Kendelse af 24-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 08-07-2022

Journalnr. 16-1344829

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2011

Resultat af virksomhed

1.154.583 kr.

-184.000 kr.

1.018.960 kr.

Indkomståret 2012

Resultat af virksomhed

1.279.359 kr.

120.000 kr.

1.092.415 kr.

Indkomståret 2013

Resultat af virksomhed

1.504.003 kr.

240.000 kr.

1.303.217 kr.

Yderligere personlig indkomst

60.044 kr.

0 kr.

60.044 kr.

Indkomståret 2014

Resultat af virksomhed

991.347 kr.

0 kr.

786.159 kr.

Yderligere personlig indkomst

131.183 kr.

0 kr.

131.183 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver virksomheden [virksomhed1] med cvr-nr. [...1]. Virksomheden blev startet den 1. oktober 2002. Virksomheden har beskæftiget sig med agenturhandel med maskiner, teknisk udstyr, skibe og flyvemaskiner.

Virksomhedens resultat har været selvangivet således:

År

Tekst

Resultat

2011

Resultat af virksomhed

-184.000 kr.

2012

Resultat af virksomhed

120.000 kr.

2013

Resultat af virksomhed

240.000 kr.

2014

Resultat af virksomhed

0 kr.

SKAT har indkaldt bilags- og bogføringsmateriale for indkomstårene 2011-2014 hos klageren, men har ikke modtaget materialet.

SKAT har derfor indkaldt klagerens bankkontoudskrifter fra [finans1], og har ad flere omgange modtaget disse for perioden 1. juni 2011 til 31. december 2014. De sidste kontoudskrifter er modtaget den 1. februar 2016.

På kontoudskrifterne har SKAT konstateret en række indsætninger og hævninger, som er anset for at være erhvervsmæssigt relateret.

På baggrund af kontoudskrifterne har SKAT derfor udarbejdet virksomhedens resultat for de omhandlede indkomstår, som herefter fremstår således:

Regnskab 2011

beløb i kr.

Omsætning (274.011,57 kr. + 2.010.207,82 kr.)

2.284.219,39

Biludgifter

-50,973,58

Brændsel

-180.667,30

Forsikring

-7.101,71

Øvrige udgifter

-403.397,48

Lønudgifter

-373.388,50

Sponsorudgifter

-4.000,00

Telefonudgifter

-9.075,41

Transportudgifter

-498.108.46

Overførsler til [virksomhed2]

-84.000,00

Udgifter i alt

-1.610.712,44

Resultat (2.284.219,39 kr. – 1.610.712,44 kr.)

673.506,95

Skønnet resultat for perioden 1. januar – 31. maj 2011 ((673.506,95 kr./7 mdr)* 5 mdr.)

481.076,39

Resultat inkl. skønnet resultat for 2011

1.154.583,34

Regnskab 2012

Beløb i kr.

Omsætning (795.085,22 kr. + 1.183.114,32 kr.)

1.978.199,54

Advokat

-16.680,00

Brændsel

-315.470,24

Øvrige udgifter

-1.709,00

Telefonudgifter

-63.558,12

Transportudgifter

-175.237,40

overførsler til [virksomhed2]

-126.185,53

Udgifter i alt

-698.840,29

Resultat (1.978.199,54 kr. – 698.840,29 kr.)

1.279.359,25

Regnskab 2013

Beløb i kr.

Omsætning (970.628,46 kr. + 714.007,32 kr.)

1.684.635,78

Brændsel

-64.148,92

Øvrige udgifter

-20.000,00

Leasing

-10.434,87

Telefon

-76.049,42

Transport

-4.000,00

Overførsler til [virksomhed2]

-6.000,00

Udgifter i alt i 2013

-180.633,21

Resultat (1.684.635,78 – 180.633,21)

1.504.002,58

Regnskab 2014

Beløb i kr.

