Kendelse af 26-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 17-11-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2007-2011 (inkl.)

Nej

Ja

Nej

Indkomståret 2012

Fradrag for udgifter til børnebidrag

0 kr.

Grundlag for fradrag for børnebidrag

39.039 kr.

Indkomståret 2013

Fradrag for udgifter til børnebidrag

0 kr.

Grundlag for fradrag for børnebidrag

38.589 kr.

Indkomståret 2014

Fradrag for udgifter til børnebidrag

0 kr.

Grundlag for fradrag for børnebidrag

56.060 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har boet i Danmark siden 2000. Klageren indgik den 16. juli 1996 ægteskab med [person1].

Klageren har oplyst, at han og [person1] blev separeret i december 2006 / januar 2007.

Klageren og [person1] blev skilt den 3. november 2011.

Klageren og [person1] har fire børn sammen, som blev født i henholdsvis 1997, 1999, 2001 og 2013.

Det er oplyst, at der ikke foreligger et en skriftlig aftale vedrørende børnebidrag.

Klagerens tidligere hustru har erklæret i mail af 1. juni 2015 til SKAT, at klageren har betalt børnebidrag.

Det er oplyst, at årsagen til at betalingerne af børnebidrag er sket via Udbetaling Danmark er, at klageren ønskede betalingerne registreret i en offentlig instans.

Af SKATs registrerede oplysninger fremgår det, at for indkomstårene 2012, 2013 og 2014 udgør de fradragsberettigede ydelser vedrørende børnebidrag henholdsvis 43.115 kr., 36.522 kr. og 58.267 kr.

Ifølge klagerens seneste årsopgørelser for indkomstårene 2012, 2013 og 2014 fremgår der ikke fradrag for udgifter til børnebidrag.

Den 1. juni 2015 blev der indsendt skriftlig anmodning til SKAT om genoptagelse vedrørende skatteansættelsen for indkomstårene 2007-2014 (inkl.).

SKAT traf den 30. juli 2016 afgørelse om, at der ikke var grundlag for genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2007 – 2011 (inkl.). For indkomstårene 2012 – 2014 (inkl.) traf SKAT afgørelse om, at det ikke var dokumenteret, at der var grundlag for fradrag for udgifter til børnebidrag.

Årsopgørelserne for indkomstårene 2007-2011 (inkl.) er anført med udskrivningsdatoerne 17. marts 2008, 19. marts 2009, 22. marts 2010, 9. august 2011 og 19. marts 2012.

Af betalingsopgørelse fra Udbetaling Danmark fremgår, at der i indkomstårene 2012, 2013 og 2014 er indbetalt børnebidrag med henholdsvis 44.103 kr., 43.588 kr. og 63.339 kr.

Der er ikke indsendt specifikationer fra Udbetaling Danmark vedrørende ydet børnebidrag uden fradragsret.

Det fremgår af SKATs registreringer, at børnebidrag uden fradrag udgør henholdsvis 987 kr., 4.572 kr. og 7.564 kr. for indkomstårene 2012, 2013 og 2014.

SKATs afgørelse

SKAT har truffet afgørelse om, at der ikke er grundlag for fradrag for udgifter til børnebidrag.

Der er til støtte herfor anført:

”Den 7. juli 2015 skrev SKAT til dig:

Materiale indkaldelse - børnebidrag 2012 - 2014

For at fremme sagsbehandlingen bedes du inden den 23. juni 2015 sende: Har du betalt via kontooverførsel, skal du sende:

Bidragsaftale
Kontoudtog, hvoraf det fremgår hvor meget der er betalt hver måned for hvert år.

(Budgetskema godkendes ikke som dokumentation.)

Har du betalt kontant, skal du sende:

Bidragsaftale
En af modtageren underskrevet erklæring om, hvor meget der er modtaget hvert år.- er modtaget (Erklæringen godkendes ikke som dokumentation uden at der samtidig foreligger dokumentation i form af enten kvitteringer eller kontoudtog.)
Kontante dags dato kvitteringer, check kopier mm
Kontoudtog, hvoraf det fremgår, at de betalte børnepenge er hævet.

