Kendelse af 19-01-2018 - indlagt i TaxCons database den 22-02-2018

SKAT har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse for indkomståret 2010.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Den 19. juni 2015 anmodede klageren SKAT om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2010 vedrørende fradrag for tab på unoterede aktier i [virksomhed1] A/S. Selskabet er stiftet ved indskydelse af værdier på 500.000 kr. til kurs 717,14. Selskabet er ifølge CVR-registret opløst den 30. september 2010 efter konkurs. Den 26. juni 2015 sendte SKAT et forslag til afgørelse, hvori anmodning om ekstraordinær genoptagelse ikke blev imødekommet.

Klageren henvendte sig igen til SKAT den 20. august 2015, hvor klageren anførte følgende:

”Jeg har nu drøftet ovennævnte sag med min nuværende rådgiver [virksomhed2] v/[person1] og vi er ikke enig i, at fradraget på kr. 500.000 ikke kan genoptages. Derfor har vi følgende bemærkninger:

Fradraget er ikke et ”normalt” fradrag, som er kendt af den brede befolkning. Samtidig har jeg været selvstændig i 35 år uden at kende til dette fradrag, før jeg blive kontaktet af en revisor i år, der gjorde mig opmærksom på muligheden for fratrække tabet i min indkomst.
Pga. mit selskabs konkurs har jeg ikke haft mulighed for rådgivning og derfor vidende om, at et sådan fradrag kunne modregnes i min indkomst.
Den 9. juli 2010 er jeg i kontakt med SKAT vedrørende en anden sag (Sagid [sag1]). I den forbindelse ved SKAT, at mit selskab er gået konkurs, som man kan se i brevet fra SKAT af 9. juli 2010 (Sagsbehandler [person2]). I sagen har SKAT været inde og gennemgået selskabets regnskab og fundet ud af, at jeg har fået et ulovligt aktionærlån, og jeg derfor skal beskattes af kr. 63.813.
I den forbindelse mener jeg, at SKAT laver en fejl ved ikke at oplyse mig om muligheden for at fratrække mit indskud i selskabet på kr. 500.000 pga. selskabets konkurs.”

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af indkomståret 2010.

SKAT har anført følgende:

”Vi har vurderet dine indsigelser, og vi fastholder vores forslag til afgørelse.

Vi finder fortsat, at der er tale om et glemt fradrag, og at SKAT ikke har lavet nogen fejl i sagsbehandlingen.

Den sag, du omtaler, har vedrørt beskatning af løsørepantebreve på din skatteansættelse for indkomståret 2008. SKAT har truffet afgørelse ved årsopgørelse nr. 3, der har udskrivningsdato d. 6. september 2010, og på det tidspunkt var der ikke selvangivelsesfrist for 2010.

Vi har ikke ændret din skatteansættelse for indkomståret 2010.

...”

Begrundelse

Fristen for at få ændret skatteansættelsen for 2010 udløb den 1. maj 2014. Det står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Vi modtog din anmodning d. 19. juni 2015 og kan derfor som udgangspunkt ikke genoptage indkomståret 2010.

Hvis skatteansættelsen for 2010 alligevel skal ændres, skal betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27 være opfyldt. I denne sag er det spørgsmålet, om du kan opfylde betingelsen i stk. 1, nr. 8, om at der skal foreligge særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er ifølge forarbejderne tiltænkt et snævert anvendelsesområde. Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis SKAT har begået fejl eller har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse. Der er derimod ikke mulighed for ekstraordinær genoptagelse som følge af et glemt fradrag.

I dit tilfælde er der tale om et glemt fradrag, der efter fast administrativ praksis aldrig kan medføre en ekstraordinær genoptagelse.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der skal ske genoptagelse af indkomståret 2010 samt godkendes fradrag for tab på aktier.

