Kendelse af 04-10-2018 - indlagt i TaxCons database den 03-11-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2011

Skattepligtig indkomst i England fra [virksomhed1] (exemption)

0 kr.

56.227 kr.

56.227 kr.

Fradrag - pensionsindbetalinger

0 kr.

7.868 kr.

0 kr.

Befordringsfradrag

0 kr.

67.523 kr.

26.261 kr.

Fagforening m.v.

-

1.711 kr.

38 kr.

Rejsefradrag

0 kr.

50.000 kr.

40.745 kr.

2012

Skattepligtig indkomst i England fra [virksomhed1] (exemption)

0 kr.

65.403 kr.

65.403 kr.

Fradrag - pensionsindbetalinger

0 kr.

8.404 kr.

0 kr.

Befordringsfradrag

0 kr.

73.652 kr.

28.690 kr.

Fagforening m.v.

0 kr.

1.883 kr.

1.883 kr.

Rejsefradrag

0 kr.

50.000 kr.

37.530 kr.

2013

Skattepligtig indkomst i England fra [virksomhed1] (exemption)

0 kr.

65.260 kr.

65.260 kr.

Fradrag - pensionsindbetalinger

0 kr.

8.036 kr.

0 kr.

Befordringsfradrag

0 kr.

80.613 kr.

31.350 kr.

Fagforening m.v.

0 kr.

1.861 kr.

1.858 kr.

Rejsefradrag

0 kr.

25.000 kr.

25.000 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har siden 1997 arbejdet som steward med base i [lufthavn1], hvorfra han hovedsageligt arbejder ombord på langdistanceflyvninger. Klagerens arbejdsgiver er [virksomhed1].

Selvangivet indkomst

Klageren har i indkomstårene 2011, 2012 og 2013 selvangivet udenlandsk indkomst med exemption lempelse med henholdsvis 330.749 kr., 338.297 kr. og 362.333 kr.

Klageren har i Storbritannien selvangivet som "non-resident". Han har selvangivet en indkomst fra [virksomhed1] på 3.442 £ for det britiske skatteår 6. april 2011 - 5. april 2012. For skatteåret 6. april 2012 - den 5. april 2013 har han selvangivet en indkomst på 3.545 £. For skatteåret 6. april 2013 - 5. april 2014 har han selvangivet en indkomst på 3.552 £. Det er oplyst, at det selvangivne er sket på baggrund af arbejdsgiverens procentuelle estimat over arbejde udført indenfor og udenfor Storbritannien oplyst til HM Revenue and Customs.

Klageren har i klagen til Skatteankestyrelsen oplyst, at han på sine engelske selvangivelser har anført den del af lønindkomsten, som kan henføres til arbejde i England. Klageren har ikke selvangivet den øvrige del af indkomsten, idet den engelske skatteopgørelse som non-resident ifølge klageren alene baseres på den skattepligtige indkomst.

Af skatteopgørelsen fra de britiske skattemyndigheder for de respektive skatteår fremgår, at klageren ikke skal betale skat af noget beløb efter personlige fradrag.

HM Revenue and Customs har i brev af 1. februar 2016 bekræftet modtagelsen af klagerens ændringer af 18. december 2015. Ændringerne vedrørte andelen af indkomst optjent i Storbritannien, som klageren har ændret til 17 % af den samlede indkomst i det britiske skatteår 2010/2011 og 18 % i de to efterfølgende skatteår 2011/2012 og 2012/2013. Det fremgår af brevet, at ændringerne ikke vil have nogen effekt på klagerens skattebetaling.

Rejse- og befordringsfradrag

Klageren boede frem til den 20. oktober 2011 på adressen [adresse1] [by1]. Herefter boede han frem til den 1. december 2014 på adressen [adresse2], [by2].

Befordringen mellem bopæl og arbejdsplads sker primært med fly til/fra [lufthavn2], [by3], og [lufthavn1].

Afstanden mellem klagerens bopæl i henholdsvis [by1] og [by2] og [lufthavn2], [by3], er henholdsvis 3 km og 9 km.

Der er fremlagt brev af 10. august 2015 fra [virksomhed1], som har oplyst, at det er kabinepersonalets eget ansvar at sørge for transport, herunder betaling, til og fra [lufthavn1].

Endvidere er fremlagt brev af 24. september 2015 fra [virksomhed1]. Heraf fremgår:

"[virksomhed1] crew are solely responsible for the provision and purchase of their own meals while overseas. An allowance is paid via the payroll to cover the cost of meals and [virksomhed1] does not operate a refund system to cover the cost of crew meals while they are overseas."

Klageren har fremlagt arbejdsplaner. Heraf fremgår, at klageren i 2011, 2012 og 2013 har haft henholdsvis 39, 40 og 42 rejser tur/retur mellem [lufthavn2], [by3], og [lufthavn1].

Som dokumentation for køb af flybilletter er der fremlagt bookingbekræftelser for rejser den 20. december 2011 - 28. december 2011, billetpris 82,20 £; den 21. december 2012 - 25. december 2012, billetpris 83,75 £ og den 23. september 2013 - 26. september 2013, billetpris 89,50 £.

Der er endvidere fremlagt boardingpas samt kontoudskrift fra [finans1] bank i England for 2011 - 2013, hvor der er markeret 124 hævninger. Af kontoudskriften for 2011 fremgår følgende:

DETAILS

PAYMENTS

DATE

[virksomhed1] [...] Ref 005 [...] [...]

78.77

7 JAN 11

[virksomhed1] [...] Ref 01? [...] [...]

29.80

13 JAN 11

[virksomhed1] [...] Ref 016 [...] [...]

47.97

18 JAN 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.57

1 FEB 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

78.77

08 FEB 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.57

23 FEB 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.47

03 MAR 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.67

10 MAR 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.77

16 MAR 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.87

24 MAR 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.60

05 APR 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.70

13 APR 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.60

19 APR 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

30.90

27 APR 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.70

27 APR 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

46.80

10 MAY 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

76.80

10 MAY 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.70

18 MAY 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.50

26 MAY 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.30

3 JUN 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.80

10 JUN 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.80

14 JUN 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.70

20 JUN 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.70

27 JUN 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.80

5 JUL 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

78.10

12 JUL 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.50

25 JUL 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.60

29 JUL 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.60

01 AUG 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.50

23 AUG 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

76.40

01 SEP 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.60

12 SEP 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

77.30

21 SEP 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

78.60

30 SEP 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

78.60

05 OCT 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

32.80

25 OCT 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

48.80

28 OCT 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

81.50

02 NOV 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

81.60

08 NOV 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

81.20

30 NOV 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

82.30

09 DEC 11

[virksomhed1] [...] Ref (...)

82.20

22 DEC 11

I indkomstårene 2011, 2012 og 2013 har klageren ifølge de fremlagte kontoudskrifter haft udgifter til billetter for i alt henholdsvis 3.054 GBP, 3.124 GBP og 3.570 GBP, som omregnet til danske kroner svarer til henholdsvis 26.261 kr., 28.690 kr. og 31.350 kr. ved anvendelse af gennemsnitskursen for britiske pund for det enkle indkomstår.

Klageren har fremlagt arbejdsplaner (roster) for 2011, 2012 og 2013. En arbejdsperiode består af en mødetid (report time), flyafgang og -flyankomst for periodens flyvninger samt sluttid for arbejdsperioden (clear time).

Skatteankestyrelsen har opgjort antal hele rejsedøgn og antal tilstødende timer på baggrund af de oplyste afgangs- og ankomsttider til [lufthavn1], [England].