Børnebidrag 2012 -2014

Da vi ikke har hørt fra dig, kan vi ikke godkende fradrag.

Børnebidrag2007-2011

Ej anerkendt Begrundelse

Ifølge Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin skatte­ ansættelse senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Fristen efter Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, er udløbet for indkomstårene 2007 - 2011.

Hvis skatteansættelsen for 2007 - 2011 skal ændres, skal betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningslovens § 27 være opfyldt. I denne sag er det spørgsmålet, om du kan opfylde betingelsen i stk. 1, nr. 8, om at der skal foreligge særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er ifølge forarbejderne tiltænkt et snævert anvendelses­ område. Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis SKAT har begået fejl eller har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse. Der er derimod ikke mulighed for ekstraordinær genoptagelse som følge af et glemt fradrag.

Da der i denne sag, er tale om et glemt fradrag, er det SKATs opfattelse, at der ikke er grundlag for en ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2007 - 2011.

SKAT har ændret grundlaget for din skat for 2012-2014 sådan:

2012Børnebidrag

Du kan ikke få fradrag for børnebidrag, som du ikke har dokumenteret at du har betalt.

Reglerne står i ligningslovens § 10 og § 11

2013Børnebidrag

Du kan ikke få fradrag for børnebidrag, som du ikke har dokumenteret at du har betalt.

Reglerne står i ligningslovens § 10 og § 11

47.386 kr.

36.522 kr.

2014Børnebidrag

Du kan ikke få fradrag for børnebidrag, som du ikke har dokumenteret at du har betalt.

Reglerne står i ligningslovens § 10 og § 11

58.267 kr.”

Af SKATs udtalelse fremgår det blandt andet:

”Vi har følgende kommentarer til de oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Skilsmisse den 3. november 2011

Fællesbarn født den 20. juni 2013

Det er via R 75 dokumenteret, at der er betalt børnebidrag via kommunen/Udbetaling Danmark således:

Betalt

2012 43.115 kr.

2013 36.522 kr.

2014 58.267 kr.

Der er således ikke som oplyst i klageskrivelsen tale om, at [person2] for årene 2012-2014 har betalt kontant til børnenes mor.

[person2] er derfor berettiget til ovenstående fradrag for børnebidrag, for årene 2012-2014.

For årene 2007 – 2011 er fristen for ekstraordinær genoptagelse udløbet. Det kan dog oplyses, at der i 2011 er indberettet det godkendte beløb fra kommunen på 14.315 kr. + 3.400 kr. i 2010.”

I forbindelse med at sagen er sendt i erklæring i SKAT, har SKAT afgivet følgende udtalelse:

”I klagesagen vedrørende ovennævnte har Skatteankestyrelsen i brev af 26. juni 2017 bedt om en udtalelse til sagen, der skal afgøres af Landsskatteretten.

Sagen omhandler klage over SKATs afgørelse af 30. juli 2015. SKAT har nægtet fradrag for børnebidrag i 2012-2014 grundet manglende dokumentation. Følgende fradrag vedrørende børnebidrag er ikke godkendt:

47.386 kr. i 2012

36.522 kr. i 2013

58.267 kr. i 2014

SKAT har endvidere afslået ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2007-2011. SKAT har ikke anset betingelserne for ekstraordinær genoptagelse for opfyldt, jf. skatteforvaltningslovens § 27 – herunder § 27, stk. 1 nr. 8.

SKAT har følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til sagens afgørelse:

Vedrørende indkomstårene 2007-2011:

SKAT anser anmodningen om genoptagelse for modtaget den 1. juni 2015, i forbindelse med klagers tidligere ægtefælles indsendelse af erklæring om, at klager har betalt børnebidrag siden 2007. Fristen for ordinær genoptagelse af skatteansættelserne for 2007-2011 er dermed overskredet, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Fristen for ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2011 udløb således 1. maj 2015, mens fristen for de tidligere indkomstårs skatteansættelser udløb henholdsvis årene tidligere.

