Kendelse af 28-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 17-11-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2011:

Ikke medregnet erstatning for tabt arbejdsfortjeneste

436.379 kr.

0 kr.

436.379 kr.

Indkomståret 2012:

Ikke medregnet erstatning for tabt arbejdsfortjeneste

108.016 kr.

0 kr.

108.016 kr.

Faktiske oplysninger

Styrelsen for Patientsikkerhed har meddelt SKAT, at klageren i 2011 og 2012 har fået udbetalt henholdsvis 436.379 kr. og 108.016 kr. som erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.

Styrelsen for Patientsikkerhed har ikke indberettet den udbetalte erstatning for tabt arbejdsfortjeneste til SKAT. Af udbetalingsmeddelelserne fremgik, at klagere selv skulle indberette beløbene til SKAT.

Klageren har oplyst, at hun i forbindelse med udbetaling af erstatning, telefonisk har henvendt sig til SKAT, for at der ikke skulle ske fejl. Det fremgik ikke af SKATs systemer, at klageren har kontaktet SKAT, ligesom klageren ikke havde forskudsregistreret indkomsten.

Klageren har ikke selvangivet den modtagne erstatning i indkomstårene 2011 og 2012.

SKAT har udsendt forslag den 12. april 2016 og afgørelsen er dateret den 26. april 2016.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens indkomst med 436.379 kr. for indkomståret 2011 og 108.016 kr. for indkomståret 2012 vedrørende modtaget erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.

Til støtte herfor har SKAT anført:

”...
Dine bemærkninger
Du har den 18. april 2016 sendt et brev til SKAT, hvor du oplyser, at det er korrekt, at du har fået udbetalt erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.

Du oplyser, at du i sin tid, da du fik udbetalingen kontaktede SKAT telefonisk, netop for at der ikke skulle ske fejl, men tallene blev ikke indberettet. Du mener, at der er tale om en kæmpe fejl fra SKATs side.

SKATs begrundelse

Tabt arbejdsfortjeneste er skattepligtigt i henhold til statsskattelovens § 4, litra c. Udbetalingen beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3. Der skal ikke betales arbejdsmarkedsbidrag af beløbet.

Du kan læse mere om den skattemæssige behandling af udbetalingerne fra patientforsikringen i Den juridiske vejledning C.A.10.4.3.14.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, skal SKAT afsende varsel om ændring af skatteansættelse af indkomstskat senest den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, kan SKAT dog foretage ændringer af skatteansættelserne, i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætlig eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1. nr. 5.

SKAT finder, at du som minimum har handlet groft uagtsomt ved ikke at selvangive den modtagne erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. I vurderingen heraf er der lagt vægt på, at du fra Styrelsen for Patientsikkerhed har fået oplyst, at du har pligt til at indberette erstatningen til SKAT.

Ligeledes har du ikke reageret på de manglende oplysninger om modtaget erstatning på årsopgørelsen.

På årsopgørelsen er følgende oplyst:

Efter skattekontrollovens § 16 har du pligt til inden 4 uger fra modtagelsen af denne årsopgørelse at underrette SKAT, hvis ansættelsen af din indkomst eller ejendomsværdiskat er for lav. Undladelse heraf kan medføre strafansvar, medmindre du er under den kriminelle lavalder.

Fristen på 4 uger regnes dog tidligst fra udløbet af selvangivelsesfristen.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 skal SKAT varsle en ændring senest 6 måneder efter, at SKAT er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen i skatteforvaltningslovens § 26.

Styrelsen for Patientsikkerhed har først den 10. februar 2016 meddelt SKAT, at du har fået udbetalt erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. SKAT er således først kommet til kundskab om forholdet på dette tidspunkt. Fristen i skatteforvaltningslovens § 27 stk. 2 er således overholdt.

Ændringerne for 2011 foretages således i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og 2.

Ændringerne for 2012 foretages, da fristen i skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2 ikke er overskredet.”

