Kendelse af 30-05-2017 - indlagt i TaxCons database den 24-06-2017

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomståret 2015.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren anmodede den 11. maj 2016 om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2015 med henblik på skattefritagelse af udetillæg modtaget i perioden fra den 13. marts 2015 til den 31. december 2015.

Klageren var i perioden fra 13. marts 2015 til 13. marts 2016 udstationeret af [politiet] i Kosovo.

Af ”Kontrakt for tjeneste ved [x1] missionen i Kosovo”, punkt 4, mellem klageren og [politiet] fremgår følgende:

”Under tjenesten i [x1] missionen i Kosovo oppebæres sædvanlig løn med særligt tillæg, som er skattepligtigt. Løn + tillæg udbetales i DKK. Med lønnen anvises et skattepligtigt udetillæg, der udgør 21.100 kr. (marts 2012 niveau) pr. måned. Beløbet udbetales af [politiet] månedsvis forud. Fortsat oppebæring af evt. tildelte kredstillæg afgøres af politikredsen.”

Aftalen er ændret med virkning fra 1. januar 2016, jf. referat fra ordinært bestyrelsesmøde den 26. – 27. januar 2016 i Politiforbundet, hvor der under punkt 11 Meddelelser fremgår følgende:

”b. Ny aftale om udsendte i "Internationale missioner".

Næstformand [person1] redegjorde i tilknytning til de kolleger, der udsendes i internationale missioner om, at der d. 15. januar 2016 mellem [politiet] og Politiforbundet er indgået "Aftale om vilkår for polititjenestemænd, der er udsendt af [politiet] til udlandet med henblik på deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver". Aftalen regulerer således de langstrakte forhandlinger i forhold til etablering af et "skattefrit udetillægslignende tillæg", som sikrer kollegerne en mærkbar lønfremgang på "bundlinjen" med virkning fra d. 1. januar 2016. (...)”

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2015 med henblik på nedsættelse af den skattepligtige indkomst med modtagne udetillæg.

Som begrundelse har SKAT anført følgende:

”Du har anmodet om at udetillæg, udbetalt i 2015 i forbindelse med udstationering i Kosovo, bliver fritaget for beskatning. Vi mener, at grundlaget for din skat ikke skal ændres.

Du har anmodet om at udetillæg, udbetalt i forbindelse med din udstationering i 2015, bliver fritaget for beskatning. I forslaget af 19. maj 2016 mener vi, at grundlaget for din skat ikke kan ændres. Vi har gennemgået din indsigelse af 8. juni 2016. Der fremkommer ikke nye oplysninger, hvorfor vi fastholder forslaget af 19. maj 2016.

Det kan oplyses, at det ikke er muligt at klage ”kollektivt”, se klagevejledning nedenfor.

Du har af [politiet] været udstationeret i Kosovo i perioden 14. marts 2015 til 13. marts 2016, hvor du har modtaget et udetillæg på 21.100 kr.(marts 2012 niveau) pr. måned. Ifølge den indsendte ”Kontrakt for tjeneste ved [x1] missionen i Kosovo” punkt 4 er udetillægget skattepligtigt. Beløbets størrelse fremgår af brev ”Vedrørende tjeneste i [x1] – missionen i Kosovo” af den 25. februar 2015 fra [politiet].

Du henviser til SKATs afgørelse SKM2013.719.SR af 24. september 2013, hvor [politiet] har anmodet Skatterådet om et bindende svar om, hvorvidt en fremtidig tildeling af et udetillægslignende tillæg – fastsat på tilsvarende vis som i forsvaret – til de af [politiet] udsendte polititjenestemænd i en skatteretlig henseende vil kunne accepteres som en skattefritaget omkostningskompensation i overensstemmelse med ligningslovens § 7, nr. 15.

Uddrag af SKM2013.719.SR:

"...SKAT bemærker, at skattefriheden efter ligningslovens § 7, nr. 15 omfatter ”Udetillæg, hjemflytningstillæg og bosættelsespenge, som oppebæres af danske statsborgere, der af den danske stat er udsendt til tjeneste uden for riget, samt andre lignende ydelser, der tjener til dækning af merudgifter som følge af tjenesten i udlandet. Beløb, der af Europa-Kommissionen er udbetalt til personer, der af den danske stat er udstationeret til midlertidig tjeneste ved Europa-Kommissionen til dækning af merudgifter i forbindelse med udstationeringen”

Den ovenfor citerede bestemmelse 1. pkt. blev indsat ved lov nr. 191 af 31. maj 1968.

