Kendelse af 19-12-2017 - indlagt i TaxCons database den 20-01-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2010

Værdi af fri bil

Kørselsgodtgørelse

10.785 kr.

14.656 kr.

0 kr.

0 kr.

10.785 kr.

14.656 kr.

Indkomståret 2011

Værdi af fri bil

Kørselsgodtgørelse

43.140 kr.

105.195 kr.

0 kr.

0 kr.

43.140 kr.

105.195 kr.

Indkomståret 2012

Værdi af fri bil

Kørselsgodtgørelse

43.140 kr.

83.892 kr.

0 kr.

0 kr.

43.140 kr.

83.892 kr.

Indkomståret 2013

Værdi af fri bil

Kørselsgodtgørelse

14.380 kr.

12.266 kr.

0 kr.

0 kr.

14.380 kr.

12.266 kr.

Indkomståret 2014

Kørselsgodtgørelse

60.550 kr.

0 kr.

60.550 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren bor på adressen [adresse1], [by1].

Klageren var direktør og hovedanpartshaver i selskabet [virksomhed1] CVR [...1] (herefter selskabet). Selskabet havde samme adresse som klageren, hvormed der var sammenfaldende adresse. Selskabets formål var opførelse og renovering af bygninger og beslægtede aktiviteter. Selskabet er den 24. september 2013 opløst.

Klageren er endvidere direktør og hovedanpartshaver i selskabet [virksomhed2] ApS CVR [...2]. [virksomhed2] er beliggende på adressen [adresse2], [by2]. Det er [virksomhed2]s formål, at opføre bygninger og beslægtede aktiviteter. [virksomhed2] var moderselskab til selskabet.

SKAT har ved afgørelsen den 14. januar 2016 anset selskabet for at stille fri bil af mærket Ford transit connect varebil med registreringsnummer [reg.nr.1], til rådighed for klageren i perioden fra den 15. oktober 2010 til den 10. april 2013. Bilen var indregistreret til blandet benyttelse.

Klageren ejede privat en Volvo v70 med registreringsnummer [reg.nr.2].

Det er klagerens opfattelse, at Volvoen har været anvendt erhvervsmæssigt i løbet af året og har på den baggrund fået udbetalt befordringsgodtgørelse fra indkomståret 2010 til 2014 med i alt 276.559 kr. Som dokumentation for den erhvervsmæssige kørsel, har klageren indsendt kørebøger.

Kørebøgerne over Volvoen er fra den 10. januar 2011 og frem til 29. august 2012. Klageren har oplyst, at der ikke kan fremskaffes kørebøger for 2010. Kørebøgerne er dannet automatisk via gps registrering. Det er brugeren der skal indtaste formålet med kørsel.

Køreregnskaberne for 2010 foreligger ikke i sagen og klageren har til SKAT oplyst disse ikke kan fremskaffes.

SKATs afgørelse

SKAT har beskattet klageren af værdi af fri bil for indkomstårene 2010-2013 med i alt 111.445 kr.

SKAT har endvidere truffet afgørelse om beskatning af skattefri kørselsgodtgørelse for indkomstårene 2010- 2014 med i alt 276.559 kr.

Til støtte herfor, er anført:

”1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Med vedtagelsen af lov nr. 459 af 31. maj 2000, blev der med virkning fra og med indkomståret 2001 indført en formodningsregel. Dette bevirker, at når en ansat direktør eller anden medarbejder med væsentlig indflydelse på egen aflønningsform, har rådighed over en bil, bliver denne beskattet af fri bil. Det er rådigheden der beskattes, uden hensyn til om der er gjort brug af rådigheden. Domspraksis og formodningsreglen bevirker, at hvis anpartshaver/direktøren ikke kan bevise, at bilen ikke har stået til rådighed, vil der ske beskatning.

SKAT finder, at du har frie biler til rådighed

Det fremgår af Den juridiske vejledning pkt. C.A.5.14.1.3, at hvis der er flere biler til rådighed, gælder ligningslovens § 16 stk. 4 for hver enkelt bil, der stilles til rådighed til privat brug. Der gives således ikke mængderabat.

Efter en konkret vurdering finder SKAT, at du kan nøjes med rådighedsbeskatning af den dyreste bil til rådighed.

SKAT finder, at selskabet har stillet bil til rådighed for din private benyttelse. Der er henset til

• at du er hovedanpartshaver og direktør i selskabet

• at du og selskabet har samme adresse, hvorfor du har haft fuld rådighed over bilernsamt adgang til at anvende bilerne privat

• at selskaberne har haft adskillige biler indregistreret med anvendelse privat eller erhverv/privat, på trods af at du har været den eneste ansat.

• at du i din personligt indregistreret private personbil, Volvo V 70, har foretaget erhvervsmæssig kørsel for selskaberne, som du har fået udbetalt store skattefrie kørselsgodtgørelser for.

Du har oplyst, at alle de biler, som har været registreret i selskaberne er nogle meget gamle slidte biler, som du kun har brugt til arbejdskørsel og materialetransport. Du har desuden oplyst, at der ikke foreligger nogle kørebøger på disse biler.

Det fremgår af SKATs kontroloplysninger, at selskabet [virksomhed1] ApS, i perioden 15. oktober 2010 til 10. april 2013, har stået opført som ejer og bruger af en Ford Transit Connect varebil med anvendelse privat/erhverv, Reg.nr. [reg.nr.1], 1. gang indregistreret den 26. februar 2007.

I umiddelbart tilknytning til afhændelse af denne bil, anskaffer du den 9. april 2013 personligt en fabriksny Ford KA personbil, Reg.nr. [reg.nr.3].