Når fristen for ordinær genoptagelse er overskredet er der efter omstændighederne mulighed for at få ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27.

SKAT finder, at ingen af de objektive betingelser i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7 er opfyldt. Endvidere anses et glemt fradrag – herunder fradrag, den skattepligtige måtte være uvidende om, at have været berettiget til – ikke for at være forhold, der er omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 om særlige omstændigheder, der i øvrigt ville kunne berettige til ekstraordinær genoptagelse.

6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 anses endvidere for overskredet, idet klager anses for at være kommet til kundskab om sine indkomstforhold i forbindelse med modtagelsen af årsopgørelserne for 2007-2011.

Vedrørende indkomstårene 2012-2014:

SKAT kan tiltræde Skatteankestyrelsens begrundelse for at genoptage og ændre skatteansættelserne for indkomstårene 2012-2014. SKAT er dog ikke enig i Skatteankestyrelsens beløbsmæssige opgørelse af de fradrag, der kan godkendes de enkelte indkomstår. SKAT finder ikke, at der er taget fuldt højde for ikke-fradragsberettigede beløb.

Fradrag for betalt børnebidrag gives som ligningsmæssigt fradrag.

Det er den skattepligtige, der skal dokumentere, at han er berettiget til et ligningsmæssigt fradrag.

SKAT har vurderet sagen på ny og lægger i den forbindelse særlig vægt de nu foreliggende kontoudtog fra Udbetaling Danmark om foretagne indbetalinger fra klager til dækning af børnebidrag. SKAT anser det på denne baggrund dokumenteret, at der foreligger en bindende børnebidragsaftale, der må anses for godkendt af en offentlig instans samt, at klager har betalt forfaldne børnebidrag i indkomstårene 2012-2014. Klager opfylder dermed betingelserne for at få fradrag for de betalte børnebidrag i 2012-2014, jf. ligningslovens § 10 og § 11.

Ved lov nr. 966 af 20. december 1999 ændredes bl.a. lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, lov om børns retsstilling samt ligningsloven. Normalbidraget blev fra 1. januar 2000 forhøjet med et tillæg. Normalbidraget består herefter af summen af et grundbeløb og et fast tillæg (beløbene reguleres årligt). I forbindelse med ændringen blev fradragsretten for børnebidrag nedsat, således at der ikke vil være fradragsret for det beløb, som svarer til det nye tillæg til normalbidragets grundbeløb. Dette fremgår nu af ligningslovens § 10, stk. 2, 3. pkt. og § 11, stk. 2, 3. pkt. Heri er det bestemt, at børnebidrag kun kan fradrages ved indkomstopgørelsen ”i det omfang, de overstiger et beløb svarende til det tillæg, der er fastsat i § 4, stk. 5, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag”. Tillægget i § 4, stk. 5 svarer beløbsmæssigt til det tillæg som normalbidraget blev forhøjet med (for et helt år). Endvidere er det i ligningslovens § 10. stk. 2, 4. og 5. pkt. samt § 11, stk. 2, 4. og 5. pkt. fastsat, at ” Betaler en bidragsskyldig til det offentlige et beløb til dækning af forskudsvis udbetalte børnebidrag, anses beløbet fortrinsvis at vedrøre de først forskudsvis udbetalte børnebidrag. I det omfang beløbet herved anses at vedrøre perioder, der omfattes af den bidragspligtiges indkomstår 2000 og senere indkomstår, finder 3. pkt. tilsvarende anvendelse”.

SKAT finder på den baggrund, at fradraget skal reduceres med den ikke-fradragsberettigede del i hvert af indkomstårene.

Af hjemmesiden for Statsforvaltningen (statsforvaltningen.dk) fremgår følgende tidligere års satser:

Tidligere års satser for normalbidraget pr. måned

År

Grundbeløb

Tillæg

Samlet

2016

1.157 kr.

