Kendelse af 07-10-2021 - indlagt i TaxCons database den 30-10-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2013

Nægtet fradrag for køb af 4 stk. GPS-systemer

47.381,40 kr.

0 kr.

47.381,40 kr.

Godkendt afskrivning for køb af 4 stk. GPS-systemer

-11.845.35 kr.

0 kr.

0 kr.

Forhøjelse vedrørende bankindsætninger

49.484,84 kr.

22.844,84 kr.

22.844,84 kr.

Yderligere skattepligtig indkomst for 2013, som angår en bankindsætning i 2014

204.317,43 kr.

0 kr.

204.317,43 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomståret 2013 virksomheden [virksomhed1] (nu [virksomhed2] v/[person1]), CVR-nr. [...1], herefter virksomheden. Virksomheden bliver drevet som en enkeltmandsvirksomhed og har været aktiv siden 19. april 2010. Virksomheden er registreret under branchekoden 829200 ”Pakkerier”. Derudover har virksomheden været registreret under branchekoden 532000 ”Andre post- og kurertjenester” fra 19. april 2010 til 27. marts 2017 og branchekoden 463890 ”Specialiseret engroshandel med fødevarer i.a.n.” fra 28. marts 2017 til 31. juli 2019.

SKAT indledte sagen mod klagerens virksomhed den 14. maj 2014 og anmodede herved om virksomhedens regnskabsmateriale for perioden 1. januar 2013 til 14. maj 2014.

Den 22. oktober 2014 sendte klagerens repræsentant årsregnskab for 2013 til SKAT og anmodede om genoptagelse af skatteansættelsen for 2013, idet repræsentanten vurderede, at det af klagerens selvangivne virksomhedsresultat skulle nedsættes fra 660.707 kr. til 367.810 kr. Repræsentanten vedlagde kontospecifikationer for 2013.

Klagerens repræsentant fremsendte den 11. november 2014 materiale i form af bankkontoudtog for perioden 1. januar 2014 til 20. maj 2014, omsætningsfakturaer, to bilag vedrørende depositum og husleje, to øvrige bilag vedrørende driftsomkostninger, seks bilag vedrørende fremmed assistance, kontospecifikationer og resultatopgørelse for 2014 fra januar frem til og med august 2014.

SKAT har foretaget korrektioner og efterposteringer på baggrund af virksomhedens anmodning om genoptagelse af indkomståret 2013. SKAT har på baggrund heraf forhøjet virksomhedens overskud med før renter fra det selvangivne beløb på 660.707 kr. til 896.003 kr.

Klagerens repræsentant er ved endelig klage af 19. februar 2016 uenig i SKATs korrektioner vedrørende forhøjelse for køb af 4 stk. GPS-systemer, forhøjelse for indsætninger på virksomhedens konto og forhøjelse for tilgodehavende indgået på virksomhedens konto i 2014.

Udgifter til køb af 4 stk. GPS-systemer

Virksomheden har på baggrund af det af revisoren udarbejdede bogholderimateriale fratrukket udgifter til køb af 4 stk. GPS-systemer til en samlet værdi af 5.500 GBP, som svarer til 47.381,40 kr.

Som dokumentation for købet af GPS-systemerne er fremlagt en faktura med fakturanr. 98764 fra [virksomhed3] dateret den 24. januar 2013. [virksomhed3] er beliggende i England.

Af fakturaen fremgår intet registreringsnummer for klagerens virksomhed eller sælgers virksomhed. Det fremgår af fakturaen, at den vedrører 4 stk. (Qty.) af ”GSP system” af 1000 GP, opgjort til samlet 4000 GP, 4 stk. (Qty.) af ”T MK-1 Smart Antenna EOL” af 100 GP, opgjort til samlet 500 GP og 4 stk. (Qty.) af ”Cinterion Wireless Modules” af 100 GP, opgjort til samlet 1000 GP.

Af virksomhedens kontoudtog fremgår, at der den 4. februar 2013 er overført 47.381,40 kr., svarende til 5.500 GBP. Beløbet er bogført på bogføringskonto med kontonr. 3605 ”EDB”.

SKAT har imødekommet afskrivning af GPS-systemerne med 25 %, som svarer til 11.845,35 kr. i indkomståret 2013.

Bankindsætninger

På klagerens virksomhedsbankkonto, 5044 [...44], er der indgået nogle beløb, som virksomhedens bogføring er anført som private indsætninger:

a. Den 11/3 2013 kr. 7.519,05

b. Den 19/4 2013 kr. 21.037

c. Den 16/7 2013 kr. 7.167

d. Den 21/8 2013 kr. 7.167

e. Den 2/12 2013 kr. 4.000

f. Den 5/12 2013 kr. 15.300

g. Den 30/12 2013 kr. 14.000

SKAT har vurderet, at indsætningerne, bortset fra 2 x 7.167 kr., er omsætning inkl. moms på i alt 61.856 kr. Overskuddet af klagerens virksomhed er derfor forhøjet med 49.484,84 kr. ekskl. moms.