I den forbindelse blev der fremsat følgende bemærkninger:

” efter kildeskattelovens skal personer, der af den danske stat udsendes til tjeneste uden for riget, fremtidig være fuldt skattepligtige til staten under opholdet i udlandet. Under udlandsopholdet oppebærer de pågældende visse tillæg til dækning af merudgifter i anledning af tjenesten. I overensstemmelse med de almindelige skatteprincipper foreslås, at disse tillæg ikke skal medregnes til den skattepligtige indkomst. Det drejer sig navnlig om udetillæg, hjemflytningstillæg og bosættelsespenge.”

Udetillægget blev i mange år godkendt af det af Folketinget nedsatte Udetillægsnævn. Som led i regerings beslutning om sanering af råd og nævn blev Udetillægsnævnet nedlagt i 2002. Der blev samtidigt truffet beslutning om, at udetillæggene efter Nævnets nedlæggelse fremover skulle fastsættes af Udenrigsministeren efter forhandling med finansministeren.

Det fremgår således af § 7 i lov om udenrigstjenesten (lov nr. 410 af 6. juni 2002), at:

”Under tjeneste ved repræsentationerne i udlandet oppebærer de udsendte medarbejdere omkostningsdækkende udetillæg, hvis størrelse fastsættes af udenrigsministeren efter forhandling med finansministeren..."

Der foreligger ikke oplysninger om, at Udenrigsministeriet efter forhandling med Finansministeren har fastsat et skattefrit tillæg til politiet, som nævnt i ligningslovens § 7, nr. 15. Politiet har derimod ved kollektiv overenskomst forhandlet diverse tillæg til lønnen.

Du er udsendt af staten og [politiet] (staten) har positivt tilkendegivet, at tillægget skal være skattepligtigt.

Det fremgår af det indsendte materiale, at du med lønnen anvises et skattepligtigt tillæg jf. aftalen mellem Rigspolitichefen og Politiforbundet.

Dit udetillægslignende tillæg er ikke, jf. ovenfor, fastsat af Udenrigsministeriet efter forhandling med finansministeren som et skattefrit udetillæg, men ved aftale mellem Politiforbundet og [politiet] som en skattepligtig kompensation i henhold til overenskomst.

Det fremgår ikke af det modtagne materiale, at [politiet]s ordning følger Udenrigsministeriets regler på området for udetillæg og SKAT er ikke bekendt med, at der ved din kontrakts indgåelse, var fastsat tillæg på tilsvarende vis som i forsvaret.

SKAT finder herefter ikke, at tillægget er fastsat på tilsvarende vis som i forsvaret, hvorfor tillægget ikke kan blive skattefritaget på de aftalte vilkår.

Beløbet er skattepligtigt jf. statsskattelovens § 4, stk. 1 c.”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at SKAT skal genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2015 med henblik på skattefritagelse af de modtagne udetillæg.

Til støtte for den nedlagte påstand er anført følgende:

”Jeg er bekendt med, at der er minimum 6 af mine kollegaer der ligeledes har været udsendt til Kosovo, som har søgt om det samme og alle har fået skatterefusion, enten i 1. eller 2. instans.

Der er i disse tilfælde tale om kollegaer der både har været udsendt før SKM2013.719.RS trådte i kraft, men hvor de overlappede datoen, samt kollegaer der lige som mig selv er udsendt i en periode der ligger efter aftalen.

Yderligere undrer det mig skattepraktisk, at jeg er bekendt med 2 kollegaer der udsendt på samme dato, samme mission og på identiske kontrakter har fået 2 forskellige afgørelser.

I afgørelsen fra (...) henviser hun til, at udetillægget er en del af overenskomsten ml. [politiet] og Politiforbundet I Danmark. Dette er ikke korrekt.

Jf. Vedhæftede mail fra Politiforbundet i Danmark fremgår det på spørgsmålet:

“Har det skattemæssige udetillæg været en del af vores overenskomst mellem RPCH og Forbundet når man blev udsendt?”

(Spørgsmål fra politiassistent (...).

“Det tidligere skattepligtige udetillæg er ikke en del af overenskomsten, som forhandles centralt via centralorganisationerne”

Der spørges ligeledes, hvad der lå til grund for tillægget, hvortil Politiforbundet svarer:

”... ”de merudgifter og ulemper, der er forbundet med udsendelsen”.

Jeg vil desuden derfor gerne sætte spørgsmålstegn ved (...)’s fortolkning af Ligningslovens § 7 stk. 15 som hun henviser til, idet jeg mener at den netop giver medhold i at mit udetillæg burde være skattefrit.

I ligningslovens § 7, nr. 15 fremgår det:

§ 7. Til den skattepligtige indkomst medregnes ikke:

15) Udetillæg, hjemflytningstillæg og bosættelsespenge, som oppebæres af danske statsborgere, der af den danske stat er udsendt til tjeneste uden for riget, samt andre lignende ydelser, der tjener til dækning af merudgifter som følge af tjenesten i udlandet. Beløb, der af Europa-Kommissionen er udbetalt til personer, der af den danske stat er udstationeret til midlertidig tjeneste ved Europa-Kommissionen til dækning af merudgifter i forbindelse med udstationeringen.

