Kendelse af 27-05-2021 - indlagt i TaxCons database den 26-06-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2011

Værdi af fri bil

Værdi af fri motorcykel

Yderligere privatforbrug

44.500 kr.

60.000 kr.

75.000 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

44.500 kr.

12.000 kr.

Afvises

Indkomståret 2012

Værdi af fri bil

Værdi af fri motorcykel

44.652 kr.

60.000 kr.

0 kr.

0 kr.

44.652 kr.

12.000 kr.

Indkomståret 2013

Værdi af fri bil

Værdi af køb Suzuki

Værdi af fri motorcykel

Værdi af køb af motorcykel

35.408 kr.

17.500 kr.

50.000 kr.

8.000 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

35.408 kr.

0 kr.

9.000 kr.

8.000 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren bor på adressen [adresse1], [by1].

Klageren var direktør og hovedanpartshaver i [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1] (herefter selskabet).

Selskabet havde samme adresse som klageren. Selskabets formål var salg, vedligeholdelse og reparation af motorcykler, herunder salg af reservedele og tilbehør hertil.

SKAT har ved den påklagede afgørelse af 7. januar 2016 anset selskabet for at stille flere motorkøretøjer til rådighed for klageren. En bil af mærket Citroen Xsara med registreringsnummer [reg.nr.1], en bil af mærket Suzuki, wagon R+,1.2 L med registreringsnummer [reg.nr.1] samt en motorcykel af mærket Kawasaki KZ 750 E med registreringsnummer [reg.nr.2]. Køretøjerne anses for at være til rådighed for klageren i indkomstårene 2011 til 2013. Endvidere har SKAT behandlet klagerens senere køb af de omhandlede motorkøretøjer som maskeret udbytte, med henvisning til at værdien ved købet var for lav.

Citroen Xsara var tilhørende selskabet fra den 30. september 2010 til den 14. september 2012. Suzuki Wagon R+,1.2 L var tilhørende selskabet fra den 1. oktober 2012 til den 7. oktober 2013, og motorcyklen af mærket Kawasaki KZ var tilhørende selskabet fra den 16. april 2007 til den 30. oktober 2013. Alle køretøjer var i de omhandlede indkomstår registreret til privat brug.

Der var for Citroen Xsara udarbejdet en fraskrivelseserklæring, hvoraf fremgår følgende:

”Erklæring om fraskrivelse af brugen af firmabil til privat kørsel

Undertegnede:[person1]

Der kører i bil med reg.nr.:Citroen XSara [reg.nr.3]

som er stillet til rådighed af firma[virksomhed1] ApS

udelukkende er anvendt til kørsel til firmaets kunder, og forpligter sig til kun at benytte bilen til kundebesøg og firmaformål, og må ikke under nogen omstændigheder benytte bilen til privat kørsel eller til private formål og skal altid stå på adressen [adresse1], [...].”

SKAT har i den påklagede afgørelse af 7. januar 2016 værdiansat motorcyklens lejeværdi til 5.000 kr. pr. måned eller 1.250 kr. pr. uge på baggrund af en udtalelse fra [virksomhed2].

Indehaveren af [virksomhed2] har den 3. december 2015 skrevet følgende til klageren:

”Som jeg oplyste dig i telefonen svarer den viste model ikke til de data jeg fik oplyst af skat, her blev der blot oplyst at det drejede sig om en Kawasaki 500 af ældre dato, vist nok fra engang i 1980erne. Jeg blev spurgt om min skønnede værdi (ikke over 20.000kr) og hvad man kunne få i leje pr. Måned Hvortil jeg svarede at 5.000 kr.ville være rimeligt, jeg oplyste samtidig at vi I [virksomhed2] ikke anvendte mc,erne Så gamle. Om den pågældende mc kan synes kan jeg have endog meget stor tvivl om, dels på grund af forgaflen, men også på grund af udstødningen. Synshallen gå ind på den pågældende (Kawasaki) hjemmeside og ser hvad DB en sådan model må have, Er der afvigelse på over 10 % bliver den ikke godkendt. Jeg vil som afslutning lige pointere at jeg ikke er prof mc forhandler eller mekaniker så mine oplysninger er alene baseret på erfaringer igennem mange år som mc kører og indehaver af [virksomhed2].”

Selskabets motorcykel af mærket Kawasaki var indregistreret første gang den 19. marts 1981 med registrering til privat personkørsel. Motorcyklen er efter oplysning fra klageren ombygget til udstilling, hvorefter den ifølge klageren ikke anses for at kunne gennemføre et syn.

Motorcyklen har under hele perioden ikke haft afmonteret pladerne.

Motorcyklen var ikke underlagt periodisk syn, og det følger ikke af motorregistret, at køretøjet blev synet i perioden fra den 1. september 2011 til den 31. oktober 2014.