Omsætning (953.158,90 + 87.825)

1.040.983,90

Advokat

-14.241,60

Biludgifter

-3.727,97

Brændsel

-8.223,82

Telefon

-17.251,46

Transport

-6.192,00

Udgifter i alt i 2014

-49.636,85

Resultat (1.505.202,58 – 49.636,85)

991.347,06

Klageren har desuden fået indbetalt en række beløb i indkomstårene 2013 og 2014 fra [virksomhed3] A/S, hvor klageren har en ejerandel på mellem 5 % og 9,99 %. SKAT har opgjort klagerens modtagne løn fra denne virksomhed, og har på den baggrund konstateret uoverensstemmelser i den selvangivne indkomst hos klageren.

Ifølge R75 kontroloplysninger har klageren modtaget følgende beløb i indkomstårene 2013 og 2014 fra [virksomhed3] A/S:

2013

Bidragspligtig A-indkomst

199.640 kr.

Indeholdt A-skat

-42.697 kr.

Indeholdt AM-bidrag

-15.972 kr.

Atp-bidrag

-1.080 kr.

Udbetalt løn

139.891 kr.

2014

Bidragspligtig A-indkomst

604.560 kr.

Indeholdt A-skat

-181.329 kr.

Indeholdt AM-bidrag

-48.367 kr.

ATP-bidrag

-3.240 kr.

Udbetalt løn

371.624 kr.

Bankindsætningerne fra [virksomhed3] er opgjort til 199.935,41 kr. i indkomståret 2013 og 502.806,82 kr. i indkomståret 2014. SKAT har forhøjet klagerens personlige indkomst med differencerne på henholdsvis 60.044 kr. og 131.183 kr.

SKAT har udsendt forslag til ændringer den 7. marts 2016, og afgørelsen er sendt den 31. maj 2016.

Efter udsendelse af sagsfremstilling fra Skatteankestyrelsen har klagerens repræsentant fremsat supplerende bemærkninger, hvori han blandt andet har anført, at klagerens ægtefælles løn er indgået på klagerens konto, og derfor er beskattet dobbelt. Der er på kontoen indsat følgende beløb fra Kriminalforsorgen, som ifølge ægtefællens R75 kontroloplysninger er ægtefællens arbejdsgiver:

Konto [...21]

Dato

Beløb inkl.

Moms

Beløb ex.

moms

moms

30-06-2011

18.180,16

3.636,03

14.544,13

29-07-2011

18.180,16

3.636,03

14.544,13

31-08-2011

18.180,16

3.636,03

14.544,13

31-10-2011

18.180,16

3.636,03

14.544,13

30-11-2011

18.180,16

3.636,03

14.544,13

30-12-2011

18.652,66

3.730,53

14.922,13

I alt 2011

109.553,46

21.910,68

87.642,78

87.642,78

Konto [...97]

Dato

Beløb inkl.

Moms

Beløb ex.

moms

moms

31-01-2012

14.543,66

2.908,73

11.634,93

29-02-2012

19.037,66

3.807,53

15.230,13

30-03-2012

26.120,51

5.224,10

20.896,41

30-04-2012

22.612,93

4.522,59

18.090,34

31-05-2012

19.265,51

3.853,10

15.412,41

29-06-2012

19.265,51

3.853,10

15.412,41

31-07-2012

19.265,51

3.853,10

15.412,41

31-08-2012

19.070,51

3.814,10

15.256,41

28-09-2012

18.177,51

3.635,50

14.542,01

31-10-2012

18.981,51

3.796,30

15.185,21

30-11-2012

18.981,51

3.796,30

15.185,21

28-12-2012

18.358,51

3.671,70

14.686,81

I alt 2012

233.680,84

46.736,15

186.944,69

186.944,69

Konto [...97]

Dato

Beløb inkl.

Moms

Beløb ex.

moms

moms

31-01-2013

18.358,51

3.671,70

14.686,81

12-02-2013

1.140,00

228,00

912,00

28-02-2013

18.928,51

3.785,70

15.142,81

27-03-2013

18.928,51

3.785,70

15.142,81

30-04-2013

22.390,83

4.478,17

17.912,66

31-05-2013

21.468,51

4.293,70

17.174,81

28-06-2013

21.456,51

4.291,30

17.165,21

31-07-2013

21.456,51

4.291,30

17.165,21

30-08-2013

21.456,51

4.291,30

17.165,21

30-09-2013

21.456,51

4.291,30

17.165,21

31-10-2013

21.456,51

4.291,30

17.165,21

29-11-2013

21.456,51

4.291,30

17.165,21

30-12-2013

21.028,71

4.205,74

16.822,97

I alt 2013

250.982,64

50.196,51

200.786,13

200.786,13

Konto [...97]