Under hensyn til ovenstående faktuelle oplysninger finder SKAT, at du har haft fri bil til rådighed. SKAT har ikke anset bilen Ford Transit Connect fra 2007 for værende en gammel slidt bil. Bilen har været indregistreret med blandet anvendelse, og i forbindelse med afhændelse af denne bil, anskaffer du personligt en fabriksny personbil. Du har i perioden 30. september 2010 til 9. april 2013 kun haft en bil indregistreret i personlig regi, og denne bil er den Volvo V 70, som blandt andet har været brugt til erhvervsmæssig kørsel for selskaberne. Der har ikke været andre biler indregistreret i husstanden.

Værdiansættelsen af rådighed over firmabil, skal ske i overensstemmelse med værdiansættelsesprincipperne for personalegoder i ligningslovens § 16 stk. 4.

SKAT finder, at den årlige værdi af bil til rådighed skal fastsættes ud fra beskatningsgrundlaget på kr. 160.000, som er minimumsgrænsen.

Den årlige værdi af bil til rådighed kan herefter fastsættes til:

25 % af kr. 160.000 40.000 kr.

Miljøafgift pr. år. 3.140 kr.

I alt 43.140 kr.

Under hensyn til, at du den 9. april 2013 anskaffer en fabriksny personbil, finder SKAT, at selv om selskaberne hele tiden har haft biler, der har stået til din rådighed, vil der kun ske beskatning af fri bil i perioden 15. oktober 2010 til 10. april 2013.

Fri bil til rådighed i indkomståret 2010 udgør herefter:

Kr. 43.140 * 3/12 mdr. 10.785 kr.

Fri bil til rådighed i indkomståret 2011 udgør herefter:

Kr. 43.140 for hele året 43.140 kr.

Fri bil til rådighed i indkomståret 2012 udgør herefter:

Kr. 43.140 for hele året 43.140 kr.

Fri bil til rådighed i indkomståret 2013 udgør herefter:

Kr. 43.140 * 4/12 mdr. 14.380 kr.

Du har været ansat i selskabet, hvorfor beløbet er skattepligtigt jf. statsskattelovens § 4 stk. 1 lit. c. Beløbet bliver beskattet som personlig indkomst jf. personskattelovens § 3 stk. 1.

1.5. SKATs endelige afgørelse

Det fremgår af biloplysningerne for selskabet [virksomhed1] ApS, at der på et tidspunkt er indregistreret 3 biler, der alle er indregistreret med mulighed for privat anvendelse. Det fremgår desuden, at nogle af bilerne bliver afmeldt, for atter at blive indregistreret på et senere tidspunkt.

Der findes ikke kørebogsregistreringer på disse biler. Du oplyser, at de biler som har været registreret i selskabets navn, er nogle meget gamle slidte biler, som du kun har brugt til arbejdskørsel og materiale transport. Det er gamle biler / varebiler med speciel indretning, således at de ikke er anvendelige til privatkørsel, og derfor kun er benyttet til varetransporter fra værksted/ lager. Grunden til at nogle af dem er på hvide plader er, at dette var billigere i indkøb og reparationer, der kunne ske undladelse af påtegning af CVR-nr. og det var lettere og billigere at komme på genbrugspladser med affald m.m.

Det fremgår af de fremsendte kørebøger, der er udarbejdet i forbindelse med skattefri kørselsgodtgørelse, at den Volvo V70, Reg.nr. [reg.nr.2], som er den eneste bil der er indregistreret i personlig regi, har været på adressen [adresse3], [by3] således:

• Indkomståret 2011 – 2/5, 5/5, 11/5, 16/5, 18/5, 21/5, 25/5, 27/5, 9/6, 16/6, 29/6, 25/7, 26/7, 1/8, 2/8, 16/9, 23/9, 7/10, 12/10, 14/10, 16/10, 28/10, 26/11, 12/12, 21/12

• Indkomståret 2012 – 3/1, 25/1, 31/1, 3/2, 13/3, 8/5, 26/5, 15/6

Du har oplyst, at der ikke har været noget behov for at anvende selskabets gamle biler til privatkørsel samt kørsel fra byggeplads til byggeplads. Du oplyser desuden, at bilerne har været placeret på selskabets værksted/lageradresse [adresse3], [by3], da hovedadressen [adresse1], [by1] er et rækkehus, hvor der ikke er mulighed for at have varelager samt parkere 2-3 varevogne, denne adresse har kun været anvendt som kontor. Det fremgår af de modtagne kørebøger, at du i indkomståret 2011 har fået udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse for 25 dages kørsel til adressen [adresse3]. I indkomståret 2012 har du fået udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse for 8 dages kørsel til adressen [adresse3]. SKAT stiller sig undrende overfor, at der er så få dages kørsel til adressen [adresse3], [by3], når det er på denne adresse at selskabet har haft værksted og lager.

Det fremgår af SKATs kontroloplysninger, at selskabet [virksomhed1] ApS, i perioden 15. oktober 2010 til 10. april 2013, har stået opført som ejer og bruger af en Ford Transit Connect varebil med anvendelse privat/erhverv, Reg.nr. [reg.nr.1], 1. gang indregistreret den 26. februar 2007. Det fremgår af tilgængelige synsrapporter, at bilen den 20. maj 2010 havde kørt 106.000 km. På dette tidspunkt er bilen næsten lige blevet 3 år gammel, det er en dieselbil og er indregistreret med anvendelse godstransport erhverv. Bilen bliver indregistreret hos [virksomhed1] ApS den 15. oktober 2010, hvor den bliver omregistreret til anvendelse privat/erhverv. Det fremgår af efterfølgende synsrapporter, at bilen den 29. juni 2012 har kørt 138.000 km og den 8. august 2012 har kørt 143.000 km. Fra bilen har været til syn den 29. juni 2012 til den bliver synet om den 8. august 2012 har bilen kørt 5.000 km. SKAT stiller sig undrende overfor, hvordan bilen er kommet til syn disse dag, da du ifølge kørebogen ikke været på adressen [adresse3] i denne periode. Det fremgår af synsrapporten af 29. juni 2012, at bilen denne dag er blevet synet hos [virksomhed3], [adresse4], [by4] kl. 8:18. SKAT stiller sig undrende overfor, at der ifølge de udarbejdede kørebøger fremgår, at der den 29. juni 2012 er udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse vedrørende kørsel fra [adresse1], [by1] til [adresse5], [by4]. Denne kørebogsregistrering er den første registrering denne dag.

