Kendelse af 17-04-2020 - indlagt i TaxCons database den 09-05-2020

Med henvisning til at [organisation1] har som formål at varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, som medlemmerne hører til, har SKAT truffet afgørelse om, at foreningen er skattepligtig efter fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 2, pr. 1. januar 2014.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, således at foreningen ikke anses omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 2.

Faktiske oplysninger

Foreningen [organisation1] har hjemsted i [by1] Kommune og dækker [by2], [by3], [by1] og [by4] kommuner.

Af [organisation1]s vedtægter fremgår:

”§ 2 Formål:

[organisation1] er den lokale tværfaglige enhed i kommunerne.

Formålet er:

At koordinere det tværfaglige samarbejde med henblik på at fremme fagbevægelsens målsætning.
Gennem arbejderbevægelsens repræsentanter at søge indflydelse på den lokale beskæftigelses- og uddannelsespolitik.
Gennem udpegning at søge indflydelse i de lokale nævn og råd.
At søge indflydelse på den lokale erhvervspolitik.
Gennem skolekontakt arbejde at udbrede kendskabet til fagbevægelsen.
Gennem seniorarbejde at søge indflydelse i ældreråd.
At afholde tværfaglige arrangementer”

Medlemsoptagelsen i [organisation1] fremgår af vedtægternes § 3:

”Stk. 1. Som medlemmer af sektionen skal efter ansøgning optages alle fagforeninger under et

LO forbund, hvis geografiske dækningsområde omfatter hele eller en del af sektionen.

Andre fagforeninger kan optages i det omfang, det er foreneligt med indgåede grænseaftaler og LO's værdigrundlag.

Stk. 2. Fagforeningerne anmelder hvert år pr. 30. november, hvor mange medlemmer der tilmeldes sektionen for det efterfølgende år.

Stk. 3. Hvor en fagforenings ret til repræsentation eller pligt til at betale kontingent, er afhængig af antallet af tilmeldte medlemmer, er den i henhold til stk. 2 foretagne anmeldelse gældende for hele det efterfølgende kalenderår.

Stk. 4. Udmeldelse af sektionen kan ske med 12 måneders varsel til en 1. januar.”

Repræsentantskabet er omtalt i vedtægternes § 4:

” Stk. 1. [organisation1] sektionens øverste ledelse er repræsentantskabsmødet.

Stk. 2. Berettigede til at deltage på repræsentantskabsmødet er sektionsbestyrelsen, samt repræsentanter fra de tilknyttede fagforeninger i henhold til nedenstående regler.

Hver af de tilknyttede fagforeninger vælger en repræsentant for hver påbegyndt 250 medlemmer tilmeldt sektionen.

Stk. 3. Alle beslutninger træffes ved almindeligt stemmeflertal blandt de fremmødte, jf. dog § 11, stk. 2. Der føres beslutningsreferat.

Bestyrelsen er beskrevet i vedtægternes § 7:

”Stk. 1. [organisation1] ledes mellem repræsentantskabsmøderne af en bestyrelse, der behandler alle løbende sager.

Stk. 2. Bestyrelsen består udover formanden for [organisation1] af formanden eller dennes stedfortræder fra de tilmeldte fagforeninger.

Navne på de fra fagforeningerne udpegede bestyrelsesmedlemmer, meddeles til [organisation1], senest 2 uger efter det ordinære repræsentantskabsmøde.

Stk. 3. Formændene for de nedsatte kommunalpolitiske udvalg, kan deltage i bestyrelsesmøderne, dog uden stemmeret. Jf. § 9 stk. 4.

Stk. 4. Sektionen indkalder umiddelbart efter repræsentantskabsmødet med mindst 14 dages varsel de resterende fag til møde hvor fagene efter forhandling eller afstemning vælger de 3 øvrige bestyrelsesmedlemmer.

Stk. 5. Formanden vælges på det ordinære repræsentantskabsmøde i lige årstal, og tiltræder umiddelbart efter valget.

Stk. 6. Bestyrelsen konstituerer sig efter det ordinære repræsentantskabsmøde med næstformand, kasserer og referent.”

Oprettelse af kommunalpolitisk udvalg er omtalt i vedtægternes § 9:

”Stk. 1. Der kan oprettes et kommunalpolitisk udvalg i hver af sektionens kommuner. [by2] og [by3] kommuner dækkes af et og samme udvalg.

Stk. 2. Medlemmer af udvalget er de fag der har tilmeldt medlemmer med tilknytning til området. Der kan deltage 1 medlem fra hvert tilmeldt fag. Udvalget kan beslutte at supplere med ressource personer.

Stk. 3. Udvalgene indstiller medlemmer til lokale kommunale råd, bestyrelser, jobcentre og afholdelse af lokale tværfaglige arrangementer. Udvalget kan nedsætte underudvalg efter behov.

Stk. 4. Udvalgene konstituerer sig senest 3 uger efter hvert ordinært repræsentantskabsmøde med formand og sekretær. Formanden for udvalget indkalder til møderne og sekretæren for udvalget udarbejder beslutningsreferat af udvalgets møder.

Møderne fastlægges for et år af gangen og koordineres i forhold til bestyrelsesmøderne i [organisation1].”

Økonomi behandles i vedtægternes § 10:

”Stk. 1. Medlemsorganisationerne opkræves et sektionskontingent for hvert tilmeldt medlem til lokale aktiviteter i sektionen. Kontingentets størrelse fastsættes på det årlige repræsentantskabsmøde. Opkrævning udsendes i begyndelse af december måned for det efterfølgende år og skal være betalt senest den 31/12.

