Kendelse af 11-08-2020 - indlagt i TaxCons database den 11-10-2020

SKAT har anset virksomhedens benyttelse af udenlandsk arbejdskraft i perioden 1. juli – 31. december 2015 for lønmodtagerforhold.

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

AM-bidrag 8 % af 492.180 kr.

39.374 kr.

0 kr.

39.374 kr.

A-skat 55 % af 492.180 kr. – 39.374 kr.

249.043 kr.

0 kr.

249.043 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden var registreret under branchen ”Gennemførelse af byggeprojekter”. Virksomheden blev registreret for moms i perioden 6. januar 2014 – 16. februar 2016. Virksomheden var registreret som en ”Udenlandsk, anden virksomhed” med omvendt betalingspligt for så vidt angik moms. Virksomheden ophørte den 16. februar 2016.

SKAT var den 23. september 2015 på kontrolbesøg på adressen [adresse1], [by1]. Baggrunden for besøget var, at der var tilmeldt to nye virksomheder på adressen i Registeret for udenlandske tjenesteydelser (RUT). Formålet med kontrollen var at undersøge, om de personer og virksomheder, som var beskæftiget på byggepladsen, var korrekt registreret. Kontrollen blev foretaget med hjemmel i kildeskattelovens § 86, stk. 2.

På adressen mødte SKAT virksomheden [virksomhed1] v/[person1], der oplyste, at virksomheden ikke havde ansatte, men at den havde underentreprenører, som arbejdede for virksomheden på denne adresse. Virksomheden arbejdede med nedrivning og havde underentreprenører til at hjælpe med dette, ligesom de efterfølgende skulle foretage genopbygning. Det blev aftalt med [person1], at han indsendte kontrakter til SKAT vedrørende arbejdet på den pågældende adresse.

SKAT mødte følgende virksomheder, der oplyste, at de arbejdede for [virksomhed1]:

CVR-nr.[...1]

RUT-nr. [...2]

Virksomhed:[virksomhed2]

RUT-nr. [...3]

Virksomhed:[virksomhed3]

RUT-nr. [...4]

Virksomhed:[virksomhed4]

CVR-nr. [...5]

Virksomhed:[virksomhed5] v/[person2]

CVR-nr. [...6]

Virksomhed:[virksomhed6] v/[person3]

SKAT modtog ikke kontrakter fra virksomheden, hvorfor SKAT den 1. oktober 2015 indkaldte diverse materiale fra virksomheden, herunder kontoudskrifter fra banken.

Da der fortsat ikke blev indsendt materiale til SKAT, indkaldte SKAT den 29. oktober 2015 herefter kontoudskrifter fra banken, jf. reglerne i skattekontrollovens § 8 D og momslovens § 75, stk. 3.

SKAT sendte den 2. marts 2016 et forslag til virksomheden om ændring af virksomhedens momstilsvar samt ændring af selskabets tilsvar af A-skat og AM-bidrag.

Indsigelse til SKATs forslag af 2. marts 2016 blev modtaget ved e-mails af den 29. og 30. marts 2016 fra [virksomhed7], ligesom der blev afleveret en bilagsmappe på SKATs adresse.

SKAT modtog ikke det udbedte materiale, herunder entreprisekontrakter, kontospecifikationer, regnskabsbilag m.v., og indkaldte kontoudskrifter fra banken.

Det fremgår af kontoudskrifterne, at første postering på kontoen var den 3. juli 2015, og SKAT har derfor ikke oplysninger om perioden fra virksomhedens start den 6. januar 2014 til den 3. juli 2015.

