Kendelse af 31-01-2023 - indlagt i TaxCons database den 24-02-2023

Journalnr. 16-1033036

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2012

Overskud af virksomhed

75.722 kr.

0 kr.

SKATs ændring bortfalder, da der ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen

Indkomståret 2013

Overskud af virksomhed

125.821 kr.

0 kr.

125.841 kr.

Indkomståret 2014

Overskud af virksomhed

48.895 kr.

48.895 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har drevet hestestutteriet [virksomhed1] i indkomstårene 2012, 2013 og 2014.

I forbindelse med sagsbehandlingen i SKAT har klageren indsendt lejekontrakt, hvoraf det fremgår, at klageren har lejet en stald med 13 hestebokse på adressen [adresse1], [by1]. Lejekontrakten er dateret den 11. november 2007. Lejemålet begyndte den 15. januar 2008.

Ifølge kontrakten udgør lejen 10.000 kr. pr. måned. Det fremgår ikke af kontrakten, at der skal betales moms af huslejen.

Klageren har ikke selvangivet resultat af virksomhed i de pågældende indkomstår, da klageren betragtede virksomheden som en hobbyvirksomhed, som gennem årene samlet set ikke havde givet overskud.

SKAT har indkaldt bankkontoudtog for klagerens samlever, [person1], hos [finans1], da klageren/klagerens samlever ikke indsendte disse, på trods af opfordring hertil.

SKAT har ved gennemgangen af kontoudtogene konstateret, at der indgår beløb på samleverens bankkonto, som vedrører salg af føl/heste. Der er for indkomståret 2012 tale om salg af heste/føl inden for EU med 37.000 kr. og salg af heste/føl uden for EU med 305.000 kr. Efter fradrag for omkostninger har SKAT opgjort resultat af virksomhed for indkomståret 2012 til 174.048 kr.

SKAT har oprindeligt i forslag til afgørelse af 11. februar 2016 opgjort overskud af virksomhed til 75.722 kr. for indkomståret 2012. Der er udsendt fornyet forslag den 13. maj 2016, hvor overskud af virksomhed for indkomståret 2012 er opgjort til 174.048 kr. Da SKATs seneste forslag til afgørelse er udsendt efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26, konstaterede SKAT, at der ikke var mulighed for at forhøje overskud af virksomhed til 174.048 kr., hvorfor overskud af virksomhed alene blev forhøjet med 75.722 kr. for indkomståret 2012.

I indkomståret 2013 er der solgt tre føl henholdsvis [føl1], [føl2] og [føl3] for henholdsvis 40.000 kr., 80.000 kr. og 130.000 kr., eller i alt 250.000 kr. Der er tale om salg til kunder inden for EU. Endvidere er der modtaget erstatning på 32.923 kr. fra forsikringsselskab. Efter fradrag af salgsmoms har SKAT opgjort omsætningen til 226.338 kr.

Klageren har oplyst, at hun har købt en hest – [hest5] i 2013. Efter det oplyste var prisen for hesten 90.000 kr. Der er indsendt købsbilag dateret den 3. januar 2013. Det fremgår af købsbilaget, at hesten er født den 15. april 2012. Det fremgår ligeledes af købsbilaget, at køber overtager forsikringen på hesten.

Sælgeren [person2] indsætter 32.923,50 kr. den 28. januar 2013 på klagerens samlevers konto i [finans1], kontonr. [...46], med henvisning til [hest5]. Det er tidligere blevet oplyst, at der er tale om udbetaling af forsikring ved hestens død.

SKAT har ikke modtaget dokumentation/afgørelse fra forsikringsselskabet, hvori der fremgår opgørelse for udbetaling af erstatning for [hest5].

Det fremgår af købsaftalen for [hest5], at købesummen på 90.000 kr. afregnes, når hesten forlader sælgers stald.

Ved gennemgang af kontoudtog fra [finans1], kontonr. [...46], er der ikke foretaget hævning/overførsel på 90.000 kr. i perioden fra den 1. januar 2013 til udbetaling af forsikring den 28. januar 2013.