Klagerens repræsentant har i forbindelse med klage anmodet om nedsættelse af skatteansættelsen med 26.640 kr. ekskl. moms under henvisning til, at indsætningerne er overførsler fra privat konto til erhvervskonto for at betale regninger. Beløbene er bogført på bogføringskonto med kontonr. 9010 ”Hævet privat”.

Som dokumentation for indsætningerne er fremlagt overførselsmeddelelser vedrørende beløbene på 4.000 kr. den 2. december 2013, 15.300 kr. den 5. december 2013 og 14.000 kr. den 30. december 2013. Det fremgår på meddelelserne, at der er tale om overførsler fra klagerens ”[konto][...29], og fra ”fr. [person2], [adresse1], [by1]”. Nederst på meddelelserne vedrørende de to førstnævnte beløb er anført teksten ”Overført fra egen konto til at betale regninger” og på sidstnævnte meddelelse er anført teksten ”Lån fra konen til at betale regninger.” Der er tale om private overførsler på i alt 33.300 kr.

Tilgodehavende indgået den 28. januar 2014

På virksomhedsbankkontoen er der den 28. januar 2014 indgået et beløb på 255.396,79 kr. angiveligt vedrørende betaling af et tilgodehavende. Beløbet eksklusive moms udgør 204.317,43 kr.

På bogføringskonto 5820 ”Bank 1245144” for indkomståret 2013 er den 19. december 2013 bogført (debiteret) et indgået beløb 245.440,51 kr. benævnt omsætning og bilagsnr. 159/1. På bogføringskonto 1010 ”Omsætning” er der den 19. december 2013 bogført (krediteret) et beløb på 156.003,70 kr. benævnt omsætning og bilagsnr. 159/1. Der er endvidere den 30. november 2013 bogført (krediteret) to beløb på 38.463,41 kr. og 61.095,90 kr. ligeledes benævnt omsætning og bilagsnr. 159/1. Der er ikke efter den 19. december 2013 bogført yderligere omsætning for indkomståret 2013.

På bogføringskonto 1010 ”Omsætning” for indkomståret 2014 er det første indtægtsførte beløb på 32.865,88 kr. bogført den 13. februar 2014. Omsætningsbeløbet på 204.317,43 kr. og den udgående afgift på 51.079 kr. (salgsmomsen) vedrørende bankindsætningen den 28. januar 2014 er således ikke medregnet i bogføringen for hverken 2013 eller 2014.

Af fremlagte årsregnskab for 2013, som ligger til grund for genoptagelsesanmodning af skatteansættelsen for indkomståret 2013, er medregnet 15.034 kr. under ”Tilgodehavender”.

SKAT har i bilag 2 til afgørelse af 6. november 2015 medtaget indsætning af 28. januar 2014 som en del af momsgrundlaget for 2014.

Klagerens repræsentant har oplyst, at virksomheden ikke har haft igangværende arbejder i perioden.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens skatteansættelse med 239.122 kr. for indkomståret 2013 i forhold til det selvangivne, og ansætter herefter overskud af klagerens virksomhed til 899.892 kr.

Som begrundelse for afgørelsen har SKAT anført følgende:

”(…)

Sagsforløb

Den 14. maj 2014 kontaktes virksomheden, med anmodning om fremsendelse af nedenstående, på baggrund af konstateret væsentlig overførsel til virksomheden [virksomhed4]:

Udskrift af selskabets bogføring fra 1. januar 2013 til dags dato (seneste bogføringsdato), herunder

1. Resultatopgørelse (for 2014 indstil seneste bogføringsdato)

2. Balance

3. Samtlige kontospecifikationer

Vedrørende konto for underleverandører/underentreprenører, skal vi bede om følgende:

4. Samtlige fakturaer modtaget fra underleverandører/selvstændige vognmænd, ink. Underbilag

5. Kontrakter indgået med underleverandører

6. Oplysninger om kontaktperson hos hver enkelt underleverandør

7. Herudover bedes der indsendt udskrift af bankkontoudtog fra alle virksomhedens bankkonti fra 1. januar 2013 til dags dato.

Den 13. juni 2014 kontakter [person3], [virksomhed5], SKAT og anmoder om fristudsættelse til den 7. juli 2014, hvilket imødekommes.

Den 4. juli 2014 skriver [person3] en e-mail til SKAT. [virksomhed1]s bogholder har ikke sendt det nødvendige materiale til revisor, hvorfor der ønskes udsættelse til den 14. august 2014. Dette imødekommes, og samtidig oplyses der ikke vil blive givet yderligere fristudsættelse.

Den 15. august 2014 sender [person3] en e-mail til SKAT og oplyser materialet vil blive sendt næste uge.

