Kendelse af 07-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 16-0073672

Klagepunkt

SKATsafgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

2011

Skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed

300.000 kr.

0 kr.

Bortfalder

2012

Skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed

300.000 kr.

0 kr.

300.000 kr.

2013

Skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed

300.000 kr.

0 kr.

300.000 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren stiftede den 1. december 2010 virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden var registreret med branche 439990 ”Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering”. Virksomheden er afmeldt pr. den 31. december 2012 for pligter for moms og indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, men virksomheden er først registreret som ophørt og afmeldt den 5. august 2016.

Desuden stiftede klageren den 27. september 2012 selskabet [virksomhed2] ApS med CVR-nr. [...2], hvor han tillige var ansat som direktør. Selskabet var registreret med branche 431200 ”Forberedende byggepladsarbejder” og havde til formål at udøve entreprenørvirksomhed og service inden for byggeri samt anden virksomhed efter direktionens skøn. Selskabet blev opløst ved konkurs den 30. oktober 2014.

Den 10. juli 2013 stiftede klageren selskabet [virksomhed3] ApS med CVR-nr. [...3]. Selskabet ændrede siden navn til [virksomhed4] ApS og var registreret med branchekode 431200 ”Forberedende byggepladsarbejder” med det formål at udøve entreprenørvirksomhed og service inden for byggeri samt anden virksomhed efter direktionens skøn. Selskabet blev opløst ved konkurs den 30. marts 2016.

Den 7. oktober 2013 stiftede klageren selskabet [virksomhed5] ApS med CVR-nr. [...4]. Selskabet ændrede siden navn til [virksomhed6] ApS. Selskabet var registreret med branche 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed” med det formål at drive tømrervirksomhed. Det fremgår, at selskabet ikke var momsregistreret. Den 27. november 2017 blev selskabet opløst ved konkurs.

Det fremgår, at klageren har selvangivet et overskud af virksomhed på 52.089 kr. i 2011, ligesom der er indberettet 209.871 kr. i salgsmoms og 180.734 kr. i købsmoms.

I 2012 har klageren selvangivet et underskud af virksomhed på -51.247 kr. og indberettet 78.756 kr. i salgsmoms og 118.274 kr. i købsmoms.

Der er ikke selvangivet resultat for indkomståret 2013 eller foretaget momsafregninger.

Af klagerens personlige skatteoplysninger for indkomståret 2011 fremgår, at klageren har været ansat hos [virksomhed1] v/[person1] ([virksomhed7]) og har haft en A-indkomst på 22.471 kr. i 2011.

Af klagerens personlige skatteoplysninger for indkomståret 2012 fremgår, at klageren fra 29.09.2012 -27.10.2012 og igen fra den 10.11.2012 -31.12.2012 har været ansat hos [virksomhed1] v/[person1] ([virksomhed7]) og har haft en samlet A-indkomst på 75.258 kr. (56.155 kr.+ 19.103 kr.) i 2012.

Af klagerens personlige skatteoplysninger for indkomståret 2013 fremgår, at klageren i perioden fra 01.01.2013-22.12.2013 har været ansat hos [virksomhed1] v/[person1] ([virksomhed7]), i perioden fra den 30.03.2013-31.12.2013 været ansat hos [virksomhed2] ApS

og i perioden fra den 27.07.2013-31.12.2013 været ansat hos [virksomhed4] ApS og i 2013 har haft en samlet A-indkomst på 324.308 kr. (11.203 kr.+ 96.611 kr.+ 216.494 kr.)

SKAT har i forbindelse med en kontrol af klagerens virksomhed anmodet om virksomhedens regnskabsmateriale samt bankkontoudskrifter fra klagerens og virksomhedens konti. SKAT har den 13. februar 2015 modtaget bankkontoudskrifter fra klagerens private konti med reg.nr. [...22], [...14], [...59], [...59] og [...22] for perioden 2011-2013.

SKAT har ikke modtaget regnskabsmateriale for klagerens virksomhed, ligesom der ikke foreligger oplysninger om en egentlig virksomhedskonto.

SKAT har ved en gennemgang af kontoudskrifterne konstateret betydelige indsættelser i 2011, 2012 og 2013.

Det fremgår, at flere af indsættelserne i 2011 og 2012 henviser til fortløbende fakturanumre og navne på andre virksomheder og selskaber. De fleste indsættelser i 2012 og 2013 har ikke en egentlig posteringstekst, andet end ”overførsel”. Indsættelserne varierer betydeligt i størrelse fra under 1.000 kr. til den største indsættelse på 110.000 kr. (den 11.03.2013).

