Kendelse af 20-05-2021 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022

Journalnr. 16-0882118

Klagepunkt

SKATs

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2012

Yderligere aktieindkomst, maskeret udlodning

650.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Yderligere personlig indkomst

350.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Indkomståret 2013

Yderligere aktieindkomst, maskeret udlodning

650.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Yderligere personlig indkomst

500.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Indkomståret 2014

Yderligere aktieindkomst, maskeret udlodning

2.850.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Yderligere personlig indkomst

350.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har været direktør, direktionsmedlem og daglig leder af [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], fra og med den 2. august 2006. Han er udtrådt af direktionen den 21-8-2015.

Klageren har desuden været direktør, direktionsmedlem og daglig leder af [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2], fra og med den 1. november 2013.

Endelig har klageren været direktør, direktionsmedlem og daglig leder af [virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...3], fra og med den 12/11-2010.

Selskabet [virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...3], var ejet 100 % af klageren. Selskabet er gået konkurs og registreret som ophørt i CVR pr. 11. december 2018.

[virksomhed2] ApS er 100 % ejet af [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1]. [virksomhed2] ApS indgår ikke i sambeskatningen med [virksomhed1] ApS.

SKAT har foretaget en skønsmæssig ansættelse af selskabernes indkomst for indkomstårene 2012, 2013 og 2014, da selskaberne ikke har indsendt regnskabsmateriale til SKAT.

Ændringerne vedrørende maskeret udlodning til klageren er opgjort således af SKAT:

Maskeret udlodning 2012

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed1] ApS

500.000 kr.

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed3] ApS

150.000 kr.

I alt

650.000 kr.

Maskeret udlodning 2013

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed1] ApS

500.000 kr.

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed3] ApS

150.000 kr.

I alt

650.000 kr.

Maskeret udlodning 2014

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed1] ApS

750.000 kr.

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed3] ApS

2.000.000 kr.

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed2] ApS

100.000 kr.

I alt

2.850.000 kr.

Herudover har SKAT foretaget en skønsmæssig forhøjelse af klagerens personlige indkomst, idet han ikke har indsendt dokumentationsmateriale til SKAT. Forhøjelsen af personlig indkomst udgør 350.000 kr. for indkomståret 2012., 500.000 kr. for indkomståret 2013 og 350.000 kr. for indkomståret 2014.

Under klagesagens behandling har Skattestyrelsen indstillet de foretagne forhøjelser frafaldet, men har samtidig indstillet aktieindkomsten forhøjet vedrørende ulovlige anpartshaverlån, som klageren efter Skattestyrelsens opfattelse har foretaget i sine selskaber med følgende beløb:

Indkomstår 2012

[virksomhed4] ApS

421.716 kr.

Indkomstår 2013

[virksomhed4] ApS

354.776 kr.

[virksomhed1] ApS

166.000 kr.

I alt 2013

520.776 kr.

Indkomstår 2014

[virksomhed3] ApS

652.894 kr.

[virksomhed4] ApS

461.815 kr.

[virksomhed1] ApS

143.694 kr.

I alt 2014

1.258.403 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens aktieindkomst og personlige indkomst for indkomstårene 2012, 2013 og 2014 med følgende beløb:

Indkomståret 2012

Yderligere aktieindkomst, udlodning

650.000 kr.

Yderligere personlig indkomst

350.000 kr.

Indkomståret 2013

Yderligere aktieindkomst, udlodning

650.000 kr.

Yderligere personlig indkomst

500.000 kr.

Indkomståret 2014

Yderligere aktieindkomst, udlodning

2.850.000 kr.

Yderligere personlig indkomst

350.000 kr.

Som begrundelse for ændringerne har SKAT anført følgende:

”(...)

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed2] ApS

(...)

1.3 SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har ikke haft mulighed for at foretage en kontrol af selskabets regnskabsmateriale for indkomståret 2014, hvori du er hovedaktionær. SKAT har foretager en skønsmæssig forhøjelse af selskabets indkomst med kr. 100.000 for indkomståret 2014, jf. skattekontrolloven § 6 stk. 7, § 5 stk. 3

Den foretagne skønsmæssige af selskabet anses for at være maskeret udlodning til selskabets ultimative hovedaktionær [person1], [adresse1], [by1]. Beskatningen sker i henhold til Ligningsloven § 16A stk. 1.

Ændring af aktieindkomst kr. 100.000 for 2014

(...)

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed1] ApS

(...)

2.3 SKATs bemærkninger og begrundelse

(...)

SKAT har ikke haft mulighed for at foretage en kontrol af selskabets regnskabsmateriale for indkomstårene 2012, 2013 og 2014, hvori du er hovedaktionær. SKAT har foretager en skønsmæssig forhøjelse af selskabets indkomst med kr. 500.000 for indkomståret 2012, en skønsmæssig forhøjelse med kr. 500.000 for 2013 og en skønsmæssig forhøjelse med kr. 750.000 for 2014, jf. skattekontrolloven. § 6 stk. 7, § 5 stk. 3

De foretagne skønsmæssige ansættelser af selskabet anses for at være maskeret udlodning til selskabets ultimative hovedaktionær [person1], [adresse1], [by1]. Beskatningen sker i henhold til Ligningsloven § 16A stk. 1.

