Kendelse af 28-09-2018 - indlagt i TaxCons database den 26-10-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Tilbagefordelt personlig indkomst fra 2014 til 2013

Ikke grundlag for tilbagefordeling

340 kr.

340 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren var i indkomståret 2013 ansat ved [virksomhed1]. Hans indkomst i indkomståret 2013 var på 180.938 kr.

Efter en konkret vurdering fra klagerens leder blev han i november 2013 tildelt en bonus på 48 bonusportioner, men ved en fejl fra arbejdsgiverens side fik han alene udbetalt 31 af bonusportionerne i december 2013. De resterende 17 bonusportioner svarende til 340 kr. blev udbetalt den 31. januar 2014 sammen med lønnen for perioden 16. december 2013 til 15. januar 2014.

Det var en betingelser for, at klageren var berettige til at modtage det såkaldte seniornedslag på 80.000 kr., at hans indkomst i indkomståret 2013 oversteg 181.096 kr. Grundet den manglende udbetaling af en andel af bonussen i indkomståret 2013, lå hans indkomst 158 kr. under dette beløb.

Klagerens arbejdsgiver indsender den 23. maj 2016 en anmodning om forhøjelse af klagerens indkomst for indkomståret 2013 og en tilsvarende nedsættelse af indkomsten for indkomståret 2014. Anmodningen begrundes med, at de som arbejdsgiver har begået en fejl, som har ført til, at klageren først fik udbetalt en andel af sin bonus for indkomståret 2013 i indkomståret 2014.

SKATs afgørelse

SKAT har nægtet at nedsætte klagerens indkomst med 340 kr. i indkomståret 2014 og ligeledes nægtet tilsvarende at forhøje skatteansættelsen for indkomståret 2013 med 340 kr.

SKAT begrunder afgørelsen som følger:

”Det følger af kildeskattelovens § 46 og kildeskattebekendtgørelsen § 20, at beskatningstidspunktet er udbetalingstidspunktet med mindre udbetaling finder sted mere end 6 måneder efter, at der er erhvervet endelig ret til udbetalingen.

Af den med din henvendelse af 23. maj 2016 fremsendte lønseddel fremgår, at bonus på 340 kr. vedrører lønperioden 16. december 2013 til 15. januar 2014. Der var ikke vedlagt bonusaftale med den fremsendte anmodning om genoptagelse, og vi oplyste ved forslaget, at vi derfor ikke kunne vurdere præcist, hvornår du havde erhvervet endelig ret til bonus på de 340 kr.

Du har nu ved brev vedlagt din mail af 12. juli 2016 oplyst, at du i november blev tildelt 48 bonus­portioner. Da tildelingen er sket efter en konkret vurdering af din leder i november 2013 kan SKAT ikke ændre beskatningstidspunktet. Begrundelsen er at beskatningstidspunktet er udbetalingstidspunktet den 31. januar 2014, da udbetaling er sket inden for 6 måneder, fra retserhvelsen af bonus i november 2013. At baggrunden for at udbetaling først sker i januar 2016, er en fej1 fra din arbejdsgivers side, ændrer ikke på, at beskatningstidspunktet er udbetalingstidspunktet.

SKAT kan efter anmodning give tilladelse til, at få ændret beskatningstidspunktet af en indkomst fra det år, indkomsten er retserhvervet til det år, indkomsten vedrører, hvis der er en skattemæssig besparelse derved. Reglerne er beskrevet i Den juridiske vejledning afsnit C.A.3.1.1.2. Da du har erhvervet ret til bonus vedrørende 2013 i 2013 finder reglerne om tilbagefordeling ikke anvendelse. Endvidere skulle du have søgt om tilbagefordeling senest den 31. december 2015 for indkomst, der er udbetalt i 2014. SKAT kan derfor ikke anvende reglerne om tilbagefordeling med henblik på, at ændre beskatningstidspunktet til 2013 af løn, der er beskattet i 2014.

Du skriver i dit brev modtaget ved SKAT den 12. juli 2016, at du hvis vi ikke kan ændre beskatningstidspunktet, ønsker oplyst hvilke instanser, du kan gå videre med sagen hos. Vi henviser i den forbindelse til nedenstående klagevejledning.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at indkomsten for indkomståret 2013 forhøjes med 340 kr. samt at indkomsten tilsvarende nedsættes med 340 kr. i indkomståret 2014.

Klageren har til støtte for påstanden anført:

”Som gammel erhvervsaktiv, årg.51, kunne jeg for et par år siden glæde mig over udsigten til 'Skattenedslag for Seniorer'. Men da den endelige opgørelse kom, viste det sig at min seniorindkomst for 2013 er opgivet til 180.938 kr. hvilket var 158 kr. under den krævede 'dagpengesats' (181.096 kr). De øvrige års indtjening, i alt ca. 1 million kr. var pænt over den krævede grænse.