SKAT har på baggrund af kontoudskrifterne opgjort omsætningen i virksomheden i 2011-2013:

Omsætning ekskl. moms

Køb 10 %

Resultat

ekskl. moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2011

83.704 kr.

8.370 kr.

75.334 kr.

20.926 kr.

2.093 kr.

18.833 kr.

2. kvartal 2011

361.414 kr.

36.141kr.

325.273 kr.

90.353 kr.

9.035 kr.

81.318 kr.

3. kvartal 2011

289.223 kr.

28.922 kr.

260.301 kr.

97.306 kr.

9.731 kr.

87.575 kr.

4. kvartal 2011

315.704 kr.

31.570 kr.

284.134 kr.

78.926 kr.

7.892 kr.

71.034 kr.

I alt

1.150.045 kr.

115.004 kr.

1.035.043 kr.

287.511 kr.

28.751 kr.

258.760 kr.

Omsætning ekskl. moms

Køb 10 %

Resultat

ekskl. moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2012

348.126 kr.

34.813 kr.

313.313 kr.

87.031 kr.

8.703 kr.

78.328 kr.

2. kvartal 2012

254.597 kr.

25.460 kr.

229.137 kr.

63.649 kr.

6.365 kr.

57.284 kr.

3. kvartal 2012

76.000 kr.

7.600 kr.

68.400 kr.

19.000 kr.

1.900 kr.

17.100 kr.

4. kvartal 2012

303.840 kr.

30.384 kr.

273.456 kr.

75.960 kr.

7.596 kr.

68.364 kr.

I alt

982.563 kr.

98.256 kr.

884.307 kr.

245.640 kr.

24.564 kr.

221.076 kr.

Omsætning ekskl. moms

Køb 10 %

Resultat ekskl. moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2013

587.600 kr.

58.760 kr.

528.840 kr.

146.900 kr.

14.690 kr.

132.210 kr.

2. kvartal 2013

98.000 kr.

9.800 kr.

88.200 kr.

24.500 kr.

2.450 kr.

22.050 kr.

3. kvartal 2013

46.000 kr.

4.600 kr.

41.400 kr.

11.500 kr.

1.150 kr.

10.350 kr.

4. kvartal 2013

52.800 kr.

5.280 kr.

47.520 kr.

13.200 kr.

1.070 kr.

12.130 kr.

I alt

784.400 kr.

78.440 kr.

705.960 kr.

196.100 kr.

19.610 kr.

176.490 kr.

SKAT har skønsmæssigt ansat klagerens overskud af virksomhed til 300.000 kr. i 2011, 2012 og 2013.

SKAT har opstillet følgende skattemæssige opgørelser for de påklagede indkomstår:

Indkomståret 2011:

Opgjort omsætning 1.150.047 kr.

- fradrag for omkostninger, skønsmæssigt, 10 % -115.004 kr.

- fradrag for lønninger if. COR -22.471 kr.

- fradrag for lønninger, skønsmæssigt - 712.572 kr.

Overskud af virksomhed _300.000 kr.

Indkomståret 2012:

Opgjort omsætning 982.563 kr.

- fradrag for omkostninger, skønsmæssigt, 10 % -98.256 kr.

- fradrag for lønninger if. COR -280.466 kr.

- fradrag for lønninger, skønsmæssigt -303.841 kr.

Overskud af virksomhed 300.000 kr.

Indkomståret 2013:

Opgjort omsætning 784.400 kr.

- fradrag for omkostninger, skønsmæssigt, 10 % -78.440 kr.

- fradrag for lønninger, skønsmæssigt - 405.960 kr.

Overskud af virksomhed _ 300.000 kr.

Den 1. juli 2015 fremsendte SKAT forslag til afgørelse.

I e-mail af 10. juli 2015 har klagerens revisor anmodet om forlængelse af fristen for fremsendelse af bemærkninger i sagen. SKAT har givet fristforlængelse til den 1. september 2015.

I e-mail af 31. august september 2015 har klagerens revisor anmodet om yderligere forlængelse af fristen med 14 dage. SKAT har givet fristforlængelse til den 16. september 2015.

I e-mail af 16. september 2015 har klagerens revisor anmodet om forlængelse af fristen for fremsendelse af bemærkninger i sagen. SKAT har givet fristforlængelse til den 1. oktober 2015. Det fremgår af SKATs e-mail, at det er sidste gang, at SKAT ville give fristforlængelse.

Da SKAT ikke har modtaget bemærkninger fra klageren eller dennes repræsentant, sendte SKAT den 17. november 2015 afgørelse i sagen.

Klageren har i forbindelse med klagesagen fremlagt sine årsopgørelser for de påklagede indkomstår.

