Kendelse af 14-06-2017 - indlagt i TaxCons database den 28-07-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2012

Beskatning af vederlagsfri jagtdeltagelse

16.461 kr.

0 kr.

0 kr.

2013

Beskatning af vederlagsfri jagtdeltagelse

5.556 kr.

0 kr.

0 kr.

2014

Beskatning af vederlagsfri jagtdeltagelse

11.083 kr.

0 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

SKAT iværksatte kontrol af klageren, da det af en virksomhedskontrol af virksomheden [virksomhed1] A/S fremgik, at [virksomhed1] A/S har inviteret en række personer, herunder klageren, på jagtarrangementer betalt af [virksomhed1] A/S.

Klageren er bestyrelsesformand i og medejer af [virksomhed2] A/S, der producerer belysningsarmaturer til virksomheder og skibe. [virksomhed2] A/S’ produkter indgår efter det oplyste i sortimentet af produkter som [virksomhed1] A/S sælger til skibs- og offshore-industrien. Ifølge det oplyste, har [virksomhed2] A/S et specifikt varekatalog til understøttelse af [virksomhed1] A/S’ salg af [virksomhed2] A/S’ produkter. Klageren har tidligere været CEO for [virksomhed3] A/S, som ligeledes har haft samhandel med [virksomhed1] A/S.

Klageren er for indkomstårene 2012, 2013 og 2014 blevet beskattet af sin deltagelse i følgende jagtarrangementer, betalt af [virksomhed1] A/S:

Dato

Arrangement

Sted

30. oktober 2012

Fasanjagt

[Gods1]

31. oktober 2012

Ande- og Fasanjagt

[Gods2]

Oktober 2013

Ande- og Fasanjagt

[Gods2]

November 2014

Ande- og Fasanjagt

[Gods2]

[virksomhed1] A/S havde udgifter til jagtarrangementerne som følger:

Dato

Sted

Samlet udgift

Antal deltagere

30. oktober 2012

[Gods1]

160.884 kr.

9

31. oktober 2012

[Gods2]

150.460 kr.

10

Oktober 2013

[Gods2]

122.221 kr.

11

November 2014

[Gods2]

221.666 kr.

10

SKATs opgørelse af de samlede udgifter til jagterne, deltagerantallet på jagterne, samt angivelsen af hvilke jagter klageren har deltaget i, ses ikke at være anfægtet af klageren.

Til brug for afgørelsen er fremlagt invitationer til jagtarrangementerne, samt faktureringsmateriale for arrangementerne. Det fremgår ikke af materialet, om der var et omfang af bespisning og udskænkning ved de jagtarrangementer som klageren deltog i.

Der er ikke til sagens belysning fremlagt egentlige dagsprogrammer for nogen af arrangementerne.

Skatteankestyrelsen kontaktede den 30. august 2016 repræsentanten, med forespørgsel om hvorvidt klageren har deltaget ved brug af eget jagtvåben, om klageren i øvrigt går på jagt privat og hvor længe klageren har haft jagttegn. Repræsentanten har ikke reageret på denne henvendelse.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet ansættelsen af klagerens personlige indkomst for indkomstårene 2012, 2013 og 2014, med 16.461 kr. for 2012, med 5.556 kr. for 2013 og med 11.083 kr. for 2014.

SKAT har som begrundelse herfor anført:

”SKAT er af den opfattelse, at du er skattepligtig af arrangementerne jf. Statsskattelovens 4 og beskatningen sker som en ændring af din personlige indkomst jf. personskatteloven § 3 stk. 1.

Baggrunden for at SKAT finder, at du er skattepligtig af arrangementerne er, at din deltagelse vurderes at være et udslag af din private interesse for jagt. Det er oplyst af [virksomhed1] A/S, at der har været en vis drøftelse af samhandel og kundepleje i forbindelse med arrangementerne, men SKAT vurdere dette som værende sekundært i forhold til jagterne og din interesse herfor.

