Kendelse af 12-08-2020 - indlagt i TaxCons database den 11-10-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2012

Forhøjelse af skattepligtig indkomst

118.366 kr.

34.900 kr.

118.366 kr.

Indkomståret 2013

Forhøjelse af skattepligtig indkomst

118.513 kr.

40.000 kr.

118.513 kr.

Indkomståret 2014

Forhøjelse af skattepligtig indkomst

87.777 kr.

40.000 kr.

87.777 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomheds Register, at klageren har været registeret med virksomheden [virksomhed1] med cvr-nr. [...1] siden den 1. april 2014. Virksomheden er registeret under branchekoden ”812100 Almindelig rengøring i bygninger”.

SKAT har i forbindelse med et projekt, som skulle undersøge skatteydere med lav eller ingen indkomst, udsøgt klageren.

Det fremgår af klagerens R75 oplysninger, at klageren i indkomstårene 2012-2014 har været ansat ved [virksomhed2] A/S og [virksomhed3] A/S. Endvidere fremgår det, at klageren i de påklagede indkomstår havde følgende A-indkomst:

2012:

30.585 kr.

2013:

35.195 kr.

2014:

21.875 kr.

Endvidere fremgår det, at klageren har selvangivet 40.279 kr. i overskud af virksomhed for indkomståret 2014.Klageren har ikke fremlagt regnskabsmateriale til SKAT i forbindelse med skattesagens behandling.

I forbindelse med sagens behandling hos SKAT har klageren oplyst, at hun mod kontant betaling har haft følgende udlejning:

Indkomstår 2012

Udlejning

Lejer

Periode

Pris

Samlet

Værelser

[S.]

1/1-16/7 (6 1/2 md.)

4.500 kr./måned

29.250 kr.

I alt

29.250 kr.

Indkomstår 2013

Udlejning

Lejer

Periode

Pris

Samlet

Værelse

[A.]

6/3-31/12 (10 md.)

1.500 kr./md.

15.000 kr.

Værelse

[B.]

1/9-31/12 (4 md.)

3.000 kr./md.

12.000 kr.

I alt

27.000 kr.

Indkomstår 2014

Udlejning

Lejer

Periode

Pris

Samlet

Værelser

[A.]

1/1-31/12 (12 md.)

1.500/md.

18.000 kr.

Værelse

[B.]

1/1-31/12 (12 md.)

3.000 kr./md.

36.000 kr.

I alt

54.000 kr.

Endvidere har klageren oplyst, at hun har modtaget 40.000 kr. i 2012, 40.000 kr. i 2013 og 30.000 kr. i 2014 i kontanter fra sin kæreste. Klageren og klagerens kæreste har ikke været samboende i de påklagede indkomstår. Ydermere har klageren oplyst, at hun har modtaget 20.000 PLN i 2012 og 20.000 PLN i 2013 fra sin far.

Det fremgår af klagerens kontoudtog, at klageren har afholdt udgifter til [...]: SKAT har opgjort klagerens husleje til:

2012: 95.140 kr.

2013: 97.539 kr.

2014: 99.000 kr.

Endvidere fremgår det af SKATs afgørelse, at SKAT i forbindelse med skattesagens behandling har opgjort klagerens privatforbrug til:

2012:

-42.959 kr.

2013:

-43.143 kr.

2014:

-4.723 kr.

I forbindelse med klagesagens behandling har revisoren opgjort klagerens privatforbrug til:

2012

2013

2014

Formue primo

7.027

3.087

4.245

Formue ultimo

3.087

4.245

11.789

Skattepligtig indkomst

20.267

27.624

42.308

Boligsikring

10.572

11.100

0

Skattefri fremlejeindtægt

29.250

27.000

54.000

Betalt skat/AM

2.444

2.815

4.112

Overskydende skat

1.300

1.298

1.580

Beskæftigelsesfradrag

1.170

2.447

3.933

Husleje

95.140

97.539

99.000

Gave fra fader

38.500

40.000

0

Gave fra kæreste

34.900

40.000

40.000

100.671

142.986

104.599

152.556

114.901

146.066

Forbrug

42.315

47.957

31.165

Klagerens revisor har endvidere udarbejdet og fremlagt en oversigt over indsætninger med anført forklaring på, hvem indbetalingerne stammer fra samt en tro- og loveerklæring.

