Kendelse af 14-06-2017 - indlagt i TaxCons database den 28-07-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2012

Beskatning af vederlagsfri jagtdeltagelse

7.314 kr.

0 kr.

0 kr.

2013

Beskatning af vederlagsfri jagtdeltagelse

7.195 kr.

0 kr.

0 kr.

2014

Beskatning af vederlagsfri jagtdeltagelse

5.943 kr.

0 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

SKAT iværksatte kontrol af klageren, da det af en virksomhedskontrol af virksomheden [virksomhed1] A/S fremgik, at [virksomhed1] A/S har inviteret en række personer, herunder klageren, på jagtarrangementer betalt af [virksomhed1] A/S.

Klageren er bestyrelsesformand for [virksomhed2] A/S, der har [virksomhed1] A/S som kunde. Klageren oplyser, at [virksomhed1] A/S er blandt [virksomhed2] A/S’ største og vigtigste kunder, og at deltagelsen i jagterne har været motiveret af et ønske om at bevare den gode relation mellem selskaberne.

Klageren har oplyst, at han har en privat interesse for jagt, men at han ikke har private relationer til repræsentanter fra [virksomhed1] A/S. Klageren oplyser, at han lejer jagt, når han udøver sin jagtinteresse i rent private sammenhænge.

Klageren er for indkomstårene 2012, 2013 og 2014 blevet beskattet af sin deltagelse i følgende jagtarrangementer, betalt af [virksomhed1] A/S:

Dato

Arrangement

Sted

2. november 2012

Vildsvin- og Sikajagt

[...]

November 2013

Vildsvinjagt

[...]

Oktober 2014

Vildsvinjagt

[...]

[virksomhed1] A/S havde udgifter til jagtarrangementerne som følger:

Dato

Sted

Samlet udgift

Antal deltagere

2. november 2012

[...]

102.396 kr.

7

November 2013

[...]

100.730 kr.

7

Oktober 2014

[...]

95.083 kr.

8

SKATs opgørelse af de samlede udgifter til jagterne, deltagerantallet på jagterne, samt angivelsen af hvilke jagter klageren har deltaget i, ses ikke at være anfægtet af klageren.

Til brug for afgørelsen er fremlagt invitationer til jagtarrangementerne, samt faktureringsmateriale for arrangementerne. Det fremgår ikke af materialet, om der var et omfang af bespisning og udskænkning ved de to jagtarrangementer som klageren deltog i.

Der er ikke til sagens belysning fremlagt egentlige dagsprogrammer for nogen af arrangementerne.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet ansættelsen af klagerens personlige indkomst for indkomstårene 2012, 2013 og 2014, med 7.314 kr. for 2012, med 7.195 kr. for 2013 og med 5.943 kr. for 2014.

SKAT har som begrundelse herfor anført:

”SKAT er af den opfattelse, at du er skattepligtig af arrangementerne jf. Statsskattelovens 4 og beskatningen sker som en ændring af din personlige indkomst jf. personskatteloven § 3 stk. 1.

Baggrunden for at SKAT finder, at du er skattepligtig af arrangementerne er, at din deltagelse vurderes at være et udslag af din private interesse for jagt. Det er oplyst af [virksomhed1] A/S, at der har været en vis drøftelse af samhandel og kundepleje i forbindelse med arrangementerne, men SKAT vurdere dette som værende sekundært i forhold til jagterne og din interesse herfor.

SKAT lægger i dette forslag til ændring af din skattepligtige indkomst vægt på blandt andet Landsskatterettens afgørelse af 16. maj 2012 jnr. 11-02685 (der er vedlagt dette forslag), hvor en indkøbschef blev beskattet af sin deltagelse i en jagtrejse arrangeret af en virksomhed, der havde stor handel med den virksomhed indkøbschefen var ansat i. SKAT anførte i sagen, at der var tale om en jagtrejse med et primært turistmæssigt indhold i form af jagt. I sagen blev det ikke afvist, at der var samhandelsdrøftelser og kundepleje, men dette anså man for sekundært i forhold til rejsens hovedtema med jagt. Afgørelsen viser desuden, at det er underordnet, om betaleren af jagtrejsen har fradrag for sin udgift som repræsentation. Deltagerne kan således godt beskattes af rejsen på trods af, at rejsen anses for helt eller delvist fradragsberettiget for giveren.