Af bankkontoudskrifterne samt underliggende bilag fra banken fremgår følgende beløb, der anses for at vedrøre betaling til underentreprenører:

[virksomhed1] - Overførsler Danmark

Dato

Tekst

Beløb

Modtager

03-08-2015

[person2]

-6.390,00

[person2]

01-09-2015

Faktura 131

-8.109,40

[virksomhed8]

01-09-2015

[person2] 08

-4.800,00

[person2]

01-10-2015

Faktura 14/15

-26.250,00

[person2]

01-10-2015

Faktura 30/2015

-18.715,00

[virksomhed6]

02-10-2015

[person2]

-4.800,00

[person2]

14-10-2015

[virksomhed5]

-19.959,00

[virksomhed5]

14-10-2015

[virksomhed2]

-3.750,00

[virksomhed2]

14-10-2015

[virksomhed9]

-17.480,00

[virksomhed6]

14-10-2015

[virksomhed8]

-9.256,56

[virksomhed8]

I alt

-119.509,96

[virksomhed1] - Overførsler udland

Dato

Tekst

Beløb

Modtager

18-08-2015

Faktura 01/15

-17.150,00

[virksomhed10]

19-08-2015

Faktura 1/d/15

-17.150,00

[virksomhed4]

04-09-2015

Faktura 02/15

-11.300,00

[virksomhed10]

09-09-2015

Fatura 2/D/15

-16.300,00

[virksomhed4]

14-09-2015

Faktura 3/15

-11.200,00

[virksomhed10]

01-10-2015

Faktura 04/15

-11.400,00

[virksomhed10]

02-10-2015

Faktura 3/d/15

-15.100,00

[virksomhed4]

05-10-2015

Faktura 017/15

-17.975,50

[virksomhed2]

14-10-2015

Faktura 05/15

-11.400,00

[virksomhed10]

14-10-2015

Faktura 4/d/15

-8.200,00

[virksomhed4]

I alt

-137.175,50

Som det fremgår af ovenstående sker der primært overførsler til udlandet til henholdsvis [virksomhed10] og [virksomhed4] men også til [virksomhed2], der er registreret i Danmark med et tøndernr., som skal anvendes ved arbejde for private.

I perioden fra 1. juli 2015 – 31. december 2015 er der angivet følgende momsbeløb:

3. kvartal 2015

Salgsmoms

82.286

Moms af udenlandsk ydelseskøb

34.063

Købmoms

-43.357

Tilsvar

72.992

4. kvartal 2015

Salgsmoms

140.388

Moms af udenlandsk ydelseskøb

88.982

Købmoms

-114.584

Tilsvar

114.866

Der er ikke angivet moms af udenlandsk ydelseskøb i tidligere perioder.

Modtaget materiale efter udsendelse af forslag

SKAT modtog kontrakter på de udenlandske underentreprenører samt fakturaer og dokumentation for betalinger. For at kunne sammenholde kontrakter med den endelige afregning/fakturaer er perioder og beløb indsat i et regneark:

[virksomhed4]

Periode

Kontrakt

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturabeløb

Samlet

20.07.2015 - 28.08.2015

33.000,00

18.08.2015

1/D/15

17.150,00

28.08.2015

2/D/15

16.300,00

33.450,00

31.08.2015 - 26.09.2015

23.000,00

18.09.2015

3/D/15

15.100,00

01.10.2015

4/D/15

8.200,00

23.300,00

28.09.2015 -30.10.2015

22.000,00

14.10.2015

5/D/15

12.700,00

02.11.2015

6/D/15

10.250,00

22.950,00

02.11.2015 - 18.12.2015

33.500,00

30.11.2015

7/D/15

17.950,00

18.12.2015

8/D/15

16.400,00

34.350,00

I alt

111.500,00

114.050,00

[virksomhed10]

Periode

Kontrakt

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturabeløb

Samlet

20.07.2015 - 04.09.2015

39.000,00

12.08.2015

01\15

17.150,00

24.08.2015

02\15

11.300,00

07.09.2015

03\15

11.200,00

39.650,00

14.09.2015 - 16.10.2015

33.700,00

24.09.2015

04\15

11.400,00

08.10.2015

05\15

11.400,00

15.10.2015

06\15

10.900,00

33.700,00

19.10.2015 - 18.12.2015

37.000,00

03.11.2015

07\15

8.100,00

17.11.2015

08\15

16.500,00

10.12.2015

09\15

11.625,00

17.12.2015

10\15

11.400,00

47.625,00

I alt

109.700,00

120.975,00

[virksomhed2]

