Kendelse af 06-12-2017 - indlagt i TaxCons database den 13-01-2018

Der klages over, at SKAT på grundlag af oplysninger, som SKAT har modtaget fra Frankrig i henhold til EU´s rentebeskatningsdirektiv, har forhøjet klagerens indkomst i 2011 – 2013 med ikke selvangivne renteindtægter af ikke oplyste indeståender i [finans1], Frankrig.

Indkomståret 2011

Kapitalindkomst

SKAT har forhøjet indkomsten med 128.916 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse


Indkomståret 2012

Kapitalindkomst

SKAT har forhøjet indkomsten med 1.719 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Indkomståret 2013

Kapitalindkomst

SKAT har forhøjet indkomsten med 1.558 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Faktiske oplysninger

Klageren har været fuldt skattepligtig til Danmark siden 1993.

I overensstemmelse med EU´s rentebeskatningsdirektiv (Direktiv 2003/48 EF) modtog SKAT i 2012 – 2014 oplysninger fra Frankrig om skatteydere bosiddende i Danmark, som havde modtaget renteindtægter fra Frankrig i 2011 - 2013. Ved gennemgang af oplysningerne kom SKAT til kundskab om, at klageren var medtaget på listen over herboende skatteydere, som havde indeståender i franske pengeinstitutter.

Den 13. februar 2015 rettede SKAT henvendelse til klageren vedrørende de modtagne kontroloplysninger.

Følgende fremgår af SKATs brev til klageren:

”SKAT har modtaget kontroloplysninger fra Frankrig for 2011. I den forbindelse bedes du venligst være behjælpelig med følgende:

Ifølge kontroloplysningerne havde du i 2011 følgende indkomst fra Frankrig.

Udbetaler mm.

Indkomsttype

Indkomst

Fransk skat

[finans1]

11-renter

17.303 EUR

0,00 EUR

Indkomsten fra Frankrig ses ikke medtaget på din danske skatteansættelse for 2011.

Dine bemærkninger til ovenstående udbedes venligst.

I forlængelse heraf bedes du indsende relevant dokumentation for eventuelle renteindtægter fra Frankrig for 2012 og 2013, inkl. oplysninger om en eventuel betalt, fransk skat for 2011-2013.

Bemærk tillige, at hvis du også har udenlandsk indkomst fra andre lande end Frankrig, skal disse indkomster også medtages på din danske skatteansættelse, også selv om der er betalt skat i kildelandet (f.eks. Frankrig).

Den danske indkomstbeskatning bygger på globalbeskatningsprincippet. Det vil side, at personer, der er fuldt skattepligtige til Danmark, skal selvangive den fulde indkomst, hvad enten den hidrører her fra landet eller fra udlandet. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Vi beder dig sende os oplysningerne, så vi har dem senest den 9. marts 2015. Husk at skrive CPR-nr.. på.”

I en mail af 5. marts 2016 meddelte klageren SKATs sagsbehandler, at han er ved at samle de oplysninger, som SKAT skal bruge, men at det tager lidt mere tid, fordi oplysningerne skal rekvireres fra udlandet. Klageren bad om en frist på 3 uger, hvilket blev bevilget.

SKAT modtog ingen oplysninger fra klageren inden for den aftalte frist.

Ved en yderligere gennemgang af de modtagne kontroloplysninger kom SKAT til kundskab om, at der var kontroloplysninger på klageren fra Frankrig om, at klageren i 2012 og 2013 havde modtaget renteindtægter på hhv. 231 euro og 209 euro fra indeståender i [finans1].

Den 24. april 2015 sendte SKAT et forslag om at forhøje klagerens indkomst i 2011 – 2013 med hhv. 128.916 kr., 1.719 kr. og 1.558 kr. i overensstemmelse med de modtagne kontroloplysninger.

I en mail af 27. april 2015 til SKATs sagsbehandler meddelte klageren følgende:

”Jeg har modtaget dit brev og er ikke enig med dit forslag. Jeg har bede om en forskudelse af datoen for at give dig de oplysninger du mangler men har endnu ikke modtaget disse oplysninger fra Frankrig af. Jeg har ringet til skat i Frankrig i dag og de oplyser at je vil modtage disse oplysninger i løbet af maj. Jeg ved ikke hvordan vi kunne gøre det men nu har du givet mig en frist på 2 uger og er sikker på at jeg har modtaget disse oplysninger på dette tidspunkt.”

