Kendelse af 16-01-2017 - indlagt i TaxCons database den 25-02-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Genoptagelse af skatteansættelsen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

[Fagforening1] traf den 10. september 2013 afgørelse om, at klageren skulle betale 274.037 kr. tilbage i dagpenge for årene 2010-2012, hvorefter der blev dannet nye årsopgørelser for 2011 og 2012 på baggrund af nedsættelserne.

I afgørelse af 22. juli 2014 nedsatte Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring det beløb, der skulle betales tilbage, til 131.880 kr.

Den 5. september 2014 indberettede [Fagforening1] en forhøjelse af klagerens indkomst for indkomståret 2012 på 123.778 kr.

På baggrund heraf sendte SKAT den 25. marts 2015 et forslag til afgørelse. Den 14. april 2015 traf SKAT afgørelse om forhøjelse af klagerens skattepligtige indkomst med 123.778 kr.

Klagerens repræsentant anmodede den 17. august 2015 SKAT om at genoptage skatteansættelsen for 2012.

Den 17. november sendte SKAT et forslag til afgørelse. Den 7. december 2015 traf SKAT afgørelse om ikke at genoptage skatteansættelsen for 2012.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelse for 2012.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført:

”Ifølge skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin skatteansættelse senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Der er ved henvendelsen til SKAT ikke fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, som kan begrunde en ændring af skatteansættelsen for 2012.

[Fagforening1] traf i 2013 traf afgørelse om, du skulle tilbagebetale for meget udbetalte ydelser for 2010 – 2012 på 274.037 kr. brutto.

[Fagforening1] nedsatte derfor i 2013 din indkomst for 2010 med 23.629 kr., for 2011 med 23.922 kr. og for 2012 med 203.593 kr.

Der blev i 2013 dannet nye årsopgørelser for 2011 og 2012 på grundlag af nedsættelserne, men der blev ikke dannet ny årsopgørelse for 2010.

[Fagforening1]´s afgørelse blev anket, og Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring traf den 22. juli 2014 afgørelse om, du skulle tilbagebetale for meget udbetalte ydelser på 131.880 kr. brutto og ikke 274.037 kr.

Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring traf afgørelse om, at du skulle tilbagebetale 23.629 kr. for 2010, 23.922 kr. for 2011 og 79.815 kr. for 2012.

I afgørelse af 14. april 2015 danner SKAT en årsopgørelse for 2010, idet denne ikke tidligere var blevet dannet ud fra den indberettede nedsættelse.

For 2011 foretog SKAT sig ikke yderligere, da din indkomst allerede var blevet nedsat med 23.629 kr. og der den 13. maj 2013 var udskrevet ny årsopgørelse på grundlag af nedsættelsen.

I 2012 har du oprindeligt fået udbetalt 209.933 kr. i ydelser fra [Fagforening1]. I april 2013 blev din indkomst nedsat med 203.593 kr. for 2012 på grundlag af [Fagforening1]´s afgørelse om tilbagebetaling af ydelser. Det vil sige, at de ydelser du havde fået udbetalt for 2012 nu beløb sig til 6.340 kr.

I april 2014 træffer Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring en ny afgørelse, hvorefter du skal tilbagebetale 79.815 kr. for 2012 og ikke som tidligere indberettet 203.593 kr. Det betyder, at din indkomst for 2012 skal beløbe sig til 130.118 kr. (209.933 kr. – 79.815 kr.).

Du er derfor blevet beskattet af en for lav indkomst i 2012, og derfor forhøjes din indkomst med 123.778 kr. for 2012, således at din indkomst for 2012 lyder på i alt 130.118 kr.

SKATs afgørelse

Selvom fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 er overholdt, og der kan foretages genoptagelse af skatteansættelsen for 2012, så er betingelsen om, at der skal fremlægges oplysninger af faktisk eller retlig karakter, som kan begrunde ændringen, ikke opfyldt.

I afgørelsen af 14. april 2015 har SKAT foretaget ændringerne ud fra et retligt grundlag - afgørelsen af 22. juli 2014 truffet af Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring.

Skatterevisorerne har ikke fremlagt nogen dokumentation i form af et nyt retligt grundlag eller andet, som kan begrunde en ændring af din skatteansættelse for 2012.

SKAT foretager ingen ændring af din skatteansættelse for 2012.”

SKAT har i sine bemærkninger til klagen den 3. marts 2016 anført:

”Der klages over, at der ikke er sendt agter på forhøjelse for 2012. Dette er ikke korrekt, idet der den 9.03.2015 er sendt agterskrivelse og den 14.04.2015 er der sendt afgørelse i sagen uden at der har været indsendt indsigelse til forslaget. Revisor søger igen om genoptagelse den 17.08.2015. Der er med anmodning ikke fremsendt oplysninger af retlig eller faktisk karakter, som kan begrunde en ændring. Der sendes den 17.11.2015 forslag i sagen og den 07.12.2015 sendes afgørelse.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at SKAT tilpligtes at genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2012.

