fremkommet nye oplysninger, hvorefter, bevægelserne der anset, at være dine private udgør 105.660 kr. for kalenderåret 2013 og 811.571 kr. for kalenderåret 2014.

De private bevægelser kan opgøres således:

1. halvår 2013

2. halvår 2013

1. halvår 2014

2. halvår 2014

Lån/loan

205.600

145.862

Rejser

16.182

19.088

-19.088

Husleje A/B [...]

10.300

34.975

84.042

55.849

Køb af bil

102.725

Øvrigt privat

44.203

68.262

For meget udbetalt til dækning af omkostninger

47.471

Mellemregning

101.760

54.503

51.157

457.961

353.610

4.5 SKATs endelige afgørelse

SKAT anser bevægelserne på selskabets bankkonto, 105.660 kr. for kalenderåret 2013 og

811.571 kr. for kalenderåret 2014, som et lån til dig efter ligningsloven § 16E. SKAT mener, at beløbene kan rummes indenfor en rimelig aflønning, hvorfor beløbet anses for yderligere løn, der er skattepligtigt hos dig efter statsskattelovens § 4, stk. 1 c.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af indkomsten nedsættes med 194.078 kr. for indkomståret 2013 og 1.130.424 kr. for indkomståret 2014.

Klagerens repræsentant har subsidiært nedlagt påstand om, at der sker hjemvisning til fornyet behandling hos SKAT (nu Skattestyrelsen).

Klagerens repræsentant har i klagen anført følgende:

”(...)

Klager er ikke enig i den skønsmæssige forhøjelse, hvorfor Landsskatteretten anmodes om at nedsætte klagers skattemæssige indkomstgrundlag. Endvidere er klager ikke enig i SKATs opgørelse af momstilsvar.

DEN RETLIGE VURDERING OG ANBRINGENDER

Det fremgår af sagen, at klager er hovedanpartshaver i selskabet virksomhed [virksomhed1] ApS, der forestår avis distribution.

Det er af SKAT anført, at klager skulle have modtaget yderligere løn fra [virksomhed1] ApS samt at sel- skabet skulle have haft et større overskud end det selvangivne, hvorfor SKAT, udover at have skønsmæssigt forhøjet klagers indkomstgrundlag i 2013 og 2014, også skønsmæssigt har forhøjet selskabets salgsmoms men nedjusteret købsmoms for selskabet.

Ovenstående er ikke korrekt og fremstår udokumenteret fra SKATs side. SKAT ses ikke at have dokumenteret hverken

? at klager skulle have modtaget yderligere skattepligtig løn fra selskabet eller
? at omsætningen i selskabet skulle være højere end det selvangivne
? at der skulle være foretaget private hævninger på selskabets konto

For så vidt angår de anførte hævninger, vedrører disse i alt overvejende grad selskabet og selskabets drift. SKAT ses ikke at have taget dette med i sine betragtninger vedrørende selskabet.

Det afvises derfor helt overordnet, at der er dokumenteret grundlag for at sætte klagers indkomstgrundlag op i indkomstårene 2013 og 2014 ligesom det afvises, at klagers indberetning af moms ikke er rigtig.

Landsskatteretten anmodes på denne baggrund om at sætte klagers indkomstgrundlag for 2013 og 2014 ned i overensstemmelse med klagers principale påstand.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.HR.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Klageren driver ifølge klagerens egne oplysninger en bogføringsvirksomhed i privat regi. Klageren er endvidere hovedaktionær i selskabet [virksomhed1] ApS, hvis aktivitet er avis distribution.

Der foreligger et regnskab, saldobalance og kontospecifikationer for indkomstårene 2013 og 2014 vedrørende virksomheden i privat regi.

SKAT har kontrolleret regnskabet ved at gennemgå klagerens bankkontoudskrifter.

Klageren har i regnskabet fratrukket udgifter til underleverandører. For indkomståret 2013 er der fratrukket 380.767 kr., og tilhørende købsmoms udgør 95.192 kr. For indkomståret 2014 er der fratrukket 599.219 kr., og tilhørende købsmoms udgør 149.742 kr.

SKAT har i afgørelsen godkendt et skønsmæssigt fradrag for udgifter til underleverandører. For indkomståret 2013 har SKAT godkendt udgiften ifølge regnskabet og givet et skattemæssigt fradrag for den tilhørende beregnede moms. For indkomståret 2014 har SKAT godkendt et fradrag svarende til de faktiske afholdte udgifter på bankkontoen og givet et skattemæssigt fradrag for den tilhørende moms.

SKAT har ved gennemgang af kontoudskrifterne opgjort, at udgifter, som kan henføres til formodede underleverandører, udgør 325.960 kr. for indkomståret 2013 og 346.492 kr. for indkomståret 2014.

