Kendelse af 13-11-2018 - indlagt i TaxCons database den 08-12-2018

SKAT har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2008.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har den 22. april 2015 anmodet SKAT om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2008. Anmodningen var begrundet således:

”Vores anmodning om genoptagelse af indkomståret 2008 er foranlediget af, at SKAT fra og med indkomståret 2009 har underkendt, at den af [person1] drevne virksomhed er drevet erhvervsmæssigt i skattemæssig henseende. Virksomheden har imidlertid eksisteret siden indkomståret 2005, hvorfor SKAT må have anerkendt, at virksomheden var erhvervsmæssig i indkomstårene 2005-2008. Henset hertil er vi af den opfattelse, at der kan fradrages for driftstab i forbindelse med ophør af virksomheden i indkomståret 2008 i medfør af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.”

SKAT har ved afgørelse af 3. april 2013 nægtet fradrag for underskud af klagerens virksomhed for indkomstårene 2009-2011, samt anset virksomhedens driftsmidler for overgået fra erhverv til privat til nedskreven saldo. Skatte- og Vurderingsankenævn [...] har ved afgørelse af 10. december 2014 stadfæstet SKATs afgørelse. Afgørelsen blev herefter indbragt for Retten i [by1], som afsagde dom den 16. december 2015, offentliggjort i SKM2016.40.BR. Retten fandt, at virksomheden i perioden 2009-2011 ikke opfyldte kravene for at kunne anses for erhvervsmæssig, hvorved klageren ikke kunne fradrage virksomhedens underskud. Dommen blev anket til Vestre Landsret, som ved dom af 25. oktober 2016, offentliggjort i SKM2017.88.VLR, stadfæstede byrettens dom.

SKAT har endvidere truffet afgørelse for indkomståret 2012. I afgørelsen af 2. februar 2015 har SKAT nægtet fradrag for virksomhedens underskud samt opgjort, at klageren havde et tab på driftsmidler på 80.495 kr. på baggrund af nedenstående opgørelse:

Driftsmidler primo 2009

749.910 kr.

Afgang 2009

-240.000 kr.

Tilgang

30.000 kr.

Afgang i 2010

-135.000 kr.

Afgang i 2011

-169.215 kr.

Afgang i 2012

-155.200 kr.

Saldo på driftsmidler ultimo 2012

80.495 kr.

SKAT har bemærket, at driftsmidlerne allerede er overgået fra erhverv til privat jf. SKATs afgørelse af 3. april 2013 for indkomstårene 2009-2011.

Skatte- og Vurderingsankenævn [...] har i afgørelse af 14. december 2017 stadfæstet SKATs afgørelse vedrørende indkomståret 2012.

SKATs afgørelse

SKAT har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2008.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

4. SKATs begrundelse ifølge forslaget

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2008 udløb 1. maj 2012. Fristen for genoptagelse er derfor udløbet, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og du kan kun få genoptagelse, hvis du opfylder betingelserne i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1 – 8 og stk. 2.

SKAT er enig i, at der skal ske en opgørelse af fortjeneste/tab ved ophør af virksomheden. SKAT er endvidere enig i, at opgørelsen skal foretages i indkomståret 2008, da virksomheden er anset for privat fra indkomståret 2009.

SKAT har dog allerede ved afgørelse for indkomstårene 2009-2011 anset driftsmidlerne for overgået til privat til den nedskrevne saldo.

SKAT har således allerede i afgørelsen vedr. indkomstårene 2009-2011 taget stilling til, at der ikke har været et tab på driftsmidler.

Dette underbygges også af opgørelsen i afgørelsen vedr. indkomståret 2012. Her er driftsmiddelsaldoen ultimo 2008 opgjort til 749.910 kr. Der har efterfølgende været en nettoafgang på driftsmidlerne på 669.415 kr. således, at saldoen efter salg i 2012 udgjorde 80.495 kr.

Dette underbygger, at det er korrekt, at SKAT har fastsat driftsmidlerne til den nedskrevne saldo i afgørelsen for indkomstårene 2009-2011. Det efterfølgende begrænsede fald i driftsmidlernes værdi må anses for en værdinedgang, som følge af brugen af driftsmidlerne indtil salg.

SKAT foreslår derfor, at skatteansættelsen for indkomståret 2008 ikke genoptages.

5. SKATs endelige afgørelse

Din advokat skriver i indsigelsen:

"Faktum er, at den af SKAT foretagne periodisering er forkert."

Din advokat har dog ikke nærmere redegjort for, hvori denne fejl består.

SKAT fastholder, at driftsmidlerne er behandlet korrekt.

SKAT genoptager derfor ikke skatteansættelsen for indkomståret 2008.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klagerens skatteansættelse for indkomståret 2008 skal genoptages ekstraordinært.