Klageren oplyser, at han i indkomståret 2011 kom til skade, hvorefter han ikke kunne køre bil grundet skader i nakke og skulder.

Klageren havde i indkomståret 2011 indregistreret en motorcykel af mærket Harley Davidson med anvendelse til privat personkørsel. Endvidere havde klageren i indkomståret 2012 indregistreret en personbil og en motorcykel til privat personkørsel. For indkomståret 2013 havde klageren registreret 3 biler til privat personkørsel, samt to motorcykler, ligeledes indregistreret til privat personkørsel.

Motorcyklen blev solgt fra selskabet til klageren den 9. september 2013. Motorcyklen blev handlet til en pris af 9.500 kr.

SKAT har ansat købsprisen på motorcyklen til 17.500 kr. og som konsekvens heraf forhøjet klagerens indkomst med 8.000 kr., svarende til differencen mellem købsprisen og den af SKATs skønnede værdi.

SKAT har endvidere ved den påklagede afgørelse af 7. januar 2016 ansat købsværdien på bilen af mærket Suzuki til en værdi af 25.000 kr. og som konsekvens heraf forhøjet klagerens indkomst med 17.500 kr., svarende til differencen mellem den faktiske købspris på 7.500 kr. og SKATs skønnede værdi.

Klageren er ikke enig i værdiansættelsen, da selskabet ikke har ejet bilen. Det må ifølge klageren bero på en fejl, at bilen har været registreret til selskabet.

Klageren har anført, at hvis Landsskatteretten ikke er enige i, at klageren er rette ejer, er værdiansættelsen ifølge klageren ansat for højt og bør nedsættes.

Som dokumentation for, at værdiansættelsen er for høj, har klageren fremsendt et udtræk fra bilbasen, hvoraf der fremgår 3 biler af samme mærke. Det fremgår imidlertid, at der er tale om 3 modeller af typen ” R 1,2 GL”, mens den omhandlede bil er en model af typen R+ 1.2 L.

Selskabet blev tvangsopløst med ophørsdato den 28. oktober 2014.

Selskabets motorcykel blev afmeldt ved [virksomhed3] den 31. oktober 2014.

På mødet den 20. juni 2017 oplyste klageren, at han ønskede en nedsættelse af det beregnede privatforbrug.

Herudover oplyste klageren, at værdien af motorcyklen er for høj, og at den skal værdiansættes til den faktiske værdi. Værdien af motorcyklen vil ifølge klageren fremgå af selskabets regnskaber, som ville blive fremsendt.

Syn og skøn

Der har været afholdt syn og skøn under klagesagens behandling af værdiansættelse af fri motorcykel.

Af syn- og skønserklæringen af 10. marts 2020 fremgår bl.a.:

Spørgsmål 1:

Skønsmanden bedes efter sit bedste skøn angive markedslejen for motorcyklen Kawasaki KZ reg.nr. [reg.nr.2] for årene for 2011, 2012 og 2013.

Svar på spørgsmål 1:

En Kawasaki KZ 750 som omhandlede og årgang 1981 og med det udseende som omhandlede motorcykel har er ikke interessant om udlejningsmotorcykel, derfor er det ikke muligt at finde en lejeværdi pga. køretøjets handelsværdi mm.

Samtidig er det med udlejning for øje udenfor fornuft med hensyn til omkostningerne for lejekøretøjer ligeledes med hensyntagen til forsikringspris, anskaffelsespris og stabilitet.

Med de betingelser er følgende beregninger derfor ikke for et køretøj sammenligneligt med det her omhandlede Kawasaki KZ 750 [reg.nr.2] årgang 1981.

Det kan i stedet oplyses at en ca. 3 år gammel motorcykel Kawasaki 500- 750 i årene 2011-2012-2013 kunne lejes for 4 - 4.500.- kr. pr. uge, dette for et køretøj klar til feriekørsel/weekendkørsel og med bagagemulighed.

Hvis langtidsleje/leasing skal være en mulighed, skal køretøjet typisk have en værdi over 250.000.- hvorfor leasing kun ses på køretøjer i den prisklasse.

Det skal oplyses at motorcykelsæsonen ikke omfatter de 3 vintermåneder da ingen forsikringsselskaber tillader kørsel i de nævnte måneder, dertil at udlejning af mc typisk er begrænset til perioden april-oktober.

Dette grundet den væsentligt forøgede risiko for vælteskader og angreb fra vejrlig.

En årlig anslået lejeværdi vil på ugebasis i 210 dage = 30 uger andrage kr. 120.000 Inkl. moms, fri kilometer, og forsikring.

Spørgsmål 2:

Skønsmanden bedes efter sit bedste skøn fastslå handelsværdien for motorcyklen, Kawasaki KZ reg.nr. [reg.nr.2] for årene for 2011, 2012 og 2013.

