Kendelse af 14-12-2018 - indlagt i TaxCons database den 18-01-2019

SKAT har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2010.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren var i perioden 1. december 1988 – 30. juni 2011 registreret som ejer af virksomheden [virksomhed1] med CVR nr. [...1]. Virksomheden var registreret med branchekode 452010 Autoreparationsværksteder m.v.

Klageren havde lønindkomst i indkomståret 2010 på i alt 259.769 kr.

Klageren var i indkomståret 2010 registreret som ejer af [adresse1], der var registreret som udlejet hele året.

SKAT har anmodet klageren om at indsende regnskabsmateriale for indkomståret, som aftalt pr. telefon. Klageren imødekom ikke dette.

Klageren har ikke indgivet selvangivelse for 2010, hvorefter SKAT fastsatte indkomsten efter et skøn.

Det fremgår af sagsfremstillingen fra SKAT, at ansættelsen blev foretaget på baggrund af oplysninger fra klageren, samt den af klageren indsendte momsangivelse for første halvår 2010 med salgsmoms på 12.950 kr. Der er ikke indsendt momsangivelse for 2. halvår 2010, og SKAT fastsatte den foreløbige moms til 8.000 kr.

SKAT sendte forslag til taxation den 1. december 2011, og afgørelsen blev sendt den 9. januar 2012. Årsopgørelsen var herefter tilgængelig i klagerens skattemappe den 11. januar 2012.

Klageren har den 17. april 2015 via Tast selv indberettet aktieindkomst vedr. indkomståret 2010.

Klageren har i brev af 30. april 2015 anmodet SKAT om genoptagelse af indkomstansættelserne for 2010 og 2011, da klageren ikke mente, at det fastsatte overskud af virksomhed var korrekt, ligesom der ikke var taget hensyn til befordringsudgifter.

SKAT genoptog skatteansættelsen for 2011, men nægtede genoptagelse af 2010.

I forbindelse med anmodning om genoptagelse for 2010 og 2011 indsendte klageren selvangivelser og regnskab for henholdsvis værksted, udlejning af jord og udlejning askf ejendommen [adresse1].

SKATs afgørelse

SKAT har nægtet at genoptage indkomstansættelsen for 2010.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2010 udløb 1. maj 2014. Fristen for genoptagelse er derfor udløbet, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og du kan kun få genoptagelse, hvis du opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 - 8 og stk. 2.

De objektive betingelser for en ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 1-7 anses ikke for opfyldt.

Det følger ikke af jeres begrundelse for genoptagelsen, at der er tale om særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2010 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Det forhold, at du den 17. april 2015, via Tast Selv har indberettet aktieindkomst er ikke en begrundelse for at den skønsmæssige ansættelse af virksomhedens resultat burde være genoptaget. Der er herved henset til, at der ikke samtidig med indberetning af aktieoplysninger er anmodet om at få skatteansættelsen vedrørende virksomhedens resultat genoptaget, ligesom henvendelse via Tast Selv den 17. april 2015 også er indkommet efter fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Indtastningen af aktieindkomst efter fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, var kun mulig som følge af styresignal fra SKAT, SKM2014.302, og SKM.647SKAT, hvorefter SKAT suspenderede fristerne efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, for SKATs genoptagelse af skatteansættelsen vedrørende tab og gevinster på noterede aktier og omsættelige investeringsbeviser for alle fysiske personer for indkomstårene 2010 og 2011. Endvidere kunne skatteydere der fandt, at opgørelsen af gevinster og tab på noterede aktier og omsættelige investeringsbeviser for indkomstårene 2010 - 2013 var forkert, anmode om genoptagelse, f.eks. ved at foretage indberetninger i værdipapirsystemet via TastSelv.

Suspension af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 var således ikke gældende for andre forhold end ændring af aktieindkomsten.

Du mener endvidere, at den skønsmæssige ansættelse er forkert og ansættelsen ikke burde være foretaget på baggrund af en telefonisk henvendelse.

SKAT havde forinden den skønsmæssige ansættelse forgæves forsøgt at indhente regnskabsmateriale fra dig. Der er noteret gentagende telefoniske henvendelser til dig, hvor regnskabsmateriale blev udbedt, ligesom der har været anmodet om regnskabsmateriale pr. brev den 31. oktober 2011.

Forslag til den skønsmæssige ansættelse blev sendt til dig den 22. november 2011.

SKAT finder derfor ikke, at der er tale om myndighedsfejl, der kan begrunde en genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2010, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. SKAT finder heller ikke at den skønsmæssige ansættelse kan karakteriseres som åbenbart urimelig eller åbenbart for høj ansat, idet ansættelsen er foretaget på baggrund af dine egne oplysninger.

Det er i øvrigt SKATs opfattelse, at de forhold der ønskes ændret er oplysninger du hele tiden har været i besiddelse af, hvorfor genoptagelsesanmodningen ikke opfylder betingelsen om genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

SKAT genoptager derfor ikke din skatteansættelse for indkomståret 2010, da betingelserne for genoptagelse ikke er opfyldt, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 - 8 og stk. 2

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at der skal ske ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelsen for 2010.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

Kort beskrivelse: Efter at have henvendt mig til en nu pensioneret skatterevisor for at få styr på mit mellemværende med moms og skattemyndighed for årene 2010, 2011, 2012, 2013 og 2014, har jeg indsendt anmodning om genoptagelse.