SKAT fastholder, at selskabet har stillet bil til rådighed for din private benyttelse. Der er henset til

• at du er hovedanpartshaver og direktør i selskabet

• at selskaberne har haft adskillige biler indregistreret med anvendelse privat eller erhverv/privat, på trods af at du har været den eneste ansat.

• at på trods af, at der er tale om biler indregistreret med mulighed for blandet anvendelse, er der ikke ført kørselsregnskab for selskabets biler og der foreligger ingen fraskrivelseserklæring, hvorfor du ikke har sandsynliggjort, at du har været afskåret fra at bruge bilerne til privat kørsel

• at selskabet, i forbindelse med at de køber Ford Transit Connect varebil, vælger at omregistrere bilen fra anvendelse ren erhverv til anvendelse privat/erhverv, på trods af en dyr privatbenyttelsesafgift, når du argumenterer for, at det er for at spare penge, at selskabet har bilen.

• at du i din personligt indregistreret private personbil, Volvo V 70, har foretaget erhvervsmæssig kørsel for selskaberne, som du har fået udbetalt store skattefrie kørselsgodtgørelser for.

• at du har været til syn med din private personbil, Volvo V70 den 18. juni 2012, hvor kilometerstanden var 177.000. Du er til omsyn med bilen den 10. juli 2012, hvor kilometerstanden var 179.000. Der er således kørt ca. 2.000 km på godt 3 uger. Det fremgår af kørebogen, at du har fået udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse for 1.973 km for samme periode. Der har således ikke været plads til privatkørsel.

• at du har oplyst, at der ikke har været noget behov for at anvende selskabets gamle biler til privatkørsel samt kørsel fra byggeplads til byggeplads. Du oplyser desuden, at bilerne har været placeret på selskabets værksted/lageradresse [adresse3], [by3], da hovedadressen [adresse1], [by1] er et rækkehus, hvor der ikke er mulighed for at have varelager samt parkere 2-3 varevogne, denne adresse har kun været anvendt som kontor.

Det fremgår af de modtagne kørebøger, at du i indkomståret 2011 har fået udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse for 25 dages kørsel til adressen [adresse3]. I indkomståret 2012 har du fået udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse for 8 dages kørsel til adressen [adresse3].

• at på trods af, at du ifølge udarbejdet kørselsgodtgørelsesregnskab kun har været på adressen [adresse3] ganske få gange, har bilen Ford Transit Connect varebil kørt rimeligt mange kilometer. 5.000 af disse kilometer er kørt imellem 2 synsdage, hvor du ifølge kørebøgerne slet ikke har været på adressen.

• at det fremgår af synsrapporten af 29. juni 2012 vedrørende Ford Transit Connect varebil, at bilen denne dag er blevet synet hos [virksomhed3], [adresse4], [by4] kl. 8:18. Det fremgår af de udarbejdede kørebøger vedrørende Volvo70, at der den 29. juni 2012 er udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse vedrørende kørsel fra [adresse1], [by1] til [adresse5], [by4]. SKAT stiller sig undrende over sammenfaldet.

• at du i umiddelbart tilknytning til afhændelse af selskabets Ford Transit Connect varebil, personligt anskaffer en fabriksny Ford KA personbil, Reg.nr. [reg.nr.3].

En opgørelse/beregning over antal kørte kilometer i din private personbil, Volvo V70 udgør følgende:

7/9-2010 Køb af bil 103.000 km

2010 Kørselsgodtgørelse 14.656 kr. /3,56 pr.km 4.117 km

2011 Kørselsgodtgørelse 73.400 kr./3,67 pr.km 20.000 km

(105.195-73.400) kr./2,00 pr.km 15.897 km

1/1-30/6-2012 Kørselsgodtgørelse 52.375 kr./3,80 pr.km 13.783 km

Pr. 30/6-2012 I alt registreret kilometer 156.797 km

18/6-2012 Reg. kilometer ved syn 177.000 km

Beregnet privat kørsel 177.000 km - 156.797 km 20.203 km

2012 Kørselsgodtgørelse 76.000 kr./3,80 pr. km 20.000 km

(83.892-76.000) kr./2,10 pr.km 3.758 km

1/1-30/6-2012 Medtaget tidligere jf. over - 13.783 km

2013 Kørselsgodtgørelse 12.266 kr./3,82 pr.km 3.211 km

1/1-31/3-2014 Kørselsgodtgørelse 24.099 kr./3,73 pr.km 6.460 km

I alt registreret kilometer 196.646 km

11/4-2014 Reg. kilometer ved syn 219.000 km

Beregnet privat kørsel 219.000 km - 196.646 km 22.354 km

1/4-31/8-2014 Kørselsgodtgørelse 36.450 kr./3,73 pr.km. 9.767 km

I alt registreret kilometer 228.767 km

20/2-2015 Oplyst kilometer i mail 248.000 km

Beregnet privat kørsel 248.000 km – 228.767 km 19.233 km

I perioden fra den 7. september 2010 til det første syn den 18. juni 2012 har bilen kørt 20.209 km privat, hvilket svarer til en gennemsnitlig privat kørsel pr. mdr. på 20.203 km / ca. 21 mdr. = 962 km. I perioden 18. juni 2012 til næste syn den 11. april 2014 har bilen kørt 22.354 km privat, hvilket svarer til en gennemsnitlig privat kørsel pr. mdr. på 22.354 km / ca. 22 mdr. = 1.016 km. I perioden 11. april 2014 til din oplysning om kilometerstand i mail af 20. februar 2015 har bilen kørt 19.233 km privat, hvilket svarer til en gennemsnitlig privat kørsel pr. mdr. på 19.233 km / ca. 10 mdr. = 1.923 km. I perioden 7. september 2010 til den 9. april 2013 har der kun været en bil indregistreret i din personlige husstand. Den 9. april 2013 køber du personligt en fabriksny Ford KA, hvorfor der efter denne dato er to biler indregistreret i din personlige husstand.