SKATs sagsbehandler meddelte klageren fristudsættelse til den 1. juni 2015. Den 3. juni 2015 rykkede SKAT for de ønskede oplysninger. Samme dag foreslog klageren, at han og SKATs sagsbehandler afholdte et møde en dag kl. 17:30. SKAT meddelte, at mødet skulle afholdes inden for normal arbejdstid og foreslog 2 datoer.

SKATs sagsbehandler bad endvidere klageren om at oplyse, om den pågældende konto i Frankrig er en PEL-konto (Plan Epargne Logement) eller en tilsvarende skattebegunstiget fransk opsparingsform.

Følgende fremgår bl.a. af SKATs e-mail af 3. juni 2015 til klageren:

”... Hvis svaret er ja, så har jeg fra andre sager om renter fra Frankrig fået oplyst, at denne form for opsparing er kendetegnet ved, at renterne tilskrives kontoen løbende (årligt), men at man først erhverver ret til hele indkomsten i det indkomstår, hvor bindingsperioden (typisk 12 år) udløber og kontoen lukkes.

Og hvis kontoen lukkes/opsiges før tid, så bortfalder samtlige tilskrevne renter.

Denne opsparingsform er typisk skattefri efter franske skatteregler.

Dine bemærkninger til ovenstående beskrivelse udbedes venligst. Hvis du stadigvæk har aftalen/kontrakten med det franske pengeinstitut vedrørende denne konto liggende, vil jeg gerne se den.

Efter dansk skattelovgivning skal renter medtages på selvangivelsen i det øjeblik, at skatteyderen erhverver endelig ret til indkomsten (retserhvervelsesprincippet)”.

Den 11. juni 2015 svarede klageren, at han sendte de ønskede oplysninger i week-enden.

I en e-mail af 14. juni 2015 til SKAT meddelte klageren følgende under emnet ”Renter fra Frankrig”:

”Her får du min forklaring angående de beløb, der er kommet på min konto i Frankrig.

Jeg har købt et hus i Frankrig, i 2011 hvor der er flere lejligheder og hvor jeg modtager nogle husleje. Jeg har finansieret købet med et lån på 100 % af beløbet.

I 2011, har jeg modtaget 17855 euro og har trukket en del omkostninger godkendt af det franske skat hvor jeg har 2010 euro i overskud og har betalt 495 euro i skat i Frankrig

I 2012 har jeg modtaget 21064 euro og har trukket omkostninger så jeg har en underskud på -3377 euros.

I 2013 har jeg modtaget 35544 euro og har trukket omkostninger så jeg har en overskud på 11453 euro. På det overskud kan jeg trække de 3777 euro underskud fra 2012 og så har jeg en overskud på 7676 euro. Og på det beløbet har jeg betalt 3310 euro i skat. Jeg har de franske papirer der bekræft det jeg skriver til dig, og hvis du skal bruge disse kan jeg prøve at skanne disse i en mail.

MHT den PEL du snakker om den er lukket siden 2011.”

Den 15. juni 2015 sendte SKATs sagsbehandler følgende e-mail til klageren:

”Din mail giver mig anledning til at komme med følgende bemærkninger:

Renter fra Frankrig, jf. mit forslag fra den 24. april 205

I din mail fra den 27. april 2015 skrev du, at du ikke var enig i mit forslag fra den 24. april 2015.

Jeg er stadig usikker på, hvorfor du ikke er enig i forslaget?

Som jeg tidligere har skrevet så er renterne fra Frankrig skattepligtige i DK. Begrundelsen fremgik af mit forslag.

Som jeg har fået oplyst i andre tilsvarende sager om renter fra Frankrig, så er en PEL konto kendetegnet ved, at renterne tilskrives kontoen løbende (årligt), men at man først erhverver endeligt ret til hele indkomsten i det år, hvor bindingsperioden (typisk 12 år) udløber og kontoen lukkes. Og hvis kontoen lukkes/opsiges før tid, så bortfalder samtlige tilskrevne renter. Denne opsparingsform er typisk skattefri efter franske skatteregler.