Indkomståret 2011

Tur

Rejse start

Rejse slut

Hele døgn

Tilstødende timer

Flyvninger

1

06-01-11 14:20

08-01-11 11:25

1

22

2

2

12-01-11 14:30

15-01-11 13:55

2

24

2

3

07-02-11 09:35*

09-02-11 09:45

2

1

2

4

22-02-11 16:55

24-02-11 10:25

1

18

4

25-02-11 11:40

27-02-11 06:35

1

19

5

03-03-11 16:55

05-03-11 13:40

1

21

2

6

09-03-11 14:20

11-03-11 11:25

1

22

2

7

15-03-11 19:20

19-03-11 06:20

3

12

2

8

25-03-11 17:50

29-03-11 04:15

3

11

2

9

02-04-11 17:57

04-04-11 08:27

1

15

4

05-04-11 17:00

07-04-11 08:19

1

16

10

11-04-11 13:40

13-04-11 05:25

1

16

2

11

16-04-11 20:50

20-04-11 06:20

3

10

2

12

24-04-11 10:25

26-04-11 07:50*

1

22

2

13

04-05-11 08:30*

06-05-11 05:45

1

22

2

14

09-05-11 20:50

12-05-11 11:25

2

15

2

15

17-05-11 20:30

21-05-11 04:25

3

8

2

16

26-05-11 15:05

29-05-11 14:25

2

24

2

17

02-06-11 10:35

04-06-11 04:25

1

18

2

18

08-06-11 20:55

09-06-11 03:45

0

0

0

19

12-06-11 20:40

14-06-11 13:00

1

17

2

20

17-06-11 13:00

20-06-11 12:00*

2

23

2

21

25-06-11 10:25*

27-06-11 07:50

1

22

2

22

02-07-11 18:30

06-07-11 04:45

3

11

2

23

11-07-11 10:05

14-07-11 14:25

3

5

2

24

22-07-11 10:05

24-07-11 05:40

1

20

2

25

28-07-11 17:05

30-07-11 23:55

2

7

4

31-07-11 17:05

02-08-11 08:10

1

16

26

10-08-11 20:55

14-08-11 05:40

3

9

2

27

21-08-11 19:30

25-08-11 04:05*

3

9

2

28

03-09-11 12:35*

05-09-11 09:00

1

21

2

29

10-09-11 10:15

15-09-11 07:05

4

21

4

30

20-09-11 14:11

21-09-11 06:34

0

0

21-09-11 12:00

25-09-11 06:00

3

18

2

31

29-09-11 18:10

03-10-11 04:15*

3

11

2

32

07-10-11 21:00*

15-10-11 05:35

7

9

4

33

24-10-11 16:30*

29-10-11 10:30

4

18

4

34

02-11-11 16:55

04-11-11 13:40

1

21

2

35

08-11-11 10:15

10-11-11 07:10*

1

21

2

36

14-11-11 19:55*

16-11-11 10:40

1

15

4

17-11-11 17:00

20-11-11 06:20

2

14

37

01-12-11 10:45*

03-12-11 07:30

1

21

2

38

08-12-11 10:15

10-12-11 07:25

1

22

2

39

20-12-11 21:55

28-12-11 05:25

7

8

4

I alt

89

690

94

* Boardingkort mangler

I alt 117 rejsedøgn og 18 tilstødende timer.

Indkomståret 2012

Tur

Rejse start

Rejse slut

Hele døgn

Tilstødende timer

Flyvninger

1

03-01-12 17:29

05-01-12 13:58

1

21

2

2

09-01-12 21:00

11-01-12 12:10*

1

16

2

3

22-01-12 16:05

24-01-12 08:25

1

17

4

25-01-12 08:30

26-01-12 20:15

1

12

4

09-02-12 21:40

11-02-12 12:35

1

15

2

5

14-02-12 21:40

16-02-12 14:00*

1

17

2

6

21-02-12 19:30*

25-02-12 06:25

3

11

2

7

01-03-12 20:45

05-03-12 06:45

3

10

2

8

09-03-12 20:30

13-03-12 04:50

3

9

2

9

28-03-12 11:00

31-03-12 11:00

3

0

2

10

06-04-12 20:55

10-04-12 05:40

3

9

2

11

15-04-12 15:20

17-04-12 07:45

1

17

2

18-04-12 08:55

20-04-12 05:55

1

22

12

24-04-12 21:05

28-04-12 05:25

3

9

2

13

03-05-12 20:15

11-05-12 04:30

7

9

4

14

16-05-12 10:35

18-05-12 04:25

1

18

2

15

21-05-12 13:05

24-05-12 12:00

2

23

2

16

28-05-12 15:45

30-05-12 15:25

1

24

2

17

03-06-12 11:00

06-06-12 11:00*

3

0

2

18

16-06-12 19:00

18-06-12 08:35

1

14

2

19-06-12 10:25

21-06-12 06:00

1

20

19

25-06-12 16:15

27-06-12 12:40*

1

21

2

20

01-07-12 13:50*

03-07-12 11:00

1

22

2

21

07-07-12 12:35

09-07-12 09:00

1

21

2

22

16-07-12 13:05*

21-07-12 12:55

5

0

2

23

01-08-12 16:15*

04-08-12 08:25

2

17

2

24

15-08-12 17:15

17-08-12 10:45

1

18

2

25

23-08-12 09:40

25-08-12 05:35

1

20

4

26

28-08-12 20:40

30-08-12 12:55

1

17

2

27

03-09-12 17:30

07-09-12 03:50

3

11

2

28

16-09-12 07:50*

16-09-12 17:05*

0

10

2

28

18-09-12 14:05*

21-09-12 13:30

2

24

2

30

25-09-12 10:00

27-09-12 06:30*

1

21

2

31

01-10-12 13:50*

03-10-12 07:35

1

18

4

04-10-12 09:10

06-10-12 05:35

1

21

32

10-10-12 09:24

12-10-12 06:18

1

21

2

33

16-10-12 20:55

20-10-12 05:40

3

9

2

34

25-10-12 20:15

02-11-12 05:20

7

10

4

35

19-11-12 12:45

21-11-12 06:40

1

18

2

36

24-11-12 14:30

26-11-12 11:20

1

21

2

37

30-11-12 14:40

02-12-12 09:00

1

19

4

03-12-12 10:55

05-12-12 09:00

1

23

38

09-12-12 14:55

11-12-12 12:00

1

22

2

39

21-12-12 22:00

25-12-12 07:15

3

10

2

40

30-12-12 08:35

30-12-12 17:50

0

10

2

I alt

82

674

92

* Boardingkort mangler

I alt 110 døgn og 2 tilstødende timer.

Indkomståret 2013

Tur

Rejse start

Rejse slut

Hele døgn

Tilstødende timer

Flyvninger

1

02-01-13 12:15

04-01-13 06:25

1

19

2

2

08-01-13 15:05

11-01-13 13:55

2

23

2

3

17-01-13 20:45

21-01-13 06:45

3

10

2

4

25-01-13 10:30

27-01-13 05:00

1

19

2

5

01-02-13 14:00

03-02-13 13:25

1

24

2

6

07-02-13 14:40

10-02-13 06:40

2

16

2

12-02-12 12:00

14-02-13 06:25

1

19

7

18-02-13 21:55

26-02-13 05:20

7

8

4

8

04-03-13 14:30

06-03-13 11:20*

1

21

2

9

17-03-13 10:25*

20-03-13 07:35

2

22

2

10

30-03-13 16:30

01-04-13 07:45

1

16

4

02-04-13 10:25

04-04-13 06:00

1

20

11

10-04-13 20:55

14-04-13 04:40

3

8

2

12

19-04-13 20:20

23-04-13 05:45

3

10

2

13

27-04-13 10:15

29-04-13 05:40

1

20

2

14

06-05-13 17:05

08-05-13 09:50

1

17

2

15

12-05-13 20:55

16-05-13 05:20*

3

9

2

16

21-05-13 10:55*

23-05-13 08:35

1

22

2

17

27-05-13 18:30

29-05-13 18:35

2

1

4

30-05-13 11:35

01-06-13 05:20

1

18

18

06-06-13 13:40

09-06-13 15:30

3

2

2

19

21-06-13 13:10

23-06-13 11:35*

1

23

2

20

28-06-13 12:10

30-06-13 04:40

1

17

2

21

03-07-13 19:00

05-07-13 08:45

1

14

4

06-07-13 12:05

08-07-13 07:35

1

20

22

12-07-13 09:40

14-07-13 05:35

1

20

4

23

17-07-13 00:20

21-07-13 13:00

4

13

2

24

27-07-13 09:35

29-07-13 05:20

1

20

2

25

02-08-13 14:00

04-08-13 11:00

1

21

2

26

08-08-13 20:40

10-08-13 13:05

1

17

2

27

16-08-13 09:25

18-08-13 06:55

1

22

2

28

27-08-13 16:15

29-08-13 12:40*

1

21

2

29

02-09-13 19:00*

04-09-13 08:45

1

14

4

05-09-13 10:25

07-09-13 06:00

1

20

30

12-09-13 20:55

16-09-13 04:40*

3

8

2

31

23-09-13 20:45

25-09-13 17:15

1

21

2

32

28-09-13 13:00

01-10-13 12:10

2

24

2

07-10-13 09:25

09-10-13 06:20

1

21

2

33

18-10-13 11:15

20-10-13 06:05

1

19

2

34

24-10-13 11:15

26-10-13 06:05

1

19

2

35

30-10-13 13:15

01-11-13 05:20

1

17

2

36

06-11-13 21:25

10-11-13 07:20

3

10

2

37

14-11-13 12:45

16-11-13 06:20

1

13

2

38

19-11-13 20:00

21-11-13 08:45

1

13

4

22-11-13 16:35

24-11-13 08:30

1

16

39

28-11-13 14:55

01-12-13 17:15*

3

3

2

40

09-12-13 15:15*

11-12-13 09:00

1

18

2

41

15-12-13 17:35

19-12-13 06:30

3

13

2

42

26-12-13 14:30

28-12-13 07:30

1

17

2

I alt

81

878

100

* Boardingkort mangler

I alt 117 døgn og 14 tilstødende timer.