SKAT kontakter den 25. august 2014 [person3], som oplyser revisor har overtaget kunden fra en anden revisor, og har været nødt til at genskabe bogføringen grundet store mangler. Der mangler fortsat enkelte bilag fra [virksomhed1] og derfor ønskes yderligere fristudsættelse, uden at kunne et nærmere tidspunkt for afsendelse af materialet. SKAT henviser til et sagsforløb, med næsten 3 måneders fristudsættelse. SKAT oplyser at revisor kan fremsende hvad der haves, og kommer materialet ikke inden udløb af ugen, vil bankkontoudtog blive indhentet fra banken og sagen bedømt på dette grundlag.

[person4], [virksomhed5], fremsender den 31. august 2014 følgende:

Bankkontoudtog 2013 for kontoen 5044 [...44]
13 stk. fakturaer fra leverandører af fremmed assistance
5 stk. kontrakter indgået med leverandører af fremmed assistance

SKAT svarer i en e-mail den 1. september 2014 og spørger ind til hvornår resten af de anmodede oplysninger fremkommer, og oplysninger samtidig, at såfremt materialet ikke er fremkommet inden 12. september 2014, behandles sagen ud fra det foreliggende grundlag.

Revisor sender 22. oktober 2014, årsregnskab for 2013 og anmoder om genoptagelse af skatteansættelsen for 2013, idet revisor vurderer årets resultat selvangivet 2013 til i alt kr. 660.707 skal nedsættes til kr. 367.810. Yderligere vedlægges kontospecifikationer for 2013. SKAT svarer i brev, at anmodningen vil blive behandlet ved modtagelse af tidligere indkaldt regnskabsmateriale. Nedenstående materiale modtages i mail den 11. november 2014:

Bankkontoudtog for perioden 1. januar 2014 til 20. maj 2014 for kontoen 5044 [...44]
Årsregnskab 2013 (identisk med tidligere fremsendt)
Kontospecifikationer 2013 (identisk med tidligere fremsendt)
Omsætningsfakturaer, tre forskellige kurerer på kørsel for [virksomhed6] april 2014
To bilag vedrørende depositum og husleje
To øvrige bilag vedrørende driftsomkostninger
Seks bilag vedrørende fremmed assistance
Kontospecifikationer for 2014 visende transaktioner frem til og med august 2014
Resultatopgørelse angivet til at dække perioden 2014. Resultatopgørelsen stemmer til ovenstående kontospecifikationer, visende bogføring frem til og med august 2014.

Den 9. februar 2015 sendes brev til virksomheden med anmodning af afklaring af forhold omkring bogføringen af og skatteopgørelsen for 2013, i henhold til modtaget materiale den 22. oktober 2014, vedlagt som bilag 2. Kopi sendes til [virksomhed5] ApS. SKAT angiver frist til den 4. marts 2015. Den 27. februar 2015 anmoder revisor om fristforlængelse til den 20. april 2015. Dette gives og samtidig oplyses at der ikke vil blive givet yderligere fristudsættelse.

Den 20. maj 2015 skriver SKAT en e-mail til revisor og rykker for materialet. SKAT modtager intet svar.

SKAT sender den 17. september 2015 forslag til ændring af moms og skat med svarfrist den 12. oktober 2015. Den 14. oktober 2015 modtager SKAT e-mail fra rådgiver, [person5], [virksomhed5] ApS. Fremsendte forslag kan ikke godkendes. Underbilag i form af timesedler er vedhæftet.

I perioden fra den 14. oktober til den 22. oktober 2015 har SKAT flere telefonsamtaler med rådgiver [person6], [virksomhed5]. Den 22. oktober 2015 aftales at revisor kontakter sin klient med henblik på afholdelse af møde mellem revisor og klient, for at udarbejde svarskrivelse til SKATs fremsendte forslag. Det oplyses at mødet afholdes senest den 27. oktober 2015 og det aftales SKAT kontaktes umiddelbart efter.

SKAT modtager intet yderligere fra [virksomhed1] og bliver ikke kontaktet efterfølgende.

(…)

2.Skattepligtig indkomst 2013

2.1. De faktiske forhold

[virksomhed1] har for indkomståret 2013 selvangivet årets resultat før renter af virksomhedsdrift til kr. 660.707. I brev af den 22. oktober 2014 anmoder [virksomhed5] ApS om genoptagelse af indkomståret 2013 og fremsender bogholderimateriale der viser et nyt resultat af virksomhed med i alt kr. 367.810 før renter. Af bogholderimateriale og årsregnskab modtaget fra revisor kommenteres følgende punkter og efterposteringer udarbejdes, vedlagt i bilag 1:

a. Bogført den 26. februar 2013, bilag 5/1 ”[virksomhed6] transport” KR. 175.808,21, bogført som terminal udstyr, og betalt privat.