Ændring af aktieindkomst kr. 500.000 for 2012

Ændring af aktieindkomst kr. 500.000 for 2013

Ændring af aktieindkomst kr. 750.000 for 2014

(...)

Maskeret udlodning fra selskabet [virksomhed3] ApS

(...)

3.3 SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har ikke haft mulighed for at foretage en kontrol af selskabets regnskabsmateriale for indkomstårene 2012, 2013 og 2014, hvori du er hovedaktionær i. SKAT har foretager en skønsmæssig forhøjelse af selskabets indkomst med kr. 150.000 for indkomståret 2012, en skønsmæssig forhøjelse med kr. 150.000 for 2013 og en skønsmæssig forhøjelse med kr. 2.000.000 for 2014, jf. skattekontrolloven § 6 stk. 7, § 5 stk. 3

De foretagne skønsmæssige ansættelser af selskabet anses for at være maskeret udlodning til selskabets ultimative hovedaktionær [person1], [adresse1], [by1]. Beskatningen sker i henhold til Ligningsloven § 16A stk. 1.

Ændring af aktieindkomst kr. 150.000 for 2012

Ændring af aktieindkomst kr. 150.000 for 2013

Ændring af aktieindkomst kr. 2.000.000 for 2014

(...)

Skønsmæssig ansættelse

4.1 Sagens faktiske forhold

SKAT har haft skrevet til dig om diverse regnskabsmateriale d. 6. oktober 2015 og SKAT har rykket for materialet d. 26. november 2015.

Regnskabsmaterialet består af

  1. Indkomst- og formueopgørelse inkl. specifikationer samt kapitalforklaring.
  2. Årsregnskaber inkl. specifikationer til indarbejdede resultat af virksomhed m.v. i den samlede private indkomst opgørelse.
  3. Råbalance inkl. efterposteringer til ovenstående udarbejdede årsregnskaber, herunder kontospecifikationer.
  4. Opgørelse af gevinst / tab på salg af ejendommen [adresse2].
  1. Udskrifter af nedenstående bankkonti eller lån.

[...80]

[...21]

[...52]

[...46]

[...05]

[...73]

[...72]

[...03]

[...78]

[...64]

[...89]

[...77]

SKAT har alene modtaget udskrifter af nogle af dine bankkonti d. 1. november 2015.

(...)

4.2 SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har ikke modtaget udbedt regnskabsmateriale i henhold til skrivelse af d.. 6. oktober 2015 og SKAT har rykket for materialet d. 26. november 2015.

SKAT har ikke haft mulighed for at foretage en kontrol af dit regnskabsmateriale for indkomstårene 2012 og 2013 og 2014, hvorfor SKAT foretager en skønsmæssig forhøjelse af din skattepligtige indkomst med kr. 350.000 for indkomståret 2012, med kr. 500.000 for indkomståret 2013 og med kr. 350.000 for indkomståret 2014, jf. skattekontrolloven § 6 stk. 7, § 5 stk. 3

Det foretagne skøn på kr. 350.000 for 2012. kr. 500.000 for 2013 og kr. 350.000 er begrundet med:

  1. SKAT har ikke haft mulighed for at foretage en afstemning hverken af din virksomheds- omsætning med oplysningerne i forhold til de indsendte bankoplysninger.
  2. SKAT har ikke haft mulighed for at foretage en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale samt driftsomkostninger for at kunne konstatere, om der er bogført / opgjort nogen ejendomsavance 2013.
  3. SKAT har udbedt en indkomst – og formueforklaring samt kapitalforklaring. SKAT har ikke haft mulighed for at gennemgå dine kapitalforklaringer, da disse ikke er indsendt.

Det er SKATs opfattelse, at du har aktiver / passiver for indkomstårene 2012, 2013 og 2014, der ikke er indberettet. Der er tale om diverse mellemregningskonti med selskaber, hvori du er er direktør i samt ejer af. Der henvises til årsrapporterne for selskaberne CVR-nr. [...1], [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...2], [virksomhed2] ApS, CVR-nr. 30 90 28 15, [virksomhed4] ApS og CVR-nr. [...3], [virksomhed3] ApS samt der anses for at være mellemværende med øvrige familiemedlemmer og dens selskaber. Det har derfor ikke været muligt at kunne opgøre et privatforbrug på grundlag af de foreliggende / indberettede kontroloplysninger.

(...)”

Under sagens klagebehandling i Skatteankestyrelsen har Skattestyrelsen fsva. [virksomhed3] ApS fremsendt supplerende bemærkninger således:

”(...)

Selskabet er skatteophørt den 11. december 2018 i forbindelse med en konkursbehandling af selskabet.

Skattestyrelsen skal komme med følgende udtalelse til det modtagne materiale, der er modtaget fra Skatteankestyrelsen og selskabet. Materiale fra selskabet er afleveret af [person1] den 20. november 2020 hos Skattestyrelsen i [by2].