Fagforening

Klageren har fremlagt lønsedler, hvor udgifterne til fagforeningskontingent fremgår under afsnittet "deductions".

Udgifter til fagforeningskontingent i indkomståret 2011:

Lønperiode

Fagforening

Beløb i GBP

01.01.2011-31.01.2011

[fagforening1]

16,38

01.02.2011-28.02.2011

[fagforening1]

16,38

01.03.2011-31.03.2011

[fagforening1]

16,38

01.04.2011-30.04.2011

[fagforening1]

16,38

01.05.2011-31.05.2011

[fagforening1]

16,38

01.06.2011-30.06.2011

[fagforening1]

16,38

01.07.2011-31.07.2011

[fagforening1]

16,38

01.08.2011-31.08.2011

[fagforening1]

16,38

01.09.2011-30.09.2011

[fagforening2]

16,90

01.10.2011-31.10.2011

[fagforening2]

16,90

01.11.2011-30.11.2011

[fagforening2]

16,90

01.12.2011-31.12.2011

[fagforening2]

16,90

I alt

198,64

Udgifter til fagforeningskontingent i indkomståret 2012:

Lønperiode

Fagforening

Beløb i GBP

01.01.2012-31.01.2012

[fagforening2]

16,90

01.02.2012-28.02.2012

[fagforening2]

16,90

01.03.2012-31.03.2012

[fagforening2]

16,90

01.04.2012-30.04.2012

[fagforening2]

16,90

01.05.2012-31.05.2012

[fagforening2]

16,90

01.06.2012-30.06.2012

[fagforening2]

16,90

01.07.2012-31.07.2012

[fagforening2]

16,90

01.08.2012-31.08.2012

[fagforening2]

16,90

01.09.2012-30.09.2012

[fagforening2]

17,47

01.10.2012-31.10.2012

[fagforening2]

17,47

01.11.2012-30.11.2012

[fagforening2]

17,47

01.12.2012-31.12.2012

[fagforening2]

17,47

I alt

205,08

Udgifter til fagforeningskontingent i indkomståret 2013:

Lønperiode

Fagforening

Beløb i GBP

01.01.2013-31.01.2013

[fagforening2]

17,47

01.02.2013-28.02.2013

[fagforening2]

17,47

01.03.2013-31.03.2013

[fagforening2]

17,47

01.04.2013-30.04.2013

[fagforening2]

17,47

01.05.2013-31.05.2013

[fagforening2]

17,47

01.06.2013-30.06.2013

[fagforening2]

17,47

01.07.2013-31.07.2013

[fagforening2]

17,47

01.08.2013-31.08.2013

[fagforening2]

17,47

01.09.2013-30.09.2013

[fagforening2]

18,03

01.10.2013-31.10.2013

[fagforening2]

18,03

01.11.2013-30.11.2013

[fagforening2]

18,03

01.12.2013-31.12.2013

[fagforening2]

18,03

I alt

211,88

Det fremgår af lønsedlerne, at klageren har betalt fagforeningskontingenter for i alt 198,64 GBP, 205,08 GBP og 211,88 GBP i indkomstårene 2011, 2012 og 2013. Omregnet svarer det til henholdsvis 1.706 kr., 1.883 kr. og 1.858 kr. under anvendelse af Nationalbankens årsgennemsnit for britiske pund.

SKAT har for 2011 flyttet et selvangivet ligningsmæssigt fradrag på 1.668 kr. vedrørende udenlandsk indkomst til rubrikken "faglig kontingent".

Pensionsindbetalinger

Af klagerens lønsedler fremgår hver måned reduktion i lønnen med betaling til "NAPS 1 NRA 65 76.26".

SKATs afgørelse

Lempelse

SKAT har beregnet bruttolønnen fra [virksomhed1] for 2011, 2012 og 2013 til henholdsvis 330.750 kr., 363.352 kr. og 362.558 kr.

SKAT har ikke godkendt lempelse i den udenlandske indkomst, da det ikke er dokumenteret, at dele af indkomsten er skattepligtig til Storbritannien. Der er henvist artikel 15, stk. 1 og 4, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien.

Befordringsfradrag

SKAT har ikke godkendt fradrag efter statens takster for udgifter til befordring, da der ikke er indsendt tilstrækkelig dokumentation for den faktiske befordring, eller på anden vis sandsynliggjort, at befordringen har fundet sted.

Rejsefradrag

SKAT har ikke godkendt fradrag efter statens takster for udgifter til rejse grundet manglende dokumentation.

Pension

SKAT har ikke godkendt fradrag i den personlige indkomst for indbetalinger til tvungen pensionsopsparing i England, idet det ikke fremgår af klagerens lønsedler, at han haft udgift hertil.

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at der i 2011, 2012 og 2013 skal godkendes lempelse (exemption) i en del af indkomsten fra [virksomhed1], opgjort til henholdsvis 29.597 kr., 32.240 kr. og 31.170 kr.

Der er nedlagt påstand om, at klageren er berettiget til fradrag for pensionsindbetalinger i 2011, 2012 og 2013 på henholdsvis 7.868 kr., 8.404 kr. og 8.036 kr.

Der er nedlagt påstand om, at klageren er berettiget til et befordringsfradrag på henholdsvis 67.523 kr., 73.652 kr. og 80.613 kr.

Der er nedlagt påstand om, at klageren er berettiget til et rejsefradrag på 50.000 kr. i 2011 og 2012 og på 25.000 kr. i 2013.

Der er nedlagt påstand om, at klageren er berettiget til fradrag for fagforeningskontingent på henholdsvis 1.711 kr., 1.883 kr. og 1.861 kr.

Der er anført følgende:

"Uenigheden i sagen består i følgende:

1) Om [person1] skal have exemption lempelse på den del af sin indkomst, som faktuelt er blevet beskattet/er skattepligtig i England.

2) Om [person1] har krav på befordringsfradrag, hvordan fradraget skal opgøres, samt om det er tilstrækkeligt dokumenteret eller sandsynliggjort, at [person1] har afholdt udgifter til befordring mellem bopæl og arbejdsplads.

3) Om [person1] har krav på rejsefradrag, hvordan fradraget skal opgøres, samt om det er tilstrækkeligt sandsynliggjort, at [person1] har haft udgifter til kost i forbindelse med rejse på arbejde, som ikke er afholdt/dækket af arbejdsgiver.

4) Om [person1] har krav på fradrag for betaling af fagligt kontingent til sin fagforening med hjemsted i udlandet.

5) Om [person1] har krav på fradrag for tvunget pensionsindbetaling foretaget af arbejdsgiver.

Sagens faktiske forhold

(...)

Rejse og befordring

Til befordringen mellem bopæl og arbejdsplads benytter [person1] primært fly til/fra [lufthavn2]. I flere tilfælde ligger arbejdsdagens begyndelse på et tidspunkt, hvor det er nødvendigt at flyve til [lufthavn1] aftenen før og overnatte i England. Denne overnatning skal [person1] også selv betale.

[person1] er steward på langdistance fly. Arbejdsopgaverne rummer derfor en del flyvninger til midlertidige arbejdssteder, hvor det er nødvendigt for [person1] at overnatte uden for basen. Arbejdsgiver betaler i den forbindelse for overnatningen, men dækker ikke udgifter til kost. Herudover dækker [person1] selv omkostninger til overnatning i forbindelse med tvungne kurser.

Under flyvningerne har flypersonalet officielt 1 måltid til rådighed pr. besætningsmedlem pr. tur. Dette måltid består faktuelt af speciel tilsidesat mad til halvdelen af besætningen, og resten udgøres af det forhåbentlige overskud af passagermaden. Det er dog ikke altid, at der bliver overskud af passagermad, og derfor er det jævnligt nødvendigt, at flypersonalet på skift selv medtager forud indkøbt mad om bord, f.eks. salat eller måltider til mikroovn.

Da der er tale om langdistance flyvninger, har [person1] en del mellemliggende arbejdsdage, hvor han ikke er om bord på et fly. På disse dage skal han selv stå for samtlige måltider. Der ydes af arbejdsgiver et fast løntillæg - dette beløb indgår i opgørelsen af den skattepligtige løn i den danske indkomstopgørelse.