Følgende fremgår af oversigten over indsætninger:

Dato

Tekst

Beløb

Indbetaler

03.01.2012

Indbetalt kontant

2.500 kr.

04.01.2012

Overført

2500 kr.

[S.]

02.02.2012

Indbetalt kontant

8000 kr.

Kæreste 3.500 kr. og [S.] 4.500 kr.

21.02.2012

Indbetalt kontant

7000 kr.

Kæreste

01.03.2012

Indbetalt kontant

4500 kr.

[S.]

06.03.2012

Indbetalt kontant

6000 kr.

Kæreste

16.03.2012

Indbetalt kontant

6000 kr.

26.04.2012

Indbetalt kontant

9000 kr.

[S.] 4.500 kr.

07.05.2012

Indbetalt kontant

9000 kr.

[S.] 4.500 kr.

22.05.2012

Indbetalt kontant

8000 kr.

04.06.2012

Indbetalt kontant

11000 kr.

[S.] 4.500 kr.

19.06.2012

Indbetalt kontant

5000 kr.

27.06.2012

Indbetalt kontant

6000 kr.

Kæreste

03.07.2012

Indbetalt kontant

5000 kr.

[S.] 2.250 kr.

31.07.2012

Indbetalt kontant

2000 kr.

06.08.2012

Indbetalt kontant

9000 kr.

Far

14.08.2012

Indbetalt kontant

4500 kr.

Far

17.08.2012

Indbetalt kontant

2000 kr.

Far

27.08.2012

Indbetalt kontant

3000 kr.

Far

03.09.2012

Indbetalt kontant

5400 kr.

Kæreste

17.09.2012

Indbetalt kontant

2500 kr.

02.10.2012

Indbetalt kontant

8000 kr.

Far

09.10.2012

Indbetalt kontant

6000 kr.

Far

23.10.2012

Indbetalt kontant

6000 kr.

Far

05.11.2012

Indbetalt kontant

6000 kr.

Kæreste

04.12.2012

Indbetalt kontant

8000 kr.

Kæreste

28.12.2012

Overført

1000 kr.

[R]

I alt 2012

152.900 kr.

07.01.2013

Indbetalt kontant

1000 kr.

Kæreste

07.01.2013

Overført

8000 kr.

[Re.]

17.01.2013

Indbetalt kontant

3000 kr.

Kæreste

05.02.2013

Indbetalt kontant

5400 kr.

Kæreste

06.03.2013

Overført

2000 kr.

[Re.]

07.03.2013

Indbetalt kontant

5000 kr.

Kæreste 3.500 kr. og [A.] 1.500 kr.

08.04.2013

Indbetalt kontant

1000 kr.

Kæreste

15.04.2013

Indbetalt kontant

7000 kr.

Kæreste 5.500 kr. og [A.] 1.500 kr.

16.04.2013

Indbetalt kontant

3000 kr.

Kæreste 1.500 kr. og [A.] 1.500 kr.

22.05.2013

Indbetalt kontant

6000 kr.

Kæreste 4.500 kr. og [A.] 1.500 kr.

01.07.2013

Indbetalt kontant

8130 kr.

Kæreste 5.130 kr. og [A.] 3.000 kr.

01.08.2013

Indbetalt kontant

8300 kr.

Kæreste 5.700 kr. og [A.] 3.000 kr.

02.12.2013

Indbetalt kontant

8200 kr.

Kæreste 2.200 kr. og [A.] 3.000 kr.

I alt 2013

66.030 kr.

Endvidere fremgår det, at [S.], [Re.] og [A.] var lejere af værelser hos klageren.

Af den fremlagte tro- og loveerklæring fremgår, at klagernes kæreste bekræfter, at han i indkomstårene 2012-2014 har givet klageren ca. 40.000 kr. om året som tilskud til kost m.v. Endvidere fremgår det, at beløbene er betalt i mindre portioner i løbet af året. Erklæringen er underskrevet og dateret den 1. september 2016.

