Kendelse af 29-05-2018 - indlagt i TaxCons database den 22-06-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2013

Anden personlig indkomst

32.350 kr.

0 kr.

32.350 kr.

Indkomståret 2014

Anden personlig indkomst

133.150 kr.

0 kr.

133.150 kr.

Indkomståret 2015

Anden personlig indkomst

27.350 kr.

0 kr.

27.350 kr.

Faktiske oplysninger

SKAT har den 24. februar anmodet klageren om indsendelse af bankkontoudtog for perioden 1. januar 2013 til 24. februar 2016.

SKAT modtog ikke materialet fra klageren og anmodede derfor klagerens pengeinstitutter om indsendelse af de ønskede kontoudtog.

SKAT har gennemgået klagerens kontoudtog, og har beskattet de ikke identificerede indbetalinger/overførsler i indkomstårene 2013 – 2015:

Indkomståret 2013:

[finans1] Konto [...55]:

Dato

Tekst

Beløb

27-05-2013

[person1]

5.000,00

31-05-2013

Fra [person1]

4.000,00

06-06-2013

[person1]

3.000,00

07-06-2013

Til [person2] fra mor

2.000,00

16-07-2013

[person3]

1.300,00

19-07-2013

Kundekort [...90]

10.000,00

12-08-2013

[person3]

2.400,00

02-12-2013

Posthus [...]

2.400,00

07-12-2013

Posthus [...]

2.250,00

I alt

32.350,00

Indkomståret 2014:

[finans1] Konto [...55]:

Dato

Tekst

Beløb

07-01-2014

Posthus ...

5.200,00

06-02-2014

Posthus ...

7.500,00

07-02-2014

fra
[person3]

2.000,00

19-02-2014

Posthus ...

2.500,00

03-03-2014

Posthus ...

5.500,00

26-05-2014

Posthus ...

3.250,00

02-06-2014

Posthus ...

14.000,00

16-06-2014

Kundekort [...30]

26.300,00

16-06-2014

Posthus ...

9.200,00

27-06-2014

Posthus ...

15.600,00

15-07-2014

[...] & [...]

1.100,00

01-08-2014

Kundekort [...04]

18.000,00

02-10-2014

Posthus ...

5.000,00

02-10-2014

Posthus ...

1.000,00

I alt

116.150,00

[finans1] konto [...68]:

Dato

Tekst

Beløb

07-07-2014

Indbetaling

17.000,50

I alt

17.000,50

Indkomståret 2015:

[finans1] Konto [...55]:

Dato

Tekst

Beløb

10-02-2015

Posthus ...

1.000,00

23-02-2015

Posthus ...

2.500,00

25-02-2015

Posthus ...

3.000,00

09-04-2015

Posthus ...

2.250,00

11-04-2015

Posthus ...

950,00

15-04-2015

Posthus ...

2.000,00

21-05-2015

Posthus ...

1.000,00

09-06-2015

Posthus ...

2.590,00

10-07-2015

Posthus ...

500,00

07-09-2015

Posthus ...

900,00

17-09-2015

Posthus ...

1.150,00

03-11-2015

Posthus ...

5.500,00

24-11-2015

Posthus ...

1.000,00

01-12-2015

fra mor
[person4]

710,00

04-12-2015

Posthus ...

2.300,00

I alt

27.350,00

SKATs forslag var dateret den 28. juni 2016 og afgørelsen blev sendt den 21. juli 2016.

Klagerens repræsentant har ikke indsendt et supplerende indlæg og dokumentation til Skatteankestyrelsen.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens indkomst for indkomståret 2013 med 32.350 kr., for indkomståret 2014 med 133.150 kr. og for indkomståret 2015 med 27.350 kr., vedrørende indsætninger på klagerens bankkonto.

Til støtte herfor har SKAT anført:

”...

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I henhold til statsskattelovens § 4 er alle indtægter som udgangspunkt skattepligtig indkomst.

Gennemgang bankkontoudtog vedr. dine bankkonti i bank/sparekasse har vist, at der har været tale om forskellige indsætninger / overførsler ud over den selvangivne indkomst.

SKAT antager, at det drejer sig om indsætninger / overførsler, som er skattepligtige, jf. statsskattelovens § 4.

Anden personlig indkomst fastsættes jf. ovenstående til kr. 32.350 for indkomståret 2013, kr. 133.150 og kr. 27.350 for indkomståret 2015.