[person1] har modtaget et bindende svar fra SKAT på, at han skulle have fuld dansk skattelempelse på sin lønindkomst fra [virksomhed1]. Med fuld skattelempelse i Danmark var fradrag for befordring og rejseudgifter uden betydning for den danske skatteopgørelse. Derfor har [person1] ikke opgjort og selvangivet nogen fradrag, ligesom han ikke systematisk har gemt sin dokumentation for grundlag til opgørelse af et fradrag for befordring eller rejseudgifter.

Der vedlægges kopi af det bindende svar.

SKAT har nu efterfølgende meddelt, at SKAT ikke ser sig bundet af det bindende svar, og har ført størstedelen af lønindkomsten til fuld beskatning i Danmark. På den baggrund er fradrag for befordring og rejseudgifter pludselig blevet aktuelle.

Under SKAT's sagsbehandling har [person1] anmodet om de anførte fradrag, og har opgjort disse ud fra de faktiske udgifter. [person1] har efter anmodning fra SKAT bl.a. indsendt kopi af sine lønsedler. Heraf fremgår alle betalinger fra arbejdsgiver. På lønsedlerne godskrives der "regular pay" og "variable pay". Af sidstnævnte er nogle heraf anført som "tax free" i England. Alle poster under "regular pay" og "variable pay" er medregnet til den skattepligtige indkomst på den danske selvangivelse. Således er ingen af udbetalingerne fra arbejdsgiver holdt uden for selvangivelsen - heller ikke modtagne tillæg for udedage.

SKAT har i sin afgørelse anført, at det ikke er tilstrækkeligt dokumenteret eller sandsynliggjort, at [person1] selv har afholdt udgifter til befordring mellem bopæl og arbejdsplads, eller at størrelsen af de faktiske udgifter er dokumenteret.

Efter anmodning fra SKAT har [person1] tidligere sendt SKAT en kopi af hans ansættelseskontrakt ved [virksomhed1]. Heraf fremgår intet om, at [virksomhed1] skal dække [person1]s udgifter til transport mellem bopæl og arbejdsplads.

[person1] har sendt SKAT dokumentation for køb af flybilletter i form af boardingkort. [person1] gør i den forbindelse SKAT opmærksom på, at nogle boardingkort er bortkommet i løbet af årene. Ud fra de fremlagte boardingkort har [person1] opgjort følgende fradrag for flyudgifter i 2011, 2012 og 2013 til befordring mellem bopæl og arbejdsplads:

DKK

Indkomståret 2011

27.488

Indkomståret 2012

30.477

Indkomståret 2013

33.978

Det fremgår af det indsendte materiale, at flyudgifterne er betalt med betalingskort.

SKAT har efterfølgende udsendt forslag, hvor der ikke er godkendt fradrag for befordring eller rejseudgifter. Samtidig får [person1] kendskab til en kollega, som oplyser, at hun af SKAT har fået hjælp til at selvangive et befordringsfradrag, som blev opgjort på baggrund af kørselsafstanden mellem bopæl og arbejdsplads ud fra kørsel i bil via Eurotunnelen. På baggrund heraf vælger [person1] i sin indsigelse af anmode om et befordringsfradrag opgjort på tilsvarende vis.

Efterfølgende er [person1] kommet i besiddelse af en afgørelse fra Skatteankenævnet i [by4], hvor en kollega har fået godkendt et befordringsfradrag svarende til udgiften til flyrejse med tillæg af befordring fra bopæl til [by5] Havn samt befordring fra [UK] til [lufthavn1].

Der vedlægges anonymiseret kopi af sagsfremstillingen fra Skatteankenævnet.

Afstanden fra [person1]s bopæl til [by5] Havn er ifølge Google Maps 300 km, og afstanden fra [UK] til [lufthavn1] er 177 km - i alt 477 km.

[person1] kan i nærværende klage underbygge omfanget af sine transportudgifter via kontoudtog fra hans konto ved [finans1], som er blevet anvendt ved køb af flybilletter. Herudfra er der afholdt følgende udgifter til køb af flybilletter til befordring mellem bopæl og arbejdsplads:

GBP

2011: I alt 78 enkeltture

3.054

2012: I alt 78 enkeltture

3.124

2013: I alt 84 enkelture

3.570

Der vedlægges kopi af kontoudtog, hvoraf samtlige køb af flybilletter fremgår.

Ud fra antallet af dage med befordring mellem bopæl og arbejdsplads har [person1] kunnet opgøre antallet af rejsedage på arbejde. Disse rejsedage underbygges af [person1]s arbejdskalender.

Der vedlægges kopi af oversigt udarbejdet af [person1] med oplysning om pris på billet ved transport til arbejdspladsen (som kan afstemmes til kontoudtoget), destinationen ved flyrejsen på arbejde samt antallet af rejsedage i forbindelse med den pågældende flyrejse på arbejde.

[person1] har også indhentet en erklæring fra sin arbejdsgiver på, at arbejdsgiver ikke har dækket udgifter til kost i forbindelse med arbejdsrejser eller udgifter til befordring mellem bopæl og arbejdsplads.

Fagligt kontingent

Herudover har [person1] betalt fagligt kontingent til sin fagforening med hjemsted i England. Det faglige kontingent er trukket og betalt af lønnen efter skat. Betalingen fremgår som en del af "Deductions" på lønsedleme - punktet "[fagforening1]" og senere "[fagforening2]".

Af [person1]s løn foretages der tvungne indbetalinger til en firmapension. [person1] har oplyst, at indbetalingen relaterer sig til betalingen af National lnsurance.

Normalt overføres en del af den betalte National Insurance til "State Pension" (engelsk folkepension). [person1] er med sin ansættelse "in a contracted out workplace pension", hvor han betaler en lavere rate af National Insurance. De engelske myndigheder og arbejdsgiver har indgået en aftale om, at der i den situation skal betales £ 76,26 lavere National Insurance pr. måned, mod at dette beløb tvunget indbetales på en firmapension. Hvis beløbet ikke blev indbetalt på firmapension, ville det i stedet skulle opkræves som en yderligere National lnsurance.

Begrundelse og argumenter

Lønindkomst

[person1] er fuld skattepligtig til Danmark og skal således selvangive sin globalindkomst, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1. Derfor har han også anført hele sin løn fra [virksomhed1] på sin danske selvangivelse.

Da [person1] alene er begrænset skattepligtig til England, anfører han på sin engelske selvangivelse kun den andel af lønnen, som er skattepligtig i England. Dansk selvangivelse for en person med begrænset skattepligt skal udfyldes på tilsvarende vis.

Derfor ligger det helt i sagens natur, at der er en forskel mellem beløbet, som selvangives i England, og beløbet som selvangives i Danmark.

Forskellen kan efter vores opfattelse ikke give noget grundlag for at antage, at beløbet på den engelske selvangivelse ikke også indgår i beløbene på den danske selvangivelse. Hvis det var tilfældet, så skulle den selvangivne indkomst forøges, jf. globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4.

Det må således lægges til grund som et faktum, at hele lønindkomsten fra [virksomhed1] indgår i den danske indkomstopgørelse, samt at en del af dette beløb også er selvangivet korrekt som skattepligtigt til England, opgjort ud fra antallet af dage (ophold/arbejde) i England.

For den del af den selvangivne indkomst fra [virksomhed1], som er skattepligtig til England, skal der ved den danske skatteopgørelse godkendes exemption lempelse, jf. dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 15, stk. 4.

Ud fra de foreliggende oplysninger mener vi ikke, at SKAT har noget som helst belæg for ikke at anerkende denne lempelse på den del af lønindkomsten, som faktuelt er beskattet i England, og som er skattepligtig til England efter de engelske skatteregler for en non-resident.

Den del af lønindkomsten, som er skattepligtig i England, opgøres forholdsmæssigt af den samlede løn efter antal dage i England. På den baggrund mener vi, at der skal godkendes exemption lempelse på følgende dele af indkomsterne:

DKK

Indkomståret 2011

4/12 af 3.442 GBP x gennemsnitskurs 859,90544

9.866

8/12 af 3.442 GBP x gennemsnitskurs 859,90544

19.731

29.597

Indkomståret 2012

4/12 af 3.442 GBP x gennemsnitskurs 918,3718

10.536

8/12 af 3.545 GBP x gennemsnitskurs 918,3718

21.704

32.240

Indkomståret 2013

4/12 af 3.545 GBP x gennemsnitskurs 878,1393

10.376

8/12 af 3.552 GBP x gennemsnitskurs 878,1393

20.794

31.170

Ligningsmæssige fradrag

Det er vores opfattelse, at [person1] er berettiget til fradrag for befordring, rejsefradrag samt udgifter til fagligt kontingent, og at det er tilstrækkeligt dokumenteret og sandsynliggjort, at [person1] har afholdt udgifter til befordring mellem bopæl og arbejdsplads, samt at han ikke har fået dækket sine udgifter hertil af sin arbejdsgiver.

