Kendelse af 25-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 12-11-2017

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomstårene 2008, 2009 og 2010.

Skatteankenævnet stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

SKAT har modtaget anmodning om genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2008-2010. Anmodningen er dateret den 28. maj 2015.

Klageren er skønsmæssigt ansat med overskud af virksomhed med følgende beløb:

2008: 125.000 kr.

2009: 150.000 kr.

2010: 200.000 kr.

SKAT har tidligere i en afgørelse dateret 14. juli 2014 givet afslag på genoptagelse af indkomstårene 2008 og 2009. SKAT har i samme afgørelse nedsat indkomsten skønsmæssigt for indkomståret 2010.

SKAT har sendt forslag vedrørende anmodning om genoptagelse den 25. august 2015, og SKAT har modtaget indsigelse i et brev dateret den 17. september 2015.

Landsskatteretten har den 22. maj 2017 afgjort, at klageren ikke kunne få genoptaget ansættelsen vedrørende momstilsvaret for den samme periode som i nærværende sag. Der henvises til journal nr. [...].

SKATs afgørelse

SKAT har ikke indrømmet genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2008, 2009 og 2010.

Som begrundelse for afslaget har SKAT anført følgende:

”(...)

Fristen for genoptagelse for indkomstårene 2008-2010 udløb henholdsvis 1. maj 2012, 1. maj 2013 og 1. maj 2014. Fristen for genoptagelse er derfor udløbet, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og du kan kun få genoptagelse, hvis du opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 - 8 og stk. 2.

SKAT mener, at du ikke er berettiget til genoptagelse, fordi du ikke opfylder betingelsen i skatte­ forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Din anmodning om genoptagelse begrundes med, at du ikke har haft de skønsmæssige overskud, samt at du har lidt af svære depressioner i indkomstårene 2008, 2009 og 2010.

Som det fremgår ovenfor, kan det, som udgangspunkt, ikke anses for en myndighedsfejl, hvis SKAT som følge af manglende oplysninger og dokumentation har foretaget en skønsmæssig ansættelse, der efterfølgende dokumenteres som for højt ansat. Kun hvis den skønsmæssige ansættelse er åbenbart for højt ansat, vil der kunne være tale om en ansvarspådragende myndighedsfejl.

Det er SKATs opfattelse, at de skønsmæssige ansættelser ikke er åbenbart for højt ansat.

SKAT finder det endvidere ikke dokumenteret, at du pga. sygdom ikke har haft mulighed for at aflevere selvangivelserne indenfor de ordinære frister.

(...)

SKAT genoptager ikke skatteansættelserne for indkomstårene 2008, 2009 og 2010.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKAT pålægges at genoptage skatteansættelsen for indkomstårene 2008, 2009 og 2010.

Repræsentanten har til støtte for sin påstand begrundet klagen til Landsskatteretten således:

”(...)

PÅSTAND

Der nedlægges påstand om, at SKATs skønsmæssigt takserede overskud af virksomhed for indkomstårene 2008, 2009 og 2010, skal nedsættes på følgende måde:

2008

Overskud af virksomhed skal nedsættes fra kr. 125.000,00 til

kr. 13.620,00

2009

Overskud af virksomhed skal nedsættes fra kr. 150.000,00 til

kr. 73.979,52

2010

Overskud af virksomhed skal nedsættes fra kr. 200.000,00 til

kr. 0,00

--oOo--

SAGSFREMSTILLING

[person1] har drevet virksomheden [virksomhed1] v/ [person1], CVR. nr. [...1], [adresse1], [by1]. Startdato d. 1. oktober 2008 og ophørsdato d. 4. oktober 2010, se bilag 2.

Vor klient har i hele perioden og indtil 2012 lidt af depression, hvilket har medført, at han ikke har kunne tage vare på sin virksomhed og sin økonomi. Af denne grund har vor klient ikke selvangivet korrekt.