b. Bogført den 11. december 2013, bilag 306/1 ”fra januar-december” kr. 40.200, bogført på husleje og varme og betalt privat.

c. Konto ”p-afgift” kr. 9.232. Udgør betaling af parkeringsbøder, der ikke er fradragsberettigede.

d. Bogført den 4. februar 2013, bilag 57/1 ”GPS Installation” kr. 47.381,40.

e. Konto ”Bød” kr. 4.000. Udgør betaling af bøder, der ikke er fradragsberettigede.

f. Bilag 94/1: Mercedes engangsbetaling, kr. 16.989.

g. Tilgodehavende for december 2013, indgået på bankkonto den 28. januar 2014 kr. 255.396,79 mangler. Debitorer og omsætning forhøjes med kr. 204.317,43 (indbetalt beløb excl. Moms).

h. indbetalinger på bankkontoen, bogført som indbetalt privat, vurderes af SKAT, som i afsnit 2.4. anført:

a. Den 11/3 2013 kr. 7.519,05

b. Den 19/4 2013 kr. 21.037

c. Den 16/7 2013 kr. 7.167

d. Den 21/8 2013 kr. 7.167

e. Den 2/12 2013 kr. 4.000

f. Den 5/12 2013 kr. 15.300

g. Den 30/12 2013 kr. 14.000

i. Kredit nota indbetalt på bankkonto den 6/12 2013 kr. 1.880 anses for erhvervsmæssigt relateret.

j. Indbetaling 5. januar 2014 GBP 5.000

Herudover henvises til beskrivelser om bogholderi under punkt 1.1.

(…)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Konklusion på punkter beskrevet under punkt 1.1.:

a) Denne transaktion vurderes at være en fejl og tilbageføres, idet beløbet er tilsvarende betaling for januar fra [virksomhed6]. Indkomsten forhøjes med 140.646,57

b) Vurderes være fratrukket til dækning af arbejdsværelse. Idet indehaver ikke vurderes at have løftet bevisbyrden for at udgiften hertil er erhvervsmæssig, og der samtidig henvises til arbejdets art nægtes der fradrag herfor. Indkomsten forhøjes med kr. 40.200

c) Der godkendes ikke fradrag for parkeringsafgifter. Indkomsten forhøjes med 9.322

d) Aktiveres og afskrives skattemæssigt med 25 %. Indkomsten forhøjes med 47.381,40 og nedsættes med afskrivninger kr. 11.845,35

e) Der godkendes ikke fradrag for bøder. Indkomsten forhøjes med kr. 4.000

f) Ekstraordinær leasingydelse fratrækkes skattemæssigt, indkomsten nedsættes med kr. 16.989

g) Omsætning forhøjes med 204.317,43

h) Kr. 7.519,05, kr. 21.037, kr. 4.000, kr. 15.300 og kr. 14.000 vurderes at være omsætning. Indkomsten forhøjes med kr. 49.484,84 som er indsat beløb i alt kr. 61.856,05 excl. moms. Kr. 7.167 og kr. 7.167 vurderes at være refusion. Indkomsten forhøjes med kr. 14.334.

i) Kr.nota vurderes at være af erhvervsmæssig karakter, hvorfor indkomsten forhøjes med kr. 1.504

j) GBP 5.000 indsat den 5. januar 2014 anses for et tilgodehavende pr. 31. december 2013, og indtægtsføres i 2013. Indkomsten forhøjes med kr. 44.6000

Korrektion af foretagne efterposteringer efter anmodning om genoptagelse af indberettede beløb for 2013, i alt nedsættelse af indgående afgift kr. 35.538 og forhøjelse af udgående afgift kr. 13.371. jf. bilag 1, efterposteringer til årsregnskab 2013.

I bilag 27xxvii er specificeret modtaget resultatopgørelse, efterposteringer og resultat efter bogførte efterposteringer jf. SKAT. I alt forhøjer SKAT skattepligtigt resultat 2013 fra modtaget forslag fra revisor kr. 367.810, med kr. 486.266 fra kr. 365.137 til 851.403.

(…)”

SKAT er fremkommet med følgende bemærkninger i høringssvar af 7. marts 2016:

”(…)

Forhøjelse vedr. GPS

Fremsendt bilag opfylder på mange områder, ikke krav til faktura, herunder mangler udstedende virksomheds VAT nummer.

Indsætninger på konto

SKAT vurderer det reelt at overførsler er sket fra privat konto.

Igangværende arbejder

Dokumentation på at der ikke er tale om igangværende arbejder må være nærliggende, idet der blot kan fremsendes en faktura. Denne er dog på intet tidspunkt modtaget.

Vedr. igangværende arbejder pr. 31. december 2012, har SKAT ikke behandlet denne periode, hvorfor det ikke er godtgjort, at første indsætning i 2013 er vedr. 2012. Igen kan et bogholderi for 2012 samt faktura for første indsætning i 2013 dokumentere skatteyders udsagn, men dette er ikke under sagsforløbet modtaget.

