Kendelse af 11-05-2017 - indlagt i TaxCons database den 31-05-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2010

Lønindkomst fra udlandet er anset som skattepligtig indkomst

343.217 kr.

0 kr.

343.217 kr.

Indkomståret 2011

Lønindkomst fra udlandet er anset som skattepligtig indkomst

285.377 kr.

0 kr.

285.377 kr.

Indkomståret 2012

Lønindkomst fra udlandet er anset som skattepligtig indkomst

601.679 kr.

0 kr.

601.679 kr.

Indkomståret 2013

Lønindkomst fra udlandet er anset som skattepligtig indkomst

424.109 kr.

0 kr.

424.109 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har i indkomstårene arbejdet som flymekaniker i forskellige lande.

Klageren har ifølge oplysninger fra CPR været tilmeldt folkeregister adresse på [adresse1], [by1] i perioden 31. marts 2005 til 20. juni 2015. Klagerens nuværende ægtefælle har i samme tidsrum været tilmeldt adressen.

Ifølge indberetninger fra danske pengeinstitutter om pengeoverførsler til og fra udlandet har klageren modtaget følgende beløb fra udlandet:

Dato

Beløb i valuta

Beløb i Dkr.

2010

25.02.2010

3.767,83 GBP

32.017

01.03.2010

1.035,00 GBP

8.543

30.03.2010

3.882,66 GBP

32.048

06.04.2010

990,00 GBP

8.428

04.05.2010

5.391,11 GBP

46.806

05.11.2010

2.122,41 EURO

15.821

09.11.2010

3.125,25 EURO

23.297

I alt

166.960

2011

05.01.2011

1.980,00 EURO

14.694

08.02.2011

3.234,00 EURO

24.032

09.02.2011

2.756,00 EURO

20.478

18.03.2011

2.955,25 EURO

21.965

30.03.2011

2.046,74 EURO

15.200

07.04.2011

2.592,60 EURO

19.265

05.05.2011

2.754,10 EURO

20.467

08.06.2011

3.908,23 EURO

29.061

30.06.2011

2.579,37 EURO

19.170

04.07.2011

1.986,17 EURO

14.808

30.08.2011

2.936,43 CHF

19.045

12.09.2011

3.157,77 CHF

19.266

10.10.2011

2.781,10 CHF

16.680

04.11.2011

2.361,08 CHF

14.392

28.12.2011

2.781,10 CHF

16.854

I alt

285.377

Beløbene er efter de foreliggende oplysninger blevet indsat på klagerens konto i [finans1].

Klageren har til SKAT indsendt oplysninger om lønbeløb fra de Schweiziske skattemyndigheder for perioden 2010 – 2013:

Arbejds-
giver

Periode

Lønbeløb i valuta

Valuta-
kurs

Lønbeløb i
DKR

Betalt udenl. skat i DKR

Betalte udenl.
obl.soc.bidrag i DKR

[virksomhed1]

17.05.2010-
31.12.2010

32.604 CHF

540,60

176.257

30.468

13.833

I alt 2010

32.604 CHF

176.257

30.468

13.833


-

2011

9.365,55 CHF

605,73

56.729

7.273

0

I alt

2011

9.365,55 CHF

56.729

7.273

0

[virksomhed1]
Schweiz

01.01.2012-
31.12.2012

69.427 CHF

617,57

428.760

69.266

34.170

[virksomhed2]

01.09.2012-
31.12.2012

28.000 CHF

617,57

172.919

23.292

18.477

I alt

2012

97.427 CHF

601.679

92.558

52.647

[virksomhed2]

01.01.2013-
30.10.2013

70.000 CHF

605,87

424.109

56.491

46.579

I alt
2013

70.000 CHF

424.109

56.491

46.579

SKAT har beskattet følgende beløb:

2010

Beløb indsat på bankkonto (beløb fra [virksomhed3] og [virksomhed4])