SKAT lægger i dette forslag til ændring af din skattepligtige indkomst vægt på blandt andet Landsskatterettens afgørelse af 16. maj 2012 jnr. 11-02685 (der er vedlagt dette forslag), hvor en indkøbschef blev beskattet af sin deltagelse i en jagtrejse arrangeret af en virksomhed, der havde stor handel med den virksomhed indkøbschefen var ansat i. SKAT anførte i sagen, at der var tale om en jagtrejse med et primært turistmæssigt indhold i form af jagt. I sagen blev det ikke afvist, at der var samhandelsdrøftelser og kundepleje, men dette anså man for sekundært i forhold til rejsens hovedtema med jagt. Afgørelsen viser desuden, at det er underordnet, om betaleren af jagtrejsen har fradrag for sin udgift som repræsentation. Deltagerne kan således godt beskattes af rejsen på trods af, at rejsen anses for helt eller delvist fradragsberettiget for giveren.

SKAT finder ikke, at der i skattemæssig forstand er forskel på, om der er tale om et arrangement med overnatning eller ej. Beskatningen sker grundet det store private islæt i form af jagterne.

Den skattepligtige værdi af arrangementerne ansættes ud fra en vurdering af den økonomiske værdi for dig som deltager. Værdien af arrangementerne fastsættes efter praksis til halvdelen af markedsværdien af arrangementet. Omkring værdiansættelsen kan der henvises til en række afgørelser, således Vestre Landsrets afgørelse i TFS 1994 nr. 462, Landsskatterettens kendelse i TfS 1991 nr. 570, Landsskatterettens kendelse i TfS 1997 nr. 654 og Østre Landsrets afgørelse i TfS 1998 nr. 188, og endelig Byrets afgørelsen SKM 2011.256 BR.

(...)

SKAT har på baggrund af din rådgivers henvendelse på ny vurderet sagen.

Det erkendes at der givet har været forretningsmæssige overvejelser og samtaler i forbindelse med din deltagelse i jagterne, men det er dog fortsat opfattelsen at deltagelsen også er båret af din interesse for jagt, og den gode og fælles oplevelse der har været hermed.

SKAT finder ikke at der belæg for i hverken lovgivning eller administrativ praksis at fastslå at der ikke kan ske beskatning hos den deltagende af et arrangement som anses for repræsentation hos den som betaler udgiften. I den vedlagte landsskatterets afgørelse er der netop tale om at noget opfattes som repræsentation hos den som afholder udgiften, og der ske alligevel beskatning hos deltageren.

Det er SKATs vurdering at det forhold at der i den vedlagte afgørelse er tale om et arrangement med overnatninger ikke medfører ændringer i beskatningsadgangen, i skattemæssig henseende findes det at en rejse godt kan være af én dags varighed, ligesom afstanden vurderes for underordnet.

På baggrund af ovenstående fastholdes det at der skal ske beskatning af de jagtarrangementer du har deltaget i.”

SKAT har den 21. april 2016 i høringssvar anført:

”Det skal til den subsidiære påstand bemærkes at klager rent faktisk er beskattet af 50 % af den faktisk medgåede udgift, og at SKAT således er enig i det af BDO anførte om principperne for værdiansættelse. Værdiansættelsen er sket med baggrund i oplysninger modtaget hos [virksomhed1] A/S om antallet af deltagere i jagterne.

Supplerende kan det anføres at SKAT er af den opfattelse at det er underordnet om arrangementerne foregår i Danmark eller udlandet. Konkret er udgiften til jagterne pr. deltager større ved de omhandlende jagter, end de jagter som beskattes jf. Landsskatterettens kendelse af 16. maj 2012.

Den til Skatteankestyrelsen fremsendte klage anses ikke for at indeholde nye oplysninger, og giver derfor ikke anledning til yderligere bemærkninger.”

SKAT har den 26. september 2016 fremsendt bemærkninger til klagerens supplerende indlæg af 23. juni 2016:

”SKAT er uforstående over for repræsentantens bemærkning om at det ikke fremgår af den påklagede afgørelse, at der sker beskatning med 50 % af de afholdte udgifter til arrangementerne. Det fremgår således af afgørelsen at "Den skattepligtige værdi af arrangementerne ansættes ud fra en vurdering af den økonomiske værdi for dig som deltager. Værdien af arrangementerne fastsættes efter praksis til halvdelen af markedsværdien af arrangementet".

I øvrigt findes praksis på området at være klar i form af de offentliggjorte afgørelser som der henvises til i SKATs afgørelse.

Det vurderes at være ligegyldigt hvilket land arrangementerne afholdes i, hvilket sted i landet de afholdes, og også om der er tale om en eller flerdags arrangementer.

