Kendelse af 18-05-2018 - indlagt i TaxCons database den 09-06-2018

Sagens emne

SKAT har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2005-2009.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren modtog pension fra Østrig med virkning fra den 1. november 2005.

Pensionen er medtaget på klagerens årsopgørelser med følgende beløb:

2005: 2.414 kr.

2006: 16.567 kr.

2007: 17.227 kr.

2008: 17.454 kr.

2009: 17.673 kr.

Der er i den beregnede indkomstskat givet nedslag efter exemption-metoden.

SKAT har tidligere genoptaget klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2010-2013 som følge af styresignalet SKM 2013.920.SKAT, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7.

Med SKM 2013.920.SKAT blev praksis for lempelse ændret således, at lempelse i den danske skat for udenlandsk indkomst skal ske, før personfradraget er fratrukket.

Styresignalet er udsendt den 23. december 2013, og det fremgår af styresignalet, at der vil kunne ske genoptagelse fra og med indkomståret 2010, og at skatteansættelserne for den omfattede personkreds automatisk vil blive genoptaget.

Klagerens ægtefælle anmodede den 28. juni 2015 SKAT om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2005-2009.

SKATs afgørelse

SKAT har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2005-2009.

Følgende er anført som begrundelse:

Begrundelse

Efter artikel 18, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Østrig, har Østrig beskatningsretten til social pension fra Østrig. Danmark kan medregne pensionen i beskatningsgrundlaget, men skal give nedslag i indkomstskatten med den del, der vedrører pensionen fra Østrig (lempelsesmetode exemption). Det fremgår af artikel 24, stk. 1, litra c.

[person1]s pension fra Østrig er skattemæssigt korrekt behandlet efter den praksis, der var gældende før SKAT med styresignalet SKM2013.920.SKAT ændrede praksis for lempelsesberegning.

Efter den tidligere gældende praksis blev nedslaget for udenlandsk indkomst beregnet efter fradrag af skatteværdien af personfradraget, hvorved en forholdsmæssig del af personfradraget blev henført til den udenlandske indkomst.

SKAT udsendte den 23. december 2013 styresignalet SKM2013.920.SKAT vedrørende genoptagelse som følge af Kommissionens åbningsskrivelse om personfradrag og fri bevægelighed.

Det fremgår af SKM2013.920.SKAT, at beregningsmetoden for lempelse af visse udenlandske indkomster ændres, og at der vil kunne ske genoptagelse fra og med indkomståret 2010, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7. Ifølge denne bestemmelse kan der ske genoptagelse fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet, 3 år forud for underkendelsen af praksis.

[person1]s skatteansættelser for indkomstårene 2010-2013 er automatisk ændret på baggrund af SKM2013.920.SKAT.

Da der efter bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7, alene kan ske genoptagelse fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet, 3 år forud for underkendelsen af praksis, kan anmodningen om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2005-2009 ikke imødekommes.

Klagerens opfattelse

Klagerens ægtefælle har nedlagt påstand om ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2005-2009.

Følgende er anført i anmodning om genoptagelse:

”Jeg henvender mig for at få genoptaget min afdøde mands skattebehandling for årene 2005 - 2009.

I november 2014 fik vi af Skat underretning om, at min mands pension fra Østrig var skattebehandlet forkert og han fik årsopgørelserne fra 2010 - rettet. Min mand var på det tidspunkt alvorlig syg i terminal fase, og vi havde ikke ressourcer til at undersøge sagen nærmere. Nu er min mand død, og jeg ønsker, at sagen genoptages. Det gør jeg, for at der ydes min mand en form for retfærdighed.

Min mand kom i 1966 til Danmark fra Østrig, hvor vi er gift og vores ældste barn født. På det tidspunkt var der anderledes regler for økonomisk hjælp end i dag. Jeg var kommet i forvejen, havde fået arbejde og skulle skrive under på, at vi ikke kunne få socialhjælp. Jeg skulle forsørge os. Min mand fik hurtigt arbejde hos familie og dermed mulighed for at lære dansk. 1. august startede han på [virksomhed1], og her stoppede han i starten af 2003. Vi var hele tiden klar over, at han ville være berettiget til fuld folkepension når han blev 67 år, efter 40 år i Danmark ; men så blev folkepensionsalderen nedsat til 65 år og han mistede således 2/40 af sin pension. Her var det et "plaster på såret'' med den østrigske pension, som han selv havde indbetalt til.

Det er ikke underligt, at han følte sig snydt, da pensionsalderen så siden blev hævet igen. At lovgivningen er sådan, må vi affinde os med; men det er svært at forstå, at de penge Skattevæsenet har tilbageholdt på et forkert grundlag ikke bliver tilbagebetalt. Min mand var også uforstående over for, at der i dag er andre regler for flygtninge/asylansøgere med hensyn til folkepensionen end der skulle gælde for ham efter 38 arbejdsår i Danmark.

Jeg vil gerne ære hans minde med denne ansøgning”

Klageren har endvidere henvist til Landsskatterettens afgørelse i SKM 2017.58.LSR.

Landsskatterettens afgørelse

I henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- og ejendomsværdiskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

For så vidt angår 2009, som er det seneste indkomstår, der ønskes ændret, skulle en anmodning om genoptagelse således senest fremsættes den 1. maj 2013. Klagerens ægtefælles anmodning om genoptagelse er dateret 28. juni 2015.

En genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2005-2009 forudsætter derfor, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt. Efter skatteforvaltningslovens § 27 er det kun muligt at genoptage en skatteansættelse, hvis der foreligger en situation omfattet af lovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7, kan der ske genoptagelse af en skatteansættelse til gunst for den skattepligtige, hvis hidtidig praksis er underkendt ved eksempelvis en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. Genoptagelse kan ske fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet 3 år forud for underkendelsen af praksis.

Styresignalet SKM 2013.920.SKAT, som har medført den omhandlede praksisændring, er udsendt den 23. december 2013 og omfatter skatteansættelser fra og med 2010 og efterfølgende år. Genoptagelse som følge af SKM 2013.920.SKAT kan derfor kun ske for indkomstår fra og med 2010, jf. Landsskatterettens afgørelse af 9. september 2016, offentliggjort i SKM 2016.452.LSR.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige give tilladelse til ændring af ansættelsen, hvis der foreligger særlige omstændigheder.

Ifølge bestemmelsens forarbejder (L 175, fremsat den 12. marts 2003) tænkes bestemmelsen f.eks. anvendt, hvis der er begået fejl af skattemyndighederne, der har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Bestemmelsen finder endvidere anvendelse, hvis den forkerte ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige. Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor myndighederne har fortolket lovgivningen forkert, medmindre myndighederne i den forbindelse har handlet ansvarspådragende.

Klagerens ansættelser for 2005-2009 er udarbejdet i overensstemmelse med den på ansættelsestidspunktet gældende praksis. Uanset at denne praksis senere er underkendt, har skattemyndighederne ikke herved handlet ansvarspådragende, og der er derfor ikke grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2005-2009 i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

SKATs afgørelse stadfæstes.