(…)”

Skattestyrelsen er i forbindelse med erklæringsskrivelse af 11. november 2020 fremkommet med følgende bemærkninger:

”(…)

I nærværende sag har Skattestyrelsen i afgørelse af 6. november 2015 forhøjet klagers skattepligtige indkomst for indkomstårene 2013. Skattestyrelsen har forhøjet overskuddet af klagerens virksomhed vedrørende nægtelse af fradrag for GPS-systemer, forhøjelse for bankindsætninger, og forhøjelse af omsætningen med et tilgodehavende.

Skattestyrelsen har vurderet sagen og kan erklære sig enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse.

Forhøjelse vedrørende GPS

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelse i, at fakturaens ægthed ikke er uanfægtelig, og fakturaens relevante oplysninger ikke klart kan udledes heraf. Der er lagt vægt på, at fakturaen er mangelfuld ved, at oplysninger om hverken køber eller sælgers registreringsnummer i hjemlandet fremgår heraf, ligesom fakturaen har adskillige regne- og stavefejl. Herudover fremgår der ingen oplysninger om, hvilket GPS-system der er tale om.

Efter en konkret vurdering er Skattestyrelsen ligeledes enig i, at den fremlagte faktura hverken kan anvendes som dokumentation for det ønskede driftsomkostningsfradrag eller afskrivning af udgiften.

Den af Skattestyrelsen godkendte afskrivning på 11.845,35 kr. nedsættes derfor til 0 kr.

Indsætninger på konto

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, kan indkomsten forhøjes. Det påhviler skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2013.274.BR samt SKM2007.214.ØLR, som blev stadfæstet af Højesteret i SKM2008.905.HR.

Skattestyrelsen er enig i, at det er godtgjort at der er tale om reelle private bankindsætninger og ikke omsætnings beløb, hvorfor klageren ikke skal forhøjes skattemæssigt vedrørende disse bankindsætninger. Den påklagede forhøjelse på 49.484,84 kr. nedsættes derfor med 26.640 kr. til 22.844,84 kr.

Forhøjelse af tilgodehavende

Periodiseringen af indtægten i en erhvervsvirksomhed følger som udgangspunkt rets erhvervelsesprincippet. Det betyder, at indtægter skal indgå ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvor der er erhvervet ret hertil.

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens overskud af virksomhed for 2013 med 204.317,43 kr., vedrørende et beløb ekskl. moms, som er indgået på virksomhedens konto den 28. januar 2014. På virksomhedsbankkontoen er der den 28. januar 2014 indgået et beløb på 255.396,79 kr. angiveligt vedrørende betaling af et tilgodehavende. Skattestyrelsen har således vurderet, at det indgåede har relation til et tilgodehavende vedrørende indkomståret 2013.

En gennemgang af kontospecifikationerne for 2013 viser, at beløbet på 204.317,43 kr. ekskl. moms ikke er medregnet i omsætningen, ligesom beløbet ifølge kontospecifikationerne for 2014 ligeledes ikke er medregnet i omsætningen for 2014.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at omsætningsbeløbet på 204.317,43 kr. skal henføres til indkomståret 2013.

(…)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at overskud af klagerens virksomhed nedsættes med 230.957 kr. for indkomståret 2013 i forhold til den påklagede afgørelse fra SKAT.

Til støtte for sin påstand, har repræsentant anført følgende:

”(…)

Principal påstand

(…)

Vedrørende skat forhøjelse 2013:

Vedrørende SKATs forhøjelse af klageres indkomst med 239.122 kr. bør nedsættes med 230.957 kr.

(…)

Sagsfremstilling:

[virksomhed1], CVR. Nr. [...2] er en enkeltmandsvirksomhed ejet af [person1], CPR. Nr. [...]. Virksomheden blev oprettet 19. april 2010 og registreret med branchekode 532000” Andre post- og kurertjenester” hvor den også blev momsregistreret.

Skatteyder driver et firma, som leverer post og kurertjenester til [virksomhed6] og senere [virksomhed7]. Firmaet kører et bestemt antal ruter (31) som skal betjenes hver dag, 365 dage om året. Skatteyder havde 3 ansatte udover ham selv, skatteyder kørte mandag – fredag fuld tid en af sine 3 biler. Resten af opgaven blev udført af underleverandører i [virksomhed7]s biler.

Firmaets arbejde bestod af kørsel med mad ud til borgere, bibliotekskørsel og almindelig kurertransport. Opgaven vedrørende mad udbringning bestod i, at køre ud med maden til primært ældre borgere. Maden skulle bringes helt op til borgeren, hvis de boede i en etageejendom. Det vil sige, at der skulle gås op og ned ad trapper mange gange på en dag.