Grundet de manglende selvangivelser, foretager SKAT en skønsmæssig taksering af virksomhedens overskud for indkomstårene 2008, 2009 og 2010 med følgende beløb:

2008: kr. 125.000,00

2009: kr. 150.000,00

2010: kr. 220.000,00

D. 28. maj 2015 anmoder vi på vegne af vor klient om genoptagelse af alle tre indkomstår, se bilag 3.

I forslag til afgørelse af 25. august 2015, se bilag 4, kommer SKAT frem til, at der ikke kan ske genoptagelse af alle tre indkomstår, da SKAT finder, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27 ikke er opfyldt.

Af bemærkninger af 17. september 2015 til SKATs forslag til afgørelse, se bilag 5, fremgår, at vor klient er uforstående over for dette, idet de skønsmæssigt takserede overskud for indkomstårene 2008, 2009 og 2010, er urimeligt højt sat for en nystartet virksomhed sammenholdt med finanskrisens begyndelse i 2008.

D. 24. september 2015 fastholder SKAT i deres afgørelse, se bilag 1, at der ikke kan ske genoptagelse for indkomstårene 2008, 2009 og 2010, grundet manglende opfyldelse af betingelserne for genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27.

Denne afgørelse påklages hermed.

--oOo--

ANGBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at der er tale om skønsmæssige ansættelser af overskud af egen virksomhed, som ligger langt over, hvad der kan anses for realistisk for vor klients virksomhed samt, at der er særlige omstændigheder, som kan begrunde en genoptagelse efter skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-8, hvorfor de førnævnte indkomstår vil blive gennemgået i det følgende for nærmere at begrunde vores påstand.

Vor klient henvendte sig straks til [virksomhed2] ApS, da han opdagede, at han var blevet skønsmæssig takseret i indkomstårene 2008, 2009 og 2010, hvorfor vor klient har overholdt reaktionsfristen på 6 måneder, jf. skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2.

Endvidere skal det bemærkes, at vor klient, som tidligere nævnt, har lidt af en længerevarende depression, hvorfor han ikke tidligere har været i stand til, at henvende sig til en professionel rådgiver.

Særligt vedrørende indkomståret 2008

[person1] var registreret med virksomheden [virksomhed1] v/ [person1] fra 1. oktober i indkomståret 2008. Set i forhold til at virksomheden var nystartet, [person1]s depression, sammenholdt med finanskrisens start i 2008, hvilket resulterede i en væsentlig nedgang i virksomheders omsætning og dermed overskud, er det af SKAT skønsmæssigt takserede overskud på kr. 125.000,00 for indkomståret 2008, væsentlig højere end vor klients reelle overskud.

Ekstraordinær genoptagelse

Hvis en borger ønsker ansættelsen af indkomst ændret, skal der senest 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb anmodes om genoptagelse af ansættelsen, jf. skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2.

Fristen for anmodning om ordinær genoptagelse for indkomståret 2008 udløb 1. maj 2012, hvorfor indkomståret 2008 kun kan genoptages, såfremt en af betingelserne i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-8 er opfyldt.

SKAT har fremført i deres afgørelse af 24. september 2015, at de ikke anser betingelser for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-8 for at være opfyldt.

Dette er vi ikke enige i.

Vi mener, at indkomståret 2008 skal genoptages efter skatteforvaltningsloven § 27, stk.1, nr. 8, da der foreligger særlige omstændigheder.

Bestemmelse i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 kan kun anvendes til at foretage ændringer, som er til gunst for den skattepligtige, hvorfor SKAT ikke har adgang til at gennemføre en nettoforhøjelse på grundlag af en anmodning om nedsættelse, jf. SKM2012.87BR, se bilag 6.

Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 er en opsamlingsregel, der kan finde anvendelse, når ingen af de øvrige genoptagelsesgrunde i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-7 kan medføre ekstraordinær genoptagelse.

Hvis en borger ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrolloven § 5, stk. 3.

Dette er sket for vor klient i pågældende indkomstår.