Periode

Kontrakt

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturabeløb

Samlet

04.09.2015 - 30.09.2015

17.400,00

25.09.2015

017\15

17.937,50

17.937,50

05.10.2015 - 07.10.2015

3.750,00

07.10.2015

020\15

3.750,00

3.750,00

07.10.2015 - 11.12.2015

51.250,00

21.10.2015

021\15

10.000,00

05.11.2015

022\15

13.000,00

14.11.2015

023\15

9.375,00

30.11.2015

024\15

7.125,00

14.12.2015

025\15

11.750,00

51.250,00

19.10.2015 - 20.10.2015

3.000,00

21.10.2015

026\15

3.000,00

3.000,00

10.12.2015 - 18.12.2015

7.500,00

19.12.2015

027\15

7.500,00

7.500,00

I alt

82.900,00

83.437,50

[virksomhed11]

Periode

Kontrakt

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturabeløb

Samlet

19.10.2015 - 21.11.2015

32.700,00

09.11.2015

1/2015

19.380,00

23.11.2015

2/2015

13.320,00

32.700,00

23.11.2015 - 18.12.2015

25.500,00

05.12.2015

3/2015

13.680,00

18.12.2015

4/2015

12.840,00

26.520,00

I alt

58.200,00

59.220,00

Kontrakterne, der er indsendt vedrørende de 4 ovenstående virksomheder/personer, har det samme udseende, dog med forskellige perioder, beløb m.v., jf. ovenstående. Der er anført følgende tekst på alle kontrakter:

“The contractor will use their own tools. The contractor is responsible for the quality of completet tasks. Work will be done in accordance with safety rules. Other regulations under AB 92”.

På google oversæt oversættes teksten til:

”Entreprenøren vil bruge deres egne værktøjer. Entreprenøren er ansvarlig for kvalitet og fuldendtes opgaver. Arbejdet vil blive udført i overensstemmelse med sikkerhedsreglerne. Andre forskrifter i henhold AB 92”.

Der er ligeledes anført forskellige arbejdsopgaver på kontrakterne, som arbejdet skrider frem: Demolition works – scope by drawing (nedrivning), Demolition of walls and bathrooms, Demolition of walls and kitchen, Dismountling of cable boxes (afmontering af kabelkasser), filling and sanding of walls – scope by drawing, building of plaster board walls – scope by drawing (bygning af gipsvægge - anvendelsesområde ved tegning) etc. Arbejdsopgaverne, der fremgår af kontrakterne, er enslydende hos de udenlandske underentreprenører indenfor de samme perioder.

Med hensyn til betalingen fremgår følgende af alle kontrakter, der jf. ovenstående er betalt i rater:

”Accepted payment in tranches at the request of contractor, depending on de stage of completion”.

På google oversæt er dette oversat til:

”Accepteret betaling i rater på anmodning af kontrahenten, afhængig af færdiggørelsesgraden”.

For virksomheden [virksomhed6] v/[person3] er der indsendt en kontrakt, hvori det er anført, at han arbejder for en kvm-pris på 335 kr. + moms. Der er ikke anført et samlet beløb i kontrakten. Der faktureres for 2 uger ad gangen, og her er fakturanr., fakturadato, tekst på faktura og fakturabeløb anført i nedenstående regneark:

[virksomhed6]

Fakturanr.

Fakturadato

Tekst på faktura

Fakturabeløb

30/2015

21.09.2015

Mansory work

18.715,00

38/2015

04.10.2015

Mansory work week 39 and 40

17.480,00

41/2015

16.10.2015

Mansory work week 41 and 42

13.870,00

43/2015

02.11.2015

Mansory work week 43 and 44

15.676,00

44/2015

19.11.2015

Mansory work week 45 and 46

10.830,00

47/2015

06.12.2015

Mansory work week 47 and 48

17.409,00

49/2015

13.12.2015

Mansory work week 49 and 50

20.520,00

I alt

114.500,00

Virksomheden [virksomhed6] er registreret i Danmark under cvr-nr. [...6] som en anden udenlandsk virksomhed og har udskrevet fakturaer uden moms, ligesom de øvrige polske virksomheder, hvor der er anført ”Reverse charge” på fakturaerne.