SKAT har i forbindelse med klagesagens behandling fremlagt en korrigeret privatforbrugsopgørelse for klageren for indkomstårene 2012-2014:

Indkomstår 2012

Debet

Kredit

Formue primo

7.027

Formue ultimo

3.087

Skattepligtig indkomst før AM bidrag

20.267

Skattefri fremlejeindtægt værelsesudlejning

29.250

Overskydende skat

1.300

Betalt skat, A-skat/B-skat/restskat og AM

2.446

Beskæftigelsesfradrag

1.170

Husleje

95.140

Boligsikring

10.572

Sammentælling

100.673

69.586

Privatforbrug

-31.087

Indkomstår 2013

Debet

Kredit

Formue primo

3.087

Formue ultimo

4.245

Skattepligtig indkomst før AM bidrag

27.624

Skattefri fremlejeindtægt værelsesudlejning

27.000

Overskydende skat

1.298

Betalt skat, A-skat/B-skat/restskat og AM

2.815

Beskæftigelsesfradrag

2.447

Husleje

97.539

Boligsikring

11.100

Sammentælling

104.599

72.556

Privatforbrug

-32.043

Indkomstår 2014

Debet

Kredit

Formue primo

4.245

Formue ultimo

11.789

Skattepligtig indkomst før AM bidrag

42.308

Skattefri fremlejeindtægt værelsesudlejning

54.000

Overskydende skat

1.580

Betalt skat, A-skat/B-skat/restskat og AM

4.112

Beskæftigelsesfradrag

3.933

Husleje

99.000

Boligsikring

0

Sammentælling

114.901

106.066

Privatforbrug

-8.835

Skatteankestyrelsens privatforbrugsberegning

Skatteankestyrelsen har i forbindelse med klagebehandlingen udarbejdet følgende privatforbrugsberegning, hvori der er taget udgangspunkt, dels i SKATs opgørelse, dels i klagerens indsendte oplysninger:

2012

2013

2014

Indkomst

A-indkomst uden ambi & sp-bidrag

30.585

35.195

21.877

Fagligt kontingent & A-kasse

-5.148

-5.124

-5.160

Beskæftigelsesfradrag

-1.170

-2.447

-3.933

Resultat af virksomhed

-

-

40.279

Indkomst

24.267

27.624

53.063

Privatforbrug

Indestående/ formue primo

7.027

3.087

4.245

Indestående/ formue ultimo

3.087

4.245

11.789

Opsparing (negativ)/formueforbrug

3.940

-1.158

-7.544

Samlet indkomst

24.267

27.624

53.063

Indeholdt A-skat

0

0

0

Indeholdt ambi

-2.444

-2.815

-1.752

Overskydende skat

1.300

1.298

1.580

Boligsikring

10.572

11.100

0

Skattefri udleje

29.250

27.000

54.000

Beregnet privatforbrug brutto

66.885

63.049

99.347

Husleje, jf. kontoudtog

95.140

97.539

99.000

Beregnet privatforbrug brutto

66.885

63.049

99.347

Rest til øvrige privatforbrug

-28.255

-34.490

347

SKATs afgørelse

SKAT har anset klageren for at drive uregistreret virksomhed i indkomstårene 2012 og 2013 og har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med henholdsvis 118.366 kr. og 118.513 kr. Endvidere har SKAT forhøjet klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2014 med 87.777 kr.

Som begrundelse for afgørelsen har SKAT anført følgende:

”...

1.4 SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKAT´s opfattelse at der for årene 2012, 2013 og 2014 skal ske beskatning af overskud af selvstændig virksomhed (for en del af perioden uregistreret virksomhed) jf. Statsskatteloven §4, stk. 1, litra a, Opkrævningsloven §5, og Personskatteloven §3, stk. 1. Samtidig skal der ske afregning af moms jf. Momsloven §4, stk. 1.

Det følger af Momslovens regler, at afgiftspligtige personer, der driver økonomisk virksomhed med levering af varer og ydelser, og som ikke er fritaget efter Momslovens § 13, skal anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Reglerne omkring momsregistrering og -angivelse fremgår af Momsloven §47, §56 og §57.