Det fremgår af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.B.5.1, at den skønsmæssige ansættelse skal foretages ud fra en realistisk vurdering af den skattepligtiges faktiske indkomstforhold. Det indebærer bl.a., at selvangivelsen ikke må fremtvinges ved en urealistisk høj ansættelse.

Det skønsmæssigt takserede overskud for indkomståret 2008 er utrolig højt sat for en nystartet virksomhed, hvorfor det kan undre, hvorfra SKAT har fået informationerne til at komme frem til det skønsmæssigt fastsatte overskud. Dette sammenholdt med finanskrisens start i 2008 taler for, at den skønsmæssige taksering ikke er foretaget ud fra en realistisk vurdering.

Derfor vil det være åbenbart urimeligt, at vor klients skatteansættelser for indkomståret 2008 fastholdes.

Det fremgår af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.2.3.10, at det er en forudsætning for genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, at der er en sandsynlig udsigt til, at genoptagelsen vil resultere i en indholdsmæssig ændring af den hidtidige ansættelse.

På baggrund af, at de skønsmæssige takserede beløb er væsentligt højere end det vor klient reelt har haft som overskud, sammenholdt med finanskrisens begyndelse i 2008, samt de nedenfor gennemgåede kontoudtog og fakturaer, som klarlægger den korrekte skatteangivelse for de pågældende indkomstår, og som vor klient, grundet at han nu er kommet ud af sin depression, er

blevet i stand til at fremskaffe, må en ændring i den nuværende ansættelse antages at være meget sandsynlig ved en genoptagelse.

Endvidere vil en indkomstændring være højere end kr. 5.000,00, hvilket ligeledes taler for genoptagelse.

Overskud i virksomheden [virksomhed1] v/[person1] i indkomståret 2008

Som dokumentation for vor klients reelle indkomst i indkomståret 2008 henvises til kontoudtog for 2008, se bilag 7.

Af kontoudtog for konto nr. [...12] med reg.nr. [...], vedlagt som bilag 7, fremgår, at der i perioden 1. oktober 2008 til 31. december 2010, kun har været indtægt for virksomheden [virksomhed1] v/ [person1] på i alt kr. 21.281,25. Denne indtægt stammer fra arbejde udført for tækkemand [person2] og fakturaen indbetales d. 28. oktober 2010 til vor klients konto.

Efter almindelig praksis følger, at 20 % af indtægten ekskl. moms, kan antages at være anvendt til driftsomkostninger.

Dato

Beløb med moms

Moms

Beløb uden moms

28. okt.

kr. 21.281,25

kr. 4.256,25

kr. 17.025,00

Driftsomkostningerne bliver herefter: kr. 3.405,00

Indtægten ekskl. moms fratrukket driftsomkostninger bliver herefter kr. 13.620,00.

Overskuddet for virksomheden [virksomhed1] v/[person1] skal altså ud fra ovenstående anførte reelle indtægt, nedsættes på følgende måde:

2008 Overskud af egen virksomhed skal nedsættes fra kr. 125.000,00 til kr. 13.620,00

Særligt vedrørende indkomståret 2009

[person1] driver virksomhed i hele indkomståret 2009. Dog har virksomheden [virksomhed1] v/ [person1] ved begyndelsen af 2009, kun været aktiv i 3 måneder, og er derfor stadig i opstartsfasen. Dette forhold sammenholdt med vor klints tidligere omtalte depressive tilstand, kan på ingen måde resultere i et overskud på kr. 150.000,00 som SKAT skønsmæssigt har fastsat det til.

Ekstraordinær genoptagelse

Hvis en borger ønsker ansættelsen af indkomst ændret, skal der senest 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb anmodes om genoptagelse af ansættelsen, jf. skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2.

Fristen for anmodning om ordinær genoptagelse for indkomståret 2009 udløb 1. maj 2013, hvorfor indkomståret 2009 kun kan genoptages, såfremt en af betingelserne i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-8 er opfyldt.

