Kendelse af 28-06-2018 - indlagt i TaxCons database den 06-08-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Er klagerens egne bidrag til ATP og SUPP arbejdsmarkedspligtige?

Ja

Nej

Ja

Faktiske oplysninger

Af SKATs faktiske oplysninger fremgår følgende:

"Du har i juli 2015 i flere omgange rettet telefoniske henvendelser vedrørende din skatteberegning for 2014, Du har efterfølgende indsendt mail, hvor du har redegjort for, hvorfor du mener det opgjorte arbejdsmarkedsbidrag er beregnet forkert. Du har efterfølgende, ved møde den 7. september 2015, uddybet din redegørelse.

Ifølge din redegørelse kan regnefejlen i SKATs beregning af arbejdsmarkedsbidraget opgøres således:

Personlig indkomst før AM-bidrag188.359,00

Fratrukket førtidspension 70.896,00

Arbejdsmarkedsbidrag ved indkomstudbetaling117.463,00

Arbejdsmarkedsbidrag ved pensionsselskaber 21.637,80

Beregning i henhold til årsopgørelsen

Personlig indkomst før AM-bidrag188.359,00

Fratrukket førtidspension 67.860,00

Arbejdsmarkedsbidragsgrundlag ved indkomstudbetaling120.499,00

Resultat af afstemning

Årlig pension, jf. ovenstående 70.896,00

Difference mellem førtidspension if. meddelelse fra Udbetaling

Danmark og årsopgørelsen 3.036,00

Det korrekte arbejdsmarkedsbidrag, som skal opkræves ved arbejdsgivere m.v.

bliver derfor 8 % af 117.463 i alt 9.397,04

Der er ved indkomstudbetalingen tilbageholdt AM-bidrag 9.643,00

Betalt for meget i AM-bidrag i 2014 245,96

Af din årsopgørelse for 2014 fremgår, at du har en lønindkomst på 120.499 kr., og en pension fra Udbetaling Danmark på 67.860 kr. Af årsopgørelsen fremgår, at dit arbejdsmarkedsbidrag er opgjort til 9.639 kr.

Landsskatteretten har i kendelse af 20. december 2011 og i kendelse af 15. juli 2013 stadfæstet SKATs beregning af arbejdsmarkedsbidrag vedrørende samme forhold for henholdsvis indkomståret 2010 og 2011. Byretten i [by1] har ved dom af 8. juni 2015 frifundet SKAT for fejl i beregningen af arbejdsmarkedsbidrag for 2011.

Du har ikke anket Byrettens dom."

SKATs afgørelse

SKAT har truffet afgørelse om, at klageren er pligtig til at betale arbejdsmarkedsbidrag af sin egen andel af bidrag til ATP og SUPP.

Der er til støtte herfor anført:

"Ifølge arbejdsmarksbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 4 indgår der i grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag indbetalinger foretaget af arbejdsgiver, tidligere arbejdsgivere eller offentlige myndigheder til pensionsordninger i samme omfang som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 19.

Ifølge pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 2 skal der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for en person, der er omfattet af 2 a eller § 2b i lov om Arbejdsmarkeds Tillægspension, ikke medregnes indbetalinger til Arbejdsmarkeds Tillægspension, som foretages for de nævnte personer.

Tilsvarende følger det af pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 4, at indbetalinger foretaget af en offentlig myndighed til SUPP for en person, der er omfattet af §§ 33 b - 33 e i lov om social pension, dvs. personer der modtager førtidspension, ikke skal medregnes ved opgørelsen af personens skattepligtige indkomst.

Du har i 2014 modtaget førtidspension, og er dermed omfattet af § 2, stk. 5 i lov om Arbejdsmarkeds Tillægspension.

Dine egne bidrag til ATP og SUPP hidhørende fra førtidspension er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 4.

Efter ordlyden og sammenhængen mellem arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 4 og pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 4 er dine egne bidrag til ATP og SUPP omfattet af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 4. Du er derfor pligtig til at betale arbejdsmarkedsbidrag af egne bidrag.

Dette resultat støttes også af forarbejderne og motiverne bag den tidligere arbejdsmarkedsfondslovs § 8, stk. 1, litra f), der ved lov nr. 896 af 1. december 1993 blev indsat i arbejdsmarkedsfondslovens for at sikre hjemmel til at pålægge indbetalinger til ATP af dagpengeydelser arbejdsmarkedsbidragspligt. Det fremgår heraf, at for at bevare ligestillingen mellem lønmodtagere i arbejde og lønmodtagere på dagpenge, var det nødvendigt at pålægge indbetalinger til ATP, for modtager af dagpenge m.v., arbejdsmarkedsbidrag. Selve dagpengeydelsen blev som hidtil friholdt for arbejdsmarkedsbidragspligt. I motiverne ses ingen sondring mellem dagpengemodtagerens og det offentliges bidrag til ATP i forhold til arbejdsmarkedsbidragspligten.

Også motiverne til den senere § 8, stk. 1, litra f) i arbejdsmarkedsfondsloven, som blev indsat ved lov nr. 988 af 22. november 1996, giver klar støtte for dette resultat. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at indbetalinger for modtagere af bl.a. sygedagpenge, delpension eller førtidspension til ATP også blev pålagt arbejdsmarkedsbidrag. Hensynet var det samme som ved lovændringen i 1993, nemlig at man ønskede at sikre ligestilling mellem de forskellige bidragsydere til ATP-ordningen. Heller ikke her ses nogen sondring mellem egne bidrag fra modtageren af overførselsindkomst og det offentliges bidrag til ATP.

Ved lov nr. 403 af 6. juni 2002 blev der indsat et nyt § 8, stk. 1, litra h), i arbejdsmarkedsfondsloven. Lovændringen blev gennemført på baggrund af førtidspensionsreformen, der bl.a. gjorde det muligt for modtagere af førtidspension at indbetale til SUPP. Da lovgiver fandt, at SUPP-ordningen havde store lighedspunkter med ATP-ordningen, blev det foreslået, at SUPP i arbejdsmarkedsbidragsmæssigt henseende blev behandlet tilsvarende. Af bemærkningerne til § 6 fremgår det, at da den supplerende arbejdsmarkedspension har stor lighed med arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger og ATP-ordningen blev det foreslået, at den supplerende arbejdsmarkedspension arbejdsmarkedsbidragsmæssigt behandles tilsvarende.

I konsekvens heraf blev det foreslået, at der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af de indbetalinger, som ikke skal medregnes til den skattepligtige indkomst.

Forarbejderne og motiverne til den tidligere arbejdsmarkedsfondslov støtter klart, at ikke alene det offentliges andel af bidragene, men tillige førtidspensionisters egne bidrag til ATP og SUPP er arbejdsmarkedsbidragspligtige.

De hovedhensyn, som var bærende for vedtagelsen af § 8, stk. 1, litra f) og h) i arbejdsmarkedsfondsloven, må derfor forsat anses for gældende i forhold til arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1. nr. 4.