Skattestyrelsen foretagne ændring af selskabet på kr. 150.000 i 2012, kr. 150.000 i 2013 og kr.

2.000.000 frafaldes på grundlag af det modtagne materiale. jf. nedenstående

Det er skattestyreIsens opfattelse, at selskabets hovedaktivitet for indkomstårene 2012 og 2013 alene har bestået af erhvervsmæssig udlejning af ejendommen [adresse3], [by3].

Selskabets skatteansættelse for indkomståret for 2014 har bestået af erhvervsmæssig udlejning af ejendommen [adresse3], [by3] og afvikling/ salg af denne ejendom. Det fremgår af det modtagne materiale, at der er opgjort en regnskabsmæssig avance på kr. 176.000, der er medregnet i årsrapporten, der er medregnet i bruttofortjenesten på kr. 134.648. Der er således medregnet en ejendomsavance i årsrapporten, hvorfor der ikke er noget grundlag for den skønsmæssige ansættelse vedrørende manglende ejendomsavance.

Der kan ikke foretages nogen ændring af selskabets skatteansættelser for indkomstårene 2012, 2013 og 2014, da selskabet er skatteophørt den 11. december 2018.

(...)”

Fsva. de øvrige ændringer er Skattestyrelsen den 25. januar 2021 fremkommet med følgende udtalelse:

”(...)

Skattestyrelsen skal komme med følgende udtalelse til det modtagne materiale, der er modtaget fra Skatteankestyrelsen og [person1].

Maskeret udlodning på kr. 100.000 fra [virksomhed2] ApS

Den foretagne ændring frafaldes. Nedsættelse af indkomst i 2014 med kr. 100.000.

Der henvises til udtalelsen på [virksomhed2] ApS.

Maskeret udlodning på kr. 150.000 i 2012, kr. 150.000 i 2013 og kr. 2.000.000 i 2014 fra [virksomhed3] ApS.

Den foretagne ændring frafaldes. Nedsættelse af indkomst i 2012 med kr. 150.000, med kr. 150.000 i 2013 og med kr. 2.000.000 i 2014.

Der henvises til udtalelsen på [virksomhed3] ApS.

Øvrige forhold, ulovligt aktionærlån til [person1]

Det fremgår af råbalancen pr. 30. september 2014 og kontospecifikationer konto 6836 til denne, at [person1] har en gæld / mellemregning med selskabet. Gælden udgør kr. 652.044.

Saldo 30. september 2014, tilgodehavende hos [person1] 652.044 kr.

Mellemregningskontoen for indkomstårene 2014 har ikke været forrentet.

Det fremgår af kontospecifikation på konto 6836 for indkomståret 2014, at [person1] den 22. maj 2014 kommer til at skylde selskabet penge på sin mellemregningskonto.

Det fremgår ikke i årsrapporten for regnskabsåret 2014 nogen form for supplerende bemærkninger eller oplysninger om ulovlige aktionærlån til selskabets direktør / hovedanpartshaver [person1].

Skattestyrelsen har opgjort, at der er foretaget følgende debetposteringer på selskabets mellemregningskonto 6836 for indkomståret 2014 efter den 22. maj 2014.

Dato Bilag Tekst Beløb

22. maj 2014 371 [person1] 3.000,00

6. juni 2014 380 [person1] 10.000,00

17. juni 2014 383 [person1] 10.000,00

26. juni 2014 406 [person1] 171.894,19

15. juli 2014 391 [person1] 250.000,00

15. juli 2014 393 [person1] 208.000,00

I alt 652.894,19

Skattestyrelsen har foretaget en gennemgang af [person1] private bankkonti i henhold til modtaget materiale fra Skatteankestyrelsen. Det fremgår af nedenstående oversigt, at ovenstående hævninger fremgår af konto [...05] i [finans1].

Dato Tekst Beløb

22. maj 2014 Overførsel Ejd. [virksomhed3] 3.000,00

6. juni 2014 Overførsel Eje [virksomhed3] 10.000,00

17. juni 2014 Overførsel Ejd. [virksomhed3] 10.000,00

15. juli 2014 Ovf. Ejd. [virksomhed3] 208.000,00

Skattestyrelsen ved ikke, hvor nedenstående hævninger fra selskabet er indsat / overført til

26. juni 2014 [person1] 171.894,19

15. juli 2014 [person1] 250.000,00

Aktionærlån behandles skattemæssigt efter skattelovgivningens regler om hævninger uden tilbagebetalingspligt. Dette betyder, at et lån omfattet af Ligningslovens § 16 E ikke er et lån skattemæssigt. Lånet skal i stedet behandles som en overførsel af værdier fra selskabet til anpartshaveren. Beløb, der er omfattet af Ligningslovens § 16 E, og dermed skattepligtige, beskattes enten som udbytte efter Ligningslovens § 16 A eller som løn efter Statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c. Der gælder ingen bagatelgrænse ved beskatningen.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [person1] skal beskattes af kr. 652.894 for ind- komståret 2014, jf. Ligningsloven § 16E.