166.960

Lønoplysninger fra Schweiz

176.257

343.217

SKAT har givet credit-lempelse for betalt skat til udlandet med

30.468

SKAT har givet lempelse for betalte obligatoriske sociale bidrag til udlandet med:

13.833

2011

Beløb indsat på bankkonto

285.377

SKAT har givet credit-lempelse for betalt skat til udlandet med

7.273

2012

Lønoplysninger fra Schweiz

601.679

SKAT har givet credit-lempelse for betalt skat til udlandet med

92.558

SKAT har givet lempelse for betalte obligatoriske sociale bidrag til udlandet med:

52.647

2013

Lønoplysninger fra Schweiz

424.109

SKAT har givet credit-lempelse for betalt skat til udlandet med

56.491

SKAT har givet lempelse for betalte obligatoriske sociale bidrag til udlandet med:

46.579

SKAT har nedsat lønindkomst fra arbejde i udlandet med lempelse

Efter ligningslovens § 33A (tidligere selvangivet)

-381.150

SKAT har modtaget oplysninger via projekt Money Transfer. SKAT har oplyst, at de har påbegyndt sagen den 4. november 2015, hvor SKAT har anmodet klageren om redegørelse og dokumentation for indsætninger på bankkontoen. Klageren har, til SKAT, indsendt oplysninger den 4. januar 2016 og den 28. januar 2016.

SKAT har udsendt forslag den 8. februar 2016 og afgørelse den 22. marts 2016.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens indkomst med lønindkomst fra arbejde i udlandet.

Til støtte for ændringen har SKAT anført:

Money Transfer

1.1. De faktiske forhold

Ifølge indberetninger fra danske pengeinstitutter om pengeoverførsler til og fra udlandet har du modtaget de følgende beløb fra udlandet:

(Se vedlagte bilag 1)

Beløbene er efter de foreliggende oplysninger indsat på din konto nr. [...72] i [finans1].

Vi har modtaget dine mail af den 4. januar 2016 samt af den 28. januar 2016 hvori du redegør for pengeoverførslerne fra udlandet. Du oplyser følgende i din mail af 4. januar 2016:

” Hej [person1]

Grundet de mange dokumenter i denne sag, har jeg forsøgt at holde dem i separate emails, for at kunne holde størrelsen på emails nede og for selv at kunne holde styr på dem.

Besvarelser på spørgsmål fra Skat

Redegørelse & dokumentation for de anførte overførelser.

-Efter aftale med dig d. 17.dec. 2015 fremsendes kvitteringerne for udenlandske pengeoverførelser til min danske visa kort konto. [...72]. Som du sikkert vil notere dig, er der i flere tilfælde tale om pengeoverførsler fra min schweiziske lønkonto, eftersom det er et krav, at man har en schweizisk lønkonto, når man arbejder i Schweiz. Jeg har dog stadig brugt min danske visa kort konto som primær konto pga. de mange skift i arbejdsgiver og arbejdspladser rundt om i Europa.

(se email: sagnr. [...] del 3 - Konto udskrifter/kvitteringer 2013)

Jeg har forespurgt [finans1] omkring de resterende kvitteringer og vil sende dem per email:

(sagnr. [...] del 5 - Konto udskrifter/kvitteringer 2010 – 2012), når de ankommer til mig.

Hvordan har pengeoverførelserne påvirket dine selvangivelser for 2010 – 2013?

-Eftersom jeg mener, at jeg ikke har noget tilhørsforhold til Danmark, og eftersom jeg har arbejdet i udlandet for udenlandske arbejdsgivere, har jeg hverken påført indkomst eller diverse fradrag i perioden 01- FEB 2010 til 31 – AUG -2013.

-Da jeg ansættes i [virksomhed5] d. 17 – SEP -2013 kontakter jeg skat for at få et skattekort, da det ikke er muligt for mig at printe dette ud via tast-selv på skat’s hjemmeside. Jeg retter ligeledes min selvangivelse 2013 således at udenlandsk indkomst er påført i denne 2013 selvangivelse.

