Kendelse af 20-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 28-10-2017

Klageren har anmodet SKAT om at bekræfte, at udbetalinger vedrørende indbetalinger i 2008, 2009 og 2010 fra klagerens arbejdsgiveradministrerede ratepension kan ske skattefrit. SKAT har nægtet dette, da indbetalingerne er anset for at være bortseelsesberettigede.

For indkomståret 2010 har SKAT godkendt, at det for meget indbetalte beløb på 28.064 kr. til ratepensionen, kan udbetales skattefrit.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren er fuldt skattepligtig til Danmark. Klageren har i perioden fra den 1. april 2008 til 31. august 2010 arbejdet i udlandet for en dansk arbejdsgiver og er i perioden blevet beskattet efter reglerne i ligningslovens § 33 A.

Klageren har i perioden indbetalt til en arbejdsgiveradministreret ratepension i [finans1], konto [...77]. Der er indbetalt henholdsvis 192.096 kr. i 2008, 192.096 kr. i 2009 og 128.064 kr. i 2010.

I mail af 15. juni 2015 har klageren anmodet om SKATs accept på, at senere udbetalinger svarende til indbetalingerne i 2008-2010 fra klagerens arbejdsgiveradministrerede ratepension kan ske skattefrit.

SKATs afgørelse

SKAT har anset klagerens arbejdsgivers indbetalinger en ratepensionsordning på 192.096 kr. for indkomstårene 2008 og 2009 og 100.000 kr. for 2010 for bortseelsesberettigede efter pensionsbeskatningsloven. Alle udbetalinger herfra er anset for skattepligtige.

Som begrundelse, er anført følgende:

”Af pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1 fremgår det, at der ved opgørelsen af en arbejdstagers skattepligtige indkomst ikke medregnes beløb, der af arbejdsgiveren indbetales til en af kapitel 1 omfattet ordning for arbejdstageren.

Ratevise udbetalinger fra ratepensioner er skattepligtige, jf. pensionsbeskatningslovens § 29, stk. 1, nr. 2.

Af pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4 fremgår følgende:

Den del af udbetalinger fra pensionsordninger, som nævnt i stk. 1, der svarer til indbetalinger på ordningen, som den skattepligtige efter § 55, 1. pkt., kan godtgøre, at der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for ejeren eller kontohaveren ikke har været hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for her i landet eller i udlandet, medregnes ikke til den skattepligtige indkomst.

Af pensionsbeskatningslovens § 32, stk. 1 fremgår følgende:

Den del af udbetalinger fra pensionsordninger, der svarer til indbetalinger på ordningen, som den afgiftspligtige efter kapitel 3 kan godtgøre at der ved opgørelsen af ejerens eller kontohaverens skattepligtige indkomst ikke har været hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for her i landet eller i udlandet, svares der ikke afgift af.

Begrundelse

Du kar i hele perioden været fuldt skattepligtig til Danmark, og er blevet beskattet efter reglerne i ligningslovens § 33 A. Der har derfor været bortseelsesret for indbetalingerne til din arbejdsgiveradministrerede ratepension i [finans1] (på nær 28.064 kr. vedrørende 2010). At du ikke har opnået den fulde skattemæssige værdi af indbetalingerne betyder ikke, at udbetalingerne bliver skattefrie.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt principal påstand om, at klagerens indbetalinger på ratepensionsordningen i indkomstårerne 2008-2010 ikke har været bortseelsesberettigede, hvorfor pensionsindbetalingerne skal medregnes den skattepligtige indkomst og pensionsudbetalingerne herfra er skattefrie.

Der er nedlagt subsidiær påstand om, at såfremt indbetalingerne på klagerens ratepension anses for bortseelsesberettigede, da skal klageren have skattefrit udbetalt det for meget indbetalte beløb på såvel 92.096 kr. i indkomståret 2008 og beløbet på 92.096 kr. i indkomståret 2009.

Til støtte herfor, er det gjort gældende:

1. For så vidt angår den principielle påstand

Til støtte for den nedlagte principielle påstand gøres det helt overordnet gældende,

At der ikke er bortseelsesret for indbetalingerne til [person1]s ratepension i indkomstårerne 2008-2010,

At indbetalingerne til vor klients ratepension i indkomstårene 2008-2010 skal medregnes den skattepligtige indkomst,

At udbetalingerne fra vor klients ratepension ikke skal medregnes den skattepligtige indkomst, hvorfor [person1] ikke skal betale skat af sine pensionsudbetalinger jf. pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4 og § 32, stk. 2.