Selskabet [virksomhed4] ApS

[person1] er ikke blevet beskattet af maskeret udlodninger fra dette selskab.

Øvrige forhold, ulovligt aktionærlån til [person1]

Det fremgår af årsrapporterne for indkomstårene 2013 og 2014, at [person1] har en gæld / mellemregning med selskabet. Gælden udgør kr. 5.000 pr. 30/6-2013 og kr. 307.643 pr. 30/6-2014.

Ifølge selskabets [virksomhed4] ApS kontospecifikationer pr. 30. juni 2013 og pr. 30. juni 2014

- konto 6840 - for indkomståret 2013 og 2014 udgør selskabets mellemregning med hovedanpartshaver [person1] følgende beløb:

Saldo 30. juni 2013, tilgodehavende hos [person1] 265.893 kr.

Saldo 30. juni 2014, tilgodehavende hos [person1] 424.125 kr.

Mellemregningskontoen for indkomståret 2013 og 2014 har ikke været forrentet.

Skattestyrelsen ved ikke på det foreliggende grundlag, hvordan den opgjorte mellemregningskonto i henhold til årsrapporten er opgjort for indkomståret 2014.

Der er for indkomståret 2013 foretaget en efterpostering på kr. 270.899 pr. 30/6-2013, der fremgår af kontospecifikationerne for indkomståret 2014.

Det fremgår af kontospecifikation på konto 6840 for indkomståret 2013, at [person1] den 20. september 2012 kommer til at skylde selskabet penge på sin mellemregningskonto.

Skattestyrelsen har opgjort, at der er foretaget følgende debetposteringer på selskabets mellemregningskonto 6840 for indkomståret 2013 og 2014 efter den 20. september 2012.

Dato Bilag Tekst Beløb

20. september 2012 919 [person1] 20.000,00

21. september 2012 924 [person1] (gangsted) 19.332,98

24. september 2012 938 [person1] 100.000,00

27. september 2012 947 [person1] 114.064,19

27. september 2012 952 [person1] ([virksomhed5] 6.837,49

24. oktober 2012 979 [person1] 15.000,00

24. oktober 2012 988 [person1] (Leasing) 17.384,46

29. oktober 2012 1001 [person1] 10.000,00

14. november 2012 1090 [person1] 12.843,50

20. november 2012 1100 [person1] 25.000,00

27. november 2012 1118 [person1] 4.000,00

11. december 2012 1177 [person1] 30.000,00

12. december 2012 1183 [person1] 30.155,00

17. december 2012 1194 [person1] 17.000,00

18. december 2012 1203 [person1] 99,00

I alt hævet i 2012 421.716,56

15. januar 2013 1340 [person1] 10.000,00

17. januar 2013 1345 [person1] 9.000,00

1. februar 2013 1497 [person1] udlæg 100.000,00

12. februar 2013 1407 [person1] 38.944,50

25. februar 2013 1430 [person1] 3.219,18

26. februar 2013 1435 [person1] 7.821,01

6. marts 2013 1454 [person1] 81,71

6. marts 2013 1460 [person1] Valuta 88.085,50

6. marts 2013 1460 Fejlpost b 1460 ret 88.085,50

15. marts 2013 1464 [person1] 1.773,53

19. marts 2013 1466 [person1] 2.784,31

31. maj 2013 1685 [person1] 4.980,78

I alt hævet i 2013 354.776,02

30. juni 2014 9000 Vedr. mellemregning 167.000,00

30. juni 2014 1 kasse omp. 294.814,63

I alt 461.814,63

Skattestyrelsen har foretaget en gennemgang af [person1] private bankkonti i henhold til modtaget materiale fra Skatteankestyrelsen. Det fremgår af nedenstående oversigt, at ovenstående hævninger fremgår af konto [...80] og [...05] i [finans1].

Konto [...80]

Dato Tekst Beløb

24. september 2012 Overførsel overført 100.000,00

20. november 2012 Overførsel fra [virksomhed4] ApS 25.000,00

11. december 2012 Overførsel fra [virksomhed4] ApS 30.000,00

1. februar 2013 [virksomhed4] ApS udlæg 100.000,00

Konto [...05]

Dato Tekst Beløb

20. september 2012 [virksomhed4] ApS 20.000,00

27. september 2012 Overførsel [virksomhed4] ApS 114.064,19

24. oktober 2012 Byg 15.000,00

29. oktober 2012 Byg 10.000,00

27. november 2012 Byg 4.000,00

15. januar 2013 Overførsel fra [virksomhed4] ApS 10.000,00

Skattestyrelsen ved ikke, hvor nedenstående hævninger fra selskabet er indsat / overført til

