Kendelse af 05-10-2018 - indlagt i TaxCons database den 03-11-2018

SKAT har anset foreningen for at have erhvervsmæssig indkomst, og at foreningens formål ikke er udelukkende almennyttigt, hvorfor foreningen ikke kan fritages for selvangivelsespligt.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, således at foreningens formål anses almennyttigt, og foreningen fritages for selvangivelsespligt i henhold til skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5.

Faktiske oplysninger

[Koret] er et amatørkor, der oprindeligt blev stiftet i efteråret 1995. Ingen af korets medlemmer får løn eller honorar for at deltage i koret som sanger, hverken i forhold til deltagelse i prøver eller i de arrangementer som koret deltager i.

[Koret] er et kor med langvarige stolte traditioner for en høj kunstnerisk standard.

Repræsentanten har oplyst, at koret udspringer af musikskolen i [by1] kommune, og er en forening til fremme af musikudøvelse og sangglæde.

Der fremgår af foreningens vedtægter, som vedtaget på generalforsamling den 1. juni 2015, bl.a. følgende:

”Disse vedtægter er begrænset til at dække de mest nødvendige forskrifter for en forening som [Koret]. Koret arbejder desuden efter en række procedurer, aftaler og retningslinjer, som bestyrelsen jævnligt evaluerer og eventuelt reviderer i på baggrund af den løbende dialog i organisationen [Koret].

§ 1 NAVN OG HJEMSTED

Korets navn er [Koret]. Korets hjemsted er [by1] Kommune.

[Koret] er en selvstændig forening, som indgår et aftaleforhold med [by1] Kommune om levering af en række ydelser mod at få refusion af en del af udgifterne til honorering af kunstnerisk personale.

Reference

Samarbejdsaftale med [by1]

§ 2 FORMÅL

[Koret] arbejder med flerstemmig sang og performance.

[Koret] skal være anerkendt for sin faglighed og være et sted, hvor musikalske, sangglade og performance-orienterede sangere søger hen.

Korets primære formål er at være en attraktiv samarbejdspartner for teatre og andre kulturinstitutioner i [...]området, herunder forestillinger i [...]. Desuden opsætter koret selv og medvirker i andre koncerter, projekter og arrangementer.

Koret inddrager performance i dets arbejde, således at korets medlemmer kan optræde sikkert og troværdigt som statister og korsangere i større såvel som mindre produktioner.

Koret arbejder med et meget varieret repertoire af kormusik i mange genrer.

§ 3 RAMMER FOR KORETS VIRKE

3.1 Mission, vision, værdier og piktogrammer

Rammerne for korets virke udgøres af korets vedtægter samt af korets mission, vision, værdier, og piktogrammer.

Missionen er korets eksistensgrundlag, visionen beskriver de overordnede mål, koret arbejder hen mod, og værdierne er retningsgivere for korets og sangernes ageren.

Mission, vision, og værdier udarbejdes og vedligeholdes af [Koret]s bestyrelse i dialog med korets medlemmer.

Reference

Mission, vision og værdier

Dokument om Organisationen

3.2 Planlægning og kommunikation

[Koret] kommunikerer internt og eksternt i henhold til korets kommunikationsstrategi.

Planer for [Koret]s korprøver, koncerter og øvrige arrangementer fremgår af en elektronisk kalender, som alle medlemmer har adgang til.

Reference

Kommunikationsstrategi

Vejledning i brug af intern hjemmeside

§ 4 MEDLEMSKAB

4.1 Optagelse

For at blive optaget i [Koret] skal man bestå korets optagelsesprøve. Kunstnerisk leder placerer alle sangere indenfor én af 8 stemmegrupper (SSAATTBB).

Til større opgaver (f.eks. [...]forestillingerne) kan der optages sangere til denne ene opgave. Optagelseskravene tilpasses opgaven, og disse sangere udmeldes af koret, når opgaven er løst.

Reference

Procedurer for optagelsesprøver

4.2. Medlemmers deltagelse og ansvar for fællesskab

4.2.1Korets medlemmer lever op til gældende krav og forventninger, herunder at deltage aktivt i korets prøver, koncerter og øvrige aktiviteter. Den kunstneriske leder kan reservere de obligatoriske sidste prøver inden en optræden til at arbejde med de sangere, der medvirker i koncerten.

Reference

Forventninger til sangere i [Koret]

4.2.2.Medlemmer, der er i kontingentrestance i mere end 1 måned fra seneste betalingsfrist, kan ekskluderes fra koret ved en bestyrelsesbeslutning.

4.3 Stemmecoaching

Alle kormedlemmer deltager i individuel stemmecoaching mindst hvert andet år.

Reference

Procedurer for stemmecoaching

4.4.Orlov

Korets medlemmer kan søge orlov efter gældende procedurer.

Reference

Procedurer for orlov

4.5. Udmeldelse

Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen. Indbetalt kontingent refunderes ikke.

§ 5 GENERALFORSAMLING

(...)

§ 6 BESTYRELSE OG LEDELSE

6.1 Korets ledelse.

Korets ledelse udgøres af en bestyrelse, som ansætter en kunstnerisk leder og evt. en korproducent.

Reference

Rolle- og opgavefordeling i Organisationen [Koret]

(...)

6.1.2. Den faglige, musikalske og performancemæssige ledelsevaretages af den kunstneriske leder i henhold til Periodeaftale.