Skatteankestyrelsen har i forbindelse med klagesagen gennemgået SKATs beregninger og har konstateret, at der er foretaget forkert sammentælling af omsætningen i 2011 og af det godkendte fradrag for købsmoms på 10 %. Ligeledes er der fejl i beregningerne for 3. og 4. kvartal af 2011. Skatteankestyrelsen har korrigeret SKATs opgørelse, hvor der var fejl i beregningerne:

Omsætning ekskl. moms

Køb 10 %

Resultat ekskl. moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2011

83.704 kr.

8.370 kr.

75.334 kr.

20.926 kr.

2.093 kr.

18.833 kr.

2.kvartal 2011

361.414 kr.

36.141 kr.

325.273 kr.

90.354 kr.

9.035 kr.

81.319 kr.

3. kvartal 2011

289.223 kr.

28.922 kr.

260.301 kr.

72.306 kr.

7.231 kr.

65.075 kr.

4. kvartal 2011

315.704 kr.

31.570 kr.

284.134 kr.

78.926 kr.

7.893 kr.

71.033 kr.

I alt

1.050.045 kr.

105.003 kr.

945.042 kr.

262.512 kr.

26.252 kr.

236.260 kr.

Skatteankestyrelsen har korrigeret fejl i beregningerne af salgsmoms for 1. kvartal af 2012, hvilket har påvirket opgørelsen af det samlede tilsvar for kvartalet samt det endelige tilsvar. Yderligere er der korrigeret for fejl i sammenlægningen af tal i kolonnerne ”køb 10 %”, ”resultat ekskl. moms” og ”salgsmoms”. Opgørelsen er herefter:

Omsætning ekskl. moms

Køb 10 %

Resultat ekskl. moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2012

348.126 kr.

34.813 kr.

313.313 kr.

87.032 kr.

8.703 kr.

78.329 kr.

2. kvartal 2012

254.597 kr.

25.460 kr.

229.137 kr.

63.649 kr.

6.365 kr.

57.284 kr.

3. kvartal 2012

76.000 kr.

7.600 kr.

68.400 kr.

19.000 kr.

1.900 kr.

17.100 kr.

4. kvartal 2012

303.840 kr.

30.384 kr.

273.456 kr.

75.960 kr.

7.596 kr.

68.364 kr.

I alt

982.563 kr.

98.257 kr.

884.306 kr.

245.641 kr.

24.564 kr.

221.077 kr.

Skatteankestyrelsen har korrigeret en fejl i beregning af købsmoms for 4. kvartal af 2013 og i opgørelsen af det samlede tilsvar for kvartalet. Herefter er opgørelsen således:

Omsætning ekskl. moms

Køb 10 %

Resultat ekskl. moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2013

587.600 kr.

58.760 kr.

528.840 kr.

146.900 kr.

14.690 kr.

132.210 kr.

2. kvartal 2013

98.000 kr.

9.800 kr.

88.200 kr.

24.500 kr.

2.450 kr.

22.050 kr.

3. kvartal 2013

46.000 kr.

4.600 kr.

41.400 kr.

11.500 kr.

1.150 kr.

10.350 kr.

4. kvartal 2013

52.800 kr.

5.280 kr.

47.520 kr.

13.200 kr.

1.320 kr.

11.880 kr.

I alt

784.400 kr.

78.440 kr.

705.960 kr.

196.100 kr.

19.610 kr.

176.490 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet overskud af virksomhed skønsmæssigt med 300.000 kr. i indkomstårene 2011, 2012 og 2013.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Opgørelse af omsætning:

[person1] har selvangivet overskud af virksomhed for indkomstårene 2011og 2012 med henholdsvis 52.089 kr. i 2011 og med -51.247 kr. i indkomståret 2012. I indkomståret 2013 har han selvangivet 0 kr. i overskud af virksomhed på trods af, at han har drevet selvstændig virksomhed.

SKAT kan med baggrund i de modtagne bankkontoudskrifter opstille følgende opgørelse:

Indkomståret 2011:

Omsætning ekskl. moms

Køb 10 %

Resultat ekskl. moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2011

83.704

8.370

75.334

20.926

2.093

18.833

2. kvartal 2011

361.414

36.141

325.273

90.353

9.035

81.318

3. kvartal 2011

289.223

28.922

260.301

97.306

7.231

90.075

4. kvartal 2011

315.704

31.570

284.134

78.926

7.892

71.034

I alt

1.150.045

115.004

1.035.043

287.511

28.751

258.760

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at [person1] har haft en omsætning i 2011 på minimum 1.150.045 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 287.511 kr. (25 % af 1.150.047). Herudover har SKAT skønnet, at selskabet har haft udgifter til varekøb m.v. på 115.004 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 28.751 kr. Der er således et resultat på 1.035.043 kr. (omsætning – varekøb). Momstilsvaret udgør 258.760 kr. Den specificerede opgørelse vedlægges som bilag 1.