Ved nærmere eftersyn af mine lønsedler, viste det sig heldigvis at bygge på en fejl. Lønkontoret på min arbejdsplads [virksomhed1] havde på grund af en forglemmelse måtte efterbetale et bonusbeløb på 340 kr.i januar 2014, skønt det var optjent i november 2013. Som det klart fremgår af de to relevante lønsedler og attestationen fra lønkontoret (vi huskede begge sagen, fordi jeg var lige ved at blive snydt for de 340 kr)

Min faktiske seniorindkomst 2013 er derfor på 181.278 kr, altså over det krævede.

Så vidt så godt, - troede jeg. Det viste sig at afsnit C.A.3.1.1.2 i vejledningen til Kildeskattelovens § 46 ikke hjemler ret til at flytte en i 2014 fejludbetalt lønportion til beskatning i det korrekte år 2013. Så jeg pga. denne indlysende – og utroligt banale - fejl IKKE vil være berettiget til at få udbetalt de ca. 80.000 kr.som mit Seniornedslag beløber sig til. - Ja, det er en af mig uforskyldt fejl på 158 kr.vi taler om. Så jeg kan - forhåbentlig menneskeligt forståeligt - slet ikke affinde mig med denne afgørelse.

Altså må jeg belemre Skatteankestyrelsen med en klage. Jeg er fuldkommen klar over at [person1] i Skat/[by1] har behandlet sagen efter alle paragraffers kunst; jeg har end ikke målte betale gebyrer for hendes gravearbejde. brevskriving og lange telefonsamtaler.

Nu lander sagen altså på Skatteankestyrelsens bord, med nyt kostbart tidsforbrug til følge. Hverken jeg selv eller min chef (som jeg har indviet) fatter at en ganske indlysende fejlplacering af et så lille beløb ikke bare uden videre kan flyttes tilbage til det korrekte år.

Jeg skal undlade at tale om Kafka eller 'det med småt'. men kan ikke lade være med at mindes at min korrespondance faldt præcis på samme tid som [person2] optrådte i medierne med en ukontrolleret udbetaling på 9,5 mia kr. - var han dog bare blevet sagsbehandlet af [person1]!

Ja. jeg sidder i samme hus som et skatte-spekulationsfirma der tilbyder velstående at få del i til formålet oprettede selskabers K/S-underskud, som kan fordeles over fem fir år og afføde betydelige topskatte-reduktioner: if. brochurerne meget let. Jeg kan ikke lade være med at citere:

Alt i alt har du i dette projekt på intet tidspunkt investeret mere end DKK 100.000 af din egen likviditet, du har dit indskud retur på 33 måneder og du skaber en opsparing på hele DKK 620.000.

Det giver – i al fald for mig – endnu et perspektiv på den nidkærhed hvormed mine 158 kr.er blevet behandlet. – Det kommer selvfølgelig ikke sagen ved, men jeg kan ikke lade være med at pudse glorien: jeg har faktisk bidraget til Skatteministeriets besparelser: jeg har siddet i et par mdr. på en udliciteret opgave – et pilotprojekt for SKM, hvor jeg skulle interview-tjekke erhvervs-ejendoms-oplysninger hos ALLE ejerne i en mellemstor kommune mod registerdata, men vel at mærke til 120 kr/timen (alle pauserne er dog uden løn her: 60 min.dagligt). Vi fik stor ros for udførslen, og som vi dog sparede SKM.

Vedlægger de relevante lønsedler og kopi af Skat.dk’s fremragende medarbejder [person1] s afgørelsesbrev.”

Landsskatterettens afgørelse

Beskatningstidspunktet for lønindkomst er udbetalingstidspunktet, medmindre udbetalingen finder sted mere end 6 måneder efter, der er erhvervet endeligt ret til udbetalingen. Det følger af kildeskattelovens § 46, stk. 2, 2. pkt. og kildeskattebekendtgørelsens § 20, stk. 1, 2.pkt.

Følgende fremgår af Den Juridiske Vejledning 2013-2 afsnit C.A.3.1.1.2:

”Hvis en arbejdsgiver eller tidligere arbejdsgiver fejlagtigt har udbetalt for lidt i løn eller i pension til en ansat eller tidligere ansat og derfor foretager en efterregulering af lønnen eller pensionen, skal den skattemæssige efterregulering af den for lidt udbetalte løn eller pension ske i de år, hvor retten til yderligere løn eller pension er erhvervet.

Reguleringen kræver ikke en særlig tilladelse til tilbagefordeling, fordi den følger af de almindelige periodiseringsprincipper. Genoptagelse af indkomstansættelsen skal ske efter reglerne i skatteforvaltningsloven.”

Landsskatteretten lægger til grund, at den omhandlede andel af bonusudbetalingen er retserhvervet i indkomståret 2013, men som følge af en fejl fra arbejdsgiverens side, er den først udbetalt i indkomståret 2014. Forholdet må bedømmes på samme måde som i ovennævnte citat fra Den Juridiske Vejledning.

Landsskatteretten kan derfor tiltræde klagers anmodning, der er afgivet indenfor fristen for ordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 26. Klagerens indkomst for indkomståret 2013 skal dermed forhøjes med den andel af bonussen på 340 kr. som først er udbetalt i indkomståret 2014. Indkomstopgørelsen for 2014 nedsættes som følge heraf tilsvarende.