Kendelse af 07-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 06-10-2017

Indkomståret 2012

SKAT har forhøjet klagerens ejendomsværdiskat, vedrørende boligen [adresse1], [by1], med kr. 1.432,72 til kr. 2.864,05.

Indkomståret 2013

SKAT har forhøjet klagerens ejendomsværdiskat, vedrørende boligen [adresse1], [by1], med kr. 1.716,27 til kr. 3.433,88.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse

Faktiske oplysninger

Klageren har den 1. december 1999 erhvervet ejendommen beliggende [adresse1], [by1]. Klagerens datter ejer, i lige sameje med sin mand, stueetagen idet ejendommen udgør et tofamilieshus.

Det fremgår af oplysningerne i SKATs Salgs og Vurderingsregister (SVUR), at fordelingen af ejerandele for ejendommen er fordelt med 50 % for klageren og 25 % for hver af datteren og dennes mand.

SKAT oplyser, at grundlaget for ændringen i opgørelsen af ejendomsværdiskat er et landsdækkende projekt, der har til formål at undersøge, om den beregnede ejendomsværdiskat på ejerboliger er korrekt medregnet.

I forbindelse med projektet konstateres det, at lejligheden beliggende [adresse1], er selvstændigt vurderet, og at klager som ejer heraf skal betale ejendomsværdiskat af hele lejlighedens værdi.

SKAT varslede ændringen den 12. februar 2016.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet ejendomsværdiskatten i indkomstårene 2012-2014

”SKAT har ændret grundlaget for din skat for 2012-2014 sådan:

Indkomståret 2012:

Ejendomsværdiskat vedrørende boligen [adresse1], [by2], er ifølge din årsopgørelse for 2012 beregnet til 1.431,72 kr.

Ejendomsværdiskat vedrørende boligen [adresse1], [by2], ændres på årsopgørelsen for 2012 til 100 % af den opgjorte ejendomsværdiskat på 2.864,05 kr.

2.864,05 kr. 1.432,33 kr.

Indkomståret 2013:

Ejendomsværdiskat vedrørende boligen [adresse1], [by2], er ifølge din årsopgørelse for 2013 beregnet til 1.716,27 kr.

Ejendomsværdiskat vedrørende boligen [adresse1], [by2], ændres på årsopgørelsen for 2013 til 100 % af den opgjorte ejendomsværdiskat på 3.433,15 kr.

3.433,15 kr. 1.716,88 kr.

Indkomståret 2014:

Ejendomsværdiskat vedrørende boligen [adresse1], [by2], er ifølge din årsopgørelse for 2014 beregnet til 1.871,47 kr.

Ejendomsværdiskat vedrørende boligen [adresse1], [by2], ændres på årsopgørelsen for 2014 til 100 % af den opgjorte ejendomsværdiskat på 3.743,55 kr.

3.743,55 kr. 1.872,08 kr.

Vi behandler din opgørelse af skat, da SKAT er i gang med et landsdækkende projekt, der har til formål at undersøge, om den beregnede ejendomsværdiskat på ejerbolig er korrekt medregnet.

Ejendomsværdiskat påhviler personer, som ejer fast ejendom i Danmark, ifølge ejendomsværdiskattelovens § 2, § 4 og § 4a.

Ifølge SKATs oplysninger er du medejer af ejendommen [adresse1], [by2], som er et tofamilieshus med 2 selvstændigt vurderede ejerboliger. Tofamilieshuse med ejerboligværdi er omfattet af vurderingslovens § 33, stk. 6, 1. pkt.

Ifølge § 13 i ejendomsværdiskatteloven beregnes ejendomsværdiskat for tofamiliehuse for den del af ejendomsværdien, der er henført til ejerens lejlighed uanset ejerandel af hele ejendommen.

Da du er den eneste der bebor lejligheden [adresse1], [by2], skal du betale 100 % af den ejendomsværdiskat, der er henført til din lejlighed.

[...]