SKAT finder ikke, at der i skattemæssig forstand er forskel på, om der er tale om et arrangement med overnatning eller ej. Beskatningen sker grundet det store private islæt i form af jagterne.

Den skattepligtige værdi af arrangementerne ansættes ud fra en vurdering af den økonomiske værdi for dig som deltager. Værdien af arrangementerne fastsættes efter praksis til halvdelen af markedsværdien af arrangementet. Omkring værdiansættelsen kan der henvises til en række afgørelser, således Vestre Landsrets afgørelse i TFS 1994 nr. 462, Landsskatterettens kendelse i TfS 1991 nr. 570, Landsskatterettens kendelse i TfS 1997 nr. 654 og Østre Landsrets afgørelse i TfS 1998 nr. 188, og endelig Byrets afgørelsen SKM 2011.256 BR.

(...)

SKAT har på baggrund af din indsigelse på ny vurderet sagen.

På trods af de forretningsmæssige drøftelser der givet har været i forbindelse med jagterne, er det fortsat SKATs opfattelse, at hovedtemaet i forbindelse med arrangementerne er at få en god og fælles jagtoplevelse.

SKAT finder ikke, at man ud fra hverken lovgivning eller administrativ praksis kan fastslå, at der ikke kan ske beskatning hos den deltagende af et arrangement som anses for repræsentation hos den som betaler udgiften. I den vedlagte landsskatterets afgørelse er der netop tale om, at noget opfattes som repræsentation hos den som betaler for arrangementet, og alligevel sker der beskatning af deltageren.

SKAT er enig i, at det ikke er den faktiske udgift til jagterne som er beskatningsgrundlaget, men derimod den økonomiske værdi for dig. Ud fra en konkret vurdering og ud fra de i forslaget nævnte afgørelser har SKAT fundet at grundlaget passende kan ansættes til 50 % af den faktiske udgift.

Vi har taget din oplysning om at du ikke har deltaget i ande- og fasanjagten den 31. oktober 2012 til efterretning, og vil selvfølgelig ikke beskatte dig af noget som du ikke har deltaget i.

På baggrund af ovenstående fastholdes det, at der skal ske en beskatning af de omhandlede jagtarrangementer.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om nedsættelse af klagerens personlige indkomst for indkomstårene 2012, 2013 og 2014.

Klageren har til støtte herfor anført:

Som oplyst til SKAT blev jeg inviteret på de nævnte jagter og deltog i min egenskab af bestyrelsesformand for [virksomhed2] A/S. [virksomhed1] er en af vores absolut største og rigtigt gode kunder, og jeg besluttede – i øvrigt imod sædvane, når det drejer sig om invitationer fra kunder - at takke ja til deltagelse for at bevare den gode relation til netop denne kunde. Jeg har ingen private relationer til kunden i øvrigt. Endeligt kan jeg oplyse, at jeg selv lejer jagt til at dække mine private behov.

SKAT vurderer, at min varetagelse af den forretningsmæssige relation har været sekundær i forhold til jagterne og min interesse herfor. SKAT har ikke noget rationelt grundlag for at vurdere, hvad jeg finder primært eller sekundært.

Jagterne er afholdt som almindelige danske dagjagter,og jeg har ikke hjembragt nedlagt bytte eller trofæer fra jagterne. Der har i mine øjne ikke været tale om jagter af usædvanlig karakter.

SKAT finder mig skattepligtig med henvisning til en afgørelse i Landsskatteretten af 16. maj 2012 jnr. 11-02685, der omhandler en jagtrejse til Polen af 4 dages varighed. Substansen i nævnte sag er således væsens forskellig. I mit tilfælde har der som nævnt været tale om dagjagter af sædvanlig karakter, hvor sagen i Landsskatteretten er langt mere omfattende med rejse til udlandet, flere dages ophold og hjemtagelse af trofæer. Det har mig bekendt ikke tidligere været praksis at foretage beskatning af deltagere i dagsjagter.

Jeg har under sagens forløb været i kontakt med egen revisor, [virksomhed2]s revisor og [virksomhed1]s revisor. Alle har uden undtagelse angivet, at deltagelse i jagter af dette omfang bør betragtes som varetagelse af kunderelation og dermed ikke bør udløse skat. Det er almindeligt kendt, at de større banker inviterer store kunder til jagter, og revisorerne bekendt, har der i intet tilfælde været rejst sager af lignende art. Tilsvarende gælder for militærets og statsskovenes afholdelse af jagter for samarbejdspartnere eller Kongehusets jagter. Jeg står derfor uforstående overfor den rejste sag.