Firmaet foretog også kurertransport var primært levering af pakker. Disse kunne variere i størrelse og vægt. Mange gange var det tunge pakker som skulle bæres op til kunderne.

Pga. af arbejdets karakter var der stor udskiftning blandt de ansatte. Ydermere kunne der ikke ansættes 31 chauffører, da kørslen var meget svingende. Skatteyder kunne derfor ikke have for mange fastansatte, da der kunne opstå perioder hvor han var nødt til at sende chaufførerne hjem pga. mangel på opgaver.

Det var også svært at skaffe tilkaldevikarer, for de var ikke stabile og der var også risiko for at de netop var beskæftiget når man havde brug for dem.

Skatteyder var derfor nødt til at købe fremmed arbejdskraft. Han blev kontaktet af en agent, som mente han kunne hjælpe med at kontakte firmaer som udlejede mandskab. Det var på denne måde skatteyder i første omgang kom i kontakt med sine underleverandører.

Der var store problemer med samarbejdet med disse underleverandører. Kørslen krævede præcision og levering til tiden samt tilfredse borgere. Eftersom skatteyder modtog hvert kvartal en rapport over de klager der havde været i den forrige periode, (jf. bilag 1) var han nødt til at reagere overfor sine underleverandører.

Alt afhængig af klagernes art, kontaktede skatteyderen underleverandøren og oplyste om klagerne og hvilke chauffører de angik. Hvis klagerne fortsatte, var skatteyder nødt til at afbryde samarbejdet. Endvidere måtte en chauffør ikke foretage kørsel hvis han var kommet til at køre galt i perioden.

Dette resulterede i, at mange underleverandører blev udskiftet efter 3-4 måneder. Endvidere kunne mange af underleverandørerne ikke stille med chauffører nok, hvorfor skatteyder var nødt til at kontakte andre.

Skatteyder kontrollerede hvorvidt de forskellige underleverandører var moms- og A-skatte registreret. Denne kontrol blev udført forinden hver kontrakt blev underskrevet og samarbejdet startede. Underleverandørerne stillede med chauffører. Skatteyder sørgede for at foretage stikprøver af chaufførerne undervejs.

Skatteyder modtog lister over hvilke chauffører der havde kørt de forskellige ruter og fakturaen fra underleverandøren blev først betalt når skatteyder havde gennemgået listerne og kunne afstemme disse med fakturaen.

Skattesagen startede i forbindelse med SKATs gennemgang af en anden virksomhed, [virksomhed4].

SKAT indkaldte materiale fra [virksomhed1] vedrørende en overførsel til [virksomhed4] i brev af den 14. maj 2014. Skatteyder kontaktede revisionskontoret den 12. juni 2014 for første gang. Der blev derfor bedt om fristforlængelse med indsendelse af materiale, da skatteyder endnu ikke havde modtaget bilagsmaterialet tilbage fra tidligere bogholder.

I slutningen af august 2014 blev materialet modtaget fra tidligere bogholder og videresendt til SKAT den 31. august 2014. Efterfølgende blev der indsendt en anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for 2013 sammen med et korrigeret regnskab for 2013 og kontospecifikationer. Eftersom SKAT bad om bilagsmateriale for at behandle genoptagelsesanmodningen eftersendes dette pr. mail.

Ved gennemgang af [virksomhed1]s bankkontoudtog tog SKAT udgangspunkt i samtlige overførsler til underleverandører i indkomstårene 2013 og 2014 og nægtede fradrag for udgifterne til fremmed hjælp. SKAT konkluderede at fakturaerne for fremmed hjælp ikke opfyldte momslovens § 37 og § 56.

SKAT sendte i september 2015 forslag til ændring af skatte- og momsansættelsen for 2013 samt momsansættelsen for 2014. Der blev indsendt en indsigelse til SKATs forslag den 14. oktober 2015, og yderligere underbilag blev fremsendt.

SKAT nægtede, at anerkende fradrag for samtlige underleverandører og forhøjede købsmomsen for 2013 og 2014. Endvidere har SKAT tilbageført, korrektioner jf. SKATs afgørelse af den 6. november 2015( SKATs bilag 1 ), jf. bilag 2 uden korrekt begrundelse for dette.

Det skal hertil bemærkes, at SKAT ikke har tilsidesat virksomhedens regnskab, har dog stadig forhøjet den skattepligtige indkomst samt momsansættelsen.

(…)

SKAT har forhøjet skatteyders skatteansættelse jf. korrektioner (SKATs bilag 1, afgørelse fra SKAT) jf.bilag 2

Forhøjelse vedr. GPS

Forhøjelse vedr. GPS kan ikke godkendes, 47.381,40 kr. (Jf. bilag 8) vedrørende køb af 4 stk. GPS system til brug for kørsel for [virksomhed7]. Udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten jf. Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Tilsvarende er afskrivning vedrørende GPS ikke fradragsberettiget.