I indkomståret 2014 er der solgt 4 heste, henholdsvis [hest1], [hest2], [hest3] og [hest4] for henholdsvis 155.000 kr., 50.500 kr., 70.000 kr. og 37.500 kr. Efter fradrag for salgsmoms har SKAT opgjort omsætningen til 250.400 kr.

I indkomståret 2012 havde klageren en besætning på 20 heste, hvoraf SKAT skønsmæssigt har anset, at 7 heste blev benyttet som avlsdyr. De resterende 13 heste er af SKAT anset for private/eller vedrørende hobbyvirksomhed.

I indkomståret 2013 havde klageren en besætning på 22 heste, hvoraf SKAT skønsmæssigt har anset, at 7 heste blev benyttet som avlsdyr. De resterende 15 heste er af SKAT anset for private/eller vedrørende hobbyvirksomhed.

I indkomståret 2014 havde klageren en besætning på 17 heste, hvoraf SKAT skønsmæssigt har anset, at 7 heste blev benyttet som avlsdyr. De resterende 10 heste er af SKAT anset for private/eller vedrørende hobbyvirksomhed.

Klageren har ikke dokumenteret udgifter i forbindelse med virksomhedens drift, men har foretaget et skøn over udgifterne. SKAT har godkendt skønnet, men har alene godkendt fradrag for en forholdsmæssig andel af udgiften, svarende til forholdet mellem antallet af de heste, som skønsmæssigt blev anvendt som avlsdyr, og samtlige heste.

Vedrørende indkomståret 2016 har klageren dog indsendt dokumentation for træning af hesten [hest18]. Udgiften til træning har udgjort 45.411 kr. inklusive moms. Derudover er der udgift til leje af campingvogn med 1.100 kr. samt dækken af mærket Rider by Horse med 999 kr. Endvidere er der udgift til stævne med 3.600, strøm til campingvogn og gødningsprøve til 115 kr. Det fremgår af fakturaerne, at der ikke er tillagt moms.

Klageren har i indkomstårene 2012, 2013 og 2014 haft følgende lønindkomst fra [virksomhed2] v/ [person3]:

2012: 103.316 kr.

2013: 150.209 kr.

2014: 146.697 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens overskud af virksomhed for indkomstårene 2012, 2013 og 2014 med henholdsvis 75.722 kr., 125.821 kr. og 48.895 kr. med udgangspunkt i indsættelser på samleverens bankkonto. SKAT har indrømmet et skønsmæssigt fradrag for driftsudgifter.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.4SKATs bemærkninger og begrundelse for skat og moms

Der er ved indsigelse til SKATs forslag, dateret den 13. maj 2016 ikke modtaget køb og salgsbilag for afholdte omkostninger samt opgørelse primo/ultimo over beholdning af heste med værdiansættelse, anskaffelsestidspunkt og alder. Der er ikke modtaget kopi af køb og salgsbilag for samtlige heste.

Der er modtaget købsbilag, dateret den 3. januar 2013 for [hest5]

SKAT fastholder ændring af skatteansættelserne for indkomståret 2012, 2013 og 2014 i henhold til vores brev, dateret den 13. maj 2016.

Modtaget købsbilag ved mail dateret den 23. juni 2016, er dateret den 3. januar 2013. Hesten er født den 15. april 2012.

På købsbilaget fremgår at du som køber overtager forsikringen. [person2] indsætter 32.923,50 kr. den 28. januar 2013 på [person1] konto I [finans1], kontonr. [...46] med henvisning til [hest5]. Det er tidligere blevet oplyst at der er tale om udbetaling af forsikring ved hestens død.

SKAT har ikke modtaget dokumentation-/afgørelse fra forsikringsselskabet hvori der fremgår opgørelse for udbetaling af erstatning for [hest5].

Det fremgår af købsaftale for [hest5], at beløbet 90.000 kr. afregnes når hesten forlader sælgers stald.

Ved gennemgang af kontoudtog fra [finans1], kontonr. [...46], er der ikke foretaget hævning/overførsel på 90.000 kr. i perioden fra den 1. januar til udbetaling af forsikring den 28. januar 2013.

Grundet manglende dokumentation fra forsikringsselskabet, og betaling 90.000 kr. til sælger [person2], kan der ikke, godkendes forholdsmæssigt fradrag for tab på [hest5].