Dato

Beløb inkl.

moms

Beløb ex

moms

moms

31-01-2014

21.028,71

4.205,74

16.822,97

28-02-2014

21.019,71

4.203,94

16.815,77

31-03-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

30-04-2014

24.576,26

4.915,25

19.661,01

28-05-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

30-06-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

31-07-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

29-08-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

30-09-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

31-10-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

28-11-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

30-12-2014

21.037,05

4.207,41

16.829,64

I alt 2014

256.486,13

51.297,22

205.188,91

205.188,91

680.562,51

SKATs afgørelse

SKAT har for indkomstårene 2011-2014 forhøjet klagerens resultat af virksomhed, således at resultatet udgør henholdsvis 1.154.583 kr., 1.279.359 kr., 1.504.003 kr. og 991.347 kr.

Herudover har SKAT for årene 2013 og 2014 forhøjet klagerens personlige indkomst vedrørende honorarer med henholdsvis 60.044 kr. og 131.183 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Du har været ejer af enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] siden 1. oktober 2002, beliggende på [adresse1], [by1]. Virksomheden beskæftiger sig med agenturhandel med maskiner, teknisk udstyr, skibe og flyvemaskiner. Du har i perioden 9. december 2011 - 10. april 2013 haft en direktionspost i selskabet [virksomhed2] ApS. Herudover har du en ejerandel på mellem 5 % og 9,99 % i firmaet [virksomhed3] A/S.

SKAT har den 10. juni 2015 indkaldt følgende materiale:

1) Regnskab og balance for [virksomhed1]
2) Bogføringer for [virksomhed1]
3) Alle indtægts- og udgiftsbilag
4) Kontoudskrifter for følgende bankkonti i perioden 01.06.2011 til 31.03.2015: [...97]

[...54]

[...12]

[...64]

[...20]

5) Redegørelse og specifikation vedrørende mellemregninger med [virksomhed2] ApS, herunder dokumentation for de enkelte transaktioner.

SKAT har rykket for materiale pr. brev den 6. august 2015.

Det udbedte materiale ses ikke at være modtaget.

SKAT har den 8. september 2015 modtaget bankkontoudskrifter fra [finans1] for perioden 1. juni 2011 til 31. december 2014.

Gennemgang af bankkontoudskrifter

SKAT har på baggrund af de indhentede bankkontoudskrifter konstateret, at konto [...54] blandt andet anvendes som din virksomhed [virksomhed1]'s bankkonto.

Bankkonto [...12] anses at være din private bankkonto. En gennemgang af kontoen viser dog, at der har været indsætninger på kontoen, som vedrører din virksomhed [virksomhed1]. De hævninger der har været foretaget på denne konto, anses at være private.

Bankkonto [...97], [...64] og [...20] anses af SKAT for at være pri vate bankkonti.

Vi har ud fra din bankkonto [...54] opdelt de foretagne indsætninger/hævninger på nedenstående poster. De indsætninger der har været på konto [...12] fremgår også af nedenstående. Dette er gjort for, at SKAT skønsmæssigt kan opgøre overskud af din virksomhed, dit honorar og dit momstilsvar.

(...)

1.3. SKATs bemærkninger og begrundelse

Din virksomheds regnskab skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. mindstekravsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven.

Hvis regnskabet ikke er udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 3, stk. 4 og § 5, stk. 3.

SKAT har forgæves anmodet om dit regnskabsmateriale.

SKAT har derfor opgjort din virksomheds overskud skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 3, stk. 4 og § 5, stk. 3. Overskuddet er opgjort ud fra modtagne bankkontoudtog fra [finans1].

Generelt kan der opnås skattemæssigt fradrag for alle udgifter vedrørende virksomhedens drift. SKAT har medregnet indtægter og givet dig fradrag for de omkostninger som vi, ud fra bankkontoudtogene, anser for driftsmæssige omkostninger i din virksomhed.