Svar spørgsmål 2:

Det omhandlede køretøj har en begrænset køberskare, dels pga. årgangen men ikke mindst pga. det ændrede udseende, da en ombygget motorcykel kun svært kan benyttes til daglig kørsel og ferieture, også grundet den manglende bagagemulighed.

Dertil at ombyggede køretøjer altid vil være kendt af interesserede som "ombyggerens kreation"

Den anslåede handelsværdi i den udformning som fremvist via foto af Kawasaki KZ 750 stelm-. [...] regnr. [reg.nr.2] vil derfor være i området af kr. 15 -18.000.-

Spørgsmål 3:

Syn- og skønsmanden bedes efter sit bedste skøn oplyse, hvorvidt den under sagen omhandlede motorcykel Kawasaki KZreg.nr. [reg.nr.2] kunne indregistreres som motorcykel i årene 2011, 2012 og 2013.

Svar på spørgsmål 3:

Nej, I den udformning som foto af køretøjet viser vil den ikke kunne opnå godkendelse ved et effektivt syn hos en godkendt synsmyndighed og derfor ikke kunne indregistreres og lovligt benyttes på offentlig vej.

Spørgsmål 4:

Skønsmanden bedes begrunde sin besvarelse af ovenstående spørgsmål, herunder oplyse hvilke forhold og materiale, der har dannet grundlag for besvarelsen af spørgsmålene.

Svar på spørgsmål 4:

I årene 2011 2012 og 2013 var der kun få mc forhandlere der officielt udlejede motorcykler og det kun på sommerdage. Køretøjerne var ikke muskelmaskiner, costum eller racer-mc men almindelige street maskiner, typisk taget i indbytning ved handler af nye maskiner.

De indbyttede maskiner skulle være velegnede til weekend ture, træf og ugeferie og som kunne tåle at vælte uden de store skader da det i store træk var uøvede folk der lejede motorcykler. det er dagspris på disse street-mc der er nævnt.

Ved en længere lejeperiode vil udlejer med allerstørste sikkerhed forsøge at sælge lejeren en motorcykel i stedet.

Yderligere fremgår det af hvert svar hvad der danner grundlag for min besvarelse. ”

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens indkomst med i alt 395.000 kr. for indkomstårene 2011-2013.

Til støtte herfor er anført følgende:

”SKAT er af den opfattelse at Kawasaki KZ og Suzuki Wagon er overgået til dig til en lavere værdi end de havde på overtagelsestidspunktet.

Iflg. indhentede oplysninger fra [virksomhed2] i [by2] ville Motorcyklens værdi være et sted mellem 15.000 og 20.000 kr. alt efter stand. Der ville ikke være en værdi forringelse, da motorcykler holder prisen når de er kommet ned på et leje omkring de 20.000 kr.

Ud fra disse oplysninger mener SKAT at værdien på motorcyklen i stedet skulle have ligget på ca. 17.500 kr. SKAT er der for af den opfattelse at du skal beskattes af differencen på 8.000 kr. som udbytte i henhold til ligningslovens § 16 E, stk. 1 og Personskattelovens § 4a, stk. 1, nr. 1.

Værdien af Suzuki Wagon ansætter SKAT skønsmæssigt til at være 25.000 kr. SKAT er derfor af den opfattelse at du skal beskattes af differencen på 17.500 kr. som udbytte i henhold til ligningslovens § 16 E, stk. 1 og Personskattelovens § 4a, stk. 1, nr. 1.

(...)

SKAT fastholder at Kawasaki KZ og Suzuki Wagon er overgået til dig til en lavere værdi end de havde på overtagelsestidspunktet.

Din revisor fremfører at motorcyklen ikke kan indregistreres og derfor ikke anvendes til at køre på, samtidig har [virksomhed2] v/[person2] udtalt sig i en mail a 3. december og at ”om den pågældende mc kan synes, kan jeg have endog meget stor tvil om, dels på grund af forgaflen, men også på grund af udstødningen”.

SKAT bemærker at den har været indregistreret fra køb den 16/4/2007 til afmelding den 30/10/2014. Den har Iflg. Oplysninger fra [virksomhed3] været forsikret hos dem som aktiv helt indtil den 20/10 2014. Da motorcyklen overgår til dig i september 2013, bliver den ikke afmeldt hverken fra forsikring eller indregistreringen.

Din revisor fremfører at købsprisen for Suzuki Wagon på de 7.500 kr. anses for at være en korrekt salgspris i henhold til medsendte udskrifter fra bilbasen.

SKAT bemærker at den medsendte udskrift er på Suzuki Wagon R 1,2 GL og 1,2 GLX og fra 4.

december 2015, bilen der er overdraget, er en SUZUKI, WAGON R+, 1,2 L.