Det ligger i ansættelsesforholdets natur, at [person1] har jævnlig befordring mellem bopæl og arbejdsplads, når han har bopæl i Danmark og arbejdsbase ved [lufthavn1] i England. Alene herudfra mener vi, at det er overvejende sandsynligt, at der er befordring mellem bopæl og arbejdsplads. Ved erklæringen fra arbejdsgiver er det også dokumenteret/sandsynliggjort, at [person1] ikke får dækket sine udgifter hertil af sin arbejdsgiver.

Efter de konkrete omstændigheder (hvor SKAT med sit bindende svar i første omgang gjorde det unødvendigt at opgøre eller gemme dokumentation for befordring eller rejseudgifter) har [person1] alligevel formået at fremskaffe dokumentation for de af ham afholdte udgifter til befordring mellem bopæl og arbejdsplads.

SKAT har nægtet befordringsfradrag, fordi SKAT ikke anser det for dokumenteret, at [person1] har afholdt udgifter til befordring. Med erklæringen fra arbejdsgiver vil [person1] således ikke kunne have haft nogen ophold i Danmark, men skal have opholdt sig i England hele året som følge af sit arbejde med base i [England].

Hvis [person1] har opholdt sig mindre end 42 dage i Danmark inden for enhver 6 måneders periode i indkomståret, så kan han opnå halv lempelse i den danske skat efter ligningslovens §

33a. Der er dog heller ikke godkendt nogen lempelse efter ligningslovens § 33a, selv om denne bestemmelse må være opfyldt, hvis [person1] følgelig ikke har opholdt sig i Danmark.

[person1] har ikke anmodet om skattelempelse efter ligningslovens § 33a, fordi han faktuelt har opholdt sig i Danmark imellem arbejdsperioder i et omfang, der rækker ud over 42 dage inden for 6 måneder.

[person1] har gennemsnitligt haft 6-7 månedlige transporter til/fra arbejde, hvilket ikke må anses for værende unormalt, når arbejdsstedet ikke ligger i bopælslandet. Erfaringsmæssigt har SKAT ikke nogen problemer med at godkende fradrag for f.eks. polske produktionsarbejderes ugentlige befordring fra en arbejdsplads i Danmark til en bopæl i Polen på trods af den lange afstand.

Ifølge SKAT's Juridiske Vejledning afsnit C.A.4.3.3.1.3 skal det alene dokumenteres, at befordring har fundet sted, og i hvilket omfang. Ved fremlæggelse af kontoudtog med køb af flybilletter og fremlæggelse af arbejdsplaner, der dokumenterer kobling mellem købet af flybilletter og arbejdsophold i England, mener vi, at der er fremlagt tilstrækkeligt med dokumentation.

For befordring med fly godkendes der, jf. SKAT's Juridiske Vejledning afsnit C.A.4.3.3.1.3, fradrag for de dokumenterede udgifter. De faktisk afholdte udgifter fremgår direkte af de fremlagte kontoudtog. Der foreligger således også dokumentation for de faktiske udgifter.

Der er også fremlagt dokumentation for, at arbejdsgiver ikke dækker udgifterne til befordring mellem bopæl og arbejdsplads.

Der er således fremlagt tilstrækkelig med dokumentation for, at der er foretaget befordring til/fra arbejde med fly, omfanget af befordring samt udgifterne hertil. SKAT har ikke sandsynliggjort, at dette materiale ikke giver et tilstrækkeligt sikkert grundlag for opgørelse af befordringsfradrag.

Flybilletterne dokumenterer også, hvor ofte der har været befordring mellem bopæl og arbejdsplads. Herefter kan det alene være spørgsmålet, hvordan selve fradraget skal opgøres.

SKAT har i sin afgørelse fremhævet, at der har været forskel på størrelsen af de fradrag, [person1] indledningsvist har redegjort for, og de fradrag der er anført i indsigelsen. Efter vores opfattelse er dette ikke noget argument imod, at der er et tilstrækkeligt sikkert grundlag for, at der kan opgøres et befordringsfradrag - der kan alene være usikkerhed omkring opgørelsen af fradragets størrelse.

Ved den indledningsvise redegørelse har [person1] oplyst de faktiske udgifter til fly. Efterfølgende har [person1] været i dialog med en kollega, som oplyste, at hun efter dialog med SKAT beregnede sit befordringsfradrag ud fra transportvej i bil via Eurotunnelen. [person1] ønskede ud fra et lighedsprincip at fradrage med samme opgørelsesmetode, hvilket derfor blev anvendt i indsigelsen mod SKAT's forslag.

SKAT har efterfølgende også anfægtet kollegaens opgørelse af befordringsfradrag.

Det fremgår af SKAT's Juridiske Vejledning afsnit C.A.4.3.3.1.3, at fradraget efter ligningslovens § 9C er ubegrænset - som eksempel er anført befordring [Spanien]-[by2]-[Spanien]. Videre er det anført, at fradraget også i disse tilfælde som udgangspunkt beregnes på grundlag af den normale transportvej ved bilkørsel.

Jf. § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1044 af 8. november 2012 om visse ligningslovsregler, må den normale transportvej i bil fra bopælen på [by6] til arbejdspladsen ved [lufthavn1] være

[by6]-[by5]-[UK]-[lufthavn1]. Dette er også accepteret i praksis, jf. hertil vedlagte kopi (anonymiseret) fra [by7] Skatteankenævn, hvor denne strækning blev lagt til grund for den normale transportvej på land, mens der for den øvrige transportvej blev godkendt fradrag for faktiske udgifter til flytransport.

Herudfra - samt det materiale som [person1] har tilvejebragt i sagen - kan der efter vores opfattelse beregnes følgende befordring hjem-arbejde til fradrag:

DKK

2011

Flyudgifter: 3.054 GBP x gennemsnitskurs 859,90544

26.261

Befordring efter Skatterådets satser:

100-24 km x 2,00 x 78 ture

11.856

477-100 km X 1 X 78 ture

29.406

67.523

2012

Flyudgifter: 3.124 GBP x gennemsnitskurs 918,3718

28.690

Befordring efter Skatterådets satser:

120-24 km x 2,10 x 78 ture

15.724

477-120 km x 1,05 x 78 ture

29.238

73.652

2013

Flyudgifter 3.570 GBP x gennemsnitskurs 878,1393

31.350

Befordring efter Skatterådets satser:

120-24 km x 2,13 x 84 ture

17.176

477-120 km x 1,07 x 84 ture

32.087

80.613

Rejsefradrag

Jf. den fremlagte erklæring kan det efter vores opfattelse lægges til grund, at [person1] ikke får dækket sine udgifter til kost i de arbejdsperioder, hvor han ikke opholder sig om bord på sin arbejdsgivers fly. Ud fra oversigten udarbejdet af [person1] (som kan afstemmes til hans arbejdsplaner) kan antallet af rejsedage opgøres.

[person1] har oplyst, at han under arbejdet på flyene har modtaget måltider af sin arbejdsgiver, og at der gennemsnitligt har været tale om højest 1 varmt måltid. Samtidig har der på flere arbejdsdage været perioder med ophold mellem flyvninger, hvor der ikke ydes nogen måltider, men hvor [person1] selv skal dække udgifter til kost. Arbejdsgiver har udbetalt et fast beløb til kompensation, og beløbet indgår i den skattepligtige lønindkomst (del af "variable pay").

[person1] har oplyst følgende antal rejsedage i de enkelte indkomstår:

2011: 147 døgn

2012: 143 døgn

2013: 150 døgn

Vi mener, at dette antal af rejsedage sandsynliggøres af [person1]s arbejdskalendere. Hvis der havde været færre dage med overnatning på midlertidigt arbejdssted, så ville der afledt heraf være tilsvarende flere dage med ophold og arbejde i England - og dermed yderligere indkomst, som var skattepligtig i England (til en lavere skat end i Danmark).

Ud fra ovenstående kan der efter vores opfattelse beregnes følgende rejsefradrag:

2011

DKK

147 rejsedage x 455 kr.

66.885

Reduktion for 1 måltid under 78 arbejdsdage om bord på fly,

gennemsnitligt 30 % (frokost/aftensmad)

(10.647)

Logiudgifter i forbindelse med kurser m.v. (200,95 GBP x gennemsnitskurs 859,90544)

1.728

57.966

Jf. ligningslovens § 9 begrænses fradraget for 2011 til

50.000

2012

143 rejsedage x 455 kr.