I udtalelse til Skatteankestyrelsen har SKAT anført:

”Skatteyder henviser i sin klage til, at hun har indberettet den modtagne erstatning for tabt arbejdsfortjeneste til SKAT. Hun har også tidligere i sagsforløbet henvist til, at hun telefonisk har haft kontakt til SKAT for at få beløbet selvangivet.

Det fremgår af indsigelsen til ændringsforslaget, at skatteyder kontaktede SKAT da hun havde modtaget erstatningen, for at få beløbet indberettet. Det er undersøgt om skatteyder evt. har haft forskudsregistreret den modtagne erstatning, hvilket ikke har været tilfældet.

Ved gennemgang af SKATs systemer (Remedy), ses der ikke at have været henvendelser fra skatteyder. Den første henvendelse der er registreret er i juli 2016.

På tidspunktet for udbetalingen har SKAT ikke haft mulighed for at indberette beløbet til skatte­ yders selvangivelse, da året jo ikke på dette tidspunkt er afsluttet.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at hun ikke har handlet groft uagtsomt, idet hun har selvangivet den modtagne erstatning.

Til støtte herfor har klageren anført:

”Jeg har i sin tid får udbetalt tabt arbejdsfortjeneste – som jeg indberettede til SKAT. Jeg har i alle årene gået ud fra, at alt var i sin skønneste orden. Jeg har i god tro brugte mine penge – for jeg havde jo handlet korrekt.

Det viser sig så ved – at jeg den 12. april 2016 – modtager et brev fra SKAT, at pengene IKKE er blevet indberettet til SKAT. Jeg klager – og modtager endnu et brev fra SKAT den 26. april 2016. I brevet står også, at jeg har handlet groft uagtsomt ved ikke at selvangive den modtagne erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Jeg må nok sige, at jeg er et stort spørgsmålstegn og meget frustreret/vred. Jeg har handlet lige, som jeg skulle. Tallene er blevet indberettet – så tilbage står jeg nu med en stor usikkerhed vedrørende jeres tast-selv-system. Jeg er meget rystet over det der er sket – og SKAT’s indberetningssystem. Jeg ser dette som en meget stor fejl på systemet – og er meget chokeret over, at jeg skal rammes af denne fejl.

Jeg håber virkelig, at I kan se det fra min side. En ganske almindelig borger, som aldrig har prøvet på, at snyde systemet.

Jeg fik konstateret en sjælden sygdom i 2008 – Steven Johnson Syndrom. Sygdommen har resulteret i mange indlæggelser. Og har gjort, at jeg er blevet førtidspensionist i dag. Og I ved sikkert, hvor lidt der så er gøre med. Jeg har simpelthen ikke noget tilovers når måneden er gået – og jeg håber selvfølgelig, at det hele beror på en stor misforståelse. Lige nu går jeg går jeg rundt i en chok tilstand – føler hele min verden vælter endnu engang.”

I bemærkninger til SKATs udtalelse fremgår:

”Jeg håber, at du forstår min frustration over SKAT's udtalelse. Jeg VED, at jeg i sin tid har talt med SKAT - for at der netop skulle være rene linjer. Og som du kan se er jeg ikke - ved den opringning SKAT kan finde fra 2016 - bleg for at indberette til SKAT. Jeg mener stadig, at der er sket en kæmpe fejl fra SKAT's side. Der må være fejl på systemet siden SKAT ikke kan se min tidligere henvendelse. Jeg er i dyb krise over denne situation - og håber inderligt, at du kan hjælpe mig. Alle de mennesker fra SKAT, som jeg har talt med efterfølgende - har jeg noteret navne på. Nu kan jeg jo se, hvor lidt man skal stole på systemet.

Jeg er en lovlydig borger - og kan ikke gøre for, at SKAT har fejl på systemet.”

Landsskatterettens afgørelse

Materielt

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Skatteydere skal selvangive deres indkomst, hvilket følger af skattekontrollovens § 1. Af skattekontrollovens § 16, stk. 1 fremgår:

”Skattepligtige, der uden at have selvangivet modtager meddelelse om ansættelse af indkomst eller ejendomsværdiskat, skal, hvis ansættelsen er for lav, underrette told- og skatteforvaltningen herom inden 4 uger efter meddelelsens modtagelse. Fristen regnes dog tidligst fra udløbet af selvangivelsesfristen.”

Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste er skattepligtig jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c, idet godtgørelsen erstatter en indkomst. Erstatningen er en kompensation for et tab i den løbende indkomsterhvervelse og skal beskattes på samme måde, som det, den træder i stedet for.

Det anses derfor med rette, at SKAT har forhøjet klagerens indkomst med den modtagne erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.

Formelt

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen kan varsle en ændring i ansættelsen af den skattepligtige indkomst frem til den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

SKAT har udsendt forslag den 12. april 2016 og afgørelsen er dateret den 26. april 2016.

Klageren har i indkomståret 2012 modtaget en erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Af udbetalingsmeddelelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed fremgår, at erstatningen er skattepligtig, at der ikke sker automatisk indberetning heraf, og at klageren selv skal indberette beløbet til SKAT. Klageren har ikke selvangivet beløbet og har dermed ikke oplyst SKAT herom. SKAT kan derfor genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2012 indenfor den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 26 stk. 1.

Fristen for ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2011 er udløbet.

Det følger dog af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, at, uanset fristerne i lovens § 26, kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres på initiativ af told- og skatteforvaltningen, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Klageren har i indkomståret 2011 modtaget en erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Af udbetalingsmeddelelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed fremgår, at erstatningen er skattepligtig, at der ikke sker automatisk indberetning heraf, og at klageren selv skal indberette beløbet til SKAT. Klageren har ikke selvangivet beløbet og har dermed ikke oplyst SKAT herom.

Ved at undlade at oplyse om indtægterne og dermed hindre SKAT i at foretage en korrekt skatteansættelse, må klageren anses at have handlet mindst groft uagtsomt, hvorfor ansættelsen for indkomståret 2011, har kunnet foretages efter udløbet af den ordinære ligningsfrist jf. skatteforvaltningslovens 27 stk. 1 nr. 5. Ukendskab til reglerne kan ikke i sig selv kan medføre, at klageren alene kan anses at have handlet simpelt uagtsomt, hvilket kan udledes af SKM2001.575.LSR.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelse af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, kan en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

Fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 regnes fra kundskabstidspunktet, hvilket må anses som det objektive kundskabstidspunkt for myndigheden, og hvor man med rimelighed må tilregne myndigheden kundskab. Hvis myndigheden f.eks. på grund af langsommelig sagsbehandling eller andet først får opstartet sagsbehandlingen sent op imod 6-måneders fristen, og derved ikke når at sende forslag til afgørelse, da vil fristen for at behandle sagen være overskredet på grund af passivitet.

Kundskabstidspunktet anses at være der, hvor skattemyndighederne kommer i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at kunne foretage en korrekt ansættelse. Der må i henhold til forholdets individuelle karakter vurderes, hvornår forvaltningen kan siges at have tilstrækkelige oplysninger til at foretage ansættelsen.

Reaktionsfristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, skal regnes fra det tidspunkt, hvor skattemyndigheden er kommet i besiddelse af det fornødne grundlag for at varsle en korrekt afgørelse om ansættelsen. Derfor skal fristen regnes fra det tidspunkt, hvor SKAT modtager oplysningerne fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som er den 10. februar 2016. Det anses ikke for dokumenteret, at klageren tidligere har oplyst SKAT om den modtagne erstatning. Der er henset til, at det ikke af SKATs systemer fremgår at klageren har henvendt sig til SKAT, ligesom klageren ikke har fremlagt dokumentation herfor. Klageren har ligeledes ikke dokumenteret, at hun, allerede på selvangivelsestidspunktet for det relevante indkomstår har selvangivet beløbet til SKAT.

Det findes derfor, at 6-måneders reaktionsfristen jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, tidligst skal regnes fra den 10. februar 2016, og at SKATs varsling af ansættelsesændringerne for indkomståret 2011 er foretaget rettidigt.

Det bemærkes endvidere, at 3-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, ligeledes er opfyldt.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.