Reference

Periodeaftale med kunstnerisk leder

6.1.3 Den operationelle ledelse (daglig drift)udgøres af korproducent (se 6.4) og kunstnerisk leder, samt efter behov af et eller flere bestyrelsesmedlemmer. Daglig drift udgør en kontinuerlig ramme for planlægning og udførelse af praktiske opgaver vedr. korprøver, koncerter, arrangementer, optagelsesprøver mm.

Reference

Rolle- og opgavefordeling i Organisationen [Koret]

6.2. Bestyrelsen

(...)

6.2.3. Kortsigtet og langsigtet planlægning

For at sikre planlægning og gennemgang af korets procedurer mm. arbejder bestyrelsen ud fra et årshjul, der angiver, hvilke aktiviteter, der skal behandles hvornår i løbet af et år. Endvidere udarbejder bestyrelsen en langtidsplan med mindst tre års perspektiv.

Reference

Årshjul

Tre-årsplan

6.3 Tegning og hæftelse

Koret tegnes af formand og kasserer uafhængigt af hinanden. Ved større beløb giver bestyrelsen mandat til formand og kasserer ved en projekt- eller budgetramme.

Foreningens medlemmer og bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for de for foreningen indgåede forpligtelser, for hvilke alene foreningen hæfter med dens respektive formue.

6.4.Korproducent

Korets bestyrelse kan ansætte en korproducent til at udføre producentopgaver for koret efter beskrevne rammer. Korproducent og bestyrelse aftaler i hvilket omfang korproducenten deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.

Reference

Periodeaftale for korproducent

6.5.Udvalg

(...)

§ 7 KUNSTNERISK LEDER

7.1. Formål med at have en kunstnerisk leder

Den kunstneriske leder tager beslutning om alle spørgsmål, der vedrører korets kunstneriske anliggender.

7.2. Ansættelse og afskedigelse af kunstnerisk leder

Korets kunstneriske leder ansættes og afskediges af [Koret]s bestyrelse. Den kunstneriske leders ansættelsesforhold og arbejdsopgaver er beskrevet i Periodeaftale for Kunstnerisk leder.

Reference

Periodeaftale med kunstnerisk leder

7.3. Kunstnerisk leders deltagelse i bestyrelsesmøder

(...)

§ 8 REGNSKAB

8.1. Korets regnskabsår følger kalenderåret.

8.2. Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen for hvert år med betalingsterminer halvårligt, seneste betalingsfrist er henholdsvis den 1/2 og den 1/9.

8.3. Korets bestyrelsesmedlemmer er kontingentfri i valgperioden.

8.4. Kormedlemmer, som er i aktivt studieforløb og berettiget til SU samt er aktive i [Koret], kan mod forevisning af studiekort opnå 50 % rabat på alle korets faglige aktiviteter (kontingent, korweekend og rejser).

§ 9 VEDTÆGTSÆNDRINGER OG KORETS OPLØSNING

9.1. Vedtægtsændringer

Forslag om vedtægtsændringer kræver 2/3 flertal blandt de fremmødte stemmeberettigede på to på hinanden følgende generalforsamlinger. En eventuel formue ved korets opløsning vil efter generalforsamlingens nærmere bestemmelse blive overført til fremme af musikudøvelsen i [by1] Kommune.

(...).”

Det fremgår af foreningens hjemmeside bl.a. følgende:

”Mission, vision og værdier

MISSION

[Koret] er et kor som udøver sang og performance.

VISION

[Koret] giver et mangfoldigt publikum utraditionelle koncerter og overraskende oplevelser.
[Koret] optræder scenevant med eksterne samarbejdspartnere og i egne produktioner.
[Koret] arbejder kontinuerligt med professionelle instruktører til udvikling af sangernes stemme, krop og parathed.

[Koret] er forankret i [by1].
[Koret] fremstår energisk og professionelt.
[Koret] er et stærkt fællesskab med stor sangglæde.

VÆRDIER

Mod
Vi skal tro på det umulige og stile mod det sublime.

Fællesskab
Åbenhed i gruppen og fællesskab med publikum for den bedste indsats.

Faglige ambitioner
En professionel attitude, seriøsitet både med og uden publikum på. Vi står hele tiden på tæer.

Nærvær
Interesse og indlevelse i opgaverne giver forståelse og respekt indadtil og udadtil.

Book os til

- Koncert

- Teater

- Fernisering

- Bryllup

- Fødselsdag

- Jubilæum

- Konference

- o.a.

Booking

[Koret] er et meget mobilt instrument og kan synge alle steder. Kormusikken kan være en overraskende og stemningsfyldt lydoplevelse ved et arrangement. Kormusikken kan synges, mens korsangerne bevæger sig rundt, og kormusikken kan inddrage publikum til fællessang o.a. Kun fantasien sætter grænser for hvor og hvordan [Koret] kan synge.

Lad os sammensætte et program, der passer til netop Jeres arrangement.

Kontakt korets kunstneriske leder, [person1].”

Landsskatterettens afgørelse

Ud fra en samlet konkret vurdering er det SKATs opfattelse, at [Koret] har erhvervsmæssig indkomst og at formålet ikke anses for et udelukkende almennyttigt formål, hvorfor institutionen er selvangivelsespligtig og skal selvangive som det fremgår af forslaget. [Koret] registreres i overensstemmelse hermed.

Af skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 4 og 5 fremgår betingelserne for fritagelse for selvangivelsespligt:

§ 2. Selvangivelsespligten omfatter ikke:

4) Foreninger m.v. som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6, i selskabsskatteloven, hvis foreningen m.v. ikke har indtægt, fortjeneste eller tab som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6, i selskabsskatteloven.