SKAT har fremført i deres afgørelse af 24. september 2015, at de ikke anser betingelser for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-8 for at være opfyldt.

Dette er vi ikke enige i.

Vi mener, at indkomståret 2009 skal genoptages efter skatteforvaltningsloven § 27, stk.1, nr. 8, da der foreligger særlige omstændigheder.

Bestemmelse i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 kan kun anvendes til at foretage ændringer, som er til gunst for den skattepligtige, hvorfor SKAT ikke har adgang til at gennemføre en nettoforhøjelse på grundlag af en anmodning om nedsættelse, jf. SKM2012.87BR, se bilag 6.

Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 er en opsamlingsregel, der kan finde anvendelse, når ingen af de øvrige genoptagelsesgrunde i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-7 kan medføre ekstraordinær genoptagelse.

Hvis en borger ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrolloven § 5, stk. 3.

Dette er sket for vor klient i pågældende indkomstår.

Det fremgår af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.B.5.1, at den skønsmæssige ansættelse skal foretages ud fra en realistisk vurdering af den skattepligtiges faktiske indkomstforhold. Det indebærer bl.a., at selvangivelsen ikke må fremtvinges ved en urealistisk høj ansættelse.

Det skønsmæssigt takserede overskud for indkomståret 2009 er højt sat for en forholdsvis nystartet virksomhed. Herudover fremgår det ikke ud fra hvilke oplysninger SKAT er kommet frem til det skønsmæssigt fastsatte overskud. Dette sammenholdt med finanskrisens start i 2008 og stadig store indvirkning på den generelle økonomi i 2009, samt vor klients depression taler for, at den skønsmæssige taksering ikke er foretaget ud fra en realistisk vurdering.

Derfor vil det være åbenbart urimeligt, at vor klients skatteansættelser for indkomståret 2009 fastholdes.

Det fremgår af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.2.3.10, at det er en forudsætning for genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, at der er en sandsynlig udsigt til, at genoptagelsen vil resultere i en indholdsmæssig ændring af den hidtidige ansættelse.

På baggrund af, at de skønsmæssige takserede beløb er væsentligt højere end det vor klient reelt har haft som overskud, sammenholdt med finanskrisens begyndelse, samt de nedenfor gennemgåede kontoudtog og fakturaer, må en ændring i den nuværende ansættelse antages at være meget sandsynlig ved en genoptagelse.

Endvidere vil en indkomstændring være højere end kr. 5.000,00, hvilket ligeledes taler for genoptagelse.

Overskud i virksomheden [virksomhed1] vi [person1] i indkomståret 2009

Som dokumentation for vor klients reelle indkomst i indkomståret 2009 henvises til kontoudtog for 2009, se bilag 8 og bilag 9.

Af kontoudtog for konto nr. [...12] med reg.nr. [...], vedlagt som bilag 8, og kontoudtog for konto nr. [...28] med reg. nr. [...], vedlagt som bilag 9, fremgår at der i indkomståret 2009, har været følgende indtægter for virksomheden [virksomhed1] v/ [person1]:

9. februar 2009

kr. 13.312,50

31. marts 2009

(Faktura nr. 4, bilag 10)

kr. 15.412,50

7. maj 2009

(Faktura nr. 5, indbetalt via check, bilag 11)

kr. 14.625,00

16. oktober 2009

(Faktura nr. 8, bilag 12)

kr. 18.675,00

2. november 2009

kr. 13.050,00

11. december 2009

(Faktura nr. 9, bilag 13)

kr. 18.750,00

23. december 2009

(Faktura nr. 10, bilag 14)

kr. 21.768,00

Dette resulterer i en samlet indtægt på følgende:

Beløb med moms

Moms

Beløb uden moms

kr. 115.593,00

kr. 23.118,60

kr. 92.474,40

Efter almindelig praksis følger, at 20 % af indtægten ekskl. moms, kan antages at være anvendt til driftsomkostninger.