Af Momslovens § 4, stk. 1, fremgår det, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Der skal derfor betales afgift/moms af omsætningen i din virksomhed.

Efter Skattekontrollovens § 3 skal erhvervsdrivende indgive et årsregnskab efter de regler skatteministeren har fastsat. Dette regnskab har man pligt til på begæring at indsende til SKAT jf. Skattekontrolloven §6

Hvis der ikke er aflagt et regnskab eller det aflagte regnskab ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af Skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Du har ikke indsendt det forespurgte materiale, hvorfor SKAT kan ansætte nettoindkomsten skønsmæssigt.

Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, herunder ordinære afskrivninger fratrækkes. Det fremgår af Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Du har ikke fremlagt dokumentation for udgifter i forbindelse med din virksomhed. Såfremt du efterfølgende fremlægger dokumentation for afholdte udgifter, vil skatteansættelsen kunne genoptages.

Et negativt eller lavt privatforbrug er en indikator på, at der enten mangler ubeskattede indtægter eller der findes en ukendt, ubeskattet formue. Danmarks Statistik har gennem en årrække foretaget en privatforbrugsanalyse og vi tager udgangspunkt i den analyse, når privatforbruget skal opgøres.

Dit privatforbrug er af SKAT opgjort således:

(...)

Du har foretaget indberetning af momstal til SKAT for perioden 1/4-2014 – 31/12-2014 med salgsmoms 11.910 kr. (svarende til en omsætning på 47.640 kr. ekskl. moms) og købsmoms 2.255 kr., hvilket har medført en momsangivelse på 9.655 kr. Der er ikke indgivet momstal til SKAT for 2012 eller 2013, da virksomheden først bliver registreret 1/4-2014.

Der fremgår af dine kontoudtog for 2012 og 2013 en række kontante indbetalinger, som sammenholdt med bl.a. oplysningerne omkring selvstændig virksomhed gør, at SKAT anser disse indbetalinger for hidrørende fra uregistreret selvstændig virksomhed.

Følgende indsætninger på din bankkonto (ud fra kontoudtog fremsendt fra din bank) indikerer, at der eksisterer indtægter, som ikke er beskattet for de omhandlede indkomstår:

(...)

SKAT har på baggrund af de tilgængelige oplysninger omkring moms, privatforbrug, kontante indsætninger på bankkonto samt øvrige oplysninger i sagen, opgjort ændring af overskud af virksomhed for 2012 til 118.366 kr., 2013 til 118.513 kr. og 87.777 kr. for 2014. Samtidig er ændring af salgsmoms for 2012 opgjort til 29.591 kr., 2013 til 29.628 kr. og 2014 til 21.944 kr., og ikke godkendt fradrag for købsmoms (ej dokumenterede udgifter) for 2014 er opgjort til 2.255 kr. Opgørelsen er sket på baggrund af følgende:

Du har ikke svaret fyldestgørende på SKAT´s henvendelser angående din indkomst for indkomstårene 2012, 2013 og 2014, hvilket har medført at SKAT har opgjort din indkomst på baggrund af de tilgængelige oplysninger.
Din indberetning af momstal til SKAT for 2014. Der er ikke indgivet momstal til SKAT for 2012 eller 2013.
SKAT har opgjort dit privatforbrug for 2012 til -42.959 kr., 2013 til -43.143 kr. og 2014 til -4.723 kr., hvilket ikke anses for et antageligt niveau, og samtidig en indikator for, at der er ubeskattede indtægter eller der findes en ukendt og ubeskattet formue.
SKAT har opgjort kontante indsætninger på din bankkonto for 2012 på i alt 152.900 kr. og 2013 på i alt 66.030 kr. Disse indsætninger anses for at hidrøre fra ubeskattede indtægter ved uregistreret rengøringsvirksomhed samt skattefrie fremlejeindtægter ved værelsesudlejning, og indgår således i det kvalificerede faktiske skøn over overskud af selvstændig virksomhed for indkomstårene 2012, 2013 og 2014.
Indkomsten og salgsmomsen for 2012, 2013 og 2014 er opgjort som et kvalificeret skøn jf. Skattekontrollovens § 3, stk. 4 jf. § 5, stk. 3 med udgangspunkt i ovennævnte oplysninger.
Ved det kvalificerede skøn over indkomsten for 2012, 2013 og 2014 er der henset til, at din husstand kun består af dig.
SKAT kan ikke tage højde for oplysninger om kontante beløb modtaget fra din far og en tidligere kæreste, som du ønsker medtaget i det beregnede privatforbrug, da disse oplysninger ikke er tilstrækkeligt dokumenteret. SKAT er i øvrigt af den opfattelse, at en evt. gave fra en ikke samboende kæreste er skattepligtig indkomst jf. Statsskatteloven §4
Der henvises til dokumentationskrav til kontante beløb jf. Den juridiske vejledning afsnit A.B.5.3.3. Ligeledes henvises der til Statsskatteloven §4 og Den juridiske vejledning afsnit C.A.1.1., som anfører at al indkomst er skattepligtig uanset om det hidrører fra aktiv indsats eller gave.
SKAT godkender dokumentationen for, at du har modtaget skattefrie fremlejeindtægter ved udleje af værelser for indkomstårene 2012, 2013 og 2014. De modtagne skattefrie beløb jf. Ligningsloven §15 P (bundfradrag på 2/3 af årslejen) har udgjort 29.250 kr. i 2012, 27.000 kr. i 2013 og 54.000 kr. i 2014. Disse beløb har SKAT indarbejdet i det beregnede privatforbrug således du er blevet godskrevet beløbene i det tidligere udsendte forslag til afgørelse. Der henvises til de beregnede privatforbrug, hvor beløbene er indregnet.
SKAT kan ikke godkende fradrag for købsmoms på 2.255 kr. vedrørende udokumenterede udgifter for indkomståret 2014 jf. Momsloven §37 og Momsbekendtgørelsen §82.

Indkomstændringen er opgjort på følgende måde:

2012:

2013:

2014:

Skønsmæssig ansat privatforbrug jf. Danmarks Statistiks oplysninger

-boligbenyttelse, da den faktiske udgift benyttes

-25 % reduktion for usikkerheder ved skønnet

Privatforbrug efter reduktioner

+/- beregnet privatforbrug jf. ovenfor (negativ)

181.417 kr.

-41.420 kr

139.997 kr.

-34.999 kr.

104.998 kr.

42.959 kr.

181.417 kr.

-41.420 kr.

139.997 kr.

-34.999 kr.

104.998 kr.

43.143 kr.

181.417 kr.

-41.420 kr.

139.997 kr.

-34.999 kr.

104.998 kr.

4.723 kr.

Ændring i alt

Ændringen fordeles således:

Overskud af virksomhed (personlig indkomst)

Moms 25 % af overskud af virksomhed

147.957 kr.

118.366 kr.

29.591 kr.

148.141 kr.

118.513 kr.

29.628 kr.

109.721 kr.

87.777 kr.

21.944 kr.

Ændring fordelt i alt

147.957 kr.

148.141 kr.

109.721 kr.

Punktet medfører en forhøjelse af den personlige indkomst for indkomståret 2012 med i alt 118.366 kr., 2013 med 118.513 kr. og 2014 med 87.777 kr. jf. Statsskatteloven §4, stk. 1, litra a og Personskatteloven §3, stk. 1.

...”

SKAT er i forbindelse med klagesagens behandling kommet med følgende bemærkninger af 29. september 2016:

”...

De af skatterådgiveren anførte kontante gaver fra familie og andre er ikke dokumenteret eller på tilstrækkelig vis sandsynliggjort, hvilket gør at SKAT ikke kan tage højde for disse, da de ikke anses for at være eksisterende ud fra objektive beviser. Der henvises til praksis på området omkring dokumentation af kontanter m.v., som fremgår af Juridisk Vejledning afsnit A.B.5.3.3., SKM2008.611.BR, SKM2011.385.BR og SKM2016.383.BR.