21. september 2012 924 [person1] (gangsted) 19.332,98

27. september 2012 952 [person1] ([virksomhed5] 6.837,49

24. oktober 2012 988 [person1] (Leasing) 17.384,46

14. november 2012 1090 [person1] 12.843,50

12. december 2012 1183 [person1] 30.155,00

17. december 2012 1194 [person1] 17.000,00

18. december 2012 1203 [person1] 99,00

17. januar 2013 1345 [person1] 9.000,00

12. februar 2013 1407 [person1] 38.944,50

25. februar 2013 1430 [person1] 3.219,18

26. februar 2013 1435 [person1] 7.821,01

6. marts 2013 1454 [person1] 81,71

6. marts 2013 1460 [person1] Valuta 88.085,50

6. marts 2013 1460 Fejlpost b 1460 ret 88.085,50

15. marts 2013 1464 [person1] 1.773,53

19. marts 2013 1466 [person1] 2.784,31

31. maj 2013 1685 [person1] 4.980,78

Aktionærlån behandles skattemæssigt efter skattelovgivningens regler om hævninger uden tilbagebetalingspligt. Dette betyder, at et lån omfattet af Ligningslovens § 16 E ikke er et lån skattemæssigt. Lånet skal i stedet behandles som en overførsel af værdier fra selskabet til anpartshaveren. Beløb, der er omfattet af Ligningslovens § 16 E, og dermed skattepligtige, beskattes enten som udbytte efter Ligningslovens § 16 A eller som løn efter Statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c. Der gælder ingen bagatelgrænse ved beskatningen.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [person1] skal beskattes af kr. 421.716 for ind- komståret 2012, kr. 354.776 for indkomståret 2013 og kr.461.815 for indkomståret 2014, jf. Ligningsloven § 16E.

Maskeret udlodning på kr. 500.000 i 2012, kr. 500.000 i 2013 og kr. 750.000 i 2014 fra [virksomhed1] ApS.

Den foretagne ændring frafaldes. Nedsættelse af indkomst i 2012 med kr. 500.000, med kr. 500.000 i 2013 og med kr. 750.000 i 2014.

Der henvises til udtalelsen på [virksomhed1] ApS.

Øvrige forhold, ulovligt aktionærlån til [person1]

Det fremgår af årsrapporten for indkomståret 2014, at [person1] har en gæld / mellem- regning med selskabet. Gælden udgør kr. 205.665 pr. 30. juni 2014. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [person1] ikke har noget ulovligt aktionærlån for indkomståret 2012 og 2013 i [virksomhed1] ApS.

Ifølge selskabets [virksomhed1] ApS kontospecifikationer pr. 30. juni 2014 - konto 6840 - for indkomståret 2014 udgør selskabets mellemregning med hovedanpartshaver [person1] følgende beløb:

Saldo 30. juni 2014, tilgodehavende hos [person1] 164.240 kr.

Mellemregningskontoen for indkomståret 2014 har ikke været forrentet.

Skattestyrelsen ved ikke på det foreliggende grundlag, hvordan den opgjorte mellemregningskonto i henhold til årsrapporten er opgjort for indkomståret 2014.

Det fremgår af kontospecifikation på konto 6840 for indkomståret 2014, at [person1] den 12. december 2013 kommer til at skylde selskabet penge på sin mellemregningskonto.

Skattestyrelsen har opgjort, at der er foretaget følgende debetposteringer på selskabets mellemregningskonto 6840 for indkomståret 2014 efter den 12. december 2013.

Dato Bilag Tekst Beløb

12. december 2013 131 [person1] 125.000,00

12. december 2013 132 [person1] 38.000,00

17. december 2013 133[person1] 3.000,00

I alt 166.000,00

3. januar 2014 77 [person1] / fratrukket 22,30

3. januar 2014 112 [person1] skyldig 9.000,00

9. januar 2014 229 Overførsel 800,00

3. februar 2014 169 [virksomhed6] tbf 5.000,00

24. marts 2014 228 [virksomhed7] f. 809 16.566,14

26. marts 2014 82 [person1] fratrukket 1.030,00

14. april 2014 208 Adv. [virksomhed8] 15.781,25

12. maj 2014 152 [person1] / [virksomhed9] 9.894,38

26. juni 2014 96 [person1] vedr. udlæg 3.284,00

26. juni 2014 97 [person1] vedr. udlæg 8.250,00

26. juni 2014 104 vedr. udlæg 2.800,00

26. juni 2014 101 [adresse1], baller 14.466,56

30. juni 2014 249 [person1] vedr. melle 71.000,00 I alt 143.694,63

Skattestyrelsen har foretaget en gennemgang af [person1] private bankkonti i henhold til modtaget materiale fra Skatteankestyrelsen. Det fremgår af nedenstående oversigt, at ovenstående hævninger fremgår af konto [...80] og [...05] i [finans1].

