Kendelse af 28-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 17-11-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2011

Forhøjelse af skatteansættelse

39.000

19.500

19.500

Faktiske oplysninger

Klageren er direktør og hovedaktionær i [virksomhed1] A/S (herefter selskabet). Selskabet driver vognmands- og transportvirksomhed. [virksomhed2] A/S (herefter arrangøren) driver erhvervsvirksomhed ved import og forhandling af Scania lastbiler.

Arrangøren arrangerede i 2011 fire studieture til Italien, for arrangørens forhandlere og kunder. Arrangøren betalte udgifterne til transport, hotel, udflugter, samt alle måltider. Deltagerne kunne medbringe en ledsager mod en merbetaling på 6.800 kr. Klageren medbragte en ledsager.

Studieturene var en del af arrangørens lancering af forløbet ”Scania V8 LA incentive 2011”.

Betingelser for deltagelse i studieturene fremgår af følgende:

Vedr.: lancering af Scania V8 LA incentive 2011

Vi har hermed fornøjelsen at lancere et incentive forløb, som retter sig mod kunder der i perioden 1. januar tom. 31. marts 2011 køber en eller flere ny Scania V8 LA-model af autoriseret dansk Scania-forhandler. Det er en betingelse, at bilen(erne) produceres i perioden1. marts til 30. Juni 2011.

Kunder som opfylder ovennævnte betingelser, kan frit tilbydes én af nedenstående alternativer:

1. Service-voucher til værdi af Kr. 17.000,- ekskl. moms pr. anskaffet bil.

eller...

2. Personlig deltagelse (1 person) i studieturen "[x1]" jvnf. vedlagte beskrivelse. Kunden deltager uden beregning og billet kan tilkøbes for ledsager til kr. 6.800,· inkl. alle skatter og afgifter. Ledsageren deltager ikke i køreoplevelsen og Indlogering bliver naturligvis I dobbeltrum for de som ønsker at have ledsager med.

Respektive Scania forhandler faktureres udgiften til ledsagerbetaling hvilket betyder, at [virksomhed2] ikke har økonomisk mellemværende med kunderne.

En kunde som f.eks. køber 2 stk. V8 LA biler kan altså enten tilbydes service-voucher på i alt 2 x kr. 17.000,- eller alternativt personlig deltagelse i studieturen (dvs. deltagelse for 1 person med mulighed for tilkøb af ledsagerbillet).

Vælges service-voucher alternativet, udbetales godtgørelse til forhandleren, så snart bilen er leveret til slutkunde. [virksomhed2] kan på forlangende bede om dokumentation for, at voucheren anvendes som tiltænkt: køb af serviceydelser på autoriseret Scania værksted.

Såfremt en kunde efter at have kvalificeret sig til ovenstående evt. annullerer handlen eller at leveringen af anden årsag ikke finder sted, forbeholder [virksomhed2] sig ret til at annullere kundens deltagelse i studieturen eller alternativt fakturere den aktuelle Scania forhandler med de faktiske udgifter for studieturen. Tilsvarende annulleres servicevoucheren, såfremt denne var valgt.

Vi forventer, at afvikle 4 identiske studieture som løber fra torsdag til søndag 4 uger i træk til september 2011. Foreløbige datoer 8.-11. september, 15.-18. september, 22.- 25. september og 29. september - 2. oktober. Afhængig af tilslutning, vil antallet af ture øges/mindskes. I turen inkluderes alle måltider, transport og aktiviteter som indgår i programmet, men ikke bestillinger udført af deltagerne selv (f.eks. minibar).

Afhængig af deltagernes bopæl vil vi tilstræbe, at arrangere passende afrejseby/lufthavn for den enkelte.

Forhandlerpersonales deltagelse i studieturen

En forhandlermedarbejder som sælger mindst 5 stk. V8 LA-incentivebiler, hvor kunden vælger studieturen, tilbydes deltagelse på samme betingelser som kunden. Dvs. uden beregning og med mulighed for at tilkøbe ledsagerbillet.

Salg ud over 5 biler solgt af samme medarbejder samt salg af færre end 5 biler kan samles sammen og vil udløse 1 forhandlerbillet for hver 5 solgte bil, for de biler hvor kunden vælger studieturen. Eksempel: Sælger A sælger 7 biler, sælger B sælger 5 biler og sælger C sælger 4 biler dvs. I alt 16 biler vil således udløse deltagelse for sælger A og B og desuden l ekstra billet der f.eks. kan anvendes af salgschefen eller sælger C. Eksemplet forudsætter, at kunderne til disse biler alle vælger studieturen.