For indkomståret 2011 har SKAT kun modtaget kontoudtog for perioden 1. juni til 31. december. SKAT har ud fra det opgjorte resultat for perioden 1. juni til 31. december 2011 opgjort resultatet for perioden 1. januar til 31. maj forholdsmæssigt.

Når regnskabsmaterialet er af en sådan karakter, at det ikke kan lægges til grund ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, er det efter en omfattende og fast retspraksis ikke en betingelse for at forhøje indkomsten skønsmæssigt, at selvangivelsen ikke levner plads til et rimeligt privatforbrug jf. f.eks. TfS1996.333.Ø og SKM2007.53.ØLR.

Overskuddet af din virksomhed er skattepligtig, jf. statsskattelovens §§ 4 til 6 og kan på baggrund af dine bankkonti opgøres således:

(...)

Overskuddet beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3 og der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af beløbet, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 1 og 4.

I 2011 har du udbetalt løn til følgende personer:

  1. H.W.
  2. S.L.
  3. T.
  4. J.
  5. D.L.
  6. A.H.
  7. A.-J.
  8. P.A.
  9. N.

Såfremt SKAT ikke kan identificere ovenstående personer ud fra de oplysninger vi har, hæfter du for den A-skat der skulle have været indeholdt af deres løn, jf. kildeskattelovens § 69. SKAT tager derfor forbehold for, at vi på et senere tidspunkt kan fremsende et krav til dig for A-skatten.

(...)

2.1. Faktiske forhold

SKAT kan ud fra de indberettede oplysninger (R75) se, at du i indkomstårene 2013 og 2014 har modtaget løn fra [virksomhed3] A/S.

Ifølge din R75 har du modtaget følgende beløb i 2013 fra [virksomhed3] A/S:

Bidragspligtig A-indkomst

199.640 kr.

Indeholdt A-skat

-42.697 kr.

Indeholdt AM-bidrag

-15.972 kr.

Atp-bidrag

-1.080 kr.

Udbetalt løn

139.891 kr.

Ifølge de indberettede oplysninger (R75) har du modtaget følgende beløb i 2014 fra [virksomhed3] A/S:

Bidragspligtig A-indkomst

604.560 kr.

Indeholdt A-skat

-181.329 kr.

Indeholdt AM-bidrag

-48.367 kr.

ATP-bidrag

-3.240 kr.

Udbetalt løn

371.624 kr.

SKAT har ud fra dine bankkontoudtog opgjort, at du har modtaget følgende indtægter fra [virksomhed3] A/S. Beløbene er de reelt udbetalte beløb efter Atp, Am-bidrag og A skat.

(...)

2.2. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ud fra teksterne i skemaerne i afsnit 2.1 fremgår det, at indsætningerne på din bankkonto fra [virksomhed3] A/S er lønoverførsel. Ifølge din R75 har [virksomhed3] A/S indberettet en del af det samlede beløb som lønindkomst på din R75. Det resterende beløb anses af SKAT for at være honorar. Beløbet er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra C. Honoraret ses ikke at være selvangivet og kan opgøres således:

Indkomståret 2013:

Indsætninger på din bankkonto fra [virksomhed3] A/S 199.935 kr.

Udbetalt ifølge R75 fra [virksomhed3] A/S-139.891 kr.

For lidt selvangivet indtægt fra [virksomhed3] A/S60.044 kr.

Beløbet beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 1.

Du skal betale arbejdsmarkedsbidrag af beløbet, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 1 og 2.

Indkomståret 2014:

Modtaget indtægt fra [virksomhed3] A/S 502.807 kr.

Selvangivet indtægt fra [virksomhed3] A/S-371.624 kr.

For lidt selvangivet indtægt fra [virksomhed3] A/S131.183 kr.

Beløbet beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 1.

Du skal betale arbejdsmarkedsbidrag af beløbet, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 1 og 2

(...)”.

Skattestyrelsen har i udtalelse af 7. februar 2022 anført følgende:

”(...)

Klageren har nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for at foretage den gennemførte skattemæssige ændring for klageren, eftersom klagerens virksomhed ikke har haft den skønsmæssige ansatte overskud.