Repræsentanten har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

[person1]s hustru erhvervede ejendommen beliggende [adresse1], [...], [by2] den 15. december 2005.

[person1] opstartede den 1. april 2005 virksomheden [virksomhed1] (CVR.nr. [...1]). Aktiviteterne i [virksomhed1] var køb, bearbejdning og salg af træ. Det var [person1]s hensigt, at virksomheden skulle være hans fremtidige indtægtsgrundlag, idet han havde stor erfaring inden for det pågældende område.

I 2005 kom [person1] til skade, mens han bearbejdede træ med skovningsmaskine. Han fik i den forbindelse beskadiget sin højre hånd, og forløbet endte med, at han den 20. september 2005 fik amputeret sin højre hånd. Han var højrehåndet. Hånden blev i et vist omfang rekonstrueret, således at denne kunne benyttes som støttehånd.

Som følge af ovennævnte ulykke var [person1] sygemeldt frem til medio 2007. Efter medio 2007 tilbød [by3] Kommune, at han kunne få en personlig assistent på 20 timer til at bistå ham med driften af virksomheden. Formålet hermed var at få ham i gang med sin virksomhed på ny. Dette tilbud fra [by3] Kommune medførte imidlertid, at [virksomhed1] skulle aflønne en assistent, dog således at virksomheden blev tilkendt refusion med 3 måneders tilbagevirkende kraft. Dette var ikke økonomisk muligt for virksomheden.

[person1] forsøgte selv at genoptage arbejdet. Han fik ombygget sine maskiner, således at han kunne bruge disse, selvom han havde handicappet med sin tidligere primære hånd. Som følge af skaden var det nødvendigt for ham at benytte venstre arm. Dette resulterede i, at han grundet overbelastning fik en beskadiget venstre arm. Dette medførte en ny sygemelding i 2008. Dermed var der en ny periode med stilstand i virksomheden. Konsekvensen heraf var blandt andet, at der gik råd i varelageret. [person1] opgav ikke sin virksomhed, men denne blev i de følgende år drevet på et meget nedsat blus, hvor han havde fokus på salg af bearbejdet træ. [person1] håbede på, at han ville blive i stand til at genoptage virksomheden.

I december 2010 fik [person1] tilkendt førtidspension, og dette medførte, at han besluttede at afvikle sin virksomhed. Virksomheden ophørte med driften i 2012. [person1] havde siden 2005 fradraget underskuddet i sin virksomhed i medfør af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

(...)

SKAT har alene forhøjet [person1] med underskud af virksomheden i indkomstårene 2009-2011. SKAT må derfor have anerkendt, at hans virksomhed var erhvervsmæssigt drevet i skattemæssig henseende i indkomstårene 2005-2008.

Henset hertil må der skulle ske ophørsbeskatning i det indkomstår, hvor virksomheden i skattemæssig henseende overgår fra at være erhvervsmæssig til ikke erhvervsmæssig. [person1] har derfor krav på at foretage fradrag for tab på virksomhedens aktiver i det år, hvor overgangen anses for at være sket.

Som det fremgår af ovennævnte har SKAT anerkendt fradrag for underskud i indkomstårene 2005-2008. Henset hertil må [person1] ligeledes være berettiget til at foretage et fradrag for tab i ophørsåret.

---0---

På baggrund af ovennævnte skal vi anmode om, at [person1]s skatteansættelse for indkomståret 2008 ekstraordinært genoptages i medfør af skatteforvaltningslovens 27, stk. 1, nr. 2, alternativt i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. nr. 8. Dette med henblik på, at der foretages en vurdering af, hvornår [person1] foretager fradrag som følge af ophør af hans virksomhed.

Bestemmelserne om ordinær og ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelser er indeholdt i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. SKATs mulighed for at foretage en ordinær genoptagelse af en skatteansættelse er reguleret i bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 26. I henhold til ordlyden i bestemmelsen udløber SKATs frist for at gennemføre en ændring af en skatteansættelse som altovervejende udgangspunkt 1. maj i det fjerde indkomstår efter indkomstårets udløb. Fristen for at foretage en ordinær genoptagelse af indkomståret 2008 udløb således den 1. maj 2012.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2 suspenderes den ordinære frist, jf. skatteforvaltningslovens § 26, i det omfang, at ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse vedrørende den skattepligtige for et andet indkomstår.

Skattemyndighederne har således mulighed for ekstraordinært at ændre en skatteansættelse, hvis blandt andet ansættelsen er en direkte følge af ansættelsen vedrørende den skattepligtige for et andet indkomstår. Bestemmelsen vil herefter finde anvendelse, hvor skattemyndighederne forhøjer en skatteansættelse vedrørende den skattepligtige, dennes ægtefælle eller et sambeskattet selskab med den virkning, at en skatteansættelse for indkomstår, der ligger udenfor de almindelige ansættelsesfrister, skal nedsættes.