Ingen af fakturaerne er specificeret yderligere, dvs. det fremgår ikke af fakturaerne, hvordan det fakturerede beløb er beregnet, ligesom der ikke ses at være betalt for varekøb eller andet.

Virksomhederne [virksomhed4] ([...7]) og [virksomhed10] ([...8]) kan ikke verificeres i VIES, mens virksomhederne [virksomhed2] ([...9]), [virksomhed11] ([...10]) og [virksomhed6] ([...11]) kan verificeres i VIES (pr. 8. april 2016).

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt virksomhedens købsmoms fratrukket vedrørende udenlandsk ydelseskøb, og SKAT har anset de 5 polske enkeltmandsvirksomheder for lønmodtagere, således at der i arbejdsforholdet med [virksomhed1] ikke er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed.

[virksomhed1] har derfor pligt til at indeholde A-skat og AM-bidrag i de udbetalte beløb, jf. kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Moms af udenlandsk ydelseskøb og købsmoms ændres herefter.

I vurderingen af forholdet har SKAT lagt vægt på følgende:

Det er [virksomhed1], der leverer materialerne. SKAT mener derved ikke, at underentreprenørerne har en reel risiko.
Det forhold, at underentreprenørerne selv medbringer egne arbejdsredskaber, er ikke i sig selv et forhold, der kan begrunde selvstændig erhvervsvirksomhed.
Det er SKATs opfattelse, at det er [virksomhed1], der har instruktionsbeføjelsen samt den overordnede styring i forbindelse med arbejdets udførelse, når der benyttes flere underentreprenører med samme arbejdsopgaver.
Opgaverne skal være klart afgrænsede overfor, hvad virksomheden selv udfører, og hvad andre underentreprenører udfører, hvilket ikke ses at være tilfældet.
At underentreprenørerne har samme arbejdsområde og branche som virksomheden, herunder at virksomheden selv deltager i arbejdet, samt at der ikke leveres en specialopgave men samme arbejde, som virksomhedens egne ansatte kunne have udført.
Arbejdets art og omfang gør, at virksomheden kunne have medarbejderne lønansat.
At der løbende sker periodiske udbetalinger, som oftest hver 14. dag, hvilket også peger i retning af, at der er tale om lønmodtagerforhold.
At der overvejende er differencer mellem de kontrakter, der er indgået med de polske virksomheder og de endelige fakturaer/betalinger, hvilket antyder, at der ikke er et reelt indhold i kontrakterne.
At 3 af de polske virksomheder udskriver deres første faktura (faktura nr. 1) i 2015 i henholdsvis august og november 2015 taler for, at virksomhederne ikke tidligere har udskrevet fakturaer, samt at de er nyoprettede til formålet. De samme 3 virksomheder ses ikke at have andre kunder i 2015 henset til den løbende fakturanummerrækkefølge.

I perioden 1. juli 2015 – 31. december 2015 er der samlet angivet 492.183 kr. i rubrikken EU-køb-ydelser, og i rubrikken moms af udenlandsk ydelseskøb er der angivet 123.045 kr. Der er ikke angivet moms af udenlandsk ydelseskøb i tidligere perioder, og SKAT har derfor kun set på denne periode.

Vurderingen af, om der er tale om personligt arbejde i tjenesteforhold (lønmodtager) eller selvstændig erhvervsvirksomhed, foretages på baggrund af de kriterier, der er angivet i SKATs juridiske vejledning, afsnit C.C.1.2.1. (tidligere cirkulære til personskatteloven, cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994).

Som udgangspunkt anses en person herefter for lønmodtager, hvis vedkommende modtager vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold efter hvervgiverens anvisninger og for dennes regning og risiko. Selvstændig erhvervsvirksomhed er kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko udøves en virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå overskud.

Det er på denne baggrund SKATs opfattelse, at virksomheden som arbejdsgiver for perioden 1. juli 2015 – 31. december 2015 har udbetalt løn omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, uden indeholdelse af A-skat og AM-bidrag efter kildeskattelovens § 46, stk. 1, til de udenlandske underentreprenører.

