Kendelse af 21-06-2018 - indlagt i TaxCons database den 06-07-2018

SKAT har ikke godkendt klagerens ændring af skatteansættelserne for indkomstårene 2012 og 2013.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren startede den 18. maj 2001 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med forhandling af lystbåde og udstyr hertil.

Ved ansættelsen af indkomstskatten for 2014 blev klageren gjort opmærksom på, at han ikke var berettiget til seniornedslag. Baggrunden herfor var, at klagerens opsparing i virksomhedsordningen i 2012 og 2013 medførte, at grundlaget for seniornedslaget i 2012 og 2013 kom under mindstegrænsen i Seniornedslagsloven (SENIORL) § 3.

Klageren foretog på baggrund heraf en ændring via tastselv af skatteansættelserne for 2012 og 2013 den 29. juni 2015, som bestod i nedsættelse af opsparet overskud til 0 kr. for begge indkomstår.

Klageren havde oprindeligt selvangivet opsparet overskud på kr. 95.610 for 2012 og kr. 100.000 for 2013. Der blev ikke ændret noget ved resultat af virksomheden for de 2 år.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt klagerens digitale genoptagelse af skatteansættelserne for 2012 og 2013, da der ikke efterfølgende er adgang til at ændre på beløbet, der overføres til konto for sparet overskud, når der ikke samtidig foretages ændring af skatteansættelsen, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.

SKAT har i høringssvar til Skatteankestyrelsen udtalt, at betingelserne i skatteforvaltningslovens § 30 ikke er opfyldt, idet klagerens skatteansættelse ikke er ændret.

SKAT anførte følgende i deres begrundelse:

" (...)

Du har foretaget digital genoptagelse med ændring af skatteansættelserne for 2012 og 2013.

SKAT har gennemgået din ansøgning, og grundlaget for din skat kan ikke ændres. Det er fordi der ikke efterfølgende er adgang til at ændre på beløb, der overføres til konto for opsparet overskud, når der ikke samtidig foretages ændring af skatteansættelsen, jf. virksomhedsskattelovens § I 0, stk. 1 som er gengivet nedenfor.

§ 10. Virksomhedens skattepligtige overskud med fradrag af kapitalafkast efter§ 7, der overføres til den skattepligtige, skal medregnes i den skattepligtiges personlige indkomst i det indkomstår, hvor overskuddet overføres til den skattepligtige. Overskud kan overføres til den skattepligtige med virkning for indkomståret, hvis det er overført inden udløb af fristen for indgivelse af selvangivelse for indkomståret. Hvis betingelserne for at ændre skatteansættelsen efter skatteforvaltningslovens § § 26 og 27 er opfyldt, kan den skattepligtige efter udløbet af fristen for indgivelse af selvangivelse ændre beslutningen om overførsel af overskud Ændringen kan højst udgøre et beløb svarende til ansættelsesændringen.

SKAT har derfor annulleret ændringerne, sådan at de oprindelige disponeringer fastholdes.

Betingelserne for, at du kan:få ændret din skatteansættelse, står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og undtagelsesbestemmelserne i skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 1, nr. 1-8.

(...) "

SKAT har haft følgende kommentarer under Skatteankestyrelsens sagsbehandling:

" (...)

Fakta:

Der er foretaget digital genoptagelse af indkomstårene 2012 og 2013, som består i nedsættelse af opsparet overskud til O kr. for begge indkomstår.

Da der ikke samtidig er foretaget en ændring af skatteansættelsen, kan der ikke ændres i overskudsdisponeringen, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.

Bemærkninger:

Det fremgår af klagen, at revisor mener, at SKAT, ved indsendelsen af selvangivelserne for 2012 og 2013, burde have gjort opmærksom på disse utilsigtede skattemæssige konsekvenser, som har medført at betingelserne for at fa seniornedslag ikke er til stede.

Det er selvfølgelig beklageligt, men ikke SKA Ts ansvar, at skatteyder herunder revisor ikke har været opmærksom på, at der er en række betingelser som skal være opfyldt, for at fa seniornedslaget. En af betingelserne er indkomstgrundlagets størrelse. har

Da seniornedslaget er indført med "Lov nr. 4 73 af 17. juni 2008 om skattenedslag for seniorer", og var gældende fra og med indkomståret 2010 har der været god tid til at sætte sig ind i reglerne.

Endvidere har SKAT løbende, på hjemmesiden, orienteret om ordningen.

Da SKAT ikke har haft ændret ansættelsen i forhold til det selvangivne for indkomstårene 2012 og

2013, vil der, ikke kunne ske omvalg/genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 30.

(...) "

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremført påstand om, at der skal ske ændring af skatteansættelserne for 2012 og 2013, jf. skatteforvaltningslovens § 30.

Klagerens repræsentant anførte følgende i deres begrundelse:

" (...)

I Skat [by1] afgørelse af 05.10.2015 afvises det at ændre disponeringen af overskud i virksomhedsskatteordningen i 2012 og 2013 på grund af manglende hjemmel i virksomhedsskattelovens § 10.

