Kendelse af 18-08-2017 - indlagt i TaxCons database den 09-09-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2014: Seniornedslag

Ikke berettiget

Berettiget

Ikke berettiget

Faktiske oplysninger

Det fremgår af årsopgørelse nr. 1 for år 2014, at klageren ikke er berettiget til seniornedslag.

SKAT har den 8. juni 2015 sendt en orientering om Seniornedslag til klager. Af denne fremgår bl.a. følgende:

Seniorindkomsten:

Seniorindkomsten bruger vi først og fremmest til at afgøre, om du har tjent for meget i indkomstårene 2007, 2008 og 2009 eller for lidt i indkomstårene 2010, 2011, 2012, 2013 og 2014 til at kunne få seniornedslag. Hvis du ikke opfylder grænserne for, hvor lidt eller hvor meget du skal have tjent i de enkelte år, kan du ikke få seniornedslag.

Seniorindkomsten er som udgangspunkt den indkomst, du betaler arbejdsmarkedsbidrag af. Det er som hovedregel lønindtægt, honorarer og indkomst som selvstændig erhvervsdrivende. Indbetalinger på arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger bliver også lagt til. Seniorindkomsten er summen af beløbene inklusiv arbejdsmarkedsbidrag.

(...)

Seniorindkomsten; minimumsindkomst

For at du kan få seniornedslag, skal din seniorindkomst være mindst 80 pct. af dagpengesatsen i hvert af indkomstårene 2010, 2011, 2012, 2013 og 2014:

Indkomstår

Din seniorindkomst

80 % af dagpengesats

2010

245.896

170.017

2011

256.643

173.183

2012

255.796

178.157

2013

242.036

181.096

2014

182.710

184.261

Hvis du har modtaget sygedagpenge i perioden 2010-2014, tillægges de seniorindkomsten ved opgørelse af minimumsindkomsten”

SKATs afgørelse

SKAT har afgjort, at klageren ikke er berettiget til seniornedslag.

SKAT har i årsopgørelsen anført følgende:

”Ud fra vores oplysninger er du ikke berettiget til seniornedslag. For at være berettiget skal være født i perioden fra den 1. januar til den 31. december 1952, være i arbejde og opfylde en række betingelser. Hvis man opfylder betingelserne, får man seniornedslag i de år, hvor man fylder 64 og 65 år”

SKAT har desuden henvist til at se mere om seniornedslag i TastSelv.

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at hun er berettiget til seniornedslag.

Der er til støtte herfor bl.a. anført:

”Jeg undrer mig over, at jeg først får besked om seniornedslag d. 18. august, når den er sat ind d. 8. juni og at den står under årsopgørelsen fra 2012.

Jeg havde regnet med at få skattenedslag for seniorer, da mit beskæftigelsesfradrag for 2010-2014 er 95 %.

Jeg har været uheldig med at de 3 mdr., jeg mangler i fuld beskæftigelse alle faldt i 2014.

Det firma, hvor jeg har været ansat i 40 år, gik desværre konkurs 1. april 2014. Jeg stod derfor uden arbejde i 3 mdr. Jeg søgte og fandt noget arbejde fra 27. august 2014, selvom jeg var 63 år og ufaglært. (...) Jeg måtte gå ned i løn fra 131,80 til 120 kr. i timen. Jeg mener derfor ikke, at de 1551 kr. jeg mangler i at nå op på 184.261 kr. kan være med til, at jeg slet ikke kan få noget, jeg er jo over grænsen fra 2013 på 181.096.

Jeg kan endvidere oplyse, at det arbejde jeg har nu afvikles ferien med løn og ikke som tidligere indsat feriepenge. Det samme gælder S.H. Jeg har haft ca. 590 timer fra 27. august 2014 og året ud. S.H. og feriepenge er vel stadigvæk optjent i 2014 selvom de ikke udbetales i 2014

Håber i vil se på min klage. ”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af § 1, stk. 1 i lov om skattenedslag for seniorer (lov nr. 473 af 17. juni 2008), at en person, der i perioden fra og med indkomståret 2010 til og med indkomståret 2016 fylder 64 år, for de indkomstår, hvor personen fylder 64 år og 65 år, kan få et nedslag i indkomstskatten.

Seniornedslaget fordeles forholdsmæssigt mellem de to indkomstår, hvor personen fylder 64 år og 65 år efter tidspunktet for den pågældendes fødselsmåned, jf. lovens kapitel 4.

Personen skal for at få et nedslag 1) overholde en indkomstgrænse i de indkomstår, hvor den pågældende fylder 57 år, 58 år og 59 år efter kapitel 2, 2) opfylde et krav om fuldtidsbeskæftigelse i form af et indkomst- og arbejdstidskrav efter kapitel 3 og 3) være skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1-4 eller 7, eller stk. 2, i det indkomstår, hvor vedkommende fylder 64 år, jf. lovens § 1, stk. 5.

En person anses for fuldtidsbeskæftiget, hvis personen hvert indkomstår fra og med det indkomstår, personen fylder 60 år, til og med det indkomstår, personen fylder 64 år, optjener et vederlag som nævnt i § 8, stk. 1, og § 10 i lov om arbejdsmarkedsbidrag inklusive bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i pensionsbeskatningsloven, der mindst svarer til 1 års ydelser på 80 pct. af højeste dagpenge, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., forhøjet med satsen for arbejdsmarkedsbidraget, jf. lovens § 3, 1. pkt.

For klageren, der i år 2014 fyldte 64 år, er seniornedslaget således betinget af, at indkomsten som nævnt i lovens § 3 i indkomstårene 2010, 2011, 2012, 2013 og 2014 mindst udgjorde henholdsvis 170.017 kr., 173.183 kr., 178.157 kr., 181.096 kr. og 184.261 kr.

Klageren havde i indkomståret 2014 alene en indkomst på 182.710 kr., og det må derfor lægges til grund, at klager ikke opfylder indkomstkravet i lovens § 3 i det indkomstår, hvor hun fyldte 64 år.

Bestemmelserne i lov om skattenedslag for seniorer er ufravigelige, og der findes ingen dispensationsmuligheder i loven. Der kan derfor ikke dispenseres fra de krav og betingelser, der stilles i loven.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.