Da salget sker i oktober 2013, 2 år før det indsendte udtræk fra bilbasen, som også er på en anden bil, fastholder SKAT den skønsmæssige salgssum. ”

SKAT har den 1. april 2020 udtalte følgende i forbindelse med repræsentantens bemærkninger til syns- og skønsrapporten:

”Revisor fremfører at Skønsmanden har anslået motorcyklens handelsværdi til 15.000 kr. til 18.000 kr., hvilket er væsentligt under de 60.000 kr., som Skattestyrelsen skønsmæssigt har anslået. De 60.000 kr. er ikke handelsværdien på motorcyklen som revisor anfører, men den rådighedsbeskatning der er foretaget med 5000 kr. pr. måned, Skattestyrelsen har anslået at motorcyklen har en værdi et sted mellem 15.000 kr. og 20.000 kr. jf. afgørelse af 7. januar 2016

Iflg. syn og skønsrapporten ville den omtalte motorcykel have været uinteressant som udlejningsmotorcykel og derfor ikke muligt at finde en lejeværdi pga. køretøjets handelsværdi mm. Men en 3 år gammel motorcykel ville have kostet ca. 4000-4500 kr. pr. uge.

Skattestyrelsen har jf. afgørelse af 7. januar 2016 skønsmæssigt ansat lejen pr. måned til 5000 kr. pr. måned, hvilket ca. svarer til 1150 kr. pr. uge i leje.

Revisor fremfører endvidere at motorcyklen ikke ville kunne godkendes ved et effektivt syn hos en godkendt synsmyndighed. Som det fremgår af afgørelsen af 7. januar 2016 var den indregistreret fra køb den 16/4 2007 til afmelding den 30/10 2014. Den havde if. oplysninger fra [virksomhed3] været forsikret hos dem som aktiv helt indtil den 20/10 2014. Der foreligger ingen oplysninger om at nummerpladerne skulle have været afmonteret i vinterperioden.

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at afgørelsen af 7. januar 2016 bør fastholdes idet, motorcyklen hele perioden har været indregistreret og betalt forsikring på den, såfremt den ikke havde kunne benyttes, ville det da havde været oplagt, at afmelde den både i motorregisteret og hos forsikringen. Så det at Skønsmanden anfører, at den pågældende motorcykel ikke ville opnå godkendelse ved et effektivt syn hos en godkendt synsmyndighed, og at motorcyklen derfor ikke ville kunne indregistreres som motorcykel i årene 2011, 2012 og 2013, ændre jo ikke ved det faktum, at den har været indregistreret og forsikret hos [virksomhed3].

Jf. juridisk vejledning afsnit C.A.5.14.2 skal værdiansættelsen bero på et skøn over markedslejen, hvis det ikke er muligt at fastlægge en egentlig markedsleje for længerevarende lejemål af motorcykler. Det foretagne skøn på 5.000 kr. pr. måned hvilket ca. svarer gennemsnitlig til 1.150 kr. pr. uge, anser Skattestyrelsen for et realistisk skøn.

Vedrørende handelsværdien har Skattestyrelsen skønsmæssigt værdiansat den til at overgå til [person1] til 17.500 kr. jf. afgørelse af 7. januar 2016. Skønsmanden har vurderet den til at ligge i området 15.000 – 18.000 kr. Så Skattestyrelsen anser skønnet på de 17.500 kr. for et realistisk skøn. ”

SKAT har den 1. juli 2020 udtalt følgende ved erklæringsbrevet.

”I nærværende sag, har SKAT ved afgørelse af 7. januar 2016 ændret klager skattepligtige indkomst for indkomstårene 2011-2013. SKAT har forhøjet klagers indkomst med værdi af fri bil og motorcykel, med henvisning til ligningslovens § 16. Herudover har SKAT beskattet klager af maskeret udlodning ved det efterfølgende køb af bil og motorcykel, jf. ligningslovens § 16A. Slutteligt har SKAT ud fra en betragtning om negativt privatforbrug skønsmæssigt ansat klagers indkomst, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Det bemærkes, at afgørelsen vedrørende klagers negative privatforbrug ikke ses påklaget ved klageskrivelse af 7. april 2017.

Skatteankestyrelsen har indstillet SKATs afgørelse stadfæstet vedrørende værdi af fri bil samt maskeret udbytte ved køb af bil og motorcykel. Vedrørende værdi af fri motorcykel har Skatteankestyrelsen indstillet SKATs afgørelse nedsat.

Skattestyrelsen kan tiltræde indstillingen med nedenstående bemærkninger.

Værdi af fri bil

Indledningsvist fastholder Skattestyrelsen, at der, bl.a. henset til de forhold at der er betalt privatbenyttelsesafgift samt sammenfald mellem klagers adresse og bilens opholdssted, at der må være en formodning for klagers private rådighed af bilen, jf. SKM2014.504.HR.

Uanset den af klager fremlagte fraskrivelseserklæring, ses der ikke at være ført kørebog til støtte for, at klager skulle være afskåret fra privat rådighed af den omhandlede bil. Som Skatteankestyrelsen også bemærker i sit forslag til afgørelse, ses denne betragtning at have støtte i SKM2012.464.ØLR.