Du er derfor pligtig til at betale arbejdsmarkedsbidrag af din egen andel af bidrag til ATP og SUPP.

Der er således ikke hjemmel til modregning af din egen andel af bidrag til ATP og SUPP i din arbejdsmarkedsbidragspligtige A-indkomst, som du har gjort i dine beregninger.

SKAT ændrer derfor ikke din skatteberegning for indkomståret 2014.

Dine bemærkninger

Du har i mail af 11. november sendt dine bemærkninger til SKATs forslag til afgørelse.

Du finder fortsat, at der er regnefejl i din årsopgørelse for 2014, og at fejlen ikke er af juridisk karakter. I din mail redegør du for igen for dine indkomstforhold og hvordan du mener fejlen kan beregnes.

Indkomstforhold:

AM-bidragsfri bruttoindkomst 70.896,00

A-indkomst uden AM-bidrag 67.860,00

AM-bidragspligtig bruttoindkomst 124.554,43

A-indkomst med AM-bidrag 120.498,08

Egne indbetalinger til pension 7.092,35

Arbejdsgivers andel til pension 14.545,45

Den samlede bortseelsesret 21.637,80

Opgørelse af arbejdsmarkedsbidraget:

§ 2, stk. 1, nr. 1

AM-bidragspligtig bruttoindkomst 124.554,43

Arbejdsgivers andel til pension14.545,45

Bortseelsesret (fradrag)21.637,80

§ 2, stk. 1, nr. 4

Samlet indbetaling til pension

Pension Danmark 9.638,40

ATP 6.131,40

SUPP 5.868,00

AM-bidragsgrundlag 139.099,88

Beregnet AM-bidrag11.127,99

Personlig indkomst

AM-bidragsfri bruttoindkomst70.896,00

AM-bidragspligtig bruttoindkomst 124.554,43

Arbejdsgivers andel til pension14.545,45

Bortseelsesret (fradrag)21.637,80

I alt 188.358,08

Arbejdsmarkedsbidragsgrundlag

1)Arbejdsmarkedsbidragsgrundlag ved indkomstudbetaling

Personlig indkomst 188.358,08

AM-bidragsfri bruttoindkomst70.896,00

I alt 117.462,08

2)Arbejdsmarkedsbidragsgrundlag ved pensionsselskaberne

Samlet bidrag til pension21.637,80

AM-bidragsgrundlag i alt 139.099,88

Beregnet AM-bidrag11.127,99

Regnefejl

Personlig indkomst før arbejdsmarkedsbidrag, jf. årsopgørelsen

A-indkomst uden AM-bidrag67.860,00

A-indkomst med AM-bidrag 120.499,00

I alt, afrundet 188.359,00

1)Arbejdsmarkedsbidragsgrundlag ved indkomstudbetaling

Personlig indkomst 188.359,00

A-indkomst uden AM-bidrag67.860,00

I alt 120.499,00

Du har under hver beregning redegjort for din opfattelse af hvordan beregningerne skulle være.

Du anfører endvidere, at det beløb, som står på indkomstoplysningerne fra udbetaling Danmark under betegnelsen "A-indkomst uden AM-bidrag" ikke er en homogen størrelse. Beløbet er sammensat af bruttoindkomsten i form af din førtidspension på kr. 70.896,00 og bortseelsesretten på kr. 3.036,00 i forbindelse med egne bidrag fratrukket bruttoindkomsten. Førtidspension er skattepligtig, men fritaget for A-bidrag, mens bortseelsesretten skal kompensere for både den almindelige indkomstskat og AM-bidraget, idet pensionsselskaberne har overtaget hele opkrævningspligten.

Ved beregningen af din personlige indkomst har det ingen betydning, hvilket ikke er tilfældet når arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget skal beregnes. Beløbet skal derfor igen splittes op i din førtidspension, som ikke indgår i arbejdsmarkedsbidragsloven § 2 og bortseelsesretten, hvor kompensation for pensionsselskabernes træk af AM-bidrag også skal effektueres i arbejdsmarksbidragsgrundlaget. Bortseelsesrettens tilstedeværelse ved beregning af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget blev fastslået i Byrettens dom den 8. juni 2015. Det er derfor hele din førtidspension på kr. 70.896,00 skal fratrækkes i din personlige indkomst for at fastsætte det grundlag, hvoraf de 8,0 % i AM-bidrag skal beregnes.

Det er derfor din konklusion, at SKAT har medtaget et forkert beløb på din årsopgørelse for 2014 for den del af din indkomst, som er fritaget for AM-bidrag. Den del af din personlige indkomst, hvoraf der ikke skal betales AM-bidrag skal rettes til kr. 70.896,00, men den samlede personlige indkomst før AM-bidrag skal forblive uændret. Det totale arbejdsmarkedsbidragsgrundlag ved indkomstudbetalingen bliver således kr. 117.463,00.

Du har endvidere vedlagt kopi af din årsopgørelse for 2014, satstabel for overførselsindkomster, dine indkomstoplysninger fra Skattemappen, skatteministeriet skatteberegning 2014, uddrag af SKATs indberetningsvejledning og Skatteministerens svar på spørgsmål nr. 2 af 2. oktober 2007 til Skatteudvalget.

SKATs endelige afgørelse

Der er ikke fremkommet nye oplysninger til sagen.

I dine beregninger forudsætter du stadig, at der er modregningsret af din andel af arbejdsmarkedsbidraget til ATP og SUPP i dit arbejdsmarkedsbidrag vedrørende din arbejdsmarkedsbidragspligtige A-indkomst.

Efter ordlyden og sammenhængen mellem arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 4 og pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 4 er dine egne bidrag til ATP og SUPP omfattet af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 4. Du er derfor pligtig til at betale arbejdsmarkedsbidrag af egne bidrag.

Landsskatteretten har i kendelse af 20. december 2011 og i kendelse af 15. juli 2013 stadfæstet, at der ikke er modregningsret mellem dine egne bidrag til ATP og SUPP og dit arbejdsmarkedsbidragsgrundlag vedrørende din A-indkomst. Dette blev også stadfæstet ved Byrettens dom af 8. juni 2015, hvor SKAT blev frifundet for fejl i dine skatteberegninger.

Der er ikke fremkommet nye oplysninger der kan ændre denne dom.

SKAT ændrer derfor ikke din skatteberegning for 2014."

SKAT har i sin udtalelse til Skatteankestyrelsen blandt andet anført:

"Det bemærkes, at [person1] har fået behandlet identiske sager ved Landsskatteretten for 2010 og 2011. Skatteberegningen for 2011 er også behandlet ved Byretten i [by1]. Både Landsskatteretten og Byretten fastholdte de foretagne skatteberegninger."

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der er grundlag for, at klagerens egne bidrag til ATP og SUPP ikke er arbejdsmarkedspligtige.