SKAT kan ikke lægge vægt på erklæringer indhentet fra nærtstående/interesseforbundne personer, som ikke har modstridende interesser, da den type af erklæringer skal underbygges med objektivt konstaterbare beviser, såsom kontoudskrifter m.v. jf. Juridisk Vejledning afsnit A.B.5.3.3.

De af skatterådgiveren anførte gaver fra skatteyderens mor, far, ikke samlevende kæreste m.v. anses derfor ikke eksisterende grundet manglende dokumentation for eksistensen heraf.

Det er af SKAT konstateret at skatteyderen for de omhandlede indkomstår har haft et negativt privatforbrug, hvilket er en indikator for at der foreligger ubeskattede indtægter eller at der er modtaget penge fra en anden ukendt kilde. Når der således foreligger et uantageligt lavt privatforbrug, som skatteyderens privatforbrug, så er SKAT berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse jf. Skattekontrolloven §5, stk. 3.

I et sådant skøn indgår alle de foreliggende oplysninger i sagen, og herunder også oplysninger omkring skatteyderens nuværende og tidligere beskæftigelse. Skatteyderen registrerer sig med selvstændig rengøringsvirksomhed fra 1/4-2014, og har således anført at hun har drevet selvstændig virksomhed. SKAT anser derfor den manglende indtægtsføring for hidrørende fra selvstændig virksomhed jf. Statsskatteloven §4, stk. 1, litra a.

SKAT er derfor ikke enig med skatterådgiveren i, "Det er ikke rimeligt, at man bare slynger postulat ud - uden dokumentation, da SKAT har dokumenteret eksistensen af en indkomstkilde, og det negative privatforbrug giver basis for en skønsmæssig ansættelse jf. Skattekontrolloven §5, stk. 3.

SKAT anvender analysen fra Danmarks Statistik, som sammenligningsgrundlag ved opgørelse af privatforbrug. Denne metode er ud fra normal praksis og er en lovlig metode, som er godkendt som brugbar til opgørelse af privatforbrug i sager, hvor der sker en skønsmæssig ansættelse af skatteyderes indkomst. Ved anvendelse af disse tal, har SKAT givet et yderligere nedslag på 25 % til at imødegå evt. usikkerheder, som ikke er kommet til udtryk i analysen. Der henvises til TfS 2016.155.
SKAT har korrigeret det udarbejdede privatforbrug med samlet 18.860 kr. for de omhandlede indkomstår, da der ved overførsel til regneark var faldet oplysninger ud omkring boligsikring for 2012: 10.572 kr. og 2013: 11.100 kr., overskydende skat i 2012 på 1.300 kr. og AM bidrag for 2014 med 4.112 kr.. SKAT har herefter korrigeret privatforbrugene til 2012: -31.087 kr., 2013: -32.043 kr. og 2014: -8.835 kr. I 2012 er privatforbruget anført med 2.446 kr., hvilket også er det korrekte beløb jf. R75 oplysninger, så dette har ikke medført korrektion af privatforbruget.

Privatforbrugene er således fortsat på et uantageligt lavt niveau, da de alle er negative selv efter disse mindre justeringer. Privatforbrugene er vedlagt som bilag.

...”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af klagerens skattepligt indkomst for indkomstårene 2012-2014 skal nedsættes til henholdsvist 34.900 kr., 40.000 kr. og 40.000 kr.

Der er til støtte for påstanden anført følgende:

”...

Jeg er af den opfattelse, at min kundes skattepligtige indkomst bør forhøjes med følgende i stedet:

2012:34.900

2013:40.000

2014:40.000

Disse beløb hidrører fra kontante gaver, som min kunde har modtaget fra sin daværende kæreste.

De var ikke samlevende med samme bopæl, hvorfor beløbet er skattepligtigt.

Dette var min kunde ikke bekendt med, da beløbene er indbetalt af kæresten for at bidrage til husholdningen.

Min klage over SKAT’s afgørelse omfatter følgende:

1. Der drives virksomhed fra 1. april 2014.

Hvordan kan SKAT påstå, at min kunde driver virksomhed før denne dato. Dokumentation for deres postulat ønskes, hvis de vil fastholde dette!

Dette postulat har konsekvenser for både indkomst og moms.