I indkomstårerne 2008-2010 har vor klient været ansat hos sin danske arbejdsgiver [virksomhed1] A/S. I perioden april 2008 til 31. august 2010 var [person1] udstationeret, hvorfor arbejdet blev udført i det katastroferamte land, Sri Lanka, der ultimo 2004 i særdeleshed blev hårdt ramt af en tsunami som følge af et jordskælv i det indiske ocean.

[person1] var ansat som Project Director ved opførsel af et vandrensningsanlæg i udkanten af Sri Lankas hovedstad Colombo.

[person1] har således været med til, at genskabe rent drikkevand til det jordskælvsramte Sri Lanka via sit arbejde hos [virksomhed1] A/S. Vor klient ydede derfor – i forbindelse med sin arbejdsgiver – en særdeles storsindet og humanitær indsats for det katastroferamte Sri Lanka.

I forbindelse med [person1]s arbejde i Sri Lanka, oppebar han en ratepension gennem sin arbejdsgiver [virksomhed1] A/S i [finans1] A/S. Der blev månedligt indbetalt kr. 17.400 på vor klients ratepension i de omhandlende indkomstår, jf. bilag 3.

Samtlige fortagende pensionsindbetalingerne har ikke været bortseelsesberettigede, hvorfor pensionsindbetalingerne skal medregnes den skattepligtige indkomst og pensionsudbetalingerne skal ske skattefrit, jf. pensionsbeskatningsloven § 20, stk. 4.

Idet tiden ingen hindringer har på sin vej, men blot går sin gang, er vor klient kommet til det aftalte tidspunkt, hvor der skal ske udbetaling af sin ratepension, jf. bilag 4. I den forbindelse, har vor klient pr. mail af 15. juni 2015 anmodet om SKATs accept på, at der ikke skal svares indkomstskat af de foretagende indbetalinger i perioden 1. april 2008 til 31. august 2010 på sin ratepension i [finans1] A/S, jf. pensionsbeskatningslovens § 48.

Endvidere har [finans1] krævet SKATs accept på, at der ikke skal betales skat af de foretagne indbetalinger i den omhandlende periode. Det har dog ikke været muligt at fremskaffe [finans1]s meddelelse til SKAT, idet [finans1] ikke har kunnet finde yderligere korrespondance med SKAT, jf. bilag 5. SKAT har ved vor klageindbringelse ikke opfyldt kravet om fremsendelse af aktindsigtens dokumenter, hvorfor vi ikke har haft lejlighed til, at gennemgå forespørgslen fra [finans1] A/S til SKAT.

Det er således både vor klient og sin pensionskasse [finans1] A/S, der har bedt om SKATs accept på, at der ikke skal ske beskatning af de indbetalinger der er foretaget på vor klients ratepension i den omhandlende periode, idet der ikke er bortseelsesret for pensionsindbetalingerne i indkomstårerne 2008-2010, hvorfor pensionsudbetalingerne således skal udbetales skattefrit.

Det skal af Skatteankestyrelsen således særligt bemærkes, at pensionsindbetalingerne for indkomstårerne 2008-2010 ikke har været bortseelsesberettigede, jf. pensionsbeskatningsloven § 20, stk. 4, hvorfor pensionsudbetalingerne ikke skal medregnes den skattepligtige indkomst.

Det skal endvidere særligt bemærkes, at idet der ikke har været bortseelsesret for vor klients indbetalinger på sin ratepension, jf. ovenstående, er [person1] dertil at anse for omfattet af pensionsbeskatningslovens § 32, stk. 1, hvorfor udbetalingerne skal udbetales afgiftsfrit.

Ifølge L2007.1534 blev det fastslået, at pensionsudbetalinger, der svarer til pensionsindbetalinger – opgjort efter et krone til krone princip – opnår skattefrihed for samme beløb, som der ikke har været bortseelsesret for. Der skal således ske skattefri udbetaling af samtlige [person1]s pensionsindbetalinger for indkomståret 2008 på i alt kr. 192.096, for indkomståret 2009 på i alt kr. 192.096 og for indkomståret 2010 på i alt kr. 128.064.

[person1] skal derfor ikke svare skat af sine udbetalinger fra sin ratepension for de omhandlende indkomstår, idet der ikke har været bortseelsesret for indbetalingerne, hvilket medfører følgende:

At udbetalingerne fra vor klients ratepension ikke skal medregnes den skattepligtige indkomst, hvorfor udbetalingerne skal ske skattefrit,

At der skal ske skattefri udbetaling af [person1]s indbetalinger til sin ratepension i indkomstårerne 2008-2010 efter krone til krone princippet, jf. pensions-beskatningslovens § 20, stk. 4,

At der kan ske afgiftsfri udbetaling af [person1]s indbetalinger til sin ratepension i indkomstårerne 2008-2010 efter krone til krone princippet, jf. pensions-beskatningslovens § 32, stk. 1.