Det forhold at bilen efterfølgende opkøbes af klager privat, er efter Skattestyrelsens opfattelse en skærpende omstændighed.

Henset til ovenstående tiltrædes Skatteankestyrelsens forslag vedrørende dette punkt.

Værdi af fri motorcykel

I forhold til værdi af fri motorcykel, fastholder Skattestyrelsen at betingelserne for beskatning, jf. ligningslovens § 16, stk. 3 er til stede.

Til støtte for Skattestyrelsens påstand henvises til det forhold, at motorcyklen i hele den omhandlede periode, har været indregistreret og på papiret fremstået klar til brug. Der ses således ikke at være afmonteret nummerplader, eller andre objektive momenter til støtte for, at klager skulle være afskåret privat rådighed.

Det bemærkes også, at klagers påstand om udelukkende erhvervsmæssig brug ikke ses dokumenteret, hvorfor betingelserne for beskatning ses at være opfyldt.

Det forhold, at motorcykel efterfølgende opkøbes af klager, er efter Skattestyrelsens opfattelse en skærpende omstændighed.

I forhold til værdien, kan Skattestyrelsen tiltræde, at SKATs skønsmæssige leje samt perioden nedsættes henset til syns- og skønsrapporten og den af SKAT foretagne fejl, hvor der beklageligt er foretaget beskatning for en måned selvom motorcyklen ses afhændet til klager personligt..

Maskeret udbytte ved køb af bil

Vedrørende maskeret udbytte ved handel med bil til underpris mellem interesseforbundne parter, bemærker Skattestyrelsen, at de af klager fremlagte udskrift fra bilbasen ikke bør lægges til grund, særlig henset til det forhold, at de vedrører en mindre model af det i sagen omhandlede køretøj.

Maskeret udbytte ved køb af motorcykel

Vedrørende maskeret udbytte ved handel med motorcykel til underpris mellem interesseforbundne parter, bemærker Skattestyrelsen, at den i syns- og skønsrapporten fastsatte pris for motorcyklen synes at harmonere med det af SKAT udøvede skøn, hvorfor der ikke ses at være belæg for en ændring af dette. ”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der ikke skal ske beskatning af værdi af fri bil vedrørende Citroen Xsara og Suzuki Wagon for indkomstårene 2011- 2013. Endvidere er der nedlagt påstand om, at der ikke skal ske beskatning af værdi af fri motorcykel for indkomstårene 2011-2013. Slutteligt er der nedlagt påstand om, at værdien i forbindelse med købet af motorkøretøjerne er ansat for højt og derfor bør nedsættes til den faktiske værdi.

Til støtte herfor er anført.

”Værdi af fri bil:

Citroen XSara anvendes udelukkende erhvervsmæssigt, og der forefindes en skriftlig aftale herom (kopi vedlagt). Der er ingen kørsel mellem hjem og arbejde.

Der er ikke udarbejdet en erklæring om fraskrivelse af privatbrug af firmabil vedrørende Suzuki Wagon.

Denne bil har aldrig været bogført, som aktiv i selskabet. Bilens anskaffelsessum og de løbende driftsudgifter er alle betalt personligt af vores klient. Bilen er ved en fejl blevet indregistreret i selskabets navn.

Herudover skal det nævnes at vores klient kom til skade i en ulykke i januar 2011. I den forbindelse fik han skader på nak og skulder, og højre arm blev fikseret på brystkassen. Dermed blev det fysisk umuligt, for vores klient, at føre en bil. Såfremt man ønsker yderligere dokumentation fra læge vil dette kunne fremskaffes. I forbindelse med ulykken blev skatteyderen erklæret 65 % erhvervsmæssig udygtig.

Værdi af fri motorcykel:

Motorcyklen er købt i 2010 og ombygget til en showroom-bike, således kunderne kunne se et eksempel på, hvorledes en motorcykel kunne se ud. En motorcykel der ikke skulle anvendes til at køre på og som ikke er blevet anvendt til at kører på.

Vi har ligeledes kontaktet [virksomhed2] - se vedhæftede e-mail. Ud fra denne kan man udlede, at det kun var en forespørgsel/beskrivelse af motorcyklen foretaget af skattemedarbejdere, der er taget udgangspunkt i, og dermed ikke den konkrete motorcykel. Man kan ud fra e-mailen udlede at såfremt man havde haft de rigtige oplysninger, så var svaret blevet et andet på såvel lejen som salgssummen.

Herudover skal det igen, jf. ovenstående, nævnes at vores klient kom til skade i en ulykke. Ulykken har medført at vores klient ikke har kunne køre motorcykel. Når han, forhåbentlig på et tidspunkt, igen må køre på motorcykel, har han rådighed over en Harley Davidson.