5) Foreninger m.v. som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6, i selskabsskatteloven, hvis foreningen m.v. som følge af fradragsretten efter § 3, stk. 2 og 3, i selskabsskatteloven ikke har indkomst til beskatning. Det er dog en betingelse, at foreningens formål udelukkende er almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt.

I og med at koret har erhvervsmæssig indkomst, kan bestemmelsen i nr. 4 ikke anvendes. Samme med hensyn til nr. 5, idet koret har et blandet formål.

Det er repræsentantens opfattelse, at koret har et udelukkende almennyttigt formål, og derfor kan omfattes af bestemmelsens nr. 5.

Det anføres flere steder, at det enkelte kormedlem ikke honoreres.

Til brug for fornyet vurdering har SKAT modtaget kontospecifikation af posten ”omkostninger sangere”. Heraf fremgår, at posten er fordelt med 74.503 kr. til foreningsaktiviteter som korweekend og forplejning til korprøver og generalforsamling. De resterende 7.918 kr. er udgifter til forplejning i forbindelse med koncerter og teateroptrædener. At der ”kun” udbetales honorar til korleder og korproducent ændrer imidlertid ikke på, at [Koret] har erhvervsmæssig indkomst i forbindelse med optræden og billetindtægter fra ikke-medlemmer.

Som det fremgår, er korets formål blandet. Dette ses også af vedtægten, idet der indgår:

”Korets primære formål er at være en attraktiv samarbejdspartner for teatre og andre kulturinstitutioner i [...]området, herunder forestillinger i [...]. Desuden opsætter koret selv og medvirker i andre koncerter, projekter og arrangementer.”

Koret kan derfor ikke fritages for selvangivelsespligt efter skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5, idet der ikke er tale om et udelukkende almennyttigt formål. Den erhvervsmæssige indkomst kan i stedet nedbringes til 0 som følge af fradragsretten for uddelinger eller hensættelser til almennyttige formål som anført i forslaget. Overskuddet fra den erhvervsmæssige indkomst kan derfor kun anvendes til de ikke erhvervsmæssige aktiviteter.

Med hensyn til repræsentantens specifikke indsigelser finder SKAT anledning til følgende bemærkninger.

SKM2014.748.SR

Her fremgår, at en udelukkende almennyttig forening (fremme af udviklingen af primær sundhedstjeneste på verdensplan) ikke er skattepligtig af kontingenter, donationer, gaver sponsorbidrag m.v. Foreningens frivillige får ikke løn eller andet vederlag. Dokumenterede rejseudgifter refunderes. Foreningen får ingen vederlag for deres aktiviteter.

Bortset fra de skattefrie indtægter, kan afgørelsen ikke sammenlignes, idet [Koret] har erhvervsmæssige indtægter i form af honorering for indsatsen og at det er en del af korets formål at medvirke i, og opsætte koncerter, projekter og arrangementer.

Det fremgår ligeledes af afgørelsen, at såfremt tilskud gives til ikke erhvervsmæssige aktiviteter, er tilskuddene skattefrie. D.v.s. at tilskud med krav om modydelse er skattepligtige. Dette gælder også når modydelsen er optræden.

SKM2011.66.SR :
Er milevidt fra nærværende sag. Repræsentanten bruger den blot at sige, at begrebet almennyttigt er et dynamisk begreb, hvilket SKAT ikke kan være uenig i.


SKM2007.200.LSR :
Der er tale om sejlklubdommen. Klubbens erhvervsmæssige overskud ved udleje af gæstepladser kunne hensættes til klubbens almennyttige formål. Det skal bemærkes, at sejlklubben i modsætning til koret, har et udelukkende almennyttigt formål. Foreninger med blandet formål, kan også gøre brug af reglen i § 3, stk. 2 og 3. Hensættelserne kan dog kun anvendes til de ikke erhvervsmæssige aktiviteter.
Til de i forslaget henviste afgørelser mener repræsentanten ikke er relevant:
TfS2000.690. Afgørelsen fortæller, hvad der anses for erhvervsmæssig aktivitet (friluftsspil, entreindtægter m.v., herunder tilskud hertil) Dette uanset antallet af medlemmer.

Samme med SKM2002.656LSR hvor teateraktiviteter anses for erhvervsmæssige, herunder tilskud hertil, uagtet det kunstneriske. I begge er foreningerne omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, ligesom koret.

Repræsentanten anfører videre, at så vidt vides har Erhvervsstyrelsen godkendt [Fond1] som en fond med almennyttigt formål, og dermed også godkendt [Koret] som almennyttig.

Når en fond opløses, er det henholdsvis Erhvervsstyrelsen og Civilstyrelsen, der jf. Erhvervsfondsloven og Fondsloven påser, at fondene ved likvidation uddeler de tilbageværende midler jævnfør fundatsen i den opløsende fond. Dette er styrelsens opgave, jf. henholdsvis erhvervsfondslovens § 114 og fondslovens § 32. Styrelsen vurderer således ikke, hvorvidt [Koret]s eller andres formål i skattemæssig relation er almennyttigt eller ej. Denne kompetence ligger hos SKAT.

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har på foreningens vegne nedlagt påstand om, at SKATs afgørelse ændres, således at foreningens formål anses udelukkende almennyttigt og at foreningen fritages for selvangivelsespligt i henhold til skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5.

SKAT har i sin afgørelse af 29. juni 2016 på basis af "en samlet konkret vurdering" ikke anset [Koret] for at være udelukkende almennyttigt eller på anden måde almenvelgørende.