SKAT har modtaget fakturakopier fra [virksomhed3] v/[person4]. Det formodes at være fakturaer der vedrører indkomståret 2014. Der henvises til ”Hest i træning [hest18]” Samtlige fakturakopier er dateret den 3. og 4. april 2016. Fakturaerne er dateret i 2016, men tænker at det kan være en fejl ved udskrivning

Den skattemæssige vurdering af, om et stutteri kan anses for erhvervsmæssigt drevet, vurderes om stutteriet drives i teknisk-fagligt forsvarligt, og at antallet af heste muliggør en rationel drift, og at stutteriet er overskudsgivende eller har mulighed for at opnå et overskud inden for en årrække.

Opgørelse over indtægter og udgifter er ikke fundet egnet som grundlag for en nøjagtig indkomstopgørelse, fordi sammenhængen mellem modtaget opgørelser af afholdte udgifter, sammenholdt med kontoudtog fra [finans1] kontonr. [...46] ikke kan følges. Det er oplyst at omkostninger ofte betales kontant. Det betyder at SKAT ikke har kunne foretage en præcis kontrol over den opgjorte indkomst. Der er ikke modtaget samtlige regnskabsbilag for indkomstårene til bilagskontrol, hvorfor der foretages en skønsmæssig ansættelse af indkomst fra [virksomhed1].

Reguleringen er foretaget efter statsskattelovens § 4 og skattekontrollovens § 6 stk. 3 for indkomstårene 2012, 2013 og 2014.

Ud fra en vurdering af de foreliggende oplysninger, herunder virksomhedens omsætning og virksomheden i øvrigt finder SKAT, at du til dels har drevet selvstændig økonomisk virksomhed i henhold til momslovens § 3.

Ved omsætning på mere end 50.000 kr. indenfor en 12 måneders periode, bliver det betragtet som erhvervsmæssig virksomhed. Med henvisning til mail af 3. april 2016 samt efterfølgende bilagsmateriale, betragtes stutteriet [virksomhed1], at være dels en erhvervsmæssig virksomhed og en hobby virksomhed.

Der vurderes at være erhvervsmæssigt hestehold, hvor hestene også benyttes til privat brug. Det er kun udgifter ved hesteholdet, der vedrører den erhvervsmæssige benyttelse, der kan fratrækkes som driftsomkostninger.

Det er SKATs opfattelse, at ikke alle hestene benyttes til avl og træning. Det vurderes og udfra et skøn af antal solgte heste i indkomstårene 2012, 2013 og 2014 at der i gennemsnit, er benyttet 7 heste til avl og træning. Salg af heste/føl er momspligtig omsætning, så snart at omsætningen overstiger 50.000 kr. inden for en 12 måneders periode.

Omkostninger forbundet med antal solgte heste er opgjort ud fra en procentvis andel af omsætningen efter momslovens § 38 stk. 2. Det vil sige, at ud fra beholdning af heste, anses 7 heste gennemsnitligt, at være benyttet til avl. De resterende heste betragtes som hobby

Der kan godkendes skønsmæssigt fradrag for moms, svarende til en procentandel af hestebestanden.

Omkostninger til hestehold er i overvejende grad opgjort skønsmæssigt.

Indkomståret 2012

I Skatteforvaltningslovens § 26 fremgår det at, SKAT ikke kan sende varsel om ændring af en ansættelse af indkomst senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller æn-dres efter § 27 hvis:

5) Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

I relation til skatteforvaltningslovens § 26 med krav om, at forslag til ændring af skatteansættelsen skal fremsendes senest 1. maj i det 4 år efter indkomstårets udløb, vil det forhold, at det rettidige 1. forslag (dateret den 11. februar 2016) følges op af et nyt forslag, som følge af fornyede oplysninger, der er indkommet under partsføringen. Det medfører ikke, til trods for at 2. forslag ligger efter 1. maj i det 4. indkomstår, ikke kan foretages. Det nye forslag er i så fald blot et korrigeret forslag. Det kræves, at der foreligger den fornødne og tilstrækkelige identitet mellem sagsfaktum i den varslede forhøjelse i det 1. forslag og det 2. forslag sammenholdt med selve ansættelsen, skal foretages senest den 1. august i det 4. år efter indkomstårets udløb.