Virksomheden er og har i den forbindelse været pligtig at indberette beløbene månedligt til SKAT, jf. skattekontrollovens § 7, stk. 1, jf. lov om indkomstregister §§ 3-4.

Da der ikke foreligger skattekort, skal der udover AM-bidrag på 8 % (arbejdsmarkedsbidragslovens § 1) indeholdes 55 % uden fradrag i A-skat, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Det er desuden SKATs opfattelse, at virksomheden hæfter for de ikke indeholdte skatter, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 og 2, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, idet virksomheden burde have skaffet sig oplysningerne om kildeskattelovens regler om indeholdelse af A-skat m.v. i udbetalingerne til udenlandske arbejdere.

Da der ikke er indsendt dokumentation for ydelseskøb i udlandet, skønnes lønudgiften at udgøre 492.180 kr. for perioden fra 1. juli 2015 til den 31. december 2015 svarende til det beløb, som er angivet i perioden på momsangivelsen under EU-køb ydelser.

Ikke indeholdt AM-bidrag ændres med 8 % af 492.180 kr. 39.374 kr.

Ikke indeholdt A-skat ændres med 55 % af 492.180 kr. - 39.374 kr.249.043 kr.

I alt288.417 kr.

Der er henvist til SKM2005.280.VLR.

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har påklaget SKATs afgørelse, hvor virksomheden er pålagt at skulle betale 249.043 kr. i A-skat og 39.374 kr. i AM-bidrag.

Repræsentanten har anført, at der ikke er skattemæssig lovhjemmel til at opkræve de nævnte beløb, som er fastsat skønsmæssigt.

Der er henvist til spørgeskema dateret den 23. september 2015.

SKAT har ikke løftet bevisbyrden for, at der ikke er tale om fremmed arbejde. Der er ikke grundlag for at tilsidesætte de pågældende skriftligt indgåede aftaler.

Flere af de virksomheder, som [virksomhed1] har samarbejdet med, har haft tilsvarende samarbejde med andre, danske cvr-registrerede virksomheder, uden at det har givet anledning til kritik (bl.a. [virksomhed2]).

Der er betalt skat til Polen af de udførte arbejder i Danmark.

SKATs udtalelse

SKAT har i anledning af klagen bl.a. anført:

”Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

...

I den endelige klage er der flere klagepunkter, som skrives i kursiv nedenfor, efterfulgt af SKATs bemærkning:

”Der er efter vor opfattelse ikke skattemæssig lovhjemmel til, at opkræve de nævnte beløb, som i øvrigt er fastsat skønsmæssigt”.

I forbindelse med at SKAT udarbejdede forslag til afgørelse, er der ikke indsendt dokumentation for ydelseskøb i udlandet. Det anføres derfor i forslaget, at henset den manglende dokumentation skønnes lønudgiften til at udgøre 492.180 kr. for perioden 1. juli 2015 til den 31. december 2015, svarende til det beløb som er angivet i perioden på momsangivelsen under EU-køb-ydelser.

Da dokumentationen efterfølgende indsendes afstemmes bilagene til EU-købene, og der foretages ikke en ændring af ”skønnet”, der reelt er opgjort ud fra de faktiske forhold for perioden.

Efter SKATs opfattelse er der ikke tale om et beløbsmæssigt skøn – vi kunne også have skrevet, at lønudgiften er grundet manglende dokumentation opgjort til xxx kr.

”...er det vor klients opfattelse, at der ikke er belæg for, at tilsidesætte de skriftlige indgående aftaler”

Det er ikke tilstrækkeligt, at der er indgået en kontrakt, hvorefter den udenlandske arbejdsgiver formelt opfylder betingelserne for selvstændig erhvervsvirksomhed, hvis arbejdets karakter medfører, at der reelt ikke er noget væsentligt indhold i de forpligtelser, som den udenlandske arbejdsgiver har påtaget sig.

Afgørelsen bygger på en ”substance over form” vurdering.
Det skal derfor afgøres ud fra en samlet vurdering, om det er den danske eller den udenlandske virksomhed, der er den reelle arbejdsgiver.

