Kendelse af 06-03-2020 - indlagt i TaxCons database den 03-04-2020

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2004-2009.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren fraflyttede Danmark den 31. december 1997 i forbindelse med arbejde i Frankrig.

Klageren var i SKAT ikke registreret som skattepligtig til Danmark i indkomstårene 2004-2005.

Klageren var i SKAT registreret som fuldt skattepligtig til Danmark i indkomstårene 2006-2009. Klagerens årsopgørelse for indkomståret 2009 var tilgængelig i klagerens skattemappe den 5. marts 2010.

Klageren flyttede tilbage til Danmark den 7. april 2015.

Klagerens tidligere repræsentant anmodede den 31. august 2015 SKAT om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2004-2009, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

SKATs afgørelse

SKAT har givet afslag på genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2004-2009.

SKAT har anført, at klageren for indkomstårene 2004 og 2005 allerede er registret som ikke skattepligtig til Danmark, og at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse ikke er opfyldt for indkomstårene 2006-2009.

Til støtte herfor har SKAT bl.a. anført følgende:

”(...)

SKAT bemærker, at du ikke tidligere har anmodet om ændring af dine skatteansættelser for indkomstårene 2004-2009, hvorfor din anmodning om genoptagelse af 31. august 2015 lægges til grund i forhold til afgørelsen af om anmodning er sket inden for fristerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27.

Fristen for at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2004-2009 udløb den 1. maj i henholdsvis 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 og 2013.

Hvis dine skatteansættelser for indkomstårene 2004-2009 skal ændres, skal en af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, og reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, være opfyldt.

I denne sag er det spørgsmålet, om du kan opfylde betingelsen i stk. 1, nr. 8, om at der skal foreligge særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er ifølge forarbejderne tiltænkt et snævert anvendelsesområde. Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis SKAT har begået fejl eller har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse. Der er derimod ikke mulighed for ekstraordinær genoptagelse som følge af et glemt fradrag.

Det er en forudsætning for genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, at der er en sandsynlig udsigt til, at genoptagelsen af ansættelsen vil medføre en ændring af den hidtidige ansættelse.

For indkomstårene 2004 og 2005 er du ikke skattepligtig til Danmark og dermed er der ingen skatteansættelser at foretage ændringer i.

For hvert af indkomstårene 2006-2009 udgør din skattepligtige indkomst 0 kr. En genoptagelse af skatteansættelserne vil således ikke kunne medføre en ændring af ansættelserne af din skat. SKAT finder derfor ikke, at der er grundlag for en ekstraordinær genoptagelse af dine skatteansættelser for indkomstårene 2006-2009.

6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er ligeledes overskredet. Efter SKATs opfattelse skal 6 måneders fristen regnes fra det tidspunkt, hvor årsopgørelserne for indkomstårene 2006-2009 har været tilgængelige på skat.dk.

SKAT henviser til SKM2015.433BR. I denne sag fandt byretten, at SKAT med rette havde nægtet ekstraordinær genoptagelse, da genoptagelsesanmodningen var fremkommet mere end 6 måneder efter, at skatteyder via skattemappen kunne få kendskab til omstændighederne.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at der skal ske ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2004-2009.

Klagerens repræsentant har til støtte herfor bl.a. anført følgende:

”(...)

at der er enighed om, at [klageren] ikke er skattepligtig til Danmark - hverken helt eller begrænset - i indkomstårene 2004 – 2009
at SKAT uden forudgående agterskrivelse ændrer [klagerens] status fra "ingen skattepligt udgår af mandtal" i indkomståret 2005 til fuld skattepligt i indkomståret 2006, og at denne skattepligtsændring kun kan ske efter forudgående og behørig agterskrivelse.
at SKAT efter henvendelsen fra [klageren] i indkomståret 2010 ikke ex officio tager initiativ til at genoptage de fejlbehæftede årsopgørelser for indkomstårene 2006-2009, hvor han fejlagtigt står registreret som fuld skattepligtig
at SKAT ikke har vejledt [klageren] om muligheden for at søge om genoptagelse af tidligere indkomstår i forbindelse med dennes henvendelse til SKAT i 2010
at det er væsentligt for [klageren] at få korrigeret disse fejlagtige registreringer af skattepligt for indkomstårene 2006-2009 af hensyn til hans mulighed for forskerbeskatning efter kildeskattelovens § 48E
at SKATs nægtelse af ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2006 – 2009 har direkte betydning for [klagerens] mulighed for at anvende forskerskatteordningen i 2015 i forbindelse med hans tilbageflytning til Danmark.

(...)

SKAT har faktuelt i denne sag begået følgende myndighedsfejl.

SKATs systemer har tilsyneladende helt vilkårligt udskrevet årsopgørelser for indkomstårene 2006-2009 med status som fuld skattepligt, selvom de faktiske omstændigheder er helt uforandrede i forhold til tidligere år - der er ingen ændring i de faktiske omstændigheder der kan retfærdiggøre/legitimere, at SKAT i årene 2006-2009 udskriver årsopgørelser med status som fuld skattepligt for [klageren].
SKAT har ikke efterlevet deres egen afgørelse af, at [klagerens] fulde skattepligt er ophørt fra den 1. april 1998.
SKAT har ikke truffet en afgørelse om, at [klageren] er fuld skattepligtig til Danmark for indkomstårene 2006-2009. SKAT har ikke forud for registreringen af [klageren] som fuld skattepligtig for 2006 udsendt en behørig agterskrivelse - det er i strid med nuværende SFL §§ 19-20.
SKAT har ikke ex officio selv taget initiativ til genoptagelse, selvom det må have stået SKAT meget klart efter [klagerens] henvendelse i 2010, at også årsopgørelserne for 2006-2009 var forkerte i forhold til skattepligtsregistreringen.
SKAT har ikke vejledt [klageren] om muligheden for genoptagelse af indkomstårene 2006-2009 ved hans henvendelse i 2010.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Sagen omhandler, hvorvidt der kan ske genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene i 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 og 2009. I medfør af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en anmodning om genoptagelse for 2009, som er det senest påklagede indkomstår, senest være sendt til SKAT den 1. maj 2013.

Klagerens anmodning om genoptagelse for indkomstårene 2004-2009 ligger uden for den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, idet klagerens repræsentant fremsendte anmodning til SKAT den 31. august 2015.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres, hvis SKAT efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

En ansættelse kan kun foretages efter de i § 27, stk. 1, nr. 1-8, nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. En ansøgning kan dog behandles efter denne frist, hvis særlige omstændigheder taler derfor.

Retten finder i overensstemmelse med Byrettens dom af 10. juni 2015, refereret i SKM2015.433.BR, at reaktionsfristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, skal regnes fra det tidspunkt, hvor oplysningerne er tilgængelige i den skattepligtiges skattemappe. En årsopgørelse er tilgængelig i skattemappen inden den 1. maj i året efter indkomstårets udløb.

Retten finder herefter, at klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse den 31. august 2015 ikke er fremsendt inden for fristen, idet årsopgørelsen for 2009, som er det seneste påklagede indkomstår, var tilgængelig i klagerens skattemappe den 5. marts 2010.

Retten finder endvidere, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, som kan begrunde en dispensation af fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, henset til, at en genoptagelse ikke har betydning for klagerens mulighed for beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E–F, og at SKAT uanset uklarhed om begrundelsen for den ændrede registrering ikke kan anses for at have begået myndighedsfejl.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.