Scania Champions 2011

Scania Champions 2011 vil løbe i etaper hvor konkurrenceparametrene tilpasses efter de aktuelle behov der er for ekstra ordinær indsats og fokus. Meget naturligt vil Scania Champions 2011 starte med salget af Scania V8 LA incentivebiler og der vil blive udsendt separat status-opgørelse løbende.

Beskatning

For studietur-deltagere ansat af [virksomhed2] A/S eller [virksomhed3] A/S, har vi indberetningspligt og det er vores forventning, at der alene kan blive tale om indberetning at 50 % af marginaludgiften forbundet med den udgift der er ved evt. deltagelse af ledsager (fratrukket evt. personlig betaling af ledsagerbillet-prisen på kr. 6.800,-). Så snart de faktiske omkostninger er kendt, kan vi oplyse nærmere herom. Evt. beskatning af øvrige deltagere er [virksomhed2] A/S uvedkommende, da vi ikke har indberetningspligt for disse. I øvrigt tages forbehold for og henvises til den til enhver tid gældende lovgivning herfor.

Blanket for anvendelse af V8 LA-incentive 2011

Vedlagte blanket skal udfyldes og indsendes til [person1] senest 8 dage efter at handlen er indgået.

[virksomhed2] forbeholder sig ret til at træffe afgørelse i evt. tvivlsituationer ligesom der kan komme justeringer til program og afvikling af studieturen.

Med venlig hilsen og ønske om godt salg

[person2]

[virksomhed2] A/S”

Det er ubestridt, at klageren deltog på turen, som følge af selskabets køb af Scania-lastbil.

SKAT oplyser, at arrangørens samlede udgift til studieturene udgjorde i alt 3.589.199 kr. Der deltog i alt 183 personer. SKAT har udregnet skattegrundlaget ud fra en forholdsmæssig fordeling af rejseudgifterne. Prisen pr. deltager udgør derfor 19.613 kr.

Programmet for en af studieturene er som følger:

”Program

[x1]

DAG 1 – TORSDAG

Tilslutningsfly (kun deltagere, hvor der er angivet tilslutningsfly på deltagerlisten):

Afrejse provins:

Check-in senest 1 time før afrejse. Møde din lokale [...] kontaktperson ved check-in (første person med fremhævet skrift under dit navn på deltagerlisten). Enkelte personer flyver alene fra provinsen og vil blive kontaktet og modtage elektronisk billet før afrejse.

Bagage checkes igennem til [Italien] og I får boardingkort til hele rejsen. Ved ankomst til [by1] går I direkte i Transithallen/International. Møde ved gate til [...] [...1] til [Italien].

[by2]:

Kl. 05:40

Check-in

Kl. 06:40

Flyrejse fra [by2] med [...] / [...2]

Kl. 07:30

Ankomst til [by1] / flyskifte

[by3]:

Kl. 05.20

Check-in

Kl. 06:20

Flyrejse fra [by3] med [...] / [...3]

Kl. 07:05

Ankomst til [by1] / flyskifte

[by4]:

Kl. 05.45

Check-in

Kl. 06.45

Flyrejse fra [by4] med [...] / [...4]

Kl. 07.35

Ankomst til [by1] / flyskifte

[by5] (kun 8. september/Tur 1):

Kl. 05:55

Check-in

Kl. 06:55

Flyrejse fra [by5] med [...] / [...5]

Kl. 07:35

Ankomst til [by1] / flyskifte

[by5] (kun 29. september/Tur 4):

Kl. 05:40

Check-in

Kl. 06:40

Flyrejse fra [by5] med [...] / [...6]

Kl. 07:15

Ankomst til [by1] / flyskifte

Alle samles i [by6]

Check-in for deltagere, der starter rejsen i [by1]:

Afrejse Kbh:

Check-in kl. 07.00 i [by1] Lufthavn, Terminal 2, ved [...] gruppe check-in, mellem Skranke 97 og 110. Den aktuelle skranke skiltes ”[x1]”.

De som kommer i ekstra god tid; vi mødes i [...], som ligger centralt i lufthavnen.

I flyet til [Italien] serveres morgenanretning.

Kl. 07:00

Check-in for deltagere der starter i [by1].

Kl. 08:25

Flyrejse fra [by1] med [...] / [...1] på økonomiklasse.

Kl. 10:30

Ankomst til [...] – rejsetid på 2 timer og 5 minutter.

Transfer fra [...] Lufthavn til [...]

Kl. 13.00

Frokost i [...] på [...]