Derfor kan vi ændre din skat efter den korte ligningsfrist

Du er omfattet af den korte ligningsfrist i Bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005. Dette betyder, at vi som udgangspunktet kun kan ændre indkomståret 2014. Da der er tale om helt tilsvarende forhold for indkomståret 2012 og 2013 (forkert beregnet procent af ejendomsværdi skat), kan vi også ændre ejendomsværdiskatten for indkomstårene 2012 og 2013, jf. § 1, stk. 1, nr. 4 i Bekendtgørelse 1095 af 15. november 2005 jf. Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 for indkomstår 2012 og Bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 jf. Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 for indkomstår 2013.

Der gøres opmærksom på, at du har pligt til at påse, at du betaler ejendomsværdiskat. Ejendomsværdiskatten vil fremgå af din årsopgørelse. Såfremt ejendomsværdiskatten ikke fremgår af årsopgørelsen, har du pligt til at rette henvendelse til SKAT herom jævnfør skattekontrollovens § 1.

Selvangivelserne er kun gennemgået vedrørende ovenstående punkt.

På skat. dk/tastselv kan du se, hvilke oplysninger vi har modtaget, som har betydning for din skat.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at de af SKAT foretagne ændringer for indkomstårene 2012 og 2013 er ugyldige.

I klage af 13. april 2017, er der i denne forbindelse bl.a. fremført følgende:

”Det er vores opfattelse, at den korte ligningsfrist som vi er enig om min moder er omfattet af skal forstås at der højst kan ændres til og med 2014 og ikke de tidligere år.

Det bygger vi på at meningen med loven var at sikre at personer med en simpel økonomi skal kunne regne med SKAT’s ligning og derfor den korte frist.

Det er derfor vores opfattelse, at da loven er for at sikre borgeren en tillid til at skat beregner rigtigt ikke har været lovgivers mening at skat skal kunne benytte § 1 stk. 1, nr. 4 til at rette fejl som alene kan tillægges SKAT.

Min moders pligt til at gennemse og forstå selvangivelsen for så vidt angår ejendomsværdiskat – jo vi har kikket men vi har ikke kontrol beregnet skatten eller sammen holdt den med andre offentlige dokumenter for at sikre at skat har regnet rigtigt for hvem kan snart finde ud af de regler som er gældende for beskatning af ejendomme herunder de særlige regler der er gældende for pensionister som for mange år siden har købt ejendommen.

Vi må derfor fastholde at skat højst må rette til og med 2014.

Bemærk, at fejlen også omfatter min søster og svoger som bor i [adresse2] så vi går ud fra at en afgørelse i denne sag også vil omfatte dem.”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse om den korte ligningsfrist (bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 og nr. 534 af 22. maj 2013), at uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt, skal told- og skatteforvaltningen afsende varsel om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat for fysiske personer senest den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb. Dog gælder fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt, når en ændring af en skatteansættelse er begrundet i et forhold, og et helt tilsvarende forhold begrunder genoptagelse af en skatteansættelse for et tidligere indkomstår, jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 1, nr. 4.

En fejl i registreringen af ejerandelene for en fast ejendom, som i nærværende sag, udgør et forhold, som må anses for at være helt tilsvarende i de indkomstår der er forløbet forud for den ændrede ansættelse. At det er SKAT selv, der bliver opmærksom på fejlen i forbindelse med et landsdækkende projekt med fokus på netop tofamilieshuse, har ikke betydning for, hvorvidt et helt tilsvarende forhold kan begrunde genoptagelsen for et tidligere indkomstår. Det er således fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt, der gælder for ændringen af de tidligere indkomstår.

Landsskatteretten finder, at ændringen af skatteansættelsen for indkomstårene 2012 og 2013 er begrundet i et helt tilsvarende forhold, som har givet anledning til ændringen for indkomståret 2014, der er foretaget inden for de i bekendtgørelsen gældende frister. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 15. maj 2013, offentliggjort i j.nr. 13-0042176, samt til SKM2009.477.VLR.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.