65.065

Reduktion for 1 måltid under 78 arbejdsdage om bord på fly,

gennemsnitligt 30 % (frokost/aftensmad)

(10.647)

Logiudgifter i forbindelse med kurser m.v. (96 GBP x gennemsnitskurs 918,3718)

882

55.300

Jf. ligningslovens § 9 begrænses fradraget for 2012 til

50.000

2013

150 rejsedage x 455 kr.

68.250

Reduktion for 1 måltid under 84 arbejdsdage om bord på fly,

gennemsnitligt 30 % (frokost/aftensmad)

(11.466)

Logiudgifter i forbindelse med kurser m.v. (178,50 GBP x gennemsnitskurs 878,1393)

1.567

58.351

Jf. ligningslovens § 9 begrænses fradraget for 2013 til

25.000

Fagforeningskontingent

Det fremgår af SKAT's Juridiske Vejledning afsnit C.A.4.3.1.3, at der er fradrag for kontingenter til udenlandske fagforeninger, når udgiften dokumenteres.

Udgiften til fagligt kontingent fremgår direkte af lønsedlerne, herunder at betaling sker af lønnen efter skat. Udgiften er således ikke dækket af arbejdsgiver.

På denne baggrund foreligger der efter vores opfattelse tilstrækkeligt med dokumentation for, at [person1] har afholdt udgifter til kontingent til fagforening i udlandet.

DKK

Beregnet fradrag

2011: I alt 198,94 GPB x gennemsnitskurs 859,90544

1.711

2012: I alt 205,08 GBP x gennemsnitskurs 918,3718

1.883

2013: I alt 211,93 GBP x gennemsnitskurs 878,1393

1.861

Pensionsindbetalinger

Efter vores opfattelse må den tvungne pensionsindbetaling sidestilles med en betaling af National Insurance, som er fradragsberettiget. Principielt burde fradraget være selvangivet som fradrag i den personlige indkomst - på lige fod med almindelige, fradragsberettigede pensionsindbetalinger eller National Insurance.

Efter vores opfattelse bør der i den forbindelse også henses til, at pensionsopsparingen er tvunget, og at udbetalingsbeløb vil være skattepligtige i Danmark.

DKK

Beregnet fradrag

2011: 12 mdr. x 76,26 GPB x gennemsnitskurs 859,905

7.868

2012: 12 mdr. x 76,26 GBP x gennemsnitskurs 918,3718

8.404

2013: 12 mdr. x 76,26 GBP x gennemsnitskurs 878,1393

8.036

"

SKATs udtalelse til Skatteankestyrelsen

Lempelse

Såfremt den selvangivne indkomst i England svarer til den del af indkomsten, som er optjent indenfor Englands geografiske grænser, så vil den del af indkomsten falde ind under rækkevidden af artikel 15, stk. 4, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten imellem Danmark og Storbritannien, hvorfor denne del af indkomsten skal nedsættes efter metoden exemption. Dette fremstod ikke klart på tidspunktet for afgørelsen.

SKAT fastholder de øvrige punkter.

Klagerens bemærkninger til sagsfremstillingen og forslag til afgørelse

Lempelse

Klageren har nedlagt ny påstand om, at han i 2011, 2012 og 2013 er berettiget til exemptionlempelse af lønindkomst på henholdsvis 56.227 kr., 65.403 kr. og 65.260 kr., som er optjent indenfor britisk territorium, svarende til henholdsvis 17 % af indkomsten i 2011 og 18 % af indkomsten i 2012 og 2013.

Som begrundelse er anført følgende:

"[virksomhed1] bruger Section 690 (...), heri står der at det er den ansattes eget ansvar at meddele HMRC med de korrekte procent tal mht. arbejde udført på britisk territorium.

Jeg havde overset dette og brugte [virksomhed1] circa beregninger. Jeg meddelte dette til HMRC, som ændrede mine selvangivelser. Jeg vedlægger brevet fra HMRC. (...)

Med de nye tal har jeg udregnet den korrekte lempelse."

Klageren har beregnet, at han i 2011 har opholdt sig 199 timer på britisk territorium ud af i alt 1.109 tjenestetimer. I 2012 er de tilsvarende tal 199 timer ud af i alt 1.071 tjenestetimer og i 2013 208 timer ud af i alt 1.110 tjenestetimer.

I beregningen indgår tiden mellem "report time" og flyafgang på 1 time og 30 minutter, herefter 30 minutter i britisk luftrum efter flyafgang og igen 30 minutter inden ankomst til [England] og 45 minutter fra ankomst til "clear time". Hertil er lagt timer i forbindelse med sikkerhedskurser nær lufthavnen.

Indbetalinger til udenlandsk pensionsordning

Klageren er enig i forslag til afgørelse vedrørende fradrag for indbetalingerne, men mener, at pensionsudbetalingerne da må være skattefritaget.

Rejsefradrag

Klageren har ændret påstanden om fradrag for rejsedage fra 147 rejsedage til 172 i 2011 og fra 143 rejsedage til 167 i 2012.

Som begrundelse er anført følgende:

"Mht rejsefradrag/kost er jeg uenig med Skatteankestyrelsens resultat i udregning af kost. Skatteankestyrelsen påpeger i sine forslag at jeg har haft 117, 110 samt 117 rejsedage i henholdsvis 2011, 2012 og 2013. Ifølge mine arbejdsplaner er antal rejsedage 147 og 143 i henholdsvis 2011 og 2012. Jeg har ikke udregnet for 2013, da der på dette tidspunkt er sat et maksimum på 25000kr.

Eftersom at det er 3 år siden at min klage blev indsendt, har jeg siden fundet af at udregning at mine arbejdsdage skulle have været gjort anderledes, se nedenfor.

Jeg vedhæfter et par eksempler på to ture fra februar/marts 2011 (...)

Grunden til denne detaljeret forklaring er for at understøtte min uenighed i Skatteankestyrelsens udregning af antal rejsedage.

Alle tider på mit arbejdsskema er angivet i lokal tid i Storbritannien (GMT) men der skal tages forbehold for tidsforskelle i diverse lande.

I første tilfælde (bilag 4, eksempel 1) starter min tur tirsdag 22/2 til [...], det er tydeligt angivet på min arbejdsplan at turens længde er 6 dage. Jeg ankommer til [...] kl 0115 d. 23/2. Jeg flyver fra [...] torsdag 24/2 kl 0325 (onsdag 23/2 kl 2225 lokal tid i [...]), og ankommer igen til [England] 24/2 kl 1025.

Jeg tilbringer en nat på hotel i [lufthavn1], den er en del af turen (denne hotel overnatning er tvungen, overnatter man andre steder er det fyringsgrundlag!)

Fredag 25/2 kl. 1140 flyver jeg til [...], lander samme dag kl 2020 i [...]. Lørdag 26/2 afgang kl 2300 (1700 lokal tid i [...]) flyver jeg fra [...] og lander søndag morgen 27/2 kl 0635, det angives tydeligt at "clear time" er søndag kl 0720.

I dette tilfælde er turens længde på 6 dage og kun 4 af disse dage involvere en flyvning og bør reduceres med 1 måltid (30°/o). De andre 2 dage er omkostninger til måltider udelukkende dækket af mig.

Mit næste tilfælde (bilag 4, eksempel 2) starter min tur fredag 25/3 til [...] kl 1620. Det er tydeligt angivet at turen har en længde på 5 dage. Jeg flyver til [...] fredag 25/3 kl 1620 og lander i [...] lørdag 26/3 kl 0445 (0545 [...] lokal tid).

Jeg flyver fra [...] mandag 28/3 kl 1715 (1815 [...] lokal tid) og lander i [England] tirsdag 29/3 kl 0515 og min "clear time" er kl 0600.

I dette tilfælde er turens længde på 5 dage og kun 2 af disse involverer en flyvning og bør reduceres med 1 måltid (30°/o). De andre dage 3 dage er omkostninger udelukket dækket af mig.

På min arbejdsplads er en 6 dages tur også altid behandlet som 6 rejsedage, uanset start/slut tidspunkt og efterfølgende fridage (MBT) afspejler også dette. I kan se på mine arbejdsplaner at uanset "clear time" er det beregnet som en hel rejsedag.

Alle regler vedr. flytider, pauser, fridage, natarbejde og tidszoner mm., er bestemt af Civil Aviation Authority CAA. Der kan læses mere om det på deres hjemmeside www.caa.co.uk.