Såfremt også Skatteankestyrelsen finder mig skattepligtig af min deltagelse, ønsker jeg at anke værdiansættelsen som sådan. SKAT har skønnet den personlige værdi til at være halvdelen af de faktiske omkostninger. SKAT er enig med mig i, at det er den økonomiske værdi for mig og ikke de faktiske omkostninger, der skal være beskatningsgrundlag. Det er relativt let at undersøge markedsværdien og dermed den økonomiske værdi for mig ved i sæsonen over internettet at søge efter tilsvarende jagt på vildsvin på f.eks. http:// [...dk]. Markedspriserne på almindelige svenske og tyske jagter på vildsvin ligger i begge lande i niveauet 1-2.000 DKK, hvor transportafstanden i Sverige endda er langt mindre. Min påstand er således, at det er beløb af denne størrelse, der i givet fald skal lægges til grund.

Jeg føler min retfærdighedssans og retsstilling udfordret af SKATs vurdering og værdifastsættelse og finder, at jeg og andre jægeres muligheder for at agere korrekt i overensstemmelse med SKATs opfattelse af sagen er håbløse. Hvordan skal jeg eksempelvis forholde mig næste gang, jeg bliver inviteret på en jagt af tilsvarende type? Jeg kan jo ikke starte med at spørge værten om, hvor meget jagten koster, og om hvor mange deltagere den samlede kostpris eventuelt skal deles op på.

Afslutningsvist har SKATs i øvrigt meget behagelige og imødekommende medarbejder oplyst mig, at skattepligten i princippet er gældende, uanset om der er tale om invitationer fra private eller forretningsforbindelser - dog med den bemærkning, at man normalt ikke optager sager vedrørende privat jagt. Igen må jeg konstatere, at beskatning af denne type arrangementer er helt uoverskuelige og i princippet kriminaliserer stort set samtlige danske jægere.”

Klageren har den 14. december 2015 fremsendt indsigelse til SKATs forslag som følger:

”Jeg kan af flere årsager ikke godkende dit forslag til ændring af mine selvangivelser for årene 2012, 2013 og 2014 og gør hermed indsigelse.

Ande- og fasanjagten d. 31. oktober 2012 har jeg ikke deltaget i, hvilket kan bekræftes ved henvendelse til virksomheden eller øvrige deltagere. Jeg har muligvis stået på en invitationsliste men har ikke kunnet deltage og kan tilfældigvis af min jagtjournal se, at jeg d. 31. oktober 2012 har været engageret andet steds.

Som meddelt i tidligere brev er [virksomhed3] A/S en af vore største og bedste kunder, som [virksomhed2] - og herunder jeg - vil gøre vores yderste for at bevare en god relation til. Herunder hører at takke ja til jagtinvitation som led i varetagelse af relationen, såfremt andre aftaler ikke hindrer deltagelse. Som ligeledes meddelt har jeg ingen private relationer til kunden. Min deltagelse har derfor været af ren forretningsmæssig karakter, og jeg skal ikke beskattes deraf.

Argumentet om, at jagt er min fritidsinteresse, og at jeg derfor skulle være skattepligtig, betragter jeg som cirkulært og ikke lødigt.

Jeg har forhørt mig hos egen revisor ([virksomhed4]) og hos adskillige nuværende og tidligere statsautoriserede revisorer, heriblandt [person1], der i dag er formand for [finans1], om dit forslag til beskatning er begrundet. Alle er af samme overbevisning som jeg. Deltagelsen har været rent forretningsmæssigt baseret og er at betegne som repræsentation, der ikke beskattes. Det undrer mig, hvorledes skat kan anfægte min begrundelse for deltagelsen i jagterne. De i brevet refererede sager er ikke under nogen omstændigheder sammenlignelige med nærværende deltagelse i dagjagter.

Alle forespurgte har i øvrigt klart tilkendegivet, at, skulle afgørelsen falde ud til ulempe for mig, kan jeg ifølge klassisk skatteret maksimalt sættes i skat af brugsværdien af det gode, der er blevet stillet mig til rådighed. Det er fuldstændig irrelevant, hvad de aktuelle omkostninger i forbindelse med leje af areal, jagthuse og andet måtte være. Du må nødvendigvis være bekendt hermed, hvorfor jeg betragter dine forslag til beskatning som værende i konflikt med god forvaltningsskik.