Resultat af virksomhed

Skattestyrelsen finder ikke, klageren har løftet det på klageren påhvilede bevisbyrde for, at medtaget indtægter i det skønsmæssige overskud ikke udgør skattepligtige indtægter eller ikke har erhvervsmæssig tilknytning til klagerens virksomhed. Således finder Skattestyrelsen ikke, at klageren har godtgjort eller fremlagt dokumentation i form af blandt andet regnskab, bogføringsmateriale og bilag, der kan understøtte klagerens påstand og tilsidesætte Skattestyrelsens skønsmæssige ansatte overskud.

Klagerens repræsentant har fremført, at der af private midler er afholdt leasingudgifter for aktiv, der er driftsmiddel i klagerens virksomhed. Skattestyrelsen finder ikke, at klageren har godtgjort eller dokumenteret dels hvilket driftsmiddel, der er tale om, hvilken tilknytning driftsmidlet har til virksomhedens erhvervsmæssige aktivitet og hvorvidt virksomheden har afholdt leasingudgiften.

Klagerens repræsentant har anført, at Skattestyrelsen har medtaget løn for klagerens ægtefælle i indkomsten for virksomheden. Skattestyrelsen kan efter fornyet gennemgang af bankkontoudskrifterne sammenholdt med ægtefællens årsopgørelser for de påklagede indkomstår konstatere, at dette er tilfældet. Følgende er indsætninger for ægtefællens løn på bankkontoen uden moms:

2011 87.642,77 kr.

2012 186.944,67 kr.

h2013 200.786,11 kr.

2014 205.188,90 kr.

I alt 680.562,46 kr.

Skattestyrelsen skal bemærke, at der i henhold til opgørelse af overskuddet for indkomståret 2011 i Skattestyrelsens afgørelser ikke er medtaget løn for september for klagerens ægtefælle, uagtet dette er indbetalt på bankkontoen. Følgelig nedsættes forhøjelser ikke for beløb, der ikke er medtaget.

Skattestyrelsen finder således, at de anførte forhøjelser i Skattestyrelsens afgørelse skal nedsættes med i alt 680.562 kr.

Talmæssig opgørelse for den skønsmæssige overskud for indkomstårene 2011-2014, efter lønudgifter er fratrukket omsætning, er vedlagt udtalelsen som bilag A og B.

Honorar

Skattestyrelsen fastholder, at klageren er skattepligtig af modtaget lønoverførsel fra [virksomhed3] A/S for indkomstårene.

Skattestyrelsen finder ikke, klageren har godtgjort eller dokumenteret, at resterende lønoverførsler, der ikke ses at være indberettet, som udgangspunkt ikke udgør løn eller ikke skal anses som værende et mindre skattepligtigt beløb end hvad der fremgår af Skattestyrelsens afgørelse.

Skattestyrelsen fastholder, at beløbene anses at være honorar og klageren beskattes med 60.044 kr. og 131.183 kr. for henholdsvis 2013 og 2014.

(...)”

Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling som helhed Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af klagerens indkomst for indkomstårene 2011-2014 skal nedsættes med i alt 4.944.519 kr.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af klagerens indkomst for indkomstårene 2011-2014 skal nedsættes med i alt 4.944.519 kr.

Repræsentanten har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

SAGSFREMSTILLING

Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at redegøre udtømmende for sagens faktiske forhold,

hvorfor der i stedet henvises til sagsfremstillingen i SKATs afgørelse af 31. maj 2016.

Vi vil uddybe sagsfremstillingen i et senere supplerende indlæg.

ANBRINGENDER

Indledningsvis skal det gøres gældende, at vi ikke er enige med SKAT i sin afgørelse, hvorfor afgørelsen påklages til Skatteankestyrelsen.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende,

at der ikke er grundlag for at foretage den af SKAT gennemførte ændring af [person1]s skattegrundlag, idet [person1] ikke har haft det af SKAT skønsmæssige ansatte overskud af virksomhed i indkomstårene 2011-2014.

at der ikke er grundlag for at foretage den af SKAT gennemførte ændring af [person1]s virksomheds momsgrundlag for indkomstårene 2011-2014, idet SKATs skønsmæssige momsansættelse for virksomheden ikke er korrekt, da virksomheden ikke har haft de pågældende momstilsvar.

Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at uddybe ovennævnte anbringender. Vi vil fremkomme med yderligere supplerende indlæg i sagen.

(...)”

Efter udsendelse af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling har repræsentanten fremsendt supplerende bemærkninger således:

”(...)

Min klients påstande fastholdes med respekt for nedenstående.

Min klient er ikke i besiddelse af regnskabsmateriale, idet dette blev beslaglagt af Politiet. Skattemyndighederne var involveret i den sag, der førte til beslaglæggelsen. Vi anmoder herved om, at Skatteankestyrelsen fremskaffet det beslaglagte materiale og giver os aktindsigt heri. Når denne aktindsigt er opnået fremsættes yderligere bemærkninger.

Endvidere bemærkes, at skattemyndigheden ikke har taget højde for, at min klients ægtefælles nettoløn er indgået på min klients konto, og er derfor med urette blev medregnet som indkomst for ham. Det drejer sig om 12 X 18.000 kr. = 216.000 kr. pr. indkomståret 2011, 2012, 2013 og 2014. Der er heller ikke taget højde for, at min klient af private midler har afholdt leasingudgifter for aktiv, der har tjent som driftsmiddel i hans virksom. Det drejer sig om 120.000 kr. i de fire indkomstår.

(...)”

Retsmøde

Ved retsmødet i Landsskatteretten oplyste klagerens repræsentant, at regnskabsmaterialet var bortkommet i forbindelse med en ransagning i 2013. Der blev som noget nyt fremlagt en erklæring fra klagerens ægtefælle vedrørende ægtefællens løn.

Klageren uddybede, at baggrunden for ransagningen var en forbindelse til en vognmand, som var sigtet for noget hvidvask, og politiet samt skattemyndighederne ransagede i den forbindelse flere forskellige adresser, herunder klagerens. Det blev i den forbindelse anført, at klageren ikke er i besiddelse af regnskabsmaterialet, fordi dette var blevet beslaglagt af skattemyndighederne og politiet.

For så vidt angår regnskabsmaterialet for 2014 (perioden efter ransagningen) oplyste klageren, at dette blev afgivet til Skatterevisorerne, men da Skatterevisorerne gik konkurs, var det ikke muligt for klageren at fremskaffe.

Skattestyrelsen tiltrådte Skatteankestyrelsens indstilling og oplyste på forespørgsel fra retsformanden, at Skattestyrelsen ikke har kendskab til klagerens regnskabsmateriale, som klageren har oplyst, at Skattestyrelsen og politiet beslaglagde i forbindelse med ransagningen i 2013.

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Udgifter, som er nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, litra a.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.HR.

Det fremgår af den dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, og lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005 for tidligere indkomstår), at en erhvervsdrivende skal indsende sit regnskabsmateriale med bilag på begæring af skatteforvaltningen. Skatteforvaltningen er berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt, såfremt begæringen ikke efterkommes. Det fremgår af skattekontrollovens § 6, stk. 6, jf. § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt., at:

”Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb”

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, uanset fristerne i § 26, foretages eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Resultat af virksomhed

For indkomståret 2011 har SKAT udsendt en korrigeret afgørelse den 8. juli 2016, hvor ansættelsen er nedsat med 47.981 kr., hvilket kan tiltrædes af Landsskatteretten.

Klageren har, trods SKATs anmodninger, ikke indsendt regnskabsmaterialet for virksomheden til SKAT, som derfor har været berettiget til at fastsætte virksomhedens resultat skønsmæssigt.

Der er konstateret en række indsætninger og hævninger af erhvervsmæssig karakter på klagerens bankkonto, hvilket udgør grundlaget for SKATs ændringer for dette punkt.

Klagerens repræsentant har godtgjort, at en del af indsætningerne vedrører løn fra Kriminalforsorgen til klagerens ægtefælle, som indgår i SKATs forhøjelser. Der er tale om følgende beløb:

År

Beløb inkl.