Øvrige punkter

Suspension af forældelse, jf. skatteforvaltningsloven

§ 27

Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

5) Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klagerens indkomst for indkomståret 2013 skal nedsættes med 32.350 kr., for indkomståret 2014 skal nedsættes med 133.150 kr., og for indkomståret 2015 skal nedsættes med 27.350 kr.

Til støtte herfor har repræsentanten anført:

”I det følgende skal der som udgangspunkt henvises til SKATs sagsfremstilling i SKATs afgørelse af

21. juni 2016, hvor sagen bliver præsenteret. I det følgende skal der som udgangspunkt henvises til

SKATs sagsfremstilling i SKATs afgørelse af 21. juni 2016, hvor sagen bliver præsenteret.

Vor klient har modtaget indbetalinger der ikke har været indtægter. Der kan derfor ikke ske

beskatning efter Statsskattelovens § 4.

...

Til støtte for den nedlagte principielle påstand vil der senere blive indsendt et supplerende indlæg

med anbringender samt dokumentation herfor.”

Landsskatteretten afgørelse

Materielt

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive dennes indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. SKAT kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, kan indkomsten forhøjes. Det følger af fast praksis, og kan udledes af SKM2011.208H. Det påhviler skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning, hvilket kan udledes af SKM2008.905H.

Efter praksis er det den skattepligtige, der skal dokumentere sine formueforhold, herunder for modtagne kontante indbetalinger på bankkonti, jf. SKM2013.274.BR.

Der er i indkomstårene 2013 til 2015 indsat og overført beløb til klagerens bankkonti. Det påhviler skatteyderen at godtgøre, at indtægten stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Klageren har ikke redegjort for beløbene, ligesom hun ikke har dokumenteret, at de overførte beløb ikke er skattepligtig indkomst for hende.

Da klageren ikke, via objektive kendsgerninger har dokumenteret og godtgjort, at de overførte og indsatte beløb ikke er skattepligtig indkomst for hende, anses det med rette, at klageren er blevet beskattet af 32.350 kr. i indkomståret 2013, 133.150 kr. i indkomståret 2014 og 27.350 kr. i indkomståret 2015.

Formelt

SKATs mulighed for at genoptage skatteansættelsen indenfor den ordinære frist fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1:

”§ 26. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Skatteministeren kan for grupper af skattepligtige fastsætte kortere frister end angivet i 1. og 2. pkt.”

Skatteministeren har udnyttet sin kompetence efter § 26, stk. 1, 5. pkt., ved udstedelse af bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 om en kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold. For personer omfattet af bekendtgørelsen kan SKAT ikke udsende varsel om en ansættelsesændring senere end den 30. juni i det andet år efter indkomstårets udløb.

§ 3 i bekendtgørelsen har følgende ordlyd:

”Fristerne i § 1 gælder ikke, når betingelserne for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt.”

SKAT har udsendt forslag den 28. juni 2016 og afgørelsen er dateret den 21. juli 2016.

Den forkortede ligningsfrist for indkomståret 2013 er derfor overskredet.

Det følger dog af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, at, uanset fristerne i lovens § 26, kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres på initiativ af told- og skatteforvaltningen, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Om der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt afhænger af en af en samlet vurdering af den skattepligtiges subjektive omstændigheder. Der vil efter omstændighederne også være grundlag for at anvende bestemmelsen, hvor en skattepligtig oplyser ikke at kende reglerne eller anser reglerne for at være særligt komplicerede.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig jf. statsskattelovens § 4. Det følger af skattekontrollovens § 1, at enhver, der er skattepligtig i Danmark, over for told- og skatteforvaltningen årligt skal selvangive sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ, og sin ejerbolig. Endvidere følger af skattekontrollovens § 16, at den skattepligtige, hvis ansættelsen er for lav, skal underrette told- og skatteforvaltningen herom inden 4 uger efter meddelelsens modtagelse.

Det lægges til grund, at klageren, i indkomstårene 2013, 2014 og 2015, har indsat og fået overført ikke ubetydelige beløb på egne bankkonti, uden at have selvangivet indkomsten. Ved at undlade at oplyse om indtægterne og dermed hindre SKAT i at foretage en korrekt skatteansættelse, må klageren anses at have handlet mindst groft uagtsomt, hvorfor skatteansættelsen for indkomståret 2013 har kunnet foretages efter udløbet af den forkortede ligningsfrist, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 5, men indenfor den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Ændringen af skatteansættelserne for indkomstårene 2014 og 2015 er sket indenfor den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26.

SKAT har overholdt reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, for indkomståret 2013, ligesom 3-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, ligeledes er opfyldt.

SKATs afgørelse anses derfor, at være gyldig.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.