Konto [...05]

Dato Tekst Beløb

12. december 2013 Overførsel [virksomhed1] 38.000,00

Skattestyrelsen ved ikke, hvor nedenstående hævninger fra selskabet er indsat / overført til

12. december 2013 131 [person1] 125.000,00

17. december 2013 133[person1] 3.000,00

3. januar 2014 77 [person1] / fratrukket 22,30

3. januar 2014 112 [person1] skyldig 9.000,00

9. januar 2014 229 Overførsel 800,00

3. februar 2014 169 [virksomhed6] tbf 5.000,00

24. marts 2014 228 [virksomhed7] f. 809 16.566,14

26. marts 2014 82 [person1] fratrukket 1.030,00

14. april 2014 208 Adv. [virksomhed8] 15.781,25

12. maj 2014 152 [person1] / [virksomhed9] 9.894,38

26. juni 2014 96 [person1] vedr. udlæg 3.284,00

26. juni 2014 97 [person1] vedr. udlæg 8.250,00

26. juni 2014 104 vedr. udlæg 2.800,00

26. juni 2014 101 [adresse1], baller 14.466,56

30. juni 2014 249 [person1] vedr. melle 71.000,00

I alt 143.694,63

Aktionærlån skattemæssigt behandles efter skattelovgivningens regler om hævninger uden tilbagebetalingspligt betyder, at et lån omfattet af Ligningslovens § 16 E ikke er et lån skattemæssigt. Lånet skal i stedet behandles som en overførsel af værdier fra selskabet til anpartshaveren. Beløb, der er omfattet af Ligningslovens § 16 E, og dermed skattepligtige, beskattes enten som udbytte efter Ligningslovens § 16 A eller som løn efter Statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c. Der gælder ingen bagatelgrænse ved beskatningen.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [person1] skal beskattes af kr. 166,00,00 for ind- komståret 2013 og kr. 143.694,6361.815 for indkomståret 2014, jf. Ligningsloven § 16E

Øvrige forhold, anden personlig indkomst kr. 350.000 i 2012, kr. 500.000 i 2013 og kr. 350.000 i 2014

Den foretagne ændring frafaldes. Nedsættelse af indkomst i 2012 med kr. 350.000, med kr. 500.000 i 2013 og med kr. 350.000 i 2014.

Det er skattestyrelsens opfattelse, at udfra den foretagne gennemgang af det modtagne materiale, der består af bankkontoudtog og årsrapporter anses [person1] alene har haft indtægter, der fremgår af hans skatteregnskab for 2013. Der er udlejning af ejendommen [adresse2], herunder salg af denne ejendom.

Skattestyrelsen har dog gøre opmærksomt på, at det skal undersøges nærmere om modtaget husleje på kr. 120.000 fra [virksomhed1] ApS den 30. juni 2012 er medregnet i selvangivet overskud af virksomhed på kr. 482.327 for indkomståret 2012, jf. årsopgørelse nr. 3

Skattestyrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag ikke se om den modtagne husleje på kr. 120.000 er medregnet i den skattepligtige indkomst for indkomståret 2012.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelser af indkomsten for indkomstårene 2012, 2013 og 2014 nedsættes til 0.

Til støtte for påstanden har repræsentanten anført følgende:

”(...)

SKAT har ved afgørelsen dels forhøjet [person1]s aktieindkomst med hævdet maskeret udlodning med 650.000 kr. i 2012, 650.000 kr. i 2013 og 2.850.000 kr. i 2014.

Som det fremgår af SKATs afgørelse har SKAT overfor [virksomhed1] ApS, [virksomhed3] ApS og [virksomhed2] ApS foretaget disse selskabets indkomst skønsmæssigt som følge af, at selskaberne ikke inden for en af SKAT fastsat frist havde indleveret bogførings/regnskabsmateriale til SKAT. Herefter har SKAT anset disse skønsmæssige forhøjelser for at være maskeret udlodning til [person1].

Det bestrides, at der er noget grundlag at beskatte selskaberne på som gjort og det bestrides så meget desto mere, at der er grundlag for at beskatte [person1] af maskeret udlodning af selskabernes skønsmæssige forhøjelser.

Det skal bemærkes, at [person1] hr efterfølgende 26. maj 2016 har forsøgt at aflevere alt det udbedte regnskabs/bogføringsmateriale til SKAT, jf. bilag 2. Som det fremgår ønskede SKAT ikke at modtage materialet, idet der var truffet afgørelse.

[virksomhed1] ApS har d.d. påklaget SKATs afgørelser, der ligger til grund for SKATs forhøjelse af [person1]s aktieindkomst. Kopi af afgørelserne vedrørende [virksomhed1] ApS vedlægges som bilag 3-4.

I SKATs afgørelse er omtalt en forhøjelse af indkomsten i [virksomhed2] ApS. Direktør [person1] oplyser, at selskabet aldrig har modtaget forslag til afgørelse eller den afgørelse, der er omtalt i afgørelsen vedrørende [person1]. Uanset selskabet aldrig har modtaget afgørelsen eller er blevet partshørt, påklagesSKATs hævdede afgørelse overfor [virksomhed2] ApSex tuto hermed - og foreløbig med påstand om at den foretagne forhøjelse af selskabets indkomst nedsættes til 0 kr. Der er indbetalt separat klagegebyr på 400 kr. SKAT/Skatteankestyrelsen anmodes om at fremsende kopi af afgørelse, forslag til afgørelse eller andet sagsmateriale.