(Se email: sagnr. [...] del 4 - Skat betalt i udlandet +Årsopgørelser 2010 til 2013)

Dokumentation for betalt skat i udlandet

-vedlagt betalt skat for schweiz 2010 + 2012 + 2013, men jeg er leder dog stadig efter de resterende dokumenter i mine forskellige mapper af papire fra udlandet.

Jeg får tysk kyndig ven til at hjælpe mig med at fremskaffe disse tyske skatte dokumenter, hvis jeg ikke snart finder dem, da mit tysk er mildest talt ikke eksisterende.

(Se email: sagnr. [...] del 4 - Skat betalt i udlandet +Årsopgørelser 2010 til 2013)

Ansættelses kontakter med arbejdsgivers hjemsted og udførte arbejdsopgaver

- Kontrakter med ønsket information og stillingsbetegnelser vedlagt.

-oversigt over ansættelser varighed

(Se email: sagnr. [...] del 1 - Ansættelses kontrakter hvoraf arbejdsgiverens hjemsted er påført)

Opgørelser over ophold i Danmark og udland for 2013, samt hvilke lande, jeg har arbejdet i.

-I perioden 2013 har jeg haft 2 arbejdsgivere. [virksomhed2] i [Schweiz] og [virksomhed5] A/S i Danmark, som også fremgår af mine vedlagte ansættelseskontrakter.

(Se email sagnr. [...] del 1 - Ansættelses kontrakter hvoraf arbejdsgiverens hjemsted er påført)

-Jeg har ligeledes vedlagt min outlook kalender for 01-01-2013 til 31-12-2013

(se email: sagnr. [...] del 2 - Opgørelse for ind og udrejse 2013, samt lande jeg arbejdede i i 2013)

Hvis du har yderligere spørgsmål eller problemer med at få vis kalenderen, kan jeg kontaktes per fastnettelefon [...] eller på min e-mail.

Med Venlig Hilsen

[person2] ”

Du oplyser følgende i din mail af 28. januar 2016:

” Hej [person1]

Som lovet sendes hermed betalt skat fra min eneste arbejdsgiver i 2011 [virksomhed1]. Opgivelsen kommer fra den kommune, hvori [virksomhed1]s hovedkontor ligger. Det er åbenbart sådan man får disse oplysninger fra Schweiz efter hvad jeg kan forstå på min tyskkyndige ven, der har hjulpet mig i denne sag.

Det er mig endnu ikke lykkes at skaffe de tyske skattepapirer trods 2 forsøg henholdsvis 15-01-2016 & 25-01-2016. Jeg har vedlagt mine e-mails forsøg i at komme i kontakt med disse tyske myndigheder, og vil gerne gøre endnu et forsøg med hjælp af min tyskkyndige ven med mindre du har andre løsningsforslag?

Hvis du har yderligere spørgsmål, kan jeg kontaktes per e-mail eller fastnet telefon [...].

Med venlig Hilsen

[person2]

Hej [person1]

Ifølge aftale d. 18-01-2016 sendes hermed kvitteringer for udenlandske overførelser i 2011-2012.

Jeg har under gennemgangen af disse dokumenter fundet 2 sager, der har interesse:

Overførelsen 30/03/2011 er blevet tilbagebetalt d. 04/04/2011 (se venligt vedhæftet filer 2011-03-30 & 2011-04-04 for yderligere information).
Ligeledes er overførslen d. 29-05-2012 blevet tilbagebetalt pga. forkert kontonummer så vidt jeg kunne forstå på den telefon hotline samtale, jeg har haft med min tidligere schweiziske bank. Det er dog ikke lykkes mig at få [finans1]s kvittering på denne oplysning om overførslen, samt [finans1]s dokumentation for denne indberetning til SKAT.