Det er ikke rimeligt, at man bare slynger postulatet ud – uden dokumentation.

SKAT anfører i afgørelsen: ” Du har ikke indsendt det forespurgte materiale, hvorfor SKAT kan ansætte nettoindkomsten skønsmæssigt”.

Det er jo vanskeligt at indsende materiale for en virksomhed, der ikke eksisterer.

Bevisbyrden må ligge hos SKAT!

2. SKAT anvender en analyse fra Danmarks Statistik til beregning af min kundes privatforbrug.

Jeg mener ikke, at dette hverken er en lovlig metode eller en normal praksis.

Danmarks befolkning har vidt forskellige privatforbrug og personer, der har en meget lille indkomst, har også et lavt privatforbrug – og omvendt! (som regel)

Min kunde har angivet sine private faste udgifter på vedhæftede opgørelse

3. Til beregning af forhøjelsen har SKAT udarbejdet en privatforbrugs beregning, som jeg har følgende kommentarer til:
a. I både 2012 og 2013 har SKAT ikke medtaget skattefri boligsikring – henholdsvis kr. 10.572 og kr. 11.100. Beløbene fremgår af skattemappen.
b. I 2012 har SKAT ikke medtaget kr. 1.300 i overskydende skat.
c. I 2012 er AM-bidrag medtaget med et forkert beløb – kun kr. 2, men yderligere fejl.
d. I 2014 har man glemt kr. 4.112 i AM-bidrag.
e. Jeg har ikke umiddelbart fundet andre fejl, men man kan da blive lidt utryg over sagsfremstillingen, når sådanne elementærer fejl kan forekomme. En enkelt fejl kan der jo altid forekomme – vi er alle ”mennesker”, men så mange fejl er ikke acceptabelt.
4. Min kunde har i korrespondancen med SKAT anført, at der er modtaget pengegaver fra faderen i Polen og hjælp til husholdningen fra kæresten.

Jeg vedlægger en oversigt over navnene på de personer, der har indbetalt beløbene på kontoen.

Jeg vedlægger endvidere erklæringer fra kæresten og min kundes moder. (den sidste eftersendes, da jeg ikke har modtaget den endnu)

Min kundes fader er desværre afgået ved døden i 2014, og kan derfor ikke erklære.

5. Jeg har udarbejdet en ny beregning af privatforbruget.

Det beregnede privatforbrug er meget på linje med mange menneskers privatforbrug.

På baggrund af ovenstående punkter, mener jeg at indkomstforhøjelsen bør andrage de beløb, som jeg har anført i begyndelsen af mit brev.

Der er selvfølgelig ingen tvivl om at gaver fra ”3. mand” er skattepligtig.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

Indkomsten kan forhøjes, hvis det selvangivne privatforbrug er negativt eller usandsynligt lavt. Skatteforvaltningen kan skønsmæssigt fastsætte en indkomst, så den giver skatteyderen mulighed for at have et rimeligt privatforbrug i indkomståret. Hvis der påvises en yderligere indtægtskilde for skatteyderen, kan indkomsten efter omstændighederne også forhøjes. Det følger af en fast praksis, og der henvises til højesteretsdommen refereret i SKM2008.905H.

Det fremgår af den privatforbrugsopgørelse, som SKAT har udarbejdet, at klagerens privatforbrug i indkomstårene 2012, 2013 og 2014 udgjorde henholdsvis -42.959 kr., -43.143 kr. og -4.723 kr.

Landsskatteretten finder, at SKATs privatforbrugsopgørelser er fejlbehæftede og tiltræder derfor Skatteankestyrelsens privatforbrugsopgørelse. Herefter har klagerens privatforbrug udgjort henholdsvis -28.225 kr., -34.490 kr. og 347 kr. i indkomstårene 2012, 2013 og 2014. Da klagerens privatforbrug herefter ikke giver mulighed for, at klageren klageren/klagerens husstand kan have et rimeligt privatforbrug, er det Landsskatterettens opfattelse, at klagerens skattepligtige indkomst kan forhøjes skønsmæssigt.