150 kr.

1.307 kr.

2015

1.141 kr.

148 kr.

1.289 kr.

2014

1.124 kr.

146 kr.

1.270 kr.

2013

1.104 kr.

143 kr.

1.247 kr.

2012

1.087 kr.

141 kr.

1.228 kr.

2011

1.056 kr.

137 kr.

1.193 kr.

Af kontoudtoget af 17. marts 2017 fra Udbetaling Danmark vedrørende klagers børnebidragsindbetalinger kan det udledes, at klager i indkomstårene 2012-2014 har indbetalt børnebidrag til Udbetaling Danmark, der svarer til normalbidraget til sine børn. Enkelte børnebidrag forfaldent i et tidligere indkomstår betales først i det efterfølgende indkomstår.

På baggrund af kontoudtoget har SKAT neden for sammenlagt samtlige af klagers indbetalinger i 2012-2014, samt opgjort andelen, der vedrører betalte grundbeløb henholdsvis tillæg. Derudover er tilføjet en bemærkning til hver enkel indbetaling i forhold til, hvad SKAT har udledt, at indbetalingen dækker over. Af opstillingen fremgår endelig, hvilket beløb, der kan godkendes fradrag for i det enkelte indkomstår.

Indbetalinger i 2012:

SKAT indstiller godkendelse af fradrag for betalte børnebidrag (grundbeløb) i 2012 med 39.039 kr., jf. nedenstående opstilling. Beløb, der svarer til normalbidragets tillæg for den periode bidraget vedrører, anses ikke for fradragsberettiget, jf. ligningslovens § 10, stk. 2.

Indbetalingsdato til Udbetaling Danmark, jf. kontoudtog af 17. marts 2017

Indbetaling fra klager

Grundbeløb

Tillæg

Bemærkninger til klagers indbetaling

02-01-2012

3.579 kr.

3.168 kr.

411 kr.

3 x normalbidrag a 1.193 kr. (2011-sats)

01-02-2012

3.684 kr.

3.261 kr.

423 kr.

3 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

01-03-2012

3.684 kr.

3.261 kr.

423 kr.

3 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

02-04-2012

3.684 kr.

3.261 kr.

423 kr.

3 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

01-05-2012

3.684 kr.

3.261 kr.

423 kr.

3 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

01-06-2012

3.684 kr.

3.261 kr.

423 kr.

3 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

02-07-2012

3.684 kr.

3.261 kr.

423 kr.

3 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

01-08-2012

3.684 kr.

3.261 kr.

423 kr.

3 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

03-09-2012

3.684 kr.

3.261 kr.

423 kr.

3 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

09-10-2012

3.684 kr.

3.261 kr.

423 kr.

3 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

23-10-2012

2.456 kr.

2.174 kr.

282 kr.

2 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

03-12-2012

2.456 kr.

2.174 kr.

282 kr.

2 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

03-12-2012

1.228 kr.

1.087 kr.

141 kr.

1 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

27-12-2012

1.228 kr.

1.087 kr.

141 kr.

1 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

Indbetalt i alt i 2012

44.103 kr.

39.039 kr.

5.064 kr.

SKAT anser de samlede indbetalte grundbeløb for fradragsberettiget i 2012

Indbetalinger i 2013:

SKAT indstiller godkendelse af fradrag for betalte børnebidrag (grundbeløb) i 2013 med 38.589 kr., jf. nedenstående opstilling. Beløb, der svarer til normalbidragets tillæg for den periode bidraget vedrører, anses ikke for fradragsberettiget, jf. ligningslovens § 10, stk. 2 og § 11, stk. 2.

Indbetalingsdato til Udbetaling Danmark, jf. kontoudtog af 17. marts 2017

Klagers indbetaling

Grundbeløb

Tillæg

Bemærkninger til klagers indbetaling

02-01-2013

2.456 kr.