Det har været meget op ad bakke med [finans1], og jeg har de sidste 3 dage bedt [finans1] om at kontakte mig telefonisk, så vi kunne få afklaring på denne sag, men uden held. Jeg har haft adskillige samtaler på [finans1] Chat, hvor jeg har forklaret mine problemstillinger og har fået 3 forskellige svar på mine spørgsmål.

Jeg vil derfor gerne endnu engang forsøge at få fat i nogle højere oppe i [finans1], der kan fremskaffe disse informationer, jeg mangler omkring d. 29-05-2012, med mindre du har andre løsningsforslag?

Hvis du har yderligere spørgsmål eller problemer med at få vist kalenderen, kan jeg kontaktes per fastnettelefon [...] eller på min e-mail.

Med Venlig Hilsen

[person2] ”


Vi har efterfølgende modtaget dine opgørelser over antal dage med ophold i udlandet og antal dage med ophold i Danmark (kalendere). Du har endvidere indsendt dokumentation for de modtagne beløb fra udlandet samt løn-oplysningssedler fra de schweiziske skattemyndigheder.

Ud fra oplysningerne i dine mail anser SKAT, at du er skattepligtig af de modtagne beløb, da du er fuldt skattepligtig til Danmark. Du er fuldt skattepligtig til Danmark fordi du har bolig til rådighed i Danmark jf. kildeskatteloven §1 stk. 1.

Beløbene er skattepligtige jf. statsskatteloven §4 og reglen om globalindkomstprincippet

Dine bemærkninger

Efterfølgende har vi modtaget mails af den 27. februar 2016 og den 2. marts 2016 fra din advokat [person3] hvori oplyses:

Til SKAT Att.: [person1]

[person2] - cpr. [...] - har anmodet mig om at indtræde som advokat i den sag SKAT har rejst mod ham jf. brev af 8/2-16.

Vi ønsker meget nøje at redegøre for, at [person2] ikke er fuld skattepligtig til DK, hvorfor vi anmoder om et møde med SKAT.
Med venlig hilsen

[person3], advokat

[adresse2]

[by2]

Jeg har prøvet at ringe. Ring venligst på [...]

Efterfølgende har vi forgæves forsøgt at kontakte din advokat pr. telefon den 6. marts 2016, den 7. marts 2016 og den 8. marts 2016. Herefter har vi den 9. marts 2016 sendt mail til din advokat hvori vi har bedt om en beskrivelse af dine skattepligtsforhold. Beskrivelsen skulle indsendes inden den 16. marts 2016. Vi har endnu ikke modtaget beskrivelsen, hvorefter vi har truffet afgørelse i sagen.

1.3. Retsregler og praksis

Statsskatteloven § 4

Ligningsloven § 33A
Dobbeltbeskatningsoverenskomst Danmark/Schweiz Art. 15 og Art. 23

Dobbeltbeskatningsoverenskomst Danmark/Storbritannien Art. 15 og Art. 22

Kildeskatteloven §1 stk. 1

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Beløbene du har modtaget i løn fra [virksomhed3], [virksomhed1] aviation Belp/[Schweiz], [virksomhed4] og [virksomhed2] er skattepligtige jf. statsskatteloven §4. Vi har beregnet de skattepligtige beløb ud fra de indsendte løn-oplysningssedler fra Schweiz (bilag 2) samt de indsendte bankkvitteringer om pengeoverførsler fra udlandet (bilag 1). Ifølge oplysningerne om dine ophold i udlandet og Danmark, kan du ikke anvende beskatningsreglerne i Ligningsloven § 33A. Ifølge ligningsloven § 33A kan man få skattenedsættelse for løn optjent ved personligt arbejde i tjenesteforhold under ophold uden for Danmark i mindst 6 måneder. Opholdet må kun afbrydes af nødvendigt arbejde eller ferie og lignende her i Danmark på højst 42 dage inden for enhver afsluttet 6-månedersperiode. Du har opholdt dig i Danmark i mere end 42 dage i de perioder hvor du har arbejdet i udlandet. I 2013 har du selvangivet 381.150 kr. som lønindkomst med lempelse efter ligningslovens § 33A. Dette beløb har vi derfor ændret.