Der er til støtte herfor anført:

"Afstemning af årsopgørelse 2014 fra SKAT

Ved udregningen af arbejdsmarkedsbidraget i min årsopgørelse har SKAT medtaget min førtidspension med et beløb på kr. 67.860,00. Det korrekte beløb er kr. 70.896,00! Førtidspensionen er fritaget for arbejdsmarkedsbidrag og bliver fratrukket min personlige indkomst i årsopgørelsen med det formål at bestemme arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget.

Det reducerede fradrag bevirker, at den del af min indkomst, hvoraf der skal betales 8,0 % arbejdsmarkedsbidrag, bliver forøget med kr. 3.036,00! Min årsopgørelse 2014 fra SKAT vedlægges. (Bilag 1)

Jeg har anmodet om, at min årsopgørelse bliver rettet i overensstemmelse med de korrekte beløb således, at Rubrik 11 - lønindkomst udgør kr. 117.463,00 og Rubrik 16 - førtidspension kr. 70.896,00, idet den totale personlige indkomst før fradrag af AM-bidrag er uændret. Efter min mening er der tale om en regulær regnefejl uden juridiske aspekter, da SKAT's opgørelse af min indkomst i øvrigt er i overensstemmelse med lovgivningen.

Min henvendelse til SKAT i form af rapport dateret 11. november 2015 vedlægges (Bilag 2)

Mine indkomster i 2014

Mine indkomstforhold er på ingen måde komplicerede. Følgende indkomster og pensionsindbetalinger indgår i årsopgørelsen:

Indkomstoplysninger

Bruttoindkomst

Førtidspension (overførselsindkomst)

Kr.

70.896,00

Løn inkl. feriepenge

Kr.

124.554,43

Pensionsbidrag fra arbejdsgivere m.v.

Kr.

14.545,45

Brutto A-indkomst i alt:

Kr.

209.995,88

Samlet pensionsindbetaling

if. pensionsselskaber

Kr.

21.637,80

Pensionsindbetalinger omfatter udelukkende arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger inkl. ATP og SUPP.

(Den supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister)

Indkomstoplysninger m.v. fra mine arbejdsgivere og Udbetaling Danmark er vedlagt. (Bilag 3)

Opgørelse af indkomst

For en indkomstmodtager har årsopgørelsen fra SKAT denne hovedopstilling:

click to open picture in new window

Den konstaterede fejl i min årsopgørelse fra SKAT vedrører beregningen af AM-bidraget!

Årsopgørelsen omfatter kun den del af indkomsten, som beskattes i forbindelse med indkomstafregningen.

Resten af indkomsten består af arbejdsgivernes samlede indbetaling til de såkaldte arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger inkl. ATP og SUPP. Pensionsselskaberne foretager den videre skatteopkrævning og indkomstmodtageren har ret til at se bort fra hele beløbet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst!

Bortseelsesretten

Bortseelsesretten er en kompensation for det skattetræk, som pensionsselskaberne foretager, når de modtager indskud på arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger inkl. ATP og SUPP. Kildeskatteloven pålægger pensionsselskaberne at beregne AM-bidrag af hele det modtagne indskud, uanset fra hvilken indkomsttype beløbet oprindeligt hidrører og ved udbetaling af pensionen beregnes enten éngangsskat eller almindelig indkomstskat ved løbende udbetaling.

Pensionsselskaberne overtager, med andre ord, hele indkomstskatteopkrævningen af et pengebeløb, der skal behandles som AM-bidragspligtig A-indkomst! Kompensationen ved afsenderen, i form af bortseelsesretten ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, skal derfor effektueres både i den personlige indkomst, som danner grundlag for beregningen af A-skat, og i AM-bidragsgrundlaget hvoraf der beregnes 8,0 % AMbidrag! Dette forhold er udtrykt i sammenkædningen mellem Arbejdsmarkedsbidragsloven og Pensionsbeskatningsloven og blev bekræftet ved kendelsen i Byretten i [by1] den 8. juni 2015. Beregning af AM-bidraget indgår som en del af opgørelsen af den skattepligtige indkomst, idet AM-bidraget fratrækkes i den personlige indkomst.

Arbejdsmarkedsbidragsloven og forarbejderne til loven sondrer ikke mellem om pensionsindbetalingerne hidrører fra lønindkomst eller overførselsindkomst. Det er dette forhold, som betones flere steder i beskrivelsen af lovgivningen omkring arbejdsmarkedsbidraget, når der tales om ligestilling mellem de forskellige bidragsydere til pensionsordningerne. Det bliver i samme forbindelse slået fast, at det kun er indbetalingerne til pensionsordningerne, som er omfattet af bidragspligten og bortseelsesretten. Selve overførselsindkomsten er fortsat i fuldt omfang holdt uden for AM-bidragsgrundlaget, som SKAT i øvrigt også refererer til i svarskrifter den 21. oktober 2015 og 26. november 2015. (Bilag 4 og 5)

Lovgivningens formål er primært at fritage pensionsselskaberne for at skulle skelne mellem de forskellige indkomsttypers beskatningsforhold og lovkomplekset er i sin helhed en opkrævningsteknisk foranstaltning, som ingen indflydelse har på bruttoindkomstens grundlæggende beskatningsstatus!

Af samme grund giver opkrævningsproceduren ingen ændringer i det samlede skatteprovenu for AM-bidraget.

Skatteberegning - hovedtrækkene i personbeskatningen 2014

Skatteministeriet har den 28. januar 2014 udsendt en udmærket oversigt, som beskriver principperne i

opgørelsen af indkomst og beskatningsgrundlag samt skatteberegningen for lønmodtagere m.v. (Bilag 6)

Skatteministeriets beregningseksempler følger den samme opstilling, som er anvendt i årsopgørelsen fra SKAT.

Personlig indkomst før AM-bidrag

Personskatteloven fastsætter den personlige indkomst til at omfatte alle de indkomster, der indgår i den skattepligtige indkomst, og som ikke er kapitalindkomst. I min opstilling specificeres indkomsten i den del, som beskattes ved udbetalingen og den del, som beskattes ved pensionsselskaberne. Som tidligere nævnt indeholder årsopgørelsen fra SKAT kun beskatningen ved indkomstafregning:

Personlig indkomst før AM-bidrag

Beskatning ved indkomstafregning:

Bruttoindkomst

Førtidspension (overførselsindkomst)

kr.

70.896,00

Løn inkl. feriepenge

kr.

124.554,43

Pensionsbidrag fra arbejdsgiver m.v.

kr.

14.545,45

Bortseelsesret

kr.

-21.637,80

I alt:

kr.

188.358,08

Beskatning ved pensionsselskaber:

Pensionsindbetaling

kr.

21.637,80

I alt personlig indkomst før AM-bidrag

kr.

209.995,88

Skatteministeriets vejledning beskriver grundlaget for den personlige indkomst:

"Indkomstarter der medregnes til personlig indkomst:

Lønindkomst, overskud af virksomhed, honorarer, værdi af personalegoder - herunder beløb til beskatning af fri telefon -, folke- og førtidspension, dagpenge, efterløn, SU, private pensionsudbetalinger, underholdsbidrag m.v.