Der er i 2011 angivet salgsmoms med 209.871 kr. og købsmoms med 180.734 kr. Der er således ikke angivet og betalt korrekt moms til SKAT for ovennævnte kvartaler, hvorfor det kan konstateres, at der vedrørende ikke medregnet omsætning, er angivet 77.640 for lidt i salgsmoms, og 151.983 for meget i købsmoms, i alt 229.623 kr.

Indkomståret 2012:

Omsætning ex cl. moms

Køb 10 %

Resultat ekskl. moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2012

348.126

34.813

313.313

87.031

8.703

78.328

2 kvartal 2012

254.597

25.460

229.137

63.649

6.365

57.284

3. kvartal 2012

76.000

7.600

68.400

19.000

1.900

17.100

4. kvartal 2012

303.840

30.384

273.456

75.960

7.596

68.364

I alt

982.563

98.256

884.307

245.640

24.564

221.076

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at [person1] har haft en omsætning i 2012 på minimum 982.563 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 245.640 kr. (25 % af 982.563). Herudover har SKAT skønnet, at selskabet har haft udgifter til varekøb m.v. på 98.256 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 24.564 kr. Der er således resultat på 884.307 kr. (omsætning – varekøb). Momstilsvaret udgør 221.076 kr. Den specificerede opgørelse vedlægges som bilag 1.

Der er i 2012 angivet salgsmoms med 78.756 kr. og købsmoms med 118.274 kr. Der er således ikke angivet og betalt korrekt moms til SKAT for ovennævnte kvartaler, hvorfor det kan konstateres, at der vedrørende ikke medregnet omsætning, er angivet 166.884 kr. for lidt i salgsmoms, og 93.710 kr. for meget i købsmoms, i alt 260.594 kr.

Indkomståret 2013:

Omsætning ex cl. moms

Køb 10 %

Resultat ekskl. Moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2013

587.600

58.760

528.840

146.900

14.690

132.210

2. kvartal 2013

98.000

9.800

88.200

24.500

2.450

22.050

3. kvartal 2013

46.000

4.600

41.400

11.500

1.150

10.350

4. kvartal 2013

52.800

5.280

47.520

13.200

1.070

12.130

I alt

784.400

78.440

705.960

196.100

19.610

176.490

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at selskabet har haft en omsætning i 2013 på minimum 784.400 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 196.100 kr.(25 % af 784.400). Herudover har SKAT skønnet, at selskabet har haft udgifter til varekøb m.v. på 78.440 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 19.610 kr. Der er således et resultat på 705.960 kr. (omsætning – varekøb). Momstilsvaret udgør 176.490 kr. Den specificerede opgørelse vedlægges som bilag 1.

Der er ikke indsendt angivelser for 2013. Der er således ikke angivet og betalt korrekt moms til SKAT for ovennævnte kvartaler, hvorfor det kan konstateres, at der vedrørende ikke medregnet omsætning, er angivet 196.100 for lidt i salgsmoms, og 19.610 for lidt i købsmoms, i alt 176.490 kr.

Opgørelse af omkostninger:

SKAT er ikke bekendt med i hvilket omfang virksomheden har haft driftsomkostninger, idet [person1] ikke har indsendt regnskabsmaterialet, og det fremgår ikke af de foreliggende oplysninger, hvorvidt [person1] har haft omkostninger til driften af virksomheden. Derfor er udgifterne skønnet til 10 % af omsætningen, idet der ikke på nuværende tidspunkt er fremlagt dokumentation for udgifter.

Dette skøn er ligeledes anvendt således, at der er givet et fradrag på 10 % af den momspligtige omsætning som udgifter og heraf beregnet købsmoms med 25 %.

SKAT godkender således fradrag til driftsomkostninger med 115.004 kr. i indkomståret 2011, 98.256 kr. i indkomståret 2012 og 78.440 kr. i indkomståret 2013.

Endvidere godkendes der indgående moms med 28.751 kr. i indkomståret 2011, 24.564 kr. i indkomståret 20.112 kr. og 19.610 kr. i indkomståret 2013.