Indsætninger på konto

SKAT har forhøjet skatteyder med indsætninger på hans konto, 33.300 kr., inkl. moms.:

Den 2/12 2013 – 4.000 kr.

Den 5/12 2013 – 15.300 kr.

Den 30/12 – 2013 14.000 kr.

Disse indsætninger er overførsler fra privat konto til erhvervskonto for at betale regninger. Se venligst vedlagt bilag 6. Der ønskes nedsættelse af skatteansættelsen med 26.640 kr.

Igangværende arbejder

SKAT har forhøjet skatteyder vedrørende igangværende arbejder dog uden at skatteyders virksomhed har igangværende arbejde. Forhøjelse vedrørende igangværende arbejde bedes nedsat med 204.317,43 kr.

SKAT skifter princip vedrørende igangværende arbejder ultimo uden at tage hensyn til primo igangværende arbejder.

Anbringender:

(…)

I SKATs opgørelse er der medtaget igangværende arbejder som ikke kan tilbageføres til de aktuelle indkomstår.

Skatteyder har ikke igangværende arbejder. Såfremt SKAT retmæssig skulle forhøje skatteansættelsen med igangværende arbejde for 2013, skulle der ligeledes have været taget hensyn til igangværende arbejde primo 2013.

(…)”

Virksomhedens repræsentant har på mødet med Skatteankestyrelsen den 20. august 2019 oplyst, at han mener, at SKAT i forbindelse med forhøjelsen af virksomhedens skatteansættelse har medtaget et beløb to gange.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at SKAT har forhøjet overskuddet af klagerens virksomhed vedrørende nægtelse af fradrag for GPS-systemer, forhøjelse af omsætningen med et tilgodehavende og forhøjelse for bankindsætninger.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4. Skattepligtige skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 1 selvangive deres indkomst til SKAT. Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Ved beregningen af den skattepligtige indkomst kan udgifter, der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten fradrages. Det følger af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Det er således en betingelse for fradrag efter bestemmelsen, at udgiften har haft en konkret og direkte sammenhæng med virksomhedens indkomstskabende aktiviteter. Dette kræver, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, og at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, kan indkomsten forhøjes. Det påhviler efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2013.274.BR samt SKM2007.214.ØLR, som blev stadfæstet af Højesteret i SKM2008.905.H.

Udgifter til køb af 4 stk. GPS-systemer

Det følger af bogføringslovens § 9, stk. 1, at enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Det følger af bogføringslovens § 5, at et bilag skal forstås som enhver nødvendig dokumentation for transaktioner, der registreres i bogføringen.

Klagerens virksomhed har fratrukket udgifter til køb af 4 stk. GPS-systemer til en samlet værdi af 5.500 GBP, som svarer til 47.381,40 kr. Af virksomhedens bankkontoudtog fremgår, at der den 4. februar 2013 er overført 47.381,40 kr., svarende til 5.500 GBP. Som dokumentation for købet af GPS-systemerne er fremlagt en faktura med fakturanr. 98764 fra [virksomhed3] dateret den 24. januar 2013. [virksomhed3] er beliggende i England. På fakturaen er ikke angivet et VAT-nummer. Fakturaen lider desuden af adskillige stavefejl, heriblandt ”GSP System” i stedet for GPS og ”GP” i stedet for GBP.

SKAT har nægtet driftsomkostningsfradrag for udgiften, men imødekommet afskrivning af GPS-systemerne med 25 %, som svarer til 11.845,35 kr.

Det er rettens opfattelse, at fakturaens ægthed ikke er uanfægtelig, og fakturaens relevante oplysninger ikke klart kan udledes heraf. Retten har herved lagt vægt på, at fakturaen er mangelfuld ved, at oplysninger om hverken køber eller sælgers registreringsnummer i hjemlandet fremgår heraf, ligesom fakturaen har adskillige regne- og stavefejl. Herudover fremgår der ingen oplysninger om, hvilket GPS-system der er tale om.

Efter en konkret vurdering af ovenstående forhold er det rettens vurdering, at den fremlagte faktura hverken kan anvendes som dokumentation for det ønskede driftsomkostningsfradrag eller den af SKAT godkendte afskrivning af udgiften. Den af SKAT godkendte afskrivning på 11.845,35 kr. nedsættes derfor til 0 kr.

Forhøjelse vedrørende bankindsætninger

SKAT har vurderet, at nogle bankindsætninger i 2013 på i alt 61.856 kr., der er bogført som klagerens private indsætninger, reelt vedrører virksomhedens omsætning. SKAT har på den baggrund forhøjet virksomhedens indkomst med 49.484,84 kr.