I nærværende sag nægtede SKAT [person1] fradrag for tab på driftsmidler som følge af ophør af virksomhed i indkomståret 2012 ved afgørelse af 2. februar 2015. Denne afgørelse medfører, at [person1] skulle have fradrag for tabet i tidligere indkomståret. Ændringen af indkomståret 2008 er således en direkte følge af SKATs afgørelse af 2. februar 2015, hvorfor klageren er berettiget til at få genoptaget sin skatteansættelse for indkomståret 2008 i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. nr. 2.

Såfremt Landsskatteretten måtte finde, at [person1]s skatteansættelse for indkomståret 2008 ikke kan ekstraordinært genoptages i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, gøres det gældende, at [person1] får genoptaget sin skatteansættelse ekstraordinært i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Der foreligger i nærværende sag sådanne særlige omstændigheder, at der skal ske ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Dette som følge af, at der foreligger en sandsynlig udsigt til, at genoptagelsen vil resultere i en indholdsmæssig ændring af den hidtidige ansættelse.

Endvidere har ændringen haft en væsentlig betydning for den skattepligtige, ligesom SKAT har begået en ansvarspådragende fejl, eller hvis fejlen, uden at være ansvarspådragende, har medført en materiel urigtig ansættelse. Henset hertil er betingelserne for en ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 8 til stede.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Sagen vedrører skatteansættelsen for indkomståret 2008. I medfør af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en anmodning om genoptagelse på den skattepligtiges initiativ være sendt til SKAT senest den 1. maj 2012. Klagerens repræsentant har fremsendt anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen den 22. april 2015. Anmodningen ligger således udenfor den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26.

I de tilfælde, hvor fristen for anmodning om ordinær genoptagelse er overskredet, kan en genoptagelse kun foretages i de tilfælde nævnt i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, som begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Klagerens repræsentant har anmodet om ekstraordinær genoptagelse for indkomståret 2008 efter skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 2, samt nr. 8, hvis Landsskatteretten når frem til, at ansættelsen ikke kan genoptages efter nr. 2. Der kan ske ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, hvis ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse vedrørende den skattepligtige for et andet indkomstår.

Der er ifølge repræsentanten udsigt til, at genoptagelsen vil resultere i en indholdsmæssig ændring af den hidtidige ansættelse. Repræsentanten er endvidere af den opfattelse, at SKAT har begået en fejl, som har medført en materiel urigtig ansættelse.

Landsskatteretten finder ikke, at der er fremlagt nye faktiske oplysninger, som kan begrunde en indholdsmæssig ændring af den hidtidige ansættelse. Der er henset til, at saldoværdien på driftsmidler primo 2009 var opgjort til 749.910 kr. Der var i perioden 2009-2012 solgt driftsmidler for 669.415 kr., hvorefter saldoen var 80.495 kr. Salget af driftsmidlerne på 669.415 kr. indikerer, at værdien af driftsmidlerne ultimo 2008 ikke var lavere end den opgjorte værdi på 749.910 kr. Det er ikke dokumenteret, at værdien af driftsmidlerne i 2008 ikke svarede til den opgjorte værdi på 749.910 kr.

Landsskatteretten finder endvidere ikke, at klageren opfylder betingelsen i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 2, da ændringen af indkomståret 2008 ikke er en direkte følge af SKATs afgørelse af 2. februar 2015. SKAT har allerede ved afgørelse af 3. april 2013 vedrørende indkomstårene 2009-2012 taget stilling til, at driftsmidlerne er overgået fra erhverv til privat til den nedskrevne saldo, hvorfor der allerede på dette tidspunkt er truffet afgørelse om indkomståret 2008.

Landsskatteretten finder desuden, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Der er lagt vægt på, at det fremgår af afskrivningslovens § 4, stk. 1, at en ændring af benyttelsen af driftsmidler fra udelukkende erhvervsmæssig benyttelse til privat benyttelse, skal behandles som et salg. Som salgssum anvendes handelsværdien på det tidspunkt, hvor benyttelsen ændres. SKAT har således opgjort salgssummen til den nedskrevne saldo på driftsmiddelsaldoen på baggrund af de oplysninger, som forelå på det tidspunkt, hvor driftsmidlerne overgik fra erhverv til privat.

Det skal i øvrigt bemærkes, at SKATs afgørelse, hvor SKAT anser driftsmidlerne for overgået fra erhverv til privat, er dateret den 3. april 2013. Det er Landsskatterettens opfattelse, at reaktionsfristen på 6 måneder efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, løber fra denne dato, og reaktionsfristen kan således ikke anses for at være overholdt. Det er endvidere Landsskatterettens opfattelse, at der ikke i sagen foreligger særlige omstændigheder, som kan begrunde dispensation fra fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt. jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 5. pkt.

Der kan således ikke ske ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2008.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.