Stk. 2. Regnskabsåret er kalenderåret.

Stk. 3. Sektionens bestyrelse afsætter hvert år økonomi til aktiviteter i udvalgene.

Stk. 5. Medlemsfagforeningerne hæfter ikke for sektionens forpligtelser.

Stk. 6. Sektionen tegnes af formand og næstformand i forening. Større dispositioner som f.eks. pantsætning og salg/ køb af ejendom og indgåelse af lejemål forelægges bestyrelsen til beslutning.”

Opløsning er omtalt i vedtægternes § 11:

”Lovændringer, sammenlægning og opløsning:

Stk. 1. Lovændringer kan ske ved almindeligt flertal såvel på et ordinært som ekstraordinært repræsentantskabsmøde, men forslag hertil skal forinden være meddelt medlemsfagforeningerne og være medsendt dagsorden. Tilsvarende gælder for forslag om sammenlægning med andre sektioner.

Stk. 2. Opløsning af sektionen skal vedtages med 2/3 majoritet af de fremmødte stemmeberettigede på repræsentantskabsmødet. Samtidig tages der stilling til, hvorledes der skal forholdes til en eventuel formue. I mangel af anden beslutning sker fordelingen efter det sidste antal tilmeldte medlemmer, jf. § 3.”

De ovennævnte vedtægter er vedtaget på [organisation1]s ordinære repræsentantskabsmøde den 22. maj 2012.

Regnskabet for 2014 viser indtægter fra henholdsvis kontingenter på 324.184 kr. samt tilskud lokalstruktur på 62.000 kr., i alt 386.184 kr.

Omkostninger til [organisation1]s drift udgør 304.756 kr. Herudover fremgår det af regnskabet, at der er afskrevet på driftsmateriel med 13.808 kr.

[organisation1] har modtaget finansielle indtægter på i alt 553.935 kr., fordelt på renter, 12.135 kr. og udbytte, 541.800 kr.

Resultatet for 2014 udgør 621.555 kr.

[organisation1] er ikke registreret med skattepligt.

[organisation1] har den 25. august 2015 med henvisning til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, anmodet om udbyttefrikort og samtidigt anmodet om tilbagebetaling af de i 2014 og 2015 indeholdte udbytteskatter.

Ifølge SKATs afgørelse af 10. november 2015 blev anmodningerne ikke imødekommet.

Landsskatteretten har tidligere fastslået, at LO amt forening anses som en forening omfattet af selskabslovens § 1, stk. 1, nr. 6. Se TfS 1997, 744 LSR.

SKATs afgørelse

SKAT har den 10. november 2015 truffet afgørelse om, at [organisation1] fra 1. januar 2014 er skattepligtig efter fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 2, jf. fondslovens § 2, stk. 1. Det er SKATs opfattelse, at [organisation1] er en faglig forening, der har til hovedformål at varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, som medlemmerne hører til, jf. fondslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Med henvisning til [organisation1]s vedtægter og regnskaber har SKAT truffet afgørelse om, at [organisation1] skal registreres med skattepligt efter fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 2, pr. 1. januar 2014.

SKAT har anført følgende:

”Efter ordlyden må [organisation1] anses for omfattet af fondslovens § 2, stk. 1, nr. 1, og foreningen falder derfor ind under reglerne om visse foreninger i fondslovens kapitel 13.

Da [organisation1] ikke er en arbejdsmarkedssammenslutning, omfattet af undtagelsen i fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 3, er foreningen skattepligtig efter fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 2.”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har på klagerens vegne nedlagt påstand om, at SKATs afgørelse ændres, således, at foreningen beskattes efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.

Repræsentanten har som begrundelse anført følgende:

”[organisation1] er efter bestyrelsens opfattelse en ren politisk forening, som ikke yder støtte til erhvervsgrupper. Derimod fremgår det af § 2 i [organisation1]s vedtægter, at foreningens formål er at søge politisk indflydelse indenfor beskæftigelse og uddannelse og anden politisk indflydelse, herunder at udbrede kendskabet til fagbevægelsen.”

Herudover har repræsentanten gjort opmærksom på, at SKAT har accepteret registrering efter selskabslovens § 1, stk. 1, nr. 6, for andre LO afdelinger med identiske vedtægter.

Endelig har repræsentanten henvist til TfS 1997, 744 LSR, hvor Landsskatteretten har fastslået, at LO amt forening anses som en forening omfattet af selskabslovens § 1, stk. 1, nr. 6.

Landsskatterettens afgørelse

Skattepligt efter fondsbeskatningsloven omfatter i henhold til lovens § 1, stk. 1, nr. 2, bl.a. foreninger, der er omfattet af lov om fonde og visse foreninger (fondsloven), for så vidt foreningen ikke er skattepligtig efter § 1, stk. 1, nr. 3, der omhandler arbejdsgiverforeninger, fagforeninger og andre faglige sammenslutninger, hvis kapital er bestemt til anvendelse til understøttelse af medlemmerne under faglig konflikt.

Omfattet af fondslovens § 2 er sådanne foreninger, for så vidt de har til formål at varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, som medlemmerne tilhører.

Efter det oplyste om [organisation1]s formål og de udøvede aktiviteter i henhold til foreningens regnskab for 2014 anses foreningen ikke at varetage medlemmernes økonomiske interesser. [organisation1] er derfor ikke omfattet af fondslovens § 2, stk. 1 eller stk. 2, og dermed heller ikke af fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 2.

SKATs afgørelse ændres derfor.