Seminar;

[...] ser klare tendenser – hvad går de ud på, hvad kan de betyde for dig og hvordan kan du udnytte disse? Gør en trussel til en mulighed!
Scania Ecolution – lancering i 2011 af et nyt stærkt initiativ til brændstofbesparelse og CO2-reduktion
Hvordan ser økonomien ud ved kørsel på alternative brændstoffer i Danmark?
Scania i Italien
Om at drive forretning i Italien

Transfer til hotellet i [...] med forventet ankomst kl. 17.00 og check-in

Ophold:

Canalgrande Hotel

[...]

[...]

Tel. +39 [...]

http://www.[...].it

Kl. 20.00

Velkomstdrink i hotellets have

Kl. 20.30

Middag i hotellets restaurant – [...]

Dag 2 - Fredag

Fra kl. 07.00

Morgenmad i hotellets restaurant og check-ud.

Kl. 08.30

Afgang fra hotellet med al bagage ombord.

Opdeling i 2 hold:

Besøg på [virksomhed4] S.p.A. fabrikken i [...] (alle)

3 timers testkørsel af udvalgte køretøjer (separat sightseeing for ledsagere)

(Holdskift ved frokost)

Kl. 15.30/16.00

Busafgang mod [...] i Frankrig

Afstand [...] – [...], [...]: 259 / ca. 2 timer 40 min. Kørsel

Kl. 18.30 ca.

Stop i [...]. Middag på [...] www. [...com]

Kl. 20.00

Viderekørsel mod [...].

Afstand [...], [...] – [...]: 180 km / ca. 2 timers kørsel

Kl. 22.30

Forventet ankomst til [...] og check-in.

Velkomst drink ved pool området på hotellet.

Check-in

[...] ****

[adresse1]

[...]

Tél: +33 [...]

www.[...].fr

DAG 3 – LØRDAG

Buffet morgenmad på hotellet.

Produktseminar (separate program for ledsagere)

Afgang fra hotellet med bus til [...], 1/2 time til i [...].

Afslappet påklædning (shorts) og gummisko/sandaler (bløde-/gummisåler)
Badetøj (tag evt. badetøj på inden under)
Håndklæde (medbringes fra hotellet)
Evt. kasket/solhat, solbriller og solcreme

Tag badetøj med uanset at du ikke forvente at bade – så er der plads til at skifte mening.

Afgang fra [...] med katamaran.

Der ankres op ved bugt, frokost og mulighed for at svømme og snorkle fra katamaranen. Åben bar under sejladsen med vin, øl, soft drinks, vand, kaffe/te

Ankomst til [...] og der lægges til ved [...] Havn

Kl. 15.30 ca.

Bus transport retur til hotellet.

Kl. 19.00

Bustransport til [...] (påklædning smart casual f.eks. bukser/jakke)

Kl. 19.30

Velkomstdrink på [...]

Kl. 20.00

Middag på [...]

Kl. 23.00/23.30

Bustransport retur til hotellet.

Deltagere som ønsker det kan blive i [...] på egen hånd og evt. besøge Casino, en lokal bar eller [...]. (for Casino – pas/jakke kræves)

DAG 4 – SØNDAG

Morgenmad på hotellet og check-ud. Bagagen medbringes på bussen.

Påklædning; det tøj du vil rejse hjem i men huskat medbringe: T-shirt, badebukser/badetøj, gummisko / sneakers (fastsidende/med hæl), som kan tåle at blive våde – de tørrer igen ? (ej åbne sandaler)

Kl. 08.30

Afgang fra hotellet med bus og kørsel til [...] – [...].

Kl. 09.30

Ankomst til [...] – www.[...].fr

Udlevering af udstyr – omklædning.

Canoe rafting.

Kl. 13.00

Frokost (picnic) i bjergene i haven på [...].

Kl. 14.30

Bustransport til [...] Lufthavn.

Kl. 17.35

Flyrejse fra [Frankrig] med [...] / [...7].

Kl. 19.55

Ankomst til [by1].

Tilslutningsfly (kun deltagere, hvor der er angivet tilslutningsfly på deltagerlisten):

Check-in:

Deltagere med vidererejse til provinsen skal tage deres bagage i [by1] og gå til indenrigslufthavn og checke ind igen.

Check-in [by4]: Deltagerne checker bagagen helt igennem til [by4]. De skal dog til skranken i

[by1] Indenrigsgård for boardingkort.