Driftsomkostningerne bliver herefter: kr. 18.494,88

Indtægten ekskl. moms fratrukket driftsomkostninger bliver herefter kr. 73.979,52.

Overskuddet for virksomheden [virksomhed1] v/ [person1] skal altså ud fra ovenstående anførte reelle indtægt, nedsættes på følgende måde:

2009 Overskud af egen virksomhed skal nedsættes fra kr. 150.000,00 til kr. 73.979,52

Særligt vedrørende indkomståret 2010

[person1] driver sin virksomhed [virksomhed1] v/ [person1] indtil 4. oktober 2010. SKAT har skønsmæssigt takseret virksomheden med et overskud på kr. 200.000,00.

Ekstraordinær genoptagelse

Hvis en borger ønsker ansættelsen af indkomst ændret, skal der senest 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb anmodes om genoptagelse af ansættelsen, jf. skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2.

Fristen for anmodning om ordinær genoptagelse for indkomståret 2010 udløb 1. maj 2014, hvorfor indkomståret 2010 kun kan genoptages, såfremt en af betingelserne i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-8 er opfyldt.

SKAT har fremført i deres afgørelse af 24. september 2015, at de ikke anser betingelser for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-8 for at være opfyldt.

Dette er vi ikke enige i.

Vi mener, at indkomståret 2010 skal genoptages efter skatteforvaltningsloven § 27, stk.1, nr. 8, da der foreligger særlige omstændigheder.

Bestemmelse i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 kan kun anvendes til at foretage ændringer, som er til gunst for den skattepligtige, hvorfor SKAT ikke har adgang til at gennemføre en nettoforhøjelse på grundlag af en anmodning om nedsættelse, jf. SKM2012.87BR, se bilag 6.

Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 er en opsamlingsregel, der kan finde anvendelse, når ingen af de øvrige genoptagelsesgrunde i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-7 kan medføre ekstraordinær genoptagelse.

Hvis en borger ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrolloven § 5, stk. 3.

Dette er sket for vor klient i pågældende indkomstår.

Det fremgår af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.B.5.1, at den skønsmæssige ansættelse skal foretages ud fra en realistisk vurdering af den skattepligtiges faktiske indkomstforhold. Det indebærer bl.a., at selvangivelsen ikke må fremtvinges ved en urealistisk høj ansættelse.

Det skønsmæssigt takserede overskud for indkomståret 2010 er højt sat, i betragtning af virksomhedens svære opstart grundet finanskrisen og vor klients depressive tilstand gennem hele virksomhedens levetid, hvilket taler for, at den skønsmæssige taksering ikke er foretaget ud fra en realistisk vurdering.

Derfor vil det være åbenbart urimeligt, at vor klients skatteansættelser for indkomståret 2010 fastholdes.

Det fremgår af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.2.3.10, at det er en forudsætning for genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, at der er en sandsynlig udsigt til, at genoptagelsen vil resultere i en indholdsmæssig ændring af den hidtidige ansættelse.

På baggrund af, at de skønsmæssige takserede beløb er væsentligt højere end det vor klient reelt har haft som overskud, sammenholdt, samt de nu fremlagte og nedenfor gennemgåede kontoudtog og fakturaer, må en ændring i den nuværende ansættelse antages at være meget sandsynlig ved en genoptagelse.

Endvidere vil en indkomstændring være højere end kr. 5.000,00, hvilket ligeledes taler for genoptagelse.

Overskud i virksomheden [virksomhed1] vi [person1] i indkomståret 2010

Som dokumentation for vor klients reelle indkomst i indkomståret 2010 henvises til kontoudtog for 2010, se bilag 15.

Af kontoudtog for konto nr. [...12] med reg.nr. [...], vedlagt som bilag 15, fremgår at der i perioden fra 1. januar 2010 til 4. oktober 2010 ikke er indtægt stammende fra virksomheden [virksomhed1] v/ [person1]. Der har derfor ikke været nogen skattepligtig indtægt for virksomheden i indkomståret 2010.

