Kendelse af 06-12-2017 - indlagt i TaxCons database den 13-01-2018

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomstårene 2009 og 2010.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

SKAT har den 16. marts 2015 modtaget klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomstårene 2009 og 2010.

Klagerens anmodning om genoptagelse er begrundet i, at SKAT har forhøjet klagerens datters personlige indkomst i den pågældende periode, som retteligt skulle beskattes hos klageren. Klageren har oplyst at han har anvendt datterens konto til virksomhedsdrift.

Klageren har ikke tidligere selvangivet resultat af virksomhed.

SKAT har den 8. august 2011 fastsat klagerens indkomst for indkomstårene 2009 og 2010 skønsmæssigt. Klageren har ikke reageret på SKATs forslag om skønsmæssig ansættelse. SKATs skøn over indkomst blev ansat til 100.000 kr. for indkomståret 2009 og 110.000 kr. for indkomståret 2010. Skønnet blev fastsat ud fra en privatforbrugsberegning.

SKAT har i brev af 23. oktober 2015, i forbindelse med klagerens anmodning om genoptagelse, anmodet klageren om at indsende regnskaber og regnskabsmateriale for de omhandlende år vedrørende virksomhedsdriften. Der er ikke indsendt regnskaber eller fyldestgørende regnskabsmateriale. Klageren har indsendt en række fakturaer og tilbud for indkomståret 2009. Af fakturaerne fremgår der ”[person1] – Entreprenør”, et telefonnummer, et kontonummer og en beskrivelse af det udførte arbejde. SKAT har oplyst, at kontonummeret der fremgår af fakturaerne tilhører klagerens datter.

SKATs afgørelse

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomstårene 2009 og 2010.

SKAT har i afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Fristen for at anmode om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009 og 2010 udløb henholdsvis den 1. maj 2013 og den 1. maj 2014. Fristen er således overskredet, og anmodningen skal derfor behandles efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse.

SKAT kender ikke til forhold, der opfylder de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Det er desuden SKATs opfattelse, at en ekstraordinær genoptagelse ikke kan ske i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, da vi ved den skønsmæssige ansættelse for indkomståret 2009 og 2010 ikke har begået fejl eller har foretaget en åbenbar urimelig skønsmæssig ansættelse. Ansættelsen er skønnet ud fra de oplysninger, vi har haft på tidspunktet for ansættelsen.

SKAT har i brev af 23. oktober 2015 anmodet om regnskaber, regnskabsmaterialer m.m. for indkomstårene 2009 til 2013 og har alene modtaget diverse bilagsmateriale for indkomståret 2009 i form af fakturaer, tilbud m.m..

Det forhold, at de modtagne fakturaer fremstår som udfærdiget af [person1], udgør ikke sådanne oplysninger, der efter SKATs opfattelse kan begrunde ekstraordinær genoptagelse. Det fremgår af fakturaerne, at beløbene er indsat på din datters konti. Efter SKATs opfattelse er det imidlertid ikke dokumenteret, at beløbene er hævet og/eller overført til dig. Herudover er der ikke indsendt årsrapport/regnskab for 2009 og 2010 trods anmodning herom.

Det forhold at du har underskrevet en erklæring på, at du har brugt din datters konti i perioden 2009-2012 ændrer efter SKATs opfattelse ikke herved.

Det er også SKATs opfattelse, at der ikke i øvrigt er forhold, der kan karakteriseres som særlige omstændigheder.

SKAT kan derfor ikke imødekomme din anmodning om ekstraordinær genoptagelse for indkomståre 2009 og 2010, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2.

(...).”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKAT pålægges at genoptage klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2009 og 2010.

Klagerens repræsentant har anført følgende i klagen:

”Det er min opfattelse at der generelt hverken er grund til, eller praksis for, at afvise angivelser af yderligere indkomst.

SKAT har ikke fremkommet med nogen saglig begrundelse for at afvise genoptagelsen.

Klagers ønske om genoptagelse er begrundet i at SKAT fejlagtigt har pålignet hans datter indkomst i den pågældende periode, der rettelig skulle pålignes klager.”

Landsskatterettens afgørelse

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, følger det, at den skattepligtige, der ønsker at få ændret sin indkomst, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, følger det, at uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, kan en ansættelse af indkomst foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige, hvis en af betingelserne i § 27 stk. 1 nr. 1-8 er opfyldt.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 fremgår der følgende:

”En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. (...).”

SKAT har tidligere sendt forslag om skønsmæssig ansættelse for indkomstårene 2009 og 2010, som klageren ikke har reageret på. I forbindelse med, at SKAT forhøjede datterens indkomst på baggrund af indsættelser på hendes konto, fremsendte klageren den 16. marts 2016 anmodning om genoptagelse for indkomstårene 2009 og 2010. I den forbindelse har SKAT bedt om regnskabsmateriale og regnskaber. Dette er ikke fremsendt.

Fristen for at anmode om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2009 og 2010 udløb henholdsvis den 1. maj 2013 og den 1. maj 2014. Fristen i § 26 er således overskredet, og anmodningen skal derfor behandles efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er ikke opfyldt fra klagerens side, idet de oplysninger der efter klagerens opfattelse skulle begrunde fravigelsen af fristerne i § 26, er oplysninger, som klageren også har haft kundskab til, mere end 6 måneder forud for genoptagelsesanmodningen. Klageren har endvidere ikke fremsendt regnskabsmateriale eller regnskaber i forbindelse med anmodningen.

Anmodning om genoptagelse opfylder i øvrigt ikke de objektive krav der er til ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7. Ud fra en konkret vurdering, er der heller ikke tale om særlige omstændigheder efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Der er lagt vægt på, at der ikke er tale om særlige omstændigheder, når de oplysninger der skulle begrunde en ekstraordinær genoptagelse, også var tilgængelige for klageren inden for den ordinære ligningsfrist.

På baggrund heraf stadfæstes SKATs afgørelse.