SKAT stiller sig undrende over for, at den gennemsnitlige private kørsel pr. mdr. har været mindre i den periode, hvor der kun har været en bil til rådighed.

SKAT finder ikke, at det er sandsynliggjort, at selskabets biler ikke har stået til rådighed for dig til brug for privat kørsel herunder kørsel, hvor der er udbetalt skattefrie godtgørelser.

Under hensyn til ovenstående faktuelle oplysninger finder SKAT, at du har haft fri bil til rådighed.

Værdiansættelsen af rådighed over firmabil, skal ske i overensstemmelse med værdiansættelsesprincipperne for personalegoder i ligningslovens § 16 stk. 4.

SKAT finder, at den årlige værdi af bil til rådighed skal fastsættes ud fra beskatningsgrundlaget på kr. 160.000, som er den minimumsgrænse, som skal anvendes, uanset bilens alder og anskaffelsessum

Den årlige værdi af bil til rådighed kan herefter fastsættes til:

25 % af kr. 160.000 40.000 kr.

Miljøafgift pr. år. 3.140 kr.

I alt 43.140 kr.

Under hensyn til, at du den 9. april 2013 anskaffer en fabriksny personbil, finder SKAT, at selv om selskaberne hele tiden har haft biler, der har stået til din rådighed, vil der kun ske beskatning af fri bil i perioden 15. oktober 2010 til 10. april 2013, da du efter denne dato har to biler indregistreret i din personlige husstand.

Fri bil til rådighed i indkomståret 2010 udgør herefter:

Kr. 43.140 * 3/12 mdr. 10.785 kr.

Fri bil til rådighed i indkomståret 2011 udgør herefter:

Kr. 43.140 for hele året 43.140 kr.

Fri bil til rådighed i indkomståret 2012 udgør herefter:

Kr. 43.140 for hele året 43.140 kr.

Fri bil til rådighed i indkomståret 2013 udgør herefter:

Kr. 43.140 * 4/12 mdr. 14.380 kr.

Du har været ansat i selskabet, hvorfor beløbet er skattepligtigt jf. statsskattelovens § 4 stk. 1 lit. c. Beløbet bliver beskattet som personlig indkomst jf. personskattelovens § 3 stk. 1.

(...)

Med vedtagelsen af lov nr. 459 af 31. maj 2000, blev der med virkning fra og med indkomståret 2001 indført en formodningsregel. Dette bevirker, at når en ansat direktør eller anden medarbejder med væsentlig indflydelse på egen aflønningsform, har rådighed over en bil, bliver denne beskattet af fri bil. Det er rådigheden der beskattes, uden hensyn til om der er gjort brug af rådigheden. Domspraksis og formodningsreglen bevirker, at hvis anpartshaver/direktøren ikke kan bevise, at bilen ikke har stået til rådighed, vil der ske beskatning.

Skærpet formodningsregel for hovedaktionærer m.v.

Hvis en hovedaktionær har råderet over en firmabil, er der en formodning for, at bilen ikke kun er til rådighed for erhvervsmæssig kørsel, men også for privat kørsel. Det skyldes, at der er tale om interesseforbundne parter.

Derfor skal en hovedaktionær, der ønsker at undgå beskatning af rådighed over firmabil til privat kørsel, over for ligningsmyndigheden sandsynliggøre, at han eller hun er afskåret fra at bruge bilen til privat kørsel.

Der er tale om en konkret ligningsmæssig bedømmelse, hvor dokumentationskravene kan skærpes, og der bliver derfor lagt mere vægt på nøjagtigheden af både eventuelle kørebogsregistreringer og den aftale, som parterne har indgået om, at bilen kun må bruges erhvervsmæssigt. Se skatteministerens svar i TfS 1997.584 samt Den juridiske vejledning pkt. C.A.5.14.1.11

Som begrundelse for afgørelsen om skattefri kørselsgodtgørelse, har SKAT anført:

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det fremgår af ligningslovens § 9 stk. 4, at godtgørelser, der udbetales af arbejdsgiveren for udgifter, som lønmodtageren påføres som følge af arbejdet, medregnes ved indkomstopgørelsen. Dette gælder dog ikke godtgørelse for befordringsudgifter omfattet af § 9 B. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om kontrol og administrationen af godtgørelsesreglerne.

Ligningslovens § 9 B stk. 1, omfatter udgifter til følgende befordring:

a) Befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60 arbejdsdage inden for de forudgående 12 måneder,

b)befordring mellem arbejdspladser og

c)befordring inden for samme arbejdsplads.

Det er en forudsætning for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse, at arbejdsgiveren fører kontrol med antallet af kørte kilometer. Det fremgår af § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 173 af 13. marts 2000. Der kan således ikke som betingelse for godkendelse af skattefri befordringsgodtgørelse kræves et egentligt kørselsregnskab, men der kan stilles krav om, at udbetalingerne og dermed de kørte erhvervsmæssige kilometer kan kontrolleres.