Det af SKAT skønsmæssigt takserede overskud skal ud fra ovenstående nedsættes på følgende måde:

2010 Overskud af egen virksomhed skal nedsættes fra kr. 200.000,00 til kr. 0,00

På baggrund af ovenstående gennemgang kan det konkluderes, at de korrekte skattepligtige overskud af virksomhed for indkomstårene 2008, 2009 og 2010, som ovenfor anført, er følgende:

2008

Overskud af egen virksomhed

kr. 13.620,00

2009

Overskud af egen virksomhed

kr. 73.979,52

2010

Overskud af egen virksomhed

kr. 0,00

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Efter Skatteforvaltningslovens (SFL) § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse, senest den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Klagerens repræsentant har oplyst, at han har anmodet om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2008, 2009 og 2010 den 28. maj 2015. Anmodningen er således ikke fremsendt indenfor fristen i skattestyrelseslovens § 26, stk. 2, idet anmodningen for disse år skulle have været fremsendt henholdsvis senest 1. maj 2012, 2013 og 2014.

Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse, jf. SFL § 27, stk. 1. Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er anført i bestemmelsen, som er udtømmende.

SFL § 27, stk. 1, nr. 1-7, indeholder en række objektive begrundelser for genoptagelse. Klageren opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse regler.

Herefter kan spørgsmålet om genoptagelse alene afgøres efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Ifølge § 27, stk. 1, nr. 8, kan ansættelser genoptages ekstraordinært, når der foreligger særlige omstændigheder.

Ifølge bemærkningerne til den tidligere bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 8, er bestemmelsens anvendelsesområde tilfælde, hvor der foreligger særlige omstændigheder, der fører til, at det må anses for urimeligt, at opretholde ansættelsen udenfor de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive grunde i bestemmelsen. Af bemærkningerne fremgår, at bestemmelsen bl.a. kan finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige, eller hvor skattemyndigheden har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse.

Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den skattepligtige har glemt et fradrag, eller hvor myndighederne har fortolket lovgivningen eller sagsforholdet forkert, medmindre myndighederne i den forbindelse har handlet ansvarspådragende.

Det påhviler således den skattepligtige at fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. De indsendte beregninger for virksomheden for årene 2008, 2009 og 2010 er ikke tilstrækkelig dokumentation for virksomhedens indkomst. Der er ikke fremlagt underliggende bilagsmateriale vedrørende virksomheden.

Det påhviler virksomheden at fremlægge regnskab, bogføringsmateriale og andet materiale til dokumentation for, at en genoptagelse vil føre til et andet resultat, hvilket fremgår af praksis, jf. blandt andet en dom fra Retten i [by2] af 16. januar 2017, offentliggjort i SKM2017.177.BR. Beregningen, som virksomheden har foretaget med udgangspunkt i den ændrede omsætning begrunder ikke i sig selv en ændring, og virksomheden har ikke fremlagt dokumentation for, at der ifølge retspraksis bør indrømmes fradrag som anført. Da virksomheden ikke har fremlagt materiale af faktisk eller retlig karakter, er der ikke grundlag for at genoptage indkomstansættelsen.

Der kan i øvrigt henvises til SKM2013.487.BR, hvor sagsøger ikke havde godtgjort, at han befandt sig i en tilstand, hvorefter han var ude af stand til at indsende selvangivelse eller inden for fristen

at fremsætte begæring om genoptagelse af skatteansættelsen. Der forelå herefter ikke sådanne særlige omstændigheder, at SKAT kunne behandle sagen trods fristoverskridelsen.

Landsskatteretten har den 22. maj 2017 afgjort, at klageren ikke kunne få genoptaget ansættelsen vedrørende momstilsvaret for årene 2008, 2009 og 2010. Der henvises til journal nr. [...]. Klageren kan tilsvarende ikke få genoptaget skatteansættelsen, idet der ikke foreligger sådanne særlige omstændigheder, at forholdet er omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.