Du skal selvangive alle dine indtægter og fradrag, uanset hvor i verden de stammer fra (Glo-balindkomstprincippet). Det betyder, at du sammen med din almindelige selvangivelse skal sende en selvangivelse for din udenlandske indkomst. Reglerne om globalindkomstprincippet står i statsskattelovens § 4 stk. 1 litra c.

SKAT anser derfor de modtagne beløb for skattepligtig indkomst. Der gives creditlempelse for den skat du har betalt til udlandet. Såfremt du har betalt yderligere skat til udlandet bedes du oplyse os om dette.

Der gives lempelse for betalte udenlandske obligatoriske sociale bidrag.

Ekstraordinær ansættelse

Det er SKAT´s opfattelse, at du ved ikke at have selvangivet modtagne indtægter i henhold til Money Transfer-oplysninger har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

I de tilfælde, hvor der er tale om, at der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt kan der ske ekstraordinær genoptagelse af ansættelsen i henhold til skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1 nr. 5, der lyder således:

Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

5) Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Ansættelsen for indkomståret 2010 og 2011 er herefter genoptaget i henhold til skatteforvaltningens § 27 stk. 1 nr. 5, idet du ved ikke at have medregnet indtægter for de omhandlede indkomstår anses for at have handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

En ekstraordinær ansættelsesændring af din indkomst for 2010 og 2011 er betinget af, at varsling sker senest 6 måneder efter, at SKAT er kommet til kundskab om de forhold, der giver grundlag for en ekstraordinær ansættelsesændring, jf. skatteforvaltningslovens § 27 stk. 2.

SKATs kontrol af dine indkomstforhold er startet op i forbindelse med projekt Money transfer II, hvor SKAT har modtaget oplysning fra udvalgte banker om pengeoverførsler til og fra udvalgte lande. Det er her konstateret, at du har modtaget overførsler fra forskellige udenlandske arbejds-givere.

SKAT har opstartet sagsbehandling af disse overførsler i brev af 4. november 2015, hvori du er bedt om at redegøre og dokumentere overførslerne til din bankkonto.

Du har efterfølgende indsendt oplysninger til os i dine mail af den 4. januar 2016 og den 28. januar 2016. Det er i forbindelse med modtagelse af din mail af den 4. januar 2016 at det konstateres, at de modtagne beløb ikke ses selvangivet. Det er derfor den 4. januar 2016, at SKAT kommer til kundskab om, at du har indkomst, der er selvangivelsespligtig.

SKAT mener derfor, at 6 måneders fristen tidligst kan begynde at løbe fra den 4. januar 2016, da SKAT her er kommet til kundskab om, at der er grundlag for en ændring af din skatteansættelse for 2010 og 2011.”

Til Skatteankestyrelsens forslag, har SKAT anført:

”Skattepligten

Klager er skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, da han har bopæl her i landet.

Klager har i perioden 31. marts 2005 til 20. juni 2015 været tilmeldt adressen [adresse1], i [by1]. Klagers nuværende ægtefælle er tilmeldt samme adresse i samme periode. I klageårene har klager været registreret som ejer af dansk indregistrerede biler og en motorcykel.

Herefter, og da klager ikke har dokumenteret eller sandsynliggjort, at han skulle have opgivet bopælen i [adresse1] i klageårene og heller ikke har dokumenteret eller sandsynliggjort, at han skulle have bopæl i et andet land i klageårene 2010 – 2013, er klager fortsat skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Reaktionsfristen

6-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt. regnes fra det tidspunkt, hvor SKAT, har fået kundskab til det forhold, der kan begrunde ekstraordinær genoptagelse. Fastlæggelsen af kundskabstidspunktet sker på grundlag af en konkret vurdering.