Se videre under SKATs bemærkninger i afgørelsen af 26. maj 2016.

”Det skal særskilt oplyses, at flere af de virksomheder vor klient har samarbejdet med har haft tilsvarende samarbejde med andre, danske CVR-registrerede virksomheder uden det har givet anledning til kritik”

Det at klager har haft tilsvarende samarbejde med andre danske virksomheder, kan ikke ændre på de faktiske forhold i denne sag, som SKAT har lagt vægt på i sagsfremstillingen. Det foreligger endvidere ikke oplyst fra klager, om der er foretaget kontrol at dette samarbejde.

”...og endelig skal det oplyses, at der er betalt SKAT til Polen af de udførte arbejder i DK som det også fremgår af SKATs spørgeskema udenlands selvstændig/selskab”

Det fremgår ikke af spørgeskemaet, at der er betalt skat i Polen (bilag vedlagt), ligesom der er selvangivet overskud af virksomhed i Danmark. Årsopgørelse og R75 for 2015 vedlægges som kopi.

”.

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, at pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler personer, der erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet. Det er uden betydning for skattepligten, hvilken form vederlaget udbetales i.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

Af samme lovs § 46, stk. 1, fremgår det, at der i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst, skal indeholdes foreløbig skat af det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten påhviler den, for hvem arbejdet udføres.

Personer, der har lønindkomst m.v. fra beskæftigelse udført her i landet, er pligtige til at betale arbejdsmarkedsbidrag, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Det fremgår af cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 til personskatteloven, at der ved vurderingen af om der foreligger et tjenesteforhold lægges vægt på følgende kriterier:

a) hvervgiveren har en almindelig adgang til at fastsætte generelle eller konkrete instrukser for arbejdets udførelse, herunder tilsyn og kontrol,
b) indkomstmodtageren udelukkende eller i overvejende grad har samme hvervgiver,
c) der mellem hvervgiveren og indkomstmodtageren er indgået aftale om løbende arbejdsydelse,
d) indkomstmodtageren har arbejdstid fastsat af hvervgiveren,
e) indkomstmodtageren har ret til opsigelsesvarsel,
f) vederlaget er beregnet, som det er almindeligt i tjenesteforhold (timeløn, ugeløn, månedsløn, provision, akkord m.v.),
g) vederlaget udbetales periodisk,
h) hvervgiveren afholder udgifterne i forbindelse med udførelsen af arbejdet,
i) vederlaget i overvejende grad er nettoindkomst for indkomstmodtageren,
j) indkomstmodtageren anses for lønmodtager ved praktisering af ferieloven, lov om arbejdsløshedsforsikring, funktionærloven, lov om arbejdsskadeforsikring og lov om arbejdsmiljø.

Landsskatteretten finder, at [virksomhed1] må anses for arbejdsgiver for de 5 polske enkeltmandsvirksomheder. Der er herved lagt vægt på, at de omhandlede polske enkeltmandsvirksomheder må anses for at have udført arbejde for [virksomhed1] i henhold til instrukser fra denne virksomhed, ligesom det er tillagt vægt, at de 5 enkeltmandsvirksomheder har udført arbejde på samme adresse på [adresse1], [by1], og at enkeltmandsvirksomhederne i nogen grad har udført samme arbejdsopgaver i samme periode. Endvidere er der i kontrakterne ikke fastsat betingelser i tilfælde af fejl, mangler, forsinkelse m.v. i forbindelse med arbejdets udførelse, og endelig har [virksomhed1] leveret materialer til brug for arbejdet, hvilket tyder på, at der foreligger ansættelsesforhold mellem de polske enkeltmandsvirksomheder og [virksomhed1]. [virksomhed1] har derfor været forpligtet til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med ansættelsesforholdene.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om [virksomhed1]’s indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af den til de polske enkeltmandsvirksomheder udbetalte løn, der er opgjort til de samlede fakturabeløb til disse virksomheder i perioden 1. juli – 31. december 2015.

Den påklagede afgørelse stadfæstes derfor.