Opgørelse af lønninger - ”Sorte lønninger”

Omsætningen i virksomheden i indkomstårene 2011, 2012 og 2013 er af en sådan størrelse, at det er SKATs opfattelse, at [person1] ikke har kunnet udføre arbejdet alene. Det fremgår af SKATs systemer, at [person1] i indkomståret 2011 har udbetalt løn med 22.471 kr. og i indkomståret 2012 med 280.466 kr. I indkomståret 2013 er der ikke sket udbetalinger af løn.

Derfor er det SKATs opfattelse, at der har været flere ansatte/lønudgifter i virksomheden. Dette også henset til, at der ikke foreligger oplysning om /eller dokumentation for, at virksomheden har anvendt underleverandører.

SKAT er vedr. ”de sorte lønninger” ikke i besiddelse af oplysninger om hvem eller hvor mange personer, som der har været beskæftiget i virksomheden, eller om hvor meget der beløbsmæssigt er udbetalt til de pågældende personer.

I det følgende forudsættes det, at [person1] selv har haft et overskud af virksomheden på 300.000 kr. i indkomstårene 2011, 2012 og 2013.

Indkomståret 2011:

Der er i indkomståret 2011 faktureret en omsætning ekskl. moms på 1.150.047 kr. SKAT har beregnet skønsmæssige omkostninger til 115.004 kr. ekskl. moms og der er indberettet lønudgifter med 22.471 kr. hvilket giver et resultat på 1.012.572 kr. [person1] har jf. ovennævnte haft et overskud af virksomhed på 300.000 kr., dvs. han har udbetalt lønninger til ansatte med de resterende 712.572 kr.

Der er skattemæssigt fradrag for lønudgiften 712.572 kr. i indkomståret 2011.

...

Indkomståret 2012:

Der er i indkomståret 2012 faktureret en omsætning ekskl. moms på 982.563 kr. SKAT har beregnet skønsmæssige omkostninger til 98.256 kr. ekskl. moms og der er indberettet lønudgifter med 280.466 kr. hvilket giver et resultat på 603.841 kr. [person1] har jf. ovennævnte har haft et overskud af virksomhed på 300.000 kr., dvs. han har udbetalt lønninger til ansatte med de resterende 303.841 kr.

Der er skattemæssigt fradrag for lønudgiften 303.841 kr. i indkomståret 2012.

...

Indkomståret 2013:

Der er i indkomståret 2013 faktureret en omsætning ekskl. moms på 784.400 kr. SKAT har beregnet skønsmæssige omkostninger til 78.440 kr. ekskl. moms. hvilket giver et resultat på 705.960 kr. [person1] har jf. ovennævnte har haft et overskud af virksomhed på 300.000 kr., dvs. han har udbetalt lønninger til ansatte med de resterende 405.960 kr.

Der er skattemæssigt fradrag for lønudgiften 405.960 kr. i indkomståret 2013.

...

Regnskabsgrundlag.

Dit regnskabsgrundlag opfylder ikke kravene i henhold til Bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006.

SKAT skal kunne foretage kontrol af den selvangivne indkomst og oplysninger i tilknytning hertil. Det betyder, at det skal være muligt at følge transaktionssporet på hver enkel postering. Det kan gøres ved hjælp af kontospecifikationer, hvor posteringerne sammenholdes med din virksomheds bilag/faktura. Det fremgår af bogføringsloven at registreringer skal kunne opløses i enkelttransaktioner, der er dokumenteret ved bilag.

Efter Mindstekravsbekendtgørelsens § 10 og Skattekontrollovens § 3 stk. 3. skal regnskabsmaterialet, som indgår i det skattemæssige årsregnskab, opbevares i 5 år.

En forudsætning for at et årsregnskab kan anses for tilstrækkeligt dokumenteret for opgørelse af den skattepligtige indkomst er, at det er udarbejdet på grundlag af et ført og afstemt kasseregnskab.

SKAT har ikke været i stand til at foretage bilagskontrol da der ikke er indsendt regnskabsmateriale jf. SKATs skrivelser.

Omsætningen i virksomheden er taget ud fra indsætninger, som er indgået på bankkontiene, og der refereres bl.a. til faktura nr. materialeudgifter, driftsudgifter og lønudgifter er vurderet efter et skøn.

Regulering af omsætning er foretaget efter Statsskatteloven § 4 og Skattekontrollovens § 5 stk. 3.

Statsskattelovens § 4 indeholder hovedreglerne om, hvilke indtægter, der skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Opremsningen i bestemmelsen er ikke udtømmende. Enhver form for indkomsterhvervelse omfattes som udgangspunkt af Statsskattelovens § 4.