Klageren har anført følgende:

Fradraget er ikke et ”normalt” fradrag, som er kendt af den brede befolkning. Samtidig har jeg været selvstændig i 35 år uden at kende til dette fradrag, før jeg blive kontaktet af en revisor i år, der gjorde mig opmærksom på muligheden for fratrække tabet i min indkomst.
Pga. mit selskabs konkurs har jeg ikke haft mulighed for rådgivning og derfor vidende om, at et sådan fradrag kunne modregnes i min indkomst.
Den 9. juli 2010 er jeg i kontakt med SKAT vedrørende en anden sag (Sagid [sag1]). I den forbindelse ved SKAT, at mit selskab er gået konkurs, som man kan se i brevet fra SKAT af 9. juli 2010 (Sagsbehandler [person2]). I sagen har SKAT været inde og gennemgået selskabets regnskab og fundet ud af, at jeg har fået et ulovligt aktionærlån, og jeg derfor skal beskattes af kr. 63.813. I den forbindelse mener jeg, at SKAT laver en fejl ved ikke at oplyse mig om muligheden for at fratrække mit indskud i selskabet på kr. 500.000 pga. selskabets konkurs.”

s afgørelse

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en ansættelse af indkomstskat ændres efter anmodning fra den skattepligtige i henhold til bestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan der gives tilladelse til en ændring af skatteansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Derudover fastslår skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, at en ansættelse kun kan ændres i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, såfremt genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. SKAT kan behandle en genoptagelsesanmodning, der er modtaget efter udløbet af 6 måneders fristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, sidste pkt.

Det fremgår af forarbejderne til skatteforvaltningsloven, at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, finder anvendelse, hvor der er tale om særlige omstændigheder, der medfører, at det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive grunde i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Der er tale om en undtagelsesbestemmelse, der skal fortolkes snævert. Bestemmelsen kan finde anvendelse, hvor der er begået en fejl af den skatteansættende myndighed, når fejlen har medført en materiel urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

Det er skatteyder, der skal løfte bevisbyrden for, at der foreligger særlige omstændigheder, som er omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Der er ikke mulighed for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, som følge af et overset fradrag.

Følgende fremgår af Den juridiske vejledning 2017-2, afsnit A.A.8.2.2.2.2.8 om oversete eller glemte fradrag: “SFL § 27, stk. 1, nr. 8, kan ikke medføre tilladelse til genoptagelse i tilfælde, hvor baggrunden for anmodningen alene er, at en borger ved en fejl har overset eller glemt et fradrag.”

Klageren har anført, at SKAT har begået en fejl ved ikke at vejlede ham om, at der er fradragsret for tab på aktier, når selskabet er gået konkurs.

Den 9. juli 2010 sendte SKAT et forslag til ansættelsesændring vedrørende indkomståret 2008. SKAT konkluderede, at klageren skal beskattes af afdrag og afkast vedrørende to løsørepantebreve, og at klageren havde et ulovligt aktionærlån hos [virksomhed1] A/S, som er gået konkurs.

Der ses ikke at foreligge en myndighedsfejl fra SKATs side. SKATs forslag til ansættelsesændringer vedrører konkrete forhold i indkomståret 2008. SKAT har ikke en vejledningsforpligtelse for så vidt angår andre forhold, nemlig den skattemæssige behandling af tab på aktier, i indkomståret 2010.

Der anses ikke at foreligge særlige omstændigheder, der medfører, at klagerens skatteansættelse for indkomståret 2010 kan genoptages i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, og det anses ud fra en konkret vurdering ikke urimeligt at opretholde skatteansættelsen.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, skal en anmodning om genoptagelse fremsættes inden 6 måneder efter, at man er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.

SKAT modtog klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2010 den 19. juni 2015. Ifølge CVR-registret er [virksomhed1] A/S opløst den 30. september 2010 efter konkurs. På dette tidspunkt var klageren klar over, at hans aktiekapital er tabt, hvorfor 6 måneders fristen for ekstraordinær genoptagelse ikke er overholdt. Der ses ikke at foreligge særlige omstændigheder, der tilsiger, at SKAT kan behandle genoptagelsesanmodningen trods fristoverskridelsen, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, sidste pkt.

Der henvises til SKM2017.22.BR.

Da betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, og § 27, stk. 2, ikke er opfyldt, kan klagerens skatteansættelse for indkomståret 2010 ikke genoptages.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.