Jeg vedlægger en detaljeret udregning/skema af rejsedage med/uden flyvninger (se bilag 5). Jeg har på skat.dk fundet en næsten identisk sag SKM2108-11-LSR sagsnummer 15-2907307. Her har Landsskatteretten afgjort at rejsefradrag skal udregnes på denne måde (se bilag 5) §9A, stk. 2, nr. 1 - så mine rejsedage er:

2011 - 172 dage

2012 - 167 dage.

En rejsedag må vel defineres som en dag man er på job, uanset hvad tid man møder, og en fridag er en dag man ikke er på arbejde.

Taget det ovennævnte i betragtning mener jeg at jeg er berettiget til det Maximum beløb (50000kr) i fradrag for både 2011 og 2012.

Hvis Landsskatteretten imod min forventning er enig med Skatteankestyrelsen, vil jeg gerne bede jer om at kigge nærmere på flg ture, da sagsbehandleren har misforstået mine arbejdsplaner!

2011

Tur 4 - 22. Feb [...]/[...], min arbejdsplan viser tydeligt at jeg ikke på noget tidspunkt har været i DK. Mine timer skal være 4 dage 7 timer.

Tur 9 - 2. April [...]/[...]. 4 dage 17 timer

Tur 25 - 28. Juli [...]/[...]. 4 dage 17 timer

Tur 30 - 20. Sep [...]/[...]. 4 dage 18 timer

Tur 36 - 14. Nov [...]/[...]. 5 dage 12 timer¨

2012

Tur 3 - 22. Jan [...]/[...]. 4 dage 6 timer

Tur 11 - 15. April [...]/[...]. 4 dage 16 timer

Tur 18 - 16. Juni [...]/[...]. 4 dage 13 timer

Tur 31 - 1. 0kt [...]/[...]. 4 dage 18 timer

Tur 37 - 30. Nav [...]/[...]. 4 dage 20 timer

De ovennævnte ture er vores dobbeltture (tidligere udspecififeret på bilag 4 eksempel 1), som arbejdsplanen tydeligt viser er dette 5, 6 og 7 dages tur. På intet tid punkt på denne tur har jeg mulighed/tid eller tilladelse fra min arbejdsgiver, til at flyve hjem til DK. Jeg har udregnet det korrekte dage/time antal på samme måde som sagsbehandler har udregnet alle andre ture og som hun mener er korrekt.

Ligeledes skal der tillægges 2 timer og 15min til hver tur i den udregning som Skatteankestyrelsen har udarbejdet.

Vi har altid 1 time 30 mins arbejde før afgang, på denne tid har vi vores pre-flight briefing, transport til flyet, sikkerhedscheck på flyet samt boarding af 200 - 400 passagerer.

Vi har også altid 45 mins efter landing i [England], på denne tid har vi debrief, aflevering af Duty Free penge, afhentning af kørestolsbrugere, afstigning af ca. 200-400 passagere samt transport fra flyet tilbage til vores base."

Landsskatterettens afgørelse

Lempelse

Klageren var i indkomstårene 2011, 2012 og 2013 fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

I England havde klageren skattemæssig status som non-resident.

Det fremgår af artikel 15, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 11. november 1980 mellem Danmark og Storbritannien, at gage, løn og lignende vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold oppebåret af en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, kun kan beskattes i denne stat, medmindre arbejdet er udført i den anden kontraherende stat. Er arbejdet udført der, kan det vederlag, som oppebæres herfor, beskattes i denne anden stat.

Det fremgår endvidere af dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 15, stk. 4, 1. pkt., at uanset de foranstående bestemmelser i denne artikel kan vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udøvet om bord på et luftfartøj, der anvendes i international trafik, kun beskattes i den kontraherende stat, hvor foretagendet, der driver luftfartøjet, er hjemmehørende, under forudsætning af at sådant vederlag er skattepligtigt i denne kontraherende stat.

Landsskatteretten har i afgørelse af 24. november 2017, offentliggjort som SKM2017.702.LSR, lagt til grund, at det er de engelske skattemyndigheders opfattelse, at en non-resident pilot, der udfører arbejde om bord på et luftfartøj, der anvendes i international trafik, for et i Storbritannien hjemmehørende luftfartsselskab, i henhold til interne britiske skatteregler kun er skattepligtig til England af den del af lønindkomsten, der er optjent ved arbejde udført på britisk territorium, og at den del af lønindkomsten, der er optjent ved arbejde udført uden for britisk territorium, ikke er skattepligtig til England.

Landsskatteretten lægger til grund, at [virksomhed1] er hjemmehørende i England.

Klageren er derfor ved skatteberegningen for indkomstårene 2011, 2012 og 2013 berettiget til exemptionlempelse i henhold til artikel 22, stk. 2, litra f, jf. artikel 15, stk. 4, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 11. november 1980 mellem Danmark og Storbritannien for den del af den samlede udenlandske lønindkomst fra [virksomhed1], der er optjent ved arbejde udført indenfor for britisk territorium, og som efter interne engelske skatteregler anses for skattepligtig til England.

Klageren har opgjort denne del af lønindkomsten i indkomstårene 2011, 2012 og 2013 til henholdsvis 56.227 kr., 65.403 kr. og 65.260 kr.

Landsskatteretten kan tiltræde klagerens opgørelse af antal timer, hvor han har arbejdet indenfor britisk territorium, som anses for sandsynliggjort ved klagerens arbejdsplaner.

Landsskatteretten ændrer således SKATs afgørelse i overensstemmelse hermed.

Befordringsfradrag

Fradrag for befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads beregnes med udgangspunkt i den normale transportvej ved bilkørsel efter en kilometertakst, der fastsættes af Skatterådet. Fradrag sker kun for den del af befordringen pr. arbejdsdag, der overstiger 24 km. Det fremgår af ligningslovens § 9 C.

Hvis afstanden mellem bopælen og arbejdsstedet er ekstraordinært lang skærpes bevisbyrden for, at befordring har fundet sted i det påståede omfang. Det har Højesteret fastslået i dommen SKM2004.162.

Såfremt fly indgår i transporten kan den skattepligtige mod dokumentation fratrække faktiske udgifter til ruteflytransport. Transport til og fra lufthavn fratrækkes som normalfradrag med kilometersatsen. Dette fremgår af ligningslovens § 9 C, stk. 1-3, og bekendtgørelse nr. 1.044 af 8. november 2012 om visse ligningslovsregler m.v. §§ 3 og 4.

Der kan alene gives fradrag for den faktiske befordring.

Det lægges til grund, at klageren har kørt fra sin bopæl til [lufthavn2], [by3]. Klageren er ikke berettiget til befordringsfradrag efter normalsatsen for transporten mellem bopælen til [lufthavn2], [by3], idet afstanden ikke overstiger 24 km pr. arbejdsdag.

Derefter lægges det til grund, at klageren har anvendt flytransport fra [lufthavn2], [by3] til at komme frem til arbejdsstedet beliggende i [lufthavn1], England.

Klageren har fremlagt dokumentation i form af arbejdsplaner, boardingpas fra [virksomhed1], erklæringer fra arbejdsgiveren og kontoudskrifter vedrørende flybilletter.

På baggrund af de fremlagte arbejdsplaner og boardingpas kan det konstateres, at klageren i indkomstårene 2011, 2012 og 2013 foretog befordring til [lufthavn1] henholdsvis 39, 40 og 42 gange.

I forbindelse hermed er der fremlagt kontoudskrifter, hvoraf det fremgår, at klageren i tilknytning til de ovennævnte befordringer har haft udgifter til [virksomhed1]. De underliggende bilag er fremlagt i tre tilfælde. Af erklæringen fra arbejdsgiveren fremgår endvidere, at arbejdsgiveren ikke afholder udgifterne eller kompenserer klageren i forbindelse med befordringen til arbejdsstedet.

Klageren findes i tilstrækkelig grad at have dokumenteret at have afholdt udgifter til flybilletter til de ovennævnte befordringer med henholdsvis 26.261 kr., 28.690 kr. og 31.350 kr. i 2011, 2012 og 2013.

Landsskatteretten nedsætter derfor den skattepligtige indkomst med henholdsvis 26.261 kr., 28.690 kr. og 31.350 kr. i 2011, 2012 og 2013.

Rejsefradrag

Rejseudgifter, der påføres lønmodtageren, kan fratrækkes efter bestemmelserne i ligningslovens § 9 A, jf. herved ligningslovens § 9 A, stk. 7. Fradrag kan dog ikke ske i det omfang, udgifterne er godtgjort af arbejdsgiveren eller overstiger 25.000 kr. i et indkomstår. For indkomstårene 2011 og 2012 kan fradraget ikke overstige 50.000 kr.