SKAT finder ikke, at det er sandsynliggjort, at det udarbejdede kørselsregnskab vedrørende din erhvervsmæssige kørsel opfylder betingelserne for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse. Ved SKATs vurdering er der lagt vægt på følgende:

Det fremgår af de modtagne udskrifter af kørebogen fra [virksomhed4], at der på alle poster blot er oplyst ”byggeplads” som formål. SKAT finder ikke, at de udarbejdede kørselsregnskaber opfylder kravet om angivelse af kørslens formål. Både rejsemål og delmål skal være erhvervsmæssige. Delmål oplyses som forklaring på en længere kørselsrute for at undgå tvivl om antallet af kørte kilometer. Kørsels og delmål er geografiske stedsangivelser, som skal have en detaljeringsgrad, der gør dem entydige. Angivelse af blot et firmanavn eller interne betegnelser er derfor ikke fyldestgørende. Det erhvervsmæssige formål skal være arbejdsrelevant og skal angives mere præcist en blot ”byggeplads”.
Det fremgår bl.a. af de modtagne udskrifter af kørebogen fra [virksomhed4], at der er oplyst en fra og til adresse. Adressen [adresse6], [by5] fremgår meget tit. Denne adresse er din søns bopælsadresse
Det fremgår, at der den 5/7-2012 er taget færge fra [...], godtgørelse beregnet af 50 km. Det fremgår, at selv om til og fra adressen flere gange er de samme, er de opgjorte kilometer ikke de samme, hvilket må betyde, at der har været mellemliggende kørsel. Det fremgår, at der flere gange, uden mellemliggende stop, er kørt fra og til din bopælsadresse [adresse1], [by1], hvor der er beregnet godtgørelse med et vis antal kilometer. Det fremgår, at den 31/12-2011 stopper bilen på [adresse7], [by1] og starter fra samme adresse den 3/1-2012.
Det fremgår af sagsfremstillingens pkt. 1, at selskaberne, på trods af at du er den eneste ansatte, har flere biler indregistreret og at SKAT har anset dig for at have fri bil til rådighed. Det følger af § 10 i Bekendtgørelse nr. 1321 af 16. november 2010, at der ikke kan udbetales skattefri befordringsgodtgørelse, når arbejdsgiveren har stillet firmabil til rådighed for den ansatte. På trods af, at du ikke er anset for at have fri bil til rådighed siden den 10. april 2013, har selskabet stadig flere biler indregistreret med hel eller delvis mulighed for privat anvendelse. Disse biler har stået til din frie rådighed.

I kraft af din hovedanpartshaverstatus, er der interessefælleskab mellem dig og selskaberne, hvorfor der stilles skærpede krav til dokumentationen for, at betingelserne for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse er opfyldt.

SKAT finder ikke at kørselsregnskabet opfylder kravene i § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 173 af 13. marts 2000 om rejse- og befordringsgodtgørelse. Vi finder ikke, at selskabet har haft mulighed for at kontrollere de oplysninger, der danner grundlag for udbetalingerne.

SKAT finder herefter, at du har modtaget skattefri befordringsgodtgørelse uden at opfylde betingelserne for at kunne få godtgørelsen skattefrit, dels fordi du har haft fri bil til rådighed, dels fordi det udarbejdede kørselsregnskab ikke opfylder kravene. Derfor skal du beskattes af beløbene. Beløbene vil blive beskattet som yderligere løn. Beløbene er skattepligtige som personlig indkomst jf. personskattelovens § 3 stk. 1.

Beløbene til beskatning udgør følgende:

Indkomståret 2010 14.656 kr.

Indkomståret 2011 105.195 kr.

Indkomståret 2012 83.892 kr.

Indkomståret 2013 12.266 kr.

Indkomståret 2014 60.550 kr.

Der vedlægges et eksempel på kørselsafregning med bemærkninger om, hvad lønmodtager og arbejdsgiver skal være opmærksomme på ved udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse.

2.5. SKATs endelige afgørelse

I skrivelse af 12. oktober 2015 anmodede SKAT dig om at indsende regnskabsmateriale vedrørende selskabet [virksomhed1] ApS. Materialet skulle bruges til sandsynliggørelse af udbetalte skattefrie godtgørelser.

Du har oplyst, at alt bogholderi og øvrige papirer er gået tabt under flytning fra [adresse3], [by3] hvor de var opbevaret. pc som der har været bogført på er også bortkommet i flytterodet.

Det er en forudsætning for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse, at arbejdsgiveren fører kontrol med antallet af kørte kilometer. Det fremgår af § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 173 af 13. marts 2000. Der kan således ikke som betingelse for godkendelse af skattefri befordringsgodtgørelse kræves et egentligt kørselsregnskab, men der kan stilles krav om, at udbetalingerne og dermed de kørte erhvervsmæssige kilometer kan kontrolleres.

SKAT finder ikke, at det er sandsynliggjort, at det udarbejdede kørselsregnskab vedrørende din erhvervsmæssige kørsel i din private personbil, Volvo V70 opfylder betingelserne for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse.