Som det fremgår af SKATs forslag og afgørelse har vi først ved modtagelsen af klagers mail den 4. januar 2016 fået kendskab til, at de bankoverførsler, der fremgår af modtagne kontroloplysninger fra banker, er lønindkomst for klager, der ikke er selvangivet.

Reaktionsfristen efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt. kan derfor tidligst regnes fra den 4. januar 2016. Se SKM2013.910.BR. SKAT har sendt forslag til ændring af skatteansættelserne den 8. februar 2016 og fristen på 6 måneder er derfor overholdt. Da afgørelsen er sendt den 22.” marts 2016 er også 3-måneders fristen for at foretage ansættelsen, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2 pkt. overholdt.”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at SKATs afgørelse er forkert samt at klageren ikke er omfattet af fuld skattepligt til Danmark.

Til støtte for påstanden har repræsentanten anført:

”Den påklagede afgørelse er forkert.

Det begrundes med, at SKAT ikke har overholdt 6 mdr.s fristen i SFL § 27, stk. 2.”

Til Skatteankestyrelsens anmodning om en begrundet klage, har repræsentanten anført:

”1)

Jeg finder at det forhold at betingelserne for at foretage ekstraordinær genoptagelse jf. SFL § 27, stk. 2 ikke er opfyldt, er tilstrækkelig begrundelse for at kunne klage.

2)

Endvidere gøres gældende, at min klint ikke har været fuld skattepligtig til DK jf. KSL § 1.”

Til Skatteankestyrelsens forslag, har repræsentanten anført:

”Min klient var reelt fraflyttet hans adresse i Danmark og havde adresser i udlandet. Han var således ikke fuld skattepligtig til Danmark.

Hans adresse i udlandet var:

2010

Arbejdsgiver: [virksomhed3]- udestation [Sverige] i Sverige (Arbejdsgiver er bosat I England)

Fra 1 FEB 2010

Adresse: [adresse3], [Sverige], Sverige

2010

Arbejdsgiver: [virksomhed1] / [Schweiz], Schweiz

Fra 8 AUG 2010

Adresse: [adresse4], [by3], Schweiz

2010 – 2011

Arbejdsgiver: [virksomhed4] –udestation [Tyskland] (arbejdsgiver bosat i Tyskland)

Fra 3 SEP 2010

Adresse: [adresse5], [Tyskland], Tyskland

2011-2012

Arbejdsgiver: [virksomhed1] - [...], Schweiz

Fra 27 JUN 2011

Adresse: [adresse6], [by3], Schweiz

2012-2013

Arbejdsgiver:

Periode: 1 SEP 2012 – 22 AUG 2013

Adresse: [adresse7], [by4], Schweiz

Min klient har således ikke været skattepligtig til Danmark.”

Landsskatterettens afgørelse

Personer, der har bopæl her i landet, er fuldt skattepligtige til Danmark. Det fremgår af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Ved afgørelsen af, om betingelsen for bopæl er opfyldt, lægges der vægt på, om den pågældende ved at grunde husstand, leje sig bolig eller ved andre foranstaltninger har tilkendegivet, at vedkommende har til hensigt at have hjemsted her i landet. Det fremgår af kapitel 1 i cirkulære nr. 135 af 4. november 1988 om opkrævning af indkomst- og formueskat efter kildeskatteloven.

Der er således tale om et bredt tilknytningskriterium, hvor der lægges vægt på både objektive og subjektive kriterier.

Klageren har i indkomstårene 2010 – 2013 været registreret med folkeregister adresse på [adresse1], [by1] sammen med sin nuværende ægtefælle. Klageren har ikke godtgjort, at han har opgivet sin bopæl i Danmark og har i øvrigt heller ikke dokumenteret, at han har haft bopæl i et andet land. Da der ikke foreligger dokumentation for, at klageren ikke skulle have bopæl i Danmark i årene 2010 til 2013, er klageren således fuldt skattepligtig til Danmark iht. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Som fuldt skattepligtig her til landet er klageren skattepligtig af al sin indkomst, uanset om denne hidrører fra Danmark eller udlandet, jf. globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4. Indkomst skal beskattes på det tidspunkt, der er erhvervet endeligt ret til beløbet.