Der er til støtte herfor anført:

SAGSFREMSTILLING

I 2013 traf [Fagforening1] afgørelse om, at vor klient skulle tilbagebetale 203.593 kr. i for meget udbetalte ydelser

for indkomståret 2012. Denne afgørelse blev senere ændret, således tilbagebetalingsbeløbet blev nedsat til 79.815 kr. af Center for klager om arbejdsløshedsforsikring i afgørelse af 22. juli 2014. SKAT ændrende vor klients indkomst i årsopgørelse af 14. april 2015. Der er imidlertid ikke udsendt agterskrivelse for denne ændring. SKAT har i afgørelse af 7. december 2015 valgt ikke at genoptage skatteåret 2012, med begrundelsen, at der ikke er fremlagt nye oplysninger af retlig eller faktisk karakter.

ANBRINGENDER

Vi skal helt overordnet gøre gældende, at SKAT skal genoptage indkomståret 2012, da der foreligger nye oplysninger af retlig karakter i forhold til ansættelsens gyldighed. Det følger af Skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2, at:

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Det er vores klare opfattelse, at ansættelsen skal genoptages, da Vor klient ikke har modtaget en agterskrivelse om ændringen af indkomstansættelsen vedrørende punktet Pensioner, dagpenge, stipendier m.v. i årsopgørelsen, som blev dannet d. 14. april 2015. Det følger af Skatteforvaltningslovens § 20, at:

”Agter told- og skatteforvaltningen at træffe en afgørelse om ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat på et andet grundlag end det, der er selvangivet, skal den selvangivelsespligtige og eventuelt andre parter underrettes om den påtænkte afgørelse. Det samme gælder, i det omfang en selvangivelsespligtig har undladt at selvangive og ansættelsen som følge deraf skal ske skønsmæssigt. Underretningen skal opfylde de krav til begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der følger af forvaltningsloven.”

Hvis de forvaltningsretlige regler ikke er overholdt betragtes dette som en sagsbehandlingsfejl og dette medfører ugyldighed af afgørelsen, Det følger bl.a. af Landsskatterettens praksis på området jf. TfS 1994.772 LSR , TfS 2001.522 LSR og TfS 2004.792 LSR .

I dette tilfælde er det årsopgørelsen dannet d. 14. april som er ugyldig, da der ikke tidligere er fremsendt en agterskrivelse.

Det gøres derfor gældende, at ansættelsen er ugyldig og derfor skal indkomståret genoptages efter reglerne i Skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2.

Det skal ligeledes gøres gældende at SKAT ikke har kunne ændre vor klients indkomst i 2012 ved årsopgørelse af 14. april 2015, da vor klient har været omfattet af den korte ligningsfrist jf. Bekendtgørelse nr. 534 af 22/05/2013 om en kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold. Det følger af § 1 1. pkt., at:

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt., skal SKAT afsende varsel om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat for fysiske personer senest den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb”

I 2012 havde Vor klient enkle økonomiske forhold efter definitionen i § 2 stk. 1. Derfor kan indkomsten i år 2012 ikke ændres i år 2015. Det følger af § 2 stk. 1 i Bekendtgørelse nr. 534 af 22/05/2013, at:

En skattepligtig anses ikke for at have enkle økonomiske forhold, hvis den skattepligtige

1) ikke modtager en årsopgørelse i stedet for en selvangivelse efter § 1, stk. 1, i bekendtgørelse om fysiske personers modtagelse af en årsopgørelse i stedet for en selvangivelse,
2) er omfattet af § 2, stk. 1 eller 3, i bekendtgørelsen om fysiske personers modtagelse af en årsopgørelse i stedet for en selvangivelse,
3) har status som hovedaktionær efter aktieavancebeskatningsloven,
4) har aktiver eller passiver af betydning for skatteansættelsen i udlandet, Færøerne eller Grønland, eller

5) har valgt at blive beskattet efter grænsegængerreglerne i kildeskattelovens afsnit I A

Vor klient driver i dag en virksomhed i personlig regi. Den blev dog først startet d. 1. januar 2015 jf. bilag 2 og har derfor ikke virkning på indkomståret 2012.

Vor klient har ligeledes ikke været hovedaktionær i selskaber med begrænset hæftelse eller haft udenlandsk indkomst eller lån i udlandet.

Det gøres derfor gældende at Vor klient er omfattet af den korte ligningsfrist i Bekendtgørelse nr. 534 af 22/05/2013 for indkomstår 2012.

Som tidligere nævnt kan SKAT ikke ændre ansættelsen for en skatteyder med enkle økonomiske forhold når varslingen om ændringen ikke er afsendt før d. 30. juni i det andet kalenderår efter 4 indkomstårets udløb. Eftersom årsopgørelsen er blevet dannet d. 14. april 2015 jf. bilag 3 og der ikke er sendt en forudgående agterskrivelse om ændringen, kan skatteansættelsen i indkomståret ikke ændres.

Det følger i øvrigt af Bekendtgørelsens § 1 stk. 2:

Når fristen i stk. 1, 1. pkt., gælder, skal den varslede ansættelse foretages senest den 1. oktober i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb. Hvis det har betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen forlænges, skal SKAT dog imødekomme en anmodning om en rimelig fristforlængelse.

Det betyder at ændringen skulle have været foretaget senest d. 1. oktober 2014.