Ved SKATs vurdering er der lagt vægt på følgende, som fremgår af den foreliggende kørebog:

Det fremgår af de modtagne udskrifter af kørebogen fra [virksomhed4], at der på alle poster blot er oplyst ”byggeplads” som formål. SKAT finder ikke, at de udarbejdede kørselsregnskaber opfylder kravet om angivelse af kørslens formål. Både rejsemål og delmål skal være erhvervsmæssige. Delmål oplyses som forklaring på en længere kørselsrute for at undgå tvivl om antallet af kørte kilometer. Kørsels- og delmål er geografiske stedsangivelser, som skal have en detaljeringsgrad, der gør dem entydige. Angivelse af blot et firmanavn eller interne betegnelser er derfor ikke fyldestgørende. Det erhvervsmæssige formål skal være arbejdsrelevant og skal angives mere præcist en blot ”byggeplads”.
Det fremgår, at adressen [adresse6], [by5] fremgår meget tit. Denne adresse er din søns bopælsadresse. Du har i mail af 14. september 2015 oplyst, at besøg på adressen [adresse6] har haft arbejdsmæssige relationer, da [virksomhed1] ApS/ [virksomhed2] ApS har udført adskillige arbejder på adressen.
Det fremgår, at der flere gange, uden mellemliggende stop, er kørt fra og til din bopælsadresse [adresse1], [by1], hvor der er beregnet godtgørelse med et vis antal kilometer. Du har i mail af 14. september 2014 oplyst, at hvis der ikke er registreret stop fra hjem adresse til hjem adresse må det bero på en fejl i systemet (den løber sommetider tør for strøm), da computeren i bilen jo normalt registrerer kørslen ved hjælp af satellitter, mærkeligt. Det fremgår, at kørsel fra [adresse1] til [adresse1] uden mellemliggende stop fremkommer: (...)
Det fremgår, at selv om til og fra adressen flere gange er de samme, er de opgjorte kilometer ikke de samme, hvilket må betyde, at der har været mellemliggende kørsel. Du har i mail af 14. september 2015 oplyst, at vedrørende forskellen på antal km mellem samme adresse, skyldes det, at der som regel findes forskellige veje, som man kan benytte. Alt afhængig af tidspunktet på dagen kan det være en fordel at tage en længere vej.(...)
Det fremgår, at du ofte kører hjem og vender din personlige bopæl flere gange om dagen, og der beregnes godtgørelse hver gang. Det fremgår, at: (Bilag 3) den 14/4-2011 kører du således: (...)
Det fremgår, at den 31/12-2011 stopper bilen på [adresse7], [by1] og starter fra samme adresse den 3/1-2012. (Bilag 5) Du har i mail af 14. september 2014 oplyst, at vedrørende den 31.12.2011 så er det desværre en fejl, dette er privatkørsel, beklager at det ikke er rettet.
(Bilag 6) Det fremgår, at du har været til syn med din private personbil, Volvo V70 den 18. juni 2012, hvor kilometerstanden var 177.000. Du er til omsyn med bilen den 10. juli 2012, hvor kilometerstanden var 179.000. Der er således kørt ca. 2.000 km på godt 3 uger. Det fremgår af kørebogen, at du har fået udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse for 1.973 km for samme periode. Der har således ikke været plads til privatkørsel. Det fremgår desuden af den udarbejdede kørebog, at du har fået skattefri godtgørelse i forbindelse med synet foretaget på [adresse8], [by6] den 18/6-2012. Da der er tale om en privatejet bil, anses denne kørsel ikke for erhvervsmæssig.
(Bilag 7) Det fremgår af synsrapporten af 29. juni 2012 vedrørende Ford Transit Connect varebil, at bilen denne dag er blevet synet hos [virksomhed3], [adresse4], [by4] kl. 8:18. Det fremgår af de udarbejdede kørebøger, at der den 29. juni 2012 er udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse vedrørende kørsel fra [adresse1], [by1] til [adresse5], [by4]. SKAT stiller sig undrende overfor, hvordan kørsel til syn med selskabets varebil, kan blive registreret i det kørselsregnskab, der vedrører din personlige bil.
(Bilag 8) Det fremgår, at du den 5/7-2012 har taget færge fra [...], godtgørelse beregnet af 50 km. Det fremgår, at du den 21/8-2012 har taget færgen fra Odden til [by7], godtgørelse beregnet af 15,41 km, da der er fanget et gps-signal fra [ø1].
Du har i mail af 14. september 2015 oplyst, at vedrørende færgen [...] kan du oplyse, at du har haft opgaver i Jylland på flere tidspunkter i perioden. SKAT finder ikke, at der kan opnår godtgørelse for afstanden mellem de to færgehavne.
Det fremgår af sagsfremstillingens pkt. 1, at selskaberne, på trods af at du er den eneste ansatte, har flere biler indregistreret, og at SKAT har anset dig for at have fri bil til rådighed. Det følger af § 10 i Bekendtgørelse nr. 1321 af 16. november 2010, at der ikke kan udbetales skattefri befordringsgodtgørelse, når arbejdsgiveren har stillet firmabil til rådighed for den ansatte. På trods af, at du ikke er blevet beskattet af fri bil til rådighed siden den 10. april 2013, har selskabet stadig flere biler indregistreret med hel eller delvis mulighed for privat anvendelse. Disse biler har stået til din frie rådighed.

Du oplyser, at det indsendte kørselsregnskab ikke er mangelfuldt ifølge oplysninger fra det selskab, som systemet er købt hos. Det er SKATs vurdering, at det ikke alene på baggrund af de fremlagte udskrifter fra autologgen har været muligt at kontrollere, om de oplyste kilometer har været kørt i erhvervsmæssigt øjemed. Det er dig selv, som har skullet angive, om der i det enkelte tilfælde har været tale om erhvervsmæssig kørsel. Det er desuden dig selv, der har skullet oplyse om formålet med kørslen, og dette er ikke sket, da du kun har oplyst ”byggeplads”. SKAT har i skrivelse af 12. oktober 2015 forespurgt efter regnskabsmateriale vedrørende selskabet [virksomhed1] ApS, da dette materiale kunne have været brugt til sandsynliggørelse af de udbetalte godtgørelse. Det ønskede materiale er ikke modtaget og efter det oplyste er materialet bortkommet.

I kraft af din hovedanpartshaverstatus, er der interessefælleskab mellem dig og selskaberne, hvorfor der stilles skærpede krav til dokumentationen for, at betingelserne for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse er opfyldt.