I Landsskatteretskendelse 621-1820-1711 af 9. juni 1999 (TfS 1999.659 LSR) blev det fastslået, at eftersom forslag nr. 1 var fremsendt rettidig (senest 1. maj i det 4. indkomstår) efter indkomstårets udløb medførte anvendelsen af forslag nr. 2 der var fremsendt efter den 1. maj ikke ugyldighed, når den ikke udvider beskatningen i forhold til det 1. forslag.

Det betyder således, at SKAT skal forholde sig til 1. forslag om ændring af skatteansættelsen for indkomståret 2012 med ændring på 75.722 kr. selvom skatteansættelsen i det fornyede forslag er opgjort til 174.048 kr.

Der beregnes ikke moms ved salg af føl til USA 305.000 kr.

Som udgangspunkt skal der opkræves moms af alt, hvad der sælges her i landet, medens der ikke skal opkræves moms ved eksport.

Opgørelse over indsætninger på konto i [finans1] kontonr. [...46] er sammentalt til 522.402 kr. i dette beløb indgår dels salg af heste og foder. Foderet købes sammen med andre. Foder indkøbt sammen med andre hesteejere, indgår ikke i beregning af Stutteriets opgørelse.

Køb af hest kan ikke fragå som straksfradrag, men skal tilføres beholdning over aktiver efter varelagerlovens §1. Hesten skal i den forbindelse værdiansættes til handelsværdien, I styresignalet SKM2011.282.SKAT beskriver Skatteministeriet retningslinjerne for, hvornår drift af stutteri og væddeløbsstald anses for at være erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig forstand.

Opgørelse over hævninger på konto i [finans1] kontonr. [...46] er sammentalt til 68.431 kr.

En del af omkostninger er oplyst betalt kontant. Der er således taget udgangspunkt i modtaget opgørelse over de løbende driftsomkostninger i indkomståret.

Ifølge modtaget lejekontrakt er der 13 hestebokse. Der er oplyst at stutteriet [virksomhed1] har 2 heste/føl. De resterende 7 heste er opstaldet andet sted. Det formodes at omkostning til løsdrift dækker de resterende heste.

Opgørelse over salg af heste i indkomståret 2012

Salg:

2 føl 305.000 kr.

[hest6] 37.000 kr.

342.000 kr.

Beholdning af heste i 2012

[hest7]

[hest8]

[hest9]

[hest10]

[hest11]

[hest12]

[hest6]

[hest13]

[hest14]

[hest15]

[hest16]

[hest17]

[hest18]

[hest19]

[hest20]

[hest21]

[hest22]

[hest23]

[hest24]

[hest25]

Den samlede beholdning for 2012 udgør 20 heste.

Det vurderes skønsmæssigt, at 7 heste gennemsnitligt bliver benyttet som avlsheste. De resterende 13 heste anses som privat/hobby.

De samlede omkostninger til hestehold opgøres ud fra en procentvis fordeling, med henvisning til momslovens § 38 stk. 2:

Det vil sige at 35 % af de samlede omkostninger til hestehold anses som erhvervsmæssige omkostninger. De resterende 65 % af omkostningerne vurderes at være privat.

Skønnet opgørelse af resultat for 2012

Omsætning 342.000 kr.

Omkostninger

Staldleje 8500 kr. pr. mdr. x 12 102.000 kr.

Wraphø 20x 300 kr. pr. mdr x12. 72.000 kr.

Containertømning 3000 kr.x12. 36.000 kr.

Halm 20x100 kr. pr. mdr x12. 24.000 kr.

Foder ca. 4500 kr. pr. mdr x12. 54.000 kr.

Løsdrift 4500 kr. pr. mdr x12. 54.000 kr.

Dyrlæge, smed. 26.000 kr.

Inseminering af hopper 25.000 kr.

Ridning 39.510 kr.

Græsning 16.000 kr.

Vand og el 6.400 kr.

Kontorhold 3.831 kr.

Total. 458.720 kr.

Omsætning ved salg er 2 føl til USA i alt 305.000 kr. er ikke momspligtig omsætning efter Momsloven § 34.