2.174 kr.

282 kr.

2 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

01-02-2013

3.741 kr.

3.312 kr.

428 kr.

3 x normalbidrag a 1.247 kr. (2013-sats)

01-03-2013

3.741 kr.

3.312 kr.

428 kr.

3 x normalbidrag a 1.247 kr. (2013-sats)

02-04-2013

3.741 kr.

3.312 kr.

428 kr.

3 x normalbidrag a 1.247 kr. (2013-sats)

16-04-2013

1.228 kr.

1.087 kr.

141 kr.

1 x normalbidrag a 1.228 kr. (2012-sats)

01-05-2013

3.741 kr.

3.312 kr.

428 kr.

3 x normalbidrag a 1.247 kr. (2013-sats)

03-06-2013

3.741 kr.

3.312 kr.

428 kr.

3 x normalbidrag a 1.247 kr. (2013-sats)

01-07-2013

3.741 kr.

3.312 kr.

428 kr.

3 x normalbidrag a 1.247 kr. (2013-sats)

01-08-2013

3.741 kr.

3.312 kr.

428 kr.

3 x normalbidrag a 1.247 kr. (2013-sats)

02-09-2013

3.741 kr.

3.312 kr.

428 kr.

3 x normalbidrag a 1.247 kr. (2013-sats)

01-10-2013

3.741 kr.

3.312 kr.

428 kr.

3 x normalbidrag a 1.247 kr. (2013-sats)

01-11-2013

3.741 kr.

3.312 kr.

428 kr.

3 x normalbidrag a 1.247 kr. (2013-sats)

02-12-2013

2.494 kr.

2.208 kr.

286 kr.

2 x normalbidrag a 1.247 kr. (2013-sats)

Indbetaling i 2013 i alt

43.588 kr.

38.589 kr.

4.989 kr.

SKAT anser de samlede indbetalte grundbeløb for fradragsberettiget i 2013

Indbetalinger i 2014:

SKAT indstiller godkendelse af fradrag for betalte børnebidrag (grundbeløb) i 2014 med 56.060 kr., jf. nedenstående opstilling. Beløb, der svarer til normalbidragets tillæg for den periode bidraget vedrører, anses ikke for fradragsberettiget, jf. ligningslovens § 10, stk. 2 og § 11, stk. 2.

Indbetalingsdato til Udbetaling Danmark, jf. kontoudtog af 17. marts 2017

Indbetaling fra klager

Grundbeløb

Tillæg

Bemærkninger til klagers indbetaling

02-01-2014

7.482 kr.

6.624 kr.

858 kr.

6 x normalbidrag a 1.247 kr. (2013-sats)

03-02-2014

6.327 kr.

5.600 kr.

727 kr.

1 x normalbidrag a 1.247 kr. (2013-sats) og 4 x normalbidrag a 1.270 kr. (2014-sats)

03-03-2014

3.810 kr.

3.372 kr.

438 kr.

3 x normalbidrag a 1.270 kr. (2014-sats)

01-04-2014

6.350 kr.

5.620 kr.

730 kr.

5 x normalbidrag a 1.270 kr. (2014-sats)

01-05-2014

5.080 kr.

4.496 kr.

584 kr.

4 x normalbidrag a 1.270 kr. (2014-sats)

02-06-2014

5.080 kr.

4.496 kr.

584 kr.

4 x normalbidrag a 1.270 kr. (2014-sats)

01-07-2014

5.080 kr.

4.496 kr.

584 kr.

4 x normalbidrag a 1.270 kr. (2014-sats)

01-08-2014

5.080 kr.

4.496 kr.

584 kr.

4 x normalbidrag a 1.270 kr. (2014-sats)

01-09-2014

5.080 kr.

4.496 kr.

584 kr.

4 x normalbidrag a 1.270 kr. (2014-sats)

01-10-2014

5.080 kr.

4.496 kr.

584 kr.

4 x normalbidrag a 1.270 kr. (2014-sats)

03-11-2014

5.080 kr.