Jeg indsendte anmodning om genoptagelse i håbet om at myndigheden ville se bort fra forældelsesfristen, og for at få styr på, at mine værdipapirer kunne blive korrekt registreret ved skat. Årsagen til at jeg ikke har fået indsendt en selvangivelse har vel i bund og grund været, at jeg ikke har været i stand til at gennemskue den fulde konsekvens af min passivitet i forbindelse med indsendelse af selvangivelse m.v. til tiden.

SKAT har foretaget en skønsmæssig ansættelse af indkomsten. Ansættelsen for 2010 er foretaget på et ganske usædvanligt grundlag. I forbindelse med taksationen for 2010 må jeg påpege at jeg blev kontaktet på telefon og afæsket oplysninger om mine indkomstforhold. Hvilket jeg mener er ganske usædvanligt. Især når Skat så bruger disse oplysninger som grundlag for den skønsmæssige ansættelse. Primært på indtægterne og i meget sparsom grad på fradragene. Der er ikke taget højde for driftsudgifter og der er ikke givet fradrag for befordring. Ved skønnet af indkomsten er der taget udgangspunkt i en skønnet momsopgørelse, som er helt urealistisk.

I forbindelse med tast selv tilretning af aktieoplysningerne og oplysning om grundposteringerne pr. ultimo 2009 indberettede jeg den 17. april 2015 til aktieberegningsprogrammet, hvilket ganske automatisk resulterede i en ny årsopgørelse for 2010. Jeg kunne ikke foretage en korrekt ændring af indkomst og fradrag i øvrigt. Herefter indsendte jeg en selvangivelse for 2010 den 30. april 2015.

Men genoptagelse synes ikke at kunne imødekommes. Dette synes jeg derfor er helt utilfredsstillende. Føler mig bondefanget af et ugennemskueligt digitalt ”Tast selv” system.

Håber Landsskatteretten vil se velvilligt på sagen.

...”

Landsskatterettens afgørelse

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Fristen for at anmode om genoptagelse indenfor den ordinære ansættelsesfrist var den 1. maj 2014 for indkomståret 2010.

Klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen var dateret den 30. april 2015, og således er fristen for at anmode om genoptagelse efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, ikke overholdt.

Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomstskatten ændres efter anmodning fra den skattepligtige, hvis de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, er opfyldt, eller der foreligger særlige omstændigheder efter bestemmelsens nr. 8.

En ansættelse kan kun foretages efter de i § 27, stk. 1, nr. 1-8, nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

SKAT kan endvidere behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 4. pkt.

Klageren har ikke godtgjort, at han opfylder betingelserne for ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, og klageren vil derfor kun kunne få genoptaget skatteansættelsen, hvis der foreligger sådanne særlige omstændigheder, som omfattet af bestemmelsens stk. 1, nr. 8, og hvis tidsfristen på 6 måneder i § 27, stk. 2, er overholdt.

Landsskatteretten finder ikke, at klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for årene 2007-2010 på baggrund af særlige omstændigheder jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan imødekommes.

Sådanne særlige omstændigheder fastslås ud fra en helt konkret vurdering. Bestemmelsen finder blandt andet anvendelse, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige.

Klageren har gjort gældende, at ansættelsen er for høj og foretaget på grundlag af telefoniske oplysninger, hvor der ikke er taget nok højde for udgifter, samt skønnet moms, som er urealistisk. Retten har lagt til grund, at SKAT ved fastsættelsen af den skønsmæssige ansættelse, har taget hensyn til de på tidspunktet foreliggende oplysninger. Herunder har de flere gange forsøgt at indhente de korrekte regnskabsoplysninger.

Retten finder derfor ikke, at klageren har godtgjort, at der foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde ekstraordinær genoptagelse jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Det fremgår af sagen, at klagerens årsopgørelse for indkomståret 2010, var tilgængelig i klagerens skattemappe den 11. januar 2012, hvoraf et skønsmæssigt fastsat overskud af virksomhed fremgik med 135.957 kr.

Klageren er senest på det tidspunkt, hvor han modtog afgørelsen fra SKAT om, at hans indkomst var blevet skønsmæssigt ansat, kommet til kundskab om, at SKAT havde gennemført ansættelsen, og hvad begrundelsen for ansættelsen var. 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, anses derfor for at løbe fra dette tidspunkt, og fristen var således sprunget på det tidspunkt, hvor klageren sendte sin anmodning om genoptagelse til SKAT.

Retten finder ikke, at klagerens anmodning om genoptagelse opfylder kravene i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt. om, at anmodningen skal fremsættes inden for 6 måneder fra kundskabstidspunktet om det pågældende forhold. Klageren har oplyst, at han ikke var i stand til at gennemskue den fulde konsekvens af sin passivitet i forhold til selvangivelsen, hvilket retten ikke finder udskyder kundskabstidspunktet.

Da der ikke ses at foreligge omstændigheder, der kan begrunde, at der skal dispenseres fra fristen i § 27, stk. 2, anses betingelserne for at få genoptaget skatteansættelsen for indkomståret 2010 ikke at være opfyldt.

Der er i den forbindelse henset til, at klageren ikke har fremlagt oplysninger der godtgør, at klageren har været ude af stand til at indsende en genoptagelsesanmodning indenfor 6 måneder fra årsopgørelsen blev tilgængelig i skattemappen.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse om afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2010.