Derfor kan ændringen af ansættelsen ikke foretages selvom der var blevet afsendt en agterskrivelse.

Da der ikke er sendt en agterskrivelse og fristen for ændring af ansættelsen er overskredet, er skatteansættelsen ugyldig. Dette skal ses som nye oplysninger af retlig karakter, der begrunder en genoptagelse.

Det er derfor vores klare opfattelse, at indkomståret 2012 skal genoptages efter skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2.”

Den 21. november 2016 er repræsentanten kommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

”Vi skal først og fremmest gøre gældende, at vi fastholder vores påstand om skatteansættelsens

ugyldighed af 14. april 2015. Vor klient har ikke modtaget agterskrivelse af 25. marts 2015, hvilket medfører ugyldighed af afgørelsen af 14. april 2015. Der henvises til begrundelsen i klagen.

Det følger af § 3 i Bekendtgørelse om en kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold:

”Fristerne i § 1 gælder ikke, når betingelserne for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt. Skatteforvaltningslovens § 27 gælder i så fald for de punkter i ansættelsen, der omfattes heraf. For de øvrige dele gælder den korte ligningsfrist.”

Vi skal i den sammenhæng bemærke at det følger af Skatteforvaltningslovens § 27 stk. 2. 1. pkt.

”En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- ogskatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.”

Det skal i den sammenhæng bemærkes at datoen for afgørelsen fra Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikringsafgørelse er, 22. juli 2014.

Dette medfører, at der er gået mere end 6 måneder før SKAT burde have fået kundskab til oplysningerne. Eftersom betingelsen i Skatteforvaltningslovens § 27 stk. 2 ikke er opfyldt, finder

den korte ligningsfrist fortsat anvendelse.”

Landsskatterettens afgørelse

Ifølge skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskatten, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Oplysningerne kan enten angå det faktiske grundlag for ansættelsen eller det retlige grundlag. Genoptagelse kan også være begrundet i, at en tidligere ansættelse er behæftet med sagsbehandlingsfejl, hvorved der er svigtet en garanti for ansættelsens rigtighed.

Klagerens repræsentant har anmodet SKAT om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2012 den 17. august 2015. I klagen anfører repræsentanten, at klageren ikke har modtaget en agterskrivelse forud for ændringen af indkomstansættelsen vedrørende punktet Pensioner, dagpenge, stipendier m.v. i årsopgørelsen, som blev dannet den 14. april 2015. Repræsentanten anfører endvidere, at SKAT ikke har kunnet ændre klagerens skatteansættelse for indkomståret 2012 ved årsopgørelsen af 14. april 2015, da klageren var omfattet af den korte ligningsfrist.

Det fremgår af e-mail fra SKAT til Skatteankestyrelsen af 22. september 2016, at agterskrivelsen er sendt som A-post og at agterskrivelsen ikke er kommet retur. Der er ikke alene ved den af klagerens repræsentant afgivne forklaring grundlag for at antage, at dette ikke skulle være korrekt.

SKAT har i e-mail af 22. september 2016 oplyst, at posten afleveres i dertil indrettede kasser i stueetagen i SKATs bygning, og at posten hver dag afhentes af [...]. SKATs sagsbehandler oplyser, at SKAT altid sender agterskrivelse og afgørelse med posten, medmindre skatteyderen udtrykkelig har bedt om, at al kommunikation foretages pr. mail. Der foreligger ikke oplysninger om, at der på tidspunktet for afsendelsen skulle have været problemer med postomdelingen i det omhandlede område, ligesom afgørelsen af 14. april 2015 også er kommet frem til klageren.

På baggrund af disse oplysninger lægger Landsskatteretten til grund, at SKAT har afsendt agterskrivelsen af 25. marts 2015, og at brevet er modtaget af klageren. Der kan henvises til byretsdom SKM2011.596.BR, hvor SKAT havde redegjort for postgangen, og det blev tillagt betydning, at der ikke var oplyst problemer med postomdelingen i det pågældende område.

Klageren var i 2012 omfattet af den korte ligningsfrist, jf. bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 om kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold. Det fremgår af bekendtgørelsens § 3, at fristerne i § 1 ikke gælder, når betingelserne for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt. Skatteforvaltningslovens § 27 gælder i så fald for de punkter i ansættelsen, der omfattes heraf. Den ordinære ansættelsesfrist i § 26, stk. 1 finder i så fald anvendelse på de enkelte forhold, jf. SKM2015.496.BR.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 kan en ansættelse af indkomstskatten foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller SKAT, hvis der er indtrådt en ændring i det privatretlige grundlag for ansættelsen. Med Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikrings afgørelse af 22. juli 2014 er klagerens privatretlige grundlag for skatteansættelsen i indkomståret 2012 ændret, hvorfor klageren er omfattet af den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, jf. bekendtgørelsens § 3.

SKAT har udsendt agterskrivelse den 25. marts 2015. SKAT har derfor med rette ændret klagerens skatteansættelse for indkomståret 2012 efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, da varslingen er foretaget indenfor fristen heri. Dette fremgår også af SKATs afgørelse af 14. april 2015.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.