Efter dansk skattelovgivning skal renter medtages på selvangivelsen i det øjeblik, at skatteyderen erhverver endelig ret til indkomsten (retserhvervelsesprincippet). Derfor er jeg umiddelbart af den opfattelse, at dine renter fra PEL kontoen skal beskattes i det indkomstår, hvor kontoen lukkes, dvs. i 2011.

Køb af fast ejendom, beliggende i Frankrig

Denne indkomst skal (skulle) også medtages på din danske skatteansættelse på grund af det danske globalbeskatningsprincip (statsskattelovens § 4).

Baseret på din beskrivelse, er det min umiddelbare opfattelse, at du med den ejendom skal anses som selvstændig erhvervsdrivende (i relation til dansk skattelovgivning).

Du kan anmode SKAT om at genoptage din danske skatteansættelse for tidligere år, hvori du anmoder om at få indkomsten fra denne ejendom medtaget på din danske skatteansættelse. En udenlandsk indkomst for indkomståret 2014 skal være selvangivet senest den 1. juli 2015.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med denne opgave, da jeg (og min afdeling) pr. 6. maj 2015 er overført til en speciel opgave, der forventes at vare det næste 1/2 år – 1 år.

Min sagsbehandling i relation til dig vil derfor være afgrænset til dine renter fra Frankrig som omtalt i mit brev fra den 24. april 2015.”

I en e-mail af 15. juni 2015 til SKATs sagsbehandler tilkendegav klageren følgende:

”Jeg kan se at jeg har misforstået dit breve. Jeg har ingen papirer tilbage fra denne konto, må jeg få en kopi af de dokumenter, må jeg få en kopi af de dokumenter du har angående den konto hvor du kan se disse renter??”

I en e-mail af 17. juni 2015 fremsendte SKATs sagsbehandlerkopi af de kontroloplysninger, som SKAT havde modtaget fra Frankrig med en supplerende oplysning om, at der er tale om automatisk udvekslede kontroloplysninger, som udveksles på baggrund af EU´s rentebeskatningsdirektiv.

Under sagens behandling i Skatteankestyrelsen har klagerens repræsentant som bilag 2 fremlagt uddrag af oplysninger hentet fra [finans2]´s hjemmeside den 19. august 2015 om ”Plan Espargne Logement”. Repræsentanten har efterfølgende fremsendt en bekræftelse fra La Poste af 16. juli 2002 stilet til Madame, Monsieur om et 4 årig opsparingskonto, hvor der skulle indsættes et beløb på 167.269,04 euro og over en 4-årig periode hver måned indsættes 524,77 euro. ”Taux d´espargne: 4,5 %. De nærmere betingelser for opsparingskontoen er ikke fremlagt.

På et møde med klageren den 31. august 2017 opfordrede Skatteankestyrelsen klageren til at fremlægge objektive beviser (i form af f.eks. bankkontudtog og aftale med [finans1]), der understøtter klagerens forklaring om, at han ikke i 2011 har erhvervet ret til/har modtaget renteindtægter på 128.916 kr., og at han ikke 2012 og i 2013 har modtaget/erhvervet ret til renteindtægter på hhv. 1.719 kr. og 1.558 kr.

Klageren har ikke fulgt Skatteankestyrelsens opfordring.

SKATs afgørelse

Klageren har den 14. juni 2015 bekræftet, at renterne for 2011 hidrører fra en PEL-konto, og at kontoen blev lukket i 2011.

SKAT har som led i sagsbehandlingen af andre tilsvarende sager om renter fra Frankrig erfaret, at denne form for opsparing er kendetegnet ved, at renterne tilskrives kontoen løbende (årligt), men at kontoindehaveren først erhverver endelig ret til hele indkomsten i det år, hvor bindingsperioden (typisk 12 år) udløber og kontoen lukkes. Hvis kontoen lukkes/opsiges før tid bortfalder samtlige tilskrevne renter. Denne opsparingsform er typisk skattefri efter franske skatteregler.