Når man kører motorcykel, er der en periode, hvor man ikke kan køre og det er ca. fra 01.10. - 01.04. I den periode kører man ikke, idet der ikke er dækning ved forsikringen, såfremt man kommer ud for en ulykke, og derfor bliver der ofte en stilstandsperiode dækkende ovennævnte periode. Vi vedlægger stilstandsperioderne fra [virksomhed4].

Konklusion:

Fri bil:

Der skal ikke ske en beskatning af fri bil, idet skatteyderen ikke har anvendt Citroen XSara og Suzuki Wagon aldrig har været købt af virksomheden. Vi skal derfor anmode om at forhøjelsen bortfalder.

På baggrund af ovennævnte skal vi tillige anmode om at forhøjelsen nedsættes med 17.500 kr. til 0 kr.

Såfremt man ikke er enige i, at bilen ejes af skatteyderen, skal vi anmode om at værdien ansættes til 10.000 kr. og at forhøjelsen nedsættes med 15.000 kr. med baggrund i forskellige udtræk, som vi har foretaget på [...], for at sandsynliggøre den skønsmæssige værdi - 25.000 kr. - ikke er korrekt. Vi har efterfølgende kontaktet [virksomhed5] A/S - Suzuki-forhandler i [by3] - om en vurdering af en bil af den karakter. De har vurderet bilen til maks. 10.000 kr.

Fri motorcykel:

Med baggrund i ovennævnte skal vi hermed anmode om at den påtænkte forhøjelse på værdi af fri motorcykel for årene:

2011 60.000 kr.

2012 60.000 kr.

2013 50.000 kr.

bortfalder samt at den anvendte værdi i forbindelse med overdragelse til skatteyderen fastholdes. ”

Klagerens repræsentant har den 10. marts 2020 udtalt følgende i forbindelse med fremsendelse af syns- og skønsrapport:

”Vedlagt fremsendes Syns- og skønsrapport i ovenstående sag vedrørende [person1].

Opmærksomheden henledes på, at Skønsmanden fastslår, at det ikke er muligt at fastsætte en markedsleje for en motorcykel af den i sagen omhandlede art, idet den ikke er interessent som udlejningsmotorcykel og som følge af køretøjets handelsværdi.

Det bemærkes i den forbindelse, at Skønsmanden har anslået motorcyklens handelsværdi til 15.000 kr. til 18.000 kr., hvilket er væsentligt under de 60.000 kr., som Skattestyrelsen skønsmæssigt har anslået.

Desuden henledes opmærksomheden på, at den pågældende motorcykel ikke ville opnå godkendelse ved et effektivt syn hos en godkendt synsmyndighed, og at motorcyklen derfor ikke ville kunne indregistreres som motorcykel i årene 2011, 2012 og 2013. Dette støtter synspunkt om, at motorcyklen slet ikke har stået til rådighed for privat kørsel. ”

Landsskatterettens afgørelse

Værdi af fri bil

Stiller et selskab en bil til rådighed for privat anvendelse for en hovedaktionær, skal denne beskattes af værdien heraf, uanset om han er ansat i selskabet. Det fremgår af ligningslovens § 16, stk. 1, og § 16A, stk. 5. Det er selve rådigheden over bilen, der beskattes, og ikke omfanget af den private brug.

Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4, jf. ligningslovens § 16A, stk. 5, 2. pkt. Den skattepligtige værdi af fri bil udgør 25 % af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 % af resten. Værdien beregnes dog mindst af 160.000 kr. For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højest 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til 75 % af nyvognsprisen, når bilen er mere end 3 år. For biler, der er anskaffet mere end 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter. Dette følger af ligningslovens § 16, stk. 4.

Bevisbyrden for, at en firmabil ikke har været stillet til rådighed for privat anvendelse, påhviler som hovedregel hovedaktionæren, når bilen har været parkeret ved hovedaktionærens bopæl. Der henvises til Højesterets dom af 30. juni 2014, offentliggjort som SKM2014.504.HR. Der kan i øvrigt henvises til byretsdommen offentliggjort som SKM2015.469.BR, hvor der skete beskatning af en varebil, der var parkeret ved bopælen.

Efter praksis kan bevisbyrden anses for løftet, hvis der foreligger et behørigt kørselsregnskab, som godtgør, at bilen ikke har været anvendt til privat kørsel, eller der er fremlagt konkrete oplysninger, som på anden vis godtgør, at bilen ikke har været til rådighed. Der henvises til Højesterets dom offentliggjort som SKM2005.138.HR, Vestre Landsrets dom offentliggjort som SKM2003.53.VLR og Østre Landsrets dom offentliggjort som SKM2005.503.ØLR.

Klageren var hovedanpartshaver i selskabet og havde samme adresse som selskabet. Bilerne var indregistreret hos selskabet, og der er ikke fremlagt dokumentation for, at bilen af mærket Suzuki Wagon R+, 1.2 L ikke reelt var tilhørende selskabet.