Klagers repræsentant har anmodet om en talmæssig specifikation af den foretagne værdiansættelse af de beskattede arrangementer. Specifikationen følger hermed:

2012: [diverse1] 150.460 kr.. I 10 deltagere * 50 % = 7.523 kr.

[Gods1] 160.884 kr. I 9 deltagere * 50 % = 8.938 kr.

2013: [Gods2] 122.221 kr. / 11 deltagere * 50 % = 5.556 kr.

2014: [Gods2] 221.666 kr. / 10 deltagere * 50 % = 11.083 kr.

Den bagvedliggende dokumentation er tidligere fremsendt til Skatteankestyrelsen.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om nedsættelse af klagerens personlige indkomst for indkomstårene 2012, 2013 og 2014.

Klageren har til støtte herfor anført:

”SKAT har i den påklagede afgørelse fundet, at [person1] er skattepligtig af sin deltagelse. I endagsjagter arrangeret af en forretningsforbindelse som led i repræsentation.

SKAT har anset beskatningen for hjemlet i statsskattelovens § 4, og har begrundet beskatningen med, at [person1]s deltagelse må anses for at være et udslag af hans private jagtinteresse.

Klage over sagsbehandlingen og sagsbehandleren

Vi har i december 2015 indgivet formel klage til SKAT. Klagen er todelt - og angår både SKATs sagsbehandling i den konkrete sag og sagsbehandleren hos SKAT, der har været sat på sagen.

Vi har på nuværende tidspunkt endnu ikke modtaget et svar på denne klage, ud over en kvitteringsskrivelse der angiver, at vores klage behandles af direktør i SKAT-Indsats [person2].

Vores klage går dels på selve sagsforløbet, som både har været usædvanligt og urimeligt langtrukket - men i særlig grad også på sagsbehandleren.

Eksempelvis har sagsbehandleren uden noget konkret kendskab til hverken [person1] eller hans virksomheder begrundet den påklagede afgørelse med, at [person1]s private jagtinteresse har været det primære formål med dennes deltagelse i jagterne, mens det forretningsmæssige må anses som sekundært i forhold hertil.

Det er for os fortsat fuldstændigt ubegribeligt, hvordan sagsbehandleren kan have nogen som helst forestilling om, hvorvidt dette skulle være tilfældet eller ej, når han ikke har noget kendskab til hverken [person1], koncernen eller til selve jagterne for den sags skyld.

At sådanne helt subjektive betragtninger i øvrigt heller ikke er tilstrækkelig hjemmel til at begrunde en beskatning, er en helt anden sag, jf. herom nedenfor.

Vi forbeholder os muligheden for på et senere tidspunkt at inddrage det indkomne svar på klagen over sagsbehandlingen i nærværende sag.

Beskatning af deltagelse i repræsentative arrangementer

Det er helt almindeligt forekommende at danske virksomheder indbyder til repræsentative aktiviteter med henblik på at forbedre forholdet til kunder og forretningsforbindelser.

I skattemæssig henseende kan repræsentation overordnet beskrives som:

"Repræsentationsudgifter er typisk udgifter, som afholdes for at få afsluttet forretninger eller for at tilknytte eller bevare forretningsforbindelser, og de afholdes over for personer, som ikke er knyttet til virksomheden som medarbejdere.

Repræsentation har karakter af opmærksomhed eller kommerciel gæstfrihed over for forretningsforbindelser.

Repræsentationsudgifter er oftest udgifter til:

Måltider
Restaurationsbesøg
Drikkevarer
Gaver og opmærksomheder over for forretningsforbindelser og deres familier
Afholdelse af jubilæer, fødselsdage og forretningsindvielser
Underholdning og fornøjelser
Deltagelse i f.eks. rejser, udflugter og ferieophold."

(uddrag fra SKAT's juridiske vejledning, afsnit C.C. 2.2.2.5.4)

Det er vores opfattelse, at der ikke er nogen praksis for at beskatte de personer, der deltager i repræsentative aktiviteter. I hvert fald ikke for så vidt angår endagsaktiviteter.

Der ses eksempelvis ikke at være en eneste offentliggjort afgørelse, der statuerer beskatning af værdien af at være inviteret ud og spise af en forretningsforbindelse.

Henset til antagelsen om, at dette er et almindelige forekommende forhold på daglig basis, skal vi derfor fastholde, at praksis er, at man som deltager i repræsentative arrangementer som udgangspunkt ikke skal beskattes af værdien af deltagelsen.