Moms

Beløb ex.

moms

moms

2011

109.553,46

21.910,68

87.642,78

87.642,78

2012

233.680,84

46.736,15

186.944,69

186.944,69

2013

250.982,64

50.196,51

200.786,13

200.786,13

2014

256.486,13

51.297,22

205.188,91

205.188,91

I alt

850.703,07

170.140,56

680.562,51

Der er herefter ikke grundlag for at indregne disse beløb ved opgørelse af omsætning i klagerens virksomhed.

Landsskatteretten nedsætter derfor SKATs forhøjelser med i alt 680.562 kr. vedrørende ægtefællens løn.

Klageren har herudover ikke dokumenteret eller på anden måde godtgjort, at de øvrige bankindsætninger ikke udgør skattepligtige indtægter. Det påhviler klageren at godtgøre, at disse indsætninger ikke tilhører ham eller er skattefri eller foretaget med allerede beskattede midler. Retten finder, at klageren ikke har løftet denne bevisbyrde. Der er herved lagt vægt på, at klageren fortsat ikke har fremlagt dokumentation for indsætningerne eller hævningerne.

Retten anser det desuden for godtgjort, at bankindsætningerne vedrører skattepligtig omsætning i klagerens virksomhed. Der er herved henset til antallet, karakteren og størrelsen på de foretagne indsætninger.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende de resterende bankindsætninger til fastsættelse af virksomhedens resultat.

Honorarer

Det fremgår af bankindsætningerne for indkomstårene 2013 og 2014, at klageren fra [virksomhed3] A/S har fået udbetalt henholdsvis 199.935,41 kr. og 502.806,82 kr.

SKATs kontrol har vist, at klageren ved indkomstopgørelsen kun har medregnet løn fra [virksomhed3] A/S med henholdsvis 139.891 kr. og 371.624 kr.

Klageren har ikke indsendt dokumentation i form af lønsedler, bilag eller andet, der kan dokumentere et mindre skattepligtigt beløb.

Landsskatteretten kan tiltræde SKATs beregninger vedrørende de manglende selvangivne honorarer fra [virksomhed3] A/S på baggrund af bankindsætningerne.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt.

Frister

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at skatteansættelsen for indkomstårene 2011, 2012, 2013 og 2014 kunne genoptages efter de ordinære frister frem til den 1. maj i henholdsvis 2015, 2016, 2017 og 2018, hvor forslag skulle være udsendt.

Ansættelsen skulle i henhold til bestemmelsen være foretaget senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb, dvs. den 1. august 2015, 2016, 2017 og 2018.

Idet Skattestyrelsens forslag til afgørelse er udsendt den 7. marts 2016 og afgørelsen er udsendt den 31. maj 2016 er skatteansættelsen for indkomstårene 2012, 2013 og 2014 således foretaget inden for den ordinære genoptagelsesfrist.

Skattestyrelsens genoptagelse ligger, for så vidt angår indkomståret 2011, udenfor de ordinære ansættelsesfrister i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, så spørgsmålet om genoptagelse heraf skal afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27.

Klagerens undladelse af at selvangive indkomsten for så vidt angår bankindsætninger anses for mindst groft uagtsomt. Der er herved lagt vægt på, at der er tale om beløb, der er af en vis størrelse, som ikke er selvangivet, ligesom indsætningerne er foretaget over en længere periode.

Grundlaget for ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, er således til stede.

Spørgsmålet er herefter om fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., er overholdt. Efter denne bestemmelse skal Skattestyrelsen udsende forslag til afgørelse inden 6 måneder efter, at de er kommet til kundskab om de forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne for ordinær genoptagelse i § 26.

Retten lægger til grund, at Skattestyrelsen tidligst den 1. februar 2016, hvor de modtog de sidste kontoudtog fra banken, fik kundskab om, at der forelå grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter § 27, stk. 1, nr. 5.

Retten finder derfor, at varslingsfristen i § 27, stk. 2, 1. pkt. ikke var overskredet, da Skattestyrelsen sendte forslaget til afgørelse den 7. marts 2016.

Fristen i § 27, stk. 2, 2. pkt., hvorefter ændringen skal være foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, ses ligeledes at være overholdt, da Skattestyrelsens afgørelse er sendt den 31. maj 2016.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2011 er således opfyldt.