Omkostninger

Køb af halm og wrap er tidligere oplyst betalt kontant. Der er således usikkerhed om der er indeholdt moms i beløbene.

Der er ligeledes usikkerhed om der er indeholdt moms til løsdrift 54.000 kr.

Momsfrit varekøb i EU (foder købt i Tyskland 54.000 kr.)

Når en dansk virksomhed køber varer fra et andet EU-land, skal fakturaen være uden moms. Hvis der er moms på, må den ikke fratrækkes i det danske momsregnskab, man er som virksomhedsindehaver nødt til at bede om at få momsen refunderet fra det pågældende lands myndigheder.

Moms skal beregnes og angives som ”Erhvervelsesmoms”, som registreres som salgsmoms. Men samtidig kan den trækkes fra i købsmomsen, hvis varekøbet vedrører momspligtige aktiviteter. Beløbet, der er købt ind for, oplyses i rubrik A på momsangivelsen.

Fordeling af omkostninger ved hestehold:

35 % af 458.720 kr. eller kr. 160.552 anses at være erhvervsmæssige omkostninger.

Skat

Omsætning 37.000 kr.

Omsætning udenfor EU 305.000 kr.

334.600 kr.

Omkostninger 160.552 kr.

174.048 kr.

Indkomståret 2013

Opgørelse over indsætninger på konto i [finans1] kontonr. [...46] er sammentalt til 522.402 kr. i dette beløb indgår dels salg af heste og foder. Foderet købes sammen med andre. Foder indkøbt sammen med andre heste ejere, indgår ikke i beregning af Stutteriets opgørelse.

Køb af hest kan ikke fragå som straksfradrag, men skal tilføres beholdning over aktiver (samlet beholdning af heste) i henhold til varelagerlovens §1

Opgørelse over hævninger på konto i [finans1] kontonr. [...46] er sammentalt til 68.431 kr.

En del af omkostninger er oplyst betalt kontant. Der er således taget ugangspunkt i modtaget opgørelse over de løbende driftsomkostninger i indkomståret.

Ifølge modtaget lejekontrakt er der 13 hestebokse. Der er oplyst at stutteriet [virksomhed1] har 2 heste/føl. De resterende 7 heste er opstaldet andet sted. Det formodes at omkostning til løsdrift dækker de resterende heste.

Opgørelse over køb og salg af heste i 2013

Salg:

[føl1] 40.000 kr.

[føl2] 80.000 kr.

[føl3] 130.000 kr.

250.000 kr.

Det bemærkes at [føl1], [føl2] og [føl3] ikke fremgår i ”Hestebeholdning 2012”

Køb:

Hest i Holland (navn?) 74.713 kr.

Beholdning af heste i 2013

[hest7]

[hest8]

[hest9]

[hest10]

[hest11]

[hest12]

[hest6]

[hest13]

[hest14]

[hest15]

[hest16]

[hest17]

[hest18]

[hest19]

[hest20]

[hest21]

[hest22]

[hest23]

[hest24]

[hest25]

[hest28]

[hest30]

[hest5]

Den samlede beholdning for 2013 udgør 22 heste.

Det vurderes skønsmæssigt, at 7 heste gennemsnitligt bliver benyttet som avlsheste. De resterende 15 heste anses som privat/hobby.

De samlede omkostninger til hestehold opgøres ud fra en procentvis fordeling, med henvisning til momslovens § 38 stk. 2:

Det vil sige at 32 % af de samlede omkostninger til hestehold anses som erhvervsmæssige omkostninger. De resterende 68 % af omkostningerne vurderes at være privat.

Skønnet opgørelse af resultat 2013

Omsætning

250.000

forsikring

32.923

282.923

Omkostninger

Foder

54.000

Løsdrift

48.000

Smed

26.000

Staldleje

102.000

Vand og el

6.400

Dyrlæge

48.154

Papir/reg

6.032

Ridning

23.608

Hingstesæd

18.052

Hesteforsikring

1.999

Græsning

16.000

Container

36.000

Vand og el

6.400

392.645

Momspligtig omsætning udgør 282.923 kr. Moms af omsætning udgør 56.585 kr. Omsætning eksklusiv moms udgør 226.338 kr.