Således hersker der ikke nogen tvivl om, at [person1] ikke skal svare skat af sine pensionsudbetalinger som vedrører pensionsindbetalinger for de omhandlende indkomstår, jf. pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4 og § 32, stk. 1.

2. For så vidt angår den subsidiære påstand

Til støtte for den nedlagte subsidiære påstand gøres det overordnet gældende,

At der skal ske skattefri udbetaling af det for meget indbetalte beløb på [person1]s ratepension i indkomstårerne 2008 og 2009,

At SKAT ikke har tilstrækkeligt henvist til retsregler, praksis m.v. jf. forvaltningsloven § 24 i begrundelsen i sin afgørelse.

I indkomståret 2008 til 31. august 2010 er der månedsvis indbetalt kr. 17.400 på [person1] ratepension i [finans1] A/S, jf. bilag 3. Sammenlagt er der indbetalt i alt kr. 192.096 for indkomståret 2008 og i alt indbetalt kr. 192.096 for indkomståret 2009.

Det fremgår af SKATs afgørelse af 11. september 2015, at det for meget indbetalte beløb på kr. 28.064 til ratepension i 2010, kan udbetales skattefrit til [person1]. Det fremgår dog ikke af SKATs afgørelse, efter hvilket retsgrundlag der kan ske skattefritagelse af beløbet kr. 28.064. Blot oplyser SKAT, at der gives tilladelse til skattefritagelse, idet beløbet kr. 28.064 er tillagt den skattepligtige indkomst i 2010 samt der er ikke bortseelsesret for beløbet.

Det skal af Skatteankestyrelsen særligt bemærkes, at SKAT således har fremført en mangelfuld begrundelse i sin afgørelse af 11. september 2015, idet der ikke er foretaget nogen henvisninger til retsregler eller praksis m.v. vedrørende ovenstående skattefri tilladelse, jf. forvaltningslovens § 24. SKAT har således alene taget udgangspunkt i et maks. indbetalingsbeløb kr. 100.000 på ratepension, jf. SKATs afgørelse. Idet der er indbetalt et beløb kr. 128.064 på ratepensionen i indkomståret 2010, har SKAT således givet tilladelse til, at det for meget indbetalte beløb på kr. 28.064 skal udbetales skattefrit.

Idet SKATs begrundelse således ikke er tilstrækkelig med hensyn til henvisning til retsregler, praksis m.v., jf. forvaltningslovens § 24, må udgangspunktet være, at beløbsgrænsen på kr. 100.000 dertil også er gældende for de for meget indbetalte beløb til ratepension i indkomstårerne 2008 og 2009.

Således skal det for meget indbetalte beløb på kr. 92.096 til ratepension i 2008 medregnes den skattepligtige indkomst i indkomståret 2008 og det for meget indbetalte beløb på kr. 92.096 til ratepension i 2009 medregnes den skattepligtige indkomst i indkomståret 2009.

Derfor skal Skatteankestyrelsen som minimum indstille til, at [person1] skal have såvel det for meget indbetalte beløb på kr. 92.096 til ratepension i 2008 som det for meget indbetalte beløb på kr. 93.096 til ratepension i 2009 udbetalt skattefrit.

Ukorrekt henvisning til retsregel

Der skal af Skatteankestyrelsen særligt bemærkes, at der sås tvivl om SKATs lovgrundlag i sin afgørelse af 11. september 2015 vedrørende pensionsbeskatningslovens § 29, stk. 1, nr. 2. SKATs henvisning til de gældende skatteregler inden for pensionsbeskatningsloven, nærmere bestemt henvisningen til pensionsbeskatningslovens § 29, stk. 1, nr. 2, forefindes ikke i pensionsbeskatningsloven. SKAT har således vedrørende bestemmelsen § 29, stk. 1, nr. 2, ikke foretaget en tilstrækkelig eller korrekt henvisning til retsregler, jf. forvaltningslovens § 24.”

SKATs udtalelse

SKAT har udtalt følgende til klagen:

”1. I 2008 og 2009 var der ingen maksimumsgrænse for indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede ratepensioner. Det var først fra og indkomståret 2010, at der blev fastsat en maksimumsgrænse på 100.000 kr. (pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2) Se lov nr. 412 af 29. maj 2009. Der kan således ikke ske beskatning af 92.096 kr. i 2008 og 92.096 kr. i 2009.