Det følger herefter af praksis, at klageren har bevisbyrden for, at bilerne ikke har stået til rådighed for privat anvendelse.

Det følger af Østre Landsrets dom offentliggjort som SKM2012.464.ØLR, at en fraskrivelseserklæring uden registrering af kørsel ikke kan afkræfte formodningen om, at bilen har været til rådighed for privat kørsel. Der er herved særligt henset til, at underskrevne fraskrivelseserklæringer ikke kan tillægges større betydning, idet der er tale om interesseforbundne parter.

Den fremlagte fraskrivelseserklæring vedrørende bilen af mærket Citroen Xsara kan således ikke afkræfte formodningen for, at bilen har stået til rådighed for klageren for privat kørsel.

Det er selve rådigheden over bilerne og ikke den faktiske brug, som beskattes, og bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4, finder anvendelse på hver enkelt bil, der anses for at have været stillet til rådighed for klageren til privat benyttelse. Det forhold, at klageren privat ejer bil og motorcykel, ændrer ikke herved.

Desuden bemærkes det, at køretøjerne er registreret til privat personkørsel. Registreringen blev efter klagerens ulykke ikke afmeldt. Det forhold, at klageren har været ude for en ulykke og i perioder ikke måtte have været i stand til at køre bil, ændrer ikke herved, jf. herved byrettens dom offentliggjort som SKM2017.464.BR, hvor en skatteyder blev beskattet på trods af, at hun ikke havde et kørekort.

Formodningen for, at bilerne ikke har stået til rådighed for klageren for privat kørsel, er således ikke blevet afkræftet ved det foreliggende materiale, og det er derfor med rette, at klageren beskattes af værdi af fri bil for årene 2011 til 2013.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende dette punkt.

Værdi af fri motorcykel:

Efter statsskattelovens § 4, litra b, 1. pkt., beskattes vederlagsfri benyttelse af andres rørlige eller urørlige gods. Værdien af en fri motorcykel skal efter ligningslovens § 16, stk. 3, ansættes til markedsværdien.

Klageren har ikke godtgjort, at motorcyklen udelukkende har været anvendt erhvervsmæssigt. Der er herved henset til, at der ikke i forbindelse med motorcyklens faktiske anvendelse har været afmonteret plader, eller at der er sket afmeldelse ved forsikringen, samt at den var indregistreret til privat anvendelse. Værdien af motorcyklen skal herefter ansættes til markedsværdien jf. ligningslovens § 16, stk. 3.

Der kan næppe fastsættes en egentlig markedsleje for længerevarende lejemål af motorcykler, hvorefter ansættelsen af værdien af fri motorcykel må foretages skønsmæssigt, f.eks. svarende til 3 % pr. måned af motorcyklens værdi, jf. Østre Landsrets dom offentliggjort somSKM2003.126.ØLR og Ligningsrådets afgørelse offentliggjort som SKM2003.181.LR.

Endvidere ses i praksis, at en markedsleje af motorcykler - uanset mærke - ikke svarer til markedsværdien ved et køb af motorcyklen, idet en lejeværdi udgør væsentlig mere, end en tilsvarende model ville koste på det frie marked til ren erhvervelse.

SKAT har skønnet markedsværdien for leje af motorcyklen til 5.000 kr. pr. måned eller 1.250 kr. pr. uge.

Ifølge syns- og skønsrapporten ville den omtalte motorcykel have været uinteressant som udlejningsmotorcykel, og det er derfor ikke muligt at finde en lejeværdi på grundlag af køretøjets handelsværdi, eftersom langtidsleje ifølge syns- og skønsrapporten ikke anses for muligt eller attraktivt, såfremt en motorcykel har en værdi på under 250.000 kr.

Ifølge syns- og skønsrapporten ville en 3 år gammel motorcykel derimod have kostet ca. 4.000-4.500 kr. pr. uge at leje. Nærværende motorcykel var i indkomstårene 2011, 2012 og 2013 henholdsvis 32, 33 og 34 år gammel. Det har således formodningen imod sig, at nogen ville leje en motorcykel for 5.000 kr. pr. måned, når den kan købes for 20.000 kr. ifølge udtalelsen fra indehaveren af [virksomhed2].

Landsskatteretten finder herefter grundlag for at tilsidesætte SKATs skøn. På baggrund af syns- og skønsrapporten, motorcyklens lave købspris samt den generelle prisudvikling fastsætter Landsskatteretten herefter markedslejen for fri motorcykel skønsmæssigt til 1.000 kr. pr. måned eller 12.000 kr. årligt.

Det kan udledes af Ligningsrådets afgørelse offentliggjort som SKM2003.181.LR, at såfremt nummerpladen på en motorcykel afmonteres i en periode i henhold til aftale med forsikringsselskabet, skal den ansatte ikke beskattes af markedsværdien i denne periode.

