Kendelse af 09-09-2019 - indlagt i TaxCons database den 17-10-2019

SKAT har ikke genoptaget skatteansættelserne for indkomstårene 2000 – 2004, idet betingelserne for selvangivelsesomvalg ikke anses for opfyldt.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage indkomstårene 2000 - 2004 i overensstemmelse med Landsskatterettens afgørelse af 20. december 2013, og ændrer overskudsdisponeringen i henhold til det ønskede omvalg for indkomstårene 2000-2004. Det overlades til Skattestyrelsen at foretage de talmæssige konsekvenser af ændringerne for indkomstårene 2000-2010.

Faktiske oplysninger

Landsskatteretten har i afgørelse dateret den 20. december 2013, pålagt SKAT, at genoptage indkomstårene 2000-2010, med henblik på, at ændre kapitalafkast og opsparet overskud. Under sagens oplysninger i Landsskatterettens afgørelse, er der henvist til klagerens repræsentants brev af 11. april 2012.

I klagerens repræsentants brev af 11. april 2012, fremgår blandt andet følgende:

”Perioden 2000-2006

Vor klient begære omvalg for år 2000, idet årets virksomhedsresultat sættes til 0 (kr. 617.392 kr. hensættelse til senere hævning). Ydermere hensættes kr. 2.463.499 kr. til senere hævning ultimo år 2000, idet et tilsvarende beløb overføres fra opsparet overskud fra tidligere år.

Det for meget beregnede kapitalafkast reduceres år for år med i alt 3.080.891 kr.

Afstemning:

Reduktion opsparet overskud 2000

617.392 kr.

Hensat til senere hævning vedr. tidligere år

2.463.499 kr.

Forhøjet indkomst fra virksomhed år 2000

3.080.891 kr.

(...).”

Landsskatteretten har i afgørelsen dateret den 20. december 2013, blandt andet anført følgende i præmisserne:

”(...)

SKAT har valgt ikke at regulere overskudsfordelingen/tvangshævningen, uanset klageren har anmodet herom, da det er anset for at være til ugunst for klageren. Klageren skal imidlertid tillades at få genoptaget ansættelsen med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og 27, stk. 1, nr. 8, således at tvangshævningerne nedsættes som følge af den forkert anvendte kapitalafkastgrad. Der gives samtidigt tilladelse til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats, hvilket er tilfældet i nærværende sag, hvor den for høje kapitalafkastsats har medført for høje tvangshævninger i medfør af virksomhedsskattelovens § 4.

Den påklagede afgørelse ændres herefter, således at SKAT pålægges at genoptage de omhandlende indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud.

(...).”

SKAT har i afgørelse dateret den 14. september 2015, ændret indkomstårene 2005-2010, men har afvist at genoptage indkomstårene 2000-2004, med henvisning til styresignalet SKM2014.502.SKAT pkt. 2.1, idet der heraf fremgår, at der ikke gives adgang til et bredere selvangivelsesomvalg for de indkomstår hvor kapitalafkastet har været for høj.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke ændret skatteansættelsen for indkomstårene 2000-2004, da styresignalet SKM2014.502.SKAT pkt. 2.1 fastslår, at der ved styresignalet ikke gives adgang til et bredere selvangivelsesomvalg for de indkomstår hvor kapitalafkastsatsen har været for højt.

SKAT har i afgørelsen anført følgende:

”På baggrund af landsskatterettens afgørelse af 20/12 2013 samt det udsendte styresignal SKM2014.502.SKAT, har SKAT ændret grundlaget for din skat for 2005-2013 sådan:

SKAT har ikke fundet anledning til at genoptage ansættelserne for indkomstårene 2000-2004, da styresignalet SKM2014.502.SKAT pkt. 2.1 fastslår, at der ved styresignalet ikke gives adgang til et bredere selvangivelsesomvalg for de indkomstår hvor kapitalafkastsatsen har været for høj.

Der er således ikke adgang til at hæve yderligere opsparede overskud i starten af perioden med en forøgelse af hensættelsen til senere faktisk hævning.

(...).”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKAT skal rette ind efter Landsskatterettens afgørelse af 20. december 2013, og derfor imødekomme anmodning om omvalg vedrørende ændring af overskudsdisponering og kapitalafkast for indkomstårene 2000 – 2004.

Klagerens repræsentant har anført følgende i klagen:

”Baggrund

SKAT udsende i 2012 med TfS 2012,16 et styresignal om genoptagelse af ansættelser som følge af at kapitalafkastsatsen havde været fastsat for højt.

I punkt. 3.4 i dette styresignal gav SKAT mulighed for omvalg efter SFL § 30, hvis ansættelsen havde haft betydning for valget, og valget som følge af den nye ansættelse havde fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser.

Den 11. april 2012 anmoder statsautoriseret revisor [person1] om genoptagelse/omvalg af indkomstårene 2000-2004, idet [person2] var blevet pålagt tvangshævninger af kapitalafkast, jf. punkt 2.2 i styresignalet.

SKAT nægtede i skrivelse af 14. september 2012 genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2000-2010 med henvisning til VSL § 10, stk. 1.

SKATs afgørelse blev påklaget til Landsskatteretten. Landskatteretten traf den 20. december 2013 afgørelse ([...]) om, at SKAT skulle genoptage de omhandlende indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud.