4.496 kr.

584 kr.

4 x normalbidrag a 1.270 kr. (2014-sats)

01-12-2014

3.810 kr.

3.372 kr.

438 kr.

3 x normalbidrag a 1.270 kr. (2014-sats)

Indbetalt i alt i 2014

63.339 kr.

56.060 kr.

7.279 kr.

SKAT anser de samlede indbetalte grundbeløb for fradragsberettiget i 2014

Sammenfatning af SKATs udtalelse:

SKAT finder ikke, at der er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af klagers skatteansættelser for 2007-2011, hvorfor SKATs afgørelse indstilles fastholdt på dette punkt.

SKAT finder, at klagers skatteansættelse for 2012-2014 kan genoptages, og at der kan godkendes følgende fradrag for betalte børnebidrag:

39.039 kr. i 2012

38.589 kr. i 2013

56.060 kr. i 2014

SKAT kan i øvrigt tiltræde Skatteankestyrelsens forslag og begrundelse til sagens afgørelse.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2007-2011 samt at der er grundlag for fradrag for udgifter til børnebidrag for indkomstårene 2012, 2013 og 2014 med henholdsvis 47.386 kr., 36.522 kr. og 58.267 kr.

Der er til støtte herfor anført:

”I juni måned havde jeg, [person2] og min ven [person3], et behageligt møde med en medarbejder i SKATs center i [by1] for at drøfte fradraget for mine 4 børn, for indkomst årene 2007-2014, da der var flere ting jeg fandt meget uforstående vedr. fradragenes differentierede beløbs størrelser samt manglende fradrag.

Medarbejderen kiggede på fradragene og havde umiddelbart ingen bemærkninger, men oplyste os om at hun kun kunne behandle for indkomst årene 2012-2014,og hvis vi skulle have genoptaget selvangivelserne for 2007-2011skulle vi indsamle følgende bilag: separations- og skilsmissepapirer, bidrags aftale, samt dokumentation for at der var blevet betalt regelmæssigt, og sende dem til SKATs center i [by2].

Vi fik på intet tidspunkt at vide, at der var blevet sendt en anmodning for genoptagelse af selvangivelsen for 2007-2011, men havde den klare forståelse af, at jeg havde en opgave med at få fremskaffet dokumenterne for at kunne få genoptaget årene.

Jeg har kontaktet Statsamtet for at få udleveret kopier af separationspapirerne fra 2007,

men de har ikke kunne fremskaffe dem. Min ekskone skulle umiddelbart ligge inde med dem, men da vi ikke er på talefod, har jeg ikke mulighed for at få kopi af denne, men med jeres hjælp kunne der måske fremskaffes dokumentation for dette.

Jeg er ifølge lovgivningen forpligtet til, for at kunne få genoptaget sagen, at fremskaffe dokumentation om regelmæssig betaling af bidragene til børnene. Da jeg i de første mange år IKKE har været klar over at bidragene var fradrags berettiget, og at jeg har betalt børnenes mor kontant uden at få kvitteringer, kan jeg ikke fremskaffe andet end vedlagte bilag, hvor at hun bekræfter at hun har modtaget bidrag regelmæssigt siden 2007. Jeg vil til en hver tid fastholde at jeg ikke har glemt at indberette fradragene, som SKAT antyder, men har simpelthen ikke været klar over at det var muligt at få.

Og omvendt kan jeg jo sige, at hvis hun IKKE havde modtaget bidragene, havde hun jo nok henvendt sig til Kommunen/Udbetaling Danmark for hjælp til opkrævning af disse.

Da jeg kommer fra Libanon, hvor fradrag for børnebidrag ikke er nogen mulighed overhovedet, gik jeg absolut ud fra at det heller ikke var en mulighed i Danmark, og har derfor heller ikke undersøgt området. Da jeg samtidigt har meget svært ved at læse og forstå offentlige breve, og ikke har haft mulighed for hjælp før nu, har jeg ikke responderet, undersøgt og forstået lovgivningen korrekt på dette område.