2. Af LFF 2007-11-28 nr. 9 fremgår det, at reglerne i pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4 og § 32, stk. 1 ikke gælder, hvis skatteyderens indkomst er undergivet lempelse efter ligningslovens § 33 A. Meningen med reglen er alene at kompensere for situationer, hvor der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret for pensionsindbetalinger, men ikke hvor fradragsretten ikke har kunnet udnyttes. (bilag vedlagt).

3. Jeg har oplyst til [virksomhed2] ApS v/[person2], at SKAT ikke har været i korrespondance med [finans1] vedr. krav om accept fra SKAT om skattefrie udbetalinger fra ratepensionen. Dette var alene nævnt i [person1]s anmodning om skattefri udbetalinger. Udskrift af min mail er vedlagt.

4. Reglerne om beskatning af for meget indbetalt til ratepensioner finder i pensionsbeskatningslovens § 21, stk. 2. Der er i punktet "lovgrundlag" ikke henvist til denne regel. Den er formentlig anset for irrelevant, idet der gives tilladelse til, at 28.064 kr. vedr. 2010 kan udbetales skattefrit, idet der ikke har været bortseelsesret for dette beløb.

5. Under punktet "lovgrundlag" er der i både forslag til afgørelse og i selve afgørelsen en skrivefejl, idet der er henvist til pensionsbeskatningslovens § 29, stk. 1, nr. 2. Dette skulle have været § 20, stk. 1, nr. 2 (vedr. skattepligtige udbetalinger fra ratepension).

6. Jeg har ikke været involveret i sagen vedr. aktindsigt.

7. Jeg finder, at den manglende lovhenvisning til pensionsbeskatningslovens § 21, stk. 2 samt skrivefejlen vedr. § 20, stk. 1, nr. 2 ikke bør få indflydelsen på den endelige afgørelse i Skatteankestyrelsen.

8. Lovgrundlaget fremgår som et særligt punkt i sagsfremstillingen. Derfor indgår lovgrundlaget ikke i begrundelse for afgørelsen. Dette bør ikke få indflydelse på Skatteankestyrelsens afgørelse.”

Landsskatterettens afgørelse

Ratepensionsordninger er omfattet af pensionsbeskatningsloven, jf. lovens § 11A.

Der er bortseelsret for arbejdsgiverens indbetalinger til en ratepensionsordning, jf. pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1, mens udbetalinger er skattepligtige, jf. pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 1, nr. 2.

I indkomstårene 2008 og 2009 var der ikke nogen maksimal grænse for, hvor meget der kunne indbetales på ratepension med bortseelsesret. Ved lov nr. 412 af 29. maj 2009 blev der indført en beløbsgrænse på, hvor stort et beløb, som der var bortseelsesret for på ratepensionsordninger på 100.000 kr. Ved lov nr. 1378 af 28. december 2011 er det bortseelsesberettigede beløb nedsat til 50.000 kr.

Hvis den skattepligtige kan godtgøre, at han ikke har haft bortseelsesret til indbetalingerne, medregnes udbetalingerne ikke til den skattepligtige indkomst, jf. pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4.

Det fremgår af forarbejderne til pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4, at udbetalinger, som modsvares af bortseelsesberettigede indbetalinger, medregnes til den skattepligtige indkomst, uanset at indbetalingerne ikke har haft fradragsmæssig virkning for den pågældende skatteyder. Det kan være tilfældet, hvis skatteyderens indkomst ikke overstiger personfradraget, eller hvis skatteyderens indkomst er undergivet lempelse efter ligningslovens § 33A. Meningen med reglen er alene at kompensere for situationer, hvor der ikke har været fradragsret for pensionsindbetalinger, men ikke hvor fradragsretten ikke har kunnet udnyttes.

For indkomstårene 2008 og 2009 har klagerens arbejdsgiver indbetalt 192.096 kr., mens der er indbetalt 128.064 kr. i 2010. Det er ikke dokumenteret, at der ikke har været bortseelsret for indbetalingerne på klagerens pensionsordning. Alle udbetalingerne fra ratepensionsordningen, når der bortses fra de 28.064 kr. i indkomståret 2010, er herefter skattepligtige i de år, hvor de udbetales, jf. pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 1, nr. 2.

Hvad angår klagerens subsidiære påstand, er der ikke hjemmel til at modtage udbetalingerne på 92.096 kr. for indkomstårene 2008 og 2009 skattefrit, når der har været bortseelsesret for beløbet, og der ikke var nogen øvre grænse for skattefrie indbetalinger på en ratepensionsordning i de pågældende indkomstår.

Der er ikke grundlag for at anse SKATs afgørelse for ugyldig som følge af begrundelsesmangler.

SKATs afgørelse stadfæstes.