SKAT har nu med henvisning til styresignal SKM2014.502SKAT nægtet genoptagelse for indkomstårene 2000-2004, idet styresignalet pkt. 2.1 fastslår, at der ved styresignalet ikke gives adgang til et bredere selvangivelsesomvalg for de indkomstår, hvor kapitalafkastsatsen har været for høj.

(...)

Begrundelse

SFL § 30:

”Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at en skattepligtig ændrer valg af selvangivne oplysninger, i det omfang skattemyndighederne har foretaget en ansættelse af indkomst eller ejendomsværdiskat, der har betydning for valget, og valget som følge heraf har fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser.

Bestemmelsen om omvalg er oprindeligt indsat i skattestyrelseslovens § 37D. I bemærkningerne til § 37 D, er anført følgende:

”Det er en betingelse for tilladelse til ændring efter bestemmelsen, at det tidligere trufne valg som følge af myndighedernes korrektion eller ændring af skatteansættelsen ikke har de skattemæssige virkninger, der var forudsat, da valget blev truffet, og at den skattepligtige kan godtgøre, at det vil have økonomiske konsekvenser, såfremt valget opretholdes.”

De almindelige bemærkninger til lovforslaget lægger imidlertid op til et bredere anvendelsesområde, idet det her er anført:

”Såfremt skattemyndighederne tilsidesætter selvangivelsen, og valget som følge heraf får uhensigtsmæssige skattemæssige virkninger for den skattepligtige, kunne den skattepligtige imidlertid ikke på tidspunktet for indgivelsen af selvangivelsen forudse de skattemæssige konsekvenser af valget, hvorfor det forekommer urimeligt at fastholde den skattepligtige herpå. Det foreslås på den baggrund, at der indsættes en regel i skattestyrelsesloven, hvorefter skatteministeren kan tillade, at et valg i selvangivelsen kan ændres, såfremt skattemyndighederne har foretaget en skatteansættelse af betydning for valget, og valget som følge heraf har fået utilsigtede skattemæssige virkninger.”

SKAT har med henvisning til styresignalet SKM2014.502.SKAT, pkt. 2.1 nægtet genoptagelse af indkomstårene 2000-2004.

”Det følger af SKM2013. 767.LSR, at det er en forudsætning for, at der kan ske genoptagelse efter SKM2011. 810. SKAT, at der er en dokumenteret direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats. Dvs., at der ikke er adgang til et bredere selvangivelsesomvalg for de indkom står, hvor kapitalafkastsatsen var for høj.”

Klagen til Landsskatteretten omhandlede indkomstårene 2000-2010.

Landskatteretten har med sin kendelse af 20. december 2013 pålagt SKAT at genoptage de omhandlende indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud.

Landsskatterettens begrundelse:

”SKAT har valgt ikke at regulere overskudsfordelingen/tvangshævningen, uanset klageren har anmodet herom, da det er anset for at være til ugunst for klageren. Klageren skal imidlertid tillades at få genoptaget ansættelsen med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og 27, stk. 1, nr. 8, således at tvangshævningerne nedsættes som følge af den forkert anvendte kapitalafkastgrad. Der gives samtidigt tilladelse til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30,idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats, hvilket er tilfældet i nærværende sag, hvor den for høje kapitalafkastsats har medført for høje tvangshævninger i medfør af virksomhedsskattelovens § 4.”

Landskatteretten har således med sin afgørelse af 20. december 2013 direkte taget stilling til, om der er en direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats i [person2]s tilfælde, ”hvilket er tilfældet i nærværende sag”. Det er således vores påstand, at SKAT med henvisning til SKM2014.502.SKAT ikke kan tilsidesætte Landsskatterettens afgørelse af 20. december 2013, som pålægger SKAT at genoptage indkomstårene 2000-2010.

(...).”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten har ved afgørelse af 20. december 2013 pålagt SKAT, at imødekomme anmodning om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, for de omhandlende indkomstår, med henblik på, at foretage ændring af kapitalafkast og opsparet overskud. Af afgørelsen fremgår det, at der er tale om indkomstårene 2000-2010.

I Landsskatterettens afgørelse henvises direkte til repræsentantens anmodning om genoptagelse i brev dateret 11. april 2012. Af dette brev fremgår, hvordan omvalget ønskes gennemført med beløb, herunder en væsentlig regulering af hensættelse til senere hævning ultimo indkomståret 2000.

Landsskatteretten fandt på den baggrund frem til, at der var en dokumenteret og direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkast, hvorfor betingelserne i skatteforvaltningslovens § 30 var opfyldt. Der er ikke efterfølgende fremkommet nye forudsætninger vedrørende det ønskede omvalg og ændringer af skatteansættelsen, i forhold til det der forelå ved Landsskatterettens afgørelse den 20. december 2013. SKAT kan derfor ikke foretage en ny vurdering af det spørgsmål som Landsskatteretten har taget stilling til. Henvisning til SKATs styresignal ændrer ikke herpå.

Den påklagede afgørelse ændres herefter således at SKAT pålægges at genoptage og ændre indkomstårene 2000-2004, jf. Landsskatterettens afgørelse af 20. december 2013, herunder med det ønskede omvalg i indkomståret 2000 og reguleringer af kapitalafkast og overskudsdisponering i de omhandlende år. Det overlades herefter til Skattestyrelsen, at foretage de talmæssige reguleringer i virksomhedsordningen og konsekvenser for indkomstårene 2000-2010.