Kendelse af 13-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 06-10-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Overførsel af uudnyttet personfradrag fra ægtefælle

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

Klageren blev gift med sin thailandske ægtefælle i [Thailand] den 5. september 2012.

Den 16. maj 2013 anmodede klagerens ægtefælle om familiesammenføring med klageren i Danmark.

Den 24. april 2014 fik ægtefællen afslag på opholdstilladelse, idet klageren ikke havde stillet den påkrævede økonomiske sikkerhed.

Den 11. september 2014 søgte ægtefællen igen om familiesammenføring.

Den 16. september 2015 fik klagerens ægtefælle opholdstilladelse i Danmark, som familiesammenført på baggrund af sit ægteskab med klageren. Opholdstilladelsen er gyldig fra den 11. september 2014.

Den 21. september 2015 anmodede klageren SKAT om at tildele ham dobbelt personfradrag fra indkomståret 2012 og frem.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt overførsel af uudnyttet personfradrag fra ægtefælle i indkomstårene 2012 og 2013.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført:

”SKAT har behandlet din henvendelse om sambeskatning med din ægtefælle [person1] for 2012 og 2013, og vi har ikke ændret grundlaget for din skat. Det er fordi [person1] ikke har opholdt sig i Danmark i 2012 og 2013. Nedenfor kan det ses hvilke oplysninger der er lagt til grund for sagens behandling.

Du har i mail af 15. oktober 2015 skrevet følgende:

”Man kan ikke få visum + indrejse til Danmark, mens man har ansøgning om familiesammenføring igang via ambassaden.”

[person1] har derfor først opholdt sig i Danmark fra den 11. september 2014.

Man skal opholde sig i Danmark, for at blive fuld skattepligtig i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Man kan ikke blive sambeskattet med sin ægtefælle i henhold til skattelovgivnings regler når man ikke har opholdt sig i Danmark. Dette er uagtet at ægtefællen har forsørgerpligt i henhold til § 2 i lov om ægteskabets retsvirkninger.

At I har afleveret ansøgningen om opholdstilladelse/familiesammenføring på ambassaden i Thailand er ikke det samme som at I har været i Danmark.

Du har anmodet om, at I bliver sambeskattet fra I blev gift den 5. september 2012.

SKAT har, modtaget følgende dokumentation, der er lagt til grund for denne afgørelse:

1. Kopi af flere mails mellem [...@...dk] og [virksomhed1] for 2011.
2. Kopi af [person1] pas hvor det fremgår, at hun har været i Danmark på et visum tilbage til 2011.
3. Kopi af Afslag på ansøgning på familiesammenføring dateret den 24. april 2014.
4. Kopi af opholdstilladelse af 16. september 2015.

Det fremgår af oplysninger fra folkeregisteret, at I er gift i Thailand den 5. september 2012.

Med henvisning til 1 og 2:

Hverken mails eller visum i passet fra 2011 har noget med denne sagsbehandling at gøre, idet I først er blevet gift i 2012 og det først er fra dette år du anmoder om sambeskatning.

Med henvisning til 3:

Afslag på ansøgning på familiesammenføring:

Det fremgår, at der den 16. maj 2013 er søgt om familiesammenføring i Danamark på grundlag af ægteskab.

Der er givet afslag på familiesammenføring den 24. april 2014.

Ansøgninger er afleveret på den danske ambassade i [Thailand].

Det vil sige at [person1] ikke har opholdt sig i Danmark, på tidspunktet for ansøgningen for familiesammenføringen.

Med henvisning til 4:

SKAT har den 1. oktober 2015 ændret årsopgørelsen for 2014 for dig og din ægtefælle [person1], således at I er blevet sambeskattet og du har fået overført hendes personfradrag.

I er gift i Thailand hvilket vil sige at [person1] ikke har opholdt sig i Danmark den 5. oktober 2012.

SKAT har henvendt sig telefonisk til Udlændingestyrelsen og fået oplyst, at såfremt man er thailandsk statsborger ikke må opholde sig i Danmark, med mindre man har et visum.

Der er ikke modtaget nogen form for dokumentation for, at [person1] har opholdt sig i Danmark i perioden 5. september 2012 til den 11. september 2014, hvilke er begrundelsen for at I ikke kan blive sambeskattet.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at han har ret til at få overført sin ægtefælles uudnyttede personfradrag i indkomstårene 2012 og 2013.

Der er til støtte herfor anført:

”Når man som mand og kone får et barn, får dette automatisk cpr-nr. ved fødslen.

Når jeg som nygift stifter ”ny familie” og derved får forsørgerpligt burde min kone automatisk også få cpr-nr!

I stedet for tager det mere end 3 år, og kræver ”familiesammenføring” og jeg skal stille garantisum på mere en 52.000 kr!

Vores egentlige behov, i starten var at ”pendle” mellem landene og intergrere i hinandens familier.

For mig var det en selvfølge at modtage dobbelt personfradrag ved giftemålets forsørgerpligt med hjemmegående hustru uden nogen form for formue eller indtægt.

Hverken kommune eller SKAT har i mine tidligere korrespondancer fra vielsen fortalt andet end [person1] blot skulle have dansk cpr-nr.