Omkostninger

Køb af halm og wrap er tidligere oplyst betalt kontant. Der er således usikkerhed om der er indeholdt moms i beløbene.

Der er ligeledes usikkerhed om der er indeholdt moms til løsdrift 54.000 kr.

Momsfrit varekøb i EU (foder købt i Tyskland 54.000 kr.)

Når en dansk virksomhed køber varer fra et andet EU-land, skal fakturaen være uden moms. Hvis der er moms på, må den ikke fratrækkes i det danske momsregnskab, man er som virksomhedsindehaver nødt til at bede om at få momsen refunderet fra det pågældende lands myndigheder.

Moms skal beregnes og angives som ”Erhvervelsesmoms”, som registreres som salgsmoms. Men samtidig kan den trækkes fra i købsmomsen, hvis varekøbet vedrører momspligtige aktiviteter. Beløbet, der er købt ind for, oplyses i rubrik A på momsangivelsen.

Fordeling af omkostninger ved hestehold:

32 % af 392.645kr. eller kr. 125.646 anses at være erhvervsmæssige omkostninger før moms. Moms af 125.646 kr. udgør 25.129 kr. Fradragsberettigede omkostninger udgør 100.517 kr.

Skat Moms

Omsætning

Salg af heste

Momspligtig omsætning

282.923 kr. x 20 % 226.338 kr. 56.585 kr.

Omkostninger 100.517 kr.25.129 kr.

125.821 kr. 31.456 kr.

Indkomståret 2014

Opgørelse over indsætninger på konto i [finans1] kontonr. [...46] er sammentalt til 451.202 kr. i dette beløb indgår dels salg af heste og foder. Foderet købes sammen med andre. Foder indkøbt sammen med andre heste ejere, indgår ikke i beregning af Stutteriets opgørelse.

Opgørelse over hævninger på konto i [finans1] kontonr. [...46] er sammentalt til 138.554 kr.

En del af omkostninger er oplyst betalt kontant. Der er således taget ugangspunkt i modtaget opgørelse over de løbende driftsomkostninger i indkomståret.

Opgørelse over køb og salg af heste i 2014

Salg:

[hest1] 155.000 kr.

[hest2] 50.500 kr.

[hest2] 70.000 kr.

[hest4] 37.500 kr.

313.000 kr.

Det bemærkes at [hest2] ikke fremgår i ”Hestebeholdning 2013”

Køb:

Hest (navn ?) 40.000 kr.

Beholdning af heste i 2014

[hest7]

[hest8]

[hest2]

[hest29]

[hest9]

[hest10]

[hest11]

[hest13]

[hest15]

[hest16]

[hest17]

[hest18]

[hest23]

[hest25]

[hest27]

[hest4]

[hest30]

Den samlede beholdning for 2014 udgør 17 heste.

Det vurderes skønsmæssigt, at 7 heste gennemsnitligt bliver benyttet som avlsheste. De resterende 10 heste anses som privat/hobby.

De samlede omkostninger til hestehold opgøres ud fra en procentvis fordeling, med henvisning til momslovens § 38 stk. 2:

Det vil sige at 41 % af de samlede omkostninger til hestehold anses som erhvervsmæssige omkostninger. De resterende 59 % af omkostningerne vurderes at være privat.

Skønnet opgørelse af resultat 2013

Omsætning

313.000

Omkostninger

Ridning af heste

117.759

Dyrlæge

33.847

Smed

5.023

Smed heste i stald

26.000

Hingstesæd

43.900

Papir/reg

4.420

Staldleje

102.000

Wraphø

72.000

Containertømning

36.000

Halm

24.000

Foder

54.000

Løsdrift

48.000

vand og el

6.400

sommergræs

16.000

Advokat

25.000

614.349

41 % af 614.349 kr. eller kr. 251.882 anses at være erhvervsmæssige omkostninger før moms. Moms af 251.882 kr. udgør 50.376 kr. Fradragsberettigede omkostninger udgør 201.505 kr.

Skat Moms

Omsætning

Salg af heste

313.000 kr. x 20 % 250.400 kr. 62.600 kr.

Omkostninger 201.505 kr.50.376 kr.