Det ses ikke dokumenteret, at nummerpladen har været afmonteret i en periode efter aftale med forsikringsselskabet. Landsskatteretten finder derfor ikke, at klagerens oplysninger om, at motorcyklen var ombygget til showroom-bike, kan danne grundlag for at tilsidesætte rådigheden over motorcyklen.

Det fremgår efter det oplyste, at SKAT har beregnet lejeværdien med en måned for meget, idet købet sker i september måned. Klageren skal derfor ikke beskattes for oktober måned, hvor motorcyklen er overgået til klagerens eje.

Landsskatteretten nedsætter herefter beskatning af værdi af fri motorcykel til 1.000 pr. måned svarende til 12.000 kr. i indkomståret 2011, 12.000 kr. i indkomståret 2012 og 9.000 kr. i indkomståret 2013.

Værdi af køb af bil

Alt, hvad der udloddes til hovedaktionæren, henregnes til denne skattepligtige indkomst. Det fremgår af ligningslovens § 16A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1.

Ifølge ligningslovens § 2, stk. 1, skal interesseforbundne parter ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst anvende priser og vilkår for handelsmæssige og økonomiske transaktioner i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionen var foretaget mellem uafhængige parter.

Påtager en hovedaktionær sig en betalingsforpligtigelse ved at købe selskabets aktiver, skal dette ske på markedsvilkår for at undgå beskatning af maskeret udlodning jf. ligningsloven § 2, stk. 5.

SKAT har ansat købsværdien på bilen af mærket Suzuki til en værdi af 25.000 kr. og som konsekvens heraf forhøjet klagerens indkomst med 17.500 kr., svarende til differencen mellem den faktiske købspris på 7.500 kr. og SKATs skønnede værdi.

Klageren har fremsendt udskrifter over 3 biler fra bilbasen, hvoraf der fremgår, at markedsprisen er mellem ca. 5.000 kr. og 12.000 kr. Udtrækket over bilerne er foretaget den 4. december 2015.

Landsskatteretten bemærker, at der ikke er fremlagt materiale eller oplysninger, der viser, at Suzuki’ens markedspris var kr. 25.000 som anført af Skattestyrelsen i afgørelsen af 13. juni 2016, ligesom der heller ikke er fremlagt yderligere materiale, der understøtter, at bilen blev overdraget til underpris.

Landsskatteretten nedsætter derfor forhøjelsen til kr. 0 på dette punkt.

Værdi af køb af motorcykel.

Alt, hvad der af selskabet udloddes til aktionærer, medregnes som udgangspunkt til den skattepligtige indkomst som udbytte af aktier. Det fremgår af ligningslovens § 16 A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1.

Klageren er hovedanpartshaver i selskabet. Det lægges derfor til grund, at selskabet og klageren er omfattet af den kreds af interesseforbundne parter, der efter ligningslovens § 2, stk. 1, skal anvende priser og vilkår i overensstemmelse med armslængdeprincippet. Det betyder, at der ved handelsmæssige transaktioner skal anvendes priser og vilkår i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionen var afsluttet mellem uafhængige parter.

Såfremt et selskab sælger et aktiv til hovedanpartshaver til en pris under armslængdeprisen, anses differencen mellem armslængdeprisen og den faktiske handelspris for maskeret udbytte, jf. ligningslovens § 16 A.

Selskabet har den 9. september 2013 solgt en motorcykel til klageren for 9.500 kr. Der foreligger et salg mellem interesseforbundne parter, og den aftalte overdragelsessum kan derfor ikke uden videre lægges til grund som handelspris, jf. bl.a. Højesterets bemærkninger i dom af 27. juni 2003, gengivet i SKM2003.318.HR.

Ifølge syns- og skønsrapporten ville den omtalte motorcykel have en handelsværdi på mellem 15.000 – 18.000 kr.

SKAT har ansat motorcyklens handelspris mellem uafhængige parter til 17.500 kr. og som konsekvens heraf forhøjet klagerens indkomst med 8.000 kr., svarende til differencen mellem købsprisen og den af SKAT skønnede værdi.

Landsskatteretten finder på baggrund af syns- og skønsrapporten ikke grundlag for at tilsidesætte SKATs opgørelse over maskeret udbytte.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende dette punkt.

Privatforbrug

Fristen for at klage er 3 måneder fra modtagelsen af afgørelsen. Klagen afvises, hvis den modtages efter fristens udløb. Hvis særlige omstændigheder taler for det, kan der ses bort fra en fristoverskridelse. Reglerne fremgår af skatteforvaltningslovens § 35a, stk. 6.

Klagerens udvidelse af klagen til også at omfatte forhøjelsen vedrørende privatforbrug, som først skete på mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 20. juni 2017, er fremkommet efter fristens udløb, og der er ikke særlige omstændigheder, der kan begrunde, at der bortses fra overskridelsen.

Landsskatteretten afviser derfor klagen på dette punkt.