Kendelse af 27-09-2018 - indlagt i TaxCons database den 26-10-2018

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2016 med henblik på anvendelse af grænsegængerreglerne i kildeskattelovens §§ 5A-5D og med henblik på at få fradrag for renteudgifter.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren, der er svensk statsborger, har i indkomståret 2016 modtaget pensionsindtægt fra Danmark. Beløbet udgjorde 98.976 kr.

Klageren var hos SKAT registreret som dobbelt domicileret, men klagerens forskudsopgørelse blev ved SKATs agterskrivelse den 5. september 2016 ændret, idet klageren ikke havde haft en bolig til rådighed i Danmark i indkomståret 2016. Klageren anses således for begrænset skattepligtig til Danmark, hvilket klageren ikke har bestridt.

For indkomståret 2016 anmodede klageren den 8. september 2016 om at blive beskattet som grænsegænger efter kildeskattelovens afsnit IA og dermed få fradrag for sine renteudgifter, jf. kildeskattelovens § 5B.

Klageren har den 8. september 2016 oplyst til SKAT, at hun i indkomståret 2016 har modtaget pension fra Sverige. Det månedlige beløb udgjorde brutto 3.873 svenske kroner.

SKAT har i agterskrivelse af den 12. september 2016 afvist at imødekomme klagerens anmodning om beskatning som grænsegænger efter kildeskattelovens afsnit I A. SKAT har beregnet klagerens samlede globalindkomst i indkomståret 2016 til 135.888 kroner. SKAT har ikke beregnet klagerens kvalificerende indkomst fra Danmark i procenttal, men i stedet foretaget et omvendt regnestykke, herunder en beregning af, hvad klageren skulle have modtaget i kvalificerende indkomst, for at kunne blive omfattet af grænsegængerreglerne. Klageren skulle have modtaget 101.916 kroner.

I klagen af den 30. september 2016 har klageren efterfølgende oplyst, at hun månedligt har modtaget 2.625 svenske kroner, brutto, i alderspension fra Sverige. Klageren har fremlagt bilag fra ”Pensionsmyndigheten”. Skrivelsen fra Pensionsmyndigheten er dateret den 26. september 2016.

Klageren har den 13. november 2016 indsendt dokumentation for, at hun alene har modtaget pension fra ”Pensionsmyndigheten” i Sverige. Klageren har i den forbindelse fremlagt et udbetalingsadvis, hvoraf det fremgår, at klageren fra oktober måned 2016 har modtaget 1.878 kroner i pension fra Sverige. Udbetalingsadvisen er dateret den 8. oktober 2016. Ligeledes er fremlagt et udskrift fra Skatteverket, hvoraf det fremgår, at klageren har modtaget allmän pension og tjänstepension.

Af klagerens e-mail af den 20. maj 2018 fremgår, at hun alene har modtaget allmän pension.

Klageren har ikke reageret på anmodningen om indsendelse af yderligere dokumentation for modtaget svensk pension.

SKAT har ikke i afgørelsen af den 20. september 2016 behandlet klagerens anmodning om fradrag på 20.000 kroner på grund af invaliditet, jf. dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem de nordiske lande, artikel 26, stk. 4.

SKAT har ej heller behandlet spørgsmålet om omkostningsgodtgørelse, jf. skatteforvaltningslovens kapitel 19, eller anmodningen om at blive fritaget for den pålagte skat, jf. kildeskattelovens § 51.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om anvendelse af grænsegængerreglerne efter kildeskattelovens §§ 5A-5D.

SKAT har som begrundelse anført følgende:

”Vi har ændret din forskudsopgørelse for 2016 på disse punkter:

Du kan ikke være grænsegænger, fordi din danske pension ikke udgør mindst 75 % af dine samlede indkomster.

Du kan derfor ikke være grænsegænger, jf. reglerne i kildeskattelovens § 5A, stk. 1:

”Dette afsnit finder anvendelse på personer, som er skattepligtige efter kildeskattelovens § 2 eller kulbrinteskatteloven, eller som efter en indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst er hjemmehørende i en anden stat, i Grønland eller på Færøerne.