Baggrunden for ønsket om at ændre overskudsdisponeringen for 2012 og 2013 er, at skattemyndighederne ved ansættelsen af indkomstskatten for 2014 meddeler, at [person1] ikke er berettiget til seniornedslag. Dette skyldes, at opsparing i virksomhedsskatteordningen i 2012 og 2013 har medført, at grundlaget for seniornedslaget i 2012 og 2013 kom under mindstegrænsen i SENIORL & 3.

Det må derfor konkluderes, at valget af opsparing i virksomhedsskatteordningen i 2012 og

2013 i høj grad har haft utilsigtede skattemæssige konsekvenser.

Skattemyndighederne har slet ikke gjort opmærksom på disse utilsigtede skattemæssige konsekvenser ved indsendelsen af selvangivelserne for 2012 og 2013. Det er efter min opfattelse et rimeligt krav, at Skat pr. Automatik gør opmærksom på, at skatteyder ved den valgte opsparing i virksomhedsskatteordningen senere frasiger sig et eventuelt seniornedslag. Det er ikke rimeligt at forlange, at skatteyder skal kunne gennemskue denne konsekvens.

På denne baggrund - og med hjemmel i Skatteforvaltningslovens & 30 - skal jeg hermed anmode om ændring af skatteansættelserne for 2012 og 2013

SFL § 30. Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at en skattepligtig ændrer et valg af selvangivne oplysninger, i det omfang skattemyndighederne har foretaget en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, der har betydning for valget, og valget som følge heraf har fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser.

Stk. 2. Anmodning om tilladelse efter stk. 1 skal fremsættes af den skattepligtige inden 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om den ansættelse, der begrunder anmodningen. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den skattepligtige dispensere fra fristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor.

Opsparingen i virksomhedsordningen ønskes for 2012 og 2013 ændret til DKK 0, hvilket gøres ved at øge hensat til senere hævning. Kan dette på trods af denne klage ikke lade sig gøre ønskes valg af beskatning af virksomhedens overskud fra og med 2012 ændret til kapitalafkastordningen i stedet for virksomhedsskatteordningen, hvilket vil have den samme virkning, så skatteyder får seniornedslag i 2014.

(...) "

Landsskatterettens afgørelse

Virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 har følgende ordlyd:

" Virksomhedens skattepligtige overskud med fradrag af kapitalafkast efter § 7, der overføres til den skattepligtige, skal medregnes i den skattepligtiges personlige indkomst i det indkomstår, hvor overskuddet overføres til den skattepligtige. Overskud kan overføres til den skattepligtige med virkning for indkomståret, hvis det er overført inden udløb af fristen for indgivelse af selvangivelse for indkomståret. Hvis betingelserne for at ændre skatteansættelsen efter skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27 er opfyldt, kan den skattepligtige efter udløbet af fristen for indgivelse af selvangivelse ændre beslutningen om overførsel af overskud. Ændringen kan højst udgøre et beløb svarende til ansættelsesændringen. "

Bestemmelsen giver den skattepligtige mulighed for at ændre overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen, såfremt skatteansættelsen ændres efter udløbet af selvangivelsesfristen. Det er en forudsætning, at ansættelsesændring vedrører, at en virksomheds overskud konkret forhøjes eller nedsættes, jf. forarbejderne til lov nr. 313 af 21. maj 2002.

Klagerens ændring af det opsparede overskud skete ikke på foranledning af en ændring i virksomhedens resultat. Der er således ikke foretaget en ændring af klagerens resultat af virksomhed.

Landsskatteretten finder herefter, at betingelserne for at anvende virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 ikke er opfyldt.

Der skal dernæst tages stilling til om betingelserne i skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.

Skatteforvaltningslovens § 30, stk. 1, har følgende ordlyd:

" Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at en skattepligtig ændrer valg af selvangivne oplysninger, i det omfang skattemyndighederne har foretaget en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, der har betydning for valget, og valget som følge heraf har fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser. "

Klagerens begrundelse for omvalg er, at han i forbindelse med skatteansættelsen for 2014 fik en meddelelse fra SKAT om, at han ikke opfyldte betingelserne for seniornedslag. På den baggrund ønsker klageren at ændre valg af overskudsdisponering i virksomhedsordningen for indkomstårene 2012 og 2013.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke opfylder betingelserne for omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30. Der er lagt vægt på, at klageren må anses for at fortryde sit oprindelige selvangivelsesvalg for årene 2012 og 2013, samt at klageren på tidspunktet for selvangivelsen havde adgang til at sætte sig ind i reglerne vedrørende seniornedslag. Dermed kan selvangivelsesvalget ikke siges at have haft utilsigtede skattemæssige konsekvenser.

Lovens forarbejder støtter denne opfattelse, henset til skatteministeriets svar på Landbrugets Rådgivningscenters høringssvar, hvoraf det fremgår, at det ville falde uden for rammerne for lovforslaget også at give adgang til at ændre valg i selvangivelsen, hvor den skattepligtige (uden myndighedernes korrektion) fortryder de foretagne valg eller ikke har været opmærksom på de muligheder, der har været for at anvende alternative regler.

På baggrund heraf stadfæster Landsskatteretten SKATs afgørelse.