På baggrund af ovenstående, anmoder jeg om et møde med en sagsbehandler hos Skatteankestyrrelsen, samt genoptagelse af selvangivelserne for 2007-2014, da jeg efter min opfattelse, mener at der er sket flere fejl i denne sag, omkring grundlagene for SKATs afgørelser.”

Der er til sagsfremstillingen bemærket:

”Klageren kan ikke glemme et fradrag som han ikke kendte til. Klageren kommer ikke her fra landet og som følge heraf kendte han ikke de danske regler. Det anføres yderligere, at klageren er ordblind.

Det er endvidere anført, at det må være tilstrækkeligt at ekskonen skriftligt har erklæret, at hun har modtaget de penge, som klageren oplyser, at han har betalt. Det er unødig formalistisk, at der skal være papir på alting.

Der foreligger en ny opgørelse fra Udbetaling Danmark som i relation til fradragsbeløbene ser anderledes ud. Denne opgørelse vil blive fremsendt.”

Klageren har indsendt bemærkninger:

”Jeg, [person2] kan umiddelbart acceptere Skatteankestyrelsen beregninger for indkomst årene 2012-2013-2014.

Men jeg kan derimod IKKE acceptere Skatteankestyrelsens afgørelse for indkomstårene 2007-2011 (inkl.), da jeg absolut IKKE mener at der er tale om et glemt fradrag. For at kunne "glemme" noget, skal man være klar over at man er berettiget til det man har glemt.

Da jeg kommer fra Libanon, hvor der ikke er nogen form social velfærd eller tilskud fra staten, faldt det mig slet ikke ind at der var disse muligheder, og undersøgte det derfor ikke. Jeg var endvidere ikke klar over at jeg kunne få fradrag med tilbage virkende kraft. Disse muligheder ligger så fjernt fra de rettigheder jeg ville have haft i Libanon.

Det ville svare til at I skulle til Chile, og at man i Chile fik udleveret et gratis fjernsyn, hver 3. tirsdag i hver kvartal. Da man i Danmark ikke får udleveret tv gratis, ville det jo aldrig falde jer ind at søge muligheden for at få dette tilbud. Derfor henstiller jeg til sund fornuft og retfærdighed og beder om mit fradrag for indkomst årene 2007-2011.

At jeg ikke kan dokumentere mine betalinger vedr. børnebidragene på anden måde, end mine børns mors bekræftelse, over at jeg har betalt regelmæssigt som jeg skulle, henholder jeg mig til

Statsamtets opfordring i en skilsmisse/ separations sag, om at klare tingene i god ro og orden og sund fornuft. At skulle kræve en udspecificeret dags dato kvittering, for betalt bidrag i en ofte anspændt situation, ser jeg ikke som sund fornuft.

Men jeg vil henholde mig til, at hvis IKKE havde betalt som jeg skulle, havde børnenes mor jo nok henvendt sig til kommunen/staten for hjælp.

På baggrund af ovenstående forbeholder jeg mig retten til fradraget for indkomstårene 2007-2011 inkl.”

Landsskatterettens afgørelse

Indkomstårene 2007, 2008, 2009, 2010 og 2011

En skattepligtig kan anmode SKAT om at få genoptaget sin skatteansættelse, hvis den skattepligtige kan fremlægge nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring. Anmodningen skal ske inden 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Anmodning om genoptagelse vedrørende indkomstårene 2007, 2008, 2009, 2010 og 2011 er indgivet til SKAT efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse.

Der er klaget over afslag på genoptagelse vedrørende indkomstårene 2007, 2008, 2009, 2010 og 2011.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, om ordinær genoptagelse, kan SKAT imødekomme anmodningen om ændring, hvis en af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 er til stede:

1) Der er indtrådt en ændring i det privatretlige eller offentligretlige grundlag for ansættelsen.

2) Ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse vedrørende den skattepligtige for et andet indkomstår. Tilsvarende gælder, hvis ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse for det samme eller et andet indkomstår vedrørende den skattepligtiges ægtefælle, med hvilken den skattepligtige var samlevende ved indkomstårets udløb, jf. kildeskattelovens § 4, eller vedrørende et selskab, hvormed den skattepligtige var sambeskattet.

3) En ansættelse af overdragelsessummen for et aktiv, jf. ligningslovens § 12 B, ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 6, eller afskrivningslovens § 45, stk. 3, vedrørende en anden skattepligtig er ændret.

4) En udenlandsk skattemyndighed har truffet en afgørelse, der har betydning for beskatningen af den skattepligtige. Det er en betingelse, at den danske skattemyndighed anerkender afgørelsen.

5) Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

6) Skatterådet udnytter sin kompetence efter § 2, stk. 3, til at ændre en skatteankenævnsafgørelse. Det er dog en betingelse, at den skattepligtige senest 3 måneder efter skatteankenævnets afgørelse er underrettet om, at afgørelsen er udtaget til ændring.

7) Hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en dom, en afgørelse fra skatteankeforvaltningen, et skatteankenævn eller Landsskatteretten eller ved en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. I disse tilfælde kan genoptagelse foretages til gunst for den skattepligtige fra og med det indkomstår, der har været til prøvelse i den første sag, der resulterede i en underkendelse af praksis, eller fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet 3 år forud for underkendelsen af praksis.

8) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Ingen af de objektive betingelser for genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7 er opfyldt. Endvidere foreligger der ikke sådanne særlige omstændigheder, at der kan ske genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Det er klagerens ansvar, at årsopgørelserne fra SKAT er rigtige, ligesom glemte fradrag ikke berettiger til ekstraordinær genoptagelse, jf. eksempelvis afgørelsen SKM2008.902.BR.

Der er herefter ikke grundlag for at pålægge SKAT at genoptage indkomstansættelsen ekstraordinært for indkomstårene 2007 - 2011 (inkl.).

Det bemærkes, at der alene er taget stilling til, hvorvidt der er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2007-2011 (inkl.).

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.

Indkomstårene 2012, 2013 og 2014

Det følger af ligningslovens §§ 10 og 11, at bidrag, som betales til underhold af børn, der ikke opholder sig hos bidragsyderen, kan fradrages i den skattepligtige indkomst som et ligningsmæssigt fradrag.

Når henses til de fremlagte betalingsoversigter fra Udbetaling Danmark, SKATs registrerede oplysninger om fradragsberettigede børnebidrag, klagerens tidligere hustrus erklæring om, at klageren har betalt børnebidrag samt forklaringen om årsagen til at betalingerne er foregået via Udbetaling Danmark, anses det for godtgjort at der er indgået aftale om betaling af børnebidrag.

Det er en forudsætning for fradrag, at bidraget er forfaldent, hvilket kan udledes af LSRM 1972.77.LSR.

Betalte restancer for tidligere år giver fradrag i betalingsåret, hvilket kan udledes af LSRM 1959.77.LSR.

Der er indsendt betalingsoversigter fra Udbetaling Danmark vedrørende indkomstårene 2012, 2013 og 2014. Der er ikke indsendt specifikationer fra Udbetaling Danmark vedrørende ydet børnebidrag uden fradragsret.

Det er rettens opfattelse, at klageren ligeligt har betalt bidrag til sine børn i indkomstårene 2012, 2013 og 2014. Opgørelsen af de fradragsberettigede beløb i henhold til SKATs udtalelse, vurderes herefter at kunne finde anvendelse. Klageren indrømmes dermed fradrag for udgifter til børnebidrag med 39.039 kr. i indkomståret 2012, 38.589 kr. i indkomståret 2013 og 56.060 kr. i indkomståret 2014.

Landsskatteretten ændrer derfor SKATs afgørelse for indkomstårene 2012, 2013 og 2014.