Angivelse af hovedhensyn ved skøn

SKAT har i forbindelse med ændringen af skatteansættelsen skønnet, at [person1] kan have haft udgifter til indkøb af varer, transport m.v. Udgifterne er skønnet til 10 % af omsætningen, idet der på nuværende tidspunkt ikke er fremlagt bilag for køb m.v. Dette skøn er ligeledes anvendt således, at der er givet fradrag på 10 % af omsætningen som udgifter og heraf beregnet købsmoms på 25 %.

SKAT har endvidere skønnet, at [person1] selv har udført arbejde for virksomheden med 300.000 kr. årligt i indkomstårene 2011, 2012 og 2013.

Såfremt der fremskaffes dokumentation for driftsomkostninger, vil disse kunne fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst og der vil kunne afløftes indgående moms. SKATs skøn vil således ændres eller bortfalde.

Frister for skatteansættelse

Ifølge Skatteforvaltningslovens § 26 stk. 1 (LBKG nr. 175 af 23/2-2011), kan en ordinær skatteansættelse ikke varsles senere end den 1. maj i det 4. indkomstår efter indkomstårets udløb.

Det fremgår af Skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1 nr. 5, at uanset fristerne i § 26 (tidligere skattestyrelseslovens § 34 stk. 1) kan en skatteansættelse ændres, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en skatteansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

SKAT har i denne sag ikke haft kendskab til at virksomheden har krympet regnskabet.

Forældelsesfristen er derfor suspenderet, idet SKAT har været i uvidenhed om kravet.

...

- SKATs foreløbige afgørelse

Det er SKATs vurdering, at [person1] skal forhøjes med overskud af virksomhed for indkomståret 2010 med 300.000 kr., indkomståret 2012 med 300.000 kr. og i indkomståret 2013 med 300.000 kr.. Endvidere skal der opkræves moms med 666.707 kr. samt AM-bidrag og A-skat med i alt 833.508 kr.

...

SKATs endelige afgørelse

SKAT ændrer afgørelsen i overensstemmelse med det ovenfor anførte.

...”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om nedsættelse af forhøjelserne på 300.000 kr. i indkomstårene 2011, 2012 og 2013 til de selvangivne beløb.

Klagerens repræsentant har til støtte for påstanden anført følgende:

”...

Som partsrepræsentant skal vi hermed på vegne af vores klient [person1] påklage SKATs ændring af hans årsopgørelser for 2011, 2012 og 2013.

Nærværende sag omhandler, hvorvidt [person1] skal betale 666.707 kr. mere i moms og om hans indkomst skal ændres til 300.000 kr. i indkomståret 2011, til 300.000 kr. i indkomståret 2012 og til 300.000 kr. i indkomståret 2013.

Sagen omhandler endvidere om [person1] skal efterbetale A-skat og AM-bidrag med i alt 833.508 kr. jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1 og 2.

PÅSTAND

Der nedlægges påstand om, at

SKATs ansættelse vedrørende moms, skal nedsættes med 666.707 kr.
SKATs ansættelse af indkomst i årene 2011, 2012 og 2013 skal nedsættes med i alt 900.000 kr.
SKATs krav om efterbetaling af A-skat og AM-bidrag skal nedsættes med i alt 833.508 kr.

SAGSFREMSTILLING

Indledningsvist skal der henvises til SKATs forslag til afgørelse, og dennes fremstilling af sagen. Der vil i det følgende blive præsenteret en oversigt over [person1]s virksomhedshistorik.

1. december 2010 [person1] bliver registreret med virksomheden CVR-nr. [...1]. Virksomheden afmeldes den 31. december 2012.

10. juli 2013 [person1] stifter selskabet [virksomhed3] ApS.

7. oktober 2013 [person1] stifter selskabet [virksomhed5] ApS

[person1] har desuden været hovedanpartshaver og direktør i [virksomhed2] ApS CVR. [...2]. Selskabet er gået konkurs den 30. oktober 2014.

[person1] har været bosiddende i Sverige i perioden 31. januar 2014 til 28. oktober 2014.

SKAT har den 23. oktober 2014 anmodet [person1] om, at indsende samtlige bankkontoudskrifter for perioden 1. januar 2012 til 31. december 2013. Den 13. februar 2015 fremsender [person1] det ønskede materiale til SKAT, heraf samtlige bankkontoudskrifter for 2011-2013. Den 24. februar 2015 fremsender SKAT endnu et brev, idet man ønsker yderligere oplysninger. Efterspurgt materiale når efterfølgende ikke frem til SKAT, hvorefter SKAT gennemgår samtlige bankkontoudtog. SKAT mener efterfølgende at bankkontoudtogende indikerer, at der er drevet uregistreret virksomhed.

[person1] har selvangivet overskud af virksomhed i indkomståret 2011 med 52.089 kr., underskud af virksomhed med -51.247 kr. i indkomståret 2012 og med 0 kr. i overskud af virksomhed i indkomståret 2013.