Fradrag der kan foretages ved opgørelsen af personlig indkomst:

Driftsudgifter for selvstændigt erhvervsdrivende, arbejdsmarkedsbidrag, indskud på iværksætterkonto, indbetalinger til fradragsberettiget pensionsopsparing (enten ved fradrag på selvangivelsen eller ved bortseelsesret for de arbejdsgiveradministrerede pensionsindbetalinger1)) m.v."

I min årsopgørelse 2014 fra SKAT opgøres den personlige indkomst før fradrag af AM-bidrag således:

Personlig indkomst før AM-bidrag

Beskatning ved indkomstafregning:

Pensioner, dagpenge m.v.

kr.

67.860,00

Lønindkomst m.v.

kr.

120.499,00

kr.

188.359,00

SKAT's årsopgørelse er i overensstemmelse med min udregning, baseret på Skatteministeriets vejledning, når der tages højde for øredifferencer ved afrunding.

Grundlaget for beregning af min bruttoskat (AM-bidrag)

Udgangspunktet for beregningen af både AM-bidraget og den personlige indkomstskat er bruttoindkomsten. AM-bidraget (ofte benævnt bruttoskatten) er en indkomstskat baseret direkte på bruttoindkomsten.

Uanset hvordan indtægten i øvrigt disponeres, vil AM-bidraget altid være det samme, da bruttoindkomsten forbliver konstant. Det er selve grundtanken med bruttoskatten og dette forhold burde ikke kunne anfægtes! AM-bidragsgrundlaget kan således beregnes ved at sammenlægge de bruttoindkomster, som er AM-bidragspligtige. Det vil for min indkomst i 2014 være følgende beløb, idet min førtidspension er fritaget for AM-bidrag:

Indkomstgrundlag

Bruttoindkomst

AM-bidrag

Løn inkl. feriepenge

kr. 124.554,43

Pensionsbidrag fra arbejdsgiver m.v.

kr. 14.545,45

AM-bidragsgrundlag i alt:

Kr. 139.099,88

AM-bidrag i alt:

kr. 11.127,99

Hvis man forestiller sig, at hele opkrævningen finder sted ved indkomstafregningen, vil denne opstilling være gældende!

Som nævnt under beskrivelsen af bortseelsesretten, sker opkrævningen både ved indkomstudbetalingen og ved pensionsselskaberne. Arbejdsmarkedsbidragsloven medtager derfor de samlede indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger inkl. ATP og SUPP i det grundlag, hvoraf AM-bidraget skal beregnes. Samtidig er der bortseelsesret for det samme beløb i den del af indkomsten, som afregnes og beskattes ved udbetalingen.

I henhold til Arbejdsmarkedsbidragsloven opgøres AM-bidragsgrundlaget således:

Arbejdsmarkedsbidragsloven

Beskatning ved indkomstafregning:

Bruttoindkomst

AM-bidrag

Løn inkl. feriepenge

kr. 124.554,43

Pensionsbidrag fra arbejdsgiver m.v.

kr. 14.545,45

Bortseelsesret

kr. -21.637,80

I alt:

kr. 117.462,08

AM-bidrag

kr. 9.396,97

Beskatning ved pensionsselskaber:

Pensionsindbetaling

kr. 21.637,80

AM-bidrag

kr. 1.731,02

I alt AM-bidragsgrundlag

kr. 139.099,88

AM-bidrag i alt:

kr. 11.127,99

I årsopgørelsen har SKAT integreret beregningen af AM-bidraget i opgørelsen af den personlige indkomst.

Det fremgår af regnestykkerne, at de samme beløb er anvendt ved opgørelsen af den personlige indkomst og AM-bidragsgrundlaget. Forskellen består i, at min førtidspension er udeladt i AM-bidragsgrundlaget, da overførselsindkomster er fritaget for AM-bidrag.

Integreret i opgørelsen af den personlige indkomst kan AM-bidragsgrundlaget derfor udregnes som vist efterfølgende, hvilket også er beskrevet i Skatteministeriets vejledning i skatteberegning:

"Personlig indkomst før arbejdsmarkedsbidrag ekskl. overførsels- og pensionsindkomster:

Endvidere indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger med bortseelsesret."

Udregning af AM-bidrag efter Skatteministeriets model

Beskatning ved indkomstafregning:

Bruttoindkomst

AM-bidrag

Personlig Indkomst før AM-bidrag

kr. 188.358,08

Førtidspension (overførselsindkomst)

kr. -70.896,00

AM-bidragsgrundlag:

kr. 117.462,08

AM-bidrag:

kr. 9.396,97

Beskatning ved pensionsselskaber:

Pensionsindbetaling

kr. 21.637,80

AM-bidrag:

kr. 1.731,02

I alt AM-bidragsgrundlag

kr. 139.099,88

AM-bidrag i alt:

kr. 11.127,99

Slutresultatet ved de to beregningsmodeller er identiske!

I min årsopgørelse 2014 foretager SKAT den tilsvarende udregning:

Udregning af AM-bidrag i årsopgørelsen fra SKAT

Beskatning ved indkomstafregning:

Bruttoindkomst

AM-bidrag

Personlig Indkomst før AM-bidrag

kr. 188.359,00

Førtidspension (overførselsindkomst)

kr. -67.860,00

AM-bidragsgrundlag

kr. 120.499,00

AM-bidrag:

kr. 9.639,92

Beskatning ved pensionsselskaber:

Pensionsindbetaling

kr. 21.637,80

AM-bidrag:

kr. 1.731,02

I alt AM-bidragsgrundlag

kr. 142.136,80

AM-bidrag i alt:

kr. 11.370,94

Sammenligningen mellem de to beregningsmodeller viser, at det totale arbejdsmarkedsbidragsgrundlag er forøget med kr. 3.036,00 og min førtidspension er kun medtaget med kr. 67.860,00 i årsopgørelsen fra SKAT.

Den personlige indkomst indeholder alle skattepligtige indkomster, kapitalindkomster dog undtaget. Som vejledningen fra Skatteministeriet viser, fremkommer AM-bidraget ved at fratrække overførselsindkomsterne. Hele min førtidspension er fritaget for AM-bidrag og det er derfor hele beløbet på kr. 70.896,00 som skal fratrækkes den personlige indkomst når AM-bidragsgrundlaget beregnes!

Satserne for sociale ydelser bliver årligt fastsat gennem lovgivningen!

Satserne for førtidspension i 2014 (Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.) er meddelt i "Vejledning om regulering pr. 1. januar 2014 af satser på Social-,Børne- og Integrationsministeriets område" den 11. oktober 2013. (Bilag 7)

Der henvises til vejledningens tabel 8, hvor grundbeløbet for førtidspension efter den "gamle ordning" er fastsat til kr. 70.896,00 årligt. Grundbeløbet er skattepligtig indkomst, men fritaget for AM-bidrag og det er dette beløb, som skal medtages i min årsopgørelse fra SKAT. Udbetaling Danmark har indberettet det korrekte beløb!