Hvis indkomst hidrørende fra personligt arbejde og fra selvstændig erhvervsvirksomhed, der kan beskattes her i landet - herunder efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst - med tillæg af renteudgifter og kurstab på gæld, der er fradraget i denne indkomst, i et indkomstår udgør mindst 75 pct. af de efter dansk skattelovgivning opgjorte samlede indtægter med fradrag af samtlige udgifter afholdt for at erhverve indkomsten opgjort efter statsskattelovens § 6, litra a, kan den skattepligtige vælge at blive beskattet efter §§ 5 A-D.”

Danmark har ikke beskattet din svenske pension, men jf. ovenfor, skal den medgå i beregningen når man skal finde ud at: om du opfylder betingelsen for at være grænsegænger.

Da mindre end 75 % af dine indkomster beskattes i Danmark, kan du derfor ikke være grænsegænger, og du kan derfor ikke fratrække renteudgifter i den danske skat, efter kildeskattelovens § 5 B, men skal i stedet opgøre din skat efter kildeskattelovens § 2. Her fremgår det af stk. 4, at renteudgifter ikke kan fratrækkes.

Dine renteudgifter skal derfor trækkes fra i Sverige, hvor du er fuldt skattepligtig.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om at blive beskattet som grænsegænger, jf. kildeskattelovens §§ 5A-5D, og om at få fradrag for renteudgifter.

Der er til støtte herfor anført følgende:

1. ”Beregningen er forkert, min svenske indkomst er 2.625 SEK per måned. (se vedlagte fra Pensionsmyndigheten)

2. SKAT henviser til Kildeskattelovens § 5A stk1 som omfatter indkomst fra personligt arbejde og fra selvstændig erhvervsvirksomhed. Inget af dette er pensionsindkomst, som er det eneste jeg har.

3. SKAT fremholder desuden at de ikke har beskattet min svenske pensions indkomst. Ved at henvise til Kildeskatteloven har de netop gjort det. Det er dobbeltbeskatning så det batter og desuden fejlagtigt.

4. Jeg vedholder at min danske indkomst er mere end 75 % af mine totale indkomster, om vi nu skal gå SKAT i [by1] linje og derfor skal alle mine fradrag godkendes.

5. Desuden kræver jeg et fradrag på 20.000 DKK i henhold den nordiske dobbeltbeskatningsaftale art 26 på grund af mit handikap.

6. (...)

7. I henhold til skatteforvaltningslovens kapital 19 skal jeg venligst ansøge om bidrag til hjælp fra min juridiske rådgiver.

8. Jeg skal søge om at slippe de pålignede skatter, jvf kildeskattelovens §51.”

SKATs udtalelse til klagen

”Der er tale om en begrænset skattepligt, der ønsker at gøre brug af grænsegængerreglerne i kildeskattelovens afsnit 1 A.

Det fremgår af Juridisk vejledning C.F.5.3.1 at den kvalificerede indkomst for pensionister opgøres efter samme principper som for en lønmodtager, jf. reglen i kildeskattelovens § 5A, stk. 3: "Pension medregnes som vederlag for personligt arbejde."

Det skal bemærkes, at klager ved telefonsamtale den 8. september 2016 har oplyst til SKAT, at hendes svenske pension udgør 3.873 svenske kroner (svarende til 3.088 danske kroner) pr. måned.

Der bør derfor anmodes om årsbesked fra Forsikringskassen og Skatteverket om samlede svenske pensioner, så ikke kun udskrift fra en pensionsudbetaler lægges til grund ved afgørelsen.”

Klagerens bemærkninger til SKATs udtalelse

”Under henvisning til seneste skrivelse fra Skattevasenet, [person1] vedlågger jeg min udbetalningsavi for oktober 2016.

[person1] har originalet.

Jeg vedlågger desuden en opgorelse fra den svenske Skattekontrol, hvoraf fremgår at Pensionsmyndigheden er den eneste udbetaler i Sverige for mig.

For det tredje vedlågger jeg en preliminår skatteopgorelse for 2016 fra det svenske skattevasen.”

Klagerens bemærkninger af den 20. maj 2018

”Med hensyn til dine spörgsmål kan jeg oplyse fölgende:

-Jeg har ikke haft nogen indtägt fra Försäkringskassan de sidste 25 år.