Vedrørende moms, så har [person1] indsendt momsangivelser i indkomstårene 2011 og 2012. I indkomståret 2013 har han ikke indsendt momsangivelser, idet virksomheden har været afmeldt fra registrering.

SKAT har på baggrund af kontoudtogende vurderet, at [person1] skal forhøjes med overskud af virksomhed for indkomståret 2011 med 300.000 kr. og i indkomståret 2012 med 300.000 kr. og i indkomståret 2013 med 300.000 kr. endvidere opkræves der moms med 666.707 kr. samt AM-bidrag og A-skat med i alt 833.508 kr.

ANBRINGENDER

Vedrørende overskud af virksomhed

2011

SKAT har foretaget nedenstående skattemæssige opgørelse for indkomståret 2011:

Opgjort omsætning

1.150.047 kr.

fradrag for omkostninger, skønsmæssigt, 10 %

-115.004 kr.

fradrag for lønninger if. COR

-22.471 kr.

fradrag for lønninger, skønsmæssigt

-712.572 kr.

Overskud af virksomhed

300.000 kr.

[person1] har i indkomståret 2011 haft et overskud af virksomhed på 52.089 kr., hvorfor SKATs skønsmæssige opgørelse ikke er korrekt. Vi arbejder på at fremskaffe årsregnskab, som dokumentation herfor. Regnskabet vil blive præsenteret i et supplerende indlæg, som vil blive fremsendt snarest.

2012

SKAT har foretaget nedenstående skattemæssige opgørelse for indkomståret 2012:

Opgjort omsætning

982.563 kr.

fradrag for omkostninger, skønsmæssigt, 10 %

-98.256 kr.

fradrag for lønninger if. COR

-280.466 kr.

fradrag for lønninger, skønsmæssigt

-303.841 kr.

Overskud af virksomhed

300.000 kr.

[person1] har i indkomståret 2012 haft et overskud af virksomhed på -51.247 kr., hvorfor SKATs skønsmæssige opgørelse ikke er korrekt. Vi arbejder på at fremskaffe årsregnskab, som dokumentation herfor. Regnskabet vil blive præsenteret i et supplerende indlæg, som vil blive fremsendt snarest.

2013

SKAT har foretaget nedenstående skattemæssige opgørelse for indkomståret 2011:

Opgjort omsætning

784.400 kr.

fradrag for omkostninger, skønsmæssigt, 10 %

-78.440 kr.

fradrag for lønninger, skønsmæssigt

-405.960 kr.

Overskud af virksomhed

300.000 kr.

SKATs skønsmæssige opgørelse ikke er korrekt, da [person1] i dette år ikke har haft overskud af virksomhed. Vi vil fremsende yderligere oplysninger, som støtter vores påstand herom i et supplerende indlæg.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Ifølge statsskattelovens § 6, litra a, er der fradragsret for de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Skatteydere skal selvangive deres indkomst og kunne dokumentere deres indtægts- og formueforhold. Det følger af skattekontrollovens § 1.

Erhvervsdrivende skal indgive et skattemæssigt regnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Det fremgår af skattekontrollovens § 3.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006 og lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009).

Dokumentationspligten for selvstændige erhvervsdrivende fremgår af skattekontrollovens § 6, stk. 1. og heraf fremgår videre af § 6, stk. 6, at hvis en begæring efter stk. 1, ikke efterkommes, finder skattekontrollovens §, 5 stk. 3, tilsvarende anvendelse med mulighed for at foretage en skønsmæssig ansættelse af indkomsten.

Skattekontrollovens bestemmelser suppleres af bogføringslovens § 6, hvoraf fremgår, at bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

Alle transaktioner skal registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. Desuden skal registreringerne så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i, samt henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen. Det fremgår af bogføringslovens § 7, stk. 1-2.

Alle registreringer skal kunne dokumenteres ved bilag og kunne henføres til regnskab, opgørelse eller opstilling. Tallene heri skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat. Det fremgår af bogføringslovens §§ 8-9.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det kan konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til Højesterets dom af 10. oktober 2008 (SKM2008.905).

I henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, skal SKAT afsende varsel om ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, kan den skattepligtiges skatteansættelse ekstraordinært genoptages i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, når den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fastslår, at en ansættelse kun kan foretages i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, hvis den varsles af SKAT senest 6 måneder efter, at SKAT er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. En ansættelse, der er varslet af SKAT, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 3. pkt.