Det følger af skattekontrollovens § 1, at enhver, der er skattepligtig i Danmark, over for told- og skatteforvaltningen årligt skal selvangive sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ, og sin ejerbolig. Endvidere følger af skattekontrollovens § 16, at den skattepligtige, hvis ansættelsen er for lav, skal underrette told- og skatteforvaltningen herom inden 4 uger efter meddelelsens modtagelse.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen kan varsle en ændring i ansættelsen af den skattepligtige indkomst frem til den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

SKAT har udsendt forslag den 8. februar 2016 og afgørelse den 22. marts 2016.

For så vidt angår indkomstårene 2012 og 2013 har SKAT således varslet ansættelsesændringen inden for den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 26.

For så vidt angår indkomstårene 2010 og 2011 er den ordinære frist for genoptagelse udløbet.

Det følger dog af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, at, uanset fristerne i lovens § 26, kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres på initiativ af told- og skatteforvaltningen, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Klageren har i årene 2010-2013 modtaget løn fra udenlandske arbejdsgivere. Der er samlet set tale om betydelige beløb, som klageren har fået udbetalt i en årrække, uden at oplyse SKAT herom. Klageren har, bortset fra indkomståret 2013, ikke selvangivet den modtagne løn til SKAT. Pengene er til dels blevet indsat på klagerens konto i [finans1].

Ved at undlade at oplyse om indtægterne og dermed hindre SKAT i at foretage en korrekt skatteansættelse, må klageren anses at have handlet mindst groft uagtsomt, hvorfor ansættelsen for 2010 og 2011, har kunnet foretages efter udløbet af den ordinære ligningsfrist jf. skatteforvaltningslovens 27 stk. 1 nr. 5. Der henvises til Højesterets afgørelse i SKM2008.905 og byrets dom i SKM2010.552.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelse af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, kan en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

Fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 regnes fra kundskabstidspunktet, hvilket må anses som det objektive kundskabstidspunkt for myndigheden, og hvor man med rimelighed må tilregne myndigheden kundskab. Hvis myndigheden f.eks. på grund af langsommelig sagsbehandling eller andet først får opstartet sagsbehandlingen sent op imod 6-måneders fristen, og derved ikke når at sende forslag til afgørelse, da vil sagen være forældet på grund af passivitet.

Kundskabstidspunktet anses at være der, hvor skattemyndighederne kommer i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at kunne foretage en korrekt ansættelse. Der må i henhold til forholdets individuelle karakter vurderes, hvornår forvaltningen kan siges at have tilstrækkelige oplysninger til at foretage ansættelsen.

Reaktionsfristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, skal regnes fra det tidspunkt, hvor skattemyndigheden er kommet i besiddelse af det fornødne grundlag for at varsle en korrekt afgørelse om ansættelsen. Derfor skal fristen ikke regnes fra det tidspunkt, hvor SKAT har modtaget rådata i projekt Money Transfer II. Fristen kan tidligst regnes fra den 4. januar 2016, hvor klageren har besvaret SKATs anmodning om redegørelse og dokumentation for overførsler til klagerens bankkonto. Det lægges til grund, at SKAT først på det tidspunkt var i besiddelse af det fornødne grundlag til at varsle ansættelsesændringerne for indkomstårene 2010 og 2011. Der kan f.eks. henvises til SKM2013.910.BR

Det findes derfor, at 6-måneders reaktionsfristen tidligst skal regnes fra den 4. januar 2016, og at SKATs varsling af ansættelsesændringerne for indkomstårene 2010 og 2011 er foretaget rettidigt.

Det bemærkes endvidere, at 3-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, ligeledes er opfyldt.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.