[by4]:

Kl. 21.00

Vidererejse fra [by1] med [...] / [...8]

Kl. 21.45

Ankomst til [by4]

[by2]:

Kl. 22:45

Vidererejse fra [by1] med [...] / [...9]

Kl. 23:30

Ankomst til [by2]

[by3]:

Kl. 21:25

Vidererejse fra [by1] med [...] / SK 1221

Kl. 22:10

Ankomst til [by3]

[by5]:

Kl. 21:50

Vidererejse fra [by1] med [...] / [...10]

Kl. 22:25

Ankomst til [by5]”

SKATs afgørelse

SKAT har beskattet klageren af værdi af sparet privatforbrug, 39.000 kr. for indkomståret 2011.

Til støtte herfor har SKAT anført følgende:

”SKATs endelige bemærkninger og begrundelse

I opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal medregnes vederlag, formuegoder af pengeværdi eller sparet privatforbrug, som modtages som led i et ansættelsesforhold, jf. statsskattelovens § 4 og ligningslovens § 16 stk. 1.

Du har ved din deltagelse sparet privatforbrug til rejsen. Udgiften hertil blev betalt af [virksomhed2] A/S, men rejserne er givet til din arbejdsgiver i forbindelse med bl.a. køb af lastbiler. Din arbejdsgiver har kunnet bestemme, hvem der skulle deltage i rejserne. Rejsen er derfor modtaget som et led i din ansættelse, hvorfor ligningslovens § 16 stk. 1 og 3 finder anvendelse. Der skal henvises til SKM 2011.256 BR, hvor en salgsmedarbejder blev beskattet af en fodboldrejse. Rejsen var arrangeret af en fodboldklub, som salgsmedarbejderes arbejdsgiver havde indgået sponsoraftaler med. Salsmedarbejderens arbejdsgiver modtog rejse i forbindelse med en indgået sponsoraftale.

Din arbejdsgiver har ligeledes modtaget en rejse i forbindelse med aftaler med [virksomhed2].

Det er derfor SKATs opfattelse, at SKM 2011.256 BR er sammenlignelige med din situation.

Selvom Lamborghini og Scania tilhører den samme koncern, er det endvidere SKATs opfattelse, at testkørsel i luksuriøse sportsbiler ikke kan sammenlignes med kørsel i lastbiler, hvorfor denne testkørsel og besøg på Lamborghini museum også primært må anses at være med turistmæssigt islæt.

Det er endvidere anført at rejsen overvejende er erhvervsmæssig pga seminar og samtaler med leverandører og andre vognmænd. Seminaret har alene varet 4 timer ud af det samlede program. Derudover er de forretningsmæssige drøftelser ikke konkretiseret, og det er ikke nærmere dokumenteret, hvilke resultater der er opnået ved deltagelse i rejsen. Det er derfor SKATS opfattelse, at rejsen ikke kan anses for at være skattefri.

Da SKAT ikke har modtaget yderligere og da det er SKATs vurdering, at det primære formål med rejsen har været af turistmæssig karakter, har SKAT forhøjet din skattepligtige indkomst med

39.000 kr. jf. statsskattelovens § 4, ligningslovens § 16 stk. I og 3 samt personskattelovens § 3 stk. 1.”

Af SKATs forslag til afgørelse fremgår bl.a. følgende:

”[..]Når der er tale om rejser af primær turistmæssig karakter, som du modtaget som led i et ansættelsesforhold, dker der ifølge praksis beskatning af værdien heraf. Den skattepligtige værdi fastsættels til den værdi, som det må antages at koste dig at erhverve rejsen i almindelig fri handel, jf. ligningslovens § 16, stk. 3.

Når en ledsager deltager i den rejse, som den ansatte har modtaget fra arbejdsgiveren skal værdien af ledsagerens rejse også beskattes efter reglerne i ligningslovens § 16, stk. 3. Frirejser, der gives til ansattes ledsager, skal beskattes hos den ansatte som personalegode jf. den juridiske vejledning afsnit C.A.5.16.5. Du skal derfor også beskattes af din ledsagers rejse.[..]”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant påstår, at klagerens skatteansættelse skal nedsættes med 50 % af den af SKAT foretagne forhøjelse.

Til støtte herfor har klagerens repræsentant anført følgende:

”[..]2. Påstand

Forhøjelsen nedsættes i henhold til fast praksis med 50 % fra kr. 39.000 til kr. 19.500.

3. Sagens faktiske forhold

Klager har været på studietur til Italien med [virksomhed2] A/S, som er en meget vigtig leverandør til Klagers virksomhed.

[virksomhed2] afholdte udgifter til transport, hotel, udflugter og de væsentligste udgifter til mad og drikkevarer.