SKAT anfører, at [korets] formål er blandet. SKAT har henvist til [Koret]s vedtægter, og har særligt fremhævet ordlyden af en begrænset del af [Koret]s formål som det er gengivet i vedtægterne (vedtægternes § 2 formål, 3. afsnit.)

[Koret]s gældende vedtægter (1. juni 2015) er fremlagt.

SKAT har i sin afgørelse - uden nærmere begrundelse - blot konstateret som om det var et ubestrideligt faktum, at [Koret]s formål er blandet ud fra ordlyden af vedtægternes § 2, 3. afsnit.

Det bestrides, at man kan udlede dette af [Koret]s vedtægters formålsbestemmelse § 2, 3. afsnit.

SKAT har overhovedet ikke i sin afgørelse set på helheden, herunder også på [Koret]s opløsningsbestemmelse, der også må inddrages i vurderingen af, hvorvidt [Koret] er udelukkende almennyttigt eller ej.

Det gøres gældende, at SKATs umiddelbare konkrete vurdering ikke er korrekt og tilsyneladende baserer sig på en misforståelse omkring begrebet almennyttig/almenvelgørende og den kontekst som det her indgår i og som det normalt anvendes i dansk ret, både selskabs- og foreningsretligt og skatteretligt.

Det er udtryk for en misforståelse, når SKAT uden videre sidestiller det forhold, at [Koret] tilstræber at have en høj faglig standard - at være et godt kor - med, at det betyder, at [Koret] så ikke kan anses at have et udelukkende almennyttigt formål.

En forening, fond m.v. behøver ikke at være dårlig til den aktivitet, der udføres, for at kunne anerkendes som almennyttig eller almenvelgørende.

Endvidere gælder, at kulturelle og kunstneriske formål, der kommer en videre kreds til gode, per definitioner et anerkendt almennyttigt formål.

Til eksempel vil [pigegarden] også kunne anses for almennyttig, selvom garden har et dygtigt korps af ulønnede musikanter (efter eget udsagn Danmarks bedste) og selvom [pigegarden] f.eks. får et honorar som medlemmerne indtjener til foreningen (ikke til pigerne selv) for at spille til sølvbryllupper og runde fødselsdage i [by2] og omegn. Som bilag 2 er fremlagt et udpluk af hjemmesiden fra [pigegarden], hvoraf fremgår, at [pigegarden] - på samme måde som [Koret] - gerne vil være gode til det de laver og at [pigegarden] - på samme måde som [Koret] - optræder mod betaling med henblik på at tjene penge ind til pigegarden.

Hvis SKATs afgørelse om at [Koret] ikke anses for at være udelukkende almennyttigt betyder det, at [pigegarden] - og tusindvis af andre foreninger i Danmark - ikke længere kan anses for udelukkende almennyttige.

Nedenfor er der nærmere redegjort for lovgrundlaget og den faktiske baggrund samt uddybet argumentationen.

Faktum

[Koret] er et amatørkor, der oprindeligt blev stiftet i efteråret 1995. Ingen af korets medlemmer får således løn eller honorar for at deltage i koret som sanger, hverken i forhold til deltagelse i prøver eller i de arrangementer som koret deltager i. [Koret] er et kor med langvarige stolte traditioner for en høj kunstnerisk standard - men er således desuagtet et amatørkor.

Af de seneste vedtægter for foreningen [Koret] af 1. juni 2015 fremgår det af § 2, at foreningens formål er følgende:

2 FORMÅL

[Koret] arbejder med flerstemmig sang og performance.

[Koret] skal være anerkendt for sin faglighed og være et sted, hvor musikalske, sangglade og performance-orienterede sangere søger hen.

Korets primære formål er at være en attraktiv samarbejdspartner for teatre og andre kulturinstitutioner i [...]området, herunder forestillinger i [...]. Desuden opsætter koret selv og medvirker i andre koncerter, projekter og arrangementer.

Koret inddrager performance i dets arbejde, således at korets medlemmer kan optræde sikkert og troværdigt som statister og korsangere i større såvel som mindre produktioner.

Koret arbejder med et meget varieret repertoire af kormusik i mange genrer. "

Af vedtægternes § 9 om [Koret]s opløsning fremgår følgende vedrørende anvendelsen af korets midler ved en eventuel opløsning:

"§ 9.2 Korets opløsning

... En eventuel formue ved korets opløsning vil efter generalforsamlingens nærmere bestemmelse blive overført til fremme af musikudøveisen i [by1] Kommune. "

Lovgrundlag

Selskabs- og foreningsretligt gælder, at [Koret] er en frivillig forening, der ikke er omfattet af nogle af de selskabsretlige love, men derimod reguleret af den langvarige traditionsbestemte danske retspraksis for foreninger.

Skatteretligt er [Koret] en forening, der er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.

[Koret] besidder således alle de væsentlige karakteristika som kendetegner en forening efter dansk foreningspraksis og skatteret, herunder (jf. bl.a. beskrivelsen i JV C.D.1.1.12):

[Koret]s medlemmer hæfter kun med deres respektive indskud (kontingent).
Der er mange deltagere (pt. ca. 50 medlemmer).
Deltagerkredsen skifter, således at nogle deltagere afløser andre.
Sammenslutningen styres af foreningsorganer, dvs. af en generalforsamling og en valgt bestyrelse.
En deltagers udtræden er uden retslig betydning for sammenslutningens beståen og giver ikke den udtrædende krav på nogen del af dennes formue.
Sammenslutningens overordnede formål er af ideel karakter. En eventuel erhvervsmæssig virksomhed drives til fremme af det ideelle formål.

I henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, 2. pkt., gælder, at skattepligten alene omfatter indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed.

I henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 4, gælder, at ved indtægt fra erhvervsmæssig virksomhed for § 1, stk. 1, nr. 6 foreninger betragtes indtægt ved næringsvirksomhed eller anden forretningsvirksomhed, herunder indtægt ved drift, udlejning eller bortforpagtning af fast ejendom.

I henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 5 gælder endvidere, at overskud, som de i § 1, stk. 1, nr. 6, nævnte foreninger m.v. indvinder ved leverancer til medlemmer, ikke betragtes som indvundet ved erhvervsmæssig virksomhed.

Disse regler medfører efter praksis, at tilskud, medlemskontingenter, donationer, gaver, reklameindtægter og sponsorbidrag til en forening omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6 ikke er skattepligtige, jf. til illustration heraf f.eks. SKM2014.748.SR.

Endelig er det for den foreliggende sag relevant at se på bestemmelserne i selskabsskattelovens § 3, stk. 2 og stk. 3.

I henhold til selskabsskattelovens § 3, stk. 2 gælder således, at § 1, stk. 1, nr. 6 foreninger ved indkomstopgørelsen kan fradrage udlodninger (hvilket efter praksis omfatter såvel eksterne som interne udlodninger) til fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål, der kan anses for almenvelgørende eller på anden almennyttige.

I henhold til SEL § 3, stk. 2 gælder, at henlæggelser som foreninger m.v. foretager til sikring af eller til senere anvendelse til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, sidestilles med udlodninger som nævnt i SEL § 3, stk. 2.

I forhold til hvad der anses som et almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål kan der bl.a. henvises til beskrivelsen i JV C.D. 9.9.1.3, hvoraf bl.a. fremgår, at almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål administreres i overensstemmelse med de retningslinjer, der er lagt til grund ved administrationen af bestemmelserne i LL § 8 A, LL § 12, BAL § 3, stk. 2 og SEL § 3, stk. 2.

Det fremgår bl.a. af JV C.D.9.9.1.1, at et formål anses for almennyttigt,

"når formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige. Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige."

Der kan endvidere henvises til cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 til selskabsskatteloven, pkt. 80, hvoraf bl.a. fremgår, at:

"80.

(...) Der gælder dog den væsentlige undtagelse, at foreninger m.v., der er skattepligtige efter § 1, stk. 1, nr. 6 ikke er pligtige at indgive selvangivelse, hvis foreningen m.v. som følge af fradragsretten i § 3, stk. 2 og 3, ikke har indkomst til beskatning, jf. § 27, stk. 2. Det er en betingelse, at foreningens m.v. vedtægtsmæssige formål er udelukkende almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt, samt at foreningens m.v. formue ved opløsning af foreningen m.v. ifølge vedtægterne udelukkende skal anvendes til sådanne formål."

Videre fremgår det at cirkulæret, punkt 80: "at begreberne almennyttige eller almenvelgørende skal fortolkes i overensstemmelse med hidtil gældende praksis, jf. punkt 55. Idrætsforeninger, spejderklubber, kristelige foreninger og foreninger med fritidsaktiviteter som formål vil forudsætningsvis være fritaget for selvangivelsespligt. Tilsvarende gælder foreninger, der er godkendt eller vil kunne opnå godkendelse efter ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3, samt foreninger, der tidligere var bevilget eller kunne bevilges en "stående skattefritagelse."

Af cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 til selskabsskatteloven, pkt. 55 fremgår nærmere:

"Almennyttige formål foreligger, såfremt støtten kommer en vis videre kreds til gode, og såfremt formålet ud fra en almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige, religiøse eller nationale formål. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige. Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige." (Repræsentantens understregning)

Efter praksis er begrebet almennyttigt et dynamisk begreb, hvis nærmere indhold påvirkes af samfundsudviklingen og af den aktuelle fremherskende opfattelse i samfundet af, hvad der anses for almennyttigt, jf. herved bl.a. SKM2011.66.SR.

Argumentation

Af [Koret]s vedtægter og faktiske virke, herunder det forhold, at [Koret]s kapital ved en opløsning skal overføres til generel fremme af musikudøvelsen i [by1] Kommune, hvilket er umiddelbart almennyttigt og kommer en videre kreds til gode, fremgår det klart, at [Koret] har et kunstnerisk og kulturelt overordnet udelukkende almennyttigt formål.

Som det fremgår af det ovennævnte citat fra Juridisk Vejledning er der ingen tvivl om, at kunstneriske og andre kulturelle formål uden videre er almennyttige. [Koret]s formål er således klart almennyttigt. Ingen af korets medlemmer har korsang som profession og ingen af medlemmerne får løn eller honorar for at synge i koret. Korets medlemmer er studerende, pensionister, lønmodtagere og selvstændige m.v., der har det tilfælles at de har gode sangstemmer og i fællesskab deler glæden ved korsang og udbredelse af den kunstneriske, kulturelle koroplevelse. Koret fremmer således ikke korets individuelle medlemmers erhvervsmæssige interesser.