I årsopgørelsen har SKAT reduceret min førtidspension og forhøjet AM-bidragsgrundlaget med kr. 3.036,00 og dermed fået et merprovenu ved beregningen af AM-bidraget, hvilket der ikke er lovhjemmel til!

Min førtidspension i 2014 er et fast beløb på kr. 70.896,00 i bruttoindkomst og det kan der ikke ændres på.

Til illustration af forskellen mellem SKA T's årsopgørelse og den regnemæssig korrekte opstilling ved beregningen af AM-bidraget for min indkomst i 2014, har jeg vist situationen i grafisk fremstilling:

click to open picture in new window

click to open picture in new window

Årsopgørelsen fra SKAT opererer ikke med bruttoindkomster, idet der er foretaget reduktion i form af pensionsindbetalinger (bortseelsesret) Et bruttobeløb skal altid være uden fradrag!

Det samlede AM-bidragsgrundlag i SKAT's årsopgørelse inkl. AM-bidragsgrundlaget ved pensionsselskaberne overstiger min brutto lønindkomst, hvoraf der skal betales AM-bidrag!

Regnefejlen i min årsopgørelse 2014 fra SKAT

I forbindelse med opgørelsen af min skattepligtige indkomst og AM-bidragsgrundlaget opereres der med to typer skattepligtig indkomst, som SKAT betegner således:

AM-indkomst, dvs. A-indkomst hvoraf der skal betales AM-bidrag (lønindkomst m.v.)

A-indkomst, dvs. A-indkomst hvor der ikke skal betales AM-bidrag (førtidspension)

De to indkomsttyper har selvsagt forskellig nettoværdi for mig på grund af fritagelse for AM-bidrag for overførselsindkomsten.

I årsopgørelsen holder SKAT de to indkomsttyper adskilt indtil AM-bidraget er beregnet og fratrukket den personlige indkomst. Derefter har begge indkomsttyper samme skattemæssig status ved den videre opgørelse af den skattepligtige indkomst og kan behandles som et samlet beløb!

Bortseelsesretten bliver derfor også effektueret særskilt for de to indkomsttyper, idet bruttoindkomsten bliver reduceret med indbetalingerne til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger inkl. ATP og SUPP - svarende til bortseelsesretten.

Her tager SKAT imidlertid ikke højde for, at bortseelsesretten er en homogen størrelse, forstået på den måde, at hele bortseelsesretten i skatteteknisk forstand er AM-indkomst. Pensionsbeskatningsloven og Kildeskatteloven bestemmer, at pensionsselskaberne skal behandle alle indbetalinger til omtalte pensionsordninger som AM-indkomst. Kompensationen ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst må derfor foretages i samme "valuta"altså i den del af A-indkomsten hvoraf der skal betales AM-bidrag.

Ud over den faktiske bruttoindkomst indberetter arbejdsgivere m.v. også en "bruttoindkomst" hvor der er taget højde for bortseelsesretten i henhold til den instruks, som SKAT giver i sin Indberetningsvejledning i e-indkomst (Bilag 7)

Det er i denne forbindelse, at den omtalte regnefejl opstår:

Felt 13

AM-indkomst. A-indkomst, hvoraf der skal betales AM-bidrag (lønindkomst m.v.)

Uddrag af teksten i indberetningsvejledningen fra SKAT:

"I dette felt skal du indberette den indkomst, som er optjent eller godskrevet i periodens løb. Ud over løn og løntillæg af enhver art skal du her indberette feriepenge, løn under barsel og sygdom, samt godtgørelser til dækning af udgifter ved udførelsen af arbejdet (bortset fra skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse, som du skal indberette i felt 48). Det er bruttobeløbet, du skal indberette, dvs. beløbet før A-skat og AM-bidrag. Derimod skal du fratrække lønmodtagerens eget bidrag til ATP og eventuelle indbetalinger til bortseelsesberettigede (fradragsberettigede) arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger. Som yderligere eksempler på ydelser, der skal indberettes i felt 13, kan nævnes:"...

Udregningen til min årsopgørelse 2014:

Lønindkomst m.v.

kr. 139.099,88

AM-indkomst

Bortseelsesret

kr. -18.600,88

AM-indkomst

A-indk. med AM-bidrag

kr. 120.499,00

AM-indkomst

Bortseelsesretten fratrækkes og reducerer både AM-bidragsgrundlaget og den personlige indkomst.

Der gives dermed kompensation for hele det skattetræk, som pensionsselskaberne foretager.

Regnestykket er ok!

Udregningen til min årsopgørelse 2014:

Lønindkomst m.v.

kr. 139.099,88

AM-indkomst

Bortseelsesret

kr. -18.600,88

AM-indkomst

A-indk. med AM-bidrag

kr. 120.499,00

AM-indkomst

Bortseelsesretten fratrækkes og reducerer både AM-bidragsgrundlaget og den personlige indkomst.

Der gives dermed kompensation for hele det skattetræk, som pensionsselskaberne foretager.

Regnestykket er ok!

Felt 14

A-indkomst. A-indkomst hvoraf der ikke skal betales AM-bidrag (sociale indkomster m.v.)

Uddrag af teksten i indberetningsvejledningen fra SKAT:

"I dette felt skal du indberette de ydelser, der er A-skattepligtige, men ikke AM-bidragspligtige. Det er bruttobeløbet, du skal indberette, dvs. beløbet før A-skat, men efter fradrag af lønmodtagerens eget bidrag til ATP samt evt. indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger. Som eksempler på ydelser, der skal indberettes i felt 14, kan nævnes:"...

Udregningen til min årsopgørelse 2014:

Førtidspension

kr. 70.896,00

A-indkomst

Bortseelsesret

kr. -3.036,00

AM-indkomst

Regnefejl!

A-indk. uden AM-bidrag

kr. 67.860,00

A-indkomst ??!

A-indkomst. A-indkomst hvoraf der ikke skal betales AM-bidrag (sociale indkomster m.v.)

Uddrag af teksten i indberetningsvejledningen fra SKAT:

"I dette felt skal du indberette de ydelser, der er A-skattepligtige, men ikke AM-bidragspligtige. Det er bruttobeløbet, du skal indberette, dvs. beløbet før A-skat, men efter fradrag af lønmodtagerens eget bidrag til ATP samt evt. indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger. Som eksempler på ydelser, der skal indberettes i felt 14, kan nævnes:"...

Bortseelsesretten fratrækkes, men reducerer kun den personlige indkomst, idet overførselsindkomsten ikke medtages i AM-bidragsgrundlaget. Der mangler således kompensation for det AM-bidrag, som pensionsselskaberne har beregnet af indkomstmodtagerens indbetaling. Resultatet er i øvrigt udefinerbart!