Det er ikke dem der udbetaler pensioner, det är Pensionsmyndigheten og fra dem har I fået original kvitteringen fra, både hvad angår almen pension og tjänestepension.

Sidstnävnte får man bare om man er eller har väret statlig ansat eller ansat i et privat selskab med statlige ansättelses vilkår. Jeg har väret selvständig indtil jeg fyldte 60 år (frisör).

-klagen blev afgivet i 2016 og ved det tidspunkt fandtes der bare helårsopgörelser for 2015.”

Landsskatterettens afgørelse

Grænsegængerreglerne i kildeskattelovens §§ 5A og 5D.

Det følger af kildeskattelovens § 5A, at en skatteyder, som er begrænset skattepligtig til Danmark, under visse betingelser kan vælge at blive beskattet efter grænsegængerreglerne.

Adgangen til at få genoptaget en skatteansættelse reguleres af skatteforvaltningslovens §§ 26-27, men kildeskattelovens § 5D indeholder en særregel for så vidt angår valg af beskatning efter grænsegængerreglerne.

Beskatning efter reglerne forudsætter et aktivt tilvalg fra skatteyderens side, jf. kildeskattelovens § 5D. Valget skal træffes ved indgivelse af selvangivelsen. Den skattepligtige kan omgøre sit valg ved henvendelse til SKAT senest den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb, jf. kildeskattelovens § 5D, stk. 1, 2. pkt.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at klageren opfylder fristen efter kildeskattelovens § 5D. Spørgsmålet er herefter, om betingelserne i kildeskattelovens § 5A er opfyldt.

Det er en betingelse for at blive beskattet efter grænsegængerreglerne, at indkomsten hidrører fra personligt arbejde, der kan beskattes her i landet (i lovens forarbejder betegnet som den kvalificerende indkomst), og at denne kvalificerende indkomst udgør mindst 75 pct. af skatteyderens samlede indkomst (globalindkomsten).

Det lægges til grund, at klageren i indkomståret 2016 har modtaget 98.976 kr. i pension fra Danmark.

Landsskatteretten finder imidlertid, at klageren - på trods af opfordring og under henvisning til en rimelig frist - ikke har fremsendt tilstrækkelig dokumentation for opgørelsen af klagerens globalindkomst for indkomståret 2016. Der kan således ikke foretages en behørig beregning af den kvalificerende indkomst.

Landsskatteretten er herefter enig med SKAT i, at klageren ikke i indkomståret 2016 kan blive beskattet efter grænsegængerreglerne i kildeskattelovens § 5A.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Fradrag efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem de nordiske lande, artikel 26, stk. 4

Da anmodningen om fradrag på 20.000 kroner på grund af invaliditet, jf. dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem de nordiske lande, artikel 26, skt. 4, ikke er behandlet af SKAT i den påklagede afgørelse af den 20. september 2016, kan Landsskatteretten som klageinstans ikke behandle dette punkt, jf. skatteforvaltningslovens § 11.

Landsskatteretten bemærker dog, at bestemmelsen i artikel 26, stk. 4, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 23. september 1996 mellem de nordiske lande er ophævet med virkning fra den 1. januar 2009, jf. artikel VI i bekendtgørelse nr. 4 af 14. januar 2009 af protokol om ændring af overenskomst mellem de nordiske land til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomst- og formueskatter.

Omkostningsgodtgørelse

Da anmodningen om omkostningsgodtgørelse efter skatteforvaltningslovens kapitel 19 ikke er behandlet af SKAT i den påklagede afgørelse af den 20. september 2016, kan Landsskatteretten som klageinstans ikke behandle dette punkt, jf. skatteforvaltningslovens § 11. Klageren henvises til at tage kontakt til Skattestyrelsen som rette myndighed.

Opkrævning af foreløbig skat i henhold til kildeskattelovens § 51

Da anmodningen om at blive fritaget for den pålignede skat, jf. kildeskattelovens § 55, ikke er behandlet af SKAT i den påklagede afgørelse af den 20. september 2016, kan Landsskatteretten som klageinstans ikke behandle dette punkt, jf. skatteforvaltningslovens § 11.