Det bemærkes i øvrigt i den forbindelse, at den donation på 400.000 kr. som [Koret] har fået i 2013 fra Fonden [Fond1] er givet til [Koret] i forbindelse med likvidation af Fonden [Fond1]. Opmærksomheden henledes på, at Fonden [Fond1], så vidt repræsentanten er orienteret, var godkendt som en fond med et almennyttigt formål, og at tilskuddet til [Koret] blev godkendt af Erhvervsstyrelsen som et led i afviklingen af den almennyttige fonds likvidation.

Erhvervsstyrelsen har således i forbindelse med sin sagsbehandling af udlodningen fra Fonden [Fond1] taget stilling til, at [Koret] kunne anses for almennyttig og omfattet af det almennyttige formål i Fonden [Fond1]. Ellers ville udlodningen fra Fonden [Fond1] til [Koret] ikke kunne godkendes af Erhvervsstyrelsen. Så vidt ses har SKAT ikke hjemmel til at ændre på Erhvervsstyrelsens vurdering i denne henseende, hvilket imidlertid de facto er det, som vil blive tilfældet, hvis SKAT fastholder sin oprindelige tilkendegivelse i sit brev af 19. april 2016 til [Koret] om at donationen fra Fonden [Fond1] skal anses som skattepligtig (og foreningen ikke skal anses som en forening med et almennyttigt formål). Dette kan ikke være korrekt.

Dertil kommer, at det var en betingelse for udlodningen fra den almennyttige fond, Fonden [Fond1], at udlodningen skulle anvendes til [Koret]s deltagelse i forestillinger i [...], og hvis dette ikke var muligt, at det donerede beløb skal videreuddeles som ekstraordinært tilskud til teater- og musikarrangementer, fortrinsvis i [by1] Kommune. Det bemærkes, at det vil være et særligt retligt problem, hvis [Koret] - som SKAT mener - skal beskattes af udlodningen, at det, der var formålet med donationen dermed forkertses, idet donationen så skal bruges på betalinger af skat - og ikke som forudsat af den almennyttige tilskudsyder - til deltagelse i friluftsforestillinger i [...] eller tilskud til teater- og musikarrangementer, fortrinsvis i [by1] Kommune. Hvis SKATs afgørelse af [Koret]s skattepligtssituation ikke ændres, vil der således opstå den komplicerede retsstilling, at [Koret] ikke har erhvervet endelig ret til donationen (fordi givers forudsætning for donationen er bristet) - og at [Koret] derfor heller ikke af den grund de facto kan være skattepligtig af donationen.

SKAT har i sin afgørelse bl.a. henvist til den ældre afgørelse i TfS2000.690.LSR, hvor Landsskatteretten kom frem til, at en forening med begrænset ansvar blev anset for omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6 og foreningens aktiviteter måtte anses af erhvervsmæssig karakter.

Repræsentanten gør i den forbindelse for det første opmærksom på, at den faktiske baggrund i den pågældende afgørelse på flere væsentlige punkter var markant forskellige fra forholdene, der gælder for [Koret], herunder på følgende væsentlige punkter:

? Den pågældende forening i 2000-afgørelsen var ikke en "almindelig" forening. Foreningen var en noget speciel forening, en såkaldt "forening med begrænset ansvar" og med kun tre medlemmer. De tre medlemmer var endvidere en familie beståede af en far og dennes to sønner.
? Alle tre (familie)medlemmer af den lille specielle "forening med begrænset ansvar" oppebar betydelig lønindkomst fra foreningen.
? Den konkrete forening med den meget begrænsede familiemedlemskreds havde væsentlige indtægter ved andre aktiviteter end kulturelle aktiviteter, idet foreningen bl.a. havde betydelige indtægter fra reklame- og kursusvirksomhed.

Til sammenligning har [Koret] som nævnt ca. 50 medlemmer, der løbende udskiftes. Ingen af [Koret]s medlemmer får løn, honorar eller lignende for at synge i koret. [Koret]s eneste indtægter til foreningen kommer fra medlemskontingenter og arrangementer, fondsbidrag m.v.

De faktiske forhold, der gjorde sig gældende i 2000-afgørelsen, som SKAT har henvist til, er således slet ikke sammenlignelige med det som gælder i forhold til [Koret].

De juridiske forhold er endvidere heller ikke sammenlignelige. I den ældre afgørelse fra 2000 som SKAT har henvist til, var det ikke et spørgsmål om den pågældende - noget specielle familieforening med blot tre medlemmer - havde et almennyttigt formål eller ej og Landsskatteretten tog slet ikke stilling til dette spørgsmål, som ikke var rejst eller blev debatteret.

Diskussionen i den pågældende sag drejede sig derimod om noget helt andet, nemlig om den pågældende forening skulle anses som en forening omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 4, der omfatter foreninger hvis formål er at fremme medlemmernes fælles erhvervsmæssige interesser gennem deres deltagelse i foreningens virksomhed som aftagere, leverandører eller på lignende måde.

Den skattemæssige juridiske tvist i 2000-afgørelsen vedrørte således en helt anden problemstilling end den, om foreningen har et almennyttigt formål, der er relevant i den foreliggende sag vedrørende [Koret].

Også af denne grund er TfS2000.690LSR ikke relevant i forbindelse med bedømmelsen af den foreliggende sag vedrørende [Koret].

For så vidt angår den anden ældre afgørelse - SKM2002.656.LSR - som SKAT også har henvist til, er der tilsvarende tale om en afgørelse som reelt vedrører et andet spørgsmål end spørgsmålet om der foreligger et almennyttigt formål og denne afgørelse (der i øvrigt er noget summarisk gengivet i offentliggørelsen) er derfor heller ikke relevant i forhold til den foreliggende sag.