48.895 kr. 12.224 kr.

(...)”

Klagen til Skatteankestyrelsen har været i høring hos SKAT. SKAT har fremsendt følgende udtalelse:

”(...)

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.”

Skattestyrelsen (det tidligere SKAT) har den 23. februar 2022 fremsendt supplerende udtalelse:

”(...)

Vi sender dette materiale for indkomståret 2012,2014:

? Sagsnotat 1
? Sagsnotat 2
? Forslag af 11.2.2016
? Forslag af 13.5.2016
? Købsbilag af 3.1.2013 ses ikke på sagen. Ej dokumenteret. Ifølge sags notat:

Det blev aftalt ligesom tidligere at købs og salgsbilag ville blive sendt herunder eventuelt hestepas... Ikke modtaget

Det meddeles endvidere at købskontrakt på hesten [hest5] som døde og hvor der blev udbetalt noget forsikring vil blive sendt pr. post.... Ikke modtaget.

Besvarelse af spørgsmål. (Sagsbehandler [person5] er stoppet i Skattestyrelsen, så undertegnede har forsøgt at svare på Skatteankestyrelsens spørgsmål)

Punkt 1. Skattestyrelsen er af den opfattelse at Skattestyrelsens sagsbehandler har behandlet ind- komståret 2012 på et forkert grundlag med hensyn til anvendelsen af skatteforvaltningslovens § 26 og § 27 og indstiller derfor til at dette indkomstår godkendes som selvangivet.

Punkt 3 og 4– Jeg er enig i, at det er momsen der er opgjort på side 12 og 14 i afgørelsen der er gældende

(...)”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at der ikke er drevet virksomhed med overskud for øje, og at der ikke for tidligere indkomstår er foretaget fradrag for underskud.

Klagerens repræsentant har til støtte for påstanden anført:

”(...)

Der klages mod alle punkter/beløb i skats afgørelse, da der efter min opfattelse ikke er drevet virksomhed. Jeg mener hvis man driver virksomhed er det med profit for øje og her er der tale om en passioneret hobby. Jeg er blevet bekendt med salgssummen har oversteget grænsen for hvornår man skal selvangive, men der er på den anden side heller aldrig trukket noget fra.

I forhold til antallet af heste er salget procentvis meget lille, så jeg mener ikke der der har været tale om en egentlig produktion og der har ligeledes ikke været solgt hest hvert år.

Der har ikke været prøvet at begå snyd eller skjule noget, da det hele er gået ind eller ud på konto.

der har været taget to jobs i 12-13 og 2014, så hvis hestesalg har været en så lukrativ forretning havde dette ikke været nødvendigt.

Hvis der var valgt at drive virksomhed, kunne der været truffet andre økonomiske valg, såsom køb af maskiner der kunne været trukket fra i både moms og skat.

(...)”

Der har været afholdt telefonmøde med klagerens ægtefælle. Der er oplyst følgende:

”(...)

Repræsentanten gentog det i klagen anførte og fremhævede fremhævede følgende:

? Klageren har i mange år haft en passioneret interesse for heste, og hun bruger al sin fritid på hesteholdet.
? Klageren har ikke anset det for virksomhed, men som sin hobby.
? Klagerens hestehold har ikke givet overskud. Der er snarere tale om at udgifterne overstiger indtægterne, da hun også har brugt dele af sin lønindkomst på sine heste.

(...)”

Repræsentanten har fremsendt følgende bemærkninger til sagsfremstillingen:

”Jeg ønsker at trække klagen tilbage i skattestyrelsens afgørelse på momsdelen. Ønsker ikke at trække klage tilbage på skattedelen. Men skulle der komme en skærpelse på denne, vil jeg gerne bede om et retsmøde.”

Landsskatterettens afgørelse

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Hvis hobbyvirksomhed og anden ikke erhvervsmæssig virksomhed giver overskud, beskattes en eventuel nettoindtægt efter statsskattelovens § 4.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Underskud fra hobbyvirksomhed kan som udgangspunkt ikke fratrækkes i anden indkomst eller fremføres til modregning i efterfølgende års indkomst. Det skyldes, at underskuddet reelt er udtryk for et privatforbrug, som er indkomsten uvedkommende.