Jeg blev således mildest talt ”chockeret” da [person2] kun ville give dobbelt personfradrag for 2014+15. Men ikke for 2012 og 13, da min kone ikke var i landet på det tidspunkt? Jeg klager herved over den beslutning, og ønsker den forfulgt på højeste plan.

Jeg vedhæfter en lægeudtalelse, og håber I forstår det er yderst svært for mig at få alt belyst og dokumenteret.”

Klageren er kommet med følgende bemærkninger til styrelsens sagsfremstilling:

”Denne ulighed jeg udsættes for.

Visumfri lande bl.a. nabolandet Malaysia

Hjemmegående hustru/ægtemænd bidrager da skattemæsigt, men med et stort nul.

Min kone bidrager yderligere til det danske samfund ved at hjælpe mine problemer med blodpropen i hjernen/de kroniske stressbelastningsreaktion, så jeg stadig er selvhjulpen!

Vores opretholdelse til livets fornødenheder kommer fra mine fuldt beskattede danske midler, så hvad enten min kone er fra visumfri eller visumbelagt nation bør det da være ens for alle, - ik?”

Klageren er kommet med følgende supplerende bemærkninger til sagsfremstillingen:

For mig er forsørgerpligt og ægteskab over Ligningsloven

I 2009 blev jeg kæreste med [person1] og forsørgede hende i lejet hus på [Thailand].

I 2011 ville jeg vise hende lidt af Danmark samt min bolig. Jeg ville også gerne tilmelde hende min adresse [adresse1] [by1]. Det lod sig ikke gøre hverken hos Borgerservice eller Udlændingestyrelsen. Jeg fik hende kun tilmeldt adressen hos Postvæsnet. Jeg blev sendt skiftevis mellem Borgerservice's forskellige afdelinger og Udlændingestyrelsen utallige gange. Til sidst sad jeg sammen med en ansat i visumafdelingen som sagde:

Din kæreste skal forlade landet når hendes visum er udløbet, og derefter skal du bringe hende ind med opholdstilladelse. ELLERS: risikerer du hun får 5 års karantæne.

Han har på ingen måde vejleds os korrekt, men i stedet vildledt os jvf Landskatterettens dom fra 2008, som han burde have haft kendskab til i 2011?

I 2012 havde vores forhold udviklet sig gunstigt (Det gør det stadig, og faktisk hver dag), og vi besluttede at gifte os den 5. sep 2012. Jeg sender derefter vielsespapireme til [by1] Kommune hvor jeg bor. Kort efter gør jeg opmærksom på jeg ønsker dobbelt personfradrag.

INGEN steder/myndigheder/personer hvor jeg har henvendt mig har sagt: Det kan ikke lade sig sig gøre! Du kan godt glemme det. Tvært imod har jeg nu i god tro i mere end 4 år forventet tilbagebetaling af skat fra giftemålet var legaliseret.

Jeg er jo indfødt dansker som har betalt skat siden jeg var 16 år gammel, og havde jeg giftet mig med en indfødt dansker 5. sep 2012 ville vi være sambeskattet. Havde jeg giftet mig med en EU borger var vi meget hurtigt efterfølgende også sambeskattet. Begge ville kunne bo sammen med mig i [adresse1] samme dag. Havde jeg giftet med en fra et visumfrit land var tingene sikkert forholdsfrit faldet på plads også.

Nu er [person1] fra Thailand, og så er det et 'forhindringsløb' af fejltagelser, misforståelser, forhalinger og forsinkelser.

Jeg kan ikke tro at det er i Dansk Lovs 'ånd', jeg skal stilles ringere med en Thailandsk kone. Jeg undrer mig lidt over hvad der ville være sket, hvis vielsen var indgået på [by1]s Rådhus? Ville hun måske blive deporteret efterfølgende?”

Landsskatterettens afgørelse

Som udgangspunkt beskattes ægtefæller af hver deres indkomst. Det fremgår af kildeskattelovens § 4.

Det fremgår af personskattelovens § 10, stk. 3, at i det omfang en gift person, der er samlevende med ægtefællen ved indkomstårets udløb, ikke kan udnytte skatteværdien af personfradragene, benyttes den ikke udnyttede del af skatteværdien til nedsættelse efter § 9 af den anden ægtefælles skatter.

Det er en afgørende betingelse for, at ægtefællerne kan anses for samlevende i skattemæssig forstand, at begge er fuldt skattepligtige til Danmark efter kildeskattelovens § 1. Det fremgår af kildeskattelovens § 4, stk. 2 og 6.

For at være fuldt skattepligtig til landet som udlænding, skal man enten have bopæl her, eller have opholdt sig i landet i et tidsrum af mindst 6 måneder, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende. Det fremgår af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2.

Klagerens ægtefælle ses ikke at have opholdt sig i Danmark i indkomstårene 2012 og 2013. Ægtefællen er derfor ikke fuldt skattepligtig til Danmark i indkomstårene.

Da klagerens ægtefælle ikke er fuldt skattepligtig i Danmark i de omhandlede indkomstår, er klageren således ikke berettiget til at få overført ægtefællens uudnyttede personfradrag til sin årsopgørelse.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.