[Koret] er derimod ligesom sejlklubben i SKM2007.200.LSR omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, og selskabsskattelovens § 3, stk. 2 og 3. Sejlklubben ansås ikke at have indkomst til beskatning, da eventuelle erhvervsmæssige indtægter (som f.eks. indtægter ved udleje af bådpladser til ikke-medlemmer), som måtte overstige de dermed forbundne udgifter, blev anvendt til foreningens almennyttige formål.

Tilsvarende gælder for [Koret]. [Koret] er - ligesom sejlklubben - omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6 og selskabsskattelovens § 3, stk. 2 og 3. Det bestrides for så vidt ikke, at de indtægter, som [Koret] oppebærer i forbindelse med korets optræden ved arrangementer og som ikke er en leverance til korets medlemmer, men til eksterne parter, som udgangspunkt er skattepligtige indtægter efter reglerne i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, og stk. 4 og 5 for [Koret] (ligesom udleje af bådpladser til ikke-medlemmer var det for sejlklubben i SKM2007.200.LSR).

Imidlertid anvendes midlerne i [Koret] fuldt ud enten direkte eller ved henlæggelse til det almennyttige kunstneriske og kulturelle formål (korsang), jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 2 og 3 og [Koret] vil derfor på den baggrund de facto ikke være skattepligtig af indtægterne, da de eventuelt erhvervsmæssige indtægter, som måtte overstige de dermed forbundne udgifter, under alle omstændigheder bliver anvendt til foreningens almennyttige formål. Præcis som det var tilfældet for sejlklubben i SKM2007.200.LSR.

Repræsentanten har under sagen anført, at musikudøvelse og kultur pr. definition er almennyttigt. Det er rigtigt, at foreningen har visse erhvervsmæssige indtægter, men det afgørende er, hvad foreningens midler bliver brugt til. Foreningen har en lang række aktiviteter, som de ikke modtager betaling for. Det kan f.eks. være optræden på plejehjem og i kirken ved jul. Disse aktiviteter fremgår ikke af foreningens regnskab. Hovedparten af foreningens aktiviteter er ulønnede.

Repræsentanten har endelig henvist til Landsskatterettens afgørelse, afgørelsesdatabasen 2018.15-2005721, om et idræts- og kulturcenter, og Landsskatterettens afgørelse af 11. april 2011 i sagen 10-01879.

SKATs udtalelse på baggrund af klagen

Der er ikke nye oplysninger i sagen. Nedenstående skal dog bemærkes.

I klagen anser repræsentanten koret for at have et udelukkende almennyttigt formål.

Repræsentanten anfører, at der ikke er givet begrundelse. Dette er følgelig ikke korrekt. Der kan henvises til afgørelsens side 4 fra og med 5. linje. Her starter begrundelsen i det først fremsendte forslag. Senere i afgørelsen fremgår begrundelsen fra side 9 midt for og side 10.

Det anføres, at SKAT ikke har set på helheden. Det har SKAT netop. Derfor står der også ”efter en samlet konkret vurdering”.

Repræsentanten bestrider ikke, at der er erhvervsmæssig indkomst. Repræsentanten overser blot den kendsgerning, at idet formålet indeholder netop såvel almennyttige formål som erhvervsmæssige formål, nemlig: ... Desuden opsætter koret selv og medvirker i andre koncerter, projekter og arrangementer... er formålet blandet. Det er da også her fra den erhvervsmæssig indkomst genereres. Derfor er der også selvangivelsespligt, idet koret hverken kan undtages efter skattekontrollovens § 2.1.4 (ingen erhvervsmæssig indkomst) eller 2.1.5 (udelukkende almennyttig formål). Det fremgår tydeligt af cirkulære til selskabsskattelovens pkt. 55, gengivet i afgørelsen side 2 nederst, at erhvervsmæssige interesser ikke anses for almennyttige. Desuden fremgår det også af Den Juridiske Vejledning, som repræsentanten henviser til i klagen side 4, 4. afsnit. Derimod kan der hensættes til den almennyttige del af formålet, som også anført i afgørelsen, således at der ikke bliver indkomst til beskatning.

Det anførte omkring [pigegarden] kan følgelig ikke kommenteres, idet [pigegarden] ikke er part i sagen og at SKAT har ubetinget tavshedspligt.

Endelig kan gentages, at det er SKAT alene, der vurderer skattestatus. Når andre fonde og foreninger skal uddele til almennyttige formål, er det uddelers pligt at sikre, at modtager rent faktisk er almennyttig.

At en modtager ikke er registreret med skattestatus betyder ikke, at SKAT har vurderet foreningen som udelukkende almennyttig. Hvis SKAT har vurderet en forenings eller fonds skattestatus som omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, vil det fremgå af registreringsbeviset. Såfremt foreningen eller fonden samtidig anses for fritaget for selvangivelsespligt, som følge af skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 4 eller 5, vil der på registreringsbeviset tillige stå ”midlertidig ej skattepligt”.

Den fremsendte klage har således ikke ændret SKATs opfattelse. Der henvises desuden til afgørelsen af 29. juni 2016.

Landsskatterettens afgørelse

Det lægges til grund, at foreningen [Koret] er skattepligtig i henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6. Skattepligten omfatter efter bestemmelsen alene indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed.

I henhold til skattekontrollovens § 1, skal enhver, der er skattepligtig her til landet, overfor told- og skatteforvaltningen årligt selvangive sin indkomst og om sin ejerbolig.