Henset til, at der er tale om en PEL-konto, at kontoen lukkes i 2011, og at det franske pengeinstitut [finans1] ikke har foretaget indberetning af renter forud for 2011 har SKAT anset renterne i 2011 på 17.303 euro som skattepligtige i 2011. Dvs., at beløbet på 17.303 euro først er anset som forfaldent til betaling i 2011. Det er først på det tidspunkt, at klageren selv kunne råde over renterne.

SKAT vil ikke afvise, at renterne måske er tilskrevet løbende. Det er dog SKATs opfattelse, at rentetilskrivningen må anses for betinget af, at aftalen i øvrigt er løbet planmæssigt, herunder at kontoen ikke blev lukket/opsagt før tid. Derfor kan den årlige rentetilskrivning ikke anses for forfalden til betaling i de enkelte år.

Da den udenlandske indkomst kan være undergivet beskatning i udlandet, kan der forekomme en dobbeltbeskatning. Dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og Frankrig er opsagt med virkning fra 1. januar 2009. Det er en betingelse for at få lempelse efter ligningslovens § 33, at der er betalt skat i Frankrig af den indkomst, som også beskattes i Danmark. Det er ikke godtgjort, at der er betalt skat i Frankrig.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af indkomsten i 2011 – 2013 nedsættes. Klageren har frem til 2011 haft en PEL-konto i Frankrig (typen Plan Espargne Logement).

SKAT har lagt til grund, at klageren har haft en PEL-konto i 2011 – 2013 og har forhøjet klagerens indkomst i 2011 – 2013.

En PEL-konto er karakteriseret ved at være en fastforrentet indlånskonto. Det fremgår af oplysninger om PEL-konti på [finans2]´s hjemmeside, at PEL-konti har en bindingsperiode på 4 år. Ved udløbet af bindingsperioden på 4 år kan indehaveren vælge at beholde kontoen i op til 10 år. Kontoindehaveren kan efter udløbet af bindingsperioden på 4 år vælge at få udbetalt indestående på kontoen inklusiv tilskrevne renter.

SKATs afgørelse, hviller på et fejlagtigt grundlag.

SKAT har forhøjet klagerens indkomst i 2011 med 17.303 euro, svarende til 128.916 kr. SKAT har gjort gældende, at beskatningen af de tilskrevne renter skal ske i 2011.

Renterne er tilskrevet kontoen løbende (årligt). SKATs fastsættelse af bindingsperioden er ikke i overensstemmelse med de faktiske forhold. Bindingsperioden for klagerens konto var 4 år regnet fra stiftelsen af kontoen. Klageren har løbende efter udløbet af bindingsperioden krævet den tilskrevne rente udbetalt.

Beskatningstidspunktet for fysiske personer er som hovedregel fastlagt efter forfaldsprincippet, jf. Skatteretten 1, side 388 ff. og Den Juridiske Vejledning 2015-2, afsnit C.A.11.1.3.1. Da klageren efter bindingsperioden har krævet de tilskrevne renter udbetalt, skal beskatningen ske i de indkomstår, hvor den respektive rente er tilskrevet PEL-kontoen. SKAT er i medfør af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, afskåret fra at genoptage de tidligere indkomstår.

Klagerens repræsentant har efterfølgende bl.a. oplyst, at da skatte- og låneforholdene er underlagt en grad af offentlig regulering, er det muligt at anvende andre banker end [finans1]s betingelser i forbindelse med undersøgelse af klagerens adgang til midlerne på kontoen, herunder på hvilket tidspunkt det er muligt for klageren at få udbetalt indestående på kontoen.

Det fremgår af den franske bank, [finans3], engelske beskrivelse af kontotypen PEL, at denne type konto er kendetegnet ved at have en højere indlånsrente end normale konti samt at give mulighed for at låne penge med en på forhånd aftalt favorabel rente for låntager. Derudover er kontoen tillagt den skattemæssige fordel at være fritaget for tilskrevne renter i de første 12 år efter kontoens oprettelse.

Klageren havde efter den 4-årige bindingsperiode fuld rådighed over kontoen. Hovedreglen for beskatningstidspunktet fremgår af ligningslovens § 5, stk. 1. De renter, som SKAT har beskattet klageren er, er tilskrevet kontoen løbende siden kontoens oprettelse og har været tilgængelig for klageren siden 16. juli 2006.