Det er oplyst, at studeturenes samlede pris for [virksomhed2] A/S pr. person udgjorde 19.613.

Baggrunden for den tildelte studierejse er, at [virksomhed2] i forbindelse med salg af nye lastbiler, gav kunder og forretningsforbindelser valgfrihed mellem en servicevoucher til en værdi af 17.000 kr., eller deltagelse i studieturen til Italien. Ved valg af studietur, var det muligt at medbringe ledsager mod en egenbetaling på kr. 6800.

Klager har ikke deltaget i Canoe rafting, ligesom klagers ægtefælle ej heller har deltaget i arrangementet hos Lamborghini.

4. Begrundelse for klagen

Det er i SKATs opfattelse, at Klager har sparet private udgifter ved modtagelsen af nævnte studierejse.

I den forbindelse lægger SKAT afgørende vægt på afgørelsen i SKM 2011.256 BR. I denne afgørelse havde en fodboldklub arrangeret en fodboldrejse for deres sponsorer, hvor en salgsmedarbejder blev sendt afsted, for at servicere kunderelationer for den virksomhed salgsmedarbejderen var ansat i, og som følge af denne virksomheds sponsorat havde modtaget billetter til denne fodboldrejse, og efterfølgende beskattet af rejsen.

Salgsmedarbejderen havde ikke nogle konkrete arbejdsopgaver på rejsen, og der var ikke synlig effekt på salg eller anden kundepleje. Der var derfor ikke tale om, at der var noget erhvervsmæssigt islæt ved rejsen, hvorfor den var af ren privat karakter, og beskatning i henhold til statsskattelovens § 4 blev gennemført, og de af arbejdsgiveren betalte omkostninger blev betragtet som ekstravederlag.

Det fremgår imidlertid af fast praksis, jf. SKM 2001.258 og SKM 2001.469, at i tilfælde, hvor det er en virksomhed, som vedkommende ikke er ansat i, der afholder udgifterne til sådanne studierejser, bliver beskatningsgrundlaget skønsmæssigt nedsat med 50 %.

Dette er fast praksis, og bemærkelsesværdigt nok, har en anden sagsbehandler været opmærksom på denne praksis, idet SKAT i sagen vedlagt som bilag 2, skønsmæssigt nedsætter beskatningsgrundlaget med 50 % for en deltager, med samme faktiske forhold som Klager, idet skatteyderen i den i bilag 2 vedlagte afgørelse, var med på samme rejse.

Det fremgår således af det forvaltningsretlige lighedsprincip, at Klager skal have samme begunstigende retsstilling som skatteyderen i den i bilag 2 vedlagte sag.[..]”

Landsskatterettens afgørelse

Som skattepligtig indkomst betragtes den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi, jf. statsskattelovens § 4, som kan tilgås via www.retsinfo.dk.

Hvis rejsen er modtaget af arbejdsgiveren beskattes rejsen efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 1 og 3. Er rejsen derimod modtaget uden for ansættelsesforhold sker beskatning efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c.

Klageren er direktør og hovedaktionær i selskabet [virksomhed1] A/S. Selskabet har modtaget rejsen fra [virksomhed2] A/S og videregivet rejsen til klageren.

Hovedaktionærer er ikke skattepligtige for værdi af fri rejse, hvis deltagelsen har en konkret og direkte sammenhæng med virksomhedens indkomsterhvervelse, som overstiger hovedaktionærens private interesse i at deltage. Tilsvarende gælder for studieture af generel karakter, som primært tilgodeser virksomhedens interesser.

I modsat fald skal hovedaktionæren beskattes af rejsens økonomiske værdi.

Det er ubestridt, at rejsens indhold primært er af turistmæssig karakter. Derfor omhandler sagen primært spørgsmålet om retsgrundlaget for den skattemæssige værdiansættelse af rejsens værdi.

Landsskatteretten finder, at der ved den skattemæssige værdiansættelse skal lægges vægt på, at rejsen er modtaget som gave, i forbindelse med arrangørens forhandlerkonkurrence. Der er således ikke tale om en rejse, hvor klagerens selskab har afholdt udgiften. Den skattemæssige værdi af rejsen kan herefter passende ansættes til 50 pct. af de af arrangøren afholdte udgifter pr. deltager. Der er lagt vægt på rejsens indhold samt praksis vedrørende rejser der modtages som gevinst eller præmie. Se hertil Landsskatterettens afgørelser i SKM2001.469LSR, SKM2001.612LSR og SKM2001.258LSR.

Landsskatteretten ændrer således SKATs afgørelse i overensstemmelse med klagerens påstand.