Dette må være gældende, uanset om bespisningen er foregået på en meget dyr restaurant eller på en mere almindelig restaurant.

Dette må også være gældende, når repræsentationen består i "underholdning og fornøjelser", jf. beskrivelsen ovenfor, eller i et jagtarrangement.

De omhandlede jagtarrangementer har alle været endagsjagter i Danmark.

SKAT har i den påklagede afgørelse henvist til en tidligere afgørelse fra Landsskatteretten fra 16. maj 2012 (j. nr. 11-02685). I denne sag blev deltagelse i en fire dages jagttur til Polen anses som skattepligtigt.

Vi læser Landsskatterettens præmisser i 2012 sagen således, at det var med henvisning til arrangementets varighed, at Landsskatteretten fandt, at deltagelsen blev anset for båret mere af private ønsker/behov end af forretningsmæssige forhold.

Da vi i den konkrete sag taler om endagsarrangementer, må der omvendt være en formodning for, at deltagelsen i arrangementet af båret af forretningsmæssige hensyn, sådan som det er forklaret af [person1].

[person1] har i sin indsigelse til SKAT tidligere fremhævet, at

”Min deltagelse i de omhandlede jagtarrangementer har været rent forretningsmæssige på grund af at jeg var Bestyrelsesformand for [virksomhed2] A/S der er leverandør af belysninger til [virksomhed4] A/S og vi drøftede hvordan de to selskaber kunne udvide samarbejdet.

Derfor undre det mig meget, når SKAT i ændringsforslaget skriver, at:

Det er oplyst af [virksomhed1] A/S, ar der har været en vis drøftelse af samhandel og kundepleje i forbindelse med arrangementerne, men SKAT vurderer dette som værende sekundært i forhold til jagterne og din interesse herfor.

Jeg forstår ikke at SKAT kan have nogen holdning til, hvorvidt min deltagelse er båret af personlige jagtinteresser end af forretningsmæssige overvejelser. Især når jeg ikke er blevet spurgt af SKAT.

Det har udelukkende været forretningsmæssige interesser der har gjort at jeg har deltaget.

Hvis ikke det havde været forretningsmæssige drøftelser på jagterne havde det foregået på restaurant og været fradragsberettiget repræsentation.

Der er efter min opfattelse ikke hjemmel til at beskatte deltagelse i repræsentative arrangementer. Hvis en virksomhed inviterer forretningsforbindelser, på en finere restaurant havde det været repræsentation.

Det forhold, at repræsentationen ikke er bespisning på en restaurant, men et jagtarrangement ændrer ikke på, at det er skattefrit for modtagerne.”

[person1] forklarer uddybende, at han på de omhandlede jagter blandt andet sammen med [virksomhed4] har drøftet det belysningsprogram, som [virksomhed4] skal sælge til nogle af de virksomheder, som andre jagtdeltagere repræsenterer

Som eksempel herpå kan nævnes [virksomhed5] A/S – [virksomhed6] – [virksomhed7].

Herudover oplyser [person1], at han på vegne af [virksomhed2] på jagterne løbende har deltaget i drøftelser af en udvidelse af [virksomhed4]s markedsføring af [virksomhed2] produkter i Nordamerika og i Sydamerika.

Dette understøtter, at [person1]s deltagelse har været båret af forretningsmæssige hensyn, og han skal derfor naturligvis ikke beskattes af deltagelsen i jagterne.

Den subsidiære påstand

Det fremgår af den påklagede afgørelse, at SKAT finder, at der skal ske beskatning af værdien af deltagelse i jagterne, og at den skattepligtige værdi skal opgøres som markedsværdien.

Såfremt Skatteankestyrelsen mod vores forventning måtte nå frem til, at [person1] er skattepligtig af værdien af deltagelsen, skal vi påstå, at den skattepligtige værdi i overensstemmelse med praksis alene skal opgøres som 50 % af de afholdte udgifter.

Dette fremgår eksempelvis af den Landsskatteretsafgørelse fra 2012 (j. nr. 11-02685), som SKAT har henvist til i sagen, jf. beskrivelsen ovenfor.

Såfremt Skatteankestyrelsen finder, at [person1] skal beskattes i anledning af sin deltagelse i jagterne så skal de skattepligtige forhøjelser med andre ord halveres i forhold til de gennemførte forhøjelser.