SKAT har efterfølgende udtalt, at det er SKATs opfattelse, at klageren har haft indskud på en såkaldt PEL-konto i [finans1] i Frankrig, og at han i 2011-2013 har erhvervet renteindtægter i relation hertil. Dette er understøttet af klagerens forklaringer til SKAT.

Da klager har været fuldt skattepligtig til Danmark siden 1993, er klagerens indtægter - også fra udlandet - skattepligtige i Danmark på baggrund af globalindkomstprincippet, jf. statsskattelovens § 4.

SKAT har ikke modtaget kontroloplysninger fra Frankrig om, at klageren har modtaget renteindtægter forud for 2011, og klager er ikke i forbindelse med sagen fremkommet med dokumentation på, at han forud for 2011 har erhvervet ret til eventuelt årligt tilskrevne renteindtægter fra indestående i [finans1].

Klageren har således ikke fremlagt de konkrete aftalebetingelser for den mellem klageren og [finans1] indgåede PEL-kontoaftale.

I forbindelse med klagen har klagerens repræsentant fremlagt oplysninger fra [finans2]s hjemmeside (udskrift af 19. august 2015. Sprog: engelsk). Hjemmesiden oplyser om betingelserne i en PEL-kontoordning, som bl.a. har en bindingsperiode på 4 år, en garanteret rente og mulighed for efter den 4-årige bindingsperiode

at forlænge PEL-ordningen i et eller to år (max 10 år, jf. note 2), og vælge om indbetalinger skal ændres i størrelse og/eller frekvens
at ansøge om prioritetslån
at beholde PEL-kontoen som den er i op til 5 år
at opsige kontoen og få udbetalt hele indeståendet plus renter eller
at lade nærtstående få fordelen ved retten til for at optage et prioritetslån.

Den fremlagte PEL-kontoordning fra [finans2] kan ikke dokumentere, at klagerens kontobetingelser har været enslydende i [finans1]. Derudover er størrelsen af en eventuel årlig rentetilskrivning på klagers PEL-konto ikke dokumenteret ved kontoudtog eller lignende.

Det er SKATs opfattelse, at klageren er pligtig til at indberette eventuelle årlige retserhvervede renteindtægter fra PEL-kontoen i henhold til globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4.

Da det fremlagte i sagen ikke dokumenterer, at renteindtægterne fra [finans1] for 2011-2013 delvist måtte være retserhvervet i forbindelse med en eventuel rentetilskrivning i årene forud for 2011 og ej heller dokumenterer beløbsstørrelserne af de eventuelle tidligere årlige rentetilskrivninger, fastholder SKAT, at klageren først har opnået retserhvervelse af renteindtægterne i 2011-2013 i henhold til de modtagne kontroloplysninger fra Frankrig.

Landsskatterettens afgørelse og begrundelse

Det fremgår af statsskattelovens § 4, litra e, at som skattepligtig indkomst betragtes den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, således f.eks. af renter af inden- eller udenlandske pengeeffekter.

Ved rente forstås et sædvanligt periodisk vederlag til kreditor, beeregnet som en bestemt procentdel af den til enhver tid værende restgæld, for at stille kapital til disposition.

Det fremgår af Den Juridiske Vejledning, afsnit C.A.11.1.3.1., at renter af bank- og sparekassekonti skal medregnes i den skattepligtige indkomst i de indkomstår, hvor de tilskrives og dermed er forfaldne til betaling.

Landsskatteretten lægger for sagens afgørelse til grund, at det er ubestridt, at klageren har haft forrentede indeståender i [finans1], som han ikke har selvangivet afkastet af.

Klageren har ikke ved fremlæggelse af f.eks. bankkontoudtog godtgjort, at han opsagde og hævede hele sit indskud i 2011, ligesom han ikke har godtgjort, at de renteindtægter, som SKAT har beskattet klageren af i 2011 – 2013, er tilskrevet og forfaldet til betaling i et tidligere indkomstår. Bl.a. derfor stadfæster Landsskatteretten SKATs afgørelse, hvorefter klageren i 2011 – 2013 beskattes i overensstemmelse med de modtagne oplysninger fra [finans1].