For indkomståret 2013 udgør forskellen mellem SKATs opgørelse over de faktiske udgifter på kontoen og klagerens opgjorte fradrag og moms ifølge regnskabet 150.000 kr. Det kan konstateres, at der i balancen og bogføringen er konteret en debetpost under forudbetalinger primo 2013 på 150.000 kr. Ultimo 2012 er der ikke en balancepost på de 150.000 kr. under forudbetalinger. Der er ikke fremlagt redegørelse eller dokumentation for regulering af primopostering foretaget i regnskabet for 2013, ligesom der generelt ikke er fremlagt dokumentation for de faktiske udgifter til underleverandører i form af fakturaer og aftalegrundlag for indkomstårene 2013 og 2014.

Landsskatteretten har dags dato i den sammenholdt momssag, sagsnummer [...], ikke godkendt fradrag for indgående moms, idet der ikke er fremlagt fakturaer m.v., der dokumenterer, at der er opkrævet og betalt moms.

Landsskatteretten finder, at der på det foreliggende grundlag ikke kan godkendes et skønsmæssigt fradrag, der overstiger den faktiske opgjorte udgift ifølge kontoudtoget. Det skattemæssige fradrag kan herefter godkendes skønsmæssigt svarende til 80 % af de faktiske afholdte udgifter på kontoen, idet der henses til størrelsen af omsætningen i virksomheden. De resterende 20 % udgør moms og kan ikke anses for en driftsudgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, på det foreliggende grundlag. Der er lagt vægt på, at der ikke er fremlagt dokumentation for udgifter til underleverandører, herunder at udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden. For indkomståret 2013 er der også lagt vægt på, at regulering af primoposteringen på 150.000 kr. i regnskabet ikke er dokumenteret. For indkomståret 2013 skærper Landsskatteretten således SKATs forhøjelse med yderligere 215.192 kr.

For indkomståret 2014 skærpes SKATs afgørelse med en yderligere forhøjelse på 69.298 kr., idet der godkendes et skønsmæssigt fradrag svarende til 80 % af de af SKAT konstaterede udgifter opgjort på baggrund af bankkontoen. Der er lagt vægt på, at klageren ikke har dokumenteret, at udgiften er højere end de faktiske udgifter, som SKAT har opgjort på baggrund af bankkontoen.

Regulering af omsætning, herunder lønninger

For indkomståret 2013 stemmer omsætningen opgjort ud fra bankkontoen med omsætningen ifølge virksomhedens regnskab. For indkomståret 2014 kan indsætningerne på bankkontoen ikke afstemmes til omsætningen ifølge regnskabet, herunder til afregnet moms.

SKAT har i den samlede forhøjelse for indkomståret 2014 taget udgangspunkt i de konstaterede indsætninger, som er lidt lavere end omsætningen i henhold til regnskabet.

Der er ifølge regnskabet og bogføringen udbetalt løn til forskellige personer. Der er også afregnet AM-bidrag og ATP og indeholdt A-skat, ligesom virksomheden har indberettet de samlede lønudbetalinger. SKAT har ved gennemgangen af bankkontoen ikke kunnet genfinde udbetalinger af løn for indkomstårene 2013 og 2014. I bogføringen er lønninger posteret som udgift i resultatopgørelsen, og modposten hertil er privat hævet. SKAT har ikke kunnet konstatere private hævninger fra bankkontoen, som har sammenhæng med lønudbetalingerne.

Landsskatteretten finder, at når lønningerne ikke kan konstateres som en overførsel fra en bankkonto, og der ikke er ført et kasseregnskab i virksomheden, har klageren en skærpet bevisbyrde for at dokumentere, hvor pengene til udbetaling af løn stammer fra. Idet klageren ikke har dokumenteret dette, anses et beløb svarende til nettoudgiften for at være yderligere omsætning i virksomheden, og som ikke har været medtaget i det fremlagte resultat.

SKATs afgørelse vedrørende dette punkt stadfæstes herefter. SKAT har dog i deres beregning af forhøjelsen for indkomståret 2013 lavet en sammentællingsfejl omkring nettolønnen, hvorfor SKATs forhøjelse nedsættes med 1.600 kr.

Yderligere løn fra [virksomhed1] ApS

Som skattepligtig indkomst betragtes med undtagelse af særligt fastsatte begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

SKAT har gennemgået regnskabet for [virksomhed1] ApS, hvor klageren er hovedanpartshaver og direktør. SKAT har i selskabets sag anset en række bevægelser for ikke at have tilknytning til selskabets skatte- og momsmæssige aktiviteter, men er i stedet anset for klagerens private udgifter eller lån fra selskabet til klageren. SKAT har anset posterne i selskabet for yderligere løn til klageren.

Selskabet har ikke klaget over SKATs afgørelse. Klageren har ikke dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at udgifter/beløb, som SKAT i gennemgangen har anset for yderligere løn, er afholdt i selskabets interesse. Beløbet anses herefter for skattepligtig som yderligere løn til klageren, jf. statsskattelovens § 4.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse vedrørende yderligere løn.

Der er ikke fremlagt oplysninger, der kan begrunde en hjemvisning til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.