Det er en betingelse for rejsefradrag, at der er tale om et midlertidigt arbejdssted. Fradraget sker pr. døgn, og derefter kan der fradrages 1/24 af satserne pr. påbegyndt time. Det fremgår af ligningslovens § 9A, stk. 1 og stk. 3.

En lønmodtager anses for at være på rejse, når lønmodtageren på grund af afstanden mellem sin sædvanlige bopæl og midlertidigt arbejdssted ikke har mulighed for at overnatte på bopælen, eller når arbejdsgiveren midlertidigt udsender lønmodtageren til et andet arbejdssted end lønmodtagerens sædvanlige arbejdssted, og dette medfører, at lønmodtageren ikke har mulighed for at overnatte på sin sædvanlige bopæl.

Ifølge ligningslovens § 9 A, stk. 2, nr. 4, kan normalsatsen for logi ikke anvendes for personer, der arbejder på luftfartøjer. I stedet kan de dokumenterede faktiske udgifter fradrages.

Det fremgår af arbejdsgiverens erklæring, at denne ikke dækker udgifterne til kost i forbindelse med overnatningerne på de midlertidige arbejdssteder. Arbejdsgiveren udbetaler godtgørelser for kost som led i lønnen. I forbindelse hermed har klageren oplyst, at han under arbejdet på flyene gennemsnitligt har modtaget ét måltid. I perioderne mellem flyvninger modtager han ingen måltider og dækker selv udgifterne til kost.

De udbetalte godtgørelser er anset som skattepligtige i Danmark.

Under flyvningen arbejder klageren på et midlertidigt arbejdssted, idet arbejdsstedet er mobilt, jf. ligningslovens § 9 A, stk. 5, 2. pkt.

Afgørende herefter er således, om overnatningsstederne mellem flyvninger kan anses som midlertidige arbejdssteder. Praksis har i forbindelse med fiskere fastslået, at en hjemhavn anses for at være det faste arbejdssted. Når båden forlader havnen, starter rejsen, og rejsen slutter ved bådens ankomst til hjemhavnen. Ophold på det faste arbejdssted kan ikke medregnes i rejsetiden - uanset årsagen til dette ophold. Se hertil Told- og Skattestyrelsens meddelelse af 26. juni 2003, offentliggjort som SKM2003.294.TSS, og Højesterets dom af 28. juni 2007, offentliggjort som SKM2007.559.HR.

Et lignende udgangspunkt må være gældende i luftfart. Klageren er fastansat hos [virksomhed1] med fast mødested i [lufthavn1]. Klageren må derfor i relation til ligningslovens § 9 A anses for at have et fast arbejdssted tilknyttet [lufthavn1]. Klagerens rejse begynder således, når flyet afgår fra [lufthavn1] og slutter, når flyet igen ankommer til [lufthavn1], jf. således også Landsskatterettens afgørelse af 27. november 2017, SKM2018.11.

Det forhold, at klagerens tur ifølge arbejdsplanen eksempelvis den 22. februar 2011 er angivet til at vare 6 dage, er ikke ensbetydende med, at klageren i skattemæssig henseende er på rejse i 6 dage, idet klageren i eksemplet er på den faste arbejdsplads i tidsrummet fra han møder ind kl. 15:25 til flyet letter kl. 16:55, og igen den 24. februar 2011, hvor flyet lander kl. 10:25 og letter igen den 25. februar 2011 kl. 11:40. Det forhold, at klageren ikke kan overnatte på den sædvanlige bopæl i Danmark mellem de to flyvninger fra [lufthavn1] (dobbeltture) medfører ikke, at klageren i det tidsrum er på rejse i skattemæssig henseende, idet [lufthavn1] udgør klagerens faste arbejdsplads. Se hertil Højesterets dom af 10. februar 2009, SKM2009.129.HR.

Ved gennemgang af klagerens arbejdsplan kan det herefter konstateres, at klageren har haft henholdsvis 117 rejsedage og 18 tilstødende timer i 2011, 110 rejsedage og 2 tilstødende timer i 2012 og 117 rejsedage og 14 tilstødende timer i 2013.

Klageren er derfor berettiget til fradrag for kost og småfornødenheder efter satsen i ligningslovens § 9 A, stk. 2, nr. 1. Der foretages en reduktion for ét måltid for hver flyvning, som udgør 30 % af beløbet. Klageren har i forbindelse hermed både rejsedage, hvor der modtages et måltid, og rejsedage, hvor han afholder alle udgifterne til kost. Antal flyvninger er opgjort til henholdsvis 94, 92 og 100.

Fradraget opgøres således:

2011

Antal rejsedage

117 dage x 455 kr.

53.235 kr.

Antal tilstødende timer

18 timer x 455 kr./24 timer

341 kr.

Reduktion for fri kost

94 flyvninger x 30/100 x 455 kr.

- 12.831 kr.

40.745 kr.

2012

Antal rejsedage

110 dage x 455 kr.

50.050 kr.

Antal tilstødende timer

2 timer x 455 kr./24 timer

38 kr.

Reduktion for fri kost

92 flyvninger x 30/100 x 455 kr.

-12.558 kr.

37.530 kr.

2013

Antal rejsedage

117 dage x 455 kr.

53.235 kr.

Antal tilstødende timer

14 timer x 455 kr./24 timer

265 kr.

Reduktion for fri kost

100 flyvninger x 30/100 x 455 kr.

-13.650 kr.

39.850 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for udgifter til logi i forbindelse med kurser m.v. Af denne grund fastsættes fradraget til 0 kr. i alle årene.

Landsskatteretten nedsætter herefter den skattepligtige indkomst for indkomstårene 2011, 2012 og 2013 med henholdsvis 40.745 kr., 37.530 kr. og 25.000 kr.

Indbetalinger til udenlandsk pensionsordning

Pensionsordninger oprettet i udenlandske pensionsinstitutter er ikke omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit 1. Indbetalinger til sådanne pensionsordninger er derfor som hovedregel ikke fradragsberettiget i den skattepligtige indkomst.

Ifølge pensionsbeskatningslovens § 15 C, stk. 2, kan indbetalinger til et udenlandsk pensionsinstitut blive fradragsberettiget, såfremt pensionsinstituttet er blevet godkendt af SKAT til at udbyde pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit 1.

Protokollen af 15. oktober 1996 til dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 11. november 1980 mellem Danmark og Storbritannien medfører, at pensionsindbetalinger kan være fradragsberettigede såfremt:

Indbetaleren er hjemmehørende i Danmark på fradragstidspunktet.

Indbetalingen er sket til en pensionsordning, der er oprettet og skattemæssigt anerkendt i Storbritannien, samt at SKAT har godkendt, at pensionsordningen svarer til en pensionsordning anerkendt i Danmark.

Pensionsordningen skal være i forbindelse med personligt arbejde i tjenesteforhold.

Pensionsindbetaleren skal udøve personligt arbejde i tjenesteforhold i Danmark. Indbetalingerne til pensionsordningen skal være sket, inden indbetaleren blev hjemmehørende i Danmark.

Pensionsindbetaleren skal være ansat af den samme arbejdsgiver som umiddelbart før, han eller hun begyndte ansættelsesforholdet i Danmark, eller af arbejdsgivere, der er indbyrdes forbundet.

Der er i klagen ikke fremlagt dokumentation for, at indbetalingerne er sket til et pensionsinstitut, der er godkendt af SKAT til at være omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit 1.

Betingelserne i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien ses heller ikke opfyldt.

Pensionsindbetalingerne til den udenlandske pensionsordning er derfor ikke fradragsberettigede.

Der er ikke taget stilling til den skattemæssige behandling af fremtidige udbetalinger fra pensionsordningen, idet det falder udenfor Landsskatterettens kompetence i denne sag, jf. skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse på dette punkt.

Udgifter til fagforeningskontingent

Ifølge ligningslovens § 13 er udgifter til kontingenter til arbejdsgiverforeninger, fagforeninger og andre faglige sammenslutninger fradragsberettigede. Det samme er gældende for udgifter til kontingenter til udenlandske arbejdsgiverforeninger, fagforeninger og andre faglige sammenslutninger, såfremt udgiften kan dokumenteres.

Klageren har dokumenteret at have haft udgifter til fagforening på henholdsvis 1.706 kr., 1.883 kr. og 1.858 kr. i indkomstårene 2011, 2012 og 2013. Klageren er således berettiget til fradrag.

Landsskatteretten nedsætter derfor den skattepligtige indkomst med 38 kr. (1.706 kr. - 1.668 kr.), 1.883 kr. og 1.858 kr. i henholdsvis 2011, 2012 og 2013.