Rent regneteknisk bryder SKAT den regel, som siger at addition og subtraktion ikke kan finde sted for elementer med afvigende egenskaber. ("man kan ikke lægge æbler og pærer sammen") I dette tilfælde A-indkomst og AM-indkomst. Resultatet er under ingen omstændigheder udtryk for min A-indkomst hvoraf der ikke skal betales AM-bidrag!

Selv om SKAT betegner de indberettede beløb som bruttobeløb er det ikke tilfældet. Bruttobeløbet er indkomsten uden nogen form for fradrag og dette beløb figurerer også ved arbejdsgivernes indkomstoplysning. Det korrekte beløb for min førtidspension vil fortsat være bruttobeløbet på kr. 70.896,00!

De indberettede "bruttobeløb" fratrukket bortseelsesret kan kun anvendes ved beregningen af den personlige indkomst, men ikke ved AM-bidragsgrundlaget, når der er tale om indkomster med forskellig skattemæssig status med hensyn til beregning af AM-bidrag.

Ændring af min årsopgørelse for 2014.

SKAT har afslået at ændre min årsopgørelse for 2014. I breve fra SKAT den 21. oktober 2015 og 25. november 2015 gør SKAT gældende, at mine egne indbetalinger, som stammer fra min førtidspension, til ATP og SUPP er AM-bidragspligtige. Det er der imidlertid ikke uenighed om!

Både mine egne og Udbetaling Danmarks indbetalinger bliver beskattet med AM-bidrag ved pensionsselskaberne på nøjagtig samme vilkår som de øvrige indbetalinger. I 2014 kan de samlede indbetalinger til mine arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger inkl. ATP og SUPP opgøres således på basis af lønafregninger og udskrifter fra pensionsselskaberne:

Arbejdsgiver bidrag

Indkomstmodtager

Indbetaling i alt

Pension Danmark

kr. 6.545,85

kr. 3.092,55

kr. 9.638,40

ATP

kr. 4.087,60

kr. 2.043,80

kr. 6.131,40

Supplerende Arbejdsmarkedspension

kr. 3.912,00

kr. 1.956,00

kr. 5.868,00

Samlet indbetaling til pension:

kr. 21.637,80

Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst er der bortseelsesret for hele beløbet og det gælder såvel ved beregningen af den personlige indkomst som ved beregningen af AM-bidragsgrundlaget, idet pensionsselskaberne varetager al opkrævning af indkomstskat.

SKAT henholder sig bl.a. til, at både Landsskatteretten og Byretten i [by1] har frifundet SKAT for fejl i min årsopgørelse for 2011 vedrørende tilsvarende forhold. Det kan imidlertid ikke forventes, at en domstolskendelse tager højde for en skjult regnefejl. Teksten i Byrettens dom fastslår primært, at de totale indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger er en del af AM-bidragsgrundlaget tillige med bortseelsesretten og forudsætter i øvrigt, at de anvendte beløb i årsopgørelsen er korrekte.

SKAT mener, at en del af bortseelsesretten skal effektueres direkte i min førtidspension og resten i den AM-bidragspligtige indkomst. I min beskrivelse af den konstaterede regnefejl i min årsopgørelse fra SKAT

fremgår det, at den samlede pensionsindbetaling til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger inkl. ATP og SUPP skal betragtes som en samlet helhed uanset hvorfra indbetalingerne stammer. Kompensationen, i form af bortseelsesretten, fremstår derfor ligeledes som en enhed, der også i regnemæssig sammenhæng skal indgå som et homogent element. Opsplitning af bortseelsesretten, som medfører fradrag i indkomster med afvigende skattemæssig status og dermed forskellig nettoværdi for indkomstmodtageren, (AM-pligtig A-indkomst og AM-bidragsfri A-indkomst) er et klart brud på de almindeligt gældende regneregler. Jeg henviser endvidere til daværende skatteminister, Kristian Jensens svar til Folketinget den 2. oktober 2007 vedr. problematikken omkring opkrævningen af AM-bidrag for førtidspensionister. (Bilag 9) Skatteministeren betonede, at den supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister, skatte- og AM-bidragsmæssigt, bliver behandlet på samme måde, som andre arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger! Det betyder, at jeg skal betale AM-bidrag af egne indbetalinger til SUPP, men at jeg samtidig har bortseelsesret på nøjagtig samme måde som en lønmodtager - altså fradrag både i min personlige indkomst og AM-bidragsgrundlaget. Min afstemning viser, at dette ikke er i overensstemmelse med SKAT's procedure.

Mine supplerende kommentarer:

Landsskatteretten konkluderede i sin første kendelse den 20. december 2011, at jeg ikke kan udnytte den del af bortseelsesretten, som udgøres af mine egne indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger inkl. ATP og SUPP, som hidrører fra min førtidspension. Min førtidspension er allerede fritaget for AM-bidrag og hvis jeg tillige får fradrag i form af bortseelsesret, vil jeg få dobbelt fritagelse for AM-bidraget if. Landsskatteretten.

Af daværende skatteminister Kristian Jensens svar til Folketinget (Skatteudvalget) den 10. november 2008, i forbindelse med sonderinger omkring afskaffelse af fradragsretten for AM-bidrag, fremgår det imidlertid, at overførselsindkomster i princippet er pålagt AM-bidrag, idet indkomsterne i 1994 blev reduceret svarende til AM-bidraget! (Bilag 10)

Hvis jeg mister bortseelsesretten for egne indbetalinger til ATP og SUPP fra min førtidspension, vil jeg tværtimod komme til at betale dobbelt AM-bidrag af overførselsindkomsten.

I de seneste 5 år har jeg over flere omgange påtalt den omtalte difference og regnefejl overfor SKAT, idet mine afstemninger af årsopgørelsen følger Skatteministeriets principper, som er udtrykt i vejledningen om skattebehandling. Hverken Landsskatteretten eller Byretten i [by1] har imidlertid ikke kunnet identificere fejlen, idet der i højere grad er fokuseret på selve lovgivningsgrundlaget. Der var endvidere områder i Arbejdsmarkedsbidragsloven, hvor der ikke fandtes retspraksis. Det var især Kammeradvokatens ønske, at disse punkter blev fortolket af Byretten i [by1]. I øvrigt er det min opfattelse, at SKAT's grundlæggende procedure omkring skatteberegningen er i overensstemmelse med lovgivningen, men forudsætningen for et korrekt resultat er anvendelse af de rigtige indkomstbeløb m.v. Min henvendelse til SKAT påpeger udelukkende en regnefejl af rent teknisk karakter!

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at det har været politikernes hensigt med lovgivningen, at førtidspensionister og sygedagpengemodtagere skal betale en "særskat" i form af AM-bidrag på egne indbetalinger til ATP og SUPP uden kompensation gennem bortseelsesretten, når overførselsindkomsten, hvorfra indbetalingerne stammer, i alle andre forhold er fritaget for AM-bidrag! Sund fornuft, Skatteministerens svar i 2007 og 2008 samt konstateringen af SKAT's regnefejl støtter min antagelse!