Klagerens repræsentant har i forbindelse med den indsendte klage anmodet om nedsættelse af skatteansættelsen med 26.640 kr. under henvisning til, at nogle af indsætningerne er overførsler fra privat konto til erhvervskonto for at betale regninger. Som dokumentation for indsætningerne er fremlagt overførselsmeddelelser vedrørende hhv. 4.000 kr. den 2. december 2013, 15.300 kr. den 5. december 2013 og 14.000 kr. den 30. december 2013, samlet 33.300 kr. eller 26.640 kr. eksklusiv moms. Nederst på meddelelserne vedrørende overførslerne fra klagerens ”totalkonto [...29]” er der anført teksten ”Overført fra egen konto til at betale regninger” og på sidstnævnte meddelelse er anført teksten ”Lån fra konen til at betale regninger.”

Retten finder, at det er godtgjort, at der er tale om reelle private bankindsætninger og ikke omsætningsbeløb, hvorfor klageren ikke skal forhøjes skattemæssigt vedrørende disse bankindsætninger. Den påklagede forhøjelse på 49.484,84 kr. nedsættes derfor med 26.640 kr. til 22.844,84 kr. på dette punkt.

Forhøjelse af tilgodehavende

Periodiseringen af indtægten i en erhvervsvirksomhed følger som udgangspunkt retserhvervelsesprincippet. Det betyder, at indtægter skal indgå ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvor der er erhvervet ret hertil.

SKAT har forhøjet klagerens overskud af virksomheden for 2013 med 204.317,43 kr., vedrørende et beløb ekskl. moms, som er indgået på virksomhedens konto den 28. januar 2014. På virksomhedsbankkontoen er der den 28. januar 2014 indgået et beløb på 255.396,79 kr. angiveligt vedrørende betaling af et tilgodehavende. SKAT har således vurderet, at det indgåede har relation til et tilgodehavende vedrørende indkomståret 2013.

En gennemgang af kontospecifikationerne for 2013 viser, at beløbet på 204.317,43 kr. ekskl. moms ikke er medregnet i omsætningen, ligesom beløbet ifølge kontospecifikationerne for 2014 ligeledes ikke er medregnet i omsætningen for 2014. På bogføringskonto 5820 ”Bank 1245144” for indkomståret 2013 er den 19. december 2013 bogført (debiteret) et indgået beløb på 245.440,51 kr. benævnt omsætning og bilagsnr. 159/1. På bogføringskonto 1010 ”Omsætning” er der den 19. december 2013 bogført (krediteret) et beløb på 156.003,70 kr. benævnt omsætning og bilagsnr. 159/1. Der er desuden den 30. november 2013 bogført (krediteret) to beløb på 38.463,41 kr. og 61.095,90 kr. ligeledes benævnt omsætning og bilagsnr. 159/1. Der er ikke efter den 19. december 2013 bogført yderligere omsætning for indkomståret 2013.

På bogføringskonto 1010 ”Omsætning” for indkomståret 2014 er det første indtægtsførte beløb på 32.865,88 kr. bogført den 13. februar 2014. Omsætningsbeløbet på 204.317,43 kr. og den udgående afgift på 51.079 kr. (salgsmomsen) vedrørende bankindsætningen den 28. januar 2014 er således ikke dokumenteret medregnet i bogføringen for hverken 2013 eller 2014. Der er desuden ikke fremlagt nogen specificeret faktura, der dækker omsætningsbeløbet på 204.317,43 kr., hvorfor det ikke umiddelbart kan afgøres, hvorvidt beløbet vedrører 2013 eller 2014.

Af repræsentantens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for 2013 er alene medregnet et ubetydeligt beløb på 15.034 kr. for posten ”Tilgodehavender” under balance for virksomheden, uanset at virksomheden fakturerer bagudrettet for leverede ydelser.

Af bilag 2 til SKATs afgørelse fremgår, at SKAT ved korrektion af salgsmomsen har medtaget beløbet for første kvartal i indkomståret 2014. Retten bemærker herved, at beløbet momsmæssigt skal beregnes i 2014, da beløbet indgår på klagerens konto den 28. januar 2014, hvorimod beløbet skattemæssigt skal medregnes på retserhvervelsestidspunktet.

Efter en konkret vurdering er det rettens opfattelse, at omsætningsbeløbet på 204.317,43 kr. skal henføres til indkomståret 2013. Retten har herved lagt vægt på, at virksomheden har bogført sidste indtægt for omsætning for indkomståret 2013 den 19. december 2013 i forbindelse med kundens bankoverførsel, som efter rettens opfattelse ikke kan omfatte alt arbejdet udført i december 2013. Betalingen vedrører ifølge bogføringsteksten omsætning for 30. november og 19. december 2013, men det forekommer usandsynligt, at betalingen kan omfatte alt udført arbejde pr. den 19. december 2013. Det må på baggrund af bogføringen i 2013 lægges til grund, at virksomhedens kunde normalt betaler en gang om måneden på baggrund af virksomhedens bagudrettede fakturer for leverede ydelser.

Retten stadfæster derfor SKATs afgørelse på dette punkt.