Formalitet

Varsling af ændringer af skatteansættelserne skal i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, foretages senest den 1. maj 2015 for indkomståret 2011, den 1. maj 2016 for indkomståret 2012 og den 1. maj 2017 for indkomståret 2013.

SKATs forslag til ændring af klagerens skatteansættelse er sendt den 1. juli 2015 og ligger for så vidt angår indkomståret 2011 uden for den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, og SKAT har behandlet ansættelsen for dette indkomstår efter reglen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Som følge af, at ansættelsen er behandlet efter reglerne omkring ekstraordinær genoptagelse, skal afgørelsen være fremsendt senest 3 måneder efter, at SKAT har sendt forslaget om ændringen. Fristen for fremsendelse af afgørelsen var derfor den 1. oktober 2015 for indkomståret 2011.

SKATs afgørelse er fremsendt den 17. november 2015, og tre-månedersfristen den 1. oktober 2015 er således overskredet.

Klagerens repræsentant har af tre omgange henholdsvis den 10. juli 2015, den 31. august 2015 og den 16. september 2015 anmodet SKAT om forlængelse af fristen for fremsendelse af bemærkninger til sagen. SKAT har imødekommet anmodningerne herom.

Fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., kan alene fraviges på klagerens anmodning. Landsskatteretten finder ikke, at repræsentantens anmodninger indeholdt en konkret anmodning om udskydelse af ansættelsesfristen eller en tilkendegivelse af, at klageren var indforstået med, at fristen blev forlænget. SKAT har pligt til at sikre sig, at klageren er indforstået med, at ansættelsesfristen forlænges. Dette har SKAT ikke påset.

Der henvises til SKM2013.281 BR, hvor byretten fandt, at en anmodning om fristudsættelse af ansættelsesfristen ikke kunne indfortolkes, men alene anses at foreligge, hvis der havde været en regulær anmodning fra klageren herom. Da dette ikke var tilfældet, anså byretten ansættelsesfristen for sprunget.

Det er herefter Landsskatterettens opfattelse, at fristen for at gennemføre en ekstraordinær skatteansættelse for indkomståret 2011 var sprunget, da SKAT den 17. november 2015 fremsendte afgørelse i sagen.

Den af SKAT gennemførte forhøjelse i indkomståret 2011 bortfalder herefter.

Materielt

Der foreligger ikke regnskabsmateriale hverken i form af fakturaer eller udgiftsbilag for de påklagede indkomstår. Af klagerens kontoudskrifter for 2012-2013 fremgår, at der er foretaget indsættelser på 982.563 kr. i 2012 og 784.400 kr. i 2013 på klagerens private konti. Det er ikke muligt at udlede eventuelle driftsomkostninger af kontoudskrifterne, og det er derfor ikke muligt at afstemme kontoudtog med det selvangivne underskud af virksomhed i 2012 på -51.247 kr.

Da der ikke foreligger behørig dokumentation for virksomhedens indkomst- og udgiftsforhold, som kan danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten, og kravene til regnskabsgrundlaget derfor ikke er opfyldt, finder Landsskatteretten, at SKAT har været berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt.

SKAT har opgjort den skattepligtige omsætning på grundlag af konkrete indsætninger på klagerens private bankkonti. Beløbene er indsat løbende i 2012 og hidrører fra flere forskellige virksomheder og selskaber, ligesom en række af indsættelserne henviser til fakturanumre. Det anses på denne baggrund berettiget, at SKAT har anset indsætningerne for at vedrøre klagerens virksomhed.

Det fremgår, at klagerens virksomhed blev afmeldt for moms- og indeholdelsespligter den 31. december 2012 men, at virksomheden først blev afmeldt pr. den 5. august 2016.

Klagerens virksomhed har dermed været registreret aktiv i de alle de påklagede indkomstår, og SKAT har været berettiget til at anse klageren for at drive momspligtig erhvervsvirksomhed i alle indkomstårene.

Landsskatteretten finder ikke, at klageren kan have oppebåret en omsætning på henholdsvis 982.563 kr. i 2012 og 784.400 kr. i 2013 uden tillige at have afholdt driftsomkostninger, herunder i form af lønudgifter.

Uanset manglende dokumentation for henholdsvis drifts- og lønomkostninger, kan Landsskatteretten derfor tiltræde SKATs skønsmæssige ansættelse af et fradrag på 10 % for driftsomkostninger samt et fradrag på 303.841 kr. i indkomståret 2012 og 403.960 i indkomståret 2013 for lønomkostninger, hvorefter klagerens overskud af virksomhed ansættes til 300.000 kr. i henholdsvis 2012 og 2013.

Landsskatteretten stadfæster på denne baggrund SKATs afgørelse for indkomstårene 2012 og 2013.