Forslag til sagens videre behandling

Regnefejlen i min årsopgørelse 2014 fra SKAT er generel. Fejlen betyder, at modtagere af førtidspension og sygedagpenge fejlagtigt har betalt AM-bidrag af egne indbetalinger til ATP og SUPP gennem en årrække. Sagen har dermed stor principiel betydning! De juridiske forhold omkring AM-bidrag for overførselsindkomster er blevet belyst gennem behandling i Landsskatteretten og senest i Byretten i [by1].

Derudover giver skatteministerens svar i Folketinget ligeledes klarhed over væsentlige punkter i sagen. Det er min opfattelse, at der ikke hersker uenighed om sagens juridiske aspekter!

Af forskellige årsager er det specielt vigtigt for mig, at kunne forstå og kontrollere min årsopgørelse fra SKAT! Spørgsmålet drejer sig helt konkret om, hvorvidt hele min førtidspension på kr. 70.896,00 er fritaget for AM-bidrag eller om det kun er kr. 67.860,00, som ikke skal medregnes i AM-bidragsgrundlaget!

Som det fremgår af ovenstående, er min sagsfremstilling primært baseret på en række udregninger, som med forskellige beregningsmodeller afdækker den konkrete regnefejl i min årsopgørelse fra SKAT.

Jeg mener derfor, at det vil være uhensigtsmæssigt, hvis sagen behandles af Landsskatteretten eller andre juridiske institutioner endnu engang.

Jeg kan forestille mig, at f.eks. Skatteministeriets interne revision vil kunne løse opgaven med at gennemgå SKAT's forretningsgange for fejl, i forbindelse med udarbejdelse af årsopgørelsen til mig og andre modtagere af overførselsindkomst med pensionsordninger i form af ATP og SUPP, på grundlag af min henvendelse.

Jeg er naturligvis gerne til rådighed, hvis der ønskes yderligere oplysninger eller dokumentation i sagen."

Klageren har yderligere indsendt følgende bemærkninger:

"I henhold til Skatteankestyrelsens brev den 12. juli 2016 vil jeg gerne tilføje mine kommentarer til SKAT's udtalelse af 29. februar 2016. De vedlagte bilag er nummereret i fortsættelse af min oprindelige klage dateret den 11. februar 2016.

Resume:

SKAT fastholder fortsat, at kompensationen for det beløb, som pensionsselskaberne opkræver i AM-bidrag af pensionsindbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger inkl. ATP og SUPP, skal effektueres delvis i min AM-pligtige lønindkomst og delvis i min førtidspension, som er fritaget for AM-bidrag.

Min klage over årsopgørelsen fra SKAT påpeger, at jeg derved mister en del af kompensationen - også kaldet bortseelsesretten - idet den reducerede overførselsindkomst ikke indgår i det grundlag, hvoraf AM-bidraget beregnes! En del af bortseelsesretten bliver derved "værdiløs" i forbindelse med udregningen af AM-bidraget.

Det kan sammenlignes med en forretning, som yder rabat på en vare, der ikke findes i sortimentet - det giver selvsagt ingen effekt og er helt omkostningsfrit for forretningen!

Jeg har påpeget en regulær regnefejl i SKAT's procedure i forbindelse med indberetning af indkomster. Denne regnefejl har SKAT konsekvent undladt at kommentere.

Det er min holdning, at regnefejlen naturligvis skal rettes - også i de tidligere årsopgørelser. Det må være i alles interesse, at årsopgørelsen fra SKAT giver det korrekte resultat, uanset differencens størrelse! Det svækker indkomstmodtagernes tillid til skatteberegningen, når en elementær regnefejl kan forekomme i et så vigtigt mellemværende som årsopgørelsen fra SKAT!

Jeg har vanskeligt ved at forstå, at SKAT ikke har indbygget en kontrol i forbindelse med indberetning af indkomstoplysninger som sikrer, at bruttoskatten af basisindkomsten forbliver den samme, uanset hvordan opkrævningen i øvrigt foretages.

Talbehandling

Et regnestykke kan ofte opstilles på flere måder, men skal naturligvis give det samme resultat. Efterfølgende har jeg beskrevet en alternativ udregning af min indkomstopgørelse for 2014. Forskellen i forhold til årsopgørelsen består i, at SKAT først foretager differentiering af de to forskellige indkomsttyper til slut i regnestykket, mens jeg separerer indkomsterne fra starten.

Overførsel af indkomstbeløb samt opstilling og udregning af årsopgørelsen fra SKAT er regnetekniske funktioner, som skal respektere de almindelige regler for talbehandling. Talbehandling bygger på de fire regnearter og de regneregler, som er knyttet dertil.

Det er ikke min opfattelse, at den aktuelle lovgivning "kolliderer" med den regnetekniske fremstilling, men hvis der skulle opstå fortolkningsdivergens må jura begribeligvis vige for naturvidenskab og matematik!

Grundlaget for beregning af min skattepligtige indkomst i 2014 er følgende indkomster:

Indkomstoplysninger

Bruttoindkomst

Benævnelse

Førtidspension (overførselsindkomst)

kr.

70.896,00

A-indkomst

Løn inkl. feriepenge

kr.

124.554,43

AM-indkomst

Pensionsbidrag fra arbejdsgivere m.v.

kr.

14.545,45

AM-indkomst

Brutto A-indkomst i alt:

kr.

209.995,88

Samlet pensionsindbetaling

if. pensionsselskaber

kr.

21.637,80

AM-indkomst

Indkomsttyper

Bruttoindkomsten indeholder indkomster med forskellig skattemæssig status med hensyn til AM-bidrag:

A-indkomst, hvoraf der skal beregnes AM-bidrag = AM-indkomst (Lønindkomst m.v.)

A-indkomst, hvoraf der ikke skal beregnes AM-bidrag = A-indkomst (Overførselsindkomst)

Min førtidspension er fritaget for AM-bidrag, idet der er taget højde for AM-bidraget ved fastsættelse af de gældende takster. Der er med andre ord allerede betalt AM-bidrag! (Bilag 11)

Tal med benævnelse

I årsopgørelsen skal der således opereres med talstørrelser, som har forskellig benævnelse.

I den forbindelse kommer en vigtig regneregel i anvendelse: "Når tal med benævnelse adderes eller subtraheres kræves ens benævnelse i alle led."

For at kunne fortsætte beregningen af min skattepligtige indkomst, er det nødvendigt at samtlige indkomster har samme skattemæssige status, altså samme benævnelse. Dette kan ske ved at beregne AM-bidrag af min AM-indkomst og fratrække AM-bidraget. Før denne regneoperation er foretaget, skal talbehandling af de to indkomsttyper holdes fuldstændig adskilt!