En søgning over nettet på tilbud om dagjagter på vildsvin viser, at de i Sverige kan fås for i niveauet 1000 svenske kroner og i Tyskland for 70-100 euro.

Jeg har som borger naturligvis fuld forståelse for, at SKAT kontrollerer også det særlige område omkring hovedaktionærers mulige sammenblanding af private og forretningsmæssige forhold. Jeg har ikke noget grundlag for at anfægte det betimelige i [virksomhed3] A/S' håndtering af udgifter til jagt. Men jeg finder, at SKAT udviser en helt uforsvarlig anvendelse af mine og offentlige ressourcer ved fortsat at forfølge jagtdeltagerne for beløb, der ligger i niveauet 1.000 kr.”

Klageren har den 23. april 2015 besvaret SKATs anmodning om oplysninger vedrørende deltagelse i jagter betalt af [virksomhed1] A/S:

”Det er korrekt, at jeg efter invitation har deltaget i en jagt i både 2012 og 2013. Jeg blev inviteret og deltog i min egenskab af bestyrelsesformand for [virksomhed2] A/S. [virksomhed1] er en af vores største og rigtigt gode kunder, og jeg besluttede, trods den temmelig lange transportvej, at vise min imødekommenhed og takke ja. Jeg har ikke tidligere deltaget i repræsentationsjagter hos kunder, fordi nogen kunder da vil kunne føle sig forfordelt. Jeg har ikke private relationer til ejeren af [virksomhed1].

De to jagter er afholdt som almindelige danske dagjagter med indlagt frokost. Der har ikke været tale om jagter af usædvanlig karakter med privatjet, champagne og flerdages luksusophold, eller hvad folk nu ellers kan finde på.

Jeg kan endvidere oplyse, at jeg ikke har hjemtaget bytte til forbrug i eget køkken.

På baggrund af ovenstående opfatter jeg de to jagter som repræsentationsjagter uden private goder udover det behagelige selskab. Det er derfor min faste overbevisning, at jagtdeltagelsen ikke er skattepligtig, hvilket er baggrunden for, at jeg ikke har selvangivet forholdene.

I øvrigt kan jeg oplyse, at jeg selv lejer jagt til at dække mine private behov.”

Landsskatterettens afgørelse

Som skattepligtig indkomst betragtes med visse undtagelser den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi, jf. statsskattelovens § 4.

Vederlagsfri deltagelse i aktiviteter med et betydeligt privat islæt anses for skattepligtig, såfremt deltagelsen ikke har en konkret og direkte sammenhæng med indkomsterhvervelsen, som overstiger deltagerens private interesse i at deltage, jf. SKM2001.469LSR og SKM2011.256BR.

Det er oplyst, at klageren deltog i jagtarrangementerne, med henblik på at pleje og bevare det forretningsmæssige forhold mellem klagerens selskab og [virksomhed1] A/S.

Klageren har i sin klage oplyst, at han har en privat interesse for jagt, men at han ikke har private relationer til repræsentanter fra [virksomhed1] A/S. Klageren oplyser, at han lejer jagt, når han udøver sin jagtinteresse i rent private sammenhænge.

Der er bl.a. henset til det oplyste om deltagerkredsen, der har været forretningsforbindelser for klageren, og hvor muligheden for erhvervsmæssige drøftelser har været til stede, og til det oplyste om den økonomiske værdi for klageren, som invitationen til endagsarrangementer som de foreliggende har udgjort. Der er endvidere lagt vægt på, at der er tale om dagsarrangementer, hvor deltagelsen ikke adskiller sig væsentligt fra deltagelse i forretningsmæssige receptioner i virksomheder eller på restauranter.

Klageren er herefter ikke skattepligtig af vederlagsfri deltagelse i jagtarrangementer betalt af [virksomhed1] A/S.

SKATs ansættelse af klagerens personlige indkomst for 2012 nedsættes med 7.314 kr.

SKATs ansættelse af klagerens personlige indkomst for 2013 nedsættes med 7.195 kr.

SKATs ansættelse af klagerens personlige indkomst for 2014 nedsættes med 5.943 kr.