På spørgsmål 1 i SKM2013.719.SR:

“Vil en fremtidig tildeling af et udetillægslignende tillæg - fastsat på tilsvarende vis som i forsvaret - til de af [politiet] udsendte polititjenestemænd i en skatteretlig henseende kunne accepteres som en skattefritaget omkostningskompensation i overensstemmelse med ligningslovens § 7, nr. 15?”

Svar: “Ja”

Jeg mener derfor at der er foreligger en klar afgørelse om, at mit udetillæg er skattefrit, og at jeg derfor skal have ændret min årsopgørelse for 2015, med dertilhørende udbetaling af den resterende skattebetalte del af mit udetillæg med renter.

Jeg vil gerne bede jer tage stilling til, om jeg er berettiget til at få dele af mit udetillæg skattefrit, på lige fod med de af mine kollegaer der allerede har fået, idet jeg mener at hvis vi alle er udsendt på de nøjagtigt samme vilkår, skal vi også behandles ens i denne sag.”

Klageren har supplerende anført:

”De af mine kolleger der er udsendt nu, får et skattefrit tillæg på baggrund af SKM2013.719.SR, som er en aftale fra 2013. Da jeg blev udsendt i 2015 var jeg ikke bekendt med SKM2013.719.SR og blev ikke af min arbejdsgiver gjort bekendt med at den fandtes. I teksten til SKM2013.719.SR står der, om et fremtidigt tillæg kan anses som skattefrit, hvilket besvares bekræftende. Det er derfor logisk, at skattefriheden for dette tillæg må gælde fra den dato svaret er givet, eftersom der ikke er angivet en specifik dato for hvornår denne aftale evt. skulle træde i kraft. Eftersom jeg blev udsendt d. 13/3-2015, må det betyde at jeg er berettiget til skatterefusion som anført.

- Jeg er af den opfattelse, at [politiet] og Politiforbundet i Danmark, forhandler kontraktlige forhold som løn, hjemrejser m.v. på mine vegne. De har ingen indflydelse på hvad jeg skal betale i SKAT. Derfor mener jeg at kontraktlig forhold ml. [politiet] og mig, er irrelevant.

- (...) forholder sig overhovedet ikke til Ligningslovens § 7 nr. 15, der klokkeklart nævner at udetillæg ikke er omfattet af skattepligten og som SKM2013.719.SR afgørelsen hviler på..”

Landsskatterettens afgørelse

Som skattepligtig indkomst betragtes med visse undtagelser den skattepligtiges samlede årsindtægter. Dette følger af statsskattelovens § 4.

Af ligningslovens § 7, nr. 15, fremgår, at ”udetillæg, hjemflytningstillæg og bosættelsespenge, som oppebæres af personer, der af den danske stat er udsendt til tjeneste uden for riget, samt andre lignende ydelser, der tjener til dækning af merudgifter som følge af tjenesten i udlandet” ikke medregnes i den skattepligtige indkomst.

Af cirkulære nr. 72 af 17. april 1996 til ligningsloven, punkt 2.1.16 vedrørende ligningslovens § 7, daværende litra r, fremgår, at udbetalingernes størrelse er fastsat under hensyn til skattefriheden.

Klageren er i forbindelse med sin udstationering i Kosovo tildelt et løntillæg, som ifølge kontrakten er fastsat under hensyn til skattepligten, og udetillægget dækker dermed ikke blot merudgifter i forbindelse med tjenesten i udlandet.

Allerede af denne grund kan tillæggene ikke omfattes af ligningslovens § 7, nr. 15, i lighed med Skatterådets bindende svar, offentliggjort som SKM2011.200.

Skatterådets bindende svar i SKM2013.719 kan ikke medføre et andet resultat. Det bindende svar vedrører et fremtidigt udetillæg, som vil blive fastsat på tilsvarende vis som i forsvaret, det vil sige under hensyn til skattefriheden.

Det fremgår af referat fra bestyrelsesmødet den 26. – 27. januar 2016 i Politiforbundet, at udetillægget er ændret til et skattefrit tillæg med virkning fra den 1. januar 2016.

Den omstændighed, at SKAT har truffet en anden afgørelse vedrørende andre skatteydere udsendt under samme vilkår, indebærer ikke brud på nogen lighedsgrundsætning, idet det er en forudsætning for at kunne støtte ret på en sådan, at der er tale om materielt rigtige afgørelser i forhold til praksis i øvrigt, jf. eksempelvis Højesterets dom, offentliggjort i Tidsskrift for Skatter og Afgifter, 1995, s. 483, samt at afgørelserne ikke er ulovlige.

Det er derfor med rette, at SKAT ikke har imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2015, idet der ikke er fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring i ansættelsen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.