Det gælder i henhold til skattekontrollovens § 2, stk. 1, at:

”Selvangivelsespligten omfatter ikke:

(...)

4) Foreninger m.v. som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6, i selskabsskatteloven, hvis foreningen m.v. ikke har indtægt, fortjeneste eller tab som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6, i selskabsskatteloven.

5) Foreninger m.v. som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6, i selskabsskatteloven, hvis foreningen m.v. som følge af fradragsretten efter § 3, stk. 2 og 3, i selskabsskatteloven ikke har indkomst til beskatning. Det er dog en betingelse, at foreningens formål udelukkende er almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt.

(...)”

Det fremgår af selskabsskattelovens § 1, stk. 4, at indtægt ved næringsvirksomhed eller anden forretningsvirksomhed, herunder indtægt ved drift, udlejning eller bortforpagtning af fast ejendom mm. betragtes som indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed for de foreninger m.v., der er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.

Det fremgår af sagen, at foreningen har skattepligtige indtægter i form af honorarer ved deltagelse i opsætninger.

Foreningen opfylder derfor ikke betingelsen for at være fritaget for selvangivelsespligten i henhold til skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 4, da foreningen har erhvervsmæssige indtægter, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 4, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.

Det er efter ordlyden af bestemmelsen i skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5, en betingelse for ikke at være omfattet af selvangivelsespligten, at institutionens formål er udelukkende almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt.

Af cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 til selskabsskatteloven, pkt. 55 og 80 fremgår bl.a.:

”55.

(...)

Vurderingen af, om der foreligger almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål skal foretages i overensstemmelse med administrationen af begreberne under det tidligere fritagelsessystem samt ligningslovens § 8 A og arveafgiftslovens § 3, stk. 4.

For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer med et objektivt præg. Formålet må således komme en vis videre kreds til gode.

(...)

Almennyttige formål foreligger, såfremt støtten kommer en vis videre kreds til gode, og såfremt formålet ud fra en almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende – humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale formål. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige.

Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige.

Det almennyttige formål skal være angivet i vedtægterne.

(...)

80.

(...)

Foreninger m.v. omfattet af § 1, stk. 1, nr. 6, som ikke driver skattepligtig virksomhed, er ikke pligtige til at indsende selvangivelse. Har foreningen m.v. ikke indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed, er der ingen selvangivelsespligt. Har foreningen m.v. derimod indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed, er den som udgangspunkt selvangivelsespligtig.

Der gælder dog den væsentlige undtagelse, at foreninger m.v., der er skattepligtige efter § 1, stk. 1, nr. 6, ikke er pligtige at indgive selvangivelse, hvis foreningen m.v. som følge af fradragsretten i § 3, stk. 2 og 3, ikke har indkomst til beskatning, jf. § 27, stk. 2. Det er en betingelse, at foreningens m.v. vedtægtsmæssige formål er udelukkende almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt, samt at foreningen m.v. formue ved opløsning af foreningen m.v. ifølge vedtægterne udelukkende skal anvendes til sådanne formål.

Foreninger m.v., der varetager formål, som ikke kan karakteriseres som almennyttige eller almenvelgørende, skal derimod fortsat indgive selvangivelse, såfremt disse har indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed. Tilsvarende gælder foreninger m.v., der varetager blandede formål, dvs. foreninger m.v., der foruden almennyttige eller almenvelgørende formål, også varetager andre formål samt foreninger, hvor der ikke foreligger en tilstrækkelig sammenhæng mellem det almennyttige formål og erhvervsvirksomheden. Disse foreninger kunne heller ikke under det tidligere skattefritagelsessystem opnå en ”stående skattefritagelse”. Begreberne almennyttige eller almenvelgørende skal fortolkes i overensstemmelse med hidtil gældende praksis, jf. punkt 55.

Idrætsforeninger, spejderklubber, kristelige foreninger og foreninger med fritidsaktiviteter som formål vil forudsætningsvis være fritaget for selvangivelsespligt.”

Det fremgår af foreningens vedtægter, at foreningen har et kulturelt formål i kraft af, at foreningen er et amatørkor, hvor man arbejder med flerstemmig sang og performance. Det fremgår endvidere, at koret er samarbejdspartner for teatre og andre kulturinstitutioner i [...]området, herunder ved forestillinger i [...], ligesom koret selv opsætter og medvirker i andre koncerter, projekter og arrangementer.

Det fremgår endvidere af vedtægternes opløsningsbestemmelse, at foreningens eventuelle formue ved korets opløsning efter generalforsamlingens nærmere bestemmelse vil blive overført til fremme af musikudøvelsen i [by1] Kommune.

På denne baggrund findes det godtgjort, at foreningens formål kan anses for almennyttigt, jf. cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 til selskabsskatteloven, pkt. 55.

Foreningens indtægter ved deltagelse i opsætninger mod betaling betragtes som erhvervsmæssig indtægt, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 4. Der findes imidlertid at være en tilstrækkelig nær sammenhæng mellem denne erhvervsmæssige indtægt og det vedtægtsmæssige formål, jf. cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 til selskabsskatteloven, pkt. 80.

Landsskatteretten ændrer derfor SKATs afgørelse, idet foreningen anses at opfylde betingelserne for fritagelse for selvangivelsespligt i henhold til skattekontrollovens § 1, stk. 2, nr. 5, idet foreningens for­ mål betragtes udelukkende almennyttigt.