Den tertiære påstand

Som led idet urimeligt lange sagsforløb blev der i juni 2015 afholdt møde hos BDO i [by1].

På mødet, deltog [person3] fra [virksomhed4], Partner [person4], Skattechef [person5] og Director [person6] (alle BDO), samt to repræsentanter fra SKAT.

På mødet anførte SKAT, at deltagelse i jagterne muligvis var skattepligtig, men at der kunne herske en vis usikkerhed herom. SKAT ønskede at undersøge forholdet yderligere.

Henset hertil, og med henvisning til det meget lange sagsforløb, tilkendegav de to repræsentanter fra SKAT videre, at - såfremt der i øvrigt skulle ske beskatning - så ville SKAT ikke foretage forhøjelser vedrørende indkomståret 2012.

Meget mod vores forventning har SKAT nu i den påklagede afgørelse alligevel truffet afgørelse om beskatning for 2012.

Vi kan under ingen omstændigheder acceptere, at SKAT på denne måde løber fra tidligere aftaler i sagen.

Vi skal derfor som en tertiær påstand fastholde, at idet omfang, at Skatteankestyrelsen finder, at deltagelse i jagterne er skattepligtig, så skal der ikke ske beskatning vedrørende indkomståret 2012.”

Repræsentanten har den 23. juni 2016 fremsendt supplerende bemærkninger til sagen:

”Der ses efter vores opfattelse ikke at være offentliggjorte afgørelser om netop den omhandlede problemstilling: beskatning af deltagelse i et-dags kundearrangement (repræsentativt). Sagen har derfor principiel karakter og bør derfor behandles i Landsskatteretten frem for i et Skatteankenævn.

Vi har modtaget kopi af SKAT’s udtalelser til vores klager.

Det fremgår af SKAT's udtalelser, at SKAT alene har beskattet deltagerne af 50 % af de afholdte udgifter til arrangementerne. Dette fremgik ikke af de påklagede afgørelser.

Vi skal anmode om talmæssig specifikation heraf, hvorefter vi naturligvis vil revurdere vores påstande overfor Landsskatteretten.”

Landsskatterettens afgørelse

Som skattepligtig indkomst betragtes med visse undtagelser den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi, jf. statsskattelovens § 4.

Vederlagsfri deltagelse i aktiviteter med et betydeligt privat islæt anses for skattepligtig, såfremt deltagelsen ikke har en konkret og direkte sammenhæng med indkomsterhvervelsen, som overstiger deltagerens private interesse i at deltage, jf. SKM2001.469LSR og SKM2011.256BR.

Det er oplyst, at klageren deltog i jagtarrangementerne, med henblik på at pleje og bevare det forretningsmæssige forhold mellem de af klageren ejede koncernselskaber og de øvrige virksomheder i [virksomhed1] A/S’ samhandelskreds.

De øvrige deltagere ved arrangementerne har været en kreds af tidligere, nuværende og potentielle samhandelspartnere for klagerens virksomhed.

Landsskatteretten finder efter en konkret vurdering, at klagerens deltagelse har haft en konkret og direkte sammenhæng med klagerens indkomsterhvervelse, og at klagerens erhvervsmæssige interesse, i at deltage i jagtarrangementerne, har været det primære hensyn bag klagerens deltagelse.

Der er bl.a. henset til det oplyste om deltagerkredsen, der har været forretningsforbindelser for klageren, og hvor muligheden for erhvervsmæssige drøftelser har været til stede, og til det oplyste om den økonomiske værdi for klageren, som invitationen til endagsarrangementer som de foreliggende har udgjort. Der er endvidere lagt vægt på, at der er tale om dagsarrangementer, hvor deltagelsen ikke adskiller sig væsentligt fra deltagelse i forretningsmæssige receptioner i virksomheder eller på restauranter.

Klageren er herefter ikke skattepligtig af vederlagsfri deltagelse i jagtarrangementer betalt af [virksomhed1] A/S.

SKATs ansættelse af klagerens personlige indkomst for 2012 nedsættes med 16.461 kr.

SKATs ansættelse af klagerens personlige indkomst for 2013 nedsættes med 5.556 kr.

SKATs ansættelse af klagerens personlige indkomst for 2014 nedsættes med 11.083 kr.