[virksomhed3] ApS er taget under tvangsopløsning, jf. bilag 5 og [person1] er derfor ikke længere direktør i selskabet og kan derfor ikke indgive klage over SKATs afgørelse. Men det skal oplyses, at [person1] ikke er enig i SKATs afgørelse - og i lighed med i klagesagen for [virksomhed1] ApS ønsker at indgive det bogførings/regnskabsmateriale som SKAT havde bedt om, hvilket vil vise, at der ikke er grundlag for at opretholde forhøjelsen. Der er modtaget forslag til afgørelser af 1. april 2016, jf. bilag 6 og 7, men så vidt vides aldrig selve afgørelserne, hvorfor disse bedes fremsendt.

Der er tale om et meget omfattende underliggende regnskabs/bogføringsmateriale for de tre sel skaber, der henset til omfanget ikke vil blive fremsendt elektroniske med denne klage. Men materialet udleveres gerne til Skatteankestyrelsen efter nærmere aftale.

Det gøres gældende, at der på baggrund af dette regnskabs/bogføringsmateriale ikke er grundlag for at opretholde de foretagne forhøjelser af [person1]s aktieindkomst i 2012-2014. For at SKAT overhovedet kan foretage et skøn over indkomsterne i selskaberne påhvilede det SKAT at sandsynliggøre, at SKATs skønnede opgørelse ikke var mindre sandsynlig selskabernes egne oplysninger, jf. lovmotiverne til skattekontrollovens § 5, stk. 3, lov nr. 1104/1995. Den bevisbyrde har SKAT ikke løftet.

Når dette materiale er indleveret og evt. drøftet med sagsbehandleren og der foreliggeren stillingtagen til materialet - også fra SKATs side - forbeholder [person1] at fremkomme med supplerende indlæg og uddybe sine synspunkter herom.

Videre har SKAT forhøjet [person1]s indkomst skønsmæssigt for 2012 med 350.000 kr. for 2013 med 500.000 kr. og for 2014 med 350.000 kr., jf. bilag 1 og 8.

Forhøjelsen er foretaget som følge af, at [person1] ikke indenfor en af SKAT fastsat dato har indle veret bogførings/regnskabsmateriale til SKAT. Det bestrides, at SKAT har godtgjort, at der er noget som helst grundlag at ansætte [person1]s indkomst skønsmæssigt i indkomstårene 2012-2014.

Når det så er sagt, så forsøgt [person1] den 26. maj 2016 at aflevere det bogførings/regnskabs materiale SKAT havde udbedt sig, jf. bilag 9. Som det fremgår ønskede SKAT ikke at modtage ma terialet, idet der var truffet afgørelse.

Der er tale om et meget omfattende underliggende regnskabs/bogføringsmateriale, der henset til omfanget ikke vil blive fremsendt elektroniske med denne klage. Men materialet udleveres gerne til Skatteankestyrelsen efter nærmere aftale.

Det gøres gældende, at der på baggrund af dette regnskabs/bogføringsmateriale ikke er grundlag for at opretholde de foretagne forhøjelser af selskabets indkomst i 2012-2014. For at SKAT overhovedet kan foretage et skøn over indkomsten påhvilede det SKAT at sandsynliggøre, at SKATs skønnede opgørelse ikke var mindre sandsynlig [person1]s egne oplysninger, jf. lovmotiverne til skattekontrollovens § 5, stk. 3, lov nr. 1104/1995. Den bevisbyrde har SKAT ikke løftet.

Når dette materiale er indleveret og evt. drøftet med sagsbehandleren og der foreligger en stillingtagen til materialet - også fra SKATs side - forbeholder [person1] at fremkomme med supplerende indlæg og uddybe sine synspunkter vedrørende SKATs afgørelse.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling i Skatteankestyrelsen har repræsentanten fremsendt supplerende bemærkninger, der lyder således:

”(...)

SKAT har ved afgørelse 3.5.2016 dels forhøjet [person1]s aktieindkomst med hævdet maskeret udlodning med 650.000 kr. i 2012, 650.000 kr. i 2013 og 2.850.000 kr. i 2014, dels har SKAT skønsmæssigt forhøjet [person1]s indkomst for 2012 med 350.000 kr. for 2013 med 500.000 kr. og for 2014 med 350.000 kr.

De foretagne forhøjelser er påstået nedsat til 0 kr.

Skattestyrelsen har indstillet, at de påklagede indkomstforhøjelse med hævdet maskeret udlodning med 650.000 kr. i 2012, 650.000 kr. i 2013 og 2.850.000 kr. i 2014, indkomstforhøjelse for 2012 med 350.000 kr. for 2013 med 500.000 kr. og for 2014 med 350.000 kr. alle frafaldes – dette kan tiltrædes.

(...)”

Herudover har repræsentanten fremsendt supplerende bemærkninger den 16. februar 2021:

”(...)

Det gøres gældende, at de påklagede forhøjelser for [person1] alle vedrører beskatning af

maskeret udbytte som følge af de store skønsmæssige ansættelser af selskaberne. Det bestrides, at den af Skattestyrelsen nu ønskede beskatning af [person1] i medfør af ligningslovens § 16E for de hævdede aktionærlån er afledte ændringer, der kan foretages af Landsskatteretten i medfør af SFL § 45. Ej heller er der – af samme grund – ikke legalt grundlag for at hjemvise de trufne afgørelser til fornyet behandling, blot så Skattestyrelsen i stedet kan foretage indkomstansættelserne som foreslået i høringsudtalelsen 25. januar 2021.