Når en virksomhed drives med flere aktiviteter, skal der i henhold til praksis foretages en vurdering af, om aktiviteterne skal opdeles i flere virksomheder, eller om der er tale om en samlet virksomhed. Vurderingen har betydning for, om aktiviteternes resultater m.v. skal vurderes samlet eller individuelt, når der tages stilling til, om virksomheden skal anses for erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende.

I praksis er det bl.a. afgørende, hvorvidt de forskellige aktiviteter har en driftsmæssig sammenhæng. Der henvises til Østre Landsrets dom af 31. oktober 2007, offentliggjort som SKM2007.855.ØLR, og Landsskatterettens afgørelse af 23. juni 2022, offentliggjort som SKM2022.408.LSR.

Den konkrete sag

Klageren har ikke anfægtet opgørelsen af indtægter ved salg af føl, og Landsskatteretten lægger ved sagens afgørelse derfor til grund, at klagerens indtægter ved salg af føl har udgjort de af SKAT opgjorte beløb.

Omsætningen ved salg af heste/føl udgjorde således henholdsvis 334.600 kr., 226.338 kr. og 250.400 kr., ekskl. moms, for indkomstårene 2012, 2013 og 2014.

Landsskatteretten finder, at avl og opdræt af føl til salg er én selvstændig virksomhedsaktivitet, som er drevet erhvervsmæssigt.

Den øvrige del af hesteholdet anses for at være privat/hobby.

Retten finder, at det af SKAT udøvede skøn over antallet af heste på 7 stk., som indgår i avl og træning, er rimeligt.

Klageren har ikke fremlagt dokumentation for afholdte driftsudgifter. Klageren har alene foretaget et skøn over udgifterne. SKAT har godkendt det af klageren foretagne skøn, som udgør 458.720 kr. for indkomståret 2012, 392.645 kr. for indkomståret 2013 og 614.349 kr. for indkomståret 2014. Alle beløb er inklusive moms.

SKAT har dog ikke godkendt fradrag for tab på hesten [hest5], der ifølge købsaftale er købt i 2013 for 90.000 kr.

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at tabet ikke er godkendt fratrukket under hensyntagen til, at klageren ikke har fremsendt dokumentation for betaling af hesten, og at det ikke fremgår af bankkontoudtog, at der er overført 90.000 kr. som betaling for hesten.

Landsskatteretten finder, at fordelingen af driftsudgifterne mellem den erhvervsmæssige del af virksomheden og hobbyvirksomheden/private del er foretaget med rette, og Landsskatteretten finder derfor ikke grundlag for at ændre det af SKAT foretagne skøn.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse for indkomstårene 2013 og 2014 på dette punkt.

For indkomståret 2012 skal Landsskatteretten imidlertid tage stilling til, om ansættelsesfristen i skatteforvaltningslovens §26 er overholdt.

Sagens formelle del – genoptagelse – indkomståret 2012

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at SKAT ikke kan afsende varsel om ændring af en indkomstansættelse senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, samt at ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

SKAT har oprindeligt udsendt forslag til afgørelse den 11. februar 2016 og har udsendt fornyet forslag til afgørelse den 13. maj 2016. SKAT har endvidere udsendt afgørelse den 29. juni 2016 for indkomstårene 2012, 2013 og 2014.

Genoptagelse af indkomstårene 2013 og 2014 ligger således inden for den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Da SKAT har udsendt fornyet forslag til afgørelse den 13. maj 2016, skal spørgsmålet om genoptagelse af indkomståret 2012 afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27.

Der er henset til, at de faktiske forhold i SKATs forslag af 11. februar 2016 ikke er de samme, som fremgår af SKATs forslag af 13. maj 2016. Såvel omsætningen som udgifterne i de to forslag er forskellige. Ligeledes foretages der i forslaget af 13. maj 2016 en fordeling af udgifterne mellem erhvervsmæssige udgifter og private udgifter/udgifter der relaterer sig til hobbyvirksomhed, hvilket ikke er foretaget i SKATs forslag af 11. februar 2016.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse for indkomståret 2012, således af SKATs ændring bortfalder, da der ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for indkomstårene 2013 og 2014.