Pengeoverførsel

I praksis fremstår arbejdsgivernes og Udbetaling Danmarks indbetaling til pensionsselskaberne som en overførsel af en del af indkomstmodtagerens ubeskattede indkomst. Som ved økonomiske overførsler af enhver slags skal afsender og modtager registrere transaktionen med identisk værdi - også skattemæssigt.

Opgørelse af indkomst

Overførsel af data fra indkomstoplysningerne til årsopgørelsen kan nu finde sted:

I min førtidspension er AM-bidraget allerede beregnet og fratrukket. Beløbet kan derfor umiddelbart placeres på årsopgørelsen under rubrik 16 med det fulde beløb uden fradrag.

Pensionsselskaberne har modtaget indskud på pensionsordninger. Af indskuddet skal pensionsselskaberne beregne AM-bidrag inden restbeløbet godskrives mine pensionskonti. På årsopgørelsen skal indbetalingen derfor fratrækkes den AM-bidragspligtige del af indkomsten (AM-bidragsgrundlaget):

Løn inkl. feriepenge kr. 124.554,43 AM-indkomst

Pensionsbidrag fra arbejdsgivere m.v. kr. 14.545,45 AM-indkomst

Samlet pensionsindbetaling kr. - 21.637,80 AM-indkomst

AM-bidragspligtig indkomst kr. 117.462,08 AM-indkomst

Resultatet kan placeres på årsopgørelsen under rubrik 11 og der beregnes 8 % AM-bidrag af beløbet som fratrækkes.

Alle beløb har nu samme benævnelse og kan lægges sammen til en sum, som kan anvendes ved den endelige udregning af den skattepligtige indkomst!

Opgørelse af indkomst

Personlig indkomst

Rubrik

Før AM-bidrag

AM-bidrag

Efter AM-bidrag

Lønindkomst

11

117.462

9.397

108.065

Pensioner, dagpenge, stipendier m.v.

16

70.896

70.896

Indskud arbejdsgiveradm. gruppeliv m.v.

347

1.205

Personlig indkomst

180.166

Samlet AM-bidrag

9.397

Indkomstopgørelsen, baseret på Skatteministeriets vejledning i skatteberegning 2014, giver samme korrekte resultat, hvorimod årsopgørelsen fra SKAT fremstår med forkerte værdier i både rubrik 11 og 16, hvilket er årsagen til min klage:

Opgørelse af indkomst

Personlig indkomst

Rubrik

Før AM-bidrag

AM-bidrag

Efter AM-bidrag

Lønindkomst

11

120.499

9.639

110.860

Pensioner, dagpenge, stipendier m.v.

16

67.860

67.860

Indskud arbejdsgiveradm. gruppeliv m.v.

347

1.205

Personlig indkomst

___________

179.925

Samlet AM-bidrag

9.639

Model af pengeoverførsel og opgørelse

Jeg vedlægger en illustration af indkomstopgørelsen udformet som et simpelt regnestykke, som det kunne se ud fra regnetimen i folkeskolen. (Bilag 12)

Den forenklede fremstilling er ikke anvendt for at fornærme nogen, men det er min erfaring, at illustrationer giver større forståelse end verbale udredninger. Grundlæggende er transaktionen fuldstændig ukompliceret! Substansen i modellen viser, at da [person2] kun modtager æbler, bliver beholdning af pærer hos [person1] ikke påvirket af transaktionen. Det samme forhold er gældende for min førtidspension i årsopgørelsen, hvilket også kommer til udtryk i forarbejderne til Arbejdsmarkedsbidragsloven, hvor det forudsættes, at selve overførselsindkomsten fortsat er fritaget for AM-bidrag i forbindelse med pensionsindbetalinger. (Bilag 13)

Det samme forhold refererer SKAT i øvrigt til i breve dateret 21-10-2015 og 28-11-2015 vedr. denne sag.

Egenkontrol af facit

Et regnestykke af denne slags kan kun give ét korrekt resultat! Antallet af de enkelte elementer er konstant i et "lukket univers", som min regnelærer udtrykte det for over 50 år siden. Det er netop situationen for mine indkomster i 2014 når indkomståret er afsluttet. Samme regnelærer lærte mig, at man altid skal kontrollere sig selv ved at lave en "prøve" når der er mulighed for det. Denne kontrol anvendes overalt i erhvervslivet lige fra daglig kasseafstemning til koncernregnskab. Jeg vil som et typisk eksempel nævne "momsprøven", hvor den periodiserede sum af momsrelaterede konti gange 0,25 skal stemme med momsafregningen til SKAT! Enhver revisor og regnskabsmedarbejder anvender og respekterer sådanne afstemningsprincipper.

En anden egenkontrol går ud på at vurdere, om resultatet ser sandsynligt ud baseret på ren og skær sund fornuft.

Hvis grønthandlerens kalkulation på sveskeblommer viser, at salgsprisen skal være kr. 500,00 pr. kg vil det nok være klogt at kigge på regnestykket igen.

Derfor vil jeg afslutningsvis gentage, at min logiske sans siger mig, at det umuligt kan være politikernes hensigt med lovgivningen, at overførselsindkomster, som der allerede er betalt AM-bidrag af, yderligere skal pålægges AM-bidrag ved indbetaling af indkomstmodtagerens egne bidrag til ATP og SUPP - vel at mærke uden den samme bortseelsesret som hos modtagere af andre indkomsttyper!

Jeg er naturligvis fortsat til rådighed hvis der er spørgsmål til mit indlæg eller ønskes yderligere dokumentation."

Landsskatterettens afgørelse

Der henvises i det hele til Retten i [by1]s dom af 8. juni 2015, j.nr. BS 10-1800/2013 vedrørende samme forhold for indkomståret 2011. Heri bemærker byretten blandt andet følgende:

"På denne baggrund finder retten, at forarbejderne og motiverne til den tidligere abejdsmarkedsfondslov klart støtter, at ikke alene det offentliges andel af bidragene, men tillige sygedagpengemodtageres og førtidspensionisters egne bidrag til ATP og SUPP er arbejdsmarkedsbidragspligtige.

Retten finder ikke grundlag for at fastslå, at der ved vedtagelsen i 2009 af arbejdsmarkedsbidragsloven, der erstattede den tidligere arbejdsmarkeds­ fondslov, fra lovgivers side var tilsigtet nogen ændringer i den eksisterende retsstilling. De hovedhensyn som var bærende for vedtagelsen af § 8, stk. 1, litra f) og h) i arbejdsmarkedsfondsloven må derfor fortsat anses for gældende i forhold til arbejdsmarkedsbidragsloven § 2, stk. 1, nr. 4."

Retten finder ikke, at der i nærværende sag foreligger omstændigheder, som gør, at der er grundlag for ændring af SKATs afgørelse vedrørende skatteberegningen for indkomståret 2014. Det er således rettens opfattelse, at klagerens egne bidrag til ATP og SUPP er arbejdsmarkedspligtige.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.