Den legale ramme herfor i skatteforvaltningslovens § 45, stk.1, har følgende ordlyd: Landsskatteretten kan uanset klagens formulering foretage afledte ændringer.

Den tidligere meget vide adgang til at foretage afledte ændringer blev indskrænket ved ændringen af skattestyrelsesloven med lov nr. 381 af 2. juni 1999. Følgende er anført i lovmotiverne vedrørende ændringen af § 21 (se vedhæftede pdf. Side 9, nr. 10 til § 1):

”Det foreslås, at skatteankenævn og Landsskatteretten ikke fremover skal have en fri adgang til at ændre urigtige forhold i en påklaget skatteansættelse.

Efter forslaget er disse klageorganers kompetence til at ændre en skatteansættelse en kompetence til at ændre de forhold i skatteansættelsen, der er klaget over, samt andre forhold i skatteansættelsen, der er en følge af klagen. Det kan f.eks. være en situation, hvor der er klaget over afskrivningsgrundlaget for en erhvervsmæssig ejendom, der tillige anvendes privat. Ændres fordelingen mellem erhvervsmæssig og privat anvendelse af bygningen, vil såvel afskrivningsgrundlaget som lejeværdi af egen bolig skulle ændres. Denne kompetence er ubundet af ansættelsesfristerne som foreslået under § 1, nr. 20.

Ønskes andre end disse forhold i skatteansættelsen ændret, må spørgsmålet tages op af den skattemyndighed, der har ansættelseskompetencen i første instans. Dette kan efter gældende ret gøres, selvom ansættelsen er til behandling i et klageorgan, når der blot ikke er tale om samme forhold i skatteansættelsen.”

Konsekvensen heraf er, at den vide adgang der forelå til reformatio in pejus forud for lovændringen i 1999, blev begrænset betragteligt. Det gøres gældende, at en ny ansættelse, som foretages på et helt andet retligt grundlag – som her foreslået ligningslovens § 16E – falder uden for rammerne af, hvad Landsskatteretten kan træffe afgørelse om som en afledt ændring og helt tilsvarende kan Landsskatteretten heller ikke hjemvise et sådant spørgsmål til en helt ny prøvelse

– som tilfældet vil være. I den situation må Skattestyrelsen, som det fremgår af lovmotiverne af egen drift tage spørgsmålet om som en første instanssag, hvis ellers dette kan lade sig gøre indenfor fristreglerne i skatteforvaltningsloven.

Det bemærkes, at de aktionærlån, som SKAT nu ønsker beskatning af vedrørende [virksomhed4] ApS og [virksomhed1] ApS fremgår af selskabernes regnskaber fra 2013 og 2014 og således – uanset problemerne med at komme til at foretage selve selvangivelsen, har været SKAT bekendt i adskillige år – hvor SKAT med lovgivers ord i lovmotiverne – skulle have handlet og truffet afgørelse – og rent kompetencemæssigt ville have været berettiget hertil. Fsva det hævdede aktionærlån vedrørende [virksomhed3] ApS, så fremgår det hævdede aktionærlån af foreløbige bogføring og må som sådan anses for udokumenteret.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Maskeret udlodning, skøn

På baggrund af regnskabsmaterialet, der under klagesagens behandling er fremlagt, har Skattestyrelsen indstillet, at de skønsmæssige ansættelser af maskeret udlodning frafaldes.

Landsskatteretten kan tiltræde Skattestyrelsens indstilling, hvorefter den skønsmæssige forhøjelse af maskeret udlodning nedsættes med 650.000 kr. for indkomståret 2012, 650.000 kr. for indkomståret 2013 og 2.850.000 kr. for indkomståret 2014.

Personlig indkomst, skøn

Under klagesagens behandling har Skattestyrelsen på baggrund af det nu fremlagte regnskabsmateriale indstillet, at de skønsmæssige forhøjelser af klagerens personlige indkomst frafaldes.

Landsskatteretten kan tiltræde Skattestyrelsens indstilling og nedsætter de skønsmæssige forhøjelser af den personlige indkomst med 350.000 kr. i indkomståret 2012, 500.000 kr. i indkomståret 2013 og 350.000 kr. i indkomståret 2014.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 45, stk. 1, at Landsskatteretten uanset formuleringen af klagen kan foretage afledte ændringer.

Den af Skattestyrelsen foreslåede ændring af skatteansættelsen vedrørende anpartshaverlån kan efter Landsskatterettens opfattelse ikke karakteriseres som en ”afledt ændring” i henhold til skatteforvaltningslovens § 45, stk. 1, i sagen, der vedrører maskeret udlodning af skønsmæssigt fastsat omsætning i klagerens selskaber. Spørgsmålet kan således ikke behandles af Landsskatteretten, jf. skatteforvaltningslovens § 11, men må i givet fald søges behandlet af Skattestyrelsen som 1. instans efter de gældende regler om genoptagelse.