Repræsentanten har anført, at klageren har modtaget pengegaver fra sin fader i Polen og beløb fra sin kæreste. For så vidt angår beløb modtaget fra klagerens kæreste, har repræsentanten anført, at beløbene på 34.900 kr. i indkomståret 2012, 40.000 kr. i indkomståret 2013 og 40.000 kr. i indkomståret 2014 er skattepligtige for klageren, hvorfor forhøjelsen alene bør udgøre de anførte beløb.

Landsskatteretten finder ikke, at klageren har dokumenteret eller i tilstrækkelig grad godtgjort, at klageren har modtaget pengegaver fra sin fader og kæreste til brug i sit privatforbrug.

Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at indbetalingerne på klagerens konto er foretaget kontant, hvorfor det ikke er muligt at henføre de modtagne beløb til klagerens kæreste og klagerens fader. For så vidt angår den fremlagte erklæring fra klagerens kæreste, finder Landsskatteretten ikke, at erklæringen kan anses for at udgøre dokumentation for, at klageren har modtaget pengene. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at erklæringen er dateret den 1. september 2016 og derfor udarbejdet i forbindelse med skattesagens behandling. Endvidere er den fremlagte erklæring ikke underbygget af underliggende dokumentation, der gør det muligt at følge pengestrømmen fra klagerens kæreste til klageren.

SKAT har med henvisning til Danmarks Statistik forhøjet klagerens indkomst for indkomstårene 2012, 2013 og 2014 med henholdsvis 147.957 kr. inkl. moms, 148.141 kr. inkl. moms og 109.721 kr. inkl. moms på baggrund af klagerens lave privatforbrug.

Efter SKATs skønsmæssige forhøjelse udgør klagerens privatforbrug 119.732 kr. i indkomståret 2012, 113.651 kr. i indkomståret 2013 og 110.068 kr. i indkomståret 2014, når den korrigerede privatforbrugsberegning lægges til grund.

Repræsentanten har anført, at gennemsnitstallene fra Danmarks Statistik ikke kan finde anvendelse.

Gennemsnitstallene fra Danmarks Statistik udgør et vægtet gennemsnit af befolkningen. Klageren har ikke fremlagt oplysninger, der dokumenterer, at klageren ikke skulle være omfattet af en sådan gennemsnitsbetragtning. Landsskatteretten bemærker, at den af repræsentanten fremlagte opgørelse ikke er underbygget af dokumentation som f.eks. kvitteringer for betalinger eller anden dokumentation for klagerens faktiske forbrug. Landsskatteretten finder derfor, at klagerens indkomst kan fastsættes skønsmæssigt med henvisning til gennemsnitstallene fra Danmarks Statistik.

Landsskatteretten bemærker, at det af Danmarks Statistik fremgår, at en husstand af samme størrelse som klagerens havde et gennemsnitligt privatforbrug på 198.311 kr. i indkomståret 2012 og 187.615 kr. i indkomståret 2013 og 185.460 kr. i indkomståret 2014.

SKAT har ved den skønsmæssige forhøjelse henset til klagerens betalte husleje samt reduceret skønnet for usikkerhed. På baggrund heraf samt det forhold, at der i indkomstårene 2012 og 2013 er indsat henholdsvis 152.900 kr. og 66.030 kr. på klagerens konto, finder Landsskatteretten ikke grundlag for at ændre SKATs skøn.

Landsskatteretten finder endvidere at det er berettiget, at SKAT har anset indkomsten for at stamme fra erhvervsmæssig virksomhed. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at det af klagerens kontoudtog fremgår, at der har være indsætninger for 152.900 kr. i indkomståret 2012 og 66.030 kr. i indkomståret 2013. Indsætningerne har en sådan hyppighed og omfang, at klageren anses for at have drevet uregistreret virksomhed i indkomstårene 2012 og 2013. For så vidt angår indkomståret 2014 har klageren været registret med enkeltmandsvirksomhed.

Landsskatteretten bemærker, at forhøjelsen af klagerens skattepligtige indkomst ekskl. moms udgør 118.366 kr. i indkomståret 2012, 118.513 kr. i indkomståret 2013 og 87.777 kr. i indkomståret 2014.

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten SKATs afgørelse.