SKAT finder ikke at kørselsregnskabet opfylder kravene i § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 173 af 13. marts 2000 om rejse- og befordringsgodtgørelse. Vi finder ikke, at selskabet har haft mulighed for at kontrollere de oplysninger, der danner grundlag for udbetalingerne.

Det fremgår af ovenstående eksempler på uddrag fra kørebogen, at der er adskillige fejl, som burde have været opdaget i forbindelse med selskabets kontrol af de skattefrie godtgørelser. På denne baggrund er det ikke godtgjort, at betingelserne for at udbetale befordringsgodtgørelserne skattefrit i henholdt til ligningslovens § 9 B er opfyldt.

SKAT finder herefter, at du har modtaget skattefri befordringsgodtgørelse uden at opfylde betingelserne for at kunne få godtgørelsen skattefrit, dels fordi du har haft fri bil til rådighed, dels fordi det udarbejdede kørselsregnskab ikke opfylder kravene. Derfor skal du beskattes af beløbene. Beløbene vil blive beskattet som yderligere løn. Beløbene er skattepligtige som personlig indkomst jf. personskattelovens § 3 stk. 1.

Beløbene til beskatning udgør følgende:

Indkomståret 2010 4.656 kr.

Indkomståret 2011 105.195 kr.

Indkomståret 2012 83.892 kr.

Indkomståret 2013 12.266 kr.

Indkomståret 2014 60.550 kr.

Der vedlægges et eksempel på kørselsafregning med bemærkninger om, hvad lønmodtager og arbejdsgiver skal være opmærksomme på ved udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse (Bilag 9).

Bilag 1-9 er vedlagt sagen

Ligningsfrist

Da du er hovedanpartshaver og direktør i selskaberne, finder SKAT, at der er tale om kontrolleret transaktioner efter skattekontrollovens § 3 B, hvorfor ovenstående beskatning af fri bil og kørselsgodtgørelser sker jf. den forlængede ligningsfrist i skatteforvaltningslovens § 26 stk. 5.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at klageren ikke skal beskattes af værdien for fri bil i indkomstårene 2010 til 2014.

Endvidere har klageren nedlagt påstand om at der ikke skal ske beskatning af kørselsgodtgørelse.

Som begrundelse for sine påstande, han klageren anført:

Indkomståret 2010

Fri bil:

Jeg mener at skats afgørelse er forkert fordi

Der har ikke været fri bil til rådighed da de omtalte biler er beregnet og indrettet til erhvervskørsel

Kørselsgodtgørelse:

Jeg mener at det fremsendte materiale viser at jeg har kørt i min private bil, se venligst skat egne oplysninger omkring km forbrug på min private Volvo.

Indkomståret 2011

Jeg mener at skats afgørelse er forkert fordi

Fri bil:

Der har ikke været fri bil til rådighed da de omtalte biler er beregnet og indrettet til erhvervskørsel

Kørselsgodtgørelse:

Jeg mener at det fremsendte materiale viser at jeg har kørt i min private bil, se venligst skat egne oplysninger omkring km forbrug på min private Volvo.

Indkomståret 2012

Jeg mener at skats afgørelse er forkert fordi

Fri bil:

Der har ikke været fri bil til rådighed da de omtalte biler er beregnet og indrettet til erhvervskørsel

Kørselsgodtgørelse:

Jeg mener at det fremsendte materiale viser at jeg har kørt i min private bil, se venligst skat egne oplysninger omkring km forbrug på min private Volvo.

Indkomståret 2013

Jeg mener at skats afgørelse er forkert fordi

Fri bil:

Der har ikke været fri bil til rådighed da de omtalte biler er beregnet og indrettet til erhvervskørsel

Kørselsgodtgørelse:

Jeg mener at det fremsendte materiale viser at jeg har kørt i min private bil, se venligst skat egne oplysninger omkring km forbrug på min private Volvo.

Indkomståret 2014

Jeg mener at skats afgørelse er forkert fordi

Kørselsgodtgørelse:

Jeg mener at det fremsendte materiale viser at jeg har kørt i min private bil, se venligst skat egne oplysninger omkring km forbrug på min private Volvo.

Landsskatterettens afgørelse og begrundelse

Værdi af fri bil

Stiller et selskab en bil til rådighed for privat anvendelse for en hovedaktionær, skal denne beskattes af værdien heraf, uanset om han er ansat i selskabet. Det fremgår af ligningslovens § 16, stk. 1, og § 16A, stk. 5. Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4, jf. ligningslovens § 16A, stk. 5, 2. pkt.

Bevisbyrden for, at en firmabil er til rådighed for privat benyttelse tilfalder som udgangspunkt SKAT, hvis hovedaktionærens og selskabets adresse ikke var sammenfaldende i perioden, og bilen ikke har været parkeret ved klagerens bopæl. Bevisbyrden vendes dog, hvis de faktiske forhold taler for, at bilen har været til rådighed for privat anvendelse. Det gælder særligt, hvis der er tale om dyre luksus biler, som ikke egner sig til erhvervsmæssig anvendelse. Der henvises herved til Højesterets dom af 30. juni 2014, SKM2014.504. Højesteret fandt i dommene SKM2005.138 og SKM2008.534 at SKAT havde løftet bevisbyrden.

Klageren var direktør i anpartsselskabet [virksomhed1] ApS, der var beliggende på adressen [adresse1], [by1]. Selskabet blev tvangsopløst den 24. september 2013.

SKAT har ansat værdien af fri bil til rådighed, for årene 2010-2013, jf. ligningsloven § 16, stk.4 over bilen af mærket Ford Transit med registreringsnummer [reg.nr.1], som var indregistreret til blandet benyttelse. Der er ikke gjort indsigelse mod den beløbsmæssige beregning.

Det er selve rådigheden over bilen som beskattes, og bestemmelsen i ligningsloven § 16, stk. 4 finder anvendelse på hver enkelt bil, der anses for at have stået til rådighed for klageren til privat brug.

Da klageren og selskabet har sammenfaldende adresser tilkommer det klageren at løfte bevisbyrden for, at bilen ikke i øvrigt har stået til rådighed for privat anvendelse.

Et sådant bevis kan efter praksis alene anses at foreligge, såfremt der er udarbejdet kørselsregnskab jf. Højesteretsdommen i SKM2009.239. Der foreligger ikke kørselsregnskaber for bilen.

Formodningen for at bilen ikke er til rådighed for privat benyttelse, er ikke blevet afkræftet ved det fremlagte materiale, og det er derfor med rette, at klageren er ansat for skattepligtig af værdien af fri bil for årene 2010-2013.

Befordringsgodtgørelse

Godtgørelser, der udbetales af arbejdsgiveren for udgifter, som en lønmodtager påføres af arbejdet, medregnes ved indkomstopgørelsen. Det fremgår af ligningslovens § 9, stk. 4. Det gælder dog ikke for godtgørelser for befordringsudgifter omfattet af ligningslovens § 9 B, såfremt godtgørelsen ikke overstiger satser, som fastsættes af Skatterådet.

Følgende udgifter til befordring til og fra en arbejdsplads anses for erhvervsmæssig befordring ifølge ligningslovens § 9B, stk. 1:

Befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60 arbejdsdage inden for de forudgående 12 måneder
Befordring mellem arbejdspladser og
Befordring inden for samme arbejdsplads.

Arbejdsgiveren skal kontrollere, om betingelserne for at udbetale skattefri godtgørelse er opfyldt. Ifølge § 2 i bekendtgørelse om rejse- og befordringsgodtgørelse (bekendtgørelse nr. 173 af 13.03.2000) er det en betingelse for at få udbetalt skattefri befordringsgodtgørelse, at arbejdsgiveren har ført kontrol hermed, og at der foreligger bogføringsbilag, der indeholder:

1. Modtagerens navn, adresse og CPR-nr..
2. Kørslens erhvervsmæssige formål.
3. Dato for kørslen
4. Kørslens mål og eventuelle delmål
5. Angivelse af antal kørte kilometer
6. De anvendte satser
7. Beregning af befordringsgodtgørelsen

Konsekvensen af manglende effektiv kontrol er, at hele den udbetalte godtgørelse anses som skattepligtig hos modtageren, uanset om den ansatte i øvrigt opfylder betingelser for at være på rejse eller for erhvervsmæssig kørsel, jf. eksempelvis SKM 2002.525 VLR, SKM 2007.247 HR og SKM2009.430.HR, hvor Højesteret fandt, at der alene havde været kontrol af om der var tale om erhvervsmæssig kørsel, og ikke om de øvrige betingelser var opfyldt.

Ifølge praksis stilles der skærpede betingelser for bevisbyrden i tilfælde, hvor klageren også er hovedanpartshaver i det udbetalende selskab, jf. SKM2013.137.BR og SKM2015.73.ØLR.. Det er herefter klageren, der har bevisbyrden for, at betingelserne for skattefri kørselsgodtgørelse overholdes.

Idet klageren var direktør og hovedanpartshaver i selskabet, er der tale om interessefællesskab mellem klageren og selskabet.

Klageren har medsendt kørselsregnskab fra den 10. januar 2011 til den 29. august 2012 over Volvo med registreringsnummer [reg.nr.2]. Kørselsregnskabet for 2010 kan ikke fremskaffes. Det er herefter ikke muligt at kontrollere om disse ville opfylde kravene til skattefrie godtgørelser, allerede af denne grund kan udbetalingerne for indkomståret 2010 ikke anses for skattefrie.

Det bemærkes, at kørselsregnskaberne indeholder anledningen for kørslen. Anledningen er på kørselsregnskaberne anført som f.eks. ”byggeplads” og ”møde”. Disse angivelser kan ikke udgøre et tilstrækkeligt grundlag for kørslens formål.

Endvidere bemærkes der, at der af kørselsregnskaberne fremgår at klageren kører fra bopæl til bopæl hvor delmål ikke er oplyst f.eks. den 2. februar 2011 og den 24. juni 2011. Kørslen er angivet som byggeplads. Betingelsen for kørslens erhvervsmæssige formål er dermed ikke opfyldt.

Tillige bemærkes der at der er udbetalt kørselsgodtgørelse for kørsel, foretaget den 18. juni 2012 i forbindelse med synet af den private bil Volvo V70 registreringsnummer Nr. [reg.nr.2] på adressen vejlesvinget 2, [by6]. Formålet med kørsel er angivet som ”byggeplads”, udover at formålet med kørsel er angivet forkert kan privat kørsel ikke anses for at være kørselsgodtgørelsesberettiget.

Den 29. juni 2012 har klageren haft selskabets varebil af mærket Ford Transit med reg. Nr. [reg.nr.1], til syn på adressen [...] i [by4]. Formål med kørsel er angivet ”byggeplads”, idet der er tale om selskabets bil der er stillet til rådighed, kan der ikke udbetales kørselsgodtgørelse herfor.

Landsskatteretten finder herefter, at klageren ikke har godtgjort, at der har været ført en effektiv kontrol ved udbetalingen af den skattefri kørselsgodtgørelse, således som arbejdsgiveren er forpligtiget til i medfør af § 2, stk. 1, 1.pkt, i bekendtgørelse nr. 173 af 13. marts 2000 om rejse- og befordringsgodtgørelse. Konsekvensen er herefter, at samtlige udbetalinger anses